Menneskerettigheder Demokrati
er ufuldstændig uden, at man også får set på individets rettigheder. Denne
kamp var tidligt en del af liberal politisk tænkning. Det gjaldt om at sikre
borgernes rettigheder over for f.eks. en enevældig kongemagt. I
det 21. århundrede er det blevet en kamp om at sikre borgernes interesse i
beskyttelse af privatlivets fred over for en Big Brother stat, der har fået et
væld af nye muligheder, som de nye teknologier, til at overvåge. Det omfattende
system af overvågning, som udføres af NSA (National Security Agency) blev
afsløret i 2013, da den amerikanske computerspecialist Edward Snowden, der var
ansat i de amerikanske efterretningstjenester, afslørede den omfattende
overvågning af ikke alene amerikanere, men også udlændinge. Hvad er et retssamfund? Et af de grundlæggende principper for retssamfund er magtens tredeling, der blev formuleret af liberale filosoffer som Locke og Montesquieu.
Individets
retsstilling sikres af, at der er et uafhængigt domstolsystem (The Judiciary),
jvf figur . Hvis den udøvende magt
eller dens forlængelse (f.eks. justitsvæsen/politi) anholder en borger, har
denne ret til at få en domstol til at afgøre, om anholdelsen er berettiget. Hvad
er en stat. Den kan defineres ved de(n) myndighed(er), der har magt til at lave
regler for, styre og udøve jurisdiktion over et geografisk område. Når den
tredelte magt udøves over et givent territorium og en befolkning, vil man
formelt set kalde det en retsstat. Der skal dog en del mere end formalia til,
hvis man også reelt skal titulere det som en retsstat. Borgerrettigheder og
menneskerettigheder Der
kan skelnes mellem borgerrettigheder og menneskerettigheder. Borgerrettigheder
er rettigheder, individerne har i medfør af statens lovgivning, herunder
grundlov/forfatningslov. Borgerrettigheder kan være sikret i et lands
forfatning. Lovgivningen skal da afspejle forfatningen, idet det forholder sig
sådan, at forfatningen/grundloven normalt er den overordnede lov, der giver
grundlæggende rettigheder i forhold til lovene. Grundloven foreskriver, hvordan
love bliver til, og hvilken underordnet status love har i forhold til
grundloven. Det følger heraf, at uafhængige domstole kan prøve loves
grundlovsmedholdelighed, og altså beskytte borgere juridisk i forhold til
statsmagten. Menneskerettigheder
er et mere omfattende begreb. De er blevet opfattet som naturlige rettigheder,
som man har i sin egenskab af menneske. Menneskerettigheder kan også være
defineret politisk og juridisk, idet de kan være indlagt i en stats lovgivning,
og de optræder i internationale konventioner. Internationale konventioner kan
være forpligtende for lande, der har underskrevet dem. Herved kan
menneskerettigheder kom ind som gældende juridiske regler i landes lovgivning. Der
er to grundlæggende syn på menneskerettigheder m.h.t., hvordan de er blevet
til, og hvad de gælder. De kan opfattes som universelle (generelt og
alment gyldige). Som sådan påstås de at gælde overalt og til alle tider. De kan
også opfattes som historiske konstruktioner, produceret i, og afhængig
af, den tid og det samfund, de er blevet til i. Det vil f.eks. være meningsløst
at tale om universelle menneskerettigheder i slavesamfundet. Det kan højst have
været en idé hos nogle, ikke regler, der gjaldt. Borgerrettigheder Et
af de første nedskrevne dokumenter, hvor staten sikrede borgeres rettigheder,
er Magna Carta fra 1215, hvor den engelsk konge proklamerede visse friheder for
borgerne og accepterede, at der var nogle grænser for hans skønsmæssige
udøvelse af kongemagt. Ingen ”fri borger” (trælle/livegne ikke omfattet) skulle
kunne straffes uden, at det skulle være med udgangspunkt i lovgivningen. Det vil sige, at her blev visse
retsstatsprincipper grundlagt. Den
såkaldte habeas corpus rettighed
er udsprunget af engelsk ret. Det betyder egentlig ”kom med kroppen”,
altså bringe fangen frem for en dommer. Det er
altså en ret til at blive stillet for en dommer, der afgør, om der er
grundlag for at opretholde en fængsling. Det er i dag et anerkendt retsprincip
i mange lande og ses som afgørende for, at man har et retssamfund (rule of
law). Ifølge den danske grundlov
skal man stilles for en dommer inden for 24 timer efter en arrestation
(”grundlovsforhør”). Den
amerikanske uafhængighedserklæring fra 1776 indeholder en grundlæggende
erklæring om menneskerettigheder: …Alle mennesker er skabt lige. De er udstyret fra deres skabers
hånd med visse umistelige rettigheder, hvoriblandt er retten til liv, frihed og
forfølgelse af lykken (pursuit of happiness). For at sikre disse rettigheder skal
et styre være skabt af og blandt mennesker, og det afleder sin retfærdige magt
af de regeredes accept (consent of the governed). - Og det er sådan, at nårsomhelst en hvilken
som helst type af styre tilsidesætter disse hensyn, så er det folkets ret at
ændre eller fjerne styret. ….(Declaration
of Independence) Her
fastsættes, at det er mennesker, der står bag et styre. Det afleder ikke sin
magt fra Gud. Den
amerikanske forfatning blev tiltrådt i 1787, og den blev senere suppleret med
Amendments (tilføjelser/ændringer) som definerede forskellige
borgerrettigheder. Den første gav f.eks. beskyttelse af ytringsfrihed og ret
til at forsamle sig. Den anden gav ”ret til bære våben”, hvad der nok mere
kunne være praktisk i Det vilde Vesten end som noget, der modsvarer et moderne
samfunds behov. Ikke desto mindre har denne rettighed overlevet og dannet
grundlag for den højreorienteret NRA (National Rifle Association). Amendment
4 giver ret til privatlivets fred, herunder sikkerhed for ikke at blive
udsat for ransagninger eller beslaglæggelse (seizure) af deres hjem, papirer og effekter. Husundersøgelse (inklusive evt aflytning,
overvågning m.v.) kan kun ske med gyldig grund - upon probable cause, supported by Oath or
affirmation, and particularly describing the place to be searched, and the
persons or things to be seized. (“med gyldig
grund, støttet a fed eller bekræftelse, og specielt m.h.t. beskrivelse af det
sted, hvor søgning skal ske og de personer eller ting, der skal beslaglægges”). Amendment
4 blev grundlag for en kendelse fra en amerikansk føderal dommer, Richard D.
Leon, om NSA-aflytning i Snowden-sagen i 2013, hvor han udtalte, at NSA’s dataindsamling
infringes on that degree of privacy that the founders enshrined in the Fourth
Amendment (”krænker/gør indhug i den grad af privatlivsbeskyttelse, som de
grundlovgivende fædre fastlagde i den Fjerde Amendment”). I kendelsen blev bl.a. brugt udtrykket en
”næsten orwelliansk overvågning” (udtrukket stammer fra George Orwells bog 1984).
I
1948 udsendte FN sin ”universelle
menneskerettighedsdeklaration” (Universal Declaration of Human Rights), som har fået
betydning for menneskerettighedernes udbredelse, bl.a. igennem de ideer og
formuleringer om menneskeret, den indeholder, og igennem udformning af
efterfølgende konventioner, som stater har undertegnet, og som derved giver
juridiske forpligtelser, der beskytter borgere. Deklarationen
starter med at slå fast, at alle er omfattet af den, ”uanset race, farve, køn, sprog, religion, politiske
eller andre meninger, eller social oprindelse, ejendom, fødsel eller anden
status”. Alle har ret til liv, frihed og
beskyttelse af sin persons sikkerhed (security of person), slås det fast
i § 3. Senere
fastslås retsstatsprincippet. Det fastslås, at alle har ret til at søge og opnå
asyl imod forfølgelse. Ingen kan arbitrært få fravristet sit statsborgerskab. I §
17 fastslås retten til at eje ejendom, alene eller sammen med andre. Ingen skal
arbitrært kunne fratages sin ejendom, siges det videre. Deklarationen
går videre end borgerrettighederne. Den omtaler også socioøkonomiske
rettigheder. I artikel 23 retten til arbejde og til en understøttelse, hvis
der ikke er arbejde at få. Og det fastslås, at der skal være lige løn for lige
arbejde. Stridigheder om fortolkning af menneskerettigheder Hvert år mødes FN’s Menneskerettighedskommission til en session i
Geneve. Og i en række år blev der siden 1989 fremlagt resolutioner, som
fordømte Kinas behandling af menneskerettighederne. Det lykkedes Kina efter
nogle år og igennem opbygning af alliancer i forsamlingen at få afværget resolutioner
og senere at få vendt stemningen. Det skyldtes måske landets øgede betydning
som samhandelspartner efter optagelsen i WTO, den internationale samhandelsorganisation,
i 2001. I 1997 så det ud som om,
der måske for første gang ikke ville blive fremlagt resolutionsforslag. Det var
ikke muligt at mønstre en fælles EU holdning, da Frankrig meldte fra og sagde,
at man ikke længere vil være medfremsætter af et forslag, der skulle kritisere
Kinas behandling af menneskerettighederne. I stedet ville man forsøge at
påvirke det kinesiske regime ved hjælp af en løbende dialog med Kina. Andre
store EU-lande, heriblandt Tyskland, tilsluttede sig det franske standpunkt. Uden EU-støtte så det
først ud til, at resoultionsforslaget ikke ville blive fremlagt. Lige indtil
Danmark påtog sig at fremsætte det, støttet af en række lande. Det opnåede ikke
at komme til afstemning, da Kina fremlagde et afværgeforslag. Jeg
vil gerne spørge industrilandenes repræsentanter: “Ved I, hvad sult er?” Det
betyder, at det enkelte menneskes overlevelse er truet. Hvis man ikke kan
garantere folks overlevelse, kan man så overhovedet tale om
menneskerettigheder? Hvordan kan det være, at 1.3 mia. mennesker lever i
fattigdom? Hænger det ikke sammen med de tidligere koloniherrers aggression,
udnyttelse og plyndringer? Er det ikke resultatet af den urimelige
internationale økonomiske orden, der er skabt af industrilandene? (Lederen af
Kinas delegation ved Menneskerettighedskommissionen, ambassadør Wu Jianmin, i
et af sine indlæg under debatten om resolutionsforslaget fremlagt af Danmark i
1997)
Man har i Kina betonet de sociale og økonomiske menneskerettigheder højere
end de individuelle frihedsrettigheder, som Vesten - med USA i spidsen -
traditionelt har sat højt. Striden
om menneskerettighederne i Kina har siden udviklet sig til
en situation, hvor Vesten helt rimeligt har reageret over for
krænkelser af borgerrettigheder
(ytringsfrihed, minoritetsrettigheder). Og Kina har reageret med
udtalelser om
forholdene m.h.t. diskrimination og levevilkår for minoriteter i
amerikanske
storbyer. Det kunne være fint, om man sammen kunne finde ud af at
arbejde for en forbedring af menneskerettighedssituationen globalt.
MENNESKERETTIGHEDER - Casemetode
|
Links:
|