0. ORDKLASSER

Vigtige ordklasser:

NAVNEORD (substantiver) UDSAGNSORD (verber) TILLÆGSORD (adjektiver) BIORD(adverbier) STEDORD (pronominer) FORHOLDSORD

(Præpositioner)

Ting, personer, steder (bear, beer, man, woman, sister, family), begreber (demokrati, rigdom, fattigdom) Ord der indeholder handlinger (kill, run) eller væren (to be, seem, appear) Ord der beskriver personer og ting (beautiful, fast, hard, friendly, nice) Ord der beskriver tid, sted og omstændigheder ved handlinger (beautifully, nicely, fast, hard) Ord, der træder i stedet for navneord (I, You, Me, We, Them) Fortæller om tid, sted, årsag, placering, etc. (on, at, in, about, over, under)

a. Bland ikke ordklasserne sammen: Ex: "I was jealousy", hvor der skal stå "I was jealous". Der er regler for, hvordan ord fra forskellige ordklasser sættes sammen til sætninger. Jealous kan beskrive en person. Det kan jealousy ikke; det står alene som substantiv.

Sætninger laves ved, at der er en person, dyr, ting eller lignende (navneord/grundled), der foretager sig noget (udsagnsord/udsagnsled). Der kan være en genstand for handlingen, eller den har virkninger (genstandsled), og handlingen kan foregå på en måde, der f.eks. beskrives ved hjælp af et biord: "He kicked the ball violently" (He = grundled (subjekt), kicked = udsagnsled (verbum), the ball = objekt (genstandsled), violently = et biord (adverbium), der beskriver, hvordan handlingen foregår). Subjektet kan også være et begreb: "Science and common sense can bring us an important step forward". "An important step" er objekt og "us" er dativobjekt (hensynsled).

 ACCEPTEREDE ORDSAMMENSTILLINGER

b. Sæt ordene rigtigt sammen. Sproget indeholder en lang række underforståede regler for, hvordan ordene kombineres. Man kan sige "a fat man", men ikke "a fat building". Det hedder "dense fog" (Tæt tåge), men ikke "dense hair". Hair kan i stedet kombineres med "thick", så det altså hedder "thick hair". Hvis man ikke kan "høre", hvilken ordsammenstilling, der er rigtig, kan man blive nødt til at slå op i ordbogen (slå navneordet op, så gives der eksempler på de accepterede ordsammenstillinger – hvis ordbogen er stor nok).

Hvilke to forskellige ordklasser repræsenterer "power" i sætningen herunder?:

"The California crunch really is the result of not enough power-generating plants and then not enough power to power the power of generating plants."—Interview with the New York Times, Jan. 14, 2001

Hvordan repræsenterer "like"mere end én ordklasse i følgende ex?:

"We must all hear the universal call to like your neighbor just like you like to be liked yourself."

SUPPLERENDE ØVELSER: 1, 2