Indkomstelasticiteter og Indkomstsegmenter

Begrebet indkomstelasticitet defineres som den relative ændring af efterspørgselen efter en vare divideret med relativ indkomstændring. Indkomstelasticitet siger altså noget om, hvor følsom efterspørgselen/afsætningen af en vare er i forhold til forbrugernes indkomster. Man vil således se, at ved højere indkomst, stiger forbruget af luksus-"varer", herunder opsparing til pension, den luksusprægede del af sundhedsydelserne, f.eks. kosmetiske operationer, m.v. Fødevarer og tøj har lav indkomstelasticitet. Man kan ikke måle indkomstelasticitet direkte ud fra figuren herunder. Men den giver et generelt indtryk af, at forbrugssammensætningen er meget forskellige blandt forskellige segmenter.

Figur 1: Amerikanske husholdninger segmenteret efter indkomst


Kilde: New York Times 10.2.2008. Miscellanous: Forskellige. Charitable contributions: Bidrag til velgørenhed. Apparel: Beklædning.  Taxes: Skatter. Housing: Boliger. Utilities, f.eks. el- vand, energiforsyning. Entertainment: Underholdning. Education: Uddannelse. Det er også en "vare" i USA. Forskellene på søjlerne i hver indkomstgruppe skyldes virkningerne af skatter/opsparing/lån og velfærdsydelser. Det sidste gør det muligt for de fattige at bruge mere end deres indkomst.