Kønsroller, velfærd og familietyper |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Mange
velfærdsstater har haft som et fremtrædende mål at skabe lighed mellem
kønnene.
Den patriarkalske familie med manden i toppen af rollehierarkierne blev
af gode
grunde anset som forkert. Men at bryde med den har ikke altid været
helt let.
Figuren
herunder viser, hvordan en rolle bliver
til, dels via omgivelsernes forventninger, dels via rolleindehaverens
fortolkning af rollen. Omgivelserne sender en strøm af forventninger. Figur 1: Dannelse af roller og forandringer af dem
sker i et samspil med omgivelserne
Noter:
Primærgruppe: En gruppe med tætte relationer, f.eks. familien.
Referencegruppe:
Gruppe man refererer til, f.eks. mediepersonligheder, under
identitetsdannelsen. Der er dog ikke tale om, at vi bare er en slags sociale kamæleoner, passive ofre for, hvordan omgivelserne gerne vil have, vi skal være. Kønsroller bliver til i et spil med omgivelserne, hvor der hele tiden sker ændringer, når personerne fortolker rollerne, hvad der forventes af dem, og hvordan de i praksis kan udføre rollerne. Velfærd, arbejdsmarked og ligestillingspolitik I det 20. århundrede var vi vidner til hastige ændringer i udførelsen af kønsroller. Kvindernes arbejdsmarkedsdeltagelse steg. Under II. verdenskrig blev millioner af kvinder trukket ud fra hjemmene for at deltage i industriproduktionen og offentligt servicearbejde. Krigsøkonomien førte til mangel på arbejdskraft, både i Europa og Nordamerika. Det var ikke altid lige let at få kvinderne smidt hjem igen efter krigsafslutningen. 1960'erne og 70'erne Figur 2: Mere velstand igennem de seneste årtier (BNP i faste priser) Produktionens voksede fra 1960'erne og frem (BNP i faste priser), som det fremgår af figuren ovenover. Når man dividerer med befolkningstallet, kan man se, at der er en betydelig stigning i velstanden, også for den enkelte. Det er i den periode, mange danskere får fjernsyn og andre hårde hvidevarer, og familien tager ofte på weekend-biltur ud i landet - og efterhånden også på chartertur til udlandet. Velstand
er imidlertid ikke det samme som velfærd. Man kan have stor velstand
med produktion af masser af materielle goder uden nødvendigvis at have
ret meget velfærd. Men velstanden kan give
forudsætning og muligheder for udbygning af velfærden, fordi der bliver
bedre råd. Ofte kræver det såkaldte politiske aktører, dvs mennesker,
der handler politisk, for at få udbygget velfærden. Danmark fik en
veludbygget offentlig sektor bl.a. fordi, der var politiske partier i
Folketinget, der gik ind for det. Samtidig - og bl.a. som en konsekvens af denne udvikling i økonomi og offentlige velfærdsordninger - kom der mere fart i feminismen, og kvindebevægelsen i øvrigt, som påvirkede kvinders bevidsthed væk fra "Kinder, Kirche Küche" i traditionel forstand og over imod at se kvinder som aktive på arbejdsmarkedet på linje med mænd. Flere kvinder fik uddannelse ud over grundskolen. Figur 3: Udbygning af daginstitutionstilbud
Velfærdsstaten
ydede ikke alene væsentlige bidrag til
ligestillingen af kønnene igennem udbygningen af offentlige
børnepasningsordninger. Den sørgede også for en udbygning af antallet
af arbejdspladser til kvinder. Det skete igennem udbygningen af den
offentlige sektor med forbedret sundhedssektor, ældresektor og
udannelsesessektor. Kvinders arbejdsmarkedsdeltagelse og
lønninger begyndte at nærme sig mænds. Ved afslutningen af II.
verdenskrig i 1945 lå kvindernes gennemsnitlige løn på kun omkring
halvdelen af mænds. Andelen steg gradvist igennem 1960'erne,
halvfjerdserne og 80'erne, delvist hjulpet på vej af højkonjunktur i
1960'erne og begyndelsen af 1970'erne, hvor arbejdsgivernes
efterspørgsel efter arbejdskraft var høj, og dels - men alligevel
utilstrækkeligt - hjulpet på vej af ligestillingslovgivning ("M/K
lov" om ligestilling på arbejdsmarkedet efter
EF-ligestillinsdirektiv).
De økonomiske baggrundsfaktorer spillede generelt en stor rolle. Ændret teknologi gjorde udførelsen af arbejdsopgaver mere automatiserede og dermed mindre afhængig af muskelkraft. Den økonomiske udvikling gjorde det ønskværdigt, at kvinderne blev inddraget i arbejdslivet. Den offentlige sektors vækst skabte og udvidede jobtyper, kvinder indtog – ofte jobs, f.eks. af omsorgsmæssig art, der mindede om de funktioner, de havde haft i hjemmene, men med uddannelsessektorens ekspansion udvidedes mængden af, og typerne af jobs, kvinder udførte. På trods af denne udvikling var der dog
stadig i starten af det 21. århundrede et stykke vej at gå endnu inden
fuld ligestilling på arbejdsmarkedet. I 2016 er kvinders gennemsnitsløn
på det private arbejdsmarked stadig ca. 18 pct under mændenes. En del
forklares ved barsel, som kvinderne stadig har næsten eksklusiv
"eneret" på. En del forklares ved, at mænd og kvinder ofte har
forskellige arbejdsfunktioner. Så selv om man ikke formelt må
diskriminere falder det ud til mændenes fordel, at de jobfunktioner,
mænd har, ofte kan være højerelønnede end de jobfunktioner, kvinder
har. Toppen af de store virksomheder er stadig jobmæssigt domineret af mænd. Der er relativt få kvinder på de absolutte topposter i dansk erhvervsliv, hvor der tjenes millioner i årslønninger. Og der er få kvinder i disse virksomheders bestyrelser. Men dette billede vil formentlig ændre sig de kommende år som følge af, at kvinderne efterhånden er klart i overtal i mange af de højere uddannelser. Deltagelse i politik og accept af nye rolledefinitioner I
midten af 10'erne er antallet af kvinder og mænd, der lever som singler
på vej til at overskride antallet, der lever i familier. Ægteskabet er
gået fra at være noget, man nærmest var bestemt til af skæbnen til at
blive noget, man vælger. Det er den økonomiske udvikling og udviklingen
af velfærdsstaterne, der har gjort det muligt, idet denne udvikling har
fritstillet individerne økonomisk. Begrundelsen
for ægteskabet var i vidt omfang økonomisk. Det sikrede kvindens og de
fælles børn forsørgelse i et samfund, hvor mændene var de centrale
figurer på arbejdsmarkedet, og hvor forsørgelsesgrundlaget i øvrigt
ikke var så godt som det, det senere vækstsamfund kunne levere. Samfundet
normer havde tilpasset sig situationen og sørgede for at forstærke
bindingen af hustruerne til hjemmene. Det var en kvindes bestemmelse at
stå for Kinder, Kirche, Küche. Med
frisættelsen fra det almindelige ægteskab kunne single-kvinder
gå efter egen uddannelse, egen karriere på arbejdsmarkedet og egne
udfordringer i forfølgelsen af sexlivets glæder og sorger. - Og med
frigivelse af p-piller og (nogenlunde) fri abort også uden frygt for at
blive gravid. Og forhåbentlig uden frygt for social stigmatisering. Men
det er ikke alle, der oplever "frisættelsen" fra ægteskab og familie
som et ubetinget gode. Jagten på det spændende og personligt udviklende
singleliv er gået ind. Det er dog ikke altid let at skulle tage
eneansvaret for sig selv og sit eget liv - og få udnyttet alle
valgmulighederne.
Kamp for ligestilling i det 21. århundrede Det
er en ret spændende tid at være kvinde i, kan jeg forsikre dig for.
Feminismen har måske ikke afsluttet sit arbejde helt endnu - der er
stadig småtterier tilbage, så som ulige løn og omskæring af kvinder, og, tro det eller lad være, abort forbliver en sag i valgene i USA i 2016. Men det har aldrig været lettere for en kvinde at føle sig empowered. Sådan skriver Hadley Freeman i The Guardian 19.4.16 om begrebet Empowerment ("Mægtiggørelse") som middel i kvindernes kamp for ligestilling.
Og efterhånden blev det ligegrem chikt for berømtheder at klæde sig af
og lave en selfie af sig selv i nøgen eller halvnøgen tilstand, som man
sendte ud via Twitter til millioner. Det er Freemans pointe, at man
måske derved fremmer sin egen status som berømthed, men at man bestemt
ikke bliver empowered som
kvinde igennem det. Blev den danske statsminister Helle
Thorning-Schmidt empowered ved at tage en selfie med den amerikanske
præsident Barack Obama under en mindehøjtidelighed for Nelson Mandela? Freeman kommenterer en 4. bølge feminisme
for hvilken det er forkert at kritisere kvinder for den form for
selvhævdelse, for i og med at de har taget et valg, har de udført en
"feministisk handling", skriver hun. I hendes øjne har "valgfemnisme"
afløst "shoppingfemnisme", men det er i hendes øjne ikke blevet til
mere feminisme af det. Det fører til "en stor bunke ingenting" skriver
hun. De, der mest har behov for at blive empowered, er blevet ladt
tilbage uden løsninger på deres reelle problemer, konkluderer hun. Det spørgsmål, man så kan stille, er: Skal kvindernes ligestillingskamp især være klassekampspolitik eller skal det være led i en identitetspolitik? "Ingen klassekamp uden kvindekamp, - ingen kvindekamp uden klassekamp!", kunne man høre feminister sige i 1970'erne. - Lige
indtil de fandt ud af, at nogle af de mandlige kammerater i "kampen" så
dem som i værste fald sexobjekter, i bedste fald nogle, der kunne lave
te til revolutionen, men som i øvrigt ikke kunne bruges til ret meget.
Men ikke alle har uden videre opgivet tanken om, at kvindekamp kan være
klassekamp. Hvad vil det sige? Det
kan hænge sammen med et syn på kapitalismen som et økonomisk system,
der skaber hierarkier og udbytning/udnyttelse på arbejdsmarkedet, og
nogle grupper, herunder traditionelt set også kvinder kommer til at
rangere blandt de dårligere stillede eller marginaliserede.
Udgangspunktet for at hævde identitet er,
at opfattelsen af identiteten føles ”skævvredet”. For at nævne et eksempel: Muslimen føler sig
underlagt danske mediers og det danske befolkningsflertals opfattelse
af, hvad det skal indebære at være indvandrer. Man føler, det er en
opfattelse præget af stereotyper og fordomme og understreger for en
selv og ens gruppe, hvad man mener der skal ses som den rette
opfattelse ud fra den selv- eller gruppedefinerede identitet. For
feministen kan det skævvredne være de kvindebilleder, som er skabt af
reklame- og modeindustrien. Her fremhæves det f.eks., at kvinder skal
være så slanke, at det nærmest vil være anoreksisk selvmorderisk at
forsøge at efterligne dette ”attråede” kvindebillede. Den socialkonstruktionistiske teori om roller Ifølge den socialkonstruktionistiske teori
er rollerne ikke en uforanderlig del af den objektive virkelighed. Når
der er få kvinder i toppen af dansk erhvervsliv, er det ikke fordi, kvinder
biologisk har dårligere forudsætninger for den slags jobs, men det
skyldes simpelthen, at vi tænker traditionelt om disse ting. Socialkonstruktionisterne ser også sprog og
bevidsthed som bestemt af magtforhold. Det kan være strukturelle aspekter af
omgivelserne, der påvirker dannelsen af kønsroller og dermed også
forestillingerne om dem. Vi kan som borgere i nordiske velfærdsstater
undres, når vi ser og hører om Saudiarabien, hvor kvinder ikke må køre
bil og de ikke må forlade hjemmet uden mandens tilladelse. Det kan
forklares ved strukturelle forhold i det traditionelle saudiske
samfunds struktur (beduinstammer og overlevelse under svære klimatiske
og geografiske forhold), hvor flerkoneri og maskuline magtprivilegier
har haft udspring i de materielle livsvilkår. Den materielle basis for maskuline magtpositioner er omvendt i f.eks. skandinaviske industrisamfund blevet undermineret af en helt anderledes økonomisk og samfundsmæssig udvikling, hvor velfærdsstater har givet universelle rettigheder til individer, - ikke baseret på køn eller familieforhold, men på deres stilling som individuelle samfundsborgere med rettigheder. På trods af denne udvikling er der dog stadigvæk ikke opnået fuld faktisk ligestilling mellem kønnene, heller ikke i den nordiske velfærdsstat. Sex, Gender (kønsidentitet) og juridiske rettigheder i USA Fra
traditionel til (sen)moderne familie
Den
traditionelle familie i det traditionelle samfund før
industrialiseringen var ofte det, man kalder en udvidet familie. Ofte
kunne 3 generationer være fælles om husholdning, pasning af børn og
produktion i hjem og landbrug. Familien have produktionsfunktioner,
udover at den også havde reproduktive funktioner (at få børn, give dem
mad og opdrage dem). Når
vi ser billeder af familien, er det ofte fremstillinger af smilende,
tilsyneladende lykkelige mennesker. Man har det bedst, når man lever i
en familie. Men det er der åbenbart færre og færre, der gør. Antallet
af skilsmisser er vokset kraftigt. Mange etablere en ny familie. Men
man kan samtidig se, at antallet af singler og eneforsørgende forældre
stiger. Den
traditionelle kernefamilie af mand, kone og 1 eller flere børn er i de
senere
år blevet suppleret med registrerede partnerskaber af bøsser og
lesbiske. Der
er her tale om kodificering (”lovliggørelse”) af noget, der var en
faktisk
tilstand. I 1960’erne og 70’erne talte man en del om ”familiens krise”. Der blev henvist til et stigende skilsmissetal. Der blev endvidere henvist til, at familien havde mistet mange af sine oprindelige funktioner. Figur 5: Fertilitetsudviklingen
I familien i det
traditionelle
samfund fandt der en større produktion sted i familien. Den var rammen
om et
økonomisk fællesskab. I det 20. århundrede begyndte man at købe tingene
i
forretninger. De blev nu masseproduceret i fabrikker, og man behøvede
ikke
længere selv tilvirke smør, tekstiler, møbler, bolig, etc. Familien gik
fra at
have både produktive og reproduktive funktioner til udelukkende at have
reproduktive funktioner.
Familiens reproduktive funktion vil
sige frembringelsen af nye samfundsborgere. Familien går herved hen og
bliver
rammen om intimitet, siges det. Det er vigtigt at få kærligheden til
at
fungere, - ellers går det hele slet ikke. Kravene til intimitet og til
at få
romantikken til at blomstre kunne være for store, og mange valgte
skilsmissen. Den
senmoderne familie
I senmoderniteten har
vi fået øgede
muligheder for at forholde os refleksivt til tilværelsen og de
valg vi
står overfor.
Opfattelsen af valgmuligheder overføres også
på pardannelse og familie. Det er ikke givet, vi vil leve i en
kernefamilie
hele livet, som vores forældre og deres forældre gjorde. Mange
gennemlever en
tilværelse af såkaldt seriel monogami,
dvs vi er ikke ligefrem
blevet
promiskuide (dvs har sex i flæng) af udviklingen, men vi har måske en
række
partnere igennem livet. Når der indgår børn, kommer det til at betyde
familier med sammenbragte børn, som folk tager med sig fra tidligere
forhold til de nye forhold, de indgår. Det kommer til at give
mange udfordringer m.h.t. forventninger, roller og normer omkring "dine
og mine børn". Familieformer Familien påvirkes ikke alene af de mange
valgmuligheder, men også af den senmoderne livsform. Konsekvenserne for
familien kan være mangeartede. Familierne kan reagere på forskellig vis. Figur 6: Typologi af familier i senmoderniteten Sociologen
Karen Margrethe Dahl har på dansk grund leveret en afhandling, hvor hun
forholder sig kritisk til den beskrivelse af senmodernitetens
konsekvenser for identitetsdannelsen og rollerne i familien.
Forventningen hos senmodernitetsteoretikere som Ziehe og Giddens går
på, at med bruddet fra traditionen og alle de muligheder, som
internettet og globaliseringen, samt velstandssamfundet giver, er der
rige muligheder for en kulturel frisættelse af de unge og af en
demokratisk udvikling af rollerne i kernefamilierne. Det skulle betyde
dannelse af et ungdomsindivid, der frigør sig fra de snærende bånd og
på eget grundlag forholder sig til tilværelsens udfordringer. Det
skulle netop de skandinaviske lande give gode muligheder for p.g.a.
velfærdsstatens udbygning af uddannelser og SU. Unge i de nordiske
lande kan flytte hjemmefra tidligere end man ser i f.eks. Sydeuropa:
Giddens ville sige, at
den moderne familie giver god plads til hvert familiemedlems individuelle
ønsker og handlinger, fordi den samles og forhandler om at opfylde medlemmernes
intime behov for nærvær. Men min undersøgelse viser, at det er svært at give
fuld plads til, at hvert medlem kan gøre deres, samtidig med at man opnår en
høj grad af nærhed, fællesskabsfølelse og samtale,« siger Karen Margrethe Dahl,
der pointerer, at de daglige rutiner omkring aftensmad osv. ikke nødvendigvis
er nogen, der behøver at blive bearbejdet gennem samtaler: »Især for de 15-årige er
det den daglige tryghed, der er vigtigst i forhold til deres trivsel. Den
familie, hvor man har et rimeligt integreret hverdagsliv, hvor man mødes
regelmæssigt, hvor forældrene ved, hvem vennerne er, er den familie, der er
bedst for de unge.« Sociologen hæfter sig
også ved, at den nordiske norm for de unges livsførelse, som den afspejles i
blandt andet ungdomsfilm og andet kulturmateriale, vægter den individuelle
frihed mere, end mange af familierne gør. Ifølge Karen Margrethe Dahl er socialisationsprocessen dog ikke altid uproblematisk. Hendes forskning drejer
sig blandt andet om, hvordan familiestrukturerne får betydning for
risikoadfærd hos de unge. Det kan være problemer med misbrug af
stoffer, druk og manglende koncentration om uddannelse.
"Queer"
betyder egentlig "skæv" eller "mærkelig". Det er derefter gået over til
at blive brugt som betegnelse for "gay" (homoseksuel). Som sådan er
ordet blevet brugt til at sætte den heteroseksuelle normalitet i
perspektiv. "Queer" har sat spørgsmålstegn ved den binære opdeling
mellem kønsopfattelser: Enten er man det ene, eller også er man det
andet. Man er enten hetero eller homo. Man kan ikke være midt imellem.
Det er et binært valg (valg mellem to muligheder). Det
kan også være noget, de udstiller, eller ligefrem performer med. Man
konstruerer løbende sin kønsidentitet. Det er en del af ens identitet,
og det er konstant i flux, i bevægelse og forandring. Det
gælder ikke alene kønsidentiteten, men også kønsrollerne. De er blevet
konstrueret for den enkelte af familie og skole, f.eks. igennem opdeling af
kønnene i idræt og opfattelser af, hvad der er det "rigtige" for drenge
at gøre, og hvad der er det "rigtige" for piger at gøre. Der er
ikke noget "rigtigt" eller "forkert". Der er noget, der konstrueres, og
som hele tiden kan konstrueres om. Men Queerbegreberne skal vel også kunne analyseres og dekonstrueres?
FORSLAG TIL VIDERE UNDERSØGELSER LINKS: Vold i familien, som oftest rammer kvinder. Ligestilling blandt etniske minoriteter.Øvrige links: Danske udfordringer vedrørende ligeløn. I 2016 blev den store konference Women Deliver afholdt i København. Den forsøger at sætte fokus på kvinders rettigheder over en bred front. Det gælder bl.a. situationen for kvinder andre steder i Verden end i Danmark.
KVANTITATIVE UNDERSØGELSER: Hvis man vil lave kvantitative undersøgelser, er der gode muligheder, bl.a. på Danmarks statistik (dst.dk), hvor f.eks. Statistikbanken indeholder længere tidsserier over udvikling i fertilitet, m.v.
I mange år
brugte man skilsmissestatistikken til at "tage temperaturen" på
familieinstitutionen og dens udvikling. Det blev dog efterhånden lidt
hult, idet kriteriet ægteskab indgået begyndte at blive for formelt,
når flere og flere boede sammen " at have papir på det". Det siger sig
selv, at det er svært at indhente statistik over samboende par p.g.a.
de relativt hurtige partnerskift.
Figuren
ovenover viser udviklingen i den samlede fertilitet, dvs hvor mange
børn 1000 kvinder får, når de aldersbetingede fertilitetskvotienter
indregnes. Tallet er altså udtryk for samfundets reproduktionsevne
(genskabelsen af befolkningen på samme antalsniveau (uden ind- og
udvandring medregnet)). Tallet skal være over 2000 for, at der sker
fuld reproduktion på længere sigt. De faktiske fødselstal kan afhænge
af aldersfordelingen (hvor mange kvinder i fødedygtige aldre?). Ligelønsproblematik:
Tabellen
ovenover viser, at der stadig kan være store forskelle på mænds og
kvinders løn, faktisk omkring 20 pct (for fastlønnede) inden for området
forretningsservice, som er et relativt hastigt voksende arbejdsområde i en vidensøkonomi som den danske.
Mænd
går efter hårde værdier og vil gøre karriere med høj løn og stilling
med status. Kvinder efter blødere værdier, skulle en nylig undersøgelse blandt mange tusinde danske studerende vise. Kvinderne er blødere. De går på kompromis med lønnen og prestigen, hvis de kan arbejde for en etisk virksomhed, der tager socialt ansvar. Hvis arbejdet har et højere formål, bærer det lønnen i sig selv, mener de. Det lyder måske som en udtrådt kliché, men det er ikke desto mindre virkeligheden blandt danske studerende anno 2016. Det er konklusionen på en undersøgelse blandt 15.478 danske universitetsstuderende, som rådgivningsvirksomheden Universum står bag. "Omsorgsgen" er en fattig metafor for det socialt skabte køn. Men er det korrekt, at der er de forskelle kønnene imellem?
Note: Link til filen her. Chi2-test p<0.01 Kilde: Aalborg Universitets surveybank. Når man undersøger køn og partistemme ved folketingsvalget 2015, ses der markante forskelle i de to køns politiske holdninger.
|
|
Indhold: Arbejde og ligestilling Flere singler 21.årh.lige- stilling Konstruktion af roller Sex and Gender in US Familietyper Queerteori Videre unders Links: Rigtige og forkerte familiere- lationer Fertilitets- udvikling Enlige Giddens om familien i Reith Lectures BBC-artikel om fam. typer og socialisation Queerteori Stella Grey Brother on Sunday Gender fluid Gender more than just Anatomy 1963 Ash I.D. The Baby Party
|