Nypolitik |
||||
|
Nye skillelinjer er
dukket op i politik, påstås det. Det er ikke længere alene den gamle
fordelingspolitik, klassepolitikken, der gælder. I fordelingspolitikken
deler anskuelserne sig efter den traditionelle højre-venstre skala,
hvor det går på uenighed om fordelingen af de materielle goder. I nypolitikken rykker værdier og symbolpolitik ind på scenen. Man interesserer sig mere for lov og orden, miljø, uddannelse, national identitet, end for skattepolitik og velfærd. Dermed suppleres den gammelkendte højre-venstre skala med en nypolitisk skala. Figur 1: Bevægelse i det politiske spektrum - både fordelingspolitisk og værdipolitisk Det kan illustreres med figuren ovenover. Den viser også, at der er bevægelse i partiernes holdninger til de nypolitiske værdier. Og nye partier er kommet til, partier, der delvist definerer sig værdimæssigt. Det gælder f.eks. Alternativet, der direkte formulerer værdier som grundlag for de politiske principper og orienteringen mod fremtiden. Det
er ofte en ret kunstigskelnen, når man siger, at noget er
fordelingspolitik og andet er nypolitik. Det interessante er
tendenserne, og hvordan kortene er blandet. Et eksempel kan
være lovgivningen om kontanthjælpsloftet, som blev vedtaget af
Folketinget i marts 2016. Det kan ligne traditionel fordelingspolitik.
Venstre havde før valget i juni 2015 ført valgkamp på sloganet "det
skal kunne betale sig at arbejde". Der skal være større forskel på det
beløb, man har i hænderne efter en arbejdsindsats på en arbejdsplads og
de penge, man har i hånden som bistandsmodtager. Den forskel var
angiveligt for lille. Derfor kontantshjælpsloftet. Kontanthjælpsloftet går kort formuleret ud på: Med
loven indføres et nyt kontanthjælpsloft og en 225-timersregel for
modtagere af kontanthjælp m.v. (integrationsydelse og uddannelses- og
kontanthjælp) med det formål, at det skal kunne betale sig at arbejde.
Samtidig nedsættes retten til ferien fra 5 til 4 ugers ferie for
uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere for at øge deres rådighed for
arbejdsmarkedet. Det er
altså en slags pisk-og-gulerodssystem, der skal animere folk til at
søge at komme i arbejde, - mere end det egentlig drejer sig om
fordelingen af materielle goder i samfundet. Det er som
socialrådgivernes formand beskrev det "symbolpolitik". Hvorfor så
gennemføre det? Er det en slags hævngerrighed over for
bistandsmodtagere, som man måske i nogle kredse betragter som
"snyltere" på samfundet. Det er nok at gå for vidt. Men det er en slags
fælles bekræftelse i det "arbejdende folkefællesskab", at det nytter at
arbejde. Eller måske nytter det ikke lige præcis for de mennesker, men
det nytter som helhed, for arbejde er en værdi, en pligt i sig selv.
Det er altså i virkeligheden værdipolitik, det drejer sig om. Værdien
af "arbejde" går langt ud over arbejdet selv. Det er en værdimæssig
bekræftelse af en grundlæggende samfundsværdi, der formodes at give
sammenhængskraft. Alle løfter i flok. Det rationelle
økonomiske argument bygger på forestillingen om den økonomiske
nyttevirkning af materielle incitamenter, altså en påstand om, at det
afgørende for, om folk er interesseret i at arbejde er den økonomiske
nytte. Partiernes
stillingtage i traditionel fordelingspolitik analyseres ofte ved hjælp
af den såkaldte Molinmodel, opkaldt efter den svenske politolog Björn
Molin, som undersøgte svenske partiers stillingtagen til et
pensionsspørgsmål i 1960'erne. Ovenover er modellen afbildet i en noget
modificeret form, der forsøger at tage hensyn til globalisering og de
nye værdipolitiske skillelinjer, som er kommet til i det senmoderne,
postindustrielle samfund, Danmark er ved at blive. De traditionelt fordelingsmæssige virkninger kan beskrives som interessefaktor. Man orienterer sig efter "Produktionsdanmark". Det er hele baglandet af erhvervsorganisationer og delvist fagbevægelse. Interesser, der ønsker, at arbejde og produktion er fremherskende (Blå Blok). Det kan stå overfor interesser i retfærdig fordeling (Rød Blok). Men hvorfor går et parti som DF så med i Blå Blok - udover den naturligve forklaring, der ligger i, at man har peget på Venstres leder som leder af regeringsforhandlingerne efter valget i 2015 (parlamentarisk faktor)? For med DF's "sociale profil" skulle man tro, at partiet ville gå med Rød blok i et forsvar af bistandsmodtagernes interesser? Det er muligt,
DF kan have været i to sind. Men logisk set har det nok spillet en
rolle, at det er den værdi, der er associeret med "arbejde skal kunne
betale sig" for den laverebetalte lønmodtager, som kan være en del af
partiets kernevælgergruppe - og vi er her oppe i opinions- og
popularitetsfaktor i figuren. For RV kan der
være tale om et delvist værdimæssigt skred i forhold til situationen
under SR-regeringen, hvor man var stærke frimarkedstilhængere, og som
værdi betragtet - mere end ud fra økonomianalyse - skulle det tilsige
et forsvar for økonomi-nyttekalkulen, mere end hensyntagen til de
sociale værdier. Men her spiller den parlamentariske faktor også ind,
samt at man har fået konkurrence om sit vælgersegment i fremkomsten af
det nye parti Alternativet.
|
Link:
|