|
DØDE
OG LEVENDE IDÉER
Hvad er ideologi? Egentlig betyder ordet "læren om ideer". Ideologi bruges i dag som en betegnelse for ideer om det gode samfund.
Det kan være formuleret som en vision, f.eks. om større lighed eller
mere frihed. En ideologi bygger ofte på en opfattelse af, hvordan
samfundet faktisk ser ud. Det kan man kalde realanalysen af
samfundet. Realanalyse og vision kan forbindes igennem en analyse af,
hvordan man kommer fra det nuværende samfund til en gennemførelse af
visionen.
Det kan altså dreje sig om at formulere drømme om,
hvordan tingene kunne være. Men hvorfor beskæftige sig med det, hvis
det kun er drøm? Der skal være en eller anden mulighed for at kunne
realisere drømmen, - ellers er den vel ikke interessant?
En britisk premierminister ved navn Margaret Thatcher
(1979-1991) gik ind for TINA-princippet - there is no alternative. Der
er ikke noget alternativ til det samfund vi har nu. Det har der været
mange meninger om i tidens løb.
Ideologier er blevet til i trods mod TINA-princippet.
Realisme eller utopi?
Der er nogle,
der mener man skal holde sig fra utopier, fordi det bliver for naivt og
urealistisk.
De vil hellere tage udgangspunkt i virkeligheden, som den
nu engang tager sig ud, med både gode og dårlige sider. Stifteren af
det nye parti Alternativet (dannet i december 2013) Uffe Elbæk
forsvarede forslag om 30 timers arbejdsuge med
at sige, at det ikke er noget,
man forestiller sig kan gennemføres på kort tid. Det vil tage
adskillige år, mindst et årti velsagtens. Men det tog også lang tid at
gå fra 42 timer og til 37 timers arbejdsuge. Og det kan der meget vel
være en pointe i.
Man glemmer imidlertid, at overgangen fra 42 timer til
37 timer
skete i en økonomisk situation, hvor Danmark var langt mindre
integreret i den internationale økonomi, end landet er nu. Nu udveksles
over 55 pct af produktionen af varer og tjenesteydelser med udlandet
igennem eksport og import. Dengang var det kun 25 – 30 pct. “Udlandet”
er i økonomisk forstand gået hen og blevet indland.
Det vil
indebære, at det vil være forbundet med betydelige vanskeligheder at
gennemføre en så stor nedsættelse af arbejdstiden. Det kan føre til et
betydeligt fald i levestandard. Og hvis det skal være bare nogenlunde
realistisk med bevarelse af levestandardens niveau, vil det kræve en
betydelig højere produktivitet end i udlandet.
Der kan også fremføres mange argumenter af økonomisk
fornuftspræg imod borgerlønnen.
Men hvem siger, man nødvendigvis skal være realist. Økonomer er
kedelige at høre på med deres effektivitetskriterier og regneark.
Ideerne er jo netop udsprunget af, at man ønsker en anderledes økonomi
og livsform – altså f.eks. en baseret på en mindre lemfældig omgang med
miljø og ressourcer, og én, der tager bedre vare på mennesket, f.eks.
ved at forsøge at hindre nedslidning på arbejdsmarkedet og
fremmedgørelse af mellemmenneskelige relationer.
Mange af
frustrationerne i debatten med og om Alternativet kunne være undgået,
hvis man i højere grad havde gjort sig betingelserne for en debat om
visioner og utopi klart. Det gælder om at definere gyldighedsområdet
for antagelser om virkeligheden. Hvor store nedsættelser af arbejdstid
kan være vanskeligt forenelig med en lille, stærkt integreret økonomi,
er det måske ikke helt så urealistisk i en stor, kontinental, regional
økonomi som f.eks. EU, eller i en global økonomi, hvor man koordinerer
tiltag på et overnationalt plan. Der skal perspektiver og
dialektik
ind i tænkningen om de økonomiske utopier. Det savner man i den
indskrænkede danske debat.
|
Døde og
levende idèer
Politologer og sociologer har sagt, at
”ideologierne er døde”. Det, disse personer gør, er at italesætte ordet
”ideologi” på en bestemt måde. Man siger, at de laver en diskurs om
begrebet, eller de sætter begrebet ind i en diskurs. Ideologi kan være
med til at politisere samfundsspørgsmål. Ved at sige, at ”ideologierne
er døde” ønsker man at lave en anden diskurs om samfundet. Man hævder,
at der ikke er så meget konfliktstof, som de, der mener, at der er
ideologier.
Ideologi
”En anden verden er mulig”, udtrykker ikke alene en holdning til
samfundet, men er også et eksempl på en holdning, der kan udvikles til
en ideologi. Man kan sige, der er tale om en ideologisk diskurs, der
lægger op til en kamp om at komme til at præget samfundsudviklingen.
En ideologi er en diskurs, der forsøger at vinde
overhånd over andre diskurser. De, der tror på liberalisme, ønsker, at
denne diskurs vinder overhånd over andre ideologier. De frie
markedsforhold skal råde i højere grad.
En ideologi er et tanke- eller idésystem, hvor en tænker eller en
gruppe mennesker forsøger at indkredse principper for et godt samfund
samtidig med, at ideologien kan indeholde en kritisk analyse af det
nuværende samfund. Det er altså et forsøg på at finde en retning, som
man mener samfundsudviklingen skal gå efter. Og det kan da være en
bestemt gruppe i samfundet, som ser en given retning i
samfundsudviklingen som ønskværdig, f.eks. at rigdommen i samfundet
skal fordeles mere fra de rige til de fattige, eller at den enkeltes
frihed skal være større.
En ideologi kan ofte være understøttet af
fortællinger om, hvordan Verden ser ud, og hvordan man kommeer - eller
er kommet - fra én samfundstilstand til en anden. Det kan man kalde de
narrative elementer i ideologien. Man kan som eksempel nævne den
"amerikanske drøm", der er forestillinger om, hvordan enkeltindivider
og familier realiserer deres drømme om fremgang materielt og
karrieremæssigt.
Indkredsning af ideologibegrebet
Forestillingen, at samfundet er noget, man kan påvirke og forandre, går
i sin modene form tilbage til oplysningstiden. En række
filosoffer gjorde sig tanker om, hvordan samfundet kan påvirkes og
ændres. Ordet ”ideologi” bruges af Karl Marx (1818 - 1883) i hans
skrift Den tyske Ideologi. Her beskrev han, hvordan ”de herskende
tanker er de herskendes tanker”. Ideologi bruges altså som synonym med
de ideer, en social klasse har om samfundet.
En ideologi ses i dag snarere som et mere eller
mindre sammenhængende sæt af ideer om en ideel samfundsforestilling, der danner grundlag for organiseret
politisk handling, hvad enten det drejer sig om at bevare, ændre eller
omvælte den eksisterende magt i samfundet.
Derfor
indeholder ideologier (jvf indledningen øverst):
1 En redegørelse for den eksisterende sociale orden. Det er ideologiens
”verdenssyn”.
2 En utopi, dvs en model for den fremtid, man ønsker sig i form af en
vision om ”det gode samfund”.
3 En forklaring på, hvordan politisk forandring henimod visionen gennemføres.
Figur : Elementer, der indgår i nogle ideologier
Figuren
ovenover viser typiske elementer, der indgår i ideologier. I en
ideologi kan ideerne være mere eller mindre sammenhængende logisk set.
F.eks. vil den klassiske socialistiske ideologi have tydelige logisk
sammenhængende elementer, når man f.eks. antog, at klassemodsætninger
øgedes med økonomiske kriser, og disse hang sammen med den
kapitalistiske produktion. Og når klassemodsætningerne skærpes, laves
der enten kompromisser, der udvikler samfundet med velfærdstræk og
statsopgaver, eller der opstår revolutioner. Ideologien styrkes via
gruppeinteresser, i dette tilfælde f.eks. fagforeninger og sociale
bevægelser, der fremmer deres interesser igennem en mobilisering af
vælgere og tilhængere omkring ideologien.
Den liberalistiske ideologi har også logisk
sammenhængende træk, når det f.eks. antages, hvordan samfundets
velstand øges, når alle forfølger deres egeninteresse (Adam Smiths
"skjulte hånd"), og der derved kommer en større økonomisk vækst og
velstand for alle.
En ideologi kan i højere grad bestå af forskellige
idefragmenter, som ikke nødvendigvis har stor indgre logisk sammenhæng.
Liberalisme
Utopien
i liberalistisk ideologi er drømmen om et samfund med en mininalstat,
der holder sig uden for indblanding i økonomien, bortset fra sikring af
nødvendige juridiske rammer og grundlag. Minimalstaten skal heller ikke
stå for omfordeling, da det skaber afhængighed og evt.
"slavementalitet" blandt bistandsnyderne.
Figur : Nøglebegreber i liberalistisk ideologi
Liberalismen vil derfor ikke lægge
begrænsninger på det kapitalistiske marked. Det vil snarere gerne
udvide det ved at bringe flest mulige områder ind under markedsstyring.
Liberalisme er en ideologi, der søger at fremme menneskers frihed. Det
drejer sig om at beskytte den enkeltes frihed og rettigheder.
Liberalister har ofte antaget, at mennesket har visse naturlige
rettigheder. Det er altså rettigheder, der eksisterer uafhængigt af
staten. Det er retten til frihed og ejendom, retten til at give udtryk
for sine meninger (ytringsfrihed), ret til at udøve en religion frit,
og retten til at samle sig med andre for at øve indflydelse på
samfundets myndigheder.
Mennesker antages altså at være født med lige
rettigheder. Og mennesket antages at være rationelt, dvs dets tænkning
er baseret på fornuft og en evne til at se, hvad der er godt for det
selv.
Af rettighederne følger også politiske rettigheder til at kræve en
regering, der hviler på repræsentation. Man vil altså have et
repræsentativt demokrati (hvis det ikke er muligt med et direkte
demokrati, hvor borgere forsamles og tager beslutninger sammen).
Retten til frihed kan indebære, at det kan blive nødvendigt at begrænse
statens magt. En for omfattende statsmagt, f.eks. udøvet af en
enevældig konge, kan jo begrænse den enkeltes frihed. Derfor er man
tilhænger af magtdelingslæren. Når magten er delt op på en lovgivende,
udøvende og dømmende magt, og man har et retssamfund med lighed for
loven, sikres den enkelte imod vilkårlig magtudøvelse. Man har krav på
at blive stillet for en dommer, hvis man udsættes for vilkårligheder
fra statsmagtens repræsentanter.
Man tror på et samfund, hvor økonomisk og politisk frihed er hinandens
forudsætninger. Et politisk demokrati har altså som forudsætning en fri
markedsøkonomi. Og for at en fri markedsøkonomi kan fungerer ordentlig,
skal der være politisk frihed, demokrati og fri meningsdannelse i frie
medier (aviser, TV).
I klassisk liberalisme skal frihed ses som frihed under
ansvar. Den ene persons frihed kan blive den anden persons ufrihed,
hvis den førstnævnte f.eks. gør den anden til slave eller udsætter den
anden for andre former for frihedsbegrænsninger. Derfor skal der ifølge
John Locke (1632–1704) være en lovgivning, der sætter visse rammer for
friheden. ”Uden lov - ingen frihed”, som Locke formulerede det. Det
kræver en stat, der kan vedtage visse minimumslove.
Nyliberalisme
Velfærdsstaternes vækst og begrænsninger af
frihandel i det 20. århundrede førte til en genopblomstring af
liberalistisk ideologi i form af nyliberalismen. Her kritiserer man
statens vækst, som har ført til en stor stat i mange lande. Den kan
begrænse den enkeltes frihed, markedet og mulighederne for at starte
nye virksomheder. Derfor skal staten ”rulles tilbage”. Det kan ske i
form af f.eks. privatiseringer, hvor offentlige aktiviteter, feks.
sundhedstjenester, føres tilbage i privat regi. Finansieringen kan
f.eks. ske ved hjælp af forsikringer i stedet for skat. Nyliberalister
ønsker i det hele taget at øge valgfriheden i samfundet. Det kan ske i
form at udlicitering til private af offentlige opgaver. Det kan altså
lade sig gøre at få staten til at finansiere igennem opkrævning af
skatter, men lade private udføre opgaverne via udlicitering. På den
måde forestiller man sig, at man får et samfund med mere mangfoldighed
og flere valgmuligheder.
Konservatisme
I den konservative ideologi siger man, at der
ikke bare skal forandres for forandringernes egen skyld. Det, der har
bevist sin levedygtighed gennem lang tids brug og praksis, skal ikke
bare uden videre afvikles. Det skal måske snarere omformes, så det
modsvarer en ny tids krav bedre. Man ændrer altså for at bevare.
En af konservatismens grundlæggere var ireren Edmund Burke (1729 -
1797). Han var født i Irland, men flyttede til England, hvor han i
mange år sad i det britiske parlament Underhuset. Han var imod
den franske revolution, fordi den byggede på krav om abstrakte
rettigheder. Rettigheder skulle komme mere naturligt ifølge af en
national tradition, der bygges gradvist. Rettigheder kommer bl.a.
fra forfædrene. Konservatisme drejer sig altså om at bevare det, der er
godt i traditionen. Man skal ikke hælde barnet ud med badevandet, når
man starter noget nyt.
I den grundlæggende konservative ideologi ses et
samfund som et organisk hele. Det er naturligt, det er præget af
hierarki, for det er ikke alle, der nødvendigvis har samme vigtige
funktion for helheden.
De betroede hverv, roller og ansvar i hierarkiet
skal respekteres, og det er naturligt, at indehavere af vigtige roller,
eksempelvis højt i hierarkiet, belønnes for at have taget dette ansvar.
Mennesker er ufuldkomne og udstyret med forskellige
evner og egenskaber. Staten har en forpligtelse til at beskytte de
svage.
Konservative af den klassiske slags har altså ikke
samme syn på det frie markeds ”rensende virkninger” m.h.t. at fjerne
svage led i markedskonkurrencen. Som konservativ kan man altså godt gå
ind for social velfærd, da det kan være nødvendigt for at få
samfundsorganismen til at hænge sammen. Denne opfattelse kaldes
undertiden socialkonservatisme.
Socialisme
Den socialistiske ideologi findes i flere afskygninger.
Klassisk socialisme
Figuren
herunder viser nogle nøglebegreber i klassisk socialismeopfattelse.
Længst ude i horisonten ligger utopien det klasseløse samfund. Det er
et pejlemærke for, i hvilken retning man ønsker udviklingen skal gå. De
hidtidige samfund har været klassesamfund. I det nuværende
kapitalistiske samfund er det arbejdere over for kapitalejere. På det
kortere sigt har man arbejdet for en styret markedsøkonomi, hvor nogle
af de ulighedsskabende virkninger af kapitalismen er blevet imødegået
af statsindgreb og velfærdsmæssig omfordeling mellem de velhavende og
de, der har mindre.
Figur : Elementer af klassisk socialistisk idesystem
Det,
man kalder klassisk socialisme, bygger på Karl Marx' ideer.
Endemålet er altså et klasseløst samfund.
For at komme derhen er det
nødvendigt med en teknologisk højtudviklet produktion, der giver
mulighed for et samfund med rigelighed af goder, så "knaphedens lov"
kan smides på historiens mødding. Klassesamfund bygger på "fordeling af
elendighed". Når knapheden ophæves, forsvinder grundlaget for
klassedelingen. Det er imidlertid et samfund, der ikke bare kommer af
sig selv. Det kræver politisk bevidsthed og handling fra
arbejderklassen.
Det kapitalistiske samfund er baseret på udbytning af arbejderne.
Arbejdsdagen antages at være delt i
en "nødvendig arbejdstid", hvor arbejderen tjener til sit eget
underhold (svarende i værdi til v) og en merarbejdstid, hvor
produktionsmidlerne (C) tilføres mere værdi, end de havde i forvejen:
Nødvendig
arbejdstid (v)
|
Merarbejdstid
(m)
|
Grænsen
mellem de to kan skubbes ved
brug af mere effektivt maskineri, ved øget udbytning (intensiveret
arbejdstempo) af arbejderen, mere intelligent tilrettelæggelse af
arbejdet og
ved, at arbejdsdagen forlænges. Arbejderne arbejder altså kun for
deres egen løn en del af dagen. Resten tilfalder virksomhedsejeren som
profit. Det er dette grundliggende forhold, der er basis for
klassemodsætningen i kapitalismen, og som ophæves ved etablering af det
klasseløse samfund.
Samtidig er situationen på det kapitalistiske marked
præget af en hård konkurrence mellem kapitalisterne. De udkonkurrerer
hinanden, og der sker en stadig større koncentration af kapitalen, og
kapitalistisk udvikling af præget af tilbagevendende kriser, hvor der
opstår massearbejdsløshed.
Man definerer oprindelig et realiserbart socialistisk
samfund som et samfund, hvor
”alle yder efter evne og nyder efter behov” (definition i Kritikken af
Gotha-programmet). Det vil sige, at det, den
enkelte får, ikke kun afhænger af, hvor meget vedkommende har
produceret, men også efter behovene, altså, hvis man f.eks. ikke har
produceret noget, så skal man alligevel kunne få dækket sine behov. Det
er med til at formindske uligheden mellem klasserne, men uden at
revolutionere klasserelationerne. Der tales om ”samfundseje af produktionsmidlerne”, dvs at
virksomhederne skal være ejet af samfundet, f.eks. de arbejdende i
fællesskab. Endvidere er begrebet ”profit” (overskud) afgørende:
"Vor nuværende samfundsform er forældet. Kapitalismen, hvor
produktionen bestemmes af profithensyn, er blevet en hindring for
fremskridt og social retfærdighed"
Sådan lød de første bemærkninger i
Socialistisk Folkepartis partiprogram 1959 - året hvor SF blev dannet
af utilfredse udbrydere fra Danmarks Kommunistiske Parti
Det er et eksempel på socialistisk ideologi. Man skriver også:
"Samfundskontrol med investeringerne er et vigtigt skridt henad vejen
mod samfundets socialistiske omformning. Planløs forvaltning af
rigdommene må erstattes af investering i en planlagt opbygning,"
Når man forestillede sig, hvordan denne socialisme kunne føres ud
i livet, gjorde man planlægning til et vigtigt begreb. Den
kapitalistiske produktion så man som uplanlagt. Folk lavede jo
virksomheder og investerede for selv at tjene penge - ikke for at
”tjene samfundet”. Derfor blev det uplanlagt, og det kunne føre til
arbejdsløshed. Der var jo ikke nogen, der planlagde, at alle skulle
have arbejde - endsige at sørge for arbejdsløshedsunderstøttelse, hvis
der ikke var arbejde til alle.
Reformistisk og moderat socialisme
Den klassiske marxisme blev efterhånden set som utopisk af mange.
Man ønskede i stedet noget, der var mere praktisk
gennemførligt. Det var ikke så let at indføre ”samfundseje” eller
”fælleseje” af produktionsmidlerne. Kapitalisterne, der ejede disse,
havde meget magt og overlod ikke gerne deres ejendom til fællesskabet.
Og hvis man brugte tvang, så man, at de forlod landet og prøvede at
tage deres ejendom med sig. Det kunne gå ud over de arbejdere, man
forsøgte at hjælp til et bedre liv. Kapitalisterne var måske kommet for
at blive? I hvert fald valgte socialister mange steder at indlede et
samarbejde med dem i stedet for at tale om ”revolutionær omvæltning” af
ejendomsforholdene. Den reformistiske socialisme, eller
socialdemokratismen, var født.
Man forestillede sig altså, at man kunne lave socialisme ved hjælp af
reformer. Reformer kunne gennemføres igennem parlamentets lovgivning,
når man f.eks. lave gratis uddannelser, der kunne sørge for, at alle
fik chancen for at gøre sig gældende i samfundet. Eller når man lavede
skatte- og velfærdslovgivning, der kunne tage penge fra de rige igennem
skatter og tilgodese de mindrebemidlede ved at uddele velfærdsydelser.
Socialisme kunne altså være skattepolitik efter et Robin Hood princip
og velfærd til alle. Og ofte var man indstillet på at bruge det frie
marked som en mekanisme til at sikre en produktion præget af en vis
effektivitet.
Fælles for de forskellige former for socialisme var betoning af
fællesskab og lighed. Der kunne dog være betydelig forskel på, hvad man
opfattede som ”lighed”.
Nogle ser det som resultatlighed, dvs der skal være
lighed i fordelingen af samfundets goder. Andre har mere set det
som samfundets pligt at sørge for lige muligheder til alle. Man har set
resultatlighed som en utopi, noget, der er umuligt at realisere, og som
kan tænkes at give uheldige bivirkninger i form at at reducere
effektiviteten i markedet, f.eks. hvis folk ikke længere har en
tilskyndelse til at yde en ekstra indsats.
Forestillingen om, at det samfundsmæssige fællesskab
selv kan organisere produktion og fordeling - uafhængigt af
kapitalisterne (virksomhedsejerne), er forladt i moderne
reformsocialisme. Samfundseje og samfundsmæssig organisering af
produktionen anses ikke for en realistisk mulighed. Derfor drejer det
sig i stedet om at indrette kapitalismen på en mere menneskelig facon,
f.eks. ved at styre den og lægge begrænsninger på dens udfoldelse. Man
vil f.eks. sætte ind over for ”hverdagslivets kommercialisering”, når
alle områder af det daglige liv markedsmæssiggøres. Det sker f.eks.,
når vi vil kontakte vennerne på Facebook og derved kommer til at levere
oplysninger om os selv, der kan bruges i markedsføring af produkter,
virksomheder kan tjene penge på.
Ny britisk reformsocialisme
I en nye udgave af britisk reformsocialisme, som udformedes i Labour fra 2010-15, vender man sig imod, at
man som ”socialistisk regering” bare skal øge de offentlige udgifter.
Man antager ikke på forhånd, at ressourcer bruges
bedre i den offentlige sektor end i den private. Et højere skattetryk
vil kunne være upopulært og forårsage opbremsning af økonomien.
Men derudover kan mange ting ændres i mere
socialistisk retning. Man vil føre en mere vidtgående
ligestillingspolitik i forhold til kvinder og minoriteter.
Man går ind for, at der skal være en kapitalistisk
markedsøkonomi, men man siger, at der findes adskillige modeller for en
sådan.
Det er altså ikke nødvendigvis sådan, at den hidtil
kendte angel-saksiske (britisk-amerikanske) model for ret så
uindskrænket frimarkedskapitalisme er den eneste rigtige. Den
kritiseres for at være for meget ”kvartalsregnskabskapitalisme”, dvs
man går efter kortsigtet profit, når man som investor har øjnene stift
rettet mod næste 3-måneders overskud. Det går ikke, når der er behov
for mere langsigtede investeringer i opbygning af produktionsapparatet
og infrastrukturen (veje, broer, havne, internet, byudvikling, etc).
Den angelsaksiske kapitalisme kan blive inspireret af asiatiske
kapitalismemodeller, f.eks. Singapore.
Man gør sig i britisk reformsocialisme, som den blev
udtænkt af Ed Miliband og hans rådgivere fra 2010 til 2015, til
fortalere for en ”ansvarlig kapitalisme”. Virksomhederne skal tvinges
til ansvarlighed over for deres ansatte, forbrugere og
klimaproblemer/miljø. Man er endvidere skeptiske over den stigende
markedsmæssiggørelse af samfundet, hvor fællesaktiviteter indtænkes i
en frimarkedsmæssig kommercialiseret ramme.
Man er inspireret af moderne latinamerikansk
socialisme, når man på det idemæssige plan tager udsagnet ”en anden
verden er mulig” alvorligt, dvs et andet samfundssyn og -system kan
være en mulighed. Demokrati og kooperative produktions- og
distributionsformer kan bruges samfundsforandrende. Det gælder
deltagelsesdemokrati. Man accepterer ikke, at vælgerne kun har
indflydelse på en valgdag hvert fjerde eller femte år. De skal
inddrages i beslutninger i deres virksomheder og boligkvarterer og
f.eks ved fastlæggelsen af kommunale budgetter.
Med erklæringen om, at ”an anden verden er mulig”
vender man sig imod den tidligere britiske konservative premierminister
Margaret Thatchers (1925 - 2013) berygtede TINA (There is no
Alternative: Der er intet alternativ, jvf ovenfor). Staten skal ikke bare være
passiv i forhold til den private sektor. Staten skal spille en rolle
m.h.t. udvikling og ibrugtagning af nye teknologier.
I 2015 valgte Labour Jeremy Corbyn til ny formand.
Han stod for en traditionel venstrefløjspolitik med satsen på
fagforeningerne, kontrol af huslejer i privat udlejningsbyggeri,
skepsis over for britisk atomoprustning (nedlæggelse/beskæring af
Trident-atomubådsprojektet), stop for sociale nedskæringer og
renationalisering af privatiserede offentlige virksomheder. Det var
også en form for "praktiseret socialisme" inden for kapitalismens
rammer.
"Den danske drøm" - amerikansk nysocialisme
I 2015-16 trådte Danmark så at sige midt ind i en amerikansk
valgkamp, idet den demokratiske senator og kandidat til den
Demokratiske nominering til præsidentvalget i 2016 Bernie Sanders fra
Vermont (stat i USA) skrev en artikel i Huffington Post, hvor han
stærkt anbefalede amerikanerne at tage ved lære af dansk velfærd. Det
var ikke så lidt, amerikanerne kunne lære, skrev han i artiklen "What
can We Learn from Denmark?":
- Først og fremmest sikkerhed og social tryghed for den
enkelte borger via et veludbygget socialt velfærdssystem (velfærd fra
vugge til grav) - Børnepasning, man har ret til, og som unge familier har råd til - Sikrede vilkår for de ældre, der ikke er på arbejsmarkedet mere - Indsats igennem skatte- og velfærdspolitikken imod et voksende gab mellem rige og fattige - Adskillige ugers betalt ferie om året, der er med til sikre imod total nedslidning på arbejdet - En udbygget solidarisk velfærdspolitik, der fremmer lighedsmålsætninger inden for sundheds- og uddannelsessektorerne - En mindsteløn, der er dobbelt så høj som den amerikanske - En arbejdsløshedsunderstøttelse på over 100$ (6-700 kr) om dagen
Sanders fremhæver bl.a. sundhedssystemet. Der er frit lægevalg. Gratisk
receptmedicin for folk under 18. Selv om sundhedssystemet er universelt
(omfattende alle), udgør udgifterne til det 11 pct af det danske BNP,
hvor det amerikanske sundhedssystem, uden at være universelt dækkende i
samme grad, koster "næsten 18 pct af det amerikanske BNP".
Når det gælder børnefamilier, skriver Sanders, forstår danskerne, at de
første år i livet er afgørende for et menneskes følelsesmæssige og
intellektuelle udvikling. Derfor er der lang forældreorlov. Og det
offentlige dækker 3/4 af udgifterne til børnepasning; og det er endnu
mere for lavindkomstfamilier.
Sanders fremhæver den lettere adgang til højere uddannelse i Danmark.
Hvor amerikanske unge kan se frem til at være over 25.000$ i gæld,
fordi de ofte skal betale for selve undervisningen og låne sig frem,
kan danske unge nyde godt af gratisk undervisning og SU.
Det nævnes endvidere, at Danmark ruster sig imod globaliseringens
udfordringer ved at satse på vidtgående efteruddannelse til
lønmodtagerne, så de kan blive opkvalificeret til at udvikle den danske
konkurrenceevne. Det skulle give muigheder for at langtidssikre
velfærden i en globaliseret verden, hvor konkurrencen udefra kan blive
hård.
Det gode samfund eller økonomisk sund fornuft?
For Sanders er det danske velfærdssamfund udtryk for en vision om "det
gode samfund". Det er det, han som erklæret dmokratisk socialist vilk
kæmpe for. Mange keynesianske økonomer vil
derimod se det som udtryk for sund økonomisk fornuft. En økonomi bliver
stærk ved at uddanne de aktive på arbejdsmarkedet godt og give dem
adgang til gratis sundhedsydelser. Ved at give dem betryggede
ferie- og arbejdsforhold (godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø) sikres,
at arbejdskraften ikke nedslides.
|
Marxisme
Det er meningsløst at sige, at Jesus Kristus
er ansvarlig for, hvilke forfærdelige grusomheder, som den spanske
inkvisition lavede under det kristne banner, eller for, at pædofile
katolske præster og munke har lavet sexovergreb på drenge og piger i
den katolske kirke.
Lige så lidt giver det mening at give Marx ansvaret
for, hvad der i hans navn blev lavet af overgreb på mennesker i de
såkaldte kommunistiske regimer i Østeuropa fra 1917 - 1991.
Som generel samfundsteori har marxismen oplevet en
genopblomstring - ikke mindst efter finanskrisen 2007 - 13, hvor store
dele af Verden blev kastet ud i økonomisk krise forårsaget af en
dårligt fungerende kapitalistisk økonomi.
At produktion sker med profit for øje, og at den
kapitalistiske konkurrence og det markedsmæssige anarki kan få uheldige
virkninger, har bl.a. den såkaldte Occupy Wall Street bevægelse
dokumenteret. Ud af denne kritik har der derfor nye sociale bevægelser
rejst sig med krav til det politiske system om forholdsregler imod den
”1 %”, der sidder på en stor del af produktionsresultatet.
|
EN "SOCIAL SITUATION"
DEN ENKELTES ELLER KOLLEKTIVETS ANSVAR?
Der er ingen, der kan være i tvivl om, hvad billedet viser: En fattig,
der tilsyneladende har mistet alt håb og sidder og tigger eller er
apatisk på et befærdet strøg i en storby.
Når billedet skal fortolkes, kommer forskellige
holdninger til samfundet til udtryk: Er hun selv ude om det? Er
bekæmpelse af fattigdom den enkeltes ansvar, eller bør staten/samfundet
spille en rolle? Er det kvindens netværk, der har svigtet? Det kan
forskellige ideologier have forskellige bud på. Det gælder både, når
situationen skal forstås/fortolkes, og når der anvises løsninger.
Næste spørgsmål: Er det en fattig i København,
Buenos Aires, New Delhi eller Houston? Hvordan påvirkes holdningerne af
dette?
|
Ideologierne ændrer sig løbende som et
resultat af samfundsudviklingen. Et af de steder, hvor der arbejdes med
ideologier, er i de politiske partier. De har behov for at se
samfundsudviklingen i helheder. Der skrives f.eks. partiprogrammer,
hvor ideologiske elementer formuleres og afprøves i praktisk politik.
En lang række nye politiske
spørgsmål, som deler vælgerne på nye måder, har meldt sig. Man kan se
på det under rubrikkerne Ny politik og enkeltsagspolitik på den ene
side og på den anden side "gammel" fordelingspolitik, - som
naturligvis ikke er "ældre", end at fordelingspolitiske spørgsmål
stadig kommer op.
Kampen for at finde en
"plads" mellem interesser og issues
Udvikling
af politiske ideer er en del af det politiske spil. Vi plejer at sige,
at det karakteristiske ved ideologibegrebet er, at de store ideologier
- store fortællinger, som vi har set på ovenover, indbefatter, samfund,
sociale grupper og individer og ser alt dette i et perspektiv af
fortid, nutid og fremtid. Ideologien indeholder på den måde visioner om
fremtidens samfund og dets indretning.
Men lad os for et øjeblik lægge de
store ord på hylden og se mere pragmatisk på det. Så kan vi stille
spørgsmålet: hvad interesserer den almindelige vælger? Er spørgsmålet
om, hvorvidt Bjarne Riis' cykelhold tager doping eller ej, ikke mere
interessant end de store fortællinger?
Politikerne må vise interesse for de sager, der
opstår i hverdagslivet og den lille politik. Det gør de ved at køre
efter sagerne - the issues. Ideerne kommer til at finde en plads i
dette mønster.
Figur 1: Politiske ideer mellem
idepolitik, interesser, issues og behov
Traditionel politik
og nypolitik
Fremgangen for de såkaldte "arbejderpartier" falder sammen med
industrialiseringen af det danske samfund. Politik, som vi kender det,
med interesserepræsentation, klassebaseret stillingtagen og den
fredelige demokratiske kamp i parlamenter og ved valgkampene er i sig
selv et fænomen, der hører til det samfund, vi beskriver som
industrisamfundet.
|
Hvordan redde den fælles jord fra
undergang (restore your planet)? Hvordan kæmpe for social retfærdighed
(justice) i den tredje Verden og i hjemlandet? Hvordan får vi et reelt
demokrati? Et demokrati, der ikke kun viser sig ved, at en del af
befolkningen går hen og stemmer hvert fjerde år, og en forsvindende
lille del af befolkningen er aktive i partiforeninger, der bruges som
administrator- og rekruteringsmaskiner for staten, men som viser sig i
en politisk aktivitet og deltagelse i brede kredse af befolkningen?
Det er eksempler på ny politik-sager. Politologer fik
første gang øje på ny politik sager i 1970'erne. Nogle forbandt det med
den materielle mæthed, der måtte komme med det rige samfund og
velfærden. Vælgerne vil i den situation begynde at interessere sig for
sager, der har noget at gøre med livskvalitet.
Andre hæftede sig ved catch-all partier og enkeltsager.
Når klasse- og interessepolitikken formindskes i intensitet, kommer der
stigende fokus på enkeltsager, f.eks. indvandring, og så er det dem,
der skiller partierne i modstående tendenser og fløje. |
En ny industriel revolution er på vej. Vi har tidligere oplevet, hvordan vi gik
fra et landbrugssamfund til et industrisamfund. Vi skulle nu være
vidner til, hvordan vi går fra et industri- og servicesamfund til et
netværkssamfund. Hvad indebærer det så? Nogle har endda talt om et
"drømmesamfund". Det er en slags postmodernistisk vision om et samfund,
hvor man kan indrette sig stort set, som man vil.
Det er i dette samfundsmæssige "rum", at politik
udspiller sig. Vi har set det med den måde, de ydre verdener trænger
sig på over for vores egen verden med de stigende tendenser til
migrationer (folkeflytninger), der sker. Det er måske i virkeligheden
også det, valget den 20. November 2001 drejede sig om.
Overgangen fra det traditionsstyrede samfund til det moderne
industrisamfund er beskrevet på mangfoldige måder hos samfundstænkere.
Industrisamfundet fører til, at tradititonsbestemte roller og normer
nedbrydes. Religionen får mindre magt.
Videnskaben får til gengæld mere magt.
Samfundet bliver rationelt og effektivt. Ja, det sker endda i en sådan
grad, at det nærmest bliver et fængsel. Max Weber beskrev dette træk
ved industrisamfundet som "rationalitetens jernbur". Hvis Weber havde
levet i dag, ville han have set "rationalitetens jernbur" være på vej
til afskaffelse. – Hvis man skal tro det nye samfunds profeter. Det
samme gælder hans beskrivelser af bureaukratiet som effektivt,
hierarkisk og med rationel beslutningstagning.
OPGAVER:
1. Diskuter, om det er en god idé at sætte partierne op på en
linje fra venstre mod højre, det såkaldte venstre-højre
spektrum?
2. Klik jer ind på partierne og undersøg, om det evt. er
lettere at plotte partierne ind på skalaen, når det er
principprogrammer i stedet for arbejdsprogrammer eller dag-til-dag
politisk stillingtagen, man ser på.
3. Vil det give mere mening at lave andre venstre-højre skalaer, der
benytter sig af andre politiske dimensioner end de traditionelt
fordelingspolitiske og økonomiske?
4. Forestil jer, at I er en gruppe af begavede mennesker, der sætter
sig for at stable en ny politisk bevægelse på benene med nye ideer og
issues. Bliv inspireret af figur 1 og linket øverst til højre.
|
|
Links:
Partiernes holdninger på Ft.dk.
|