Enhedslisten - et parti blandt andre partier PARTIET: HISTORIE OG BAGGRUND Dannet i 1989 ved et i starten valglistesamarbejde mellem tre tidligere venstrefløjspartier. Det var Danmarks Kommunistiske Parti (DKP), Venstresocialisterne (VS) og Socialistisk Arbejderparti (SAP, en dansk afdeling af trotzkistisk Internationale). Det var altså i starten en parlamentarisk paraply for venstreorienterede partier/organisationer. Efterhånden smeltede det sammen til partiet Enhedslisten med et fælles program. Efterhånden oversteg antallet af individuelt indmeldte medlemmer langt antallet af de, der kom fra de oprindelige partier. Partiet begyndte også at brande sig som De Rød-Grønne (The Red Green Alliance på engelsk), et brand, der klinger bedre end det noget kønsløse "Enhedslisten", men også et brand, der kan medvirke til at anbringe partiet i en europæisk mainstream af sådanne partier. Det kan give fremtidige risici for konturløshed, da denne mainstream af grøn-røde partier er meget bred. ORGANISATION Formand: Enhedslisten har ingen formand, da man er imod topstyret, hierarkisk organisation, men der er en kollektiv ledelse. Partiet
har en stærk hovedbestyrelse, der mødes månedlig og kan fastlægge partiets
politik imellem landsmøderne. Årsmødet er Enhedslistens øverste myndighed.
Her mødes Enhedslistens medlemmer fra hele landet for at fremlægge,
diskutere og vedtage partiets politik for det næste år frem (hjemmesiden). Denne magtfordeling betyder, at Enhedslisten kan komme til at fungere på andre måder som parlamentarisk bais for en regering end andre partier. Kompromisser, der indgås i sene nattetimer efter lange forhandlinger, kan blive vanskeligere at få afsluttet hurtigt, hvis Enhedslistens hovedbestyrelse først skal indkaldes til godkendelse af aftalen. Set ud fra en demokratisk synsvinkel er det dog en fordel, at forbindelser til medlemmer og bagland er sikret.Det reducerer risikoen for, at man lever et isoleret liv i en glasklokke på Christiansborg. PARLAMENT OG BEVÆGELSER Figur 1: Pct-andele af afgivne stemmer. 1990 - 2011
ANALYSE AF DEN KAPITALISTISKE ØKONOMI OG DEN
OFFENTLIGE SEKTORS ROLLE Enhedslisten afviser myterne om, at det er slut med industriproduktion i Danmark, og at det skulle være muligt at sikre beskæftigelsen gennem produktion af viden uden en dertil hørende produktion af varer. Vi afviser også myterne om, at den offentlige sektor ikke må deltage i denne vareproduktion, og at det skulle være muligt at sikre beskæftigelsen ved at give tilskud til udvalgte kapitalgrupper. Det forholder sig lige omvendt. Udviklingen viser med al tydelighed, at det ikke er muligt at sikre bæredygtig beskæftigelse i samfundet, hvis man overlader al produktion af varer og tjenesteydelser til markedsmekanismer og private kapitalinteresser. Liberaliseringen af finanssektoren og af
kapitalbevægelser i det hele taget, banede vejen for den dybeste økonomiske
krise siden Enhedslisten mener, at den offentlige sektor skal være
en motor for hele samfundet med hensyn til at udvikle gode og bæredygtige Vil imødegå privatisering og privat tilkøb inden for sundhed, pleje og ungdom. Flere penge til kommuner og fl ere ansatte i ældrepleje, i skoler og institutioner. Vil hæve ydelser for syge, arbejdsløse og pensionister og give lavtlønnede i den offentlige sektor mere i løn. Man gik til valg i 2011 på en hævning af SU (Statens Uddannelsesstøtte) med 1000,- kr mere om måneden. Desuden vil man forbedre vilkårene for de arbejdsløse, herunder stoppe det "meningsløse aktiveringscirkus". Genopretningsplanen fra foråret 2010, der førte til en halvering af arbejdsløshedsdagpengeperioden, vil man have tilbageført m.h.t. vilkårene for de arbejdsløse. Enhedslisten har som eneste parti i Folketinget stemt imod satspuljen, der tager 0,3 pct af indeksreguleringen ud af overførselsindkomsterne. MILJØPOLITIK Omlægning af energiforsyningen til vedvarende energi. Miljøregulering og –standarder skal forbedres, også selvom EU måtte forbyde det (partiet er modstander af unionen og vil altså have den danske stats suveræne beslutningsvilje tilbage). Fødevareproduktion skal omlægges til økologisk produktion. SKAT Skattelettelser til velstillede og virksomheder rulles tilbage. Skattelettelser til dem med de lave indkomster - også uden for arbejdsmarkedet - først og fremmest finansieret med penge fra Nordsøolien. De multinationale selskaber skal tvinges til at betale mere i skat. UDLÆNDINGE/ASYL Vil af med 24-års-regel og tilknytningskrav. Asylansøgere skal kunne arbejde og bo i samfundet. Særlig indsats for at få svagtuddannede med anden etnisk baggrund i job.
|
LINKS:
|