Beslutning
eller ikke-beslutning? Redningsplaner for Verdensøkonomien
I den politiske videnskab deler
man belutningsprocesser ind i forskellige typer: Der er den rationelle
beslutning, hvor målene er klare, og fornuft og
effektivitetshensyn styrer beslutningstageren frem mod målet. Der er
beslutningsprocesser, hvor institutionernes sædvaner,
organisationskultur, værdier og normer styrer, hvad der sker. Og der er
beslutningsprocesser, som man beskriver som the garbage can
(skraldespanden), fordi man placerer forslag midlertidigt i
"skraldespanden", og tager dem op igen efter behov, og man finder
elementer til beslutning i skraldespanden efter de forhåndenværende
søms princip. Beslutningsmodellerne giver mulighed for at se, at
beslutninger ofte bliver til på en delvist anden måde, end det
beskrives i forfatning og diagrammer over lovgivningsprocesser.
Beslutninger kan reelt blive taget ved forhandlinger et andet sted end
parlamentet. Aktører kan være underlagt tilfældige hensyn, og det, de
giver udtryk for som deres motiv, er ofte ikke det reelle motiv. Og
sommetider ender man med at beslutte noget, som ikke oprindelig var
tilsigtet.
Beslutningsprocessen omkring USA's
forsøg på et indgreb over for finanskrisen i 2008 indeholder en skønsom
blanding af elementer fra de forskellige modeller. Den viste
også en anden udgang, end aktørerne på forhånd havde
forventet. Der var således næppe nogen, der, da
beslutningsprocessen gik i gang, havde forstillet sig, at den endte i
en delvis nationalisering af amerikanske storbanker.
I tekstboksen nedenunder er
starten på teksten til et lovforslag, der skulle bemyndige det
amerikanske finansministerium til at bruge 700 mia $ til at sanere
dårlige aktiver/lån under finanskrisen i 2008.
Dermed startede en noget usædvanlig
lovgivningsproces i USA i efteråret 2008, en beslutningsproces med et
lovindgreb, der skulle stoppe en truende økonomisk krise.
the Economist forside 27.9.08
"I Want Your Money"
Oplæg til lovforslag herunder:
- (a) Authority to Purchase.--The Secretary is
authorized to purchase, and to make and fund commitments to purchase,
on such terms and conditions as determined by the Secretary,
mortgage-related assets from any financial institution having its
headquarters in the United States. ("Autorisation
til at købe. Ministeren bemyndiges til at købe...... på sådanne
betingelser, som ministeren bestemmer, prioritetsrelaterede aktiver fra
en hvilken som helst finansinstitution i USA".
Det var altså en slags "pantebreve", huslån, og
værdipapirer (aktiver), der bygger på sådanne lån.
I modsat fald kunne man have satset på at overtage
nødlidende banker ved simpelthen af tilføre dem kapital, eller købe dem
op.
Ifølge New York Times
startede det hele onsdag den 17. september. Penge i meget store mængder
var i al diskretion ved at blive trukket ud af et par af USA's største
banker og sat ind på konti andre steder.
Normalt under en finans- eller aktiekrise, er det
ofte de små investorer, der gribes af panik. Denne gang var det nogle
af de allerstørste.
En aktiekrise som den, man oplevede i oktober 1929,
er synlig for alle. Denne gang var det en kreditkrise, der ikke
umiddelbart var synlig. Der er ingen, der kan se, når banker ikke vil
låne til hinanden, og kreditten tørrer ind, så erhvervslivet risikerer
at gå helt i stå p.g.a. mangel på kredit.
I dette tilfælde gik der panik i nogle store
hedgefonde, der begyndte at trække penge ud af bl.a.
investeringsbankerne Morgan Stanley og Goldman Sachs, to af de
allerstørste grundpiller i det amerikanske finanssystem. Hedge fonde
modtager penge fra store indskydere. Disse penge forsøger de at få til
at yngle ved at spekulerer i forskellige typer af såkaldte "finansielle
instrumenter", f.eks. den fremtidige pris for olie. Betegnelsen "hedge"
kommer af, at man garderer en investering, f.eks. ved at investere i
noget, der stiger i værdi, samtidig med at man værger sig ("hedger"
sig) ved at investere i noget, der forventes at falde. I almindelighed
investerer hedge fonde i dag dog i alt, hvad der kan få kapitalen til
at yngle mest muligt, f.eks. i virksomheder, som man overtager, slanker
og sælger videre med fortjeneste, eller i valutaer, der stiger og
falder. Investeringsbanker er banker, der ikke modtager indskud
(opsparingskonti) fra kunder, men som fungerer som bankernes og de
store indskyderes bank. Problemet med de amerikanske investeringsbanker
var, at selv de allermest "sikre" som de to nævnte, ikke havde
kapitalindskud nok i forhold til gælden til at kunne klare en
situation, hvor mange vil trække penge ud i større mængder. Hedgefonde
er en ureguleret del af finansmarkedet. De er ikke ligesom banker og
forsikringsselskaber underlagt et offentligt tilsyn.
De vaklende storbanker fik beslutningstagere som
Henry Paulson og Ben Bernanke til at se et muligt sammenbrud ikke alene
i det amerikanske, men i det globale finansielle system.
Torsdag aften den 17. september fik de to mænd i
stor hast sammenkaldt til et møde hos formanden (the speaker)
for Repræsentanternes Hus, lederen af den demokratiske flertalsgruppe
Nancy Pelosi, hvor de i meget utvetydige vendinger forelagde planen om
redningspakken på de 700 mia. "Hvis vi ikke gør dette", sagde Ben
Bernanke, ifølge adskillige deltagere i mødet (New York Times 2.10.08),
"har vi muligvis ikke en økonomi på mandag" (“we may not have an
economy on Monday.”).
Institutionerne: Den normale
lovgivningsproces
Normalt tager det lang tid at lave en lov i USA. Den skal vedtages i
både Repræsentanternes Hus og Senatet. Senatet har særlige beføjelser
m.h.t. at godkende traktater med andre lande.
Udvalg spiller en stor rolle i
lovgivningen. Det hænger bl.a. sammen med, at det er et
præsidentialsystem. Formandsposterne i udvalgene, som er vigtige
magtbastioner, besættes efter et anciennitetsprincip. Medlemmerne af de
stående udvalg har rang efter anciennitet, dvs hvor længe de har siddet
i udvalget. Det medlem fra majoritetspartiet, der har højst anciennitet
i et udvalg, besætter normalt formandsposten.
I et parlamentarisk system som det
danske leder regeringen reelt lovgivningsarbejdet. Langt de fleste af
ministrene sidder også i Folketinget, så det letter regeringens
samarbejde med Folketinget om at få love igennem.
I USA er regeringen udnævnt af
præsidenten, og ministrene sidder ikke i Kongressen. Samarbejdet går
via præsidentens parti og medlemmer, oftest formænd, af udvalgene.
Kongressen foretager en selvstændig
lovbehandling, hvad der muliggøres af, at både hvert medlem af
Kongressen som de enkelte udvalg har betydelige sekretariatsressourcer
til rådighed. Det meste af lovbehandlingen foregår i udvalgene (Committees).
Ethvert medlem kan stille forslag til ny lov. Man har ikke
førstebehandling af en lov som i Danmark. Når et lovforslag er
fremlagt, går det normalt direkte til udvalgsbehandling (referred
to Committee).
Figur 1: Elementer i
lovgivningsprocessen
Note: The big bail-out lov
illustrerer denne proces fint. Forslaget kom netop som et ubønhørligt
krav fra en økonomisk udvikling, der krævede handling. Man stod
imidlertid i et dilemma omkring krav/støtte (main street over for Wall
Street og baglandets/valgkredsenes krav til lovgiverne). Ifølge
forfatningen skal love om udskrivning af skatter starte i
Repræsentanternes Hus: The Constitution, article I, Section 7. "All
bills for raising revenue shall originate in the House of
Representatives; but the Senate may propose or concur with amendments
as on other Bills."
1. Runde Initiativet
Da finansministeren Henry Paulson havde fremlagt ovennævnte lovforslag,
eller fik det fremlagt via medlemmer af Kongressen, blev han straks
døbt "King Henry" af Time Magazine.
Det var nemlig usædvanligt, at præsidentens
regering manifesterede sig på den måde. Ikke alene ville
finansministeren have fuldmagt til at bestemme over anvendelsen af 700
mia $, men det lå også i forslaget, at der ikke skulle være bundet
betingelser til anvendelsen af pengene. Der skulle f.eks. ikke kunne
rejses krav ved domstolene. Da formålet var, at en økonomisk krise
skulle afværges ved hurtig handling, lå det samtidig i kortene, at
lovforslaget helst ikke skulle være for længe under vejs.
Det forhindrede dog ikke Kongressen i at
tage sig den tid til behandlingen af loven, som den fandt nødvendig.
Der skulle ikke herske nogen tvivl om, hvem der gav fuldmagten til at
bruge 700 mia $ af skatteyderpenge. Demokraterne stillede
krav om, at en del af pengene skulle afsættes til at hjælpe nødstedte
husejere. Der blev også stillet krav om en føderal kontrolinstitution,
der kunne overvåge og indberette til Kongressen om, hvordan pengene
eventuelt blev brugt. Det blev præciseret fra mange lovgiveres side, at
indgrebet ikke kun skulle hjælpe Wall Street, hvor
King Henry selv tidligere havde arbejdet som investeringsbankmand, men
også main street, dvs der, hvor almindelige
amerikanere arbejder og køber ind.
Forslaget blev til ved krisemøder i
løbet af week-enden 20.-21. september 2008 efter voldsomme svingninger
i aktiekurserne og konkurser blandt nogle af USA's største banker.
Tirsdag indkaldtes finansministeren til høring i Senatets bankkomité,
hvor han måtte forklare, hvorfor det var så nødvendigt at få dette
lovforslag vedtaget i en fart. Vicepræsident Dick Cheney tog til
Capitol Hill og holdt møde med republikanske Kongresmedlemmer. Høringer er en
vigtig del af Kongressens lovarbejde. Det er almindeligt at indkalde
repræsentanter for administrationen til høringer. Her kan der afgives
forklaringer under vidneansvar. Vigtige høringer transmitteres direkte
i TV, så alle kan følge med. Ved en høring formuleres forskellige
synspunkter omkring loven, og der laves en transkriberet tekst af hele
høringen, som medlemmerne af udvalget og andre kan konsultere. Når
høringerne er færdige, fortsættes arbejdet med lovforslaget i en
såkaldt "mark-up" session. Medlemmerne af udvalget studerer de
forskellige syn på loven, og der fremlægges og formuleres
ændringsforslag. En del af dette arbejde kan finde sted i underudvalg
(sub-committees). Der stemmes dernæst i udvalget om ændringsforslag.
Til sidst skrives en rapport, og hvis lovforslaget går videre,
fortsættes med "floor action". The floor er plenum i Repræsentanternes
Hus eller Senatet. Her stemmes endeligt om forslaget. Hvis det
vedtages, går det videre til det andet kammer. Hvis begge kamre
vedtager forskellige lovudkast om samme emne, går lovforslaget videre
til en Conference
Committee, hvor der sidder medlemmer med høj
anciennitet fra hvert kammer, som er udpeget af lederne af de udvalg,
der har arbejdet med det pågældende lovforslag. Under arbejdet i
Konferenceudvalget vil repræsentanterne fra hvert kammer normalt
forfægte deres eget kammers version af loven. Den endelige lovtekst
skal godkendes i begge kamre.
Præsidenten, der har 10 dage til at
godkende loven eller nedlægge veto imod den, får den endelig til
underskrivelse.
Mange love er bipartisan,
dvs der er enighed på tværs af partierne. Det sker, når der er
koncensus om, at nationale hensyn må veje tungere end partipolitisk
uenighed. Således blev den økonomiske krisepakke på 160 mia $
(forskellige skattelettelser til middelklassen, der skulle stimulere
økonomien) vedtaget i vinteren og det tidlige forår 2008 med opbakning
fra både Republikanere og Demokrater.
Paulson-forslagets
stormfulde vej
Henry Paulsons forslag om 700 mia til opkøb af dårlige lån var i sagens
natur "bipartisan" i sin intention. Det var den "nødvendige politik",
der skulle føres. Her er problemet imidlertid, at
den "nødvendige" politik kan udformes på mange forskellige måder. Og
her havde de to initiativtagere ikke gjort deres forarbejde godt nok.
Et af problemerne var, at man foreslog at købe dårlige aktiver ("toxic
assets"), f.eks. nødlidende huslån, hvor man i stedet kunne gå ind over
overtage finansinstitutionerne via kapitalindskud, som man gjorde i
feberredningen af en af de store islandske banker i slutningen af
september. Denne løsning havde man imidlertid ideologiske kvababbelser
overfor, da det blev set som nationalisering/"socialisme". Nu stod man
i stedet med det problem at skulle forklare vælgerne, hvorfor de som
skatteydere skulle være med til at finansiere overtagelse af potentielt
værdiløse værdipapirer. Man forklarede bl.a., at dette problem ikke
behøvede at blive så stort, fordi når tilliden er genoprettet,
genvinder aktiverne deres værdi, og det kan gå hen og blive en god
handel. Denne futuristiske købmandsregning var der imidlertid stor
skepsis overfor.
Sagen blev hurtigt partisan
(partipolitiseret), fordi de to partier i Kongressen lagde vægt på
forskellige ting i vurderingen af ændringsforslag. Demokraterne lagde
således vægt på, at der skulle sættes en stopper for de høje lønninger
til Wall Street direktører, hvis der skulle gives statspenge.
Men i begge partier var der stor
modstand imod forslaget i sin helhed. Det gik især på, at man ville
bruge så mange statspenge til noget, mange opfattede var et
selvforskyldt Wall Street problem. Der var markedsfundamentalistiske
republikanere, der talte om lovforslaget som "finansiel socialisme", og
at det var "uamerikansk" at foretage et sådant indgreb.
Omvendt var der demokrater, der så "for lidt
socialisme" i det i den forstand, at de forlangte, at hvis staten
skulle betale så mange penge til dele af den private sektor, så skulle
den også blive ejer af det, der blev støttet, og/eller
udsætte det for statslig regulering i højere grad.
Venstrefløjsdemokrater ville have, at pengene skulle gå til
husejere på vej til tvangsauktion og de fattige, i stedet for til "fat
cats" i Wall Street.
Om aftenen 24. september gik præsident George W.
Bush på TV i prime time med en tale til nationen om "nødvendigheden" af
indgrebet. Bush talte bl.a. om "dire consequences" ("frygtelige
konsekvenser"), hvis forslaget ikke blev vedtaget.
Præsidenten sagde også, at det var imod hans egen (liberalistiske)
overbevisning at lave et sådant indgreb.
Det hele blev ikke lettere af, at der
samtidig var en præsidentvalgkampagne i gang. Demokraten Barack Obama
fik finanskrisen som en appelsin i sin turban.
Vælgerne så den siddende republikanske
administration i Washington som en del af problemet. Det fik
præsidentkandidaten for Republikanerne George McCain til at suspendere
sin valgkampagne for at tage til Washington og arbejde for en løsning.
Han var jo også senator og ville nu vende tilbage til sin pind og tage
sin tørn. Han opfordrede Barack Obama til at gøre det samme. Nu gjaldt
det nationen og ikke smålig partisan
("partipolitisk) hensyn. McCain var på vej ned i meningsmålingerne.
Samtidig stod han foran den første landsdækkede debat med Obama nogle
dage senere, en debat, han formentlig har frygtet, da han ikke har så
stor viden om økonomi som den anden. Han havde anslået populistiske
toner med kritik af cirkuset i Wall Street. Det stillede hans
partikammerater på Capitol Hill i et betænkeligt lys, hvis de gik med i
en aftale om sanering af Wall Street, en aftale, der var omgivet af
meget vrede blandt vælgerne, som ville blive sat til at betale for
gildet via skatterne. Når McCain nu gik med i at få lavet en aftale og
dermed tog et ansvar, ville han ikke over for vælgerne kunne eksponere
de republikanske senatorer og repræsentanter, som også stod
over for at skulle vælges ved november 2008-valget.
Demokraterne i Kongressen var mere
villige til at indgå i en aftale, hvis de kunne få nogle af deres krav
igennem. Men de var også bekymrede over at eksponere enten sig selv
eller partiets præsidentkandidat over for vælgerne. Hvis de gik med til
en aftale, ville de komme til at "binde" eller indskrænke råderummet i
amerikansk økonomisk politik frem i den følgende præsidentperiode, idet
det offentlige budgetunderskud ville stige så meget, at der ikke ville
blive råd til at finansiere Obamas ideer om udvidet sundhedsforsikring,
forskning i og støtte til vedvarende energi og skattelettelser til
middelklassen. På den anden side havde de heller ikke lyst til at
påtage sig det eventuelle ansvar for en økonomi, der gik helt ned, hvis
der ikke blev lavet en aftale.
Barack Obama afviste at sætte valgkampen
på stand-by: "Det er ikke det rette tidspunkt at blande præsidentiel
politik ind i Capitol Hill. Præsidenter skal kunne lave mere end en
ting ad gangen, og det er vigtigt, at vælgerne ser, hvordan vi vil
håndtere situationen, da denne krise i lang tid fremover vil trække
spor i vores samfund," sagde han. Han indvilgede dog i at deltage i et
møde med præsident Bush, McCain og lederne af de finansielle udvalg i
Repræsentanternes Hus og Senatet torsdag den 25.9.
En aftale blev nået ud på dagen den
25.9. Det skete igennem forhandlinger mellem Demokrater og
Republikanere i Kongressen, - ikke ved præsidentiel mellemkomst. Det
var en principiel aftale, der skal indfase de 700 mia $, så hele
beløbet ikke udbetales på én gang.
Aftalen brød imidlertid sammen, da man
mødtes i Det hvide Hus sidst på eftermiddagen den 25.9. Formanden for
republikanerne i Repræsentanternes Hus startede mødet med at erklære,
at ved møde i deres caucus (partimøde) var de blevet enige om, at de
ikke var indstillet på at give finansministeren de ønskede beføjelser
til at "stabilisere markedet" gennem brug af så stort et beløb. Derimod
havde de udarbejdet et alternativt forslag, der ville give staten en
mere reduceret rolle i forhold til markedet. Demokraterne beskyldte
Republikanerne og John McCain for at blande valgkampen ind, idet McCain
kunne score points på at være med til at bringe et forslag ned, som var
upopulært i befolkningen. The New York Times (26.9.08) antydede dette i
en beskrivelse af forløbet i Det hvide Hus:
Senator John McCain
havde til hensigt at tage tilbage til Washington torsdag som en leder,
der havde lagt præsidentiel valgkampspolitik til side for at hjælpe med
at få en løsning på den finansielle krise. I stedet kom han til at
befinde sig midt i et bemærkelsesværdigt partipolitisk showdown, hvor
han manglede et klart budskab til offentligheden om, hvordan han ville
afslutte det. Ved det tværpolitiske møde i Det hvide Hus, som han selv
havde indkaldt til dagen før, sad han helt stille i 40 minutter, mere
observatør end leder, og han tilbød kun en vag antydning af, hvor han
stod i forhold til forslaget, sagde folk i mødet. I
efterfølgende TV-interviews antydede McCain, at han så den
tværpolitiske plan, der faldt sammen ved mødet i Det hvide Hus som det
egentlige grundlag for en eventuel aftale, men han ville samtidig ikke
sige noget om, hvorvidt han evt. ville give støtte til
alternativet lagt på bordet af vrede republikanere fra
Repræsentanternes Hus, som han havde haft møde med, før han tog til Det
hvide Hus.
Situationen var alvorlig, ikke
alene for USA, men for Verdensøkonomien. På et tidspunkt under de
kaotiske forhandlinger i Det hvide Hus var Paulson blevet så grebet i
sin iver efter at forklare tingenes sammenhæng, at han ubevidst gik
helt i knæ foran Pelosi, formand for Demokraterne i Kongressen,
hvorefter denne sagde: "Jeg var ikke klar over, De var
katolik".
Præsident Bush havde som nævnt
i sin tale til nationen advaret om yderst alvorlige konsekvenser, hvis
hjælpepakken ikke blev vedtaget. For at forstå, hvorfor disse ord kom
fra præsidenten og for at forstå, hvorfor han så aktivt gik ind i
processen, skal man nok være klar over den usædvanlige rolle, som
nationalbankdirektør Bernanke spillede i de samlede beslutningsproces.
Både Ben Bernanke og finansminister Henry Paulson havde advaret om
muligheden af en "dyb og vedvarende økonomisk depression", hvis pakken
ikke gik igennem. Når folk i en sådan position udtaler sig på den måde,
kan det antage karakter af en selvopfyldende profeti, fordi markederne
kan reagere med, ikke alene voldsomme fald, men måske ligefrem
finansiel panik, som netop vil kunne udløse den depression, der advares
imod. Disse ledere kunne have optrådt mere ansvarligt ved enten at
strikke et indgreb sammen og få det gennemført, uden den omtalte
ledsagende snak, eller alternativt ladet være med at foretage sig noget
og håbe på, at de finansielle markeder selv kunne ride stormen af. På
et tidspunkt under mødet i Det hvide Hus trak Ben Bernanke sig ifølge
The New York Times tilbage. Det var ikke en passende udfyldelse
af rollen som nationalbankdirektør at være med i et sådant
politisk rivegilde.
Figur 2A: Stat og marked fra
New Deal til finanskrise. Udvikling i balance på føderalt budget i pct
af BNP
Kilde: White House,
Office of Management and Budget. Note: I 1930'erne nåede krisen at
blive dybere, inden der kom et indgreb. Ifølge keynesianske økonomer
hang krisen sammen med spekulationsbobler, der blev prikket hul
på, faldende efterspørgsel, der hang sammen med et dybt fald
i landmændenes indkomster og en meget ulige indkomstfordeling, samt de
sene reaktioner, der fik den finansielle sektor til at "implodere" mere
end det havde været nødvendigt.
Figur 2B: Historien om husprisboblen som årsag til miseren. Case
Shiller husprisindekset (20 største byer i USA) 2000-juni 2008
Kilde: Tal fra Case Shiller indekset.
Note: En mono-kausal forklaring på
finanskrisen. Der er i virkeligheden nok en del flere faktorer bag
Når Bernanke og Paulson ikke i al diskretion forberedte og gennemførte
et dybtgående indgreb, hang det sammen med beløbets størrelse. The
Federal Reserve (Den amerikanske nationalbank) havde allerede strakt
sine midler så langt, det overhovedet lod sig gøre, med sin tidligere
overtagelse af en af USA største investeringsbanker Bear Stearns (i
marts måned 2008) og dens yderligere brug af 85 mia $ til overtagelse
af USA's og Verdens største forsikringsselskab AIG (American
International Group) i september 2008. Hertil kom en udvidet adgang til
kreditter til banksektoren (marts 2008), som havde strakt
centralbankens balancestilling til et beløb på over 1000 mia $ hen over
sommeren 2008. Der var derfor ingen vej udenom: Pengene måtte hentes
hos skatteyderne, også selv om det var imod hovedaktørernes inderste
ideologiske forestillinger.
Det usædvanlige i
beslutningsprocessen og dens forløb er som sagt den rolle Ben Bernanke
spillede. Alarmklokkerne har formentlig ringet tidligt hos ham, og han
har overbevist de økonomisk politiske ledere Henry Paulson og præsident
Bush om nødvendigheden af et stort indgreb.
Det kan for Bernankes definition af sin
egen rolle have spillet ind, at han, inden han blev
nationalbankdirektør, var en af USA's førende økonomiske historikere.
Han har bl.a. ydet bidrag til forståelse af Den store Depression i
1930'erne. Dengang havde man også en krise, der blev indledt med
overdreven optimisme, gældsætning i banksektoren, bobler på hus- og
aktiemarkeder ("the Roaring Twenties") efterfulgt af en bølge af krak i
finanssektoren. I 1930'erne kom indgrebene meget sent. Børsen krakkede
som bekendt i 1929. Det var først i 1933, at den amerikanske stat for
alvor gik ind og understøttede den nødlidende finanssektor med midler.
Derfor blev tilpasningen så lang, at det i en periode endte i en dyb
krise (Den store Depression) med en arbejdsløshed på op til 25 pct.
Dengang fulgtes det op af regulering
(føderale agenturer gik ind og regulerede, når der var ydet penge), og
pengene gik ikke alene til banker, men også til husejere og farmere.
Henry Paulson udviste ringe forståelse for den politiske proces i sit
første oplæg til lovforslag. Her skulle Finansministeriet blot have en
blancofuldmagt. Derfor blev det ændret på mange punkter, da det gik
igennem Kongressens lovmølle.
Henover weekenden 26.-28. september blev
der forhandlet videre i Kongressen. Præsidentkandidaterne var taget
videre til deres valgmøde(r). Det har formentlig hjulpet, at de kom
væk. Det har næppe været gavnligt at få blandet et præsidentvalg ind i
en i forvejen vanskelig beslutningsproces. Man nåede en
endelig aftale,
der imødekom flere
af Demokraternes ønsker. Der var imidlertid en del udestående spørgsmål
til sidst, bl.a. ville formanden for Demokraterne i Repræsentanternes
Hus Nancy Pelosi sikre sig, at en vis andel af Republikanerne stemte
for, så Demokraterne ikke ville blive alene om at eksponere sig for
vælgernes mulige vrede.
Til de flestes overraskelse endte afstemningen om
forslaget den 29.9.08 med, at det blev stemt ned i Repræsentanternes
Hus med stemmetallet 228/205. De fleste Demokrater stemte for, men der
var et betydeligt flertal af Republikanere, der stemte imod (133 mod
65). For repræsentanterne har det ligget i
baghovedet, at de alle skulle ud og møde deres vælgere godt 5 uger
senere. Der skulle først stemmes lidt senere i Senatet, og her regnede
man med et rimelig sikkert flertal for loven. Men blandt senatorerne
skulle jo også kun 1/3 på valg den 4.11. Da det pegede mod et nej, var
Dow Jones indekset nede med 700 points, men indekset rettede sig lidt
op igen efterfølgende, for til sidst at tage et ordentligt dyk med 777
points eller 7 procents fald. 1200 mia $ aktieværdi forsvandt denne
"sorte mandag" ud i den blå luft.
"Armvridningsdemokrati"?
Diagrammet til venstre viser udviklingen i Dow
Jones indekset hen over dagen den 29.9., da der blev stemt om
redningspakken for Wall Street. Der kommer et kraftigt dyk i indekset,
hvor det begynder at tegne til at blive et nej. Det, der er
interessant, er bl.a., hvordan "markedet" antager karakter af en aktør,
der kan påvirke en afstemning. Lovgiverne er bevidst om, hvilke
virkninger deres adfærd ved afstemningen har. Og hvis de ikke er, er
der nok nogen, der skal fortælle dem det. Det er ikke ualmindeligt ved
afstemninger i Repræsentanternes Hus, at man trækker afstemningen, og
repræsentanterne kan stemme om. Det var der i starten også i
denne afstemning, men nej-resultatet var alligevel for klart til, at
det kunne ændres.
Naomi
Klein den dag:
She followed the Dow as it pitched downward, thinking how ridiculous it
was for Paulson to believe that he could control it. "This is
politicians acting like traders," she said, staring at the television.
"A government shouldn't play the market-it should govern."
Kilde: The New
Yorker.
Medvirkende til, at
republikanerne vendte sig imod forslaget skulle angiveligt være en
meget "partisan" ("partipolitisk") tale, som Demokraternes leder i
Huset, Nancey Pelosi, holdt lige inden afstemningen skulle gå i gang:
"700 mia$. Et rystende stort tal, men kun en del af
omkostningen som Bush' forfejlede økonomiske politik har påført vort
land. Politik, der var bygget på budgetuansvarlighed. Da præsident Bush
overtog præsidentposten, arvede han Præsident Clintons overskud - fire
år i træk med overskud. Og med hans uansvarlige økonomiske politik, så
havde han vendt den rundt inden for to år. Og nu 8 år senere, har
grundlaget for den skattemæssige uansvarlighed, kombineret med en
"anything goes"("alt er lige godt") økonomisk politik, bragt os derhen,
hvor vi er i dag. De hævder at være forkæmpere for det frie marked, når
det i virkeligheden er en "anything goes" mentalitet. Ingen regulering,
ingen overopsyn, ingen disciplin. Og hvis det går galt, får du en
gylden faldskærm, og skatteyderen skal betale for dig.
De tider er forbi. Festen er forbi, hvad det angår.
Demokraterne tror også på et frit marked. Vi ved, det kan skabe jobs,
det kan skabe velstand, mange gode ting i vores økonomi. Men i dette
tilfælde, i denne uindskrænkede form, som Republikanerne går ind for
det - nogle Republikanere, ikke alle - har det ikke skabt jobs, ikke
kapital; det har skabt kaos. Og det er i det kaos, finansministeren og
formanden for the Fed kom til os, for omkring halvanden uge siden"
(29.9). Angiveligt skulle disse ord altså have gjort en del
republikanere så rasende, at det var med til at bestemme udfaldet af
afstemningen. De følte sig vel også svigtet af Pelosi/Demokraterne,
fordi hun havde lagt op til en ånd af "bipartisanship" ("nu lægger vi
den smålige partipolitik til side")? Det blev dog af flere af
nej-stemmerne afvist,
at dette skulle være grunden. Man havde stemt imod af principielle
grunde og ikke ud fra mentale sindstilstande som f.eks. trods. Som en
af lovgiverne (Rep. Michele Bachmann (R-Minnesota))
formulerede det ved en pressekonference: "Jeg vil gerne forsikre jer
om, at det ikke var tilfældet. Vi er ikke babyer, som sidder og sutter
tommeltot. Vi har meget principielle grunde til at stemme
nej".
Main Street populisme bestemmer supermagtens politik
For præsidenten var nederlaget ved afstemningen et stort prestigetab,
fordi han selv var gået ind i kampen for at få forslaget igennem, bl.a.
med en tale til nationen. Det var ydmygende for ham, at hans egne
partifæller stemte så massivt imod. De, der stemte for forslaget, var
de politiske modstandere, Demokraterne. Der lå angiveligt ideologiske
hensyn (forsvar for "friheden") bag de republikanske lovgiveres massive
afvisning af forslaget, men den virkelige grund har for en stor dels
vedkommende været angsten for vælgernes reaktion ved det valg, der kun
var 5 uger til. En erfaren observatør af amerikansk politik
lodder stemningen i befolkningen således:
...Tag ikke fejl af det. Amerika er rasende som ind i
Helvede. Folk er sure over, hvad de ser som afpresning fra Universets
herrer. Vred populisme har altid været en kraftfuld styrke i amerikansk
politik. Og nu, hvor lønningerne falder, jobs er usikre, energi og mad
og sundhedsforsikringsudgifterne drøner opad, og millioner af hjem er i
fare for tvangsauktion - - og hvad der ses som skatteyderfrikøb af
nogle af de rigeste mennesker i landet, så er populismen nu på
eksplosionspunktet (........)
De traditionelle ideologisk-politiske positioner
var blevet vendt om i forhold til traditionen: Demokraterne
burde være de vrede populister, når man ser, hvordan deres
traditionelle rolle har været at beskytte og være fortaler for the
underdog i amerikansk politik - og det gælder ikke mindst, når man ser
det absurd store gab, der har åbnet sig mellem de rige og alle de
andre. Men de senere år har Demokraterne overladt denne rolle til
Republikanerne.(Robert
Reich, tidligere arbejdsminister).
Man kan kalde det populisme; men man kan også sige, at Repræsentanterne
ikke gør andet end udøve deres grundlovssikrede ret til at stemme, som
de vil. De er netop valgt for kun to år for, at folkets vilje kan sætte
sig igennem, og det gælder specielt i sager om udskrivning af skatter,
hvor forfatningen har givet Repræsentanternes Hus særlige beføjelser.
Noget andet er så, at Forfatningen er blevet til i et helt andet
samfund, end det vi har i dag. Bestemmelsen om valgperioden blev til,
da kolonister sad i de tretten oprindelige stater og ville forhindre,
at der kom en ny magtelite blandt deres egne, som ville erstatte de
engelske koloniherrer og indføre skatter, som ikke ville falde i "de
lokale farmeres" smag.
2. runde.
Nye forsøg på at få loven igennem
De følgende dage svingede det populistiske pendul den anden vej.
Medierne kunne berette om medlemmer af Kongressen, der fik vrede opkald
fra vælgere, hvis aktieinvesteringer havde været udsat for kraftige
fald som følge af Repræsentanternes Hus' nej til bail-out pakken
(Indgrebet på de 700 mia $):
Senator Christopher J. Dodd, demokrat fra Connecticut og
formand for Senatets bank Komité sagde, at Senatet besluttede sig for
at gøre noget hurtigt, idet han citerede signaler fra nogle medlemmer
af Repræsentanternes Hus, som fortrød deres afstemning efter at
markederne var drønet ned i reaktion på den: "Jeg tror, deres villighed
er ved at vende tilbage efter de har hørt fra deres vælgere" (New York Times 30.10.08)
Præsidenten anmodede i
alvorlige toner Kongressen om at se på sagen igen. Der var nu
en del diskussion om, hvordan det bedst kunne gribes an. Pakkens
chancer for at komme igennem kunne være størst, hvis man lod Senatet
behandle det først og stemme om det først. Det var bagvendt i forhold
til forfatningens ord om, at love, der involverer skatter skal starte i
Huset, men det har formentlig været gavnligt for chancerne for at få
det igennem, idet kun 1/3 af Senatet havde grund til at frygte Dommens
dag hos vælgerne den 4.11.
Onsdag 1.10. blev et forslag med nogle
nye delelementer fremlagt for Senatet.
Der skulle gives øget føderal støtte til
skoler i landdistrkter (en sag, der lå en del republikanere på sinde).
Man ville hæve den offentligt garanterede indskydergaranti i
pengeinstitutterne fra 100.000 til 250.000 $, dvs de penge, en
indskyder er garanteret, hvis en bank går fallit. Det var en luns til
den almindelige vælger. Samtidig ville det kunne lette kreditkrisen,
idet det kunne føre til større indskud på opsparingskonti i bankerne,
som så til gengæld ville blive mere villige til at låne penge ud. Det
nye forslag indeholdt også en skattepakke på 100 mia $ til ofre for
orkaner, og til det almindelige erhvervsliv. Forslaget var nu blevet
lidt mere "Main Street" og ikke helt så meget udtryk for løskøb af Wall
Street som før.
Forslaget blev vedtaget i Senatet
med 74 stemmer mod 25. Begge præsidentkandidater, der havde forladt
valgkampen for en stund og var vendt tilbage til deres pinde som
senatorer, stemte for. Fredag den 3.10. blev det vedtaget i
Repræsentanternes Hus med 263 for og 171 imod. Knap 60 repræsentanter
havde ændret holdning siden den foregående afstemning. Enkelte personer
lavedet et stort arbejde bag kulisserne. Ifølge onlinemagasinet
Politico var det især den demokratiske præsidentkandidat Barack Obama
og præsidenten, der forsøgte at overbevise deres respektive
partikammerater om, at det var den rigtige beslutning for det
amerikanske folk.
I timerne efter den endelige vedtagelse 3.10.
faldt Dow Jones indekset 1,5 pct. I løbet af ugen faldt det - med stor
turbulens op og ned - over 7 pct. samlet. Dow Jones' indeks
for transportvirksomheder, der er en god konkunkturindikator, faldt med
over 13 pct, og der blev offentliggjort negative beskæftigelsestal.
USA's økonomi var på vej ud i recession.
Adskillige økonomer forudså, at forslaget ikke var
tilstrækkeligt til at stoppe finanskrisen. Det endelige forslag blev
udsat for en del kritik af at være præget af "pork barrel politics"
("Flæsketøndepolitik"): I iveren efter at få forslaget accepteret af et
flertal af lovgivere var der givet skattefordele og bevillinger til
lokale projekter ("flæsk"). "Redningspakken" gav det største antal
henvendelser fra valgkredsene til kongresmedlemmer nogensinde.
Hvordan skal man så samlet vurdere denne beslutningsproces. Er der
elementer af rationel beslutningsproces i den? Er
det the garbage can? Er det en beslutning bestemt
af organisationskulturer? Er det et eksempel på
det, man kalder inkrementalisme, hvor beslutning
bygges på beslutning i en gradvis proces? Er det en mediemæssig
dagsordenssætningsmodel, der skal bruges?
Tag f.eks. udgangspunkt i følgende
vurdering foretaget af Paul Krugman, kommentator på The New York Times:
"Kendsgerningen er, at den foreliggende plan er en stinker -
og det er uundskyldeligt. Det finansielle system har været under
alvorligt pres i mere end et år, og omhyggeligt udtænkte nødplaner
burde have været klar i tilfælde af en nedsmeltning af markederne. Det
var der helt åbenbart ikke. Paulson-planen er åbenlyst blevet til i
hast og under stor forvirring. Og Finansministeriets embedsmænd mangler
stadig en ordentlig forklaring på, hvordan det formodes, planen skal
virke. Det er sandsynligvis fordi, de ikke selv har nogen ide om, hvad
det egentlig er, de laver." (New
York Times: Edge of the Abyss, 2.oktober 2008)
3. runde.
Verden er en ø
Man stod over for en krise,
der var global og krævede globale løsninger. Det var imidlertid som
følge af det anarkistiske internationale system vanskeligt at blive
enige om ret meget andet end koordinerede nationale aktioner.
Det viste sig, at det amerikanske indgreb ikke
virkede optimalt. Tværtimod så fortsatte turbulensen på børserne. Den
niende oktober faldt Dow Jones (30 største virksomheder) til det
laveste punkt i flere år, en kurs lidt under 8600. Indekset var nu
skrumpet 39-40 pct siden oktober 2007. Det bredere baserede Standard
& Poors indeks (de 500 største virksomheder) var faldet 42 pct
i samme periode. Natten til fredag den 10. oktober faldt det japanske
Nikkei - indeks med over 10 pct. Da børserne åbnede i Europa, rullede
panikken videre her. Det britiske indeks var nede med 10 pct lige efter
åbningen, men rettede sig lidt op.
Den globale økonomi var blevet en
indbyrdes forbunden "landsbyøkonomi". Børserne var nu i en tilstand af
kaos. Der var, erkendte alle, et akut behov for en internationalt
koordineret aktion. De største centralbanker havde et par dage forinden
nedsat de ledende rentesatser med 1/2 pct. Det havde heller ikke
virket. Der var nu behov for politisk handling fra statslederne.
EU havde vist sig relativt
handlingslammet. Lørdag 4. oktober indkaldte Frankrigs præsident
Nicolas Sarkozy til topmøde for de fire største europæiske økonomier.
De kunne ikke blive enige om ret meget. Dagen efter mødet lavde
Tyskland et indgreb, hvor man sikrede bankindskyderne for ubegrænsede
sparebeløb i bankerne.
De følgende dage gennemførte Storbritannien
et indgreb, der blev set hen til af adskillige økonomer som
en mulig model, der kunne løse krisen. Man vedtog at bevilge 50 mia£
til kapitalindskud i de store banker, 200 mia£ i ny
likviditet fra Bank of England, og til sikring af
bankers lån til hinanden yderligere 250 mia£, i alt 500
mialliarder £. Problemet i finanskrisen var, at kreditgivningen var
frosset til. Alle banker forsøgte at bygge deres balancer op, så deres
gearing (forholdet mellem aktiver og indskudt kapital) ikke var så
stor. Derfor havde de ikke lyst til at låne penge ud.
G7 (USA, Japan, Tyskland, Storbritannien, Frankrig, Canada
og Italien) finansminstrene og centralbankcheferne skulle mødes i
Washington til møde i IMF/Verdensbanken fredag den 10. oktober. Der er
dog det problem ved dette forum, at de nye økonomier (Kina, Indien,
Brazilien, Mexico, Sydafrika, Rusland og Saudiarabien.) ikke er med.
Derfor foreslog bl.a. Verdensbankens direktør Robert Zoellick, at man
skulle udvide G7 med dem.
Nu var muligheden der for at lave et
internationalt møde, hvor man kunne vedtage et effektivt koordineret
indgreb, der kunne standse den eskalerende krise.
Det så ud til, at de to førerhunde i det globale
system, USA og Storbritannien, var ved at nå en enighed om, at den
britiske model kunne udvides til flere lande og områder, altså man
skulle skyde statspenge i bankerne imod, at det offentlige får
egenkapital i disse, og der skal gives en offentlig sikring af visse
former for bankindskud og lån, så bankerne igen ville kunne føle sig
trygge ved at låne til hinanden.
G8/G7
G7 er det tætteste, man kan komme på en slags
verdensregering, men det er i realiteten en selvsupplerende og
selvudnævnt styregruppe for håndtering af globale problemer.
Møderne startede i midten af 1970'erne
på initiativ af den franske præsident Giscard d'Éstaing som et forsøg
på at løse de økonomiske koordineringsproblemer, der var forårsaget af
den 1. oliekrise i 1973-74.
Er der noget, der især karakteriserer
denne ad hoc "verdensregering", så er det en udpræget brug af flotte
erklæringer og en udtalt mangel på konkrete resultater. Det er måske
ikke så mærkeligt i betragtning af, at betegnelsen "de rige landes
klub" bliver mere og mere misvisende. Det ville være mere passende at
døbe forsamlingen "de rige vestlige landes klub + Rusland". I en
årrække hed "klubben" G8, fordi Rusland blev inviteret med efter Murens
fald i 1989 og Sovjetunionens opløsning i 1991. Men Rusland faldt i
unåde efter krigen i Georgien i august 2008. Derfor skiftede det igen
navn til G7.
Med de senere års vækst i de asiatiske lande, er
Verdens økonomiske tyngdepunkt begyndt at flytte østover. Hvis G8
skulle afspejle de reelle økonomiske magtforhold i Verden, burde Kina
og Indien, samt Brazilien, Mexico, Indonesien, Sydafrika og forskellige
andre lande inviteres med. Det er flere af dem da også blevet til nogle
af de seneste møder, som observatører/uforpligtede medrådslagere. Henry
Paulson inviterede G20 (de ovenstående lande + nogle flere) til møde i
Washington i forbindelse med møderne i IMF og Verdensbanken samme
week-end 11.-12. oktober til rådslagning om finanskrisen. Om ikke andet
havde finanskrisen og dens udvikling vist, at det afgørende økonomiske
tyngdepunkt i Verden stadigvæk var USA/Wall Street. Det var herfra
kurssignalerne spredte sig til de øvrige børser. Det var også herfra et
globalt politiske lederskab skulle forsøges iværksat med udgangspunkt i
IMF/Verdensbankgruppen, der har hovedsæder i Washington, samt Det hvide
Hus.
G7 mødet den 10.10.08 endte
med en aftale om koordineret aktion. Det var den britiske model for
kapitalindskud i bankerne, man enedes om principielt. Det britiske
forslag om at give garantier for visse typer af indskud og lån bankerne
imellem, var der dog ikke enighed om. Alt i alt var det en relativt
uforpligtende beslutning, der i realiteten ikke bandt landene. Til
gengæld ville der nu være mulighed for, at penge ville flyde i retning
ad Storbritannien fra lande, som ikke indførte de samme ordninger. I
Storbritannien havde man jo allerede inden G7 mødet lavet et system,
der gav sikkerhed for indskuddene i britiske banker. Betingelsen for,
at den britiske ide virkede, ville være, at alle de store spillere var
med. Det kneb det med i starten. Efterhånden fandt man dog ud af, at
den britiske opskrift kunne efterlignes.
Figur 3: Aktører i spillet om
indgreb i finanssektoren
BRIK: Brazilien, Rusland, Indien og
Kina. Disse fire lande har stigende betydning i Verdensøkonomien. UK:
United Kingdom: Storbritannien. Treasury: Det amerikanske føderale
finansministerium i Washington. NGO: Non-Governmental Organization.
Statslederne havde i lang tid
ikke helt forstået, hvordan det globale finanssystemer er blevet et
system af forbundne kar. Hvis der ikke er en overnational regulering og
fælles regler, løber pengene rundt i karrene på måder, der giver
ustabilitet og i sidste end måske finanskriser. Der var da også ved at
opstå sprækker i den traditionelt fast sammensvejsede anglo-amerikanske
alliance, idet briterne mente, udspillet blev for svagt. Det samme
mente italienerne. Den italienske finansminister truede i lang tid med
ikke at ville skrive under på den fælles tekst. Det lykkedes dog til
sidst at blive enige om en fælles resolution.
Reuters sendte i starten af oktober 08
et telegram ud om et møde,
som lederne af nogle af de større latinamerikanske lande holdt i
Brazilien. Det blev ikke citeret ret mange steder i de førende vestlige
medier. Men her lægges afstand til finanskrisen som noget, der er skabt
i det rige Vesten, og som får ubehagelige økonomiske følger for de
fattige lande, herunder Latinamerika. Råvarerne, som disse lande
eksporterer, vil falde i pris, hvad der vil kunne påvirke deres
økonomier negativt:
"Dette kapitalismens og neoliberalismens
sammenbrud vil blive værre end det i 1929", sagde Venezuelas præsident
Hugo Chavez. "Verden vil aldrig blive den samme igen efter denne krise.
En ny verden må nødvendigvis opstå, og det bliver en multipolær verden.
Vi vil spænde vores lande af fra denne dødvogn". Evo Morales
kritiserede USA's redningsplan til 700 mia $ for at være en plan for
løskøb af de rige. Braziliens præsident Lula da Silva, som var vært ved
dette latinske topmøde, indtog også en kritisk holdning over for
finanssektorens udskejelser, men han var mere afdæmpet i sin kritik af
de vestlige lande.
Om aftenen den 12. oktober holdt EU's 15
euro-zonelande møde i Paris. Her enedes man om en løsning a la den
britiske model, men sådan, at landene skulle handle hvert for sig.
Frankrig og Holland foreslog at lave en EU-fond, der kunne skyde penge
i banksystemet. Det blev vetoet af Tyskland, der frygtede, at landets
skatteydere i så fald ville komme til at betale astronomiske beløb for
at redde bankerne i andre lande. Man er heller ikke i besiddelse af
regulerende organer på overnationalt europæisk plan. Derfor var det
også udelukket at få efter en overnational EU-regulering af
finansvæsenet.
Det, man var enedes, om var en fælles
værktøjskasse af midler, de nationale regeringer i euro-zonen
hver for sig skulle anvende. Den britiske premierminister
Gordon Brown var ikke engang i første række inviteret til mødet, da
Storbritannien ikke er med i fællesvalutaen euroen. Men hans
tilstedeværelse blev ønsket, da det viste sig, at det var den britiske
model, man ville gå efter. Han blev fra flere sider hædret for at være
den, der reddede det finansielle system fra kollaps (-skønt, det
manglede man stadig at konstatere!). Den amerikanske økonom Paul
Krugman skrev om forløbet:
"Hr Paulson - efter sandsynligvis at have spildt nogle
dyrebare uger - har også ændret kurs, og planlægger nu at købe
egenkapital (aktier) snarere end dårlige boliglån/pantebreve (skønt han
stadig ser ud til at flytte sig med pinagtig langsommelighed). Vi ved
stadigvæk ikke, om det vil virke. Men politikken bliver nu endelig
drevet af et klart syn på, hvad der er nødvendigt at gøre. Det rejser
spørgsmålet: Hvorfor skulle det klarsyn komme fra London, snarere end
fra Washington? Det er svært at undgå indtrykket af, at Hr Paulsons
første reaktion var forvredet af ideologi. Husk på, at han arbejder for
en administration, hvis regerende filosofi kan opsummeres med ordene
"alt privat godt, alt offentligt dårligt". Det må have gjort det svært
at acceptere delvist offentligt eje af den finansielle sektor"
(New York Times 13.10.08).
Den 14. oktober mødtes Henry
Paulson og ledelsen af Federal Reserve med ledelserne af 9 af de
største banker i USA. Ikke siden Den store Depression i 1930'erne havde
USA grebet ind i de frie markeder på denne måde. De ni banker blev
tvunget til at acceptere en delvis nationalisering, idet staten med de
første frigivne 250 mia $ af de penge, Kongressen havde bevilget, ville
købe
aktieposter i dem. De fire største investeringer (25 mia $
hver) var i Bank of America, J.P. Morgan Chase, Citigroup og
Wells Fargo. Hensigten var, som Paulson formulerede det, ikke at være
aktiv ejer på anden måde, end at de overtagne aktier skulle drives op i
værdi, så de senere vil kunne sælges med fortjeneste. Ifølge præsident
Bush var denne handling nødvendig "for at bevare det frie marked".
The New York Times
beskrev hændelsesforløbet således: "Topcheferne
for de ni største banker i USA gik en efter en ind i det forgyldte
konferencelokale i Finansministeriet kl. 15. Til deres forbløffelse fik
de hver stukket et dokument på en side i hånden, hvor der stod, at de
indgår en aftale om at sælge aktier til staten, hvorefter
finansministeren Henry M. Paulson Jr sagde, at de skulle skrive under,
inden de forlod mødet. Bestyrelsesformanden for J.P. Morgan Chase,
Jamie Dimon, var modtagelig, idet han sagde, at aftalen så temmelig god
ud, når han først lod tallene løbe igennem sit hoved.
Bestyrelsesformanden for Wells Fargo, Richard M. Kovacevich
protesterede højlydt, idet han sagde, at i modsætning til New York
konkurrenterne, så var hans bank ikke i vanskeligheder på grund af
investeringer i eksotiske pantebreve, hvorfor den ikke havde brug for
at blive løskøbt af staten.... Kl. 18.30 havde alle ni topchefer
skrevet under - hvorved den største statsintervention i det amerikanske
banksystem siden Depressionen var sat igang, og staten havde taget et
hastigt tilbagetog fra den redningsplan, Hr Paulson kæmpede så hårdt
for at få igennem Kongressen kun to uger tidligere".
Lørdag 18,10 mødtes lederen af det roterende EU-formandskab, præsident
Sarkozo fra Frankrig, med USA's præsident George W. Bush. Europæerne
stillede krav om en ny økonomisk verdensorden, hvor finanssektoren
udsættes for en regulering fra internationale reguleringsorganers side.
Den britiske premierminister Gordon Brown skrev et indlæg i Washington
Post, hvor han ridsede nogle af grundprincipperne for en sådan
nyordning op. Bretton Woods aftalesystemet, der blive indgået mellem
vestmagterne i USA i 1944 skulle fornyes, så Verden kan klare
udfordringer som dem, man var kommet ud i under finanskrisen 2008,
kunne imødegås mere effektivt, - eller bedre endnu: Det skulle
forhindres, at de kan opstå. Magtforholdet mellem USA og EU var delvist
skiftet i de sidstes favør.
En trængt præsident Bush
indvilgede i at indkalde til et topmøde i slutningen af året. Han
udtrykte dog tvivl om
europæernes forslag. Det hvide Hus gav udtryk for, at forslaget om et
globalt reguleringssystem kunne blive en trussel imod konkurrencen
mellem nationerne. Det kunne svække den fordel, USA traditionelt har
haft i forhold til det mere regulerede Europa m.h.t. at tiltrække
internationale investeringer. Amerikanerne var bekymrede over, at en
international "superregulator" ville kunne gennemføre restriktioner i
kapitalstrømmene mellem landende og dermed blive en stopklods for
fortsatte udvidelser af den internationale handel.
"Normal"
US lovgivningsproces fortsat
Behandlingen af lovforslag er normalt ikke helt parallel i
Repræsentanternes Hus og Senatet. I Repræsentanternes Hus er der en Rules
Committee (Regeludvalg), der fastsætter taletid og andre
regler for lovbehandlingen af et lovforslag, der er nået frem til the
floor (plenum). Et sådant udvalg er der ikke i Senatet. Her
kan en debat løbe så længe, der er senatorer, der vil sige noget.
Undertiden trækkes en debat så meget i langdrag, at vedtagelsen af en
lov forhindres. Det kaldes en filibuster.
Hvis det er Det hvide Hus, der
forsøger at få en lov eller et lovkompleks igennem Kongressen, er det
vigtigt for præsidenten og hans/hendes medarbejdere at vide, hvordan
klaveret spiller:
Hvordan er magten i udvalgene fordelt? Det er ikke altid nok
for en præsident, at hans eget parti har flertal i Kongressens to
kamre, idet partidisciplinen ikke er sådan, at man bare kan regne med
at senatorer og repræsentanter retter ind efter en partilinje. De føler
sig ofte mere bundet til at varetage interesserne for dem, de er blevet
valgt af i deres valgkreds.
I sin første valgperiode i første
halvdel af 1990'erne forsøgte præsident Bill Clinton at få en
sundhedspakke igennem Kongressen, der skulle give alle amerikanere
adgang til en sundhedsforsikring, de kunne betale. Det lykkedes ikke.
Nogle mener, det skyldtes, at den amerikanske sundhedslobby
(medicinalselskaber, lægeorganisationer, forsikringsselskaber) var for
stærk.