|
|
GLOBALISERING - HISTORIE
Globaliseringens historie kan skrives på mange forskellige måder. Her vil vi
inddele den i følgende hovedperioder, der omtales mere udførligt nedenfor.
1. globaliseringsbølge (1871-1914)
1920'ernes delvise rekonstruktion
Globaliseringsmodstand og national
selvforsyningspolitik (1930-1945)
2. Globaliseringsbølges keynesianske fase (1948-1973)
2. Globaliseringsbølges nyliberale fase (1980 - )
Lige siden
Columbus og de europæiske kolonisatorers fremstød i nye landområder i
Afrika, Latinamerika og Asien, har man kendt til øget internationalisering.
Det, der er nyt med udviklingen i slutningen af det 20. århundrede er den
fart, hvormed det sker, fordi der er blevet bygget elektroniske net over
hele verden. Det gør det nemmere at lave servicearbejde fra et hvilken som
helst sted på jordkloden og at overføre penge i løbet af brøkdele af et
sekund fra et sted på kloden til et andet. Det har skabt internationalt
forbundne kapitalmarkeder, hvor pengemænd ikke ser isoleret på, hvad man
kan få i afkast ved at investere penge i aktier på børsen i København, nej,
de bringer hele kloden ind i deres synsfelt og vil ikke tøve med at sætte
penge i et kinesisk selskab i stedet for et dansk, hvis afkastet er mere
”interessant” i det førstnævnte.
Figur 1 : Udvikling i
produktion og varehandel i Verden. Faste priser. 2000 = 100
Kilde: WTO. Varehandelen er 29-doblet.
Produktionen 8 doblet på de 57 år.
At det er
blevet sådan, har en lang række af virkninger på verden og den måde, den er
kommet til at fungere på.
Der er både
fordele og ulemper ved det. For de fattige områder kan det betyde, at man
meget hurtigere kan komme til at efterligne teknikken og produktionsformerne
i de rige lande. Men det kan også indebære en meget ulige udvikling, idet
nogle er hurtigere til at drage fordel af udviklingen end andre. Endelig kan
Casino-økonomien på de internationale børser og finansmarkeder føre til
sammenbrudstendenser i den globale økonomi. I nationerne har staten
reguleret banksektoren og børserne med reguleringslovgivning, der f.eks.
bestemmer, at bankerne skal have en bestemt del af deres indestående i
reserver. Det modvirker bankkrak. På det internationale finansmarked mangler
reguleringen. Der er ikke nogen global stat, og de store lande har svært ved
at blive enige om, hvordan der skal reguleres.
Figur 2:
Globaliseringens hovedfaser i det 20. og 21. århundrede
Globaliseringen kan også
måles på kapitalens bevægelighed, jf figur 3. Globalisering vil jo netop
på det økonomiske plan sige, at virksomhederne går uden for deres hjemlande med investeringer. De
investerer direkte i filialer, og de køber udenlandske virksomheder op.
Egentlig globalisering vil så sige, at der ikke længere er et "hjemland" for
virksomheden, men hele verden er "hjemlandet".
Figur 3: Kapitalens
bevægelighed siden guldmøntfoden
Den første økonomiske globaliseringsbølge
Som det ses, var kapitalens bevægelighed også stor under guldmøntfoden.
Det at man havde guld som fælles valuta, og man havde England som
dominerende sømagt, der sikrede fred på verdenshavene, bevirkede en kraftig
fremgang i international handel og investeringer. Det skete dog dengang i
stor grad inden for imperierne, imellem moderland og kolonier.
I sin
klassiske form gik guldmøntfoden ud på, at mønter og sedler i omløb kan
veksles til guld. Centralbanken har en guldbeholdning, hvis størrelse er
fastsat i forhold til den udstedte mængde af sedler og mønt, således at man
til enhver tid har sikkerhed for at kunne indløse penge med guld. Samtidig
kunne lande med guldmøntfod eksportere guld til hinanden. Det vil sige, guld
kunne bruges til at betale for betalingsbalanceunderskud. Systemet blev
reelt understøttet af, at det engelske pund fungerede som international
reservevaluta, og London var førende finanscentrum, der fungerede som en
slags bankier for Verden.
I sin
ideelle form fungerede det som et automatisk konjunkturudlignende system.
Hvis et land havde overskud på betalingsbalancens løbende poster, tilførtes
det guld som betaling. Guldet blev vekslet til landets mønter og sedler i
bankerne. Dermed steg pengemængden. Stigende pengemængde fører til øget
økonomisk aktivitet, mangel på arbejdskraft og eventuelt større inflation.
Dermed ville der være tendens til pres på landets produktionskapacitet og
dermed til, at det pågældende lands betalingsbalanceoverskud blev
formindsket.
Den omvendte
mekanisme gjorde sig gældende for lande med betalingsbalanceunderskud.
Med
guldmøntfoden havde man altså ideelt set et liberalt internationalt
markedsregime, hvor den økonomiske aktivitet tenderede til at blive udlignet
internationalt. Det var et valutasystem, der havde gunstige virkninger for
den internationale handel. Eksportører, som tjente penge på udenrigshandel,
havde lov til at beholde det guld eller udenlandske valuta, de havde tjent.
Og importører kunne frit købe guld eller udenlandsk valuta til betaling for
import.
Mellemkrigsperiode
I
mellemkrigsperioden (1918-1940) gik globaliseringen tilbage. Det skyldtes
landenes reaktion på den økonomiske depression i 1930'erne, der i slutningen
af 1920'erne og tog fart med børskrakket i USA i 1929. Landene reagerede med
at isolere sig bag toldmure. Det førte til indskrænkninger i international
handel og investeringer. På den anden side skete der i disse år i mange
lande en nationalt inspireret udvikling, der udviklede mange landes økonomi
ganske betydeligt bag de beskyttende toldmure.
Da I.
Verdenskrig brød ud, ophævede de fleste lande muligheden for at eksportere
guld for at undgå dræn på guldbeholdningerne, og pengeomløb/bankkreditter
voksede eksplosivt som følge af krigsøkonomi. Dermed kunne man ikke
opretholde guldindløseligheden, bortset fra USA, som havde store
guldreserver. I mellemkrigstiden forsøgtes guldmøntfoden genindført i
perioder. I anden halvdel af 20’erne var den genindført i de fleste af de
større handelsnationer. Det britiske pund var indløseligt med guld fra
1924-31. Det fungerede dårligt, fordi pundet kom ind i ordningen med en alt
for revalueret værdi. Da London gik fra guldet i september 1931 kunne pundet
blive devalueret (fra 4,87 $ til 3,50 $), hvad der umiddelbart forbedrede
den britiske konkurrenceevne på eksportmarkederne.
Guldmøntfoden kom i det hele taget til at fungere dårligere
end i ”guldmøntfodens guldalder” før I. Verdenskrig. Det var nu ikke længere
London, der var Verdens finanscenter. USA var ved at overtage denne rolle.
USA forvaltede dog ikke sin rolle som Verdens bankier særlig
hensigtsmæssigt, hvad der delvist hang sammen med isolationistiske tendenser
i amerikansk politik. Man lånte nok penge ud til lande, der havde behov for
det, især Tyskland, men disse landes mulighed for at betale pengene tilbage
blev ødelagt af amerikanernes øgning af toldsatserne til USA, først i 1922
og igen i 1930, hvor de nåede et historisk højt niveau. USA ville dengang
ikke erkende, at man var ved at blive en del af en globaliseret økonomi,
hvor de økonomisk stærke måtte gå i spidsen og dels forsyne de andre med
betalingsmidler, og dels sørge for, at der var handelsmuligheder. I stedet
førte man en politik, hvor enhver hytter sit eget skind, hvad der
resulterede i, at alle blev dårligt stillet.
Europas
økonomi var derfor præget af stagnation i en stor del af mellemkrigstiden.
På enkeltindustriers område (kemi, automobiler, den nye elektromekanisme
industri) var der dog på trods af krisen stor fremgang med udvikling af nye
produkter og stigende produktion.
I USA
var der betydelig konjunkturfremgang i dele af 1920'erne. Der var på mange
områder tale om store teknologiske fremskridt og dermed fremgang i
produktiviteten. Det var katastrofalt for den globale økonomi i denne
periode, at der ikke fandt en forøgelse sted i den globale efterspørgsel via
frihandelsregimer og effektive betalingsformidlingssystemer. Dermed førte
opbygningen af produktionskapacitet via tekniske fremskridt til voldsomt
stigende overskudskapacitet.
Afsætningen af automobiler og andre nye produkter steg kraftigt, men det
fik en brat afslutning med krakket på Wall Street i 1929 og den følgende
økonomiske depression. I 1930’erne var Verden præget af krise og beskyttelse
af nationale markeder bag toldmure og andre former for
handelsprotektionisme. Man kunne ikke uden videre købe valuta til import af
varer. Det blev kontrolleret, hvad man skulle bruge valutaen til. Valutaerne
var inkonvertible, dvs de kunne uden videre ikke veksles til andre valutaer.
Derfor foregik en stor del af den internationale handel som bilateral
(tosidet) handel, hvor man aftalte bytte af større varepartier til bestemte,
aftalte priser.
Den fortsat stigende produktivitet (produktion pr arbejder pr
tidsenhed) førte i forening med den
generelle økonomiske stagnation til meget høje arbejdsløshedstal i mange
lande.
Globalisering og valutaudsving under det amerikanske førerskab
I den første
del af perioden efter II. Verdenskrig (1945-1970) fik man stor økonomisk
fremgang i nogle lande, bl.a. i Vesteuropa, som følge af bl.a. den
vellykkede keynesianske politik, hvor staten skabte en velfærdsstat ved at
opkræve skatter og bruge pengene til stimulans af økonomien. Samtidig gav
USA i slutningen af 1940'erne økonomisk hjælp til Vesteuropa (Marshall-hjælp).
Herved blev Vesteuropa forsynet med betalingsmidler, så man kunne importere
varer fra USA. Det satte gang i investeringer, produktion og handel og
medvirkede til Vesteuropas økonomiske genrejsning efter krigen.
Globaliseringen i denne periode foregik i høj grad som en udbygning af de
økonomiske forbindelser mellem de industrialiserede vestlige lande og Japan.
Den amerikanske dollar var indløselig med guld indtil 15. august
1971, da den amerikanske præsident Nixon besluttede at ophæve
guldindløseligheden, som ellers var systemets guldgaranti for de faste
vekselkursforhold. Det var simpelthen blevet nødvendigt, fordi tilliden til
dollaren som følge af den amerikanske krig i Vietnam, inflation i den
amerikanske økonomi og en forringet amerikansk betalingsbalancestilling,
var ved at blive undermineret. Guldmængderne forsvandt simpelthen
efterhånden med for stor hastighed ud af Fort Knox.
Efter oliekriserne i 1970'erne (1973 og
1980) blev det vanskeligere at føre den keynesianske stimulanspolitik.
Oliekriserne førte til fordyrelse af energien. Den økonomiske fremgang havde
mange steder ført til mangel på arbejdskraft og kapacitetsproblemer. På den
baggrund var det svært at fortsætte en økonomisk vækst med lavinflation. I
stedet gik man i mange lande væk fra den keynesianske opskrift og over imod
mere liberale økonomiske opfattelser. Den nyliberale opfattelse blev
fremherskende i 1980'erne og 90'erne. Nu skulle man ikke længere føre
stimulanspolitik ved hjælp af den offentlige sektors udgifter. I stedet
skulle den offentlige sektor spare. Man fik også en liberal opfattelse af,
hvordan globaliseringen skulle være. Ja, man kan sige, at globalisering i
sig selv, som man opfattede ordet, er en liberal opskrift på
økonomisk samkvem: Man anbefalede nedbringelse af toldsatser, frihandel -
også med serviceydelser, frie investeringer og kapitaloverførsler imellem
landene. Hertil kom fri valutaveksling og fri handel med aktier,
obligationer og andre værdipapirer over grænserne.
Hvordan
kan det være, dollaren kan svinge så kraftigt, som den har gjort flere gange
de senere år? Dollaren var oppe på næsten 12 kr i midten af 1980’erne og
svingede senere ned på og under 6 kr i begyndelsen af 1990’erne. I starten
af det nye årtusinde svingede dollaren op over euroen i værdi. Hvad
bestemmer egentlig valutakursers bevægelser?Da dollar og euro er
internationale reservevalutaer, indgår der ofte betydelige elementer af
"psykologi".
Der spekuleres i valutaerne, og da der daglig flyttes mange
milliarder af dollars og euro på de internationale finansmarkeder, skal der
ikke meget til, før kurserne flytter sig. Det afhænger af beslutninger, der
tages i store virksomheder, som fremskynder betalinger eller venter med
betalinger på tværs af grænserne eller valutazonerne. På kort sigt kan
valutakurserne altså svinge som følge af kapitalbevægelser, der påvirker
efterspørgsel/udbud af valutaen.
På langt sigt spiller omkostnings- og konkurrenceevneudvikling en rolle.
Den såkaldte købekraftsparitetsteori til at forklare
valutakursbevægelserne siger, at i det lange løb vil vekselforholdet
imellem to valutaer blive bestemt af udviklingen i prisindekserne (d.v.s. de
gennemsnitlige priser) i de to lande. Prisindekserne kan f.eks. måles ved to
ens kurve af indkøbsvarer i de to lande. Eller bare én vare, f.eks. McDonald
hamburgere, der omsættes i næsten hele verden. Eller man kan se på
gennemsnittet af priserne på eksport- og importvarerne.
Vekselforholdet mellem hovedvalutaerne bestemmes dog også af magt-
og konkurrenceforholdet mellem de økonomiske hovedcentre. Når dollaren steg
i sluthalvfemserne, hang det sammen med en generel opfattelse af stor
økonomisk styrke og amerikansk førerskab. Det medførte, at
investeringskapitaler søgte mod USA. Samtidig var der skepsis over for den
nye europæiske valuta euro, der blev lanceret 1.1.1999. Senere forsvandt
noget af denne skepsis. Samtidig var den amerikanske økonomi præget af
uholdbart store betalingsbalanceunderskud. Da præsident Bush så samtidig
begyndte at sætte de offentlige budgetoverskud på det føderale budget
(regeringen i Washington for hele den amerikanske union) over styr igennem
kraftige forøgelser af det amerikanske forsvarsbudget, begyndte en stigende
tvivl at brede sig i de internationale finanscentre, om det nu også var så
sikkert uden videre at acceptere dollar og efterspørge
dollartilgodehavender. Investeringerne begyndte i 2002 i stigende grad at
søge imod euro-zonen og yenområdet.
I dag er der en økonomisk skole, der hævder, at kursdannelsen på valutaer
i betydeligt omfang er blevet løsrevet fra balancen i handelen med varer og
tjenester. Det er en del af globaliseringen og den tilhørende fri
bevægelighed af kapital, der har gjort dette.
Det er efterhånden kun 1 pct af
alle valutatransaktioner, der har forbindelse til den internationale handel.
En stor del har forbindelse til de frie kapitalbevægelser, der jagter
profitable værdipapirer rundt omkring i verden. Kursdannelse bestemmes altså
ikke alene af købekraftsparitetsteorien; ejheller alene af globale
magtforhold, men også af mere Casinoagtige elementer. Der er betydelige
elementer af massepsykologi, måske ligefrem massepsykose i de internationale
finanskapitalers søgen efter profitable pengeanbringelser. Det bringer et
stort element af ustabilitet ind i det globale finansielle system. Sammen
med de store gældsbyrder, der er hobet op i nogle af de fattige lande og
mellemindkomstlande (i f.eks. Latinamerika) kan disse ting tilsammen ligge
som tikkende bomber under den globaliserede økonomi og true med sammenbrud,
der vil få børskrakket i 1929 til at ligne en søndagsudflugt.
De internationale finanskapitaler havde som sagt af en eller anden grund under
euroens første to leveår størst tillid til det amerikanske aktiemarked og
den amerikanske økonomi. Derfor var efterspørgselen på dollars så stor, at
kursen på dollar permanent lå over købekraftspariteten og de amerikanske
virksomheders konkurrenceevne. Det førte til stigende
betalingsbalanceunderskud, der dog let kunne finansieres, da dollaren var
de "internationale penge", som alle uden videre accepterede.
Den geopolitiske logik bevirkede samtidig i denne periode, at USA vandt
økonomisk styrke i og med, at det var den tilbageblevne supermagt i Verden.
Den amerikanske IT-industri stormede frem fra dens centre i Silicon Valley i
Californien og Boston-området i Massachusetts. Det var også medvirkende til,
at udlændinge blev ved med at finansiere de amerikanske
betalingsbalanceunderskud. Det vil de dog kun til en vis grænse.
Figur 4: Balancen på USA's handel med varer og service over for udlandet
(månedlig. Millioner dollars)
Kilde: Freelunch.com. Det er klart, at USA i længden får et
problem med at finansiere et sådant underskud. I længden er det ikke nok, at
man trykker de internationale penge. Investorerne, der køber de mange
dollartilgodehavender, vil have en vis sikkerhed for, at den amerikanske
økonomi på langt sigt er stærk.
Den var ved at blive nået i
2002, hvor dollaren begyndte at tabe værdi over for Euro og yen, og hvor
nogle iagttagere ligefrem talte om et muligt sammenbrud for dollarkursen,
fordi mange så, at den var temmelig overvurderet. Hvis store dele af de
penge, der var investeret i de amerikanske aktie-, ejendoms- og
obligationsmarkeder begyndte at blive trukket ud for hurtigt, kunne der
komme et så stort udbud af dollars, at valutamarkedet kunne bryde sammen. I
betragtning af dollarens betydning for det globale finanssystem, kunne dette
få katastrofale virkninger.
Figur 5: Dollar/eurokurs (dollars pr euro)
Så
vendte det, og euroen steg så stærkt i værdi, at en euro i slutningen af
2003 var lig med 1,22 US dollar. I begyndelsen af 2004 steg euroen
yderligere, så selv den flegmatiske europæiske centralbank begyndte at blive
foruroliget over det, og man talte om at måtte nedsætte den europæiske rente
for at stoppe euroens stigning (lavere rente gør det mindre attraktivt at
anbringe penge i euro-området).
3.
Verdenskritik af den nyliberale globalisering
Den indiske økonom Deepak Nayvar har
opsummeret virkningerne af den nyliberale globalisering siden 1980’erne
således:
·
Frihandel har ført til voksende lønulighed
mellem faglært og ufaglært arbejdskraft i både rige og fattige lande
·
Privatisering og deregulering har givet
kapitalen fordele på arbejdskraftens bekostning næsten overalt
·
Strukturelle reformer, som har nedbragt
skattesatser og bragt fleksibilitet til arbejdsmarkederne, har forstærket
tendensen til ulighed
·
Kapitalmobilitet, som står i skarp kontrast
til arbejdets immobilitet, har ændret selve beskæftigelsesforholdet og
formindsket fagforeningernes forhandlingsstyrke
·
Regeringer har antaget deflationær
makroøkonomisk politik, som har presset både beskæftigelse og vækst
·
Overskudsudbud af arbejdskraft har virket som
en nedadgående kraft på reallønnen
·
Finansiel liberalisering har resulteret i en
hurtig udvidelse af offentlig og privat gæld og ført til fremkomsten af en
ny investorklasse
·
Større koncentration i ejerskabet til
finansielle aktiver har ført til større ulighed i indkomstfordelingen
·
Global konkurrence har drevet internationale
virksomheder til at konsolidere markedsmagt gennem fusioner og opkøb. Det
har gjort markedsstrukturerne mere oligopolitiske
·
Konkurrence om eksportmarkeder og udenlandske
investeringer imellem lande er intensiveret, et ”kapløb mod bunden”, hvad
der har ført til en ulige fordeling af gevinsterne ved handel og investering
Denne kritik er meget udbredt i store dele
af de fattige landes universitetsmiljøer. Man mener ganske enkelt ikke, at
den "frihandelsordning", de rige lande og deres storvirksomheder kalder
"globalisering", er udtryk for en "fair deal".
Handelsforhandlingerne i WTO
Det er denne modstand og
kritik, der er med til at forklare sammenbruddet ved Cancun-forhandlingerne
i WTO's Doha-runde i september 2003. En gruppe af fattige lande med Brazilien, Sydafrika og Indien i spidsen satte sig imod, at der skulle
indgås flere "ulige handelstraktater". 24. juli 2006 brød Doha
"udviklingsrunden" igen sammen. Denne gang skete det især på modstand fra
nogle store u-landes side mod at sætte deres toldsatser ned, samt USA's,
EU's og Japans manglende vilje til at fjerne beskyttelsen og subsidieringen
af landbrugsproduktionen.
Verdenshandel med varerefter region og økonomi 1948, 1953, 1963, 1973,
1983, 1993, 2003 and 2004 |
(Milliarder dollars og pct) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1948 |
1953 |
1963 |
1973 |
1983 |
1993 |
2003 |
2004 |
|
Eksport |
|
Værdi i mia dollar |
Verden |
58,0 |
84,0 |
157,0 |
579,0 |
1838,0 |
3670,0 |
7342,0 |
8907,0 |
|
Andele i pct |
Verden |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
Nordamerika |
28,3 |
24,9 |
19,9 |
17,3 |
16,8 |
18,0 |
15,8 |
14,9 |
USA |
21,7 |
18,8 |
14,9 |
12,3 |
11,2 |
12,7 |
9,9 |
9,2 |
Syd- og Centralamerika |
11,4 |
9,8 |
6,3 |
4,3 |
4,4 |
3,0 |
2,9 |
3,1 |
Brazilien |
2,0 |
1,8 |
0,9 |
1,1 |
1,2 |
1,1 |
1,0 |
1,1 |
Argentina |
2,8 |
1,3 |
0,9 |
0,6 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
Europa |
31,5 |
34,9 |
41,4 |
45,4 |
43,5 |
45,4 |
46,1 |
45,3 |
Commonwealth of Independent States (CIS) Rusland m.fl. a |
- |
- |
- |
- |
- |
1,5 |
2,7 |
3,0 |
Afrika |
7,3 |
6,5 |
5,7 |
4,8 |
4,5 |
2,5 |
2,4 |
2,6 |
SydAfrkca b |
2,0 |
1,7 |
1,5 |
1,0 |
1,0 |
0,7 |
0,5 |
0,5 |
Mellemøstent |
2,0 |
2,7 |
3,2 |
4,1 |
6,8 |
3,4 |
4,1 |
4,4 |
Asia |
13,6 |
13,1 |
12,4 |
14,9 |
19,1 |
26,1 |
26,1 |
26,8 |
Kina |
0,9 |
1,2 |
1,3 |
1,0 |
1,2 |
2,5 |
6,0 |
6,7 |
Japan |
0,4 |
1,5 |
3,5 |
6,4 |
8,0 |
9,9 |
6,4 |
6,4 |
India |
2,2 |
1,3 |
1,0 |
0,5 |
0,5 |
0,6 |
0,8 |
0,8 |
Australia and New-Zealand |
3,7 |
3,2 |
2,4 |
2,1 |
1,4 |
1,5 |
1,2 |
1,2 |
Six East Asian traders |
3,0 |
2,7 |
2,4 |
3,4 |
5,8 |
9,7 |
9,4 |
9,7 |
Memorandum item |
|
|
|
|
|
|
|
|
GATT/WTO Members c |
60,4 |
68,7 |
72,8 |
81,8 |
76,5 |
89,5 |
94,3 |
93,7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Import |
|
Værdi |
Verden |
66,0 |
84, |
163,0 |
589,0 |
1881,0 |
3768,0 |
7623,0 |
9250,0 |
|
Share |
Verden |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
Nordamerika |
20,6 |
20,7 |
16,2 |
17,3 |
18,5 |
21,5 |
22,7 |
21,8 |
USA |
13,0 |
13,9 |
11,4 |
12,3 |
14,3 |
16,0 |
17,1 |
16,5 |
Syd- og centralamerika |
9,8 |
8,3 |
6,0 |
4,4 |
3,8 |
3,3 |
2,5 |
2,6 |
Brazilien |
1,7 |
1,6 |
0,9 |
1,2 |
0,9 |
0,7 |
0,7 |
0,7 |
Argentina |
2,4 |
0,9 |
0,6 |
0,4 |
0,2 |
0,4 |
0,2 |
0,2 |
Europa |
40,4 |
39,4 |
45,4 |
47,4 |
44,2 |
44,8 |
45,4 |
44,8 |
Commonwealth of Independent States (CIS) a |
- |
- |
- |
- |
- |
1,2 |
1,7 |
1,9 |
Afrika |
7,6 |
7,0 |
5,5 |
4,0 |
4,6 |
2,6 |
2,2 |
2,3 |
Sydafrika b |
2,2 |
1,5 |
1,1 |
0,9 |
0,8 |
0,5 |
0,5 |
0,6 |
Mellemøsten |
1,7 |
2,0 |
2,3 |
2,8 |
6,2 |
3,3 |
2,6 |
2,7 |
Asien |
14,2 |
15,1 |
14,2 |
15,1 |
18,5 |
23,3 |
23,0 |
24,0 |
Kina |
1,1 |
1,7 |
0,9 |
0,9 |
1,1 |
2,8 |
5,4 |
6,1 |
Japan |
1,0 |
2,9 |
4,1 |
6,5 |
6,7 |
6,4 |
5,0 |
4,9 |
India |
3,1 |
1,4 |
1,5 |
0,5 |
0,7 |
0,6 |
0,9 |
1,1 |
Australia and New-Zealand |
2,6 |
2,4 |
2,3 |
1,6 |
1,4 |
1,5 |
1,4 |
1,4 |
Six East Asian traders |
3,0 |
3,4 |
3,1 |
3,7 |
6,1 |
9,9 |
8,1 |
8,5 |
Memorandum item |
|
|
|
|
|
|
|
|
GATT/WTO Members c |
52,9 |
66,0 |
74,2 |
89,1 |
83,9 |
88,7 |
96,1 |
95,8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a Figures are significantly affected by changes in the
country composition of the region and major adjustment in trade
conversion factors between 1983 and 1993. |
b Beginning with 1998, figures refer to South Africa
only and no longer to the Southern African Customs Union. |
|
|
|
c Membership as of the year stated. Kilde og
Copyright: WTO |
|
|
Hvad vil der så ske med handelsforhandlingerne? Nogle iagttagere
mener, at det skete har været en sådan kold douche for de dominerende
handelsblokke, at der vil komme større kompromisvillighed, og man vil samles
igen, først på embedsmandsplan, og dernæst få lavet en aftale.
Under alle omstændigheder vil der ske det, at den manglende
multilaterale aftale vil føre til forhandlinger om bilaterale aftaler. Det
vil ikke være til u-landenes fordel, idet de økonomisk svagere lande med
ringe handel vil have svært ved at hamle op med de handelsmæssige giganter.
Hvis alle WTO's 149 medlemslande skal lave bilaterale handelsaftaler med
hinanden, skal der indgås over 11000 bilaterale handelsaftaler.
De bilaterale aftaler indeholder som regel forskellige præferencer, der
kan være sukkeret, der får aftalen til at glide ned hos det u-land eller
nyindustrialiserede land, der indgår aftalen med en af den tre "store"
Samtidig får det store land en sikret adgang til investeringer og
servicehandel. Præferencerne er egentlig imod WTO's og forgængeren GATT's
(General Agreement on Tariffs and Trade) grundprincip, der hviler på
princippet om ikke-diskrimination: Andre medlemmer af WTO skal stilles lige
så godt som det medlem, man giver de største fordele.
Man kan forestille sig, hvordan et sådant handelssystem vil komme til at
se ud, når man forstørrer de bilaterale aftaler, der findes i dag, op til et
globalt system. Der vil være tre store centre, hvorfra de bilaterale aftaler
vil stråle radialt ud. De store handelsstrømme vil gå fra radiernes
yderpunkter ind mod centrum. Der vil ikke være så meget handel mellem
yderpunkterne (de svage økonomier) indbyrdes.
Det er naturligvis ikke sikkert, det kommer til at gå så galt. Det er
tænkeligt, at man finder sammen og styrker multilateralismen over for denne
regionaliserede bilateralisme. Det vil være i de svagere økonomiers
interesse, hvis det sker, men nok kun på en måde, hvor man samtidig
indbygger fair trade rammer for handelen. Ren frihandel i et multilateralt
system er nok pt en utopi, og det vil nok kunne føre til cementering af de
stærke økonomiers fordele.
|
|