|
DØDE OG LEVENDE IDÉER
Folketingsvalget 2015 førte til dannelsen af det nye parti Alternativet.
Det forbløffede mange, at det opnåede at komme ikke alene over
spærregrænsen på 2 pct, men også et stykke derudover. Med Alternativet
kom en ny politisk diskurs på banen. Det ligger i selve ordet, at man
formulerer ideer og politik på en anderledes måde.
Initiativtager var den radikale udbryder Uffe Elbæk. Hvad skyldes partiets hurtige succes i dansk politik?
En stor del af den hænger sammen med utilfredshed blandt
radikale vælgere. Valgresultatet kunne tyde på en stor vælgervandring
fra Radikale Venstres venstrefløj over til det nye parti. Det kom netop
til at repræsentere en form for fornyet “radikalitet”. Og det var
udtryk for, at man havde forsømt betydningen af idéer i politik.
Politik er ikke bare at gøre det "nødvendige", det, der ser fornuftigt
ud, men også at turde tænke ud over dagen og vejen.
Det tiltalte en stor del af vælgerne, at nogle ville gøre det i en tid,
hvor den "nødvendige" politik hele tiden havde været på dagsordenen.
Tænk på partiets navn og en stor del af ideerne, som indebærer
forsøg på nytænkning af samfundsproblemer. Mange af ideerne er
velkendte, f.eks. borgerløn og 30 timers arbejdsuge. Men det er mange
år siden, nogen har turdet tænke de tanker, – eller sige dem højt. Det
har ikke være konkurrencestatens dagsorden. – Men måske derved netop,
hvad mange har haft behov for at høre. Der er også de, der er dybt
skeptiske, som jeg hørte en bekendt sige: Ja, nu har vi i mange år
døjet med landsbytosser i dansk politik. Nu er de sørme blevet
suppleret med storbytosser.
Han forsøgte at forklare mig, at ideen om 30 timers arbejdsuge er for utopisk.
Realisme eller utopi?
Elbæk forsvarede forslagene om 30 timers arbejdsuge med at sige, at det ikke er noget,
man forestiller sig kan gennemføres på kort tid. Det vil tage
adskillige år, mindst et årti velsagtens. Men det tog også lang tid at
gå fra 42 timer og til 37 timers arbejdsuge. Og det kan der meget vel
være en pointe i.
Man glemmer imidlertid, at overgangen fra 42 timer til 37 timer
skete i en økonomisk situation, hvor Danmark var langt mindre
integreret i den internationale økonomi, end landet er nu. Nu udveksles
over 55 pct af produktionen af varer og tjenesteydelser med udlandet
igennem eksport og import. Dengang var det kun 25 – 30 pct. “Udlandet”
er i økonomisk forstand gået hen og blevet indland. Det vil
indebære, at det vil være forbundet med betydelige vanskeligheder at
gennemføre en så stor nedsættelse af arbejdstiden. Det kan føre til et
betydeligt fald i levestandard. Og hvis det skal være bare nogenlunde
realistisk med bevarelse af levestandardens niveau, vil det kræve en
betydelig højere produktivitet end i udlandet.
Der kan også fremføres mange argumenter af økonomisk fornuftspræg imod borgerlønnen.
Men hvem siger, man nødvendigvis skal være realist. Økonomer er
kedelige at høre på med deres effektivitetskriterier og regneark.
Ideerne er jo netop udsprunget af, at man ønsker en anderledes økonomi
og livsform – altså f.eks. en baseret på en mindre lemfældig omgang med
miljø og ressourcer, og én, der tager bedre vare på mennesket, f.eks.
ved at forsøge at hindre nedslidning på arbejdsmarkedet og
fremmedgørelse af mellemmenneskelige relationer.
Mange af
frustrationerne i debatten med og om Alternativet kunne være undgået,
hvis man i højere grad havde gjort sig betingelserne for en debat om
visioner og utopi klart. Det gælder om at definere gyldighedsområdet
for antagelser om virkeligheden. Hvor store nedsættelser af arbejdstid
kan være vanskeligt forenelig med en lille, stærkt integreret økonomi,
er det måske ikke helt så urealistisk i en stor, kontinental, regional
økonomi som f.eks. EU, eller i en global økonomi, hvor man koordinerer
tiltag på et overnationalt plan. Der skal perspektiver og dialektik
ind i tænkningen om de økonomiske utopier. Det savner man i den
indskrænkede danske debat.
|
Døde og levende idèer i diskursiv sammenhæng
Politologer og sociologer har sagt, at
”ideologierne er døde”. Det, disse personer gør, er at italesætte ordet
”ideologi” på en bestemt måde. Man siger, at de laver en diskurs om
begrebet, eller de sætter begrebet ind i en diskurs. Ideologi kan være
med til at politisere samfundsspørgsmål. Ved at sige, at ”ideologierne
er døde” ønsker man at lave en anden diskurs om samfundet. Man hævder,
at der ikke er så meget konfliktstof, som de, der mener, at der er
ideologier.
Ideologi
”En anden verden er mulig”, udtrykker ikke alene en holdning til
samfundet, men er også et eksempl på en holdning, der kan udvikles til
en ideologi. Man kan sige, der er tale om en ideologisk diskurs, der
lægger op til en kamp om at komme til at præget samfundsudviklingen.
En ideologi er en diskurs, der forsøger at vinde
overhånd over andre diskurser. De, der tror på liberalisme, ønsker, at
denne diskurs vinder overhånd over andre ideologier. De frie
markedsforhold skal råde i højere grad.
Ordet ”ideologi” betyder egentlig læren om
ideer. En ideologi er et tankesystem, hvor en tænker eller en
gruppe mennesker forsøger at indkredse principper for et godt samfund
samtidig med, at ideologien kan indeholde en kritisk analyse af det
nuværende samfund. Det er altså et forsøg på at finde en retning, som
man mener samfundsudviklingen skal gå efter.
Indkredsning af ideologibegrebet
Forestillingen, at samfundet er noget, man kan påvirke og forandre, går
i sin modene form tilbage til oplysningstiden. En række
filosoffer gjorde sig tanker om, hvordan samfundet kan påvirkes og
ændres. Ordet ”ideologi” bruges af Karl Marx (1818 - 1883) i hans
skrift Den tyske Ideologi. Her beskrev han, hvordan ”de herskende
tanker er de herskendes tanker”. Ideologi bruges altså som synonym med
de ideer, en social klasse har om samfundet.
En ideologi ses i dag snarere som et mere eller
mindre sammenhængende sæt af ideer som danner grundlag for organiseret
politisk handling, hvad enten det drejer sig om at bevare, ændre eller
omvælte den eksisterende magt i samfundet.
Derfor
indeholder ideologier:
1 En redegørelse for den eksisterende sociale orden. Det er ideologiens ”verdenssyn”.
2 En utopi, dvs en model for den fremtid, man ønsker sig i form af en vision om ”det gode samfund”.
3 En forklaring på, hvordan politisk forandring gennemføres.
Liberalisme
Liberalismen vil som regel ikke lægge
begrænsninger på det kapitalistiske marked. Det vil snarere gerne
udvide det ved at bringe flest mulige områder ind under markedsstyring.
Liberalisme er en ideologi, der søger at fremme menneskers frihed. Det
drejer sig om at beskytte den enkeltes frihed og rettigheder.
Liberalister har ofte antaget, at mennesket har visse naturlige
rettigheder. Det er altså rettigheder, der eksisterer uafhængigt af
staten. Det er retten til frihed og ejendom, retten til at give udtryk
for sine meninger (ytringsfrihed), ret til at udøve en religion frit,
og retten til at samle sig med andre for at øve indflydelse på
samfundets myndigheder.
Mennesker antages altså at være født med lige
rettigheder. Og mennesket antages at være rationelt, dvs dets tænkning
er baseret på fornuft og en evne til at se, hvad der er godt for det
selv.
Af rettighederne følger også politiske rettigheder til at kræve en
regering, der hviler på repræsentation. Man vil altså have et
repræsentativt demokrati (hvis det ikke er muligt med et direkte
demokrati, hvor borgere forsamles og tager beslutninger sammen).
Retten til frihed kan indebære, at det kan blive nødvendigt at begrænse
statens magt. En for omfattende statsmagt, f.eks. udøvet af en
enevældig konge, kan jo begrænse den enkeltes frihed. Derfor er man
tilhænger af magtdelingslæren. Når magten er delt op på en lovgivende,
udøvende og dømmende magt, og man har et retssamfund med lighed for
loven, sikres den enkelte imod vilkårlig magtudøvelse. Man har krav på
at blive stillet for en dommer, hvis man udsættes for vilkårligheder
fra statsmagtens repræsentanter.
Man tror på et samfund, hvor økonomisk og politisk frihed er hinandens
forudsætninger. Et politisk demokrati har altså som forudsætning en fri
markedsøkonomi. Og for at en fri markedsøkonomi kan fungerer ordentlig,
skal der være politisk frihed, demokrati og fri meningsdannelse i frie
medier (aviser, TV).
I klassisk liberalisme skal frihed ses som frihed under
ansvar. Den ene persons frihed kan blive den anden persons ufrihed,
hvis den førstnævnte f.eks. gør den anden til slave eller udsætter den
anden for andre former for frihedsbegrænsninger. Derfor skal der ifølge
John Locke (1632–1704) være en lovgivning, der sætter visse rammer for
friheden. ”Uden lov - ingen frihed”, som Locke formulerede det. Det
kræver en stat, der kan vedtage visse minimumslove.
Nyliberalisme
Velfærdsstaternes vækst og begrænsninger af
frihandel i det 20. århundrede førte til en genopblomstring af
liberalistisk ideologi i form af nyliberalismen. Her kritiserer man
statens vækst, som har ført til en stor stat i mange lande. Den kan
begrænse den enkeltes frihed, markedet og mulighederne for at starte
nye virksomheder. Derfor skal staten ”rulles tilbage”. Det kan ske i
form af f.eks. privatiseringer, hvor offentlige aktiviteter, feks.
sundhedstjenester, føres tilbage i privat regi. Finansieringen kan
f.eks. ske ved hjælp af forsikringer i stedet for skat. Nyliberalister
ønsker i det hele taget at øge valgfriheden i samfundet. Det kan ske i
form at udlicitering til private af offentlige opgaver. Det kan altså
lade sig gøre at få staten til at finansiere igennem opkrævning af
skatter, men lade private udføre opgaverne via udlicitering. På den
måde forestiller man sig, at man får et samfund med mere mangfoldighed
og flere valgmuligheder.
Konservatisme
I den konservative ideologi siger man, at der
ikke bare skal forandres for forandringernes egen skyld. Det, der har
bevist sin levedygtighed gennem lang tids brug og praksis, skal ikke
bare uden videre afvikles. Det skal måske snarere omformes, så det
modsvarer en ny tids krav bedre. Man ændrer altså for at bevare.
En af konservatismens grundlæggere var ireren Edmund Burke (1729 -
1797). Han var født i Irland, men flyttede til England, hvor han i
mange år sad i det britiske parlament Underhuset. Han var imod
den franske revolution, fordi den byggede på krav om abstrakte
rettigheder. Rettigheder skulle komme mere naturligt ifølge af en
national tradition, der bygges gradvist. Rettigheder kommer bl.a.
fra forfædrene. Konservatisme drejer sig altså om at bevare det, der er
godt i traditionen. Man skal ikke hælde barnet ud med badevandet, når
man starter noget nyt.
I den grundlæggende konservative ideologi ses et
samfund som et organisk hele. Det er naturligt, det er præget af
hierarki, for det er ikke alle, der nødvendigvis har samme vigtige
funktion for helheden.
De betroede hverv, roller og ansvar i hierarkiet
skal respekteres, og det er naturligt, at indehavere af vigtige roller,
eksempelvis højt i hierarkiet, belønnes for at have taget dette ansvar.
Mennesker er ufuldkomne og udstyret med forskellige
evner og egenskaber. Staten har en forpligtelse til at beskytte de
svage.
Konservative af den klassiske slags har altså ikke
samme syn på det frie markeds ”rensende virkninger” m.h.t. at fjerne
svage led i markedskonkurrencen. Som konservativ kan man altså godt gå
ind for social velfærd, da det kan være nødvendigt for at få
samfundsorganismen til at hænge sammen. Denne opfattelse kaldes
undertiden socialkonservatisme.
Socialisme
Den socialistiske ideologi findes i flere afskygninger.
Klassisk socialisme
Det, man kalder klassisk socialisme, bygger på Karl Marx' ideer. Man definerer oprindelig et socialistisk samfund som et samfund, hvor
”alle yder efter evne og nyder efter behov”. Det vil sige, at det, den
enkelte får, ikke kun afhænger af, hvor meget vedkommende har
produceret, men også efter behovene, altså, hvis man f.eks. ikke har
produceret noget, så skal man alligevel kunne få dækket sine behov.
Der tales om ”samfundseje af produktionsmidlerne”, dvs at
virksomhederne skal være ejet af samfundet, f.eks. de arbejdende i
fællesskab. Endvidere er begrebet ”profit” (overskud) afgørende:
"Vor nuværende samfundsform er forældet. Kapitalismen, hvor
produktionen bestemmes af profithensyn, er blevet en hindring for
fremskridt og social retfærdighed"
Sådan lød de første bemærkninger i
Socialistisk Folkepartis partiprogram 1959 - året hvor SF blev dannet
af utilfredse udbrydere fra Danmarks Kommunistiske Parti
Det er et eksempel på socialistisk ideologi. Man skriver også:
"Samfundskontrol med investeringerne er et vigtigt skridt henad vejen
mod samfundets socialistiske omformning. Planløs forvaltning af
rigdommene må erstattes af investering i en planlagt opbygning,"
Når man forestillede sig, hvordan denne socialisme kunne føres ud
i livet, gjorde man planlægning til et vigtigt begreb. Den
kapitalistiske produktion så man som uplanlagt. Folk lavede jo
virksomheder og investerede for selv at tjene penge - ikke for at
”tjene samfundet”. Derfor blev det uplanlagt, og det kunne føre til
arbejdsløshed. Der var jo ikke nogen, der planlagde, at alle skulle
have arbejde - endsige at sørge for arbejdsløshedsunderstøttelse, hvis
der ikke var arbejde til alle.
Reformistisk og moderat socialisme
Den klassiske marxisme blev efterhånden set som utopisk af mange.
Man ønskede i stedet noget, der var mere praktisk
gennemførligt. Det var ikke så let at indføre ”samfundseje” eller
”fælleseje” af produktionsmidlerne. Kapitalisterne, der ejede disse,
havde meget magt og overlod ikke gerne deres ejendom til fællesskabet.
Og hvis man brugte tvang, så man, at de forlod landet og prøvede at
tage deres ejendom med sig. Det kunne gå ud over de arbejdere, man
forsøgte at hjælp til et bedre liv. Kapitalisterne var måske kommet for
at blive? I hvert fald valgte socialister mange steder at indlede et
samarbejde med dem i stedet for at tale om ”revolutionær omvæltning” af
ejendomsforholdene. Den reformistiske socialisme, eller
socialdemokratismen, var født.
Man forestillede sig altså, at man kunne lave socialisme ved hjælp af
reformer. Reformer kunne gennemføres igennem parlamentets lovgivning,
når man f.eks. lave gratis uddannelser, der kunne sørge for, at alle
fik chancen for at gøre sig gældende i samfundet. Eller når man lavede
skatte- og velfærdslovgivning, der kunne tage penge fra de rige igennem
skatter og tilgodese de mindrebemidlede ved at uddele velfærdsydelser.
Socialisme kunne altså være skattepolitik efter et Robin Hood princip
og velfærd til alle. Og ofte var man indstillet på at bruge det frie
marked som en mekanisme til at sikre en produktion præget af en vis
effektivitet.
Fælles for de forskellige former for socialisme var betoning af
fællesskab og lighed. Der kunne dog være betydelig forskel på, hvad man
opfattede som ”lighed”.
Nogle ser det som resultatlighed, dvs der skal være
lighed i fordelingen af samfundets goder. Andre har mere set det
som samfundets pligt at sørge for lige muligheder til alle. Man har set
resultatlighed som en utopi, noget, der er umuligt at realisere, og som
kan tænkes at give uheldige bivirkninger i form at at reducere
effektiviteten i markedet, f.eks. hvis folk ikke længere har en
tilskyndelse til at yde en ekstra indsats.
Forestillingen om, at det samfundsmæssige fællesskab
selv kan organisere produktion og fordeling - uafhængigt af
kapitalisterne (virksomhedsejerne), er forladt i moderne
reformsocialisme. Samfundseje og samfundsmæssig organisering af
produktionen anses ikke for en realistisk mulighed. Derfor drejer det
sig i stedet om at indrette kapitalismen på en mere menneskelig facon,
f.eks. ved at styre den og lægge begrænsninger på dens udfoldelse. Man
vil f.eks. sætte ind over for ”hverdagslivets kommercialisering”, når
alle områder af det daglige liv markedsmæssiggøres. Det sker f.eks.,
når vi vil kontakte vennerne på Facebook og derved kommer til at levere
oplysninger om os selv, der kan bruges i markedsføring af produkter,
virksomheder kan tjene penge på.
Ny britisk reformsocialisme
I den nye udgave af britisk reformsocialisme vender man sig imod, at
man som ”socialistisk regering” bare skal øge de offentlige udgifter.
Man antager ikke på forhånd, at ressourcer bruges
bedre i den offentlige sektor end i den private. Et højere skattetryk
vil kunne være upopulært og forårsage opbremsning af økonomien.
Men derudover kan mange ting ændres i mere
socialistisk retning. Man vil føre en mere vidtgående
ligestillingspolitik i forhold til kvinder og minoriteter.
Man går ind for, at der skal være en kapitalistisk
markedsøkonomi, men man siger, at der findes adskillige modeller for en
sådan.
Det er altså ikke nødvendigvis sådan, at den hidtil
kendte angel-saksiske (britisk-amerikanske) model for ret så
uindskrænket frimarkedskapitalisme er den eneste rigtige. Den
kritiseres for at være for meget ”kvartalsregnskabskapitalisme”, dvs
man går efter kortsigtet profit, når man som investor har øjnene stift
rettet mod næste 3-måneders overskud. Det går ikke, når der er behov
for mere langsigtede investeringer i opbygning af produktionsapparatet
og infrastrukturen (veje, broer, havne, internet, byudvikling, etc).
Den angelsaksiske kapitalisme kan blive inspireret af asiatiske
kapitalismemodeller, f.eks. Singapore.
Man gør sig i britisk reformsocialisme, som den blev
udtænkt af Ed Miliband og hans rådgivere fra 2010 til 2015, til
fortalere for en ”ansvarlig kapitalisme”. Virksomhederne skal tvinges
til ansvarlighed over for deres ansatte, forbrugere og
klimaproblemer/miljø. Man er endvidere skeptiske over den stigende
markedsmæssiggørelse af samfundet, hvor fællesaktiviteter indtænkes i
en frimarkedsmæssig kommercialiseret ramme.
Man er inspireret af moderne latinamerikansk
socialisme, når man på det idemæssige plan tager udsagnet ”en anden
verden er mulig” alvorligt, dvs et andet samfundssyn og -system kan
være en mulighed. Demokrati og kooperative produktions- og
distributionsformer kan bruges samfundsforandrende. Det gælder
deltagelsesdemokrati. Man accepterer ikke, at vælgerne kun har
indflydelse på en valgdag hvert fjerde eller femte år. De skal
inddrages i beslutninger i deres virksomheder og boligkvarterer og
f.eks ved fastlæggelsen af kommunale budgetter.
Med erklæringen om, at ”an anden verden er mulig”
vender man sig imod den tidligere britiske konservative premierminister
Margaret Thatchers (1925 - 2013) berygtede TINA (There is no
Alternative: Der er intet alternativ). Staten skal ikke bare være
passiv i forhold til den private sektor. Staten skal spille en rolle
m.h.t. udvikling og ibrugtagning af nye teknologier.
Marxisme
Det er meningsløst at sige, at Jesus Kristus
er ansvarlig for, hvilke forfærdelige grusomheder, som den spanske
inkvisition lavede under det kristne banner, eller for, at pædofile
katolske præster og munke har lavet sexovergreb på drenge og piger i
den katolske kirke.
Lige så lidt giver det mening at give Marx ansvaret
for, hvad der i hans navn blev lavet af overgreb på mennesker i de
såkaldte kommunistiske regimer i Østeuropa fra 1917 - 1991.
Som generel samfundsteori har marxismen oplevet en
genopblomstring - ikke mindst efter finanskrisen 2007 - 13, hvor store
dele af Verden blev kastet ud i økonomisk krise forårsaget af en
dårligt fungerende kapitalistisk økonomi.
At produktion sker med profit for øje, og at den
kapitalistiske konkurrence og det markedsmæssige anarki kan få uheldige
virkninger, har bl.a. den såkaldte Occupy Wall Street bevægelse
dokumenteret. Ud af denne kritik har der derfor nye sociale bevægelser
rejst sig med krav til det politiske system om forholdsregler imod den
”1 %”, der sidder på en stor del af produktionsresultatet.
 |
EN "SOCIAL SITUATION" DEN
ENKELTES ELLER KOLLEKTIVETS ANSVAR?
Der er ingen, der kan være i tvivl om, hvad billedet viser: En fattig,
der tilsyneladende har mistet alt håb og sidder og tigger eller er
apatisk på et befærdet
strøg i en storby.
Når billedet skal fortolkes, kommer forskellige holdninger
til samfundet til udtryk: Er hun selv ude om det? Er bekæmpelse af
fattigdom den enkeltes ansvar, eller bør staten/samfundet spille en rolle?
Er det kvindens netværk, der har svigtet? Det kan forskellige ideologier
have forskellige bud på. Det gælder både, når
situationen skal forstås/fortolkes, og når der anvises løsninger.
Næste spørgsmål: Er det en fattig i København, Buenos Aires,
New Delhi eller Houston? Hvordan påvirkes holdningerne af dette? |
Ideologierne ændrer sig løbende som et resultat af samfundsudviklingen. Et
af de steder, hvor der arbejdes med ideologier, er i de politiske partier. De har behov
for at se samfundsudviklingen i helheder. Der skrives f.eks. partiprogrammer, hvor
ideologiske elementer formuleres og afprøves i praktisk politik.
En lang række nye politiske spørgsmål, som deler vælgerne på
nye måder, har meldt sig. Man kan se på det under rubrikkerne Ny politik og
enkeltsagspolitik på den ene side og på den anden side "gammel"
fordelingspolitik, - som naturligvis ikke er "ældre", end at
fordelingspolitiske spørgsmål stadig kommer op.
Kampen for at finde en "plads" mellem interesser og issues
Udvikling
af politiske ideer er en del af det politiske spil. Vi plejer at sige,
at det karakteristiske ved ideologibegrebet er, at de store ideologier
- store fortællinger, som vi har set på ovenover, indbefatter, samfund,
sociale grupper og individer og ser alt dette i et perspektiv af
fortid, nutid og fremtid. Ideologien indeholder på den måde visioner om
fremtidens samfund og dets indretning.
Men lad os for et øjeblik lægge de
store ord på hylden og se mere pragmatisk på det. Så kan vi stille
spørgsmålet: hvad interesserer den almindelige vælger? Er spørgsmålet
om, hvorvidt Bjarne Riis' cykelhold tager doping eller ej, ikke mere
interessant end de store fortællinger?
Politikerne må vise interesse for de sager, der
opstår i hverdagslivet og den lille politik. Det gør de ved at køre
efter sagerne - the issues. Ideerne kommer til at finde en plads i
dette mønster.
Figur 1: Politiske ideer mellem idepolitik, interesser, issues og behov

Traditionel politik og nypolitik
Fremgangen for de såkaldte "arbejderpartier" falder sammen med
industrialiseringen af det danske samfund. Politik, som vi kender det, med
interesserepræsentation, klassebaseret stillingtagen og den fredelige
demokratiske kamp i parlamenter og ved valgkampene er i sig selv et fænomen,
der hører til det samfund, vi beskriver som industrisamfundet.

 |
Hvordan redde den fælles jord fra undergang (restore
your planet)? Hvordan kæmpe for social retfærdighed (justice) i den
tredje Verden og i hjemlandet? Hvordan får vi et reelt demokrati? Et
demokrati, der ikke kun viser sig ved, at en del af befolkningen går hen
og stemmer hvert fjerde år, og en forsvindende lille del af befolkningen
er aktive i partiforeninger, der bruges som administrator- og
rekruteringsmaskiner for staten, men som viser sig i en politisk
aktivitet og deltagelse i brede kredse af befolkningen?
Det er eksempler på ny politik-sager. Politologer fik første gang øje
på ny politik sager i 1970'erne. Nogle forbandt det med den materielle
mæthed, der måtte komme med det rige samfund og velfærden. Vælgerne vil
i den situation begynde at interessere sig for sager, der har noget at
gøre med livskvalitet.
Andre hæftede sig ved catch-all partier og enkeltsager. Når klasse-
og interessepolitikken formindskes i intensitet, kommer der stigende
fokus på enkeltsager, f.eks. indvandring, og så er det dem, der skiller
partierne i modstående tendenser og fløje. |
En ny industriel revolution er på
vej. Vi har tidligere oplevet, hvordan vi gik fra et landbrugssamfund
til et industrisamfund. Vi skulle nu være vidner til, hvordan vi går fra et
industri- og servicesamfund til et netværkssamfund. Hvad indebærer det så?
Nogle har endda talt om et "drømmesamfund". Det er en slags postmodernistisk
vision om et samfund, hvor man kan indrette sig stort set, som man vil.
Det er i dette samfundsmæssige "rum", at politik udspiller sig. Vi har
set det med den måde, de ydre verdener trænger sig på over for vores egen
verden med de stigende tendenser til migrationer (folkeflytninger), der
sker. Det er måske i virkeligheden også det, valget den 20. November 2001
drejede sig om.
Overgangen fra det traditionsstyrede samfund til det moderne
industrisamfund er beskrevet på mangfoldige måder hos samfundstænkere.
Industrisamfundet fører til, at tradititonsbestemte roller og normer
nedbrydes. Religionen får mindre magt.

Videnskaben får til gengæld mere magt. Samfundet bliver rationelt og
effektivt. Ja, det sker endda i en sådan grad, at det nærmest bliver et
fængsel. Max Weber beskrev dette træk ved industrisamfundet som
"rationalitetens jernbur". Hvis Weber havde levet i dag, ville han have set
"rationalitetens jernbur" være på vej til afskaffelse. – Hvis man skal tro
det nye samfunds profeter. Det samme gælder hans beskrivelser af
bureaukratiet som effektivt, hierarkisk og med rationel beslutningstagning.
OPGAVER:
1. Diskuter, om det er en god idé at sætte partierne op på en linje fra venstre mod
højre, det såkaldte venstre-højre spektrum?
2. Klik jer ind på
partierne og undersøg, om det evt. er lettere
at plotte partierne ind på skalaen, når det er principprogrammer i stedet for
arbejdsprogrammer eller dag-til-dag politisk stillingtagen, man ser på.
3. Vil det give mere mening at lave andre venstre-højre skalaer, der benytter sig af
andre politiske dimensioner end de traditionelt fordelingspolitiske og økonomiske?
4. Forestil jer, at I er en gruppe af begavede mennesker, der sætter
sig for at stable en ny politisk bevægelse på benene med nye ideer og
issues. Bliv inspireret af figur 1 og linket øverst til højre.
|
|
Links:
Partiernes holdninger på Ft.dk.
|