Globalisering ses ofte som noget andet og mere end
internationalisering. "Internationalisering" betyder direkte oversat
"mellem nationer", altså øget internationalt samkvem. "Globalisering"
går videre, idet der sker en nedbrydning og forandring af det nationale
aspekt, f.eks. styringen og reguleringen inden for nationalstatens
rammer, som vi har vænnet os til.
Udtrykket "globalisering" betyder almindeligvis, at
den internationale sammenhæng og forbundethed i Verden øges. Det sker
med den internationale kapital som motor og drivkraft, og
nationalstaterne som med-/modspillere.
Det, vi foretager os i Danmark, har
konsekvenser for andre dele af Verden. Og det, der sker andre steder,
får konsekvenser for os.
Samtidig bruger virksomhederne den globale økonomi på samme måde, som
man tidligere brugte hjemmemarkedet, - et sted, hvor man uhindret kan
planlægge lokalisering af produktion, og hvor de producerede varer og
tjenester kan distribueres til et marked.
Fordelingen
af de 2000 største virksomheder (Global 2000) 2016:
Kilde
Forbes.
Note:
Opgørelsen er lavet som en kombination af størrelse m.h.t. omsætning,
overskud, aktiver og markedsværdi (aktiekapitalens værdi).
Oversigten
over fordelingen af de 2000 største virksomheder i Verden, jf
figuren ovenover, siger lidt om, hvilken retning udviklingen går. Mange
har hovedparten af deres beskæftigelse og omsætning uden for deres
oprindelige hjemlands grænser. Lokaliseringen af dem følger i ret høj
grad fordelingen af det globale BNP. Kinas fremvækst til Verdens
næststørste (snart største) økonomi viser sig ved en høj koncentration
- og hastigt stigende koncentration - af store virksomheder.
Forestillingen om frihandel er ved at blive en
myte, idet det i dag er en stor del af verdenshandelen, der foregår som
virksomhedsintern handel i de store virksomheder.
Virksomhederne er hovedsagelig forankret nationalt i USA, Vesteuropa og
Japan, og branchemæssigt ligger koncentrationen inden for
telekommunikation (ex. Vodaphone, Vivendi), bilindustri, olie og
kemikalier/medicin (Aventis, Pfizer). Der er nogle, der har forsøgt at lave globaliseringsindeks. Man kan f.eks. nævne det schweiziske KOF-indeks.
Her måler man globaliseringen på dimensioner. Der er en økonomisk,
social og politisk dimension. Og så måles der på handels- og
investeringsstrømme (økonomisk globalisering), kontakter mv. (social
globalisering) og medlemsskaber af internationale organisationer mv
(politisk globalisering). Ikke overraskende når man frem til, at de
mest globaliserede lande er mellemstore og mindre lande i den rigeste
del af Verden. Hvis man vil have en teori om globalisering, er det ikke
nok med sådanne registreringer af statistiske facts. De bør rangordnes,
og der skal laves relevante hypoteser om, hvilke dynamikker af årsager
og virkninger, der gør sig gældende i det globale system. Der er magt-
forhold og institutionelle forhold, der spiller en rolle for
globaliseringens struktur og proces.
Økonomiske og økologiske effekter
Rent økonomisk kan man se, at globaliseringen har
nogle virkninger.
Den internationale handel bliver ved med
at vokse betydelig hastigere end de nationale økonomier. Det vil sige,
at økonomiernes forbundethed øges. Man kan se det inden for EU-området,
hvor økonomierne integreres mere i hinanden, og der opstår behov for en
fælles valuta af samme årsag. Det globale marked bliver til et
"hjemmemarked", hvor vi nyder godt af brazilianske æbler, sydafrikansk
vin og argentinske bøffer. Det skyldes bl.a. containertrafikkens
billiggørelse. Billiggørelsen forklares imidlertid også af, at der har
været rigelig af billig olie og gas til rådighed. Og det er måske en
stakket frist for, hvor længe det varer ved. Den stærkt øgede transport
er en af hovedfaktorerne bag den øgede udledning af CO2, og er dermed
en af hovedskurkene bag de globale klimaproblemer.
Endnu mere eksplosivt voksende
er de internationale pengestrømme dog. Der veksles i dag langt større
beløb over landegrænserne end for få år siden. Valutavekslingen på de
internationale valutamarkeder er 50 - 60 gange så stor som handelen.
Det hænger sammen med øget handel med værdipapirer, øget turisme og
menneskelige kontakter og kommunikationer, og også stærkt øgede
spekulative pengestrømme over grænserne. Det gør det vanskeligt for
nationalstaten at styre pengepolitik og valutapolitik. Hvis alle på én
gang beslutter sig for at føre pengene væk fra en valuta, altså sælge
den, kan den blive tvunget ud i devaluering. Udviklingen af derivater
og fantasifulde finansielle "produkter" er samtidig en af
forklaringerne på den finanskrise, Verden oplevede i 2009.
Udviklingen i global produktion
og eksport (vareeksport)
Kilde: WTO
Debatten om globalisering kan være forvirrende,
fordi den italesættes på forskellige måder alt efter, hvilke interesser
og ideologier der indgår. Der er forskellige diskurser om
globalisering. "Globalisering" er i sig selv set som et
ideologisk begreb, nærmest synonymt med økonomisk liberalisme. Formålet
med anvendelsen af globaliseringsdiskursen bliver at lægge et
moderniseringspres på nationalstaterne, hvor modernitet forstås i
markedsøkonomisk forstand (øget fleksibilitet, markedsgennemsigtighed
og frihed for aktører, herunder iværksættere).
De såkaldte alternativglobalister
(Seattle99-bevægelse o.lign.) ønskede ikke, at vestlige regeringer og
institutioner som IMF og Verdensbanken tog patent på ordet. En anden
form for protest imod globaliseringens virkninger har man set på det
seneste med den nye højrenationale populistiske bevægelser,
"trumpismen" i USA, UKIP og De Konservatives højrefløj i
Storbritannien, der manifesterede deres styrke vælgermæssigt i
Brexit-afstemningen i juni 2016, hvor Storbritanniens stemte for at
melde sig ud af EU.
Fra lokal hytteindustri og håndværk til
global storindustri med global supply chain ("forsyningskæde")
Et eksempel på en globaliseret virksomhed er den
danske vindmølleproducent Vestas.
Det var oprindelig en smedie- og maskinfabrik, der var lokalt forankret
i Jylland i Danmark. Den så chancen for at stige på det danske
vindmølleeventyr, der startede i 1970'erne med statslige
støtteordninger til vedvarende energi oven på oliekriserne i samme
årti. I begyndelsen var der ganske mange vindmøllefabrikanter, der
udnyttede disse støtteordninger. Statens aktive rolle m.h.t. udbygning
af vedvarende energi bevirkede, at der skabtes forudsætninger for et
nationalt marked, der kunne blive afsæt for en ny industri.
Branchen begyndte imidlertid hurtigt at
konsolidere sig, og i løbet af 1990'erne var Vestas skudt frem som den
dominerende producent, der en overgang sad på over 30 pct af
verdensmarkedet for vindenergi. Vindkraftteknologien udviklede sig
hurtigt. Ved relativt høje oliepriser begyndte vindenergi i stigende
grad at blive rentabelt sammenlignet med fossilt fremstillet energi.
Samtidig fortsatte flere lande med støtteordninger for at lette
overgangen til en grønnere økonomi. Det gjorde det til et potentielt
meget lukrativt marked, som også andre vindenergiproducenter forsøgte
at trænge ind på, bl.a. Siemens, der overtog en af Vestas' nationale
konkurrenter.
I starten af det nye årtusinde stod
Vestas over for konkurrence fra især Siemens, det amerikanske General
Electrics, det spanske Gamesa og et større antal mindre indiske og
kinesiske opkomlinge. De sidstnævnte forsøgte at komme ind på markedet
via bl.a. priskonkurrence. Vestas valgte en anden strategi. Man satsede
på kvalitet og service. Det gjorde det muligt at sælge møllerne til
højere priser. Det har vist sig på virksomhedens
bundlinje med stigende overskud.
Samtidig forsatte teknologiudviklingen.
Møllerne blev større og større. De udviklede sig væk fra det romantiske
billede af vindmøllen på bakken ved siden af bondegården. Det blev
derved sværere og sværere at opnå tilladelser til opførelsen af dem,
idet naboer klagede over støj og andre miljøgener.
Da den danske stat reducerede støtten
til vindkraft, og andre lande udbyggede den, blev Vestas meget hastigt
en global virksomhed med det, man kalder en global supply
chain, dvs komponenter og underleverandører finder
man de steder, hvor det er bekvemmest og billigst. Virksomheden er
blevt global i sin planlægning af produktion og fordeling.
Gigantmøllerne gjorde det i stigende grad nødvendigt at producere
komponenter og evt hele møller tæt på afsætningsmarkedet. Derfor
rykkede en stor del af produktionen ud af Danmark. Administration og
for en stor del også udviklingsafdelinger lå dog fortsat i Danmark, i
Randers-/Århusområdet. En vis mangel på højtuddannet arbejdskraft
medvirkede til en udbygning af udviklingsafdelinger andre steder. Det
spillede her også en rolle, at man kunne udnytte, at nationalstater
gerne vil give støtte til udbygning og omstilling af deres samfund til
vidensøkonomier. Det kunne give adgang til støtte.
Vestas indgik således i et kompliceret
spil med den britiske Labourregering i 2009 i anledning af en bebudet
lukning af en produktionsfacilitet på øen Isle of Wight. Lukningen
indgik i en større plan for omkostningstilpasning under den økonomiske
recession i 2008-9, bl.a. ville der også ryge 1200 arbejdspladser i
Danmark. I juli 2009 blev Isle of Wight fabrikken besat af 20-30
arbejdere, der protesterede
imod lukningen.
Kilde:
Planestupid og Flickr. Fra Vestasokkupationen 2009
Vestas var nu i den britiske offentlighed blevet anbragt i rollen som
en transnational kapital, der "skaltede og valtede med britiske
arbejdspladser" efter, hvordan det passede med optimeringen af
virksomhedens bundlinje. Den britiske avis The Guardian talte om en ny
form for det 21. århundredes protest, der kunne kombinere traditionel arbejderaktion
med den bred koalition af rød-grønne og lokale interesser:
På
en græshøj uden for vindmøllefabrikanten Vestas, som står til at lukke
med et tab på op imod 600 job, har en ny type
arbejdsmarkedskonflikt taget form. Omkring 25 arbejdere har
besat fabrikken i et forsøg på at forhindre lukningen, der er sat til
31. juli 09, støttet af en unik
"rød grøn" koalition. This
is a
protest significant not just for the way in which it has seen
environmental campaigners, socialist activists and trade unionists join
forces, but also for the way in which members of a previously
non-unionised workforce in the largely conservative island community
have been mobilised in a way they never dreamed of. Tonight, about 300
people marched from the town centre to the plant for a rally to show
their support for the action. Inside, the men, who since their arrival
on Monday have been sleeping shifts on office floors, take it in turns
to go out on a balcony to wave at supporters or pass the time (Guardian
24.7.09).
Samtidig blev Labourregeringen angrebet for ikke at
leve op til sine løfter om satsen på en overgang til grøn økonomi.
Vestas på Isle of Wight var Storbritanniens største producent af
vedvarende energi, og det blev anset for hul i hovedet at lukke en
sådan virksomhed midt under en økonomisk krise, der netop forhåbentlig
skulle overvindes ved en overgang til en mere grøn økonomi, der brød
afhængigheden af den stadig dyrere (og CO2-udledende) fossile energi.
Vestas' begrundelse for lukningen var, at det i betragtning af det
britiske markeds størrelse på længere sigt ikke var optimalt at
producere på Isle of Wight, men i højere grad i nærheden af det
amerikanske marked, hvor en større del af møllerne ville blive afsat. I
slutningen af juli fyrede Vestas en del af de strejkende uden
kompensation, som det ellers er almindeligt i Storbritannien. Senere
talte man dog om at
ændre denne beslutning. Fyresedler til arbejdere inde på den
besatte fabrik blev overbragt af et pizzabud. Vestas forsøgte at få en
"eviction order" (rydning) igennem hos den lokale domstol på øen. Den
blev dog i første omgang stillet i bero, da dommeren mente, at
oplysningsgrundlaget ikke var tilstrækkeligt. Senere fik man en
rydningskendelse igennem domstolen.
Mange globaliserende danske virksomheder foretrækker at lade en vis
produktion blive liggende i Danmark. Virksomheden Coloplast, hvis
oprindelige kerneprodukt var stomiposer til stomipatienter) siger
således efter en beslutning om at lægge yderligere produktion til Kina
og Ukraine: "Der skal være produktion i Danmark, for at vi kan reagere
hurtigt nok. Der skal være produktion tæt på innovationen, og den
ligger i Danmark. Den danske produktion skal tage sig af nye produkter
og ikke masseproduktion" (Børsen 14.8.09). Flere virksomheder har valgt
også at lægge betydelige dele af innovationen ud. Det gælder f.eks.
Novo Nordisk, der har satset på F&O-center i Schweiz og
forskningsafdeling i Kina. Det kan være ud fra skatteplanlægning
(Schweiz) eller ønsker om at tappe af en større global talentmasse
(Kina).
Man kan imidlertid også ønske evt at tage produktion tilbage til
Danmark igen. Det er faktisk sket de senere år, - ikke mindst som følge
af fordyrelse af arbejdskraften i Kina, hvor gennemsnitslønnen for
arbejdere nu nærmer sig sydeuropæiske niveau. En betydelig mangel på
arbejdskraft i Kinas industriregioner har gjort sig gældende de senere
år som følge af den hurtige økonomiske vækst i landet. Kineserne er
selv begyndt at oursource produktion til Vietnam, Indonesien, Afrika og
andre steder, hvor arbejdskraften er billigere end i Kina.
Opfattelser af globaliseringens betydning
Den økonomiske globalisering er dynamoen i den
samlede globalisering. Globaliseringen er, som det fremgår ovenfor,
kommet i stand ved, at handelsstrømmene er blevet tættere og tættere,
investeringerne er øget, supply chains er blevet globale - kapitalen
har kort sagt bredt sig ud over kloden, ikke alene med handel og
investeringer, men på en sådan måde, at hele kloden bliver fokus for
planlægning af produktion og distribution. Vestas så sig nødsaget af
denne logik til at lukke sin fabrik på Isle of Wight.
Men globaliseringen fører en masse ting med sig.
Der er nationale og lokale reaktioner på de økonomiske processer.
Spørgsmålet er imidlertid hvad, og hvordan påvirkningerne sker. Det er
der forskellige opfattelser af, som skemaet herunder viser.
|
Hyperglobalister |
Globalismeskeptikere |
Nykritisk
teori |
Det nye |
En global æra |
Tre dominerende
handelsblokke og svagere global governance end i tidligere perioder |
Den globale kapitalisme
præget af statsstøttede multinationale, der kæmper om markeder og
investeringer |
Dominerende træk |
Global kapitalisme, global
governance, globalt civilsamfund |
Verden mindre interdependent
nu end i 1890’erne |
Internationale
finansinstitutioner (IFI, Verdensbank, IMF) |
Nationalstats magt |
Faldende eller på vej til
borterodering |
Styrket inden for en af de
tre store regionale handelsblokke (EU, NAFTA, APEC) |
Styrket |
Globaliseringens drivkræfter |
Kapitalisme og teknologi |
Stater og markeder |
Markeder og
kapitalakkumulation i international skala |
Stratifikationsmønster |
Nedbrydning af gamle
hierarkier |
Forøget marginalisering i Syd |
Pyramide med USA, EU og
Japan øverst. Øget marginalisering i Syd og blandt fattige i nord |
Fremtid |
Global civilisation |
Regionale blokke, sammenstød
af civilisationer (kristne, muslimske, konfucianske, etc) |
Global klassekamp, hvor
modsætningerne skærpes mellem Syd og Nord |
Resume |
Nationalstatens endeligt |
Internationalisering
afhænger af staternes støtte og vilje til at gå med |
Kapitalismens konjunktur-
og krisecyklus fortsætter på globalt plan. "Ny økonomi" en kimære |
Der
er i den samfundsvidenskabelige forskning stor uenighed om, hvor
gennemgribende virkninger den økonomiske globalisering vil få på vort
samfund. Det ene yderliggående standpunkt står hyperglobalisterne
med japaneren Kenichi Ohmae for. Det peger på en
vidtgående virkning af den økonomiske globalisering. Der vil blive
skabt ét verdensmarked med en global konkurrence mellem virksomheder,
som vil bevirke udligning af smag, varemærker og priser over hele
kloden.
Politisk
vil der ske en formindskelse af nationalstaternes magt. De vil blive
nødt til at tilpasse sig og vil få til opgave at føre
tilpasningspolitik i et forsøg på at tiltrække investeringer. Det så
man i Vestas-sagen, hvor den britiske regering bevidst gik ind og
forsøgte at lokke Vestas til at lade et større antal arbejdspladser i
forskning og udvikling af vindenergi blive i Storbritannien.
Oven på nationalstaterne vil der opstå nye former
for social organisation, der bygger på transnationale netværk.
Nationalstaterne vil blive overførselsbælter for den internationale
kapital.
Der
vil blive dannet en global civilisation med popkultur, hvor alle, i
hvert fald under eliteniveauet, populært sagt vil høre Madonna, drikke
Coca Cola og spise McDonaldburgere. Økonomiske urbane rum vil opstå på
tværs af nationalstatsgrænserne. Grænserne er kunstige og vil derfor
blive overskredet af nye globale storbyområder.
Hyperglobalisterne har nok forstået dele
af drifkræfterne i globaliseringen, men derudover må det siges at være
en temmelig naiv opfattelse af globaliseringens processer. I visse
henseender kan man nok sige, at nationalstaternes magt er reduceret og
"grænser nedbrydes", men nationalstaterne går netop med i visse af
processerne for at styrke deres magt. Og det sker også ofte, at denne
magt styrkes. De institutionelle faktorer (kultur, stat,
civilsamfundet) spiller en stor rolle. Den undervurderes af de glade
hyperglobalister. I samme boldgade finder man også amerikaneren Thomas
Friedman, der med sin bog The World is Flat fra
2005 forsøgte at argumentere for, at bare der er en level
playing field (en "lige fodboldbane"), så har alle chancen
for at lave fuldtræffere. Så enkelt er det ikke. De institutionelle
faktorer spiller en stor rolle for virksomhedernes konkurrenceevne
inden for nationalstaternes rammer. Man kan mene, dette er forkert og
argumentere imod det. Men det er i så fald en bevidsthedsform, en
ideologi, der leveres. Når USA fik en ny præsident i 2009, der var
væsentlig mere globaliseringsskeptisk end den foregående, kan det ses
som udtryk for, at en ny dominerende opfattelse, en ny diskurs, vinder
frem. Det kan forklares ved personfaktorer, men det kan også forklares
ved, at nye politiske kræfter erkender, at amerikanske virksomheder
ikke længere er de stærkeste på verdensmarkedet på en lang række
felter. Derfor er der behov for at bringe de institutionelle faktorer i
spil på nye - eller velkendte måder. Der skal f.eks. satses på fælles
forskningsprojekter, der fører til ny teknologiudvikling. Der skal
satses på udbygning af den offentlige sektor på vigtige områder, der
betyder noget for konkurrenceevne, herunder det offentlige uddannelses-
og sundhedssystem.
Man
får et indtryk af den moderne liberale globaliseringsdiskurs
i et foredrag, som IMF’s generaldirektør Horst Köhler holdt på Eberhard
Karls Universitet i Tübingen Tyskland i midten af oktober 2003. ”Toward
a better globalisation” (”Henimod en bedre globalisering”) hed
foredraget. Horst Köhler starter med at slå fast, at globaliseringen
ikke er et nulsumsspil, hvor nogle vinder og andre taber. Den er et win-win
spil, hvor alle får noget ud af det i form af øget
produktivitet og økonomisk vækst. Globaliseringen er hverken god eller
dårlig. Det er et spørgsmål, hvad vi selv gør den til. Grundlæggende
set har den hidtidige globalisering været et vinderspil, hvor de fleste
er vindere.
Der er ganske vist stigende konkurrence
over grænserne, og det kræver tilpasning. Hvis et land ikke forstår at
tilpasse sin økonomi, dvs sin konkurrence- og markedslovgivning og sit
arbejdsmarked, så kan det komme i en
tabersituation. Vi skal imidlertid ikke se
globaliseringen som noget, der tvinges ind over os. Den er snarere et
resultat af dybtliggende kræfter for forandring, der er rodfæstet i den
menneskelige natur: Længslen efter frihed og et bedre liv, for nye
opdagelser og videre horisonter. Globaliseringen drejer sig derfor om
langt mere end økonomi, siger han. Den drejer sig også om
miljøproblemer, smitsomme sygdomme og organiseret kriminalitet. Disse
fænomener kan ikke længere holdes tilbage af nationale grænser. Köhler
er liberal, ikke ultraliberal som hyperglobalisterne. Derfor siger han,
at globaliseringen skal underkastes politisk styring. Landene er via
globaliseringen blevet mere og mere gensidigt afhængige af hinanden, og
derfor bliver de nødt til at samarbejde om at opbygge regulerende
systemer på overnationalt plan.
Den
anden retning er globaliseringsskeptikerne (Hirst
and Thompson: Globalisation in Question. Polity 1996). De ser
"globalisering" som en myte. De hæfter sig ved, at Verden allerede i
1890’erne, under den såkaldte guldstandard, var meget
internationaliseret. Der var et Verdensmarked, og de europæiske magter
forsøgte at udstrække deres globale magt igennem økonomisk imperialisme
og kolonibesiddelse. Skeptikerne mener, at der sker en kraftig
internationalisering målt på handelsstrømme, investeringer og
kommunikationer, men de mener, at det afgørende karakteristiske træk
er, at det sker inden for dominerende regionale samarbejdsfora, hvoraf
EU i dag er det mest vidtgående, idet man i EU har indført forskellige
former for overnationale beslutningsprocesser.
På det kulturelle plan vil skeptikerne
hæfte sig ved, at der dannes lokale modkulturer til tendensen til
homogenisering af global kultur.
|
|
Den
nykritiske teori findes i flere varianter. Den amerikanske
sociolog James Petras (James Petras: Centralidad
del estado en el mundo actual) tager udgangspunkt i
de multinationale virksomheder, som de afgørende aktører. I modsætning
til hyperglobalisterne, mener Petras dog, at den globale kapital ikke
er i stand til at skabe en "global økonomisk landsby", hvor de selv
finder ud af via governance at regulere tingene, hvis der ikke skabes
overnationale statslige organer, der kan gøre det. De multinationale er
ifølge Petras stærkt afhængige af de statsmagter, de er udgået fra.
Snakken om "statens bortdøen" under globaliseringen er vildt overdreven
ifølge ham. Tværtimod er staten en forudsætning for, at de
multinationale får økonomiske rammevilkår, de kan fungere under. Det er
de respektive statsmagter, der møder op i Verdensbanken, IMF og WTO og
kæmper for rammebetingelser, der stiller den nationale kapital "lige" i
konkurrencen.
Petras gør op med myten om en verden
uden nationalstater igennem følgende argumenter:
For det første myten om, at de
multinationale er globale virksomheder, der ikke har nogen bestemt
lokal lokalisering i nogen bestemt nationalstat, hvorved de skulle
udgøre en ny global økonomi løsrevet fra nationalstatslig kontrol.
Denne myte er opstået, fordi de multinationale opererer en et større
antal lande, er mobile og har magten og evnen til at undvige skatter og
reguleringer.
Det udelukker imidlertid ifølge Petras
ikke, at hovedkvartererne, hvor de vigtigste strategiske beslutninger
tages, ligger i USA, EU og Japan. For det andet er virksomhederne
underlagt beslutninger, der tages i IFI (Verdensbanken, WTO og IMF),
hvor det er den imperialistiske stat, der repræsenterer deres
interesser, som har optrådt. Virksomhedernes mobilitet og råderum
afhænger altså af, hvordan forholdet mellem stater udvikler sig. For
det tredje er skatteundvigelser og unddragelse af regulering et
resultat af en bevidst politik, der er vedtaget af de imperialistiske
stater og deres multinationale banker. Når der ikke gennemføres love
imod overførsel af overskud fra de nykoloniale områder, er det udtryk
for en bevidst statslig politik, der har til formål at sikre
akkumuleringen af rigdom i det rige center.
Den anden myte, Petras tager fat på, er myten om,
at de gamle nationalstater er sat ud af spillet af nye
"governancestrukturer", en slags Verdensregering, der udgøres af
komplicerede netværker af embedsmænd i IFI, WTO, politikere og topfolk
i de multinationale virksomheder. Det er en ren påstand, der ikke
bygger på empiriske analyser af de faktiske magtstrukturer og
beslutningsformer i disse fora. Beslutningerne, der tages disse steder
er ganske rigtigt vigtige, men når de vedrører det, der ses som det
nationale erhvervslivs interesser, er staterne til stede i afgørende
grad. De høje poster i IFI er besat af nationalstatsregeringerne.
Betingelserne for ydelse af kreditter aftales af finansministrene.
Vedtagelse af større regelkomplekser skal ratificeres i
nationalstatsparlamenter, etc. Verdensbanken og IMF styres af USA og i
et vist omfang EU.
Den tredje myte, Petras tager fat i, er
myten om, at den såkaldte netværks- og informationsøkonomi skulle have
elimineret nationalstatsgrænserne og skabt en ny "virtuel økonomi" i
globale net, med en reduceret rolle for de nationale markeder og den
nationale markedsregulering til følge. Myten tilbagevises med
udgangspunkt i tal for informationsøkonomiens faktiske størrelse og
størrelsen af de påståede produktivitetsgevinster i amerikansk økonomi
som følge af indførelsen af IT.
En
del af afhængighedsteoriens syn på forholdet i-lande/u-lande tager
udgangspunkt i det såkaldte "ulige bytte", som siger, at i-landene
sælger deres arbejdskraft dyrt på det globale marked, u-landene sælger
deres arbejdskraft billigt. Som følge af prisrelationerne fører det til
overførsel af værdi fra syd til nord:
Når
det kan ske, skyldes det ikke mindst førerskabet med hensyn til viden
og teknologi, som de rige lande har. De "videnstunge" varer og
serviceydelser kan sælges dyrere.
Politisk globalisering og ny opfattelse af
Washington konsensusen
Politisk
globalisering taler man om i sammenhæng med forsøgene på at styre
politisk på et overnationalt plan. Det gælder altså således møder i G8,
G20, EU's ministerråd, Europaparlamentet, etc.
Man har dog ikke haft de store succeser
m.h.t. at styre den internationale økonomi.
I 1990'erne forestillede man sig en form
for rammestyring via den såkaldte Washingtonkonsensus.
Det
var økonomen J. Williamson, der forsøgte at beskrive, hvad der skulle
være det bærende grundlag for, hvordan Washington-institutionerne, dvs
Verdensbanken og Den internationale Valutafond IMF, skulle se de
økonomiske problemer i især u-landene, og hvordan de burde løses.
Washington-konsensusen sammenfattes i følgende punkter:
- Skattemæssig disciplin. En stat
skal være i stand til at inddrive skatter effektivt
- De offentlige udgiftsprioriteringer
bør målrettes imod sektorer, der giver højt økonomisk afkast og har
evne til at forbedre indkomstfordelingen, dvs områder som primær
sundhedstjeneste, primær uddannelse (f.eks. folkeskole) og
infrastruktur (veje, jernbaner, broer, lufthavne, teleforbindelser)
- Skattereform (Lavere marginalt
skattetryk, dvs skat af sidsttjente krone, og bredere skattegrundlag)
- Liberalisering af rentedannelse
- En valutavekselkurs, der gør landet
konkurrencedygtigt
- Handelsliberalisering (fjernelse
af told og andre handelsrestriktioner)
- Liberalisering over for udenlandske
investeringer (dvs frihed til, at man kan investere i landet)
- Privatiseringer
- Deregulering (fjernelse af
barrierer for fri etablering i erhverv)
- Sikre ejendomsrettigheder
Note:
Begrundelse for pkt. 5: Hvis valutaen er for dyr, bliver landets
eksportvarer for dyre. Punkt 10 begrundes med, at hvis der er
usikkerhed om ejendomsret, så får landet ikke investeringer fra private
investorer. Ingen vil investere med udsigt til konfiskation af
ejendommen/kapitalen. Kilde: John Williamson, "What Washington Means by
Policy Reform", i J. Williamson, red: Latin American
Adjustment: How Much Has Happened?
Washington:
Institute for International Economics, 1990 (her oversat
fra engelsk af GF).
Denne
liste blev lidt af et hadeobjekt for alternativglobalister og
alternative udviklingsøkonomer, der så flere af punkterne som
traditionelle opskrifter fra en liberalistisk kogebog, f.eks.
liberalisering af handel og investeringer, sikring af ejendomsret, lavt
marginalt skattetryk og privatiseringer. Det er imidlertid værd at
notere sig, at forslagene ikke var ment som ideologisk kasteskyts i et
politisk opgør. De var ment som den økonomiske videnskabs gældende
økonomiske opskrifter på, hvad der burde gøres. Der var imidlertid
mange, der var skeptiske over for denne påståede videnskabelighed og
mente, den var interessebetonet og ideologisk.
I
stedet har man talt om behovet for en globalisering fra neden, hvor man
siger, at man ikke er antiglobalister, men ønsker en anderledes
globalisering end den, de internationale finansinstitutioner har stået
for, og som i 1990'erne blev omtalt som Washingtonkonsensusen. Som
omtalt i linket
er Washingtonfinansinstitutionerne selv nået til en erkendelse af, at
opskrifterne i Washingtonkonsensusen var for simple og ikke modsvarede
u-landenes behov. Det gælder dog kun nogle af punkterne. Man erkender
nok, at markedet bør reguleres, men udover at afvise helt uregulerede
markeder, vil man ikke i øvrigt opgive mange af de
krav om strukturelle tilpasninger, der plejer at følge med
långivning fra finansinstitutionerne.
Der er i dag en ret bred erkendelse af, at de internationale
finansinstitutioner skal reformeres. I IMF stemmer man efter indskudets
størrelse. Det giver stor magt til USA og Tyskland i forening. Nye
økonomier som Kina, Rusland, Brazilien og Indien (BRIK-landene) har små
stemmeretter og lille indflydelse. Det erkendes, at disse lande må have
mere indflydelse.
|