ARBEJDSMARKEDET |
||||||||||
|
-
Må man
strejke i Danmark? Hvordan er det gået til, at Danmark fik et af de mest gennemregulerede arbejdsmarkedet, hvor udbud og efterspørgsel efter arbejdskraft kom til at foregå efter genkendelige spilleregler? Septemberforlig mellem arbejderorganisationer og arbejdsgtivere Der har allerede i den tidlige fagbevægelse været
ønsker om at lægge visse låg på den megen faglige spontanitet på
arbejdspladserne, da det kunne være ganske ukontrollabelt, hvad der ellers
skete. Her har man haft en vis fælles interesse med arbejdsgiverne, som udmunder
i den fælles vedtagelse af Septemberforliget 1899. De tidlige aktioner, som
f.eks. B&W konflikten i 1871, var ofte ikke organiseret, eller
organisationen var opstået til lejligheden og i bedste fald ad hoc præget, i
værste fald anarkistisk og uforudsigelig. Der kunne opstå konfrontationer og
voldsomheder, og arbejderne forlod ofte arbejdspladsen og samledes på gaderne.
Deres utilfredshed kunne få afløb på uregerlige måder, som vakte
arbejdsgivernes og myndighedernes tydelige ubehag og derfor undertiden blev
slået ned ved politiets mellemkomst. Strejken som kollektivt konfliktmiddel
udvikler sig kun langsomt. I Danmark sker det dog relativt hurtigt, at denne
konfliktform bliver institutionaliseret. Det sker med Septemberforliget 1899 og
den efterfølgende systematiske opbygning af et fagretsligt system. Et fagretsligt system er et system af aftaler
imellem parterne (arbejdsgivere og lønmodtagere), så man ved, hvordan
konflikter skal løses. Det bliver f.eks. stridende imod reglerne at strejke,
når der kører en overenskomst. I så fald er strejken overenskomststridig. Og i
tilfælde af fortsat strejke kan sagen ende i Arbejdsretten.
Globalisering og
teknologiudvikling spiller sammen, så der opstår nye vilkår for faglig
organisering og relationer mellem arbejdsmarkedets parter. Taylor fandt ud af, hvordan
man kunne øge produktionen pr mand ved at måle arbejdernes bevægelser, og
indrette produktion og aflønning rationelt efter det. Han konstaterede, hvordan
arbejdsgangen på et amerikansk stålværk kunne være ineffektiv: Ofte gik
arbejderne i lang tid og ventede på, at der kom materialer eller på, at andre
gjorde deres dele af arbejdet færdigt. Ved at være bevidst om disse ting, måle
arbejdernes bevægelser og udforme produktionen mere hensigtsmæssigt kunne produktionen
øges. Fordisme (efter Henry Ford)
er et ord, der beskriver en industri med standardiserede metoder,
masseproduktion i store serier og en national reguleringsramme (velfærdsstat).
En naturlig del af reguleringsrammen var store organisationer, som stod over
for hinanden (LO/DA i Danmark), og ofte også en høj organiseringsgrad på
arbejdsmarkedet, dvs mange lønmodtagere var medlemmer af de faglige
organisationer. Det er ikke så mærkeligt, at denne periode ofte er beskrevet som fagbevægelsens guldalder, fordi der kunne være store mængder af faglærte og ufaglærte arbejdere forsamlet på den samme arbejdsplads. De udviklede naturligt en fælles solidaritet og bevidsthed. Den danske modelDet danske system med aftaler mellem arbejdsmarkedets parter er blevet studeret i andre dele af verden, og man har mange steder ønsket at efterligne det. Det gælder f.eks. Frankrig, hvor den nyvalgte præsident Emmanuel Macron (2017) udtrykte ønske om, at Frankrig skat udvikle sit arbejdsmarked i retning ad den danske model. Det skulle bl.a. gøres for at stille landet stærkere i den internationale konkurrence.
Denne
model er under et vist pres fra globaliseringen og det, man kalder den
senmoderne udvikling med tiltagende individualisering. Den
danske model har ført til et højt niveau for arbejdsløshedsunderstøttelse
og en lang periode, hvorunder arbejdsløse kan oppebære understøttelse. Det har
muliggjort en særlig form for ”turbokapitalisme”, der går under udtrykket flexicurity. Ordet er sammensat af
fleksibilitet og security
(sikkerhed). Når lønmodtagerne kan gå ud til et højt økonomisk
beskyttelsesniveau og får adgang til arbejdsmarkedsordninger med aktivering og
uddannelse, er frygten for fyringer ikke så stor. Det har gjort det muligt med
et system af hyr og fyr, der gør den
danske økonomi let at omstille til hastigt ændrede verdensmarkedsvilkår. KONFLIKTER OG ORGANISATIONER ___________________________________________________________ HOVEDAFTALE Hovedaftalen er en slags "arbejdsmarkedets
grundlov". Septemberforliget i 1899 var faktisk den første hovedaftale.
Siden er flere kommet til. Hovedaftaler indgås imellem hovedorganisationer,
f.eks. LO/DA. I hovedaftalen mellem LO og DA
er fastslået, at arbejderne har organisations- og forhandlingsret,
arbejdsgivernes ledelsesret, og den såkaldte fredspligt gælder, dvs der må ikke
konfliktes, når en overenskomst er indgået. Hovedorganisationerne erklærer sig
endvidere enige om, at der bør indføres tillidsmandsregler i de kollektive
overenskomster. ___________________________________________________________ En overenskomst er en aftale mellem arbejdsmarkedets
parter (en fagforening og en arbejdsgiverforening) om løn- og arbejdsvilkår:
Hvor meget skal en lærer tjene? hvor mange timer skal han/hun undervise pr uge? Der indgås
overenskomster både på det offentlige arbejdsmarked og på det private. Nedenfor
bruges det private som eksempel. Der kan fra
gang til gang være stor forskel på, hvor centraliseret
overenskomstforhandlingerne foregår. Ifølge de køreplaner, LO og DA eller
andre af arbejdsmarkedets organisationer plejer at aftale før forhandlingerne,
var den traditionelle model tidligere, at LO og DA udtog generelle spørgsmål
til forhandling indbyrdes. Det kunne være mindstelønninger og arbejdstid. På
den måde lagdes en ramme for hele arbejdsmarkedet. De mere specielle spørgsmål,
f.eks. lønnen med særlige tillæg på områderne, blev så forhandlet af forbund
over for de modstående arbejdsgiversammenslutninger. LO ønskede tidligere denne opdeling for at
bevare det solidariske element og LO's indflydelse på forhandlingerne.
Arbejdsgiverne har ved de senere overenskomstforhandlinger ønsket et mere
decentralt forløb. I dag
forhandler de landsdækkende forbund (3F, HK, Metal(CO-Industri)) stort set alle
generelle spørgsmål, og LO rolle er blevet at stå for politisk indflydelse og
generel koordinering. Der er dog stadig mulighed for, at LO kan komme ind i
billedet og stå for forhandlinger direkte med DA. Det så man under
storkonflikten i 1998, hvor LO og DA direkte forhandlede den mæglingsskitse, som
var blevet forkastet af et flertal af lønmodtagerne. Figur : Mulige forløb af overenskomstforhandlinger Noter: Overenskomstforhandlinger finder sted, når en overenskomst er
udløbet, og en ny skal etableres. Urafstemning:
Afstemning blandt alle fagorganiserede om en ny overenskomst. Forligsinstitution. Det offentlige har
etableret en forligsmandsinstitution. Forligsmanden kan forlænge afgivne
konfliktvarsler. Han kan også sammenkæde større områder ved urafstemninger om
overenskomstresultater, så chancen for at få dem vedtaget øges. Retstilstand
Det gælder også kravet om etablering af overenskomst på områder uden overenskomst, f.eks. en ny virksomhed, som ikke har undertegnet nogen overenskomst med de ansatte. Måske er hverken arbejdsgiverne eller de ansatte organiserede. Men her har organisationerne altså ret til at forsøge at organisere de ansatte og kræve en overenskomst. Til støtte for kravet kan anvendes blokade - dog evt. ikke alle former for fysisk blokade, som kan være imod bestemmelser i grundlov og politivedtægt, hvis der lave blokering af kørsels- og adgangsforhold. Note: Det mest overordnede niveau er LO (landsorganisationen af landsdækkende fagforbund over for Dansk Arbejdsgiverforening). De har ikke længere direkte ret meget med overenskomstforhandlinger at gøre. Det foregår i stedet imellem landsdækkende overenskomstparter, f.eks. CO-Metal (et kartel af alle fagorganiserede i industrien) over for Dansk Industri på arbejdsgiversiden. Metal, HK, 3F (Fagligt Fællesforbund, 3f, dvs det tidligere SID (Specialarbejderforbundet), KAD (Kvindeligt Arbejderforbund i Danmark)) er eksempler på nogle af de største landsdækkende forbund i LO. I dag er det helt lokale niveau, dvs den enkelte virksomhed, af stor betydning, idet der her foregår lønforhandlinger mellem tillidsmænd/fællestillidsmand og virksomhedsledelsen. Her ”udfyldes” de landsdækkende overenskomster igennem lokal forhandling af løn og arbejdstid. Når en
overenskomst løber, må der ikke konfliktes. Der gælder fredspligt. Men derfor kan der godt alligevel let opstå konflikter,
f.eks. om, hvordan en overenskomst skal fortolkes (det kaldes ”fortolkningstvist”),
eller der kan ske brud på overenskomsten, f.eks. overenskomststridig strejke
(de ansattes konfliktmiddel) eller lockout/udelukkelse fra arbejdspladsen
(arbejdsgivers konfliktmiddel). Overenskomstbrud kan ende i Arbejdsretten, og fortolkningstvist kan ende med faglig voldgift (en slags "ret" med repræsentanter fra hver side
og en neutral opmand), som afgør striden med en kendelse. Inden det kommer så
vidt, har man forsøgt at bilægge konflikt ved møder mellem organisationerne på
hver side. Der er
således opbygget et system, som indebærer, at de fleste konflikter løses inden
for rammer, som parterne selv har været med til at bygge op.
Når krav er udvekslet, og man har studeret
hinandens krav og måske lavet konsekvensberegninger på dem i organisationens
sekretariat, møde forhandlingsudvalgene fra de to sider, og forhandlingerne går
i gang. Som regel venter alle på, at der skal komme
et gennembrud på det store industriområde, hvor Dansk Industri forhandler
industrioverenskomsten med CO-Industri, der består af de ansatte i industrien
fra Dansk Metal, 3F (Faglig fællesforbund af specialarbejdere og kvindelige
arbejdere), HK, m.fl. Det omfatter over ¼ mio. lønmodtagere. Mindstebetalingen på
industriens område kom i overenskomstperioden efter den seneste overenskomst op
over 100 kr i timen. Det er dog en løn, relativt få af industriens ansatte vil
få. Der er også normallønssystemer i den
private sektor. F.eks. er chauffører og Falckreddere lønnet efter en
normallønsoverenskomst. De kan opfatte det som et problem, at ”industrien
slutter først”, og industrioverenskomsten så skal bruges som en model for deres
egen overenskomst. Hvis de egentlige løn-”godter” først uddeles ude på
virksomhederne bagefter, har de jo svært ved at bruge industrioverenskomsten
som en model til efterligning. Derfor trak forhandlingerne på normallønsområdet
også ud i 2007, hvor arbejdersiden var styrket som følge af mangel på
arbejdskraft i flere sektorer. Hvis der ikke skete udmøntning ved
overenskomsten, ville man forpasse chancen. For at der
ikke skal opstå for stort et lønefterslæb i den offentlige sektor, er
overenskomsterne inden for f.eks. KTO (Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, dvs hovedorganisationen for 600.000 kommunalt ansatte)
udstyret med en automatisk reguleringsmekanisme, så man får løbende
taktregulering på 80 pct af den såkaldte lønglidning på industriens område, dvs
resultat af dels lokale forhandlinger, dels automatiske akkord- og
resultatløndele.
Aflønningssystemer og tillid i videnssamfundet Fagforeninger
hører industrisamfundet til, er det blevet sagt. Det har dog vist sig
ikke at holde stik. Men fagforeningerne er kommet under pres i det, man
også kalder det senmoderne, eller postkapitalistiske, samfund, hvor der
er tendens til større individualisme. Det medfører, at man i mange
virksomheder vil forhandle individuelt med arbejdsgiveren om løn- og
arbejdsvilkår. Ifølge den amerikanske ingeniør Taylors målinger af industriarbejdet blev
den enkelte arbejders bevægelser og selve organiseringen af arbejdet tit set
som uhensigtsmæssige. Det førte til den såkaldte scientific management (”videnskabelig ledelse”), hvor man ned i
detaljer registrerede arbejderens bevægelser og derefter lavede en forskrift
for, hvordan arbejdet kunne laves mere effektivt. Det førte til overvågning og
kontrol og udvikling af den maskinelle organisationstype, hvor der arbejdes med
hierarkier og standardisering. Man kan forestille sig virksomheden som en
pyramide, hvor der gives ordrer ned i systemet. Man havde top-down styring.
Arbejderne kunne føle sig udnyttet af de, der bestemte og stod over dem. De
dannede organisationer i modværge. En af pointerne med
netværksmodellen er, at det er "gammeldags" at styre virksomhederne
sådan. Og det er måske ligefrem ”gammeldags” at sige, at den ene part udnytter
den anden. Der er i netværkssamfundet tale om gensidige relationer, og hvordan
får begge parter mest ud af gensidigheden? Virksomheder og organisationer går
måske en opløsning i møde i netværkssamfundet, påstår nogle ledelsesteoretikere af borgerlig observans. Man har f.eks. lanceret den
såkaldt Hollywoodmodel, en netværksbaseret model for økonomiske relationer og
arbejdsmarkedsrelationer i fremtidssamfundet. Ifølge denne består
arbejdsmarkedet af "frie agenter", der udbyder deres ydelser, det
være som lønmodtagere eller selvstændige. Det er den eneste
arbejdsmarkedsmodel, der menes at yde netværksøkonomien med de evige og hastige
forandringer fuld retfærdighed. Hierarkiet brydes ned, siges
det. Den ses som et levn fra industrisamfundet. Man vil dog ikke gå så langt
som de radikale managementteoretikere, som siger, der bør opstå en situation
med en masse frit svævende frie agenter, der har lagt deres CV (curriculum
vitæ, dvs levnedsbeskrivelse, uddannelse og karriereforløb) på internettet, og
som udbyder deres ydelser på markedet i kortere eller længere tid, ligesom i et
cirkus eller et teater, et felt af free-lancere, der står i forbindelse med
hinanden og med potentielle arbejdsgivere i netværk. Begrebet
"Hollywood-modellen er brugt om denne model. Den er især fremført i
amerikanske managementteorier, f.eks. managementguruen Tom Peters, som holdt et
foredrag i København, hvor han netop fremhævede
Hollywood-modellen: "Vi vil arbejde sammen på korte kontrakter og vil samles og skilles hele tiden – på samme måde, som man laver film i Hollywood. Dele af arbejdsmarkedet har faktisk udviklet sig lidt i denne retning de senere år. Det har ført til dannelsen af et såkaldt prekariat,
dvs en social gruppe, der får en udsat position på arbejdsmarkedet. Det
drejer sig om unge, der kommer ud med eksaminer fra universiteterne og
må tage til takke med korte ansættelser i jobs, hvor der ofte ikke
følger pensionsordning m.v. med. For dem bliver fagforeningerne
noget, der er forbeholdt de etablerede på arbejdsmarkedet. Folk i mere
permanent og sikker beskæftigelse. Fagbevægelsens fremtid Det er klart, at
Hollywoodmodellens eventuelle gennemførelse vil være identisk med fagbevægelsens
død. Her er enhver nemlig sin egen helt frie agent, der går efter ”guldet”
alene, i stedet for at gøre det i solidaritet med kollegaerne. Organisationerne
er væk. I netværk er der ikke behov for organisationer. For nogle dele af
arbejdsmarkedet går udviklingen dog snarere i retning af en slags tillempet
Hollywood-model, jvf f.eks. medieområdet, hvor flere og flere arbejder
free-lance og i produktionsselskaber, der udbyder deres ydelser på markedet, og
hvor de såkaldte public service stationer i stigende grad kommer ud i
konkurrence med private medieudbydere. Der, hvor den gammeldags hierarkiske
organisation nok har størst chance for at fortsætte i en vis ændret form, er
måske i dele af velfærdsstatens servicesektorer (sundhed, uddannelse, sociale
institutioner), fordi man her bevarer flest af de træk, der skabte det 20.
Århundredes massefagbevægelse: Store organisationer, mange lønmodtagere på
horisontalt ensartede niveauer og relativt hierarkiske organisationer. Man kan
da også se, at i nogle udviklede lande er det efterhånden på disse områder
(børnehaven, hospitalet, skolen, bistandskontoret), at den faglige
organisationsgrad er højest, og hvor kollektiv bevidsthed overlever. Videnssamfundets nye
kompetencekrav vil formentlig gøre det relevant i højere grad at lave
arbejdspladsorganisering end den organisering efter fag, men har kendt i
Danmark siden slutningen af det 19. Århundrede, og som nok er ved at have
overlevet sig selv. De faste faglige identiteter er under forandring som følge
af de ny kompetencer og de nye krav til livslang uddannelse. Men det gælder på
dette område, at udviklingen går ret langsomt. Højtillidssystemer og aflønningsformer Dele af industrien har
fortsat de kendte former for aflønning, som blev udviklet i industrisamfundet.
Der laves overenskomster, der fastsætter bestemte takster for bestemte typer af
udført arbejde. Men produktionen i videnssamfundet er i stigende grad præget
af, at det målelige og kvantificerbare forsvinder ud af produktionen, eller det
bliver en stadig mindre del af produktionen, der er karakteriseret ved det. En
salgskonsulents, designers, systemudviklers eller administrators job kan ikke
koges ned på simple kvantitative resultater. Motivationsfaktorerne skal
udformes anderledes. Lønnen tildeles og forhandles individuelt i forhold til de
opnåede resultater. Det fleksible
arbejde kombineret med hele human ressource (menneskelig ressource-)
synsvinklen har været svaret. Medarbejderne søges endvidere gjort til
medinteressenter, f.eks. via opbygningen af aktieoptionsordninger, der gør
medarbejderens indkomst afhængig af virksomhedens samlede økonomiske fremgang. Denne udvikling sætter den
traditionelle fagbevægelse med dens opbygning og solidaritetsopfattelse under
pres, i hvert fald på de dele af arbejdsmarkedet, der er kendetegnet ved den
beskrevne udvikling. Kollektiv solidaritet havde gode vækstbetingelser i store
virksomheder med store medarbejdergrupper på samme niveau, som stod over for en
identificerbar arbejdsgiver/kapitalejer. Og når det samtidig var en virksomhed,
der var forankret i – og beskyttet af - sin nationale reguleringsramme og det
nationale marked, var det relativt omkostningsfrit at stille krav og have en
Dem-Os forestilling om forholdet mellem arbejdsgivere og ansatte. I det omfang
globaliseringen slår igennem, bliver det lettere at flytte virksomheden eller
dele af dens aktiviteter, hvis konkurrenceforholdene i et område ses som ubærlige
for kapital-/arbejdsgiverparten. Den britiske sociolog
Anthony Giddens har beskrevet denne udvikling ved at sige, at vi går fra et
system med lav tillid til et system med høj tillid. Fordisme og taylorisering
var baseret på kontrol og overvågning, med andre ord på lav tillid. Fremtidens
arbejdsmarkedsrelationer er baseret på forsøg på at udforme høj-tillidssystemer.
Arbejdsgiverne er tilsyneladende trygge ved at overlade mere og mere til
medarbejderne. Det er ikke nødvendigt længere at kontrollere hyppighed og
varighed af deres toiletbesøg, som det kunne forekomme på
samlebåndsfabrikkerne. Man "ved"
tilsyneladende, at medarbejderen er lige så interesseret i virksomhedens ve og
vel, som arbejdsgiveren er det. Jo mere tillid man kan vise over for medarbejderne,
jo mere "avanceret" er virksomheden. Derfor er den moderne
virksomhedsejer helt tryg ved at give medarbejderne maksimal indflydelse på
virksomheden igennem råd og udvalg – og medarbejderrepræsentation i
bestyrelsen. Ofte er problemet snarere, som man kan høre arbejdsgivere beklage
sig over, at der er for "meget lønarbejderbevidsthed" hos
medarbejderne. Det kan gøre det vanskeligt at gøre dem til fuldgyldige
medinteressenter. De er mere interesserede i at hente børn tidligt i
daginstitution og komme hjem til familien. Men det problem forsøger man også at
håndtere under overskriften "integration af arbejdsliv og
fritidsliv". Det allersnedigste er som bekendt at forære medarbejderen en
avanceret mobiltelefon, så man altid kan komme i kontakt med ham eller hende.
Så er vi imidlertid kommet væk fra industriarbejdet og over i
servicemedarbejderens eller konsulentens gebet. Et
hierarkiseret arbejdsmarked – også i vidensøkonomien?
På
trods af den kraftige økonomiske fremgang under præsidenterne Reagan og
Clinton, var der en tendens til, at
store grupper af amerikanere oplever faldende realløn i disse to årtier. Og
forskellen mellem de højstlønnede og de almindelige lønmodtagere er øget. Det
er en udvikling, der er fortsat i det 21. Århundrede.
Forklaringen er altså for det første, at IT stiller krav om brain power
(hjernekapacitet) og ikke muskelkraft. Når der er mangel på og stærk
efterspørgsel efter vidensarbejdskraft, så vil den selvfølgelig stige i løn. For
det andet gælder, at IT speeder globaliseringsprocessen op, så produktion, der
før krævede (u)faglært arbejdskraft lægges ud i lavindkomstområder i Kina,
Indien, mv, for det tredje, at der er sket en betydelig indvandring af ufaglært
arbejdskraft til USA og andre rige lande. Den indvandrede arbejdskraft
konkurrerer med de ufaglærte om de ufaglærte jobs med tendenser til
lønstagnation til følge. Øgede lønhierarkier kan altså hænge sammen med
vidensøkonomi og globalisering. Et nyt videns-
eller serviceproletariat? Hvad er der sket i starten af det 21. århundrede,
som nogle steder får fagbevægelsen til at genopstå på trods af al snak om IT og
ny økonomi? Det, der er ved at ske, er noget, vi i mangel
af et bedre begreb kan kalde "industrialisering af servicesektoren".
Det gælder ikke for de IT-ansatte (ikke for symbolanalytikerne, som den
amerikanske økonom Robert Reich, der i en periode var præsident Clintons
arbejdsminister, kaldte dem), men snarere for den nedre ende af
servicesamfundets arbejdsmarked. Der er opstået store grupper af serviceansatte
på de nedre trin. Reich kaldte dem rutineservicearbejdere. Der er ingen tvivl
om, at mange af dem fortsat føler et
behov for en fagbevægelse. Et
eksempel på store standardiserede servicearbejdspladser er de såkaldte call
centre. I Storbritanniens succesrige serviceøkonomi i starten af det nye
århundrede regner man med, at der i disse er ansat 400- 500.000 mennesker -
eller ca dobbelt så mange som det samlede tal af de, der er tilbage i de gamle
metalindustrier: Biler, flyvemaskiner, tog og skibe. Deres gennemsnitlige
årsløn er kun godt halvdelen af det britiske gennemsnit for funktionæransatte.
Alligevel oursources mange af disse job til Indien, hvor mange taler engelsk
(om end med indisk accent). Det britiske LO, Trades Union Congress, udarbejdede
en rapport om disse ansatte efter at have lavet en telefonhotline, hvor man på
kort tid modtog flere hundrede opkald. Man fandt frem
til, at et af de største problemer, som personalet på call centrene klagede
over, var en overdreven kontrol med toiletbesøg, og mangelen på pauser. Og
de klagede over et fænomen, der gik under betegnelsen "akustisk chock",
når der pludselig kom en høj lyd gennem deres headsets. Der fortaltes til TUC's
hotline om en supervisor, der tilbød sine undergivne "kundeservicerepræsentanter"
- som de hed - bleer, så de ikke behøvede at tilbringe så lang tid på
toiletterne.
Arbejdet er engagerende, og
arbejdsgivere og lønmodtagere samarbejder om ”det udviklende arbejde”, hvor
modsætningsforholdet mellem arbejdere og arbejdsgivere er ophørt, og man er
fælles om at udvikle virksomheden/arbejdspladsen i begge parters fælles
interesse. Hvor industrisamfundet
tilfredsstillede behov i den lavere ende af behovspyramiden, tilfredsstiller
netværkssamfundet med partshavervirksomheder og vidensøkonomi behov i den
højere ende af pyramiden. "Det fleksible
arbejde" er mange steder forsøgt fremstillet som en lønmodtagervenlig måde
at indrette arbejdet på, - hvad man heller ikke på forhånd kan afvise, at det
er. Nogle steder har fagforeningerne da også været involveret i aftaler om det.
Det går ud på ordninger, som gør det muligt at komme og gå på en friere måde,
end man gjorde på den gammeldags industrivirksomhed. Arbejdsgiverne kan benytte
det til arbejdsintensivering, hvad man har set på virksomheder, hvor tempoet er
højt og medarbejderne forventes at være tilsvarende motiveret. Når det er
tilfældet (gen)opfindes den faglige aktivitet. Den gamle sandhed om, at den
enkelte er isoleret og udsat over for arbejdsgiverens store organisatoriske
magt, går op for folk, og fagbevægelsen får fornyet berettigelse. Det er kun,
når man er flere der står sammen, at man kan danne en modmagt til den
kombination af ejermagt og/eller politisk delegeret magt, som arbejdsgiveren
sidder inde med. Ansatte i IT-sektoren
beskriver, hvordan de udsættes for et stort arbejdspres, hvor arbejdsgiverne
udnytter det "fleksible arbejde" til at udsætte lønmodtagerne for
forventninger om tilstedeværelse i forhold til arbejdsopgavernes hurtige
problemfri og succesfulde aflevering, hvad der ofte i realiteten kan komme til
at indebære meget lange arbejdstider – evt. uden overarbejdsbetaling – hvis
denne ikke kommer i form af aktieoptioner! Det vil ikke altid blive betragtet
som "god tone" at forlange betaling for overarbejde. Arbejdet er jo
interessebetonet og personligt udviklende, derfor giver jobbets muligheder
kompensation i sig selv! Eller belønningen kommer senere – på et højere trin af
karrieren, eller ved at man går ud og starter egen virksomhed. Det er
"frie fugle", vi har med at gøre.
Institutionelle forudsætninger for indkomstpolitik Trepartsforhandlinger REPETIONSSPØRGSMÅL: 1 Hvornår er grundpillerne til det danske arbejdsmarkedssystem lagt? 2 Hvad er grundpillerne i systemet? 3 Hvad vil den ”danske model” sige? 4 Hvordan laver man typisk kollektive overenskomster om arbejds- og lønvilkår i Danmark? 5 Hvad er forskellen på retstivst og interessekonflikt? 6 Hvornår må man strejke? 7 Hvad kan der ske, hvis man strejker, når man ikke må? 8 Hvad betyder videnssamfund og fleksibel markedsøkonomi for organisationerne og den danske model? Spørgsmål og videre arbejde: Find den seneste rapport fra Det økonomiske Råd (DØR, link ovenover). Hvordan vurderes økonomien lige nu? Hvilken indkomstpolitik kan det lægge op til? Find den seneste overenskomst i fuldtekst fra CO-industri/Dansk Industri (link ovenover). Hvilken indkomstpolitik indeholder den? Hvordan satser overenskomster på løn i forhold til andre spørgsmål (arbejdstid, efteruddannelse, arbejdsmiljø, etc)?
|
|