|
FOLKETINGET
![](folketing.jpg) |
|
![](europaudv.jpg) |
|
![](finudv.jpg) |
|
![](landstingssal.jpg) |
|
Folketingets mødesal. Det
meste af lovarbejdet foregår i udvalgene |
|
Europaudvalgets mødeværelse. Europaudvalget er et af de "tunge"
stående udvalg idet det forbereder EU-sager og giver mandat til den
danske EU-politik |
|
Finansudvalgets mødeværelse. Et af de "tunge" udvalg, som giver
ministre foreløbig bemyndigelse til afholdelse af udgifter, der ikke er
forudset i Finansloven |
|
Landstinget. Indtil 1953
var der to kamre i Rigsdagen, Folketinget og Landstinget. I dag bruges
landstinget til diverse møder
Fotos: Folketinget |
|
Hvad
er Folketinget? Hvordan fungerer det? Hvordan opnås indflydelse i det
politiske system? Hvordan tages der beslutninger?
Hvordan foregår beslutningsprocesserne i folketinget. Følgende figur
sammenfatter nogle af de vigtigste dele af lovgivningsprocessen
![](lovgivningsproces.gif)
Figuren nedenunder viser noget om nogle ideologiske forskelle på de partier,
der sidder i folketinget. Den holdningsmæsæssige afstand
mellem partierne kan også anskues på andre måder,
klik f.eks. her. Det er med til at forklare, hvorfor det kan være
svært at nå til enighed. Og når man ikke kan det, så bruges spørgetid og
forespørgsler som midler for oppositionen til at kontrollere regeringen.
I Folketinget er der en række
stående udvalg. Der er 17 folketingspolitikere i hvert udvalg. De kan indkalde
ministeren til samråd, og de behandler lovforslagene.
Interesseorganisationsrepræsentanter kan ønske at få foretræde for udvalg,
især efter 1. behandling, men også i øvrigt når der er udvalgsbehandling i
forbindelse med lovgivningsprocessen.
Hvis man vil vide, hvor langt et forslag er kommet i
lovgivningsprocessen, kan man undersøge dette ved at gå ind på
Folketingets hjemmeside
→ dokumenter.
Herefter vil man kunne klikke sig ind på de forskellige lovforslag, fremsat
af ministre og medlemmer, læse forslagene, og se, hvor langt de er kommet i
behandlingen v.h.a. vedlagte figur.
PARLAMENTARISK KONTROL
Parlamentarisk kontrol er den aktivitet i Folketinget/parlamentet, der
skal sikre, at det, regeringen gør, er i overensstemmelse med folkeviljen.
Det er derfor oppositionens opgave at kontrollere den siddende regering. Det
sker igennem spørgsmål i folketinget og i de stående udvalg. Og det sker
igennem forespørgsler.
Forespørgsel: Gennem en forespørgsel til en
eller flere ministre kan et eller flere medlemmer få en sag om et
offentligt anliggende drøftet i Folketinget. Efter at Tinget har
godkendt forespørgslen, bliver den senere besvaret af ministeren under
en forespørgselsdebat. Partigrupperne udpeger ordførere til at deltage i
denne debat. En forespørgselsdebat slutter ofte med, at der stemmes om
et eller flere forslag til vedtagelse.
Forslag til vedtagelse: Et forslag til vedtagelse (tidligere
kaldet forslag om motiveret dagsorden) kan fremsættes under forhandling
om en forespørgsel samt under åbningsdebatten (se dette) eller en
tilsvarende forhandling om en redegørelse fra statsministeren for rigets
almindelige stilling og de af regeringen påtænkte foranstaltninger. En
vedtagelse, der udtrykker mistillid til regeringen (et
mistillidsvotum)
indebærer, at regeringen eller den pågældende minister skal gå af. Det
er dog yderst sjældent, at der fremsættes sådanne forslag til vedtagelse
indeholdende mistillid. (Folketingets leksikon) |
På Folketingets hjemmeside kan man klikke sig ind på
forslag fra oppositionen og på forespørgsler, samt udvalgenes aktiviteter:
Folketinget
→
dokumenter (og herfra til spørgsmål,
forespørgsler m.v.)
|
|
Links: Folketinget
|