|
ØMU Det skete, da det
valutasystem, som var blevet bygget op på især amerikansk initiativ,
begyndte at få problemer. Det var et system, der byggede på, at landene
havde en fast valutakurs i forhold til amerikanske dollar.
ØKONOMISK UNION - og økonomisk styring I den fagøkonomiske debat har man i teorien om optimale valutaområder beskæftiget sig med betingelserne for, at en monetær union med fælles valuta kan fungere. Et optimalt valutaområde er et sæt af økonomiske, befolkningsmæssige, teknologiske og geografiske betingelser, der gør det relevant med en fælles valuta. Danmark er f.eks. et optimalt valutaområde. Ganske vist er f.eks. Lolland-Falster og Bornholm præget af lavere økonomisk udvikling end den øvrige del af landet, men dog ikke i en grad, at man vil anbefale disse områder at rette op på deres konkurrenceevne igennem indførelsen af deres egen valuta. Betingelser for optimalt valutaområde:
I den fagøkonomiske debat har man i teorien om optimale valutaområder beskæftiget sig med betingelserne for, at en monetær union med fælles valuta kan fungere. Et optimalt valutaområde er et sæt af økonomiske, befolkningsmæssige, teknologiske og geografiske betingelser, der gør det relevant med en fælles valuta. Danmark er f.eks. et optimalt valutaområde. Ganske vist er f.eks. Lolland-Falster og Bornholm præget af lavere økonomisk udvikling end den øvrige del af landet, men dog ikke i en grad, at man vil anbefale disse områder at rette op på deres konkurrenceevne igennem indførelsen af deres egen valuta. Der må ikke være for stor forskel imellem landenes økonomisk-politiske målsætninger. Det kan f.eks. ikke nytte noget, at kun enkelte lande prioriterer inflationsbekæmpelsen meget højt. Hvis andre lande ikke gør det, vil det skabe uligevægt i omkostningsudviklingen, som kan gøre en valutakursjustering nødvendig. Produktionsfaktorerne (arbejdskraft og kapital) skal kunne bevæge sig relativt uhindret rundt i området. Det er stort set gennemført for kapitalens vedkommende. Med hensyn til arbejdskraften er der imidlertid langt igen i EF. Det skyldes ikke alene, at landene er modvillige m.h.t. at opgive nationale særregler om arbejds- og opholdstilladelser, uddannelse, m.v., men også sproglige og kulturelle forskelle. EF er langt fra den mobilitet af arbejdskraften, der præger unioner som f.eks. USA og Vesttyskland. Her har regional underudvikling altså kunnet føre til vandring af arbejdskraften hen til de områder, hvor der er bedre beskæftigelsesmuligheder. Produktionssammensætning og samhandelsmønstre skal være sådan, at landene kan specialisere sig i forhold til hinanden og handle med hinanden uden, at det følges af stærkt svingende varepriser. Jo højere den indbyrdes samhandel er, desto større fordel vil landene have af en fælles valuta, fordi den giver sikkerhed for det kontraktgrundlag for priserne, som varerne og tjenesterne handles til over landegrænserne. Omvendt vil en monetær union med fælles valuta i sig selv virke stimulerende på samhandelen. Man kan da også se, at allerede under slangesamarbejdet og EMS-samarbejdet skete der en udvidelse af den EF-interne handel. Over halvdelen af EU-landenes samhandel finder i dag sted med andre EU-lande, og der er tendens til, at procenten stiger. I den henseende ser det altså ud til, at EU er ved at udvikle sig i retning ad et optimalt valutaområde. Gennemførelsen af det indre marked fra 1. januar 1993 har også skubbet på i denne retning.
I Maastrichttraktaten taler man om de såkaldte konvergenskriterier som pejlemærker for, om den Økonomiske og Monetære Union (ØMU) kan realiseres. At "konvergere" vil sige at "nærme sig" hinanden. Det, der skal bringes sammen og nærme sig hinanden, er økonomiske tilstande, som muliggør en fælles valuta. Det er f.eks., at inflation og rente skal nærme sig hinanden. Kommissionen
kunne i efteråret 1997 fremlægge nye tal, der viste, at næsten alle
lande, bortset fra Grækenland, så ud til at ville opfylde kriterierne.
Et land som Italien lå på vippen. Der var også stadig lidt tvivl, om
tyskerne vil opfylde betingelserne. Det var den store tyske
arbejdsløshed på over 4 mio dengang, som bragte tvivlen ind, idet en
sådan arbejdsløshed medfører udgifter til understøttelse og lavere
skatteindtægter. Ikke desto mindre var det Tyskland, der gik forrest
med stålsatte krav til ØMU'ens konstruktion. Lavinflation og økonomisk
stabilitet skulle sættes i højsædet. Konvergenskriterierne i ØMU (Maastrichttraktaten):
Ifølge Maastrichttraktaten gik ØMU’ens første fase frem til 1.1.94, 2. fase frem til 1.1.99 og tredje fase fra 1.1.99. Fra 1999 og frem til 2002 fastlåstes kurserne imellem de nationale valutaer uigenkaldeligt. Fra første januar 2002 indførtes de fælleseuropæiske penge. De nationale penge anvendtes sideløbende med euroen frem til 1.7.2002. Fra denne dato anvendtes kun euro. DEN EUROPÆISKE CENTRALBANK (ECB) ØMU-områdets pengepolitik vil blive varetaget af Det Europæiske System af Centralbanker, ESCB, som består af Den europæiske Centralbank, ECB, og centralbankerne i medlemslandene. ESCB’s hovedmål angives at være at sikre prisstabilitet. ESCB’s grundlæggende opgaver defineres som:
Det er opgaver, der ligner enhver anden nationalbanks opgaver, nemlig at kontrollere pengemængden, så der ikke kommer inflation. Den monetære politik omfatter også renten. Transaktioner i udenlandsk valuta vil sige, at man skal veksle udenlandske tilgodehavender, så pengeinstitutterne altid har mulighed for at betjene deres kunder med fri valutaveksling. Endelig kan de disponere over valutareserverne og fremme betalingssystemernes smidighed. Den pengeudstedende myndighed kommer ECB til at få. Den giver bemyndigelse til udstedelse af pengesedler: ECB har eneret til at bemyndige udstedelse af pengesedler i Fællesskabet. ECB og de nationale centralbanker kan udstede pengesedler (artikel 105A) De øverste myndigheder i ECB er et styrelsesråd og en direktion. Styrelsesrådet består af medlemmerne af direktionen og cheferne for de nationale centralbanker. For at sikre direktionens uafhængighed udnævnes de op til 6 medlemmer af direktionen for 8 år. Direktionen gennemfører den monetære politik i henhold til styrelsesrådets beslutninger. Hvordan fører ECB så pengepolitik? ECB's pengepolitik er baseret på to fundamenter, for det første et mål for væksten i pengemængden (M3) på 4,5 pct (1999/2000). Størrelsen vil afhænge af den økonomiske vækst. Det andet fundament er en vurdering af prisudviklingen ud fra udviklingen i nogle indikatorer, dvs lønninger, valutakurser, obligationskurser og renter, samt forskellige mål for den reale økonomiske aktivitet, finanspolitiske indikatorer, pris- og omkostningsindeks og erhvervs- og forbrugsundersøgelser. Hovedformålet er at holde snor i prisudviklingen. Figur 1: Forskelle i økonomisk styrke giver problemer med euroens stabilitet
Økonomisk stabilitetspolitik og scoreboard EU-landene vedtog i 2011 en
reform af det økonomiske samarbejde i EU (den så-
kaldte ”six-pack”), herunder en styrkelse af de finanspolitiske regler
i Stabilitets- og
Vækstpagten...... EU-samarbejdet har tendens til at blive stadig tættere og mere forpligtende på det økonomiske område, jvf citatet ovenfor. Det er i en erkendelse af den ustyrlige økonomi, der viste tænder under finanskrisen og fortsætter med at udvikle "aktivbobler" (f.eks. alt for høje aktiekurser og boligprisbobler) og "overophedede økonomier", som truer den økonomiske stabilitet. Derfor vedtog man også finanspagten om meget begrænsede budgetunderskud. Indikatorer i scoreboardet: Betalingsbalancens løbende poster som pct. af BNP beregnet
bagud som et 3-årigt glidende
gennemsnit med tærskelværdier på + 6/- 4 pct. af BNP, dvs.
overskud/underskud på betalingsbalancen
på 6 hhv. 4 pct. af BNP. Herudover indeholder scoreboardet indikatorer som: Kommissionen udarbejder rapporter for landene hvert år m.h.t.,
hvordan
de klarer at leve op til disse indikatorer (som m.h.t. budgetunderskud
blev skærpet yderligere med finanspagten). Det danner så basis for
henstillinger til landene, hvis der ikke "scores" godt nok i henhold
til kravene.
4 Case opgave:
|
Indhold: Integrationsniveau Scoreboard |