|
Efter valget 2015
Ved valget i juni 2015
skete der ganske betydelige forskydninger i partiernes stemmetal, og et
nyt parti, Alternativet kom ind i Folketinget med 9 mandater.
Folketingsvalget 2015
| Antal stemmer
|
|
| HELE LANDET | LANDSDEL HOVEDSTADEN | LANDSDEL SJÆLLAND-SYDDANMARK | LANDSDEL MIDTJYLLAND-NORDJYLLAND |
| GYLDIGE STEMMER I ALT | 3 518 987 | 1 057 655 | 1 280 794 | 1 180 538 |
| A. Socialdemokratiet | 924 940 | 260 619 | 340 916 | 323 405 |
| B. Radikale Venstre | 161 009 | 75 230 | 41 381 | 44 398 |
| C. Det Konservative Folkeparti | 118 003 | 42 875 | 35 557 | 39 571 |
| F. SF - Socialistisk Folkeparti | 147 578 | 54 777 | 47 873 | 44 928 |
| I. Liberal Alliance | 265 129 | 97 698 | 86 146 | 81 285 |
| K. Kristendemokraterne | 29 077 | 5 393 | 8 081 | 15 603 |
| O. Dansk Folkeparti | 741 746 | 171 142 | 328 166 | 242 438 |
| V. Venstre, Danmarks Liberale Parti | 685 188 | 155 225 | 263 974 | 265 989 |
| Ø. Enhedslisten - De Rød-Grønne | 274 463 | 116 850 | 84 563 | 73 050 |
| Å. Alternativet | 168 788 | 76 306 | 43 918 | 48 564 |
| Kandidater uden for partierne i alt | 3 066 | 1 540 | 219 | 1 307 |
|
Kilde: Dst.dk.
Det lykkedes igen De Blå partier samlet set at vinde et valg
på at spille indvandrerkortet. Venstre, der godt nok gik kraftigt
tilbage, gjorde det til tema i valgkampens løb at genindføre lavere startydelser
for indvandrere.
Samtidig blev frygten for de fremmede manet frem i medierne af de
dramatiske beretninger om rædselssejladserne med asylansøgere fra
Nordafrika over Middelhavet i faldefærdige både. Tænk,
om alle de mennesker kom til Danmark!?
At forsøge at finde rationelle
og menneskelige løsninger på problemet, f.eks. ved at tilslutte sig
initiativer og deer i EU om, at landene skal forpligte sig på at tage kvoter af
asylansøgere, så det ikke bare er Italien og Grækenland, der står
tilbage med aben, var der ikke opbakning til fra ret mange. Men det kunne i det mindste have været godt med en debat om det.
Mærkeligt nok var retsforbeholdet (et af Danmarks 4 forbehold til
EU-traktaten, der bl.a. sikrer egen asyl- og indvandrerpolitik)
overhovedet ikke i spil i valgkampen.
Det var til gengælde en aftale
mellem de blå partier om, at man vil støtte den britiske
premierminister David Camerons kamp imod en europæisk social union,
hvor en sådan union nærmest blev set som identisk med accept af social
dumping.
Det billede, der blev skabt i medierne og
offentligheden var af en verbal boksekamp mellem de to
"præsidentkandidater": "blå blok mod rød blok", og det var hver
af disse to
blokkes største partier, hvis ledere stod over for hinanden.
"Er du blå eller rød" lagde op til at antyde et
klart valg mellem to forskellige alternativer. I realiteten kan det
diskuteres, hvor meget valg der var tale om, da Blå Blok også ville
sikre velfærden og lagde forslag frem om udvikling i sundhedsbudgettet,
der ville overstige Rød Bloks fremskrivning af dette. Det førte til
formulering af meget simple valgkampsslogans, f.eks. om "nulvækst" i
offentlig sektor over for 0,6 pct (Socialdemokrater) eller 0,8 pct
vækst (DF). "Det skal kunne betale sig at arbejde" blev et simpelt
slogan, der skulle tydeliggøre, at i det danske
velfærdssamfund var der for lidt incitament til at arbejde og yde en
indsats.
"Kontanthjælpen er for høj"
blev sat op imod "Kontanthjælpen har den størrelse for at sikre imod
børnefattigdom". Var man til lidt mere velfærd eller til lidt mere "det
skal kunne betale sig at arbejde"? Det var så at sige en betydelig del af danske vælgeres valgtema det år.
Noget af det, man kan hæfte sig ved i forbindelse med
folketingsvalget i 2015, var den stadig mere tydelige forskel i
politisk kultur og politiske værdier imellem det kosmopolitiske
"storby-Danmark", der er åben over for globaliseringen og dens
udfordringer og det
såkaldte "udkantsdanmark", der bæver for fremtiden og de globale
udfordringer.
I det første ser mulighederne. Man ser positivt på
indvandring og man
føler sig generelt mere trygge ved tingenes forandring. I det andet
frygter man større økonomiske afsavn. Man er utryg ved, hvad
globaliseringen og
indvandringen kan bringe, og man føler en større national tilknytning
til danske værdier. På Nørrebro var Enhedslisten det største parti, i
Tønderkredsen var det Dansk Folkeparti. Danmark knækkede så at sige
midt over kulturelt ved fv15.
Første store forlig
Folketingsvalget
og de efterfølgende problemer for den smalle
Venstreregering (34 mandater) med at finde flertal for sin politik har
givet fornyet
interesse for, hvordan en regering, der hviler på et smalt flertal, kan
samle stemmer nok bag sin politik. Man kan nok forudse, at det bliver
en regering, der vil blive udsat for pres fra sin parlamentariske
basis, Liberal Alliance, De Konservative, - og ikke mindst Dansk
Folkeparti, som blev det største parti i blokken, og som vil tage sig
godt betalt for at levere stemmerne til regeringen.
I midten
af juli 2015 stod Venstreregeringen over for at skulle forny
kommuneaftalen for 2016. Det er en aftale med KL (Kommunernes
Landsforening) og regionerne om den kommunale økonomi: Hvor meget på
kommunerne bruge? Og hvor store skal de kommunale bloktilskud1 være. Det
var et beløb på 65 mia kr, det drejede sig om.
Kommuneaftalen blev forhandlet igennem af regeringen
og KL og regionerne. Regeringen havde regnet med, at den kunne bruge
sin parlamentariske basis til at få vedtaget et såkaldt aktstykke i
Finansudvalget. Et aktstykke er en foreløbig aftale om afholdelse af
udgifter, som senere bekræftes lovmæssigt ved vedtagelsen af
finansloven.
I dette tilfælde ville De Konservative, støtteparti for
Venstreregeringen, ikke medvirke til at sikre flertal for aktstykket,
med mindre grundskylden på ejendomme blev fastfrosset for en kommende
flerårig periode. Det er vist en ny parlamentarisk skik. at et
støtteparti ikke leverer stemmerne til noget normalt så upolitisk som
en kommuneaftale.
Det stillede regeringen i en vanskelig situation, som blev
løst ved, at Socialdemokraterne og De Radikale sikrede flertal for
aktstykket sammen med Dansk Folkeparti og regeringens egne mandater.
Socialdemokraterne (SD) stillede som betingelse, at Venstre fremover
skal forpligte sig til at bakke en evt. kommende SD regering op på
samme måde. Der var dermed lavet en aftale, som vil binde Venstre
fremover. For SD kan det også have spillet ind, at man vil signalere
samarbejdsvillighed for at undgå, at DF alene kan presse den smalle
regering.
Det "samarbejdende folkestyre" med brede forlig viser sig at
være en lige så karakteristisk - eller måske endda mere karakteristisk del
af Folketingets arbejde end den dramatiske situation, hvor to fløje står
over for hinanden, og det skal efterprøves, i overensstemmelse med det
parlamentariske princip, om der er et flertal på 90 mandater bag en
regering.
Deltagelsen
i brede forlig viser, at man som parti er "stemmer der arbejder". Man
deltager i løsningen af landets problemer. Nok så vigtig er, at de, der
ikke er med i et forlig, "sættes uden for indflydelse". Det kan på den
anden side have den fordel, at man ikke er med til at legitimere, hvad
der er aftalt, og det kan i nogle situationer være en fordel i relation
til vælgerne. Men det kan også blive til ulempe for partiet, at man
ikke er med til at "tage et ansvar" og levere synlige resultater,
vælgerne kan se. Det er karakteristisk for den nye parlamentariske
situation, at spillet omkring oplysningerne til Folketinget om salget
af DONG-aktier til Goldman Sachs pludseig kom i bevægelse hen over
sommeren. Enhedslisten signalerede, at man nu vil se de andre
tilbudsgiveres tilbud, og det blev straks bakket op af DF. Og
Venstre-finansministeren udtalte stor villighed til at se på det. Her
har den foregående finansminister Corydon ellers været en klippe i
forsvaret af statens "anstændige" behandling af tilbudsgiveres krav om
fortrolighed - og så måtte folkestyret pænt vente!
En tungere sag kom
Peter Skaarup med midt i sommervarmen i starten af august: En liste med navne på om
udflytning af et større antal statslige institutioner til provinsen.
Det vil blive svært for regeringen at undslå sig, da Venstre selv, om
ikke i det omfang og så konkret, har meldt ud om en lignende politik til etablering af flere arbejdspladser i Udkantsdanmark.
Det kan måske rette lidt op på den centralisering, der skete i medfør
af kommunalreformen, som Venstre selv stod bag, da Lars Løkke var indenrigsminister.
Den
siddende regering, der oftest tager initiativ til ny lovgivning, vil
være interesseret i brede forlig for at få parlamentarisk og
vælgermæssig rygdækning bag lovgivning. I perioden 2001 - 11 blev der
indgået det ene finanslovsforlig efter det andet af VK(O).
Finanslovsforligene var i flere tilfælde igangsættere af andre forlig,
fordi det krævedes af f.eks. DF som betingelse for at være med. Det
kunne f.eks. være retslovgivning og udlændingelovgivning.
I den
kommende regeringsperiode vil man formentlig opleve, at initiativer til
megen ny lovgivning - stik imod børnelærdommen - ikke længere vil blive
taget af regeringen, men vil komme fra topledelsen i DF.
Brede forlig og vetoret
Indgåelsen af forpligtende brede forlig, der giver deltagerne vetoret
over ny lovgivning på området, er en parlamentarisk skik, der har udviklet
sig på Christiansborg. Og man kan diskutere, om det er i
overensstemmelse med principperne for repræsentativt demokrati?
Vælgerne
vælger jo politikerne for en valgperiode for, at de skal kunne beslutte/lave
ny lovgivning uden at være bundet af noget i denne periode. Forlig kan
opsiges, men det skal efter skikken ske inden et valg. Det vil sige, at
nyvalgte politikere kan være bundet af noget, som de, der sad i den
tidligere periode besluttede.
I forbindelse med regeringsdannelsen 2011 viste det sig at blive et
problem, at De Radikale var med i tilbagetrækningsreformen fra maj
2011, som medførte store ændringer af efterlønnen, og som førte til
tidligere implementering af velfærdsforliget fra 2006, så pensionsalder og
efterlønsalder vil blive sat op hurtigere. Når De Radikale var med i dette
forlig, ville en ny regering af SF, S og RV jo være bundet af, at De
Radikale måtte stemme sammen med V, K og O om en gennemførelse af
tilbagetrækningsreformen.
Der
var iagttagere, der anbefalede, at man efter et valg kan bryde indgåede
forlig fra tidligere valgperioder. Det kan man måske godt rent
statsretsligt (dvs det er ikke imod grundloven), men det vil kunne
blive ødelæggende for det, man kalder "det samarbejdende folkestyre",
og altså ødelæggende for mulighederne for at indgå brede forlig
senere.Og det vil kunne føre til massakre på forlig, som den
forligsbrydende blok selv sætter højt, når den anden fløj kommer til
magten efter det næstfølgende valg.
Mindre polarisering nationalt p.g.a. globaliseringen?
De mange brede forlig kan ses som en konsekvens af samfundsudviklingen. I
og med at Danmark er blevet mere og mere integreret i den internationale
økonomi, ses politik i mindre grad som kamp mellem to fløje på en national
arenas kampplads.
Fællesinteresser søges varetaget i relation til det
internationale niveau. Polariseringen er på forskellige politikområder rykket op på det internationale
niveau. Hvis sager politiseres for meget på det nationale plan, risikerer
man at tabe de fælles mål i forhold til omverdenen af syne. Klima- og
miljøpolitik er eksempler. Der er en bred enighed om en indsats for at
mindske CO2 og kilder til forurening med farlige stoffer. Der kan nok ske
polarisering, men det er oftest i forhold til mere marginaliserede
protestgrupperinger.
Partierne har stadig mange afvejninger at gøre i forhold til ideologi og
interesse, men disse afvejninger rykker ned i 2. række, når man indgår i
brede forlig i forhold til opinionsfaktorer.
Det er her afgørende, hvordan man formulerer en diskurs, der forklarer,
hvad man som parti vil med deltagelsen. De Radikale så f.eks. deres
deltagelse i tilbagetrækningsreformen som led i fremme af en
"reformdiskurs", der skulle bringe dansk økonomi på fode igen efter
finanskrisen og i lyset af udfordringerne fra den demografiske bombe, der
ville komme de næste årtier.
Den aktuelle situation, konjunktur og omverdensfaktorer spiller en stor
rolle. Trak man f.eks. for store veksler på "reformdiskursen" om det
fleksible arbejdsmarked, når krisen bredte sig i den omgivende økonomi. De
"jobskabende" effekter af det fleksible arbejdsmarked, skatteincitamenter og
den åbne markedsøkonomi udebliver jo. Folk skifter i den situation ikke jobs
så let, eller overføres fra ledighed til jobs, når den samlede efterspørgsel
er lav.
Det
kunne til gengæld gøre velfærdsdiskursen mere appellerende. Altså f.eks. i
forhold til diskussionen om dagpengeperioden: Nytter det at reducere denne,
hvis de arbejdsløse omskoles til jobs, der ikke findes p.g.a
konjunkturudviklingen i verden omkring Danmark?
Diskurser bliver mere effektive, jo mere de kan rettes ind
efter en vælgermæssig "fællesinteresse". Derfor skelner "reformdiskursen" da
også mellem det korte og det lange sigt. På langt sigt hævder man at sikre
velfærden bedre, fordi man gør Danmark mere "fit" til den globale
konkurrence.
Den stærke diskurs kan blive den, der formår at binde issues sammen i
logiske og forståelige bundter. At man f.eks. kan opløse paradokset
vækst-jobs-miljø-velfærd. Sammenbinding af jobs, demografi og velfærd skete
med velfærdsforliget i 2006. Men tidsfrister og faser kunne politiseres i
relation til EU's europagt-plus og EU's gældskrise. Det kunne danne
baggrund for tilbagetrækningsreformen.
Note:
1 Bloktilskud: Beløb som overføres fra staten
til kommunerne hvert år efter kriterier som befolking, social
sammensætning, m.v., og som kommunerne bruger til lovbefalede
udgiftsområder, men uden at pengene er båndlagt til konkret detaljeret
anvendelse.
|
|
Links:
Se denne side i nyt
vindue
|