5. DO               

a. Udsagnsordet do bruges i spørgende og nægtende sætninger (omskrivning med do): Did you read the book for fun, or to learn something?. I did not read the book to please the teacher. Efter do er hovedudsagnsordet i navnemåde (read i sætningen)

b. I spørgende sætninger bruges ikke do-omskrivning, når spørgeordet er grundled: "What happened"?

c. Men omskrivning med do i: "Who(m) did you give it"?, fordi spørgeordet who ikke er grundled.

d. Do bruges til at understrege noget (emfase). Det kaldes det emfatiske do: "I did tell you to behave" (Jeg fortalte dig virkelig, at du skulle opføre dig orfentligt!). "I now knew what I did want to do" (Jeg vidste nu, hvad jeg virkelig gerne ville)

Undersøg brugen af do i sætningen herunder. Hvilke to af de tre regler ovenover anvendes?:

"I don't know whether I'm going to win or not. I think I am. I do know I'm ready for the job. And, if not, that's just the way it goes."—Des Moines, Iowa, Aug. 21, 2000

Undersøg brugen af do i sætningen herunder (hvilken af de tre regler bruges)?:

"Dick Cheney and I do not want this nation to be in a recession (økonomisk lavkonjunktur)"

Hvorfor bruges do i den følgende sætning?:

"I thought how proud I am to be standing up beside my dad. Never did it occur to me that he would become the gist for cartoonists."

Oversæt til engelsk:

Han kom ikke direkte tilbage fra mødet. Han skulle tale med sin læge. Han følte ikke smerter i brystet. Men han følte alligevel, at der virkelig var for meget stress i hans dagligdag. Han tænkte på sin barndom og ungdom. Dengang var livet ikke så besværligt, som det var nu. Han skrev ikke så mange e-mails. Det var ikke opfundet dengang. De havde heller ikke opfundet mobiltelefonen. På den anden side talte de heller ikke så meget i telefon.

Interaktiv øvelser med "do":

"Do" i nægtende sætninger "Do" til dannelse af spørgende sætninger Emfatisk "do"