|
VELFÆRD OG
FORDELING
I 2015-16 trådte Danmark så at sige midt ind i en amerikansk valgkamp, idet den demokratiske senator og kandidat til den Demokratiske nominering til præsidentvalget i 2016 Bernie Sanders fra Vermont (stat i USA) skrev en artikel i Huffington Post, hvor han stærkt anbefalede amerikanerne at tage ved lære af dansk velfærd. Det var ikke så lidt, amerikanerne kunne lære, skrev han i artiklen "What can We Learn from Denmark?": - Først og fremmest sikkerhed og social tryghed for den
enkelte borger via et veludbygget socialt velfærdssystem (velfærd fra
vugge til grav) Når det gælder børnefamilier, skriver Sanders, forstår danskerne, at de første år i livet er afgørende for et menneskes følelsesmæssige og intellektuelle udvikling. Derfor er der lang forældreorlov. Og det offentlige dækker 3/4 af udgifterne til børnepasning; og det er endnu mere for lavindkomstfamilier. Sanders fremhæver den lettere adgang til højere uddannelse i Danmark. Hvor amerikanske unge kan se frem til at være over 25.000$ i gæld, fordi de ofte skal betale for selve undervisningen og låne sig frem, kan danske unge nyde godt af gratisk undervisning og SU. Det nævnes endvidere, at Danmark ruster sig imod globaliseringens udfordringer ved at satse på vidtgående efteruddannelse til lønmodtagerne, så de kan blive opkvalificeret til at udvikle den danske konkurrenceevne. Det skulle give muigheder for at langtidssikre velfærden i en globaliseret verden, hvor konkurrencen udefra kan blive hård.
Velfærdsmodeller Velfærdssystemerne er er opstået igennem en lang historisk
udvikling. Når
man fik det, man kalder universel velfærd i Skandinavien, hænger det
bl.a.
sammen med den høje fagforeningsbevidsthed og
- medlemskab og den tætte
forbindelse mellem fagbevægelsen og dens politiske parti,
Socialdemokratiet, på
den ene side og statsmagten på den anden. Velfærdsstaten blev en del af
den danske model. Man fik indflydelse i parlamenterne
og gennemførte en lovgivning om universel velfærd, dvs
velfærdsordninger, der
var gratis, omfattede alle (”universel”), og som blev finansieret over
skatterne. Skema 1:
Velfærdsmodeller
Velfærdstrekant Det er ikke kun offentlige velfærdsordninger, der bestemmer, hvordan folk har det. Mulighederne for job (arbejdsmarkedet og virksomhederne) spiller en rolle. Hvis folk har et arbejde, de kan leve af, behøver de ikke at være afhængige af offentlig forsørgelse. Familie, venner og de sociale netværk spiller en rolle. Man kan sammenfatte disse ting i modellen, man kalder velfærdstrekanten. Figur 1: Velfærdstrekanten Ordforklaring: Kommodificering: At noget bliver gjort til vare på markedet, f.eks. ved privatisering og udlicitering. Det kan f.eks. være sundhedsydelser, der gøres til varer (en operation på et privathospital eksempelvist). Velfærdstrekanten viser, hvilke muligheder der er. I den nordiske velfærdsstat griber staten regulerende ind, og der er mange velfærdsordninger med universelle træk (f.eks. børnepenge eller pension til alle, uanset familiebaggrund). Der kan være obligatoriske forsikringsordninger, og det kan være en del af et samfund, hvor civilsamfundet (familie og sociale netværk) er stærkt. Endelig kan man være i en situation, hvor markedet så at sige sørger for den faktiske velfærd i form af, at man er afhængig af at kunne få jobs i de private vireksomheder. I et sådant samfund er velfærden oftest residual: Det offentlige tager sig evt af den "rest" der mangler forsørgelse, de allerfattigste og mest nødlidende. Velfærd i forholdet mellem
stat, marked og civilsamfund Velfærdsstaten opfylder behov, markedet og civilsamfundet ikke
har dækket i ønsket eller fornødent omfang. Markedet har ikke alene
kunne yde sundhed, uddannelse og andre velfærdsgoder. Det har ikke
været tilstrækkeligt, at arbejdskraften har været en "vare", og at
familien ikke alene har kunne dække de øvrige behov. Man kan sige, at
man i velfærdsstaten dekommodificerer f.eks. arbejdskraften. Det vil
sige, man
fjerner vare- og markedskarakteren. Det gør man f.eks., når man laver
offentligt understøttet arbejde. Man gør det, når staten blander sig i
løndannelsen,
f.eks. ved at indføre en mindsteløn, der ligger over den
markedsbestemte løn,
og man gør det ved at skabe et system af offentlige ydelser, der er
gratis – og
altså ikke har varekarakter.
Velfærdsklemmerne Det kan se rosenrødt ud, når det fremstilles sådan, som Sanders gør i sin artikel. I realiteten er der imidlertid en mængde kritik af den danske velfærdsstat og mulighederne for at opretholde den universelle velfærd på længere sigt. Figur 2: Klemmer på den universelle velfærdsstat Ordforklaring:
Demografi: Befolkningslære. Her bruges det om befolkningsfaktorer,
f.eks. befolkningens alderssammensætning, migrationer (indvandring og
udvandring) Figuren viser det pres, den universelle velfærd er kommet
under. Den stigende levestandard og individualiseringen, som
paradoksalt nok lægger op til, at man skal kunne klare sig selv, giver
ikke desto mindre forventningspres for at få bedre betingelser for
livsudfoldelse, velfærd og uddannelse stillet til rådighed.
Skattepolitikken kommer under pres. Den universelle velfærdsstat med
ens ydelser til alle borgere kommer under pres, fordi den er afhængig
af skattemæssig finansiering. Men samtidig "kræver" markedet at der
skal være lønmæssige gulerødder (såkaldte incitamenter) for de
veluddannede og kvalificerede. Med for høje skatter på den sidst tjente
krone (marginalskat) frygter man, at arbejdskraften vil søge andre
steder hen. Det er også noget af det samme, der ligger i boblen "åbne
økonomier". Den danske økonomi er i dag så åben, at 55 pct af de varer
og tjenesteydelser, der produceres i landet, eksporteres. Derved er man
afhængig af at kunne eksportere til konkurrencedygtige priser og med
den rette kvalitet i varer og tjenesteydelser. Hvis virksomhederne skal
"bære på" for store samfundsmæssige omkostninger til en "tung"
velfærdsstat, frygtes det, at de mister konkurrenceevne. Virkeligheden
har dog vist, at denne frygt ikke altid er velbegrundet, men at et
velfungerende offentlig sektor ofte kan være en forudsætning for et
velfungerende og konkurrencedygtigt erhvervsliv. Indvandring - trussel eller mulighed? Vi
nævnte den demografiske faktor ovenover og
omtalte den som problemet med de mindre generationer mellem 16-66 på
arbejdsmarkedet, der skal forsørge et stigende antal ældre. Der er
imidlertid også en anden demografifaktor, og det er indvandringen til
Danmark og Europa i det hele taget de senere år, og som er set som både
en trussel og en mulighed. Migranter (vandrende personer/arbejdskraft)
kan være af mange forskellige slags, hvorved de stiller velfærdsstaten
over for forskellige udfordringer: Asylansøger:
Person, der søger asyl (efter FN-konventioner), fordi personen er udsat
for politisk eller religiøs forfølgelse i sit hjemland, eller som er
flygtet fra krig Indvandringen består altså af både
asylansøgere/flygtninge på den ene side og på den anden side
arbejdskraft, der kommer dels fra EU (EU's indre marked giver mulighed
for arbejdskraftvandring for EU-borgere) og fra andre lande i form af den "green card"
ordning, Danmark har, som giver særlige muligheder for arbejdskraft
udefra med særlige kvalifikationer. Figur 3: Integrationsproblematikker og velfærdstrekant Ordforklaring: Inklusion: inddragelse. Eksklusion: udelukkelse. Assimilation: En form for integration, hvor man skal ligne den oprindelige befolkning m.h.t. livsformer, kultur og vaner. Pluralistisk integration: Integration, hvor forskellighed i kulturer og etnicitet accepteres. For velfærdsstaten er integrationsproblemet vigtigt, da første- og andengenerationsindvandrere i tilfælde af dårlig integration, kan ende som en socialt udsat befolkningsgruppe, ofte med bopæl i ghettoområder og med en parallelkultur, der er anderledes en majoritetens kultur. Det kan true sammenhængskraften i samfundet og dermed de "sociale lim", der holder samfundet sammen og gør, at vi som skatteydere finder det rimeligt at betale vores andel af statens udgifter. Indvandring kan blive et vigtigt middel for Europa til at
undvige eller afhjælpe den demografiske udfordring, som de kommende års
befolkningsudvikling indebærer. I flere lande går befolkningstallet ned
i de kommende år som følge af for lav fertilitet. Indvandring kan
dermed være en løsning. Men hvilken indvandring skal det være. Som
situationen tog sig ud i 2015, var der ikke meget vilje blandt
europæiske lande til f.eks. at modtage flygtningen/indvandrere fra det
mellemøstlige område, hvor krige i Syrien, Iraq og flere lande sendte
flygtningestrømme imod EU. Mange kom i faldefærdige både over
Middelhavet. Det umiddelbare problem var, at enkelte af de EU-lande,
der havde økonomiske problemer, f.eks. Grækenland og Italien, måtte
tage imod et stort antal flygtninge og havde pligt til at registrere
dem. Ifølge en EU-aftale, kunne flygtninge, der søgte videre til andre
dele af EU, sendes tilbage til det land, de først var ankommet til. Det
blev dermed bestemte lande, der kom til at bære hovedparten af byrden.
Hertil kom lande som Tyskland og Sverige, som var mindre afvisende end
andre lande. Tyskland kunne
i midten af 2015 se frem til at måtte modtage måske 800.000
asylansøgere/indvandrere, og at det var en strøm, der kunne fortsætte
de kommende år. Tyskland forlagte en rimelig fordeling mellem
EU-landene. Progression i skatten Velfærdssamfundet opnår en del af sin målsætning om større
lighed v.h.a. progression i indkomstskatterne. Figur 4: Progressionen i indkomstskattesystemet 2015
Jo højere indkomst, jo større skat skal der betales af den
sidst tjente krone, jvf figur 4. Der betales arbejdsmarkedsbidrag af al
lønindkomst. Og der er et bundfradrag af indkomst herudover på et
stykke over 40.000. Herefter kommer så kommunale skatter, der afhængig
af skatteudskrivningsprocenten i den enkelte kommune. Kommunalskatten
svinger typisk omkring 25-26 pct. Herefter kommer den statslige
bundskat på godt 6 pct og endelig sundhedsbidraget på omkring 5
pct. De høje indkomster betaler topskat 15 pct på indkomst over
460.000 kr. Et stadig tilbagevendende tema for reformer er den såkaldte ”ældrebombe” eller ”ældrebyrde”, dvs de ”grånende” befolkninger i de gamle OECD-lande. Der bliver flere og flere pensionister og færre og færre i de arbejdsdygtige aldre til at forsørge dem. I 1998 reformeredes efterlønsordningen, så det bliver mere fordelagtigt at vente med at gå på efterløn. Efterlønsordningen blev indført i 1979 af den socialdemokratiske mindretalsregering som et tilbud om tidlig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet for nedslidte lønmodtagere. Der var imidlertid et større antal end forudset, der brugte ordningen, så den gennemsnitlige danske tilbagetrækningsalder faldt ned imod 60-årsalderen. Danmark havde stadig en relativt høj tilbagetrækningsalder sammenlignet med flere andre EU-lande, men erhvervslivet konstaterede problemer med rekrutering af arbejdskraft. I Danmark indgik VK(O) velfærdsforliget i 2006, som i de kommende år gradvist vil skubbe alderen for tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet (efterlønsalder og pensionsalder) opad i takt med, at befolkningen bliver ældre ("levetidsindeksering"). Det skete efter, at Velfærdskommissionen havde fremlagt rapporter om den ændrede alderssammensætnings betydning for arbejdsstyrkens udvikling. I 2010 vedtog VK-regeringen med støtte af bl.a. Dansk Folkeparti og De Radikale "genopretningspakken", der skar arbejdsløshedsdagpengeperioden ned fra 4 år til 2 år. Samtidig blev perioden for genoptjening af ret til dagpenge sat ned fra 1 år til 1/2 år (dvs den periode, der skal arbejdes, for at man igen erhverver ret til arbejdsløshedsdagpenge). Man bevarede de stramme rådighedsregler, der betyder, at en arbejdsløs skal tage arbejde, der anvises af arbejdsformidlingen. I 2011 vedtog VK(O) sammen med Det Radikale Venstre en tilbagetrækningsreform, der ændrede på efterlønnen, så tidspunktet for at gå på efterløn skulle skubbes fra 60 år til 62 år i 2017, og folkepensionsalderen skal være 67 i 2022. Indgrebet imod arbejdsløshedsdagpengene var ledsaget med en argumentation om, at det i virkeligheden var en hjælp til de arbejdsløse, at de nu ville blive tvunget i arbejde tidligere end ellers. Og et menneske har bedre af at være i arbejde end at gå ledig. Problemet var bare, at der ikke var de fornødne jobs til rådighed, så i de følgende år faldt 30-50.000 ud af arbejdsløshedsforsikringen. For at råde bod på dette indførte SR-regeringen, der tiltrådte i 2011 en midlertidig "arbejdsmarkedsmæssig ydelse", der ikke var så høj som arbejdsløshedsdagpengene. Under højkonjunkturen i første årti af det 21. århundrede diskuteredes ønskeligheden af at kunne udvide arbejdsstyrken, enten med mere indvandring fra udlandet, eller ved at hidtil passive overførselsindkomstmodtagere kunne trækkes ud på arbejdsmarkedet. Mange hundredetusinde mennesker i de erhvervsaktive aldersklasser var i passiv offentlig forsørgelse. Mange
ser velfærdsstaten som en slags socialistisk Robin Hood stat. Den tager
fra de rige og giver til de fattige. Det kan være en relevant vinkel at
se velfærdsstaten under. Den blev jo til bl.a. fordi arbejderbevægelsen
ville have et samfund med mere retfærdighed, herunder også en mere
retfærdig fordeling af indkomsterne. Fordeling kan imidlertid være mange ting, og man skal være
bevidst om, hvad det er for en fordeling, man taler om. De vigtigste
måder at se fordelingsproblemer på omtales nærmere nedenfor.
Personel fordeling Den personelle indkomstfordeling er fordelingen mellem personer, f.eks. som det opgøres i SKATs registre. Figur 5: Gini-koefficient Den officielle statistik giver et billede af indkomstfordelingen, som det fremgår af figur 2. Den viser en såkaldte Lorenz-kurve over indkomstfordelingen. Uligheden er større, jo større A-arealet er i forhold til hele arealet under 45 graderslinjen. Størrelsen af dette areal sat i forhold til hele området under 45 graderslinjen udgør den såkaldt gini-koefficient. Den er ca 25 for Danmarks vedkommende. Et land som Brazilien, hvor indkomstfordelingen er meget ulige, ligger på en ginikoefficient på op imod de 60. Det kendetegner flere lande, at Gini-koefficienten kan ligge ret højt. Den
relativt lave gini-koefficient for Danmark hænger sammen med Danmarks
udbygning som velfærdssamfund siden 1930'erne (bl.a. resultat af
Kanslergadeforliget i 1933), og især i perioden efter 2. Verdenskrig,
hvor produktionen steg relativt kraftigt, mange kvinder kom ud på
arbejdsmarkedet, og der blev behov for udbygning af de universelle
velfærdsordninger.
Produktionen danner baggrund for den funktionelle indkomstfordeling, hvor man ser på fordelingen mellem virksomheds-/ejeroverskud på den ene side og på den anden side lønmodtagernes indkomster. Derudover har man også den personelle indkomstfordeling, hvor man ser på fordelingen på personer. Figur 6: Funktionel indkomstfordeling Figur
3 viser den funktionelle indkomstfordeling, altså
fordeling mellem lønindkomster og de samlede overskudsindkomster
(vireksomhedsoverskud, afkast af værdipapirer, etc). Udviklingen i
denne brøk (overskud/løn) kan sige noget om udviklingen i
styrkeforholdet mellem lønmodtagere og kapital/virksomheder. Hvis
profit/løn kvoten stiger, kan det give øgede muligheder for
samfundsøkonomien, når overskud investeres i teknologisk udvikling og
nyt produktionsudstyr. Men det er næppe så godt, hvis pengene anvendes
til passive anbringelser i f.eks. kunst, guld, malerier, jord eller
lign.
Lønhierarkier . Figur 7: Lønhierarki større i USA end i Danmark Kilde: USA Today og danske lønstatistikker. Direktørløn: Gennemsnitsløn i 100 største virksomheder. Arbejderløn: Gennemsnit for faglærte og ufaglærte. Fattigdom kan opstå som følge af utilstrækkelige sociale velfærdsordninger og/eller en markedsøkonomi, der ikke kan give beskæftigelse til alle til lønninger, de kan leve af. Det kan også hænge sammen med utilstrækkelig indeksering af sociale ydelser. For at man ved, hvad man taler om, kan det være vigtigt at få defineret, hvad fattigdom egentlig er. Begrebet opfattes meget forskelligt. Og det italesættes meget forskelligt. Det vil sige, der er flere fattigdomsdiskurser. Figur 8: Operationaliseringer (målinger) af fattigdom Der skelnes mellem absolut fattigdom og relativ fattigdom. Det
første er et mål for, hvad en person som minimum skal have af konkrete
ting for at overleve. FN's fattigdomsgrænser på 1,25 - 2 $ pr dag er
absolutte fattigdomsmål. Nogle latinamerikanske lande fastlægger en
kurv af nødvendige varer, som en familie skal have for at overleve og
fastlægger derefter, hvilken indkomst der er nødvendig for at kunne få
denne kurv af varer og tjenester. Det er mere end blot en diskussion mellem sociologiske
teoretikere, hvor man ud fra redegørelsen ovenover kunne tro, at de
forskellige definitioner supplerer hinanden, og at man nærmest kan
vælge definition efter forgodtbefindende. Pikettys teori om udviklingen i ulighed
Et af
de helt stor samtaleemner i
økonomiske tidsskrifter de senere år har været Thomas Pikettys bog Capital
in the 21st Century.
Den har vakt opsigt, både på grund af den store dataindsamling, den
bygger på,
og på grund af de tendenser, Piketty mener at kunne se for den
kapitalistiske
verdensøkonomi. Piketty
har arbejdet sammen med den
amerikanske økonom Emmanuel
Saez om udviklingen i indkomstfordeling. Figur 9: Udvikling i indkomstfordelingen i USA
Kilde:
Piketty xls’er. Nu
bringer han arbejdet videre i en
undersøgelse af formuefordelingen. Han undersøger forholdet mellem
kapital og
indkomster. Kapital definerer han bredt som produktionskapital (aktiver
i form
af produktionsanlæg, maskiner, etc), værdipapirer, penge, samt jord og
fast
ejendom. Indkomsterne er produktionsresultatet. Det er det, man
også
kalder Capital/output forholdet, eller forholdet mellem den samlede
kapital og
bruttonationalproduktet (BNP). Fordelingsmæssigt er udviklingen
præget
af, at den samlede kapital er meget ulige fordelt. Figur
10: Kapital –
indkomstforholdets udvikling i Tyskland, Frankrig og England Nogle
af sammenhængene er
illustreret i figuren ovenover. Piketty konkluderer på basis af
tallene, at
Verden er på vej ind i en tilstand med en tilsvarende ulighed som
den, der
beskrives i f.eks. Jane Austens romaner, hvor der er enorm forskel på
folk, der
lever af rentier-indkomst og den øvrige masse af befolkningen, der skal
arbejde
hårdt for en brøkdel af det, som de, der har arvet formuer, kan
disponere
over. Den store mængde af kapital var fordelt blandt en relativt
lille
andel af befolkningen. Kapitalmængden
i forhold til
produktionen falder i starten af det 20. århundrede. Det skyldes I.
Verdenskrig, Den store depression i 30′erne og II. Verdenskrig. Her
blev store
kapitalværdier ødelagt, og fra politisk hold blev der udfoldet en
indsats for
at beskatte formuer og indkomster hos de rige, så de ikke kunne
akkumulere
kapital så hurtigt som før. Det skete i form af arveafgifter og høje
topskatter
på sidst tjente indkomst. Figur
11: Højeste
marginalskatteprocenter på indkomster, USA, Storbritannien og Frankrig Piketty
operer med begrebet
kapitalafkast, som han kalder r. Det er afkast af investeret
kapital,
f.eks. i form af udbytte af aktier, kapitalgevinster, renteindtægter
o.lign.
Målt på al kapital er der tendens til et afkast, der svinger op og ned
omkring
5 pct. Piketty
kan nok sige noget om en
udvikling i nogle økonomiske kategorier, som er ret interessant. Men
det er et
problem, at hans kapitalbegreb er meget bredt, og dermed noget
uklart.
Ved at bringe husejerskab ind under kapital, sløres de mulige
klassemæssige
modsætningsforhold, man kunne have forsøgt afdækket, og man taber
blikket for
de dynamiske og modsætningsfyldte forhold i den kapitalistiske økonomi. Der er
også et tredje og måske mere
afgørende problem i det brede kapitalbegreb. Det mudrer diskussionen af
den
produktive kapitals rentabilitet. Som økonomer, lige fra de klassiske
som
Ricardo, Smith og nyere som John M. Keynes, har påpeget, er der tendens
til, at
kapitalens afkast falder, når der kommer rigelighed af den. Der kan da
ske en
destruktion af kapitalværdi, indtil dens rentabilitet efter en periode
er
genoprettet. Man kan
vanskeligt nå et niveau af
stjernestatus – og så i et fag som økonomi – uden at kritikere vil
melde sig på
banen. Det er også sket for Piketty. I en kritisk artikel i Financial
Times har
man hæftet sig ved, at han omgås nogle af sine kilder på en noget
lemfældig
facon. Piketty har
imødegået kritikken. Indekseret velfærd Det er blevet et generelt problem for en del velfærdsstater,
hvordan forskellige overførselsindkomster reguleres. Satsreguleringen af ydelser har ført til politisk debat. Er
det rimeligt, at der sker en gradvis udhuling af pensioner, andre
sociale ydelser og arbejdsmarkedsydelser som dagpenge og efterløn? Det
kan jo udvikle sig til en Storm P. model, hvor man fodrer hunden med
dens egen hale?
Internationale sammenligninger af velfærdsdata Levestandard og velfærdsniveauer sammenlignes internationalt i de såkaldte Human Development Reports fra FN's udviklingsorganisation UNDP. Human Development Index, HDI, er et sammensat
index for velfærd/livskvalitet med indeksværdier fra 0,00 til 1, hvor 1
er det højeste niveau. Der måles på sundhed, uddannelse, indkomst,
ulighed, fattigdom, kønsmæssig ligestilling, bæredygtighed og
governance. Indekset er "objektivt" i den forstand, at der måles på
kvantitative faktorer, f.eks. BNP pr indbygger, kønnenes repræsentation
i parlamentariske forsamlinger o.lign. Derved er indekset at foretrække
frem for f.eks. de såkaldte happiness indeks, der måler på subjektivt
oplevet. lykke/livskvalitet. OPGAVER: 1. Redegør for forskellene mellem
funktionel og personel indkomstfordeling
Hvor
meget velfærd? - Casemetoden
|
Indhold: Velfærdsmodeller Velfærdsklemmer Indvandring Reformer af velfærd Fordeling Fattigdom Piketty om ulighed Links: What can we Learn from Denmark? Satser for kontanthjælp m.m. i Danmark Arbejderbevægelsens erhvervsråds ulighedsside Udviklingen i skattetrykket Skattetrykket v. nettoficering af overførsler Progressionen i indkomstskatte- systemet Indkomstfordeling i Danmark: Brug f.eks. fordelingsafsnit i Statistisk Årbog, der kan downloades fra dst.dk
UNDP's human
development report (indikatorer for udvikling i alverdens lande. På
engelsk)
|