|
Dannelsen af det nye parti Ny Alliance har sat godt gang i de politiske
stammedanse på Christiansborg og i medierne. Der går ikke lang tid imellem,
at nye politiske signaler basuneres ud. Partierne er i gang med at profilere
sig og positionere sig i forhold til den chokerende nye situation med det
nye parti, der tilsyneladende, hvis man skal tro meningsmålingerne, har
erobret en stor del af den politiske midterbane.
Statsministeren satte et afgørende angreb ind på sit
pressemøde tirsdag 15.5., hvor han stillede spørgsmål til finansieringen af
den gigantiske skattelettelse, Ny Alliance lægger an til. Og det lykkedes
ham i en vis grad, godt sekunderet af en rapport fra Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, at tage partiet på sengen. Det blev nu formuleret som et
langsigtet mål - næsten lige som det klasseløse samfund el.lign. - at nå ned
på 40 pct indkomstskat.
Onsdag den 16.5. rykkede Thorning-Schmidt ind på banen med en
melding om at ville samarbejde med Ny Alliance hen over midten. Den
strategi, Thorning-Schmidt går efter, ligner en "dansk
Blair"/socialdemokratisk Fogh: Læg partiet hen over midten, erobr den
politiske midten, og man kan sikre sig regeringsmagten for en længere
periode.
Den bed Khader ikke på. Til Ritzaus Bureau udtalte han:»Vi
er uenige med Helle Thorning-Schmidt, når hun siger, at Socialdemokraterne
er et midterparti. Kunne man måske forestille sig et regeringssamarbejde
mellem Socialdemokraterne og VK? Socialdemokraterne har ikke vist, at de kan
arbejde hen over midten. Derfor mener jeg, at vi er det eneste midterparti«,
siger Naser Khader
Socialdemokraterne tilhører den "røde blok",siger Khader videre. Det er
kampen om midten, det gælder. Khaders succes i meningsmålingerne illustrerer
en udvikling i vælgermassen, der har været i gang længe, og som ser ud til
at komme totalt bag på det samlede VK(O), nemlig at store vælgersegmenter i
længere tid har været i stigende grad utilfredse med den måde, der er ført
værdipolitik på i Danmark. Hjort Frederiksens melding i 2006 om, at der er
et "værdifællesskab" mellem hans eget parti og Dansk Folkeparti er
tilsyneladende ikke
faldet i den bedste jord hos en stor del af Venstres vælgere.
Dansk Folkeparti melder sig også med markeringer i stammedansen: "I
forhold til Folketingets andre partier er Ny Alliance det parti med den mest
rabiate skattepolitik måske på nær Enhedslisten," siger Dansk
Folkepartis skatteordfører, Mikkel Dencker, til Børsens Nyhedstjeneste.
Dansk Folkeparti har for længst opdaget, at det er Danmarks mest udprægede
"arbejderparti", når man ved denne betegnelse forstår vælgerbaggrunden. Det
er partiet med den største andel af arbejdervælgere (Folketingsvalget 2005).
Partiet forsøger med udtalelserne at holde fast på den politiske
midterbane m.h.t. fordelingspolitikken. Det er pt den mest oplagte strategi
i betragtning af, at det kan være vanskeligere pt at få fast grund under
fødderne i de værdipolitiske markeringer. Succesen for markeringer på dette
område er stærkt "flimsy" og afhænger af, i hvilken grad medierne har været
med til at piske billeder op af den "islamiske trussel".
Figur 1: Højre og venstre i fordelings- og værdipolitik
Dansk Folkepartis markering minder lidt om Foghs. Man er bare noget
tydeligere, når man taler om politikken som "rabiat skattepolitik". Der er
unægtelig en vis kontrast mellem denne udtalelse og den, bryggeriarbejdere
på Fredericia Bryggeri kom med i TV-nyhederne tirsdag den 15.5., hvor de
udtrykte stor interesse for Ny Alliances skattepolitik. Det drejer sig om
arbejdere, der betaler topskat - hvad ganske mange arbejdere efterhånden
gør. Og for dem var det ikke meget at få ud af det sure slid, at man står
med 37 øre for hver krone, man har tjent - måske på natligt skiftehold.
Her kan man igen se, hvor fatalt et fejltrin, Ny Alliance
begik, da partiet uden videre accepterede at slække på skattepolitikken. Man
kunne have drejet den og givet den et "afbalanceret indhold" ved at
sætte den ind i en ramme, der vedrører den samlede fordeling af indkomster
og formuer i Danmark: Hvad er det for en fordelingspolitik, der har medført
de stærkt stigende formuegevinster til husejere, kunne man have spurgt?
Partiet lader sig slå tilbage på marken på et område, hvor de netop kunne
have en styrkeposition. Hvis det nye parti laver flere af den slags
bommerter, vil det hurtigt se sig reduceret i meningsmålingerne.
En Epinion-undersøgelse i ugebladet A4 30.9.06
viser, at:
- 57 procent er enige og 16 procent uenige i, at »det er positivt
med et multikulturelt samfund«.
- 57 procent er enige og 11 procent uenige i, at »globaliseringen
udgør ingen trussel mod Danmark«.
- 69 procent er enige, og 15 procent er uenige i, at »det var
nødvendigt, at Danmark strammede op i udlændingepolitikken«.
- 57 procent er enige, mens 25 procent er uenige i, at »islam udgør
en trussel mod vestlige, demokratiske værdier«.
- Og 79 procent af de adspurgte er enige og kun seks procent uenige
i, at »det danske samfund hviler på nogle særlige danske værdier, som
det er nødvendigt at værne om«.
|
At Ny Alliance har succes med at finde, hvor den gennemsnitlige dansker
ligger i værdikampen, vidner en Epinion-undersøgelse fra 2006 om, jvf
tekstboksen. Partiet ligger på midten af det værdipolitiske spektrum, jf
figur 1, omkring værdikampen mellem multikulturalisme på den ene side og
national indelukkethed på den anden. Det er noget af det, der forklarer
partiets succes i meningsmålingerne, som det også fremføres af Per Michael
Jespersen, redaktør for Ugebrevet A4 i Politiken 19.5.07.
V(O)-strategien ser ud til at være at slå igen imod det regeringen farlige vælgeroprør
ved at vise Ny Alliances uvederhæftighed på fordelingspolitikken.
Herved
fjernes fokus fra værdipolitikken. Det er nok ikke klogt, da det er her,
kampen står. Her er der ellers problemer nok, når
man ser den besynderlige deling af nationen omkring Asmaa og tørklæder. Man
skal se det udefra for ret at få øje på absurditeten. Det er da også, hvad
den britiske avis The Guardian gør i en stort opsat
artikel om Danmark onsdag den 16.6.07. Avisens journalist er næsten at
sammenligne en Candide, der er steget ned fra månen og kigger på de mærkværdige Daneboere.
Og så har de endda haft en lignende debat i Storbritannien, men måske holdt
i knap så skingert et toneleje.
Artiklen taler om the first Muslim woman ever to enter the Folketing, the
Danish parliament in Copenhagen. Og det giver anledning til nærmest
pinsel og plage (torment), idet hele cartoonssagen fra starten af 2006
genoplives af denne 25-årige social workers entre på den landspolitiske
scene. Dansk politik kløves - for Gud ved hvilken gang - på tværs af
den traditionelle Højre-venstre skala efter en værdipolitisk delelinje
sekularisering/religiøse symboler.
The Danish People's Party or DFP, the far-right movement that
unofficially props up the weak centre-right government of the prime
minister, Anders Fogh Rasmussen, is on the warpath. A couple of DFP
politicians compared the headscarf to the Nazi swastika. One described the
prospective MP as "brainwashed".
Avisen beskriver samtidig Danmarks økonomiske succes. Her er landet med
rekordlav arbejdsløshed, rekordhøj levestandard og en placering i en
lykkemåling som det lykkeligste land. Abdol-Hamid meddeler da også til the
Guardian, at Danmark er et "dejligt land at være muslim i, der er meget mere
islam i Danmark end i Iran eller noget andet sted i Mellemøsten.
Det må man jo give hende ret i. Der er næppe noget andet sted
i Verden, hvor religiøse diskussioner er trængt så langt frem i det
offentlige rum. Om det er Elsebeth Gerner Nielsens, Abdo-Hamids eller andres
skyld, kan diskuteres; men det er indiskutabelt, at det indtager en plads,
der må forundre enhver Candide, der er steget ned fra månen, Mars eller et
andet sted, hvorfra man anskuer verden på ny.
Højre - venstre skalaen
Den stærkt forkætrede fordelingspolitiske højre- venstre skala sættes
under debat af bloggeren Allan, "mavepusteren", på avisen.dk. Han mener, det
er for tidligt at afskrive den:
Det lyder fra mange sider at politik i Danmark er i
opbrud. At den gamle højre-venstre skala er ubrugelig og man istedet burde
lave en værdi-politisk skala hvor Dansk Folkeparti er i den ene ende og det
radikale venstre i den anden.
Denne nye skala skal have udkonkurreret den gamle økonomiske, der skelner
mellem partier der vil øge den offentlige sektor for at skabe udligning i
samfundet og så den anden side der vil formindske den offentlige sektor for
at øge det private initiativ. Med denne skala de fleste kender fra
skolebøgerne er enhedslisten i den ene ende og dansk folkeparti i den anden.
Næh den vigtigste skala er en international - multikulturel fløj og en
national og monokulturel fløj. Her er det dansk folkeparti i den ene ende og
de radikale i den anden.
Desuden er der utallige personer der føler at dansk folkeparti på den
klassiske højre-venstre fløj bør ligge på midten. Dette begrundes med at
partiet ligger ganske tæt på socialdemokratiet hvis man af vanvare kommer
til at læse parti-programmet ang. velfærdspolitik.
Når man kigger på den praktiske politik er fronterne dog som de altid har
været. DF, V og K går ind for et skattestop der udhuler den offenlige
sektor. I de byer hvor DF har siddet i byrådet og haft magt, kan man se den
allerstørste nedskæring i den offentlige sektor. På områderne: miljø,
ulandsbistand, kontanthjælp, bistandshjælp, SU, børnehaver, SFOer og
efterløn/pension er der alle sket drastiske nedskæringer - enten ved direkte
nedskæringer som ved miljø og ulandsbistand, eller med strukturelle
nedskæringer(kontanthjælpsloft, færre penge per barn, hævet efterlønsalder
osv osv. Alle tiltag med stemmer fra DF, V, K og dernæst mest de Radikale og
en del med Socialdemokraterne. Alle partierne opfører sig altså som
forventet i forhold til den gamle skala.
Når det gælder den såkaldte "værdipolitik" herunder især indvandrings og
EU-politik, er sagen den samme. I den klassiske model har det altid været
venstrefløjen der har været mest indvandrings-venligt og højrefløjen der var
mest fjendtlig. En enkelt undtagelse er dog at Socialdemokraterne har lagt
sig til højre for de radikale på dette område, men ellers holder den gamle
model vand (avisen.dk).
Det er sandt nok, at Dansk Folkeparti har været en del af VK(O)
skattestopspolitikken. - Men samtidig forsøger partiet at distancere sig fra
den - i en erkendelse af, at det i et velfærdssamfund som det danske vil
blive politisk selvmord på længere sigt at spare for meget på den offentlige
sektor - specielt når man tager partiets vælgergrundlag i betragtning.
Partiet er gået frem på en velfærdseksklusiv national-konservativ
dagsorden, der især vil reservere velfærd for danskere af "ren" etnisk
baggrund. Herved adskiller de sig fra de ægte socialdemokrater, der slæber
rundt på gammel ideologisk bagage, der taler om noget så umoderne som
international solidaritet. Det kan man ikke bare smide over bord i en
populistisk rus - i hvert fald ikke så længe man skal blive ved med at have
størstedelen af fagbevægelsen med om bord.
Højre-venstre distinktionen opstod oprindelig i forbindelse med den franske
revolution og den første nationalforsamling, hvor de
venstreorienterede sad til venstre i salen og de mere konservative
elementer til højre. Som sådan er den udtryk for forskellige holdninger til
samfundsmæssig forandring, der har hængt ved op igennem industrisamfundet og
op til i dag. Det er ikke noget, der opstår af sig selv. Det er udtryk for
samfundsmæssige forandringsprocesser, hvor den økonomiske udvikling danner
nye klasser og nye konfliktlinjer og modsætninger mellem disse. At vi nu
befinder os i noget, der af nogle kaldes et videnssamfund, er udtryk for, at
de sociale grupper og forholdet imellem dem har ændret sig. Højre-venstre
skalaen har været forankret i nationalstatens demokratiske
moderniseringsproces. Den har været udtryk for fordelingspolitiske kampe,
der har fundet sine velfærdsmæssige kompromisser i de nationale parlamenter,
og som i sig selv har medvirket til at skubbe dette samfund fremad. Men den
er samtidig ved delvist at opløse sig selv, når dette samfund går ind i
fase, hvor der sker en udvikling fra det nationale hen imod det globale.
Dermed skiftes der også fokusering i fordelingspolitikken, det være sig
regressivt eller progressivt.
Symbolpolitik
Hvis et tørklæde virkelig kan føre til dannelse af
et nyt parti, bryde blokpolitikken og få Anders Fogh til at opgive
skattestoppet, så fortryder jeg egentlig, at jeg ikke gjorde det noget
før Elsebeth Gerner Nielsen (Berl. online 16.5.07) |
Man kan kalde det symbolpolitik. Tørklædet er ikke bare et stykke tekstil,
men det signalerer i denne sammenhæng en diskursiv kamp mellem forskellige
samfundsmodeller, et multikulturelt samfund over for et samfund med en
national enhedskultur.
For den radikale Elsebeth Gerner Nielsen er det også blevet betegnet som
et symbol på kvinders ytringsfrihed og ligestilling:
»Jeg reagerede prompte på Dansk Folkeparti, der sagde, at kvinder der gik
rundt med tørklæde på, kunne sammenlignes med nazister. Min
søstersolidaritet sagde mig, at det skal vi ikke finde os i. Man skal ikke
tvinge kvinder til at tie, fordi de går klædt på en bestemt måde. Så det var
en kamp for ytringsfriheden og for at alle kvinder skal have lov til at ytre
sig uanset hvad de har på hovedet.« (Berl. Tidende 17.5.07)
Som en udløber på sagen stillede Pia Kjærsgaard forslag om, at der skal
vedtages en lov, der forbyder kvinder at have tørklæde på i skoler og visse
andre steder i det offentlige
rum:
Der er åbenbart intet i dansk politik, der i
øjeblikket kan skabe lige så meget opstandelse som det muslimske
hovedtørklæde. Det måtte jeg endnu en gang erkende, da jeg i den forgangne
uge dristede mig til at foreslå et forbud mod at bære hovedtørklæder i
folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.
Furoren om tørklædet viser, at det danske samfund
har ændret sig fundamentalt. Det muslimske mindretals værdier og kultur
fylder utrolig meget i vores samfund. Når den danske befolkning med Dansk
Folkeparti som katalysator forsøger at problematisere mindretallets værdier,
som eksempelvis at kvinder bør skjule deres hår ved at bære hovedtørklæde,
så kalder det straks på alle mulige krænkede følelser blandt muslimerne.
Ikke en tøddel af sin egen kultur, er en betragtelig del af muslimerne parat
til at afstå for at blive integreret i det danske samfund.
Tørklædet er en markør, der sender et signal om, at
den der bærer tørklædet er anderledes, end os andre. Dermed er tørklædet med
til at grave grøfter mellem danskere og indvandrere. Kilde: Pia
Kjærsgaards ugebrev 21.5.07.
Ja, der er meget korrekt i de første sætninger. Men
hvis er skylden? Det har aldrig vakt særlig meget furore i f.eks. USA, at
jøder har båret kalot og anden religiøs beklædning i det offentlige rum - eller at muslimer i dag bærer tørklæde. Men amerikanere er måske mere
tolerante end danskere? Eller også har de ikke et lignende parti til at
piske fremmedfjendtlige holdninger op? Det er naturligvis ikke tørklædet,
der graver grøfter. Det er bare en klud af stof. Det er mennesker, der
graver grøfter mellem mennesker.
Måske drejer det sig om, at Danmark er så rigt og nyder så godt af den
globaliserede økonomi, at man skal finde andre spørgsmål at "dele sig efter
anskuelser" på. Det ser ud til at lykkes i forbløffende grad.
|
|
Political Compass in English |
|
|