Anarkisme | Links: | |
I starten af det 21. århundrede er det næsten blevet mondænt
at kalde sig "anarkist". Ordet bruges af, og om, mange af de, der er aktive i
antiglobaliseringsbevægelserne. Det, de tænker på, når de kalder sig anarkister,
er, at de går ind for at arbejde med flade hierarkier, i netværk og i direkte
aktioner. Og at de har en anti-materialistisk indstilling til samfundet og
tilværelsen. Dette er naturligvis også en opfattelse, der har en betydelig
berøring med det, man forstår ved "klassisk anarkisme". Den klassiske anarkisme
går imidlertid videre end det og indeholder også en ideologi, en utopi, om man
vil, om det anarkistiske samfunds indretning. Anarkisme er i traditionel forstand en politisk ide, der handler om at nedbryde statens og
hierarkiske institutioners magt i samfundet.
Ordet "anarki" er af græsk oprindelse og betyder "ikke-autoritet" ("an":
ikke/imod, "archos": styre). Man er altså imod ydre styring og vil erstatte det
med individernes (individuel anarkisme) og fællesskabernes styring
(socialanarkisme) af sig selv.
Ideelt set skal staten afskaffes. Staten er traditionelt blevet brugt til at
skabe sammenhæng i samfundet via en institutionaliseret form for magtudøvelse. I
den liberalistiske teori ses staten som del af en social kontrakt, individerne
indgår: De opgiver noget af deres frihed mod til gengæld at blive beskyttet imod
hinanden af staten. For anarkisterne er den sociale kontrakt ikke nødvendig: Man er imod repræsentativitetsprincippet i det politiske demokrati, fordi det giver hierarkiske former for interesserepræsentation og myndighedsudøvelse. I stedet sætter man radikalt deltagelsesdemokrati og princippet om "direkte aktion". Det er handling, der iværksættes uden, at der er opnået tilladelse til det fra statsorganer eller anden institutionel magtudøvelse. Et eksempel kan være "vilde strejker", altså overenskomststridige faglige aktioner, der iværksættes uden om det institutionaliserede arbejdsmarked. Direkte aktion er, når man gør noget selv uden at anmode staten eller etablerede organisationer om hjælp. Der kan være stor forskel imellem forskellige anarkistiske retninger m.h.t., hvor meget individet eller fællesskabet betones. Kollektivistisk anarkisme Den tidlige anarkisme blev udtænkt i overgangen fra
feudalsamfund til industriel kapitalisme og under indtryk af oplysningstidens
forestillinger. Enevoldskongers og -fyrsters undertrykkelse dannede en del af
rammen for frigørelsesforestillingerne. Retten til ejendom er en absurd ret, fordi den har sin oprindelse i kriminelle overgreb, bedrageri og magtmisbrug. I begyndelsen eksisterede individets ret til territoriel ejendom ikke. Jorden blev dyrket i fællesskab, skovene gav brænde til ildsteder og kaminer for alle, høsten blev fordelt blandt medlemmerne af lokalsamfundet efter deres behov. Eksempler på dette kan stadig ses i nogle primitive stammer, og selv i Mexico trivedes denne skik i indianersamfundene i den spanske epoke. (Flores Magon: El Derecho de propiedad, 1911). Spanierne forsøgte at undertrykke fællesskabsejet. Haciendaejere af spansk eller mestizo-herkomst kæmpede med bønderne om eje af jorden omkring de store haciendaer. Det er en kamp, der er fortsat til den dag i dag i områder af det sydlige Mexico, hvor nogle af de anarkistiske arvtagere fra den mexicanske revolution organiserer sig. Det er den kapitalistiske ejendomsret i juridisk forstand med sit udspring i en udbytnings- og akkumulationsproces, som anarkismen vender sig imod. Efter marxistiske teori kræver det organisation, klassekamp, at gå op imod dette. Marx var kritisk over for Proudhon, som han mente var en "småborger", der troede at fællesskabet opstod af sig selv. Det gjorde den ikke. Det var nødvendigt at gøre arbejderklassen til "subjekt" for samfundsforandringen. Privatejendommen var ifølge Marx ikke tyveri, men en del af kapitalismens juridiske grundlag. Kun ved at ophæve kapitalismen kunne man ophæve privatejendommen. Derfor kunne den ikke blot besværges bort ved at kalde den for "tyveri". Proudhon havde ifølge Marx ikke den rette videnskabelige analyse af den kapitalistiske ejendomsrets betydning, den økonomiske udvikling under kapitalismen og klassekampens nødvendighed under ledelse af det revolutionære parti for at få samfundsforandringer. Marx var også tilhænger af statens bortdøen, men det er kun muligt i det klasseløse samfund. Staten ses som et led i klassekampen. Den er nødvendig for bourgeoisiets klasseherredømme og for reproduktionen af kapitalismen som økonomisk system. Ud af I. Internationale I de anarkistiske ideer om lighed og fællesskab kan der være mange berøringspunkter med marxismen. Anarkister, socialister/marxister var da også sammen i fælles kamp i starten af I. Internationale. Proletariatet bruger efter marx' opfattelse staten i det "socialistiske overgangssamfund", dvs det samfund, der kommer efter en proletarisk revolution, og som skal gøre samfundet klart til kommunisme. Deraf begrebet "proletariatets diktatur". I I. Internationale, som han tilsluttede sig i slutningen af 1860'erne, vendte Michael Bakunin (1814-76) sig imod denne opfattelse. Han brød sig ikke om Marx' forsøg på via centraliseret ledelse at bruge Internationale som et organisatorisk redskab i klassekampen. I starten underkastede Bakunin sig Internationales Generalråds beslutninger, men efter et nederlag ved en afstemning om afskaffelse af arveretten begyndte han at kritisere den "autoritære socialisme". Han advarede imod "det røde bureaukrati". Den revolutionære bevægelse skulle ikke have en "regering", der mere og mere kunne komme til at optræde i lighed med staten i det kapitalistiske samfund. Bevægelsen skulle indrettes sådan, at den tjente som eksempel på, hvad der kunne bære frem imod et andet samfund. I 1872 udelukkedes Bakunin fra videre deltagelse i Internationale. Internationales iværksættelse af partiagitation byggende på organisatorisk styre blev anledningen til anarkismens start som bevægelse: Da Generalrådet i et hemmeligt møde i 1871, understøttet af nogle få delegerede, besluttede at benytte foreningens kræfter til fordel for en valgagitation, kom mange af medlemmerne til den erkendelse, at al styrelse, selv den oprindelig demokratiske, er af det onde. Det var begyndelsen til anarkismen. Jura-føderationen med Bakunin og hans ven Guillaume i spidsen blev den opponerende gruppe over for Generalrådet. Denne afdeling, stadig med Marx og Engels i spidsen, antog nu navn af socialdemokrater, og deres feltråb blev: "Magterhvervelsen inden for de bestående stater." (Pjotr Kropotkin: En anarkists erindringer). Man kan formulere det på den måde, at anarkister ikke er interesserede i at "tage magten". De vil afskaffe magten. Det er der, en af de afgørende skillelinjer til marxismen ligger. Marxisterne vil tage magten og bruge den til omdannelse af samfundet. Utopiens "overvindelse" i en praksis Mange opfatter anarkismen som utopisk, og det er da også
givet, at forestillingerne om det anarkistiske samfund ligger langt fra det
samfund, vi kender i dag. Der er naturligvis anarkister, der ikke opfatter
samfundsvisionen som en utopi. Det kan da også ses som en slags downgrading af
idéen. Rudolf Rocker, den anarkistiske historiker, skriver i sin bog
Anarkosyndikalisme fra 1938: Proudhon mente, at staten kunne blive overflødiggjort ved, at producenterne (værksteder) slog sig sammen i "frie associationer", som igen samledes i føderationer på nationalt og internationalt plan. Men hvordan fik man egentlig en produktion til at fungere? Proudhons forslag til en anden samfundsorden end kapitalismen bestod i den såkaldte mutualisme (gensidighed). Fællesskaberne af uafhængige bønder, håndværkere og andre virksomheder skulle opbygge et system af gensidig retfærdig og lighedsbaseret udveksling. Det skulle fungere ved, at en slags "banker" noterede, hvor store kvanta af varer målt i arbejdsværdi, en virksomhed indleverede til udveksling. Efter dette "regnskab" kunne virksomheden så trække andre varer ud fra andre virksomheder, der også havde et "regnskab" i banken. Herved ville man komme profit og udbytning til livs, som jo bygger på, at prismekanismen på det kapitalistiske marked fungerer sådan, at der kan tjenes overnormal profit på varer, der er knaphed på. Kapital er bragt til veje igennem kollektive arbejdsprocesser. Kapitalen bør ikke have en "aflønning". Derfor skulle det ikke være tilladt at tage rente i det anarkistiske samfund. Bakunin definerer i The Capitalist System
samfundstilstanden sådan: Hvad er ejendom, og hvad er kapital i deres
nuværende form? For kapitalisten og ejendomsbesidderen betyder det magten og
retten, garanteret af staten, til at leve uden at arbejde. Og eftersom hverken
ejendom eller kapital producerer noget som helst, når den ikke frugtbargøres af
arbejde - så betyder det magten og retten til at leve ved at udbytte en andens
arbejde. Han vil fjerne staten, der er garant for juraen, der tillader dette og i stedet sætte "de
frie associationer af arbejdere". Det skal ske igennem en
revolution. Der skelnes mellem en social revolution og en politisk revolution,
og det er den første, der skal gennemføres. Revolutionen skulle gennemføres af de undertrykte, de
fattige, og så var det lige meget om, det var fattige bønder eller arbejdere og
arbejdsløse. I modsætning til marxismen satte man altså ikke sin lid ensidigt til
industriarbejderklassen, men også til f.eks. en forarmet bondestand, ligesom man mente (i
modsætning til marxisterne), at en revolution kunne komme i et tilbagestående
bondesamfund. Overvindelsen af utopien sker ved opsummering af "vort program" i
nogle få ord: Peter Kropotkin (1842-1921) var fortaler for en
"kommunistisk anarkisme", der sommetider går under betegnelsen
anarkokommunisme. På grund af teknikkens og produktionens udvikling er
det muligt at skabe så stor velstand, at der kan indføres en samfundsorden med
fri fordeling til alle. Man tager af overfloden. Dette princip kaldes også "yde efter evne og nyde efter
behov". Anarkokommunismen går ind for det klasseløse, statsløse samfund.
Kropotkin beskriver det kort i sit essay
Anarchism. Nyere anarkismeudvikling Anarkisme er blevet en moderne og salonfähig ideologi i det 21. århundrede. I dag præker managementteoretikere anarki, markedets og netværkenes anarki, når de laver peptalks for erhvervsledere. Det er imidlertid en noget anden form for anarki end de former, der ellers er beskrevet her. Man kalder også denne variant for anarkokapitalisme. Som ultraliberal tilhænger af markedsøkonomi forestiller man sig markedet som netværksrelationer, der kan fungere med minimal brug af formaliseret organisation og bureaukrati. Hvorfor skal erhvervslivet overhovedet have et "bureaukrati"problem: Hvis de store virksomheder spaltes op i en masse små, der fungerer i netværk, kan bureaukratiet svinde bort. Det er en ofte fremført påstand er, at anarkister er imod organisation. Det kan der være noget om, når man f.eks. jævnfører med beskrivelsen af,
hvordan de kom ud af I. Internationale. Det er imidlertid ikke korrekt i den forstand, at de går ind for
organisation i forbindelse med politisk aktivisme og med et fuldt udfoldet
direkte deltagelsesdemokrati. Det er hierarkisk organisation, man er imod. Er anarki som systematiseret fællesskabsforestilling en beskrivelse af en samfundstilstand, - et samfund af selvforvaltende mennesker og fællesskaber? Er det en livsstil under kapitalismen/postmoderne kapitalisme? Eller er det en ideologi om det "gode samfund", og hvordan man når hen til det igennem revolutionær anarkistisk inspireret handling? Det kan der være stor uenighed om mellem anarkister. Sandheden er nok, at anarkisme er alle tre af de nævnte ting, men i forskellig grad for forskellige mennesker. Anarkismen har fået ny opbakning i de senere år som følge af manges træthed ved den traditionelle politik i det repræsentative demokrati og de politiske partier. Her falder anarkisternes opfordring til direkte aktion og involvering i samfundsmæssig forandring med udgangspunkt i den enkeltes solidaritetsforestillinger i god jord. Situationisme En bestemt tendens i menneskehedens historiske udvikling, i modstrid med den intellektuelle ståen på vagt omkring kirkelige og statslige institutioner, stræber efter den uhindrede udfoldelse af alle livets individuelle og sociale kræfter. Selv friheden er kun et relativt, ikke et absolut begreb, eftersom den konstant har tendens til at blive bredere og påvirke større kredse på flere og mangfoldige måder. For anarkisten er friheden ikke et abstrakt filosofisk begreb, men den livsvigtige konkrete mulighed for, at hvert menneske kan bringe alle kræfter, evner og talenter, som naturen har givet ham eller hende, til udfoldelse i social sammenhæng. Jo mindre denne menneskets naturlige udvikling er påvirket af kirkelig eller politisk overvågning og ledelse, jo mere effektivt og harmonisk vil den menneskelige personlighed blive. (Rocker: Anarkosyndikalisme) Noam Chomsky, citerer ovenstående udtalelse af Rocker i et interview, fortsætter med at uddybe opfattelsen på en måde, der gør anarkismen til en idé om samfundsmæssig progressivitet af ikke-undertrykkende, emancipatorisk art: I enhver fase af historien må vi være optaget af at afmontere de autoritets- og undertrykkelsesformer, der overlever fra en æra, hvor de kan have været retfærdiggjorte af behov for sikkerhed, overlevelse eller økonomisk udvikling, men som nu - snarere end at afhjælpe dette - bidrager til et materielt og kulturelt underskud. Hvis de gør det, vil der ikke være nogen doktrin for samfundsmæssig forandring fastsat for nutiden eller fremtiden, og ej heller vil der nødvendigvis være en specifik og uændret opfattelse af de mål, som den sociale forandring burde rette sig imod. Vores forståelse af menneskenaturen eller af rækkevidden af levedygtige samfundsmæssige former er så rudimentær, at en hvilken som helst gennemgribende doktrin bør behandles med den største skepsis, lige som skepsis er på sin plads, når vi hører, at "menneskets natur" eller "effektivitetens krav" eller "kompleksiteten i det moderne liv" kræver denne eller hin form for undertrykkelse og autokratisk styre. Globaliseringsbevægelse Da Noam Chomsky mødte op i Porto Alegre til 2002 mødet
erklærede han: "Vi kaldes anti-globalister. Det er løgn og en fordrejning. Vi er
ikke imod globaliseringen, men den måde hvorpå den neoliberale ideologi
foreskriver, at der skal globaliseres." Man er efter denne opfattelse ikke imod
"globalisering med en anden udformning. I april 2000 demonstrerede over 30.000 imod Verdensbankens og Den internationale Valutafonds møde i Washington. Mange fra amerikanske anarkistiske bevægelser deltog (de forsamlede anarkistiske organisationers udtalelse kan læses her). Ved det første Porto Alegre møde i 2001 holdt Bernard Cassen, præsident for ATTAC en tale, hvor han indledte med de ord, der kom til at danne hovedslogan for Verdens sociale topmøder – og globaliseringsbevægelsen i øvrigt: ”En anden verden er en mulighed”. Mange anarkister vil vende sig imod Porto Alegre og Verdens Sociale Forum, fordi den bygger hierarkisk organisation op, og fordi den lader sig påvirke og drive rundt politisk-ideologisk af medier/offentlighed og deltagernes brede sammensætning. Men i det centrale budskab om, at "en anden verden er mulig", er der betydelig enighed. Juli 2001 samledes demonstranterne imod den liberale globalisering igen i Genova. Denne gang udgjorde de over 150.000. Det, der skulle have været et fredeligt møde, endte i 200 sårede demonstranter, politifolk og journalister, samt i en ung italiensk studerendes død. Den 23 årige Carlo Giuliani blev skudt af italienske carabinieri, der jagtede tilhængere af ”Den sorte Blok”. Anarkisterne fra Den sorte Blok var kun en lille del af de demonstrerende i Genova. De er også kun en retning inden for den brede anarkistiske bevægelse. I lighed med, hvad der gælder andre anarkist"organisationer", kan man ikke være "medlem" af den Sorte Blok. Den beskriver sig selv som en "strategi", der opstår omkring muligheder. I begyndelsen af november 2002 lykkedes det European Social Forum at organisere en fredelig demonstration i Firenze med deltagelse af over 1/2 mio. mennesker.
© Gregers Friisberg 2002 (kan kopieres til lokal undervisningsbrug)
|
Infoshop
Spansk anarkisme (eng) |