FOLKETINGET

       
Folketingets mødesal. Det meste af lovarbejdet foregår i udvalgene   Europaudvalgets mødeværelse. Europaudvalget er et af de "tunge" stående udvalg idet det forbereder EU-sager og giver mandat til den danske EU-politik   Finansudvalgets mødeværelse. Et af de "tunge" udvalg, som giver ministre foreløbig bemyndigelse til afholdelse af udgifter, der ikke er forudset i Finansloven   Landstinget. Indtil 1953 var der to kamre i Rigsdagen, Folketinget og Landstinget. I dag bruges landstinget til diverse møder

Fotos: Folketinget
 

Hvad er Folketinget? Hvordan fungerer det? Hvordan opnås indflydelse i det politiske system? Hvordan tages der beslutninger?
Hvordan foregår beslutningsprocesserne i folketinget. Følgende figur sammenfatter nogle af de vigtigste dele af lovgivningsprocessen

Figuren nedenunder viser noget om nogle ideologiske forskelle på de partier, der sidder i folketinget. Den holdningsmæsæssige afstand mellem partierne kan også anskues på andre måder, klik f.eks. her. Det er med til at forklare, hvorfor det kan være svært at nå til enighed. Og når man ikke kan det, så bruges spørgetid og forespørgsler som midler for oppositionen til at kontrollere regeringen.

 

 

 

I Folketinget er der en række stående udvalg. Der er 17 folketingspolitikere i hvert udvalg. De kan indkalde ministeren til samråd, og de behandler lovforslagene. Interesseorganisationsrepræsentanter kan ønske at få foretræde for udvalg, især efter 1. behandling, men også i øvrigt når der er udvalgsbehandling i forbindelse med lovgivningsprocessen.
   Hvis man vil vide, hvor langt et forslag er kommet i lovgivningsprocessen, kan man undersøge dette ved at gå ind på Folketingets hjemmeside dokumenter. Herefter vil man kunne klikke sig ind på de forskellige lovforslag, fremsat af ministre og medlemmer, læse forslagene, og se, hvor langt de er kommet i behandlingen v.h.a. vedlagte figur.

PARLAMENTARISK KONTROL

Parlamentarisk kontrol er den aktivitet i Folketinget/parlamentet, der skal sikre, at det, regeringen gør, er i overensstemmelse med folkeviljen. Det er derfor oppositionens opgave at kontrollere den siddende regering. Det sker igennem spørgsmål i folketinget og i de stående udvalg. Og det sker igennem forespørgsler.
 

Forespørgsel: Gennem en forespørgsel til en eller flere ministre kan et eller flere medlemmer få en sag om et offentligt anliggende drøftet i Folketinget. Efter at Tinget har godkendt forespørgslen, bliver den senere besvaret af ministeren under en forespørgselsdebat. Partigrupperne udpeger ordførere til at deltage i denne debat. En forespørgselsdebat slutter ofte med, at der stemmes om et eller flere forslag til vedtagelse.
Forslag til vedtagelse: Et forslag til vedtagelse (tidligere kaldet forslag om motiveret dagsorden) kan fremsættes under forhandling om en forespørgsel samt under åbningsdebatten (se dette) eller en tilsvarende forhandling om en redegørelse fra statsministeren for rigets almindelige stilling og de af regeringen påtænkte foranstaltninger. En vedtagelse, der udtrykker mistillid til regeringen (et mistillidsvotum) indebærer, at regeringen eller den pågældende minister skal gå af. Det er dog yderst sjældent, at der fremsættes sådanne forslag til vedtagelse indeholdende mistillid. (Folketingets leksikon)

På Folketingets hjemmeside kan man klikke sig ind på forslag fra oppositionen og på forespørgsler, samt udvalgenes aktiviteter:

Folketinget dokumenter (og herfra til spørgsmål, forespørgsler m.v.)

 

  Links:

Folketinget

Det politiske spil
Dagsordener i Folketinget
Information om Folketinget
Nyheder fra Folketinget
Det politiske systems output
Offentliggjorte love
Eksterne links
Udenlandske regeringer og parlamenter
VOS (eng.)