|
|
Indkomstpolitik går
ud på at dæmpe indkomststigninger (løn- og profit-indkomster), så
inflation dæmpes, og konkurrenceevne over for udlandet øges. | Det
er ikke nødvendigvis sådan, at lønkonkurrenceevne er det eneste
saliggørende. Ofte er de lande, der har størst konkurrenceevne, de, der
har de højeste lønninger, f.eks. Schweiz, Tyskland, Danmark. Det
skyldes, at disse lande har en høj strukturel konkurrenceevne
(infrastruktur, effektiv administration, gode uddannelser, tillid til
samfundets institutioner). Et land som Haiti med meget lave lønninger
har en dårlig konkurrenceevne. Noget andet er,
at en pludselig kraftig stigning i omkostninger kan virke som et chock
for enhver økonomi. Indkomstpolitik kan påvirkes
af fordelingen af lønninger. LO og 3F har ofte været fortalere for
solidarisk lønpolitik, hvor der skal skævdeles til fordel for de
lavtuddannede ved OK-forhandlinger. Men ofte sker der lønglidning i OK
perioden. |
Det er ikke altid så let at dæmpe lønstigninger i et samfund, hvor det er arbejdsmarkedets parter,
der aftaler, hvad lønnen skal være.
Der kan lægges pres på arbejdsmarkedets parter (fagforeninger #
arbejdsgivere) til at holde igen med løndannelse i forhold til, hvad
økonomien kan bære. Det er f.eks. Det økonomiske Råd (DØR),
der bedømmer det igennem undersøgelser og rapporter om økonomiens
tilstand. DØR har et sekretariat af økonomer, der laver disse
undersøgelser.
DØR består endvidere, som navnet antyder, af et råd, hvor der
sidder repræsentanter for de store organisationer. Hensigten er at
bringe dem til en fælles forståelse af, hvad økonomien kan bære. Hvis
der er udsigt til, at produktiviteten (produktion pr lønmodtager pr år)
stiger med 2 pct, og den økonomiske vækst vil være tæt på denne
procentvise stigning, er der ikke meget perspektiv i at forsøge at
gennemtvinge 10 pct lønstigning, da det så blot vil føre til mere
inflation eller en alvorlig svækkelse af konkurrenceevnen over for
udlandet, når virksomhederne indregner de højere lønninger i
omkostningerne. Undertiden laves der også indgreb
i overenskomstforhandlinger. Det kan ske for at standse en konflikt,
der ellers rammer samfundets produktion og fordeling. Eller det kan ske
for at dæmpe vækst i indkomster. CO-Industri: Centralorganisation Industri. De ansatte i industrien. De er samtidig medlemmer af 3F, HK, Metal m.fl. Det kaldes et kartel. De er gået sammen på den måde for at kunne forhandle overenskomst med Dansk Industri, den dominerende arbejdsgiverorganisation for industrien. | Det danske overenskomstfor- handlingssystem et vigtigt element i indkomstpolitikken
Figuren
viser, hvordan forhandlingssystemet på arbejdsmarkedet spiller ind på mulighederne for indkomstpolitikken.
På flere overenskomstområder, f.eks. industrien, er
systemet decentraliseret, så der aftales mindstebetaling i den centrale
OK, og ellers er det op til lokale forhandlinger, hvordan lønnen
udvikler sig i forhold til mindstesatsen (et såkaldt
minimallønssystem). På nogle OK-områder er der et normallønssystem,
hvor lønnen, og hvordan den skal udvikle sig i perioden, aftales i den
centrale overenskomst. |
Institutionelle forudsætninger for indkomstpolitik I
et land som Danmark gælder der særlige institutionelle forudsætninger
for at føre indkomstpolitik. Man taler om den danske model. Det er et
sæt af regler, der danner ramme for, hvordan der aftales overenskomster
på arbejdsmarkedet, og hvordan organisationerne selv igennem deres
forhandlinger tager beslutninger og udformer regler for, hvordan
systemet skal virke. Trepartsforhandlinger Man kan fra statens side inddrage arbejdsmarkedets parter i dialog i de såkaldte trepartsforhandlinger (stat,
arbejdsgivere, lønmodtagere), hvor staten så indirekte kan kompensere
lønmodtagerne for løntilbageholdenhed ved kommende
lønforhandlinger. Det kan ske ved, at staten laver lovgivning, der
tilgodeser lønmodtagerønsker, så kravene eventuelt formindskes ved
OK-forhandlingerne. I stedet for højere løn ved OK-forhandlinger, får
lønmodtagerne måske en skattelettelse igennem ændret skattelovgivning
vedtaget af Folketinget. Hermed påvirkes lønkonkurrenceevnet i forhold
til udlandet ikke så meget, som det ellers ville være sket. Det, der
tilbydes lønmodtagerorganisationerne kan udover skattelettelser også
være f.eks. efteruddannelse, bedre barselsregler, ændret
ferielovgivning, etc. Det økonomiske Råd laver halvårlige rapporter om økonomien, der kan give rammer for en vurdering af økonomiens bæreevne.
Spørgsmål og videre arbejde: Find den seneste rapport fra Det økonomiske Råd (DØR, link ovenover). Hvordan vurderes økonomien lige nu? Hvilken indkomstpolitik kan det lægge op til? Find den seneste overenskomst i fuldtekst fra CO-industri/Dansk Industri (link ovenover). Hvilken indkomstpolitik indeholder den? Hvordan satser overenskomster på løn i forhold til andre spørgsmål (arbejdstid, efteruddannelse, arbejdsmiljø, etc)?
|
|
|