|
|
Det arabiske forår 2011 - Der
var mange rundt omkring i Verden, der undrede sig, da
demokratibevægelserne gik i gang i de arabiske lande fra starten af
2011. Det startede i en mindre by i Tunesien, da myndighederne ville
forbyde en ung, arbejdsløs gadesælger i at sælge sine varer. Det
drejede sig om Khaled
Said, der skulle være udsat for tortur af politiet, med efterfølgende død. Oprør mod et diktatur
Begivenhederne i Egypten var
enestående af mange grunde.
Billedet viser den enorme folkemængde på Tahrir- (friheds-)pladsen, som tog pladsen i besiddelse og ikke ville forlade den, før deres berettigede krav om demokrati er gennemført. Det var en folkelig manifestation af stærk vilje til demokrati og forandring. Den overgik de fleste tidligere folkelige opstande, ikke alene m.h.t. de store folkemasser, der var kommet af huse, men også m.h.t., hvordan kommunikation og noget, man vel nærmest kan beskrive som en global iscenesættelse, spillede en betydelig rolle. Vi kunne alle sidde og følge med i dramaet, fra minut til minut, i de elektroniske medier, herunder Internettet. Zeinobia linkede til siden We are all Khaled Said, hvor dramaet på Tahrir-pladsen kunne følges løbende. Klientelisme
Ifølge forskellige undersøgelser og
rapporter skulle det være godtgjort, at Mubarakfamilien havde udplyndret Egypten for store summer. Der kan være tale om beløb op til 70 mia$. Det var ikke alene Hosni Mubarak selv, men også hustruen og
sønnerne, der tog godt for sig af retterne, hver med personlige formuer
på mia af dollars.
Det er en del af en kultur, der
hænger sammen med klientelisme systemet. Man beskytter sig og sine og betaler
for tjenester, der er ydet. Det viste sig mange steder i samfundet. Overgang til demokrati? En ægte demokratisk udvikling kan hjælpe med at
addressere dette problem, idet de valgte politikere vil kunne stilles til
ansvar for, hvordan den offentlige sektor fungerer, og blive skiftet ud, hvis
de ikke passer jobbet. 1 Staten skal have
autonomi/suverænitet til selv at bestemme over eget territorium Der er stort set ikke nogen af disse
punkter, der har været gældende i Egypten. Om det så er punkt 1, har der været
problemer. Folket
har selv taget sig ret til at
ytre sig og mødes, bl.a. i de nye netmedier. Det medvirkede til at gøre
de
folkelige opstande ukontrollable, – set ud fra en styringssynsvinkel.
Situationen udviklede sig lynhurtigt, når folk kunne sende SMS’er til
hinanden
og opfordre til at komme til demonstration via Facebook, Twitter,
o.lign.
Modmagt til den etablerede magt kom til udtryk via Facebook, Twitter og
internettet. Da Egypten lukkede Internettet – 28.1.2011, i et forsøg på
at stoppe kommunikationen mellem demonstranterne, lykkedes det at finde
en vej ud af det også, idet Googles “Twitterhul” ud af Egypten blev etableret v.h.a
stemmegenkendelsesteknologi, der kan omforme voice-mails til tekst. Det skete i Voice-to-Tweet
kanalen fra Egypten. Disse remedier
er naturligvis kun kanaler for information og kommunikation. Socioøkonomiske faktorer Baggrunden for de folkelige opstande er de socioøkonomiske forhold, der er beskrevet ovenfor og den folkelige stemning efter 30 års diktatur. Tabel 1: Data for egyptisk økonomi
Kilde: Verdensbanken
Hertil kommer alle de socioøkonomiske forhold, som er meget komplekse. Der har faktisk været væsentlig
økonomisk fremgang de snere år, jvf tabel 1, men den blev afbrudt af den
økonomiske krise. Fremgangen i udenrigshandelen er kun en af indikatorerne på
økonomisk fremgang i 00′erne. Samtidig med fortsat stor analfabetisme har der været en uddannelseseksplosion i byerne, som har frembragt en ny og meget større middelklasse med aspirationer i retning ad mere demokrati og presse- og ytringsfrihed. Det ramler så sammen med den økonomiske krise, som får ungdomsarbejdsløsheden til at vokse kraftigt.
Gennemsnitsindkomsten for en
egypter er under 1/10
af EU-gennemsnittet. Mubarak har, i lighed med
forgængeren Anwar Sadat, forsøgt sig med økonomiske reformer. De har måske
medvirket til en vis vækst, men den berømte “nedrislingseffekt” af nyliberal politik er udeblevet: Sadat bekendtgjorde økonomiske
reformer, bl.a. privatisering, idet han pegede på, at et friere marked ville
tilgodese alle egyptere. Disse tanker er blevet gentaget under Mubarak, især
siden udpegelsen af premierminster Nazif og hans regering af økonomiske
reformatorer i 2004. De økonomiske fremskridt er dog, på samme måde som i 1981,
ufuldkomne. Kæmpemæssige statssubsidier har nu, som dengang, tjent til at
bremse større økonomiske reformer. I 1981 gik 21,5 % af
Bruttonationalindkomsten (BNI) til de rigeste 5 % af befolkningen, mens de
fattigste 20 % af befolkningen kun modtog 5 pct af de samlede indkomster. I
2007 vedbliver en almindelig opfattelse af, at Egyptens økonomiske vækst kun
tilgodeser en meget lille del af befolkningen. 17 % lever under
fattigdomsgrænsen, næsten identisk med tallene i 1981. Kilde: The Conference Board. her. Note:
Geary-Khamis$: Teoretisk international købekraftsparitets$ (PPP), hvor
valutaenheden måles i forhold til den købekraft, amerikanske dollars havde i
USA i 1990 eller 2000. Sammenligning med Magreb-økonomier Når man sammenligner
Maghgreb-økonomierne Algeriet og Tunesien med Egypten over et længere historisk
forløb, jvf figtur 1, kan man se, at Tunesien måske har nydt godt af den åbne
økonomi og placeringen tæt på EU, i hvert fald når det vurderes på
gennemsnitlig BNP pr indbygger. Problemet er, som nævnt, at der ikke har været
nok “nedrisling” (“trickling-down-effect”). Indkomstfordelingen er blevet mere
ulige. Samtidig er landene ramt hårdt af krisen
fra 2008, hvad der virker som en kraftig knock-down effekt på den “revolution
af stigende forventninger”, der har præget den voksende middelklasse i alle tre
lande siden sluthalvfemserne. Det kan forklare revolutionen, og at den bliver
sekulær. Denne effekt er stærkest i Tunesien. Algeriet er præget af perioden
med kraftig økonomisk nedgang, først da franskmændene forlod landet omkring
1960, og siden i slutfirserne og begyndelsen af halvfemserne, hvor FIS, den
islamiske bevægelse blev snydt for en valgsejr (1991), og det som bekendt førte
til et tiår med borgerkrigslignende tilstande. Både dengang og nu er
demokratibevægelserne, hvor forskellige de end er, blevet svigtet af Vesten. Forhold til USA og påvirkning af magtbalancen i Mellemøsten Den 30.1. satte
Obamaadministrationen den trænede amerikanske topdiplomat Frank G. Wisner ombord i et jetfly fra Air Force med retning mod Kairo
udstyret med den “delikate mission at få skubbet Præsident Hosni Mubarak fra
magten”. Retorisk fastholdt præsident Obama dog det gode demokratiske princip, at det
egyptiske folk selv skulle vælge sine ledere. Og formanden for det magtfulde
udenrigspolitiske udvalg i Senatet, demokratenJohn Kerry, erkendte, at den egyptiske “samfundskontrakt” må
defineres om. Forholdet mellem styre og folk må
ændres igennem en demokratisk transitionsproces. En stor del af Wisners forberedelser
foregik i løbet af flyturen, hvor toppen i den amerikanske udenrigspolitiske
beslutningselite blev konsulteret. Så stor var usikkerheden om, hvilke
beslutninger der skulle tages. Tirsdag var han klar til at levere budskabet til Hosni
Mubarak. Samtidig var det egyptiske militær klar til at kommunikere ud, at der
ikke ville blive brugt krudt og kugler på demonstranterne. Avisen The New York Times mente, at USA’s ledelse
bøjede sig for de folkelige protester (first and foremost a tale of the Arab
Street). Men det var nok også fra amerikansk side et forsøg på at få
initiativet igen i en proces, der var ved at løbe fuldstændig løbsk for
amerikanerne. Hvad Egypten har betydet for den
strategiske balance i Mellemøsten og amerikansk militær og udenrigspolitik
analyseres grundigt af den amerikanske ambassadør i et Wikileaket dokument. Ifølge ambassadøren er det en helt
cool cost-benefit for begge sider: Præsident Mubarak og de militære
ledere ser vort militære hjælpeprogram som hjørnesten i vort militære
samarbejde og betragter de 1,3 mia i årlig hjælp som “urørlig kompensation” for
at skabe og opretholde fred med Israel”. Ifølge ambassadøren er det dog også
et temmelig besværligt samarbejde. Egypterne har deres egne meninger om
tingene. Amerikanerne ønskede at bruge
egypterne på en helt anden måde, end det hidtil havde været tilfældet. Egypten kunne spille en mere aktiv
og indflydelsesrig rolle i regionale sikkerhedsarrangementer, herunder støtte
til og træning af det irakiske militær, deployering af flere fredsbevarende
styrker til Sudan, hjælp til naboers bekæmpelse af pirateri og tjek på strømmen
af illegal immigration. Amerkanerne var ganske enkelt trætte
af, at de ikke fik nok for de mange penge. Det er sigende, at man samtidig ikke
havde haft meget begreb om, hvad det var for en trykkoger, man samtidig havde
forsøgt at lægge låg på og holde nede. Ambassadøren kom med en kort
opsummering af de sociale og politiske problemer i landet til sidst i
indberetningen: Den egyptiske demokratiudvikling og
bestræbelserne på menneskerettighedsområdet er imidlertid blevet holdt nede, og
den egyptiske regering er fortsat skeptisk over for vores rolle i fremme af
demokratiet, idet den beklager sig over, at bestræbelser på at åbne op blot vil
medføre en øget rolle (empowering) til
Det muslimske Broderskab, som for øjeblikket (2009. Ved valget i 2010 blev
oppositionens repræsentation formindsket yderligere) har 86 pladser i det 454
medlemmer store egyptiske parlament. Hosni Mubarak
blev afsat i foråret 2011, og der blev udskrevet valg, som det
muslimske broderskab vandt. Broderskabet satte sig på præsidentposten
(Morsi). Denne blev dog senere afsat af militæret, og et nyt faktisk
militærdiktatur så dagens lys under ledelse af general Sisi. "Foråret"
var tilbage ved udgangspunktet. Man må spørge, hvornår det næste oprør
kommer? EU har forsøgt at udvikle regionen
og knytte den nærmere til Europa igennem associeringsaftaler og anspore til
udvikling inden for rammerne af Barcelonainitiativet. Reelt har man dog været alt for sendrægtige m.h.t. at
udøve effektiv kritik af de diktatoriske regimer. De har været effektive
håndlangere i kampen mod terror, og så har man set igennem fingre med de
menneskeretskrænkelser og den korruption, der er foregået. Specielt når det
gælder Tunesien, har ladet været et mønsterland for nyliberal økonomisk
politik. Landet er åbnet op for udenlandske investeringer og samhandel, og det
har p.g.a. den overvejende sekulariserede kultur været set som et idealland. I stedet har man i Maghreb-landene måttet bruge store mængder fremmedvaluta på import af basale fødevarer. Det gælder ikke mindst et land som Algeriet, at fødevareimportafhængigheden er blevet en økonomisk fælde, idet landet via en ret høj olieproduktion har haft valutaindtægterne til import. På den måde er olieindtægter nærmest blevet en sovepude, i stedet for at blive brugt til udvikling.
|
|