Mellem velfærdsøkonomi, klimamodeller og politisk strategi Ifølge præsident Barack
Obamas klimazar Todd Stern ville det blive vanskeligt med
at få en klimaaftale i København ved COP15 i december 2009. Det kom til
at holde stik. Det lykkedes ikke. Det blev ikke nogen bindende traktat
om begrænsning af udledning, men kun en aftale, som stillede landene
frit til at lave egne udledningsbegrænsninger. At den britiske Stern forudså de barrierer og interessekonflikter, som fik Københavnskonferencen til at gå ned, fremgår af dette citat fra Sternrapporten: CO2 emissions (udledninger) per head have been strongly correlated with GDP per head (har haft en stærk sammenhæng med BNP pr indbygger). Som et resultat, så har Nordamerika og Europa siden 1850 produceret omkring 70% af al CO2 udledning, der følger af energiproduktion, mens udviklingslandene har stået for mindre end en fjerdedel. Det meste af den fremtidige vækst i udledning vil komme fra de lande, der i dag er udviklingslande, fordi deres hastigere befolkningstilvækst, BNP vækst og deres stigende andel af energiintensiv produktion vil føre til højere stigninger i udledning. Det
er i høj grad kommet til at holde stik. Kina er i dag Verdens største
udleder af CO2 af netop de beskrevne grunde, og Indien er hastigt i
gang med at kravle op ad stigen af store udledere. Det har for de rige lande ikke kun været et spørgsmål om at
forpligte sig til bindende reduktioner i udledninger, men så sandelig
også at være med til at betale for u-landenes omstilling til low-carbon
(lavfossil) økonomi. Det anslås at komme til at koste over 100
mia $ om året fra 2020. Ved COP15 startedes processen med at lave
aftaler mellem i-lande og u-lande om denne omstilling og finansieringen
af den. Sternrapporten "Modelarbejdet i Sternrapporten skulle bygges op omkring den økonomiske teori om risici. At skabe gennemsnit ud fra muligheder skjuler risici Risikoen for resultater, der er meget værre end de forventede, er meget virkelige og kunne blive katastrofale. Politik om klimaforandring drejer sig i det store hele om at reducere disse risici. De kan ikke elimineres fuldt ud, men de kan reduceres substantielt. Et sådant modelarbejde skal tage etiske bedømmelser med i betragtning, bedømmelser om fordeling af indkomst, og hvordan fremtidige generationer skal behandles". (Stern-rapporten) Der
tages udgangspunkt i FN's klimapanels fremskrivninger af den globale
opvarmning. Vurdering af risici, f.eks. figur 4 nedenfor, er central.
Forventningerne til fremtidig temperatur bygger på stokastiske udledninger
fra målinger med brug af normalfordelingens (5 - 95 pct intervaller)
sandsynligheder, figur 3.
Sternrapporten - en stor neoklassisk, velfærdsøkonomisk
modelbygning.
Fremskrivninger Figur 1 viser forskellige scenarier for CO2-emissioner. Den øverste linje er udviklingen, hvis der ikke gøres noget (Business as Usual, BAU). Kurverne nedenunder er udviklingen, hvis det lykkes at bringe CO2 udledning på globalt plan ned fra 2020 Figur 1: Scenarier for CO2 Partikelfortætningen vurderes forskelligt i forskellige kilder. Krav til målene for partikelfortætning varierer også. Sternrapporten antager en stabilisering under 450. Ved klimamødet i Bali i 2007, som sikrede forhandlingsprocessen frem mod København 2009, formulerede klimavidenskabsfolk et mål på højst 450 ppm som absolut nødvendigt, hvis ikke den globale temperatur skal stige ud over 2 graders stigning. Andre sætter grænsen ved 400 ppm, og lederen af FN's klimapanel Rajendra Pachaun har givet udtryk for, at den bør sættes ved 350 ppm. Det er også grundlaget for 350-bevægelsen. Det er naturligvis svært at vurdere, hvad der er det "rette" tal. Det skal langt ned for at redde klimaet. Et stabiliseringsniveau udover 450 ppm vil have forskellige konsekvenser, jvf fig. 2. Figur 2: Stabiliseringsniveauer (venstre kolonne) og sandsynlige temperaturkonsekvenser ved de pågældende nivauer
I figur 4 ser man de anslåede risici af ændringer på Jorden forårsaget af klimaændringer. Opvarmningen fører til, at der af afsmeltning af is ved polerne. Permafrosten forsvinder med yderligere uddampning af drivhusgasser (bl.a. metan) til følge. Der opstår tørke, når f.eks. floder tørrer ind som følge af, at bjerggletschere forsvinder. Der sker oversvømmelseskatastrofer. Der bliver flere orkaner og ustabilt vejr. Figur 4: Fremskrivning af virkninger klimaforandring
Sternrapporten indeholder en række vurderinger af befolkningsudviklingen og den økonomiske vækst. Det er velkendte vurderinger fra FN-organisationererne, herunder IPCC, det internationale klimapanel. Verdens befolkning forventes at vokse til 9 mia i 2050, eller hvad der svarer til 2 Kinaer i forhold til i dag. Væksten fortsætter, så gennemsnitsindkomsten i faste priser stiger fra 7000 $ pr person til 100.000 $ pr person, eller ved knap 3 pct vækst omkring 14 gange så stort BNP pr indbygger i 2100 som i starten af århundredet, hvis det hele er business as usual. Det, der imidlertid er pointen, er, at hvis der ikke gøres noget, vil dette økonomiske resultat ikke blive.opnået. Klimaændringer vil forårsage betydelige ødelæggelser. Problemet er så, om det kun er fremtidige generationer, der skal bære klimaødelæggelserne. Det bliver et spørgsmål om etik. Der indlægges en diskonteringsfaktor, der beregner konsekvenserne for nutiden. Der er også faldende marginal nytte ved det højere forbrug i 2100. det skal regnes med. Ved at regne med 1 pct diskontering af velfærd, når Stern frem til, at tabet i BNP vil være 5 - 20 pct årligt. Det kan undgås ved at investere 1 pct af Verdens BNP her og nu i foranstaltninger til at undgå opvarmningen, og altså CO2-udledningen. Kritik af markedsmæssiggørelse af løsninger via kvotehandel
Forberedelserne til Københavnskonferencen er blevet kritiseret fra flere
sider.
Den kendte klimaforsker James Hansen, der er leder af Nasas Goddard
Institute for Space Studies har f.eks. skrevet et
brev til Barack Obama om, hvordan han mener, problemerne med global
opvarmning bør gribes an.
Han mener, at de internationale aftaler om CO2-reduktion kører hovedløst videre fra Kyoto uden at indtænke de problemer, der er med carbon-begrænsning og kvotehandel. Problemet med reduktionsmål og handel/dividende systemet med kvoter er, siger han, at det vil give yderligere næring til Wall Street millionærer og det komplekse bureaukrati, som kvotehandelssystemerne fører til. Kompromiserne og særinteresserne, der følger med Kyoto-lignende mål og kvotehandel, vil blive accepteret på grund af bureaukratiets inerti.
Andre negative aspekter ved de nuværende fremgangsmåder er alle
mulighederne for at slippe udenom ("plant et træ", "reducer udledning af
anden drivhusgas i stedet") samt CO2'ens forsuring af havene, skriver han
i brevet.
De punkter, Hansen især rejser, er i øvrigt: Det påtrængende behov for at begrænse brugen af kul ved kilden. Han kan ikke forstå, at han i en samtale med den tyske miljøminister ikke var i stand til at få denne til at indse, at deres foreslåede "carbon cap" (begrænsning for brug af kulstof) ikke vil give mulighed for at bygge 20 kulfyrede kraftværker mere, som tyskerne forestiller sig. Det vil svare til, at Rusland skal lade sin olie blive i undergrunden ("if you burn more coal you must convince Russia to leave its oil in the ground"). Hertil ville ministeren svare: "Så vil vi bare stramme på carbon-udledningsloftet (carbon cap). Det hjælper imidlertid ikke, hvis dette system indeholder mange undvigemuligheder. En carbon skat er afgørende, skriver han, og den skal gå på alle fossile brændsler og pålægges ved kilden. Hvis skatten ikke pålægges i første distributionsled, vil der via prismekanismen og forbrugernes adfærd kunne ske brug af brændslet på "ukontrollerede måder", f.eks. i folks brændeovne o.lign.
En stigende carbonskat skal følges af stramninger af
byggeregulativer, krav til køretøjers energieffektivitet, og en politik
for vedvarende energi.
Topmøde uden klimasvineri?
En af måderne, hvorpå et land kan holde sig inden for sin(e) tildelte
CO2-kvote(r) er via de såkaldte CDM-projekter. CDM står for Clean
Development Mechanism, og det kan f.eks. være klimaprojekter, som i-lande
(eller virksomheder i i-lande) kan lave i u-lande. I forbindelse med COP15
lavede Danmark et
CDM-projekt i Bangladesh, hvor man moderniserede 20 teglværker i
Bangladesh, så der ikke vil blive sluppet så meget CO2 ud af skorstenene.
Herved ville man neutralisere det store CO2-udslip, der ville blive
resultatet af de mange, der skulle rejse med jetfly til København i december
2009. Teglværksprojektet skulle således spare 50.000 tons CO2 årligt. Svært at spå om fremtiden Det er svært at spå om fremtiden. Det gælder også på klimaområdet. Som det ser ud nu, kører Verden frem mod en katastrofe. Noget af det, man imidlertid ikke tager højde for i de fleste fremskrivninger, er befolkningsudviklingen. Den kan tænkes at indebære overraskelser. Det, man kalder den demografiske transition, kan give overraskelser. Det kan gå begge veje. Men de seneste undersøgelser tyder på, at denne overgang fra høj fertilitet til lav fertilitet, går hurtigere, end man hidtil har regnet med, jf f.eks. nogle af præsentationerne i linket The world in 2050 ovenfor til højre. Når et land bliver mere velstående falder fertiliteten, dvs det antal børn en kvinde føder i gennemsnit i løbet af de fødedygtige år.
Figur 5: Fertilitetsudviklingen i Verdens hovedområder Når fødetallet når ned på 2.1 pr kvinder, reproducerer befolkningen sig selv. Når den går under, og det gør den, ikke mindst i Asien, hvor en stor del af Verdens befolkning lever, i løbet af de kommende par årtier. Figur 6: Udviklingen i verdensbefolkningen
Alt andet lige vil det naturligvis komme til at påvirke CO2-udledningerne, at der måske ligefrem bliver en global befolkningsudvikling præget af faldende befolkningstal om nogle årtier. Men meget vil stadig afhænge af selv en faldende befolknings livsstil.
Ifølge ny australsk universitetsforskning er Verden på vej til at nå farlige temperaturstigninger som følge af CO2 og andre drivhusgasudledninger meget tidligere end først antaget. Ved Paris mødet COP21 i december fastsatte man målet for maksimal temperaturstigning ved 1,5 grader, en nedsættelse fra de 2 grader, man ellers har opereret med. Ifølge den australske forskning når man 1,5 grader allerede i 2020 og 2 grad omkring 2030. Forskerne når frem til resultatet ved ekstrapolation af data for energiforbrug, befolkningsvækst og økonomisk vækst, idet de antager, at den hidtidige tendens til energibesparelser pr enhed af BNP vil fortsætte. Da både økonomisk vækst og befolkningsvækst antages at udvikle sig som beskrevet i FN’s fremskrivninger, vil energiforbruget stige så kraftigt, at den heraf følgende stigning i CO2 og global opvarmning vil blive uafvendelig, med mindre verden foretager noget drastisk i retning ad omstilling til mere vedvarende energi, eller den økonomiske vækst og energiforbruget aftager kraftigt. Figur 7: Scenarier udvikling i energiforbrug
Kilde: http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0149406 Figuren viser øverst den faldende energiintensitet i forhold til BNP vækst (GDP, Gross Domestic Product), som er fastsat til 0,61 pct besparelse efter IEA (International Energy Agency) Standarder. Neders ser man den grønne energiforbrugsgraf, som er historiske data for energiforbrug i vestre side og til højre for skillelinjen de historiske fremskrivninger. Ved en forventet vækst globalt på 3,9 pct årligt, vil energiforbruget stige eksponentielt (rentes rente princip), og altså føre til de nævnte stigninger i CO2 og global opvarmning. Udfordringen for Verden ligger i, at kombinere de nye mål for bærbar udvikling, som FN har formuleret som afløser for de traditionelle Millenniummål, med de ønsker, der er til den økonomiske vækst, når man vil reducere fattigdom. Som forskerne skriver: The global economy is valued at ~$100tn pa [1] and is powered by the $6tn energy sector [2]. By 2050, expansion of the human population to more than 9 billion people and continued global economic growth (3.9% pa growth since 1950) [1], will necessitate 50% more fuel [3] and CO2 emissions cuts of 80% [4], to maintain political, social, fuel and climate security. . Er det muligt at forestille sig en reduktion på 80 pct i CO2-udledning? Det er et åbent spørgsmål. Der skal i hvert fald betydelig hastigere ændringer i livsstil og leveformer, end man hidtil har forestillet sig.
Uddrag fra Stern-rapporten
|
Links: FN's klimapanels (IPCC) rapporter. Mål dit fossile fodaftryk og sammenlign med gnst i forskellige lande Miljødata hos eng. avis |