|
FORBRUG
OG PRISER Økonomi hænger tæt sammen med
andre samfundsvidenskaber,
f.eks. politologi (politik), sociologi (grupper, relationerne mellem
grupper,
socialisation m.v.) og psykologi. Politik spiller en rolle som
rammesætter for økonomien. Det
er ofte politikeres beslutninger, der danner grundlag for de økonomiske
valg,
der er mulige. Politikerne beslutter sig f.eks. for en lov, der kræver
skatter
op på en måde, der ikke gør det muligt for folk at have det
privatforbrug, de
kunne tænke sig. Figur
1 : Det
økonomiske system fungerer sammen med andre systemer
- med
gensidige påvirkninger Tabel 1:
Carlsberg
omsætningstal i mio kr
Kilde:
Carlsberg
Det skete faktisk. Efter offentliggørelsen af regnskabet for 2018 blev resultatet for virksomheden udlagt således (finans.dk): Det
er bemærkelsesværdigt, at omsætningen (toplinjen, salget) ikke er
steget siden 2014. Det er "bundlinjen" (overskuddet) til gengæld, især
fra 2017 til 2018. Det er en virksomhed, der konsoliderer sig i stedet
for at investere i en masse nyt, f.eks. overtagelse af virksomheder
inden for forretningsområdet. Man øger udbytte til aktionærerne i
stedet. Man køber egne aktier for et stort beløb. Det kan styrke
aktiekursen og gøre virksomheden mere velkonsolideret i den forstand,
at den har et stort kapitalgrundlag. Men det kan svække den på længere
sigt, hvis der ikke investeres mere i udvikling.
Figur 2 : Produktion og distribution Note:
Produktion er baggrund for distribution af det fordelte, når det sælges
på
markedet. Fordeling
er fordelingen af
indkomster, f.eks. mellem udbytte (overskud) til aktionærer og løn til
de
ansatte. Det er ikke alle virksomheder, der er aktieselskaber (A/S). En
del er
aps (anpartsselskaber) og en del er enkeltmandsejede.
Virksomhederne i
den private sektor køber råvarer, halvfabrikata og tjenester, samt arbejdskraft og kombinerer
disse i en
produktion af varer og tjenester, der kan sælges på et marked. De får
dermed
produceret et bidrag til det, vi kalder BNP (bruttonationalproduktet,
et mål
for den samlede produktion). Økonomiske
valg
Økonomi handler ikke kun om produktion og penge, der skifter ejer, men i høj grad også om mennesker (forbrugere, når vi ser dem som økonomiske aktører, der agerer i økonomien). Mennesker handler og vælger. De vælger f.eks., hvad de skal bruge deres indkomst på: Hvor meget skal man bruge på husleje i forhold til, hvor meget man vil bruge på transport, enten privatbil, cykel eller offentlig transport.
Hvis man har 10 kr, skal
man så bruge dem på 1 –
2 øl eller på en lille klase bananer? Eller skal man købe begge
forbrugsvarer? Når
en
forbruger foretager den vurdering, er der en række forhold, der har
indflydelse
på beslutningen. Det er ikke kun et spørgsmål, om man enten er sulten
eller
tørstig. Det kan dels dreje sig om behov i mere grundlæggende forstand:
sult
eller tørst, eller om mere socialt eller præstationsorienterede behov. I
denne
sammenhæng kunne valget mellem banan og øl synes simpelt. Det kan dække
behov i
bunden. I en rigere økonomi er det imidlertid ofte behovene i den
højere end af
pyramiden, der betyder noget. Og det har Carlsberg da også fundet ud
af.
Produkterne er meget mere end bare simpelt behovsopfyldende. Eller er
påstanden, at det er bananen nok, men med Carlsbergs produkt forholder
det sig
anderledes? Figur 3 : Behovspyramide
Det kan også ses på den
måde, at det kan være
forbrugsvaner og livsstil, der spiller ind.
Det
kan spille en rolle, hvilket forbrugersegment forbrugeren hører til i.
Med
stigende velstand og uddannelsesniveau kan det tænkes, at en del
flytter sig
fra den nedre del af figur 4 til
de to
øvre segmenter. Det kan påvirke muligheden for at sælge almindelig
f.eks. Carlsberg. I
stedet vil der blive solgt flere af de såkaldte mikrobryggeriers
produkter, som
ligger i et højere prislag og er mere upmarket (højere social klasse
livsstil). Virksomheden
kan forsøge at
påvirke denne proces igennem reklamen. Men den kan også forsøge andre
strategier, f.eks. selv lave mikrobryggeriprodukter
(Jacobsen-øl) eller overtage andre
bryggerier, som laver dem. Den kan også forsøge at påvirke
dybereliggende
bevidsthedslag hos forbrugerne (psykologisk påvirkning).
Pointen er, at forbrugernes
valg påvirker
produktionens omfang og lokalisering. Det sker via udbud og
efterspørgsel og
prisdannelsen på markedet. Dette
er dog
ikke enkelt og ukompliceret. I dette tilfælde ville mange beskrive
Carlsberg
som en monopolvirksomhed (enesælger) eller i hvert oligopolsælger
(få-sælgere
af en vare) på det danske marked. Og sådanne udbydere har en betydelig
mulighed
for at påvirke pris og afsætning via deres kontrol over
distributionskanalerne
og deres markedsføring.
De, der
har en høj løn kan betragtes som ”rige” i den forstand, at de har et
interessant job, som giver dem daglige udfordringer og en følelse af,
at de gør
en forskel. Det er sværere
for dem, der er arbejdsløse.
Derfor er f.eks. arbejdsløshed et problem. Det er et problem for den
enkelte
person og dennes familie. Og det er et problem for samfundet, fordi de
ledige
mister deres kvalifikationer, og fordi man går glip af, hvad de kunne
have
produceret, hvis de var i arbejde. Når man ser på figur 1, kunne man
konkludere, at det politiske system går ind og sikrer jobs til alle.
Det har jo
muligheden for at gribe ind via politiske beslutninger. Og når alle er
enige
om, at arbejdsløshed er noget skidt både for personen, det går ud over,
og for
samfundet, der mister det, den arbejdsløse kunne have produceret, er
det
oplagt, hvilke beslutninger der burde tages i politik. Arbejdsløshed
er udtryk for en ustyrlig økonomi,
når politikerne er magtesløse. Det så man f.eks. i EU i perioden efter
finanskrisen 2008-9. Her steg arbejdsløsheden flere steder de følgende
år til
over 25 pct (f.eks. i Grækenland og Spanien). Der var tilsyneladende
ingen, der
kunne gøre noget ved denne arbejdsløshed, der skyldtes en blanding af
utilstrækkelig konkurrenceevne (evne til at sælge varer til udlandet)
og for
lille efterspørgsel på hjemmemarkedet. Der er altså et vist anarkistisk
(ustyrligt) element i økonomien. Det gælder ikke mindst, når vi
inddrager de
internationale forhold. Globaliseringen har gjort, at man er blevet
afhængige
af hinanden på en ny måde i forhold til tidligere.
Det er enhver økonomis opgave at få produceret noget og få det fordelt. Forbrugerne har en række behov, de skal have opfyldt, og producenterne/virksomhederne ønsker at tjene penge på at imødekomme forbrugernes behov. Danmark er en markedsøkonomi. Det er dog ikke alle markeder, der er frie sådan, at udbud og efterspørgsel frit bestemmer prisen. En del markeder er regulerede af det offentlige, og på en del markeder kan priser og afsætningsforhold være manipuleret af store virksomheder, der har en dominerende position på markedet. Dele af boligmarkedet er f.eks. ikke frit. Der er en lov om huslejeregulering, som bestemmer, at prisdannelsen i lejeboliger ikke kan fastsættes vilkårligt. Produktion og pris Forbrugsønsker og udbuddet af varer kommer hinanden i møde på markedet. Efterspørgsel og udbud viser, hvor meget der efterspørges, og hvor meget der udbydes ved forskellige priser. Figur A: Idealiseret billede af prisdannelse
Ovenover ses et efterspørgsels- udbudsdiagram. Prisen
dannes
der, hvor de to kurver mødes (P0). Over denne pris er der et overudbud,
og prisen vil blive konkurreret ned. Under prisen P0 er der en
overefterspørgsel, og udbyderne kan sætte prisen op. P0 er altså en
slags ligevægtspris, hvor både efterspørgsels- og udbudsønsker
imødekommes. En stigende efterspørgsel viser sig ved
forskydning
af efterspørgselen til Efterspørgsel 2. Det fører til en højere pris,
en ny ligevægtstilstand i P1. Udbudskurven kan også ændre sig. Højere
stk-omkostninger vil vise sig som en forskydning opad af kurven. Lavere
omkostninger som en lavereliggende kurve (som f.eks. som følge af en
bedre teknologi, der gør, at hver enhed kan produceres til en lavere
stk-omkostning.. Det
ideelle billede af udbud og efterspørgsel som regulator af, hvor meget
der produceres, og hvilke priser det distribueres til, er vist i
figuren. I virkelighedens verden er billedet ikke altid sådan.
Forbrugerne kan være manipuleret v.h.a. reklame til at have særlig
forkærlighed for bestemte produkter. De tager dem nærmest pr automatik
ned fra hylden i supermarkedet, fordi det sidder i underbevidstheden,
at "denne vare er god". Hvorfor betaler man f.eks. 15-20 kr for en
flaske sukkervand med brus (når man køber en sodavand fra en
monopoludbyder)? Ifølge de neoklassiske økonomer, som har lavet den prisdannelsesteori, der er refereret ovenover, er forbrugeren den, der bestemmer. Forbrugeren er så at sige markedsøkonomiens "konge". I en vis forstand er der nok noget om det. Men det er en påstand, der er blevet voldsomst debatteret i tidens løb. Arugmentet kan vises i vedlagte diagram: Figur 5: Prissystemet som signalgiver til producenter Vi kan fortsætte eksemplet med valget mellem bananer og øl. Og vi starter i nerderste højre hjørne. Det er gået op for forbrugerne efter, at Carlsberg har sponsoreret superligaen, at ØL ER GUD. Der sker et generelt løft i forbrugerpræferencerne for øl. Det viser sig som en forskydning af af efterspørgselskurven udad i prisdannelsesdiagrammet. Herved stiger prisen, og der skal produceres mere øl for at imødekomme efterspørgselen. Det gør bryggeriet (virksomhed A/S) gerne, da der jo kan tjenes penge på det. Der skal tilsås flere marker med byg, som er et af råstofferne (inputs) i ølproduktion og købes mere humle (smagsgivende stof), som importeres fra Tjekkiet og Tyskland. Generelt set kan vi sige, at produktionsressourcer i større grad sættes ind i produktionen af netop denne vare. Og det er forbrugerne, der har bestemt det. Eller er det nu også det? Forbrugerne fik jo ideen, - eller følte pludselig et større behov som følge af sponsoreringen af produktet. Måske er det lykkedes virksomheden at præparere kunderne til at føle, at de er noget særligt i selskabslivet, hvis de drikker en bestemt slags øl. Det er altså ikke helt så enkelt at sige, at "forbrugeren er konge". Der ligger en lang række af komplekse faktorer bag forbrugsvalget og forbrugets sammensætning. Det er forbrugermagt over for producentmagt. Producenten forsøger at få pricing power (prissætningsmagt) ved via produktets udformning, påvirkning af forbrugernes bevidsthed og reklamen at gøre afsætningskurven i diagrammet ovenover mere stejl. Hvis den bliver det (altså mindre uelastisk/mindre prisfølsom), kan der sættes en højere pris på varen, og producenten har skabt sig et halvt monopol, fordi producenten er den eneste, der fremstiller denne helt særlige vare. Forbrugerne kan viden mere magt via oplysning, som gør markedet mere transparent. Det kan ske bl.a. ved politisk indsats, hvor man via det politiske sytem regulerer markedet og f.eks. styrker forbrugerne v.h.a f.eks. et forbrugerråd (link øverst til højre) og en forbrugerombudsmand, der kan sættes ind over for de værste tilfælde af producenter, der udnytter deres markedsmagt til ugunst for forbrugerne.
Inflation
defineres som vedvarende generelle prisstigninger. Det er altså de
generelle
prisstigninger, man interesserer sig for. Det er ikke i
sig
selv særlig interessant, at prisen på kartofler eller på salt stiger.
De udgør jo kun en lille del af forbruget. Boligen udgør en langt
større del af forbruget. Hvordan finder man nu ud af,
om priserne generelt stiger, og hvor meget de stiger? Man gør det ved at beregne prisindeks. Det er et gennemsnit, hvor der er taget hensyn til varernes og tjenesternes forskellige betydning i det samlede forbrug (forbrugerprisindekset). Figur 6: Uddrag af vægtgrundlaget for forbrugerprisindekst, nettoprisindekset og HICP
Figur 6 viser, hvordan f.eks. fødevarer indgår med 11,73 pct i beregningen af
forbrugerprisindekset. Det er lidt mindre end denne varegruppes
betydning i EU-statistikken/eurostats prisindeks. Det kan hænge sammen
med den høje danske levestandard. Ved stigende indkomst er der tendens
til, at fødevarer udgør en relativt faldende andel af det samlede
forbrug. Hvorfor stiger priser? Der
kan være mange årsager til, at priser stiger. Når det bliver dyrere at
producere en vare, vil den normalt stige i pris. Hvis der er mere
efterspørgsel (flere vil have varen - og have mere af den), kan prisen
stige, hvis der er en begrænset udbud af den. Cost push inflation Figur 7: Philiipskurve, der viser sammenhæng mellem arbejdsløshedspct og
inflation: Jo lavere arbejdsløshed, jo højere inflation. Figuren ovenover viser to scenarier: Et, før der er globaliseret, og ét efter, der er globaliseret. Prisstigningerne er mindre efter globalisering (skæringspunktet mellem de to stiplede kurver i figuren). Når virksomhederne kan outsource arbejde til et lavtlønsland, er de ikke underlagt tvangen til at sætte lønnen op for at hverve arbejdskraft hos konkurrerende virksomheder, eller ved at få arbejderne til at arbejde op overtid. Med globalisering og åbne grænser er der opstået et langt større arbejdsmarked end det, der før blev begrænset af den nationale økonomi. Prisudvikling over tid Når
man ser på prisudviklingen over en længere historisk periode, jvf figur
8 herunder, kan man konstatere, at der har været voldsomme udsving i
priserne. Det kan som regel forklares ved et kompliceret samspil af
både demand pull og cost push inflation, f.eks. II. Verdenskrig
1940-45, hvor der blev mangel på næsten alt, eller Koreakrigen 1950-53,
hvor der også opstod mangel på råvarer og halvfabrikata, som de
krigsførende parter skulle bruge. Figur
8 : Udvikling i forbrugerpriserne 1900-2018. Pct-vis stigning
fra år til år
Hvorfor er inflation – eller det
modsatte: deflation (faldende priser) vigtig? Når
priserne stiger for voldsomt, kan folk miste interessen for at spare op
(en pengeseddel formindskes i real værdi, når priserne stiger
kraftigt). Til gengæld kan det betale sig at stifte gæld (gæld
formindskes i realværdi v. stigende priser). Undersøg ud fra Statistikbanken.dk, hvordan priserne har udviklet sig. Forklar større udsving i priserne ved at finde oplysninger på Nettet om den økonomiske udvikling i den pågældende periode. Hvordan laver man et forbrugerprisindeks? (Find forklaring på Danmarks Statistik, dst.dk) Find forskellige elementer, der kan indgå i demand pull og i cost push inflation, f.eks. fra denne kilde: https://www.theguardian.com/business/2017/dec/30/a-record-breaking-year-the-global-economy-in-10-charts .
APPENDIX: Prisdannelse på olie og elasticiteter Prisen på råvarer dannes ofte
anderledes end priserne på de varer, vi kiggede på i starten. Der kan
være knaphed på råvaren, og den er en nødvendighedsvare for os. Derfor
kan prisen sættes op uden at det nødvendigvis går særlig meget ud over
afsætningen. Man taler om, at det er en prisufølsom vare, eller med
andre ord, at priselasticiteten er lav. Tag f.eks. oliemarkedet, jvf
figur UE 1
Kilde: Danmarks Statistik
Figur UE2: Udbud og efterspørgsel. Olie Note: Priselasticiitet: Den relative mængdeændring (x) divideret med den relative prisændring: dx/x/dp/p. Der er forskel på at bevæge sig op og ned ad kurverne, og at kurverne flytter sig (figuren til højre). Bevægelse op og ned ad kurven viser forholdet mellem de to variable (pris og mængde) på et givent øjeblik. Når den ene kurve har flyttet sig, sammenlignes to øjblikke, ét hvor efterspørgselen er højere (den stiplede kurve i højre figur). Udbuddet kan også flytte sig, altså der kan produceres mere ved samme pris. Det sker f.eks., når forbedret teknologi eller billigere råstoffer gør det muligt at producere billigere. Der er lavet empiriske undersøgelser af priselasticiteten for olie:
Kilde: Nationalbankens kvartalsberetning. Priselasticiteten måles ved hældningskoefficienten på kurven. Den langsigtede kurve er altså fladere end den kortsigtede.
OPGAVE:
|
Links: Taenk
|