|
Ved
eurogældskrisen forstås de
særlige træk ved eurozonens økonomi, som førte til en dyberegående
recession (økonomisk tilbagegang) i euroområdet i forhold til andre
økonomiske
hovedområder. Diskussioner
om europæisk økonomisk
monetær union (ØMU) og den europæiske gældskrise (2008 - ) er ofte
forvirrende.
Det vrimler med forklaringer, lige fra grækeres og spanieres dovenskab
og
tyskeres arbejdsomhed til bankfolkenes grådighed. Det drejer sig ofte
om
forklaringer på forskellige niveauer, præget af meget usystematisk
tilgang. Det
kan være nødvendigt at dele forklaringer op i hovedtyper og se, hvordan
de
forskellige hovedtyper forklarer tildragelser på forskellige niveauer. At
der er et særligt problem omkring
den europæiske økonomi og eurogældskrisen, vidner den økonomiske
udvikling.
Europa har haft svært ved at holde trit vækstmæssigt med USA i starten
og
midten af 10’erne. Der
kan skelnes mellem tre
hoveddiskurser i udviklingen af forklaringer, hvor det kendetegner de
tre
diskurser, at forklaringer og løsningsforslag er sammenhængende. Den
hegemoniske diskurs (den
dominerende og bestemmende italesættelse) er den nyliberale forståelse
med
tilhørende fremlæggelse af løsningsforslag. Det er den teoritradition,
der
bygger på økonomer som Friedman og Hayek. Man kalder også denne
økonomiske
teori for den neoklassiske. Den
keynesianske diskurs henviser i
sin grundlæggende forklaring på krisen til den ulige indkomstfordeling,
der
giver tendens til øgning af opsparingskvoten (de rige sparer
gennemsnitligt
mere op end de fattige). Dermed kan der blive problemer med at holde
den
effektive efterspørgsel oppe. Især hvis investeringerne også er
nødlidende. Og
det begyndte de at blive i starten af krisen. Man kunne jo bl.a. se det
på de
lave renter. Lave renter skulle stimulere investeringerne, men gjorde
det ikke
i fornødent omfang. Og de stater, der så i stedet satsede på offentlige
investeringer og forbrug for at gøre noget ved arbejdsløsheden
oplevede, at
budgetunderskuddene og den offentlige gæld voksede.
Keynesianerne
kritiserer de neoklassiske økonomers ”blinde tro på markedskræfterne”.
Hvis der
er arbejdsløshed, skal man ifølge de neoklassiske økonomer tillade
arbejdsmarkedet at pristilpasse, dvs lønnen konkurreres ned til den
markedsbestemte pris på arbejdskraft. Men det er ifølge keynesianske
økonomer
ikke en løsning, idet lønnen også udgør en del af grundlaget for den
effektive
efterspørgsel. Og når man så også samtidig skal spare på de offentlige
udgifter, driver man økonomien ud i en nedadgående spiral. Den
nymarxistiske diskurs lægger hovedforklaringen på eurokrisen på en
dybereliggende økonomisk krise i den kapitalistiske verdensøkonomi. Den
globale
økonomi var i en årrække i stand til at holde en nogenlunde vækst oppe
igennem
inddragelse af nye økonomier som BRIK-landene i den kapitalistiske
økonomiske
cyklus. I
en
marxistisk økonomisk analyse af vækst og investeringer
(kapitalakkumulation) er
det afgørende at se på, hvordan profitraten (rentabiliteten af private
erhvervsinvesteringer) udvikler sig. Investeringerne i nyanlæg er den
kapitalistiske økonomis motor. Falder rentabiliteten (profitraten),
falder investeringerne, fordi afkastet ikke er attraktivt
nok. Profitraten holdes i en periode oppe af den
øgede
udbytning af arbejdskraften, som de stagnerende reallønninger er udtryk
for. Diskurs til forklaring af græsk krise På
længere sigt var det virkelige problem, at Grækenlands offentlige og
private gældsbyrde simpelthen er for stor til, at den græske
kapitalistiske økonomi kan servicere den, og det skønt græsk
arbejdskraft allerede var klemt til døde - bogstavelig talt.
Gældsbyrden steg af to hovedgrunde. Græsk kapitalisme var så svag i
90'erne, og rentabiliteten af produktive investeringer var så lav, at
de græske kapitalister var nødt til at få den græske stat til at
subsidiere dem gennem lave skatter og undtagelser fra skat, sammen med
handouts til favoriserede græske oligarker. Som modydelse fik græske
politikere alle de fordele og belønninger, som også gjorde dem rige.
De
faldende renter i euroområdet er udtryk for en moden euro-økonomi, der
har
stigende problemer med at give et ordentligt afkast. Udviklingen af ny
teknologi og innovation er ikke kraftig nok til at give mulighed for
nye
investeringsområder for en kapital på jagt efter sådanne. Der
opstod en gensidig afhængighed mellem tyske og franske banker og
statssektorerne i nogle periferilande. Underskud på statsbudgetterne og
statsgælden voksede hurtigt i disse. Ofte blev obligationerne købt af
de nævnte
banker. Derved opstod en symbiose (tæt forbindelse) mellem fransk-tyske
storbanker og statssektorerne i periferilandene. For det fransk-tyske
borgerskab
blev det derfor afgørende, at der skulle holdes sammen på ØMU-landene
og deres
gensidige forpligtethed på en fælles kurs for den fælles valuta.
Redningspakker
og den europæiske Stability Mechanism (ESM) blev skruet sammen med
hjælp fra
Trojkaen (IMF, ECB og EU-Kommissionen). Ofrene blev velfærdsordninger
og de
millioner af arbejdsløse, ikke mindst unge, når statsbudgetterne
samtidig
skulle slankes for, at landene kunne leve op til kravene. Den græske gældskrise og regimeskifte Grækenland var dårligt forberedt, da finanskrisen kom i 2008. Inden da havde man levet af lån, som var blevet billige som følge af den fælles pengepolitik i eurozonen. Bygge- og anlægssektoren ekspanderede alt for voldsomt i forhold til landets behov for boliger og turisthoteller på længere sigt. Man var for rundhåndet med lønninger og pensioner til offentlig ansatte. Og det var alt for svært for en svag stat at inddrive skatter fra de velhavende og fra de mange småvirksomheder i landet. En EU-rapport fra 2014 har opgjort, at 1/3 af momsindtægterne forsvandt i svindel med regnskaber og skatteunddragelser. Det gamle fjendskab til naboen Tyrkiet førte til fortsat høje militærudgifter (2,1 pct af BNP i forhold til et gennemsnit for NATO på 1,6 pct af BNP). Efter østudvidelsen af EU kørte en del af støtten fra EU's fonde væk fra Grækenland og henimod disse nye medlemslande. Hertil kom så problemer, der hang sammen med selve eurokonstruktionen. Den fælles valuta sikrede en lav valutakurs for de stærke nordlige EU-økonomier over for lande uden for EU, samtidig med, at valutakursen var rigelig høj for de langt mindre konkurrencedygtige sydeuropæiske økonomier. Lande som Tyskland, Danmark og Sverige oparbejdede stigende betalingsbalanceoverskud. Det blev modsvaret af stigende underskud i de sydlige lande. Denne skævhed var der ikke noget sanktionssystem imod, som der f.eks. var og er over for statsbudgetunderskud. Underskuddene på det græske statsbudget blev finansieret ved udstedelse af statsobligationer, som i vidt omfang blev købt af tyske og franske banker. Da krisen kom, blev renterne (lave kurser) på disse ubærlige. I den situation startede man hjælpepakker (bail outs), som egentlig var imod de regler, der var stillet op for ØMU'en, hvor landet snarere skulle idømmes strafbøder, hvis det overskred konvergenskriterierne (jvf gennemgang herunder af ØMU-reglerne). Hvis Grækenland havde handlet efter ØMU-reglerne, var landet blevet nødt til at misligholde lånene, og det europæiske banksystem kunne være blevet hårdt ramt af tabet på de store obligationsbeholdninger. Men det er jo den risiko, investorer må påtage sig, når de investerer. Hjælpepakkerne blev altså brugt på at holde liv i en række storbanker, som ellers ville have lidt store tab. Og alternativt kunne de stater, som de var hjemhørende i, være blevet tvunget til at udsætte dem via deres egne statsudgifter (når man nu retter sig efter "too big to fail" princippet). Den græske gældskrise tilspidsedes ii sommeren 2015. Landet kunne ikke længere overholde låneforpligtelserne. Eurogælden på 320 mia euro udgjorde omkring 177 pct af BNP. De store hjælpepakker, landet fik i 2010 - 12 var som nævnt i vidt omfang gået til at betale en række af de investorer, der havde investeret i græske obligationer i håb om en økonomisk gevinst. Det var en mindre del af hjælpepakkerne, der havde tilflydt det græske folk. Hvis pengene var blevet investeret i udbygning af uddannelser og infrastruktur i Grækenland, villle landet have haft bedre udsigter til en langsigtet løsning, idet det græske erhvervsliv så var blevet mere konkurrencedygtigt. I stedet stillede man som betingelser for yderligere forlængelse af lån, at der skulle "gennemføres reformer". Det havde Syriza-regeringen, der trådte til efter et valg i starten af 2015 svært ved at goutere, da reformerne ville ramme pensioner, offentlige lønninger og sociale ordninger. Man sagde derfor nej til Trojkaens (IMF, ECB og Kommissionen) krav om reformer. En del af reformkravene drejede sig også om udbudssideeffekter på økonomien, f.eks. krav om forøgelse af pensionsalderen (til 67 år, hvilket regeringen var indstillet på), samt forskellige opblødninger/dereguleringer, der skulle kunne øge udbudet af arbejdskraft og gøre arbejdsmarkedet mere fleksibelt. Det var dog ret tvivlsomt, hvor stor effekt reformerne reelt ville få, også selv om de blev gennemført helt og fuldt. Den græske regering lagde det ud til en folkeafstemning den 5.6., om man skulle imødekomme kravene, der kunne føre til en forlængelse af lånene og dermed fortsat tilførelse af euro. I tilfælde af nej kunne det føre til græsk exit fra euroen. En sådan exit erklærede den græske regering, at man ikke kunne affinde sig med. Der er ikke nogen juridisk bestemmelse i ØMU'en om ophør af medlemsskab. De øvrige euro-lande vil altså ikke formelt kunne smide Grækenland ud af euroen. Men i mangel af tilførelse af euro fra ECB, ville landet reelt kunne komme i en situation, hvor man ville blive nødt til at begynde at printe drachmer igen, hvis man ville undgå en total nedsmeltning af økonomien, hvor der ikke ville være penge til at aflønnen offentlig ansatte og udbetale sociale ydelser. Det ville imidlertid blive en stærkt devalueret drachme, man ville stå med. Derfor havde mange grækere da også trukket penge ud af bankerne i den forløbne periode for at undgå et devalueringstab på deres penge. Landet kunne blive nødt til at indføre kapitalkontroller for at modvirke yderligere udtrækning af penge. Folkeafstemningen endte som bekendt med et dundrende "nej" til lånevilkårene. Kilde: The Economist feb..17. Ordforklaringer: Trade: Handel. Current account: Betalingsbalancens løbende poster. Budget balance: statsbudgets balance. Interest: rente. Tabel 1 illustrerer det tydeligt. De nordeuropæiske økonomier har store overskud på betalingsbalancerne og samtidig i enkelte tilfælde små underskud eller ligefrem overskud på statsbudgetterne (f.eks. Tyskland). Det viser, hvor svært det har været at gennemføre euro-princippet om, at one size fits all (renter og valuta). Det gør det ikke i dette tilfælde. Det har været til fordel for Tyskland og andre lande i nord, som har haft lav og faldende arbejdsløshed (fremgår ikke af tabellen) og gode økonomiske indikatorer. Men betalingsbalanceoverskud modsvares af andres underskud. Tidligere kunne de devaluere deres valutaer over for D-marken. Det har de ikke kunnet i euroen.
|
Indhold: Eurogældskrise Diskurser: Nyliberal Keynesiansk Marxistisk Center-periferi Græsk gældskrise LINKS: AU-opgave om græsk økonomi. |