|
|
KULTUREL
GLOBALISERING
TEGNINGER, DER SATTE EN HALV VERDEN I
BRAND
Hvordan kan det gå til, at nogle tegninger, der bringes i en dansk avis,
i løbet af nogle måneder ses af hundreder af millioner af mennesker i
store dele af Verden, og at disse mennesker reagerer ved at lave store
demonstrationer imod Danmark, hvor blandt andet danske konsulater i
udlandet angribes, og flere lande kalder deres ambassadører i Danmark
hjem?
Det siger noget om, hvordan Verden også på det
kulturelle plan er blevet globaliseret. Det, der sker i et land, kan
hurtigt brede sig til et andet land. Under den såkaldte "Muhammedkrise"
så man også, hvordan mobiltelefoniens SMS-beskeder kunne bruges til at
sprede information lynhurtigt. Det skete både i Mellemøsten og i
Danmark. I København var der en overgang rygter om, at en SMS-kampagne
var i gang for at brænde koraner af på Rådhuspladsen. Dette blev dog
forpurret af politiet og standset i opløbet. Det kunne ellers have fået
Muhammedkrisen til at udvide sig på ukontrollabel facon.
Muhammedtegningskrisen fik bl.a. belært os om, at hvis vi
troede Verden var ved at blive ensartet kulturelt set p.g.a. globale
varemærker og amerikanske TV-serier, så kan vi godt tro om igen.
Kulturforskelle og lokale identiteter er stadig enormt forskellige.
|
Når man forbinder økonomisk globalisering med kulturel globalisering har der hovedsagelig været to
hovedopfattelser. Den første opfattelse siger, at der sker en homogenisering
af kulturmanifestationer via
den globale økonomis påvirkning. Madlavning homogeniseres, når vi alle
bruger færdigretter fra en stor multinational virksomhed. Til sidst glemmer
vi måske at lave vore traditionelle egnsretter. Den anden opfattelse siger, at der på trods af den globale økonomis
gennemslag vil være tendenser til understregning af lokale
kulturforskelle. Man reagerer på homogeniseringstendenserne ved at
understrege det, der har været - og er - ens lokale egenart og identitet.
I forbindelse med den anden antagelse har man også lagt vægt
på, at
internationalt arbejdende virksomheder, medier og internationale
varemærker ofte forsøger at udvikle sig ved at knytte an til lokale kulturer. Virksomhederne kan forsøge at tilpasse sig ved at lave
lokale varianter af deres globale brands. Der kommer f.eks. en asiatisk
variant af BigMac'en.
En tredje opfattelse er kulturteorierne, der ofte tager
udgangspunkt i antropologiske undersøgelser og teorier om folks
omgangsformer, sociale roller og hverdagslivskultur.
Internet og amerikanske mærker
Internettet er
amerikansk i sin oprindelse og er stadig domineret af det amerikanske sprog
og amerikanske internetudbydere. AOL (America Online), Time-Warner,
Hollywood, Walt Disney og de store kommercielle amerikanske TV-udbydere er
globale i deres rækkevidde.
Levi’s blev
internationalt kendt cowboytøj, der er blevet solgt over hele kloden.
Globaliseringen er også smag og mærkevarer af internationalt tilsnit. Det
betyder naturligvis ikke, at alt vil blive homogeniseret. I mange tilfælde vil
de multinationale virksomheder opnå deres styrke ved at tilpasse sig lokale
særpræg. Så opstår der forskellige såkaldte hybridkulturer
(blandingskulturer). Den måde, hvorpå en kultur bliver hybridkultur, er
imidlertid skabt delvist af globaliseringen.
De amerikanske
multinationale koncerner har en dominerende indflydelse – ikke alene
økonomisk, men også kulturelt via deres varemærker og deres måder at
organisere sig på. Europæiske og japanske multinationale har dog været
hurtige til at efterligne deres metoder, og i nogle tilfælde er det
multinationale fra disse to andre rige områder, der har spillet førsteviolin
i de rige landes økonomiske ekspansion i de fattige områder.
Varemærker og
livsstilsprodukter
En del af
kulturen i traditionel forstand er reklame, mærkevarer og livsstil. I begyndelsen af 1990’erne fik
den verdensberømte amerikanske basketballspiller Michael Jordan 20 mio.
dollars af skoproducenten Nike i sponsorkontrakt. Det var mere end 30.000
arbejdere i Nikes phillipinske og andre sydøstasiatiske produktionssteder
fik i samlet løn. Det siger lidt om værdiskabelsen i den globale økonomi.
Pengene er ikke tilbøjelige til at lande hos dem, der laver den manuelle
produktion. De lander i stedet hos de, der producerer symbolerne, de, der
udnytter viden til afsætning af varer, og de, der formidler og ejer
pengestrømmene. I begyndelsen af det 21. århundrede var Nike helt ophørt med
at producere sko selv. Alt blev lavet på licens for Nike. Det betød
imidlertid ikke, at Nike var ophørt med at tjene penge. Tværtimod. Alle
pengene bliver hentet ind der, hvor de fleste penge tjenes i den nye
økonomis forbrugsvaresektor, i design, markedsføring, idéudvikling, den del
af processen, der kræver viden og kapital – samt et højt
uddannelsesniveau.
Når det gælder
forbrugermarkedet, livsstilsprodukter m.v. var den globale økonomi i
begyndelsen af det 21. århundrede blevet en økonomi domineret af vestlige,
især amerikanske, varemærker. Det betød samtidig en globalisering af
amerikansk livsstil og kultur. Levi’s var ikke bare noget, et amerikansk
præsidentpar iførte sig for at demonstrere afslappet livsstil. Det blev
tøjmode for hundreder og millioner af mennesker over hele kloden.
Samtidig er
det kommet til at vidne om hurtigheden i de globale nets omskiftelighed, at
Levi’s nu selv ser ud til at blive offer for de hastigt skiftende globale
modeluner. Ungdommen begyndte i sluthalvfemserne at tage en anden tøjmode
til sig. Levi’s nåede ikke i tide at følge med, og virksomheden måtte ty til
store afskedigelser og omstruktureringer.
Globale
mediekoncerner
Har du nogensinde talt op, hvor
stor en del af det TV, du ser, eller de computerspil, du spiller, der er
produceret i USA?
Det bliver vist en temmelig stor andel. Amerikanske TV-serier
kan ses over det meste af Verden. Hvis man er i et afrikansk eller
latinamerikansk land og tænder for fjernsynet på et tilfældigt tidspunkt,
vil sandsynligheden for at man rammer ind i et amerikansk TV-produkt være
temmelig stor. Det skyldes, at USA var først på pletten med TV og produktion
af TV-serier (bl.a. de såkaldte "soaps", sentimentale fortællinger i
billedform) før alle andre, og at det amerikanske mediemarked er så
kæmpemæssigt. Hvis man vil sende billigt fjernsyn ud i æteren, så hedder
opskriften: at henvende sig til amerikanske mediesælgere og købe serier til
"spotpris". Så har man noget at fylde i sin TV stations programflade, så man
ikke behøver at ansætte så mange dyre medarbejdere. Samtidig betyder det, at
billederne af den amerikanske kultur og "The American Way of Life" fylder
bevidstheden hos millioner af mennesker. En familie i Rio de Janeiros slum
ved mere om gaderne i New York og San Francisco end om gaderne i down town
Rio.
I dag er det globale medieudbud ved at blive domineret af
nogle få kommercielle gigantudbydere. Man kan nævne i flæng: AOL Time
Warner, der er Verdens største mediekoncern. Den udbyder alt, lige fra
internetforbindelser (American On Line, AOL) til tidsskrifter, bøger og film
og TV-serier (Warner Communications). Af andre store mediekoncerner kan man
nævne rigmanden Rupert Murdochs News Corporation, Silvio Berlusconis
Mediaset, Vivendi Universal og Walt Disney Company.
Silvio Berlusconi er ikke alene Italiens rigeste mand. Han er
også blevet landets ministerpræsident. Mange mener, at kontrollen over tre
landsdækkende kommercielle TV-stationer, der står for op imod 90 pct af
mediudbudet i Italien, har været en god hjælp til at få det fornemme
politiske hverv.
McDonaldisering
og Wal-martisering - globale servicekoncepter og deres kultureffekter
Der er næppe noget mere typisk
symbol på globaliseringen af madkultur end McDonald's. Ethvert barn i snart
sagt hele Verden kender McDonaldssymbolet. De to brødre Dick og Mac
McDonald åbnede den første drive in hamburgerrestaurant lige før II. Verdenskrig I
Californien. I dag findes McDonalds restauranter over hele kloden, og der
åbnes stadig nye i stort tempo.
De amerikanske forretningsfolk var hurtige
til at se mulighederne i "industrialiseringen" af servicesektoren. Prisen på restaurantmad kunne reduceres ved at lade kunderne hente maden, selv rydde
af bordene, købe ensartede produkter, der var fremstillet på ensartede
måder, - ikke noget med a la carte bestilling. Samtidig sendes personalet på kurser på
Hamburger Universitetet ved
Chicago, så de lærer effektiv organisation og kundevenlig betjening. Igennem
standardiseringen af produktet er McDonald's samtidig blevet en effektiv
indkøbsorganisation, der køber ind af råvarerne i så store mængder, at
producenterne af brød, kød, ketchup, og hvad virksomheden ellers bruger, kan
presses ned i pris. På den måde kan der tjenes penge, selv om priserne er
lave, og virksomheden går sin sejrsgang over hele kloden. Det er en så
globaliseret virksomhed, og produktet er så standardiseret, at prisen på en
"Big Mac" kan bruges til at måle prisniveauerne over hele Verden. Det sker i
det såkaldte
burgerindeks.
Den er dog samtidig blevet symbolet på den amerikaniserede
globalisering. McDonaldsbutikker er blevet smadret, ikke alene på
Nørrebrogade i København, men også i Frankrig af José Bové og hans
globaliseringsskeptiske bondebevægelse.
En anden af de amerikanske servicegiganter, der for
øjeblikket går sin sejrsgang over store dele af jordkloden, er
Wal Mart
Stores. Den står som selve symbolet på forstadsindkøbskulturen: Køre i bil
med stort bagagerum til det lokale indkøbscenter med kæmpeparkeringsplads.
Her tager man en kæmpeindkøbsvogn, som fyldes med alt lige fra babymos, over Heinzsuppe til giant Cokes, Kelloggs morgenmadsprodukter og andre
standardvarer, der præsenteres i ens indpakninger fra Los Angeles over
Pittsburgh til Frankfurt. Så kører man hjem til parcellen og fylder det hele
i sit kæmpekøleskab.
Den blev grundlagt af Sam Walton
i 1962. I et Wal Mart Supercenter kan man købe alt, lige fra øjenmakeup til
hostemedicin. Hemmeligheden bag virksomhedens succes er effektiv
organisation, nådesløs priskonkurrence og en markedsføring, der spiller på
alle hverdags- og popkulturens former, lige fra balloner til børnene og til
anvendelse af tegnefilmsfigurer og kendte mennesker.
Wal Mart er modstander af fagforeningsmedlemsskab blandt de
ansatte. Man forsøger at skabe korpsånd hos personalet ved at
indbyde/tvangsindskrive dem til lørdagskomsammener, hvor højere Wal Mart
funktionærer kommer og fremlægger de seneste salgstal og investeringsplaner,
og hvor man slutter af med "the Company Cheer" (virksomhedens "hurraråb")
anført af ledelsesmedarbejdere: "Give me a W. Give me an A..., etc". De
ansatte kaldes ikke arbejdere eller medarbejdere, men "Associates"
("kompagnoner"). Baggrunden for the Wal Mart cheer er i sig
selv global. Sam Walton, Wal Marts grundlægger, var på besøg i en
tennisboldfabrik i Korea, hvor arbejderne udførte en virksomhedshurra
samtidig med en skønhedsgymnastik (callisthenics), mens han var der. Sam
blev grebet af ideen og kunne ikke vente med at komme hjem og prøve den af i
sine virksomheder. Som han sagde: "Bare fordi vi arbejder så hårdt, behøver
vi ikke gå rundt og være lange i ansigterne hele tiden - mens vi laver alt
dette, kan vi også have det sjovt. Det er en slags "Fløjt-mens-du-er-på-arbejde-filosofi."
En del af den globale kultur er også, at managementfilosofien har tendens
til at blive global. Man talte for nogle år siden meget om "japansk
management", som alle forsøgte at efterligne. McDonald's og Wal Mart
påvirker også den globale service- og managementkultur.
The Wal-Mart Cheer
Give me a W!
Give me an A!
Give me an L!
Give me a Squiggly!
Give me an M!
Give me an A!
Give me an R!
Give me a T!
What's that spell?
Wal-Mart!
Who's number one?
The Customer! Always!
Don't be alarmed if you hear these enthusiastic shouts from
our associates as you're shopping at your favorite Wal-Mart
store. All the noise is our Wal-Mart cheer |
|
Ordliste:
Spell: Fortryllelse
Customer: Kunde
alarmed: Foruroliget
associates: Wal Marts betegnelse for en ansat
cheer: Hurraråb, jf også begrebet "cheerleader"
|
Wal Mart's grundlægger danser en Squiggly
Fra Wal Marts hjemmeside om Wal Mart kulturen |
Coca-Colanisering
"Things go better with Coca Cola" - "The Real Thing". Alle
har på et eller andet tidspunkt stiftet bekendtskab med Coca Colas
reklameslogans og varemærke.
Dette varemærke er vurderet til - alene varemærket - at have en
værdi på 79 mia $ (Business Week). Det er dermed Verdens dyreste brand. Coca
Cola er blevet associeret med livsstil og kultur. Men det har samtidig også
fremkaldt modstand mange steder i Verden. Mange steder i u-landene har man
set Coca Cola som symbolet på amerikansk både økonomisk og kulturel
imperialisme. Begrebet "Coca-Colanisering" er lavet af indere, der kæmpede
imod gigantvirksomheden i pesticidrest-sagen i 2006. Coca Cola og Pepsi Cola
har i mange år været udbredt i hele Indien. De to amerikanske mærker har for
længst udkonkurreret indiske softdrinksfabrikanter. I 2006 førte
undersøgelser lavet af det New Delhi baserede Centre for Science and
Environment, "Centret for Videnskab og Miljø" (CSE),
til afsløring af pesticirester i flasker med cola fra de to producenter.
Flaskerne var indkøbt forskellige steder og blev testet på laboratoriet i
New Delhi. Der blev fundet pesticirester i flere af prøverne, der
langt oversteg de grænseværdier, som den indiske kontrolmyndighed Bureau of
Indian Standards havde sat som forsvarlig.
Sagen førte til, at nogle indiske delstater helt forbød
salget af de to amerikanske mærker i skoler og offentlige kontorer. Kerala i
Sydindien indførte et totalforbud imod drikkene, hvad der hurtigt førte til
et sagsanlæg ved indiske domstole fra de to virksomheders side. En
højtstående embedsmand i det amerikanske handelsministerium, Franklin Lavin,
beklagede dette "tilbageslag" for den indiske økonomi. "På et tidspunkt,
hvor Indien arbejder hårdt for at tiltrække og fastholde udenlandske
investeringer, ville det være uheldigt, hvis diskussionen blev domineret af
de, der ikke ønsker at behandle fremmede selskaber retfærdigt" (citeret
efter The Economist 26.8.06).
Sagen siger lidt om det pres, et u-land kan blive udsat for,
når det konfronteres med de multinationale selskaber. Nu er Indien ikke et
hvilket som helst u-land, og der blev slået kraftigt igen på forskellige
måder. Sagen blev omtalt i nogle indiske medier som "Coca-colaniseringen" af
Indien. Nogle så softdrinken som symbolet på globaliseringen: "Den er sød,
lokkende og ganske glamourøs. Men den gør dig ikke alene fed og får dine
tænder til at rådne op - den viser sig også at være giftig". Det varede
heller ikke længe, før der i "Bollywood" i Bombay, hvor der laves flere
hundrede film om året, blev lavet filmen "Corporate" inspireret af CSE's
kampe med Colagiganterne. Man ser altså i dette eksempel, hvordan
udbredelsen af globaliseringens brands kan føre til modkulturelle billeder.
Det gælder i det hele taget en lang række af "Bollywoods" produkter, der
distribueres til store dele af det sydlige Asien og Mellemøsten. Den
dag er måske ikke fjern, hvor Indien får sine egne globale brands. Det vil
kunne ændre globaliseringens kulturelle dimensioner.
Appadurais kulturteori
Samfundsforskeren, antropologen Arjun Appadurai, der er af indisk
afstamning, interesserer sig for kulturstrømme set ud fra fem dimensioner,
som han kalder ”landscapes” (”landskaber”). En kultur er ikke
for ham en given størrelse. Derfor vil han ikke bruge det i substantivisk
form[1],
men kun i adjektivisk form, dvs som tillægsord, f.eks. i ordet kulturstrøm.
Når man siger ”kultur” som et substantiv gør man f.eks. et folks kultur til
noget objektivt (i verden) eksisterende, og det er en tilsnigelse i den
hastigt skiftende verden, vi lever i. På et givent tidspunkt kan man måske
godt sige, at et folk ”har en kultur”, men et øjeblik senere er denne kultur
en anden. Det sker som følge af de hastige ændringer af teknologisk og
mediemæssig art, der hele tiden finder sted, og som indgår i menneskers
forestillingsverden. Kultur er det, der markerer en forskel med hensyn til
gruppeidentitet. Når vi altså siger, at en muslimsk indvandrer er kulturelt
forskellig fra den etniske dansker, tænker vi ikke tørklæde, kolonihave og
flag som givne objektive størrelser, men ser i stedet en kulturel
forskellighed blive markeret af henholdsvis den ene og/eller den anden og om
henholdsvis den ene og den anden.
Culture is a
pervasive dimension of human discourse that exploits difference to
generate diverse conceptions of group identity/Kultur er en
gennemgribende dimension I menneskelig diskurs, som udnytter forskel til
at fremkalde forskellige opfattelser af gruppeidentitet. (Appadurai:
Modernity at Large) |
Kulturstrømmenes fem dimensioner er ethnoscapes,
mediascapes, technoscapes, financescapes og ideoscapes. Pointen er, at den
kulturelle globalisering sker i et samspil mellem disse ”landskaber”. Der
kommer hele tiden påvirkninger udefra. De omformes efter, hvordan
sammenstillingen af ”landskaberne er”. Det moderne subjekt er konstant åben
over for nye fortolkninger af Verden. Et vigtigt begreb er her ”The Imagined
Self”, som er den enkeltes selvforståelse. Selvforståelsen sker igennem
fortolkning og tilegnelse af billeder udefra. Man forestiller sig, hvordan
andre har det, samtidig med, at man fortolker sin egen situation.
Et etnoscape er et “landskab af personer, der udgør den omskiftelige
verden, vi lever i . Det være sig turister, immigranter, flygtninge,
gæstearbejdere. Alle disse – og andre grupper, der bevæger sig, er et
vigtigt træk ved verden, som påvirker nationers politik og det politiske
spil imellem nationer”. Man kan f.eks. tænke på forholdet mellem USA og
Mexico, der stod på den anden ende i 2006, da et flertal i Det republikanske
parti i Kongressen ville skærpe den amerikanske immigrationslovgivning. Det
var typisk for Appadurais teori, at man under indtryk af medierne dannede
sig alle mulige forestillinger om sig selv, hinanden og mulige verdener.
Massemigration er ikke noget nyt. Det, der er nyt med massemediernes
udbredelse i det 20. århundrede, er sammenstillingen af migrationen med
massemediernes billeder. Det betyder en hel masse for subjektdannelsen,
siger Appadurai. Man kan tænke på tyrkiske gæstearbejdere i Tyskland, der
hører radio eller ser TV hjemmefra. Eller hvad med danske muslimer, der
følger med i fredagsbønnen i en moské i det land, de eller deres familie
kommer fra.
Figur : Skitse af Appadurais globale kulturteori
Technoscape er teknologien i alle dens former, både mekanisk (f.eks.maskiner
og transportmidler) og af informationsmæssig og kommunikationsmæssig art
(f.eks. internettet). Teknologien er i dag blevet alt andet end
stillestående. Den flyder hastigt over grænser fra land til land. Ny
teknologi kan hurtigt blive optaget af en befolkning. F.eks. lagde Kina
igennem 1990’erne ”motorveje” af lyslederkabler op og ned ad den
østkinesiske kyst. I løbet af få år havde flere hundrede millioner kinesere
fået mobiltelefoner og adgang til internettet. Det førte til dannelse af nye
billeder af Verden hos den enkelte kineser. Teknologien danner grundlag for
den økonomiske globalisering f.eks. i form af outsourcing af servicearbejde.
Financescape er forbundet med informationsteknologiens udvikling. Det
er den dimension af globaliseringen, der drejer sig om muligheden for at
flytte penge ved at klikke på en computertast. Aktiekursernes udvikling kan
studeres på computerskærme, og man kan ved at gå på nettet og kontakte sin
bank købe aktier i Hong Kong eller ejendomme i Tyrkiet. Enorme kapitaler kan
flyttes i løbet af meget kort tid. Det er noget forholdsvist nyt. Tidligere
var kapitalbevægelserne kontrolleret igennem valutareguleringer, der f.eks.
påbød, at Nationalbanken skulle informeres, eller man skulle søge i denne om
valuta. Sådan er det ikke på de frie globale markeder i dag.
Tilsammen giver disse tre ”scapes” et mønster af uforudsigelighed i Verden.
De påvirker hinanden og skaber bevægelse frem og tilbage. Det kan være
strømme af mennesker, der rejser efter deres forestillinger om bedre
livsbetingelser et andet sted. Det kan være narkohajer, der skal hvidvaske
penge. Det kan være turiststrømmene til Acapulco, Cancun eller Mallorca, der
reagerer på nyhedsstrømme om øget terrorisme.
Mediascapes refererer både til fordelingen af de elektroniske muligheder for
at skabe og fordele information og til de billeder af Verden, der skabes af
medierne. Hvad er det f.eks. for en verden, der blev skabt for os, da den
amerikanske medieindustri i Hollywood opnåede global udbredelse? Vi er alle
vokset op med Walt Disney, Humphrey Bogart, Robert Redford og Woody Allen.
Og det har påvirket os på forskellige måder. Medierne danner billeder, der
udsætter os for det, der er ”smart og rigtigt” på det givne tidspunkt. De
massemedier, der opnåede stor udbredelse i det 20. århundrede, film, radio,
fjernsyn, video påvirker med deres masseudbredelse den i forvejen
eksisterende kommunikation, f.eks. bøger og samtaler:
They are resources for experiments with self-making in all sorts of
societies, for all sorts of persons. They allow scripts for possible lives
to be imbricated with the glamour of film stars and fantastic film plots .
Det kan oversættes til: ”De giver ressourcer til eksperimenter med
selv-dannelse i alle slags samfund, for alle slags mennesker. De giver
muligheder for, at manuskripter for mulige liv får elementer fra film
stjerners og fantastiske film plots glamour indbygget i sig”.
Man kunne tilføje computerspil til listen i dag. De moderne massemedier
blive en væsentlig bestanddel i dannelsen af det moderne subjekts identitet.
Der sker ved, at man tankemæssigt og forestillingsmæssigt ”prøver sig selv
af”
Enhver person med en bredbåndsforbindelse og en computer kan i dag læse
weblogs og hjemmesider, nyheder, etc. om alt, hvad der rører sig i Verden.
Man kan kommentere på det. Man kan oprette sin egen weblog og blive blogger.
Flere og flere får muligheden for at deltage på den ene og den anden måde.
Videokameraker og digitale kameraer er blevet billigere og muliggør en
spredning af medieteknologien, som man ikke tidligere har set magen til.
Den enkelte får adgang til et stort antal fjernsynskanaler. Pointen her er
ikke, at det kan være svært at vælge, men at de mange billeder giver
anledning til, at den enkelte danner sig forestillinger om Verden. Hvert
enkelt ”forestillingsrum” er unikt, men det er dannet ved hjælp af billeder,
der i stort omfang er fælles. Der er ikke altid nogen klar skelnen mellem
det, der er opdigtet (fiktion) og det, der er facts. Det meste er
konstrueret på den ene eller anden vis i mediernes billede- og tekstverden.
Det stiller den enkelte fri til at udforme sine egne billeder. Vi har alle
på nethinden billeder af angrebet på World Trade Centre 11.9.2001, men
billederne sættes sammen forskelligt i de enkelte forestillingsrum. På den
måde er billeder og kultur specifikke under globaliseringen.
Ideoscapes er dannelse af billeder, der har forbindelse til politiske
og ideologiske forestillinger. De kan have fælles oprindelse, men udformes
forskelligt lokalt. F.eks. kan billedet og de politiske/ideologiske
forestillinger om globalisering være meget forskellig i Danmark og et
fattigt land i Latinamerika. I Danmark ser man mulighederne ved
globaliseringen. I et latinamerikansk land ser man den måske som en trussel,
der kommer fra amerikanske investeringer og kultur. Det kan være den samme
ideologi, liberalistisk eller socialistisk, danskeren og mexicaneren
reagerer ud fra, men den ”historie”, der fortælles med relation til
ideologien kan være meget forskellig det ene og det andet sted.
Når man skal forstå den kulturelle globalisering, så mener Appadurai, at det
er vigtigt at gøre sig klart, at globaliseringen ikke nødvendigvis fører til
større enshed. Vi kan nok få de samme multinationale selskaber, produkter og
brands bredt ud over hele kloden, men de vil oftest have særlige lokale
udformninger. En Carlsberg vil ikke være det samme produkt i Danmark og
Malaysia. Medierne hjælper os til at danne forestillinger. Det at være loyal
over for et mærke (brand) kan være udtryk for, at man danner det, Appadurai
kalder sit imagined self (det forestillede selv) ud fra givne billeder, der
hjælper en til at fortælle ”hístorien” om en selv. Man drikker den bestemte
øl, fordi det forbindes med billeder af mænd på en arbejdsplads, af
hip-hoppere i det københavnske natteliv, eller hvad det nu kan være.
Det er ikke kun i de moderne, højtudviklede samfund, at medierne giver
materiale til forestillingerne om, hvordan man kan leve. Det gør de også i
de fattige lande, hvor man måske danner sig (overdrevne) forestillinger om
livet i Europa eller Amerika. Disse billeder bliver en del af det sociale
projekt, man har gang i, f.eks. at man vil søge til at andet land at leve i.
Omvendt i de rige lande kan man have forestillinger om ”oprindeligheden” hos
de indfødte befolkninger i fattige lande og ønske at komme dertil som
turist. Det er et socialt projekt at komme dertil på udveksling eller som
turist, idet det sociale projekt baseres på den konstruerede ”historie”, der
igen er udsprunget af mediebilleder.
Mohammedkrisen
Globaliseringsteoretikeren Jan Aart Scholte definerer
globalisering på følgende måde: ”Processer, hvorved mange sociale relationer
bliver relativt afkoblet fra territoriel geografi, således at menneskelige
liv i stigende grad udspilles i verden som ét sted”. Hvor det før var
stater, der spillede sammen, er det nu individer, grupper eller
virksomheder, der interagerer på kryds og tværs i verden.
For Muhammedkrisen
kan man således sige, at den viser, at hvad man før troede var noget,der
skete internt i landet, indenrigspolitik, nu er blevet udenrigspolitik. Det
rykker uden for landets grænser uden, at man har opdaget det, blot ved, at
nogle i udlandet tager det op. Selvfølgelig var der nogle, der befordrede
processen, da den var kommet i gang. Danske imamer rejste f.eks. til
Mellemøsten med tegningerne og viste dem frem.
I lighed med Appadurai tillægger Jan Aart Scholte de
ikke-økonomiske forbindelser betydning. Derfor mener han også, at
globaliseringen er et forholdsvist nyt fænomen: “Hvis man ser globalisering
som stadig mere intense transplanetære eller transverden relationer mellem
mennesker, så har den overvejende forøges af disse supraterritorielle
forbindelser fundet sted over de sidste 50 eller 60 år.
Kan man bruge Appadurais
teori til en undersøgelse og analyse af en større globaliseret kulturel
begivenhed, som f.eks. Mohammedkrisen? Eller er der en anden teori, der vil
være mere oplagt, f.eks. teorien om civilisationernes sammenstød (Clash
of civilizations).
Den såkaldte Mohammed cartoons crisis opstod i efteråret 2005, da
Jyllandsposten bad danske tegnere illustrere profeten Mohammed. Da avisen
havde publiceret tegningerne, hvoraf én viste Mohammed med en rygende bombe
i turbanen, opstod der en diplomatisk krise mellem Danmark og flere lande i
Mellemøsten, idet mange islamfortolkere mener, at man ikke bør fremstille
billeder af profeten. Det er et spørgsmål om fortolkning af islam og
koranen. Rent faktisk
er Mohammed blevet
fremstillet i billeder, - også af muslimer. Specielt var der imidlertid
i den aktuelle sag selvsagt stor utilfredshed med, at
profeten blev forbundet med billeder af terrorisme.
En gruppe ambassadører fra mellemøstlige lande
bad om et møde med den
danske statsminister. Det afslog denne. Herefter eskalerede ”Mohammedkrisen”.
Der var store demonstrationer i mange muslimske lande, hvor danske flag og
ambassader blev brændt af. Mange så det som ”civilisationernes sammenstød”.
Man havde svært ved at forstå hinandens kultur og religion. I Vesten satsede
man på sekularisering (et samfund baseret på verdslighed
(ikke-religion), rationel tænkning og videnskab). Fra dansk side ville man
forsvare frihedsrettighederne, herunder ytringsfriheden, der er beskyttet i
den danske grundlov:
Ytringsfriheden er en væsentlig del af
det danske samfunds værdigrundlag. Det er en del af frihedsrettighederne og
demokratiet, som går tilbage til oplysningstiden (omkring år 1800), og som
der stod en væsentlig forfatningsmæssig og politisk kamp om i det danske
samfund op igennem det 19. århundrede. Kampen sluttede foreløbig med det
parlamentariske demokratis sejr ved systemskiftet i 2001. Derfor drejede en
væsentlig del af kampen under Muhammedcartoonskrisen sig set fra dansk
side om fortolkningen af ytringsfrihedsbegrebet. Der var to lejre i
debatten, en, der sagde, at man under indtryk af globaliseringen var nødt
til at tage hensyn til indskrænkningerne i ytringsfriheden (f.eks. defineret
i paragrafferne ovenover), og en anden, som sagde, at man ikke skal "give
køb" på ytringsfriheden, fordi man udsættes for pres udefra.
I nogle af de muslimske lande satte man islam i centrum af samfundslivet
og havde f.eks. sharialovgivning, dvs lovgivning baseret på fortolkninger af
Islams regler.
Mohammedkrisen er et kompliceret sammenspil af mange faktorer. Man mener
f.eks., at de konservative regimer i flere Mellemøstlige lande, f.eks.
Saudi-Arabien, Syrien og Ægypten har spillet en stor rolle. Krisen har været
et middel til at samle folk om noget, man kunne være fælles om, så evt.
kritik af regimet forstummede. Samtidig er der dog heller ingen tvivl om, at
mange muslimer har følt sig krænket af tegningerne.
Er "Mohammedkrisen" så glemt igen, som det gælder så mange
aktuelle mediehistorier? Det er spørgsmålet. Det er måske også et spørgsmål
om, hvor man forhører sig? Berlingske Tidende sendte i august 2006 et par
journalister til Ægypten, hvor de forhørte sig om dette spørgsmål. Man
interviewede bl.a. Sheikh Sayyed Tantawi, der som storimam og leder af det
historiske Al Azhar universitet i Cairo - verdens ældste universitet skulle
være "åndelig leder for en milliard muslimer".
Sheikh Sayyed Tantawis udtalelser om Vesten og
vesterlændinge (citater i uddrag):
Hvad er Deres syn på den presse- og ytringsfrihed, som
anses for at være en ukrænkelig del af vestligt demokrati?
»Ytringsfrihed er en dyd, og vi respekterer den meget, hvis den reelt er
ærlig og retfærdig. Men hvis pressefriheden bruges til angreb på De
Rene, så er det at synke meget lavt. Der er udtryk, man kan udfordre.
Man kan kritisere kristendommen, og så kan paven i Vatikanet svare på
angrebet. Man kan kritisere islam, og så kan jeg svare. Men karikaturer
kan man jo ikke reagere imod. Hvad skal vi gøre? Skal vi tegne
redaktøren som et dyr? Skal vi tegne ham som et svin? For en, der kan
finde på at tegne sådan noget og offentliggøre det, er ikke værd at
blive kaldt et menneske«.
Hvad mener De, sanktionerne mod denne avis bør være?
»Dette var virkelig en stor forbrydelse. Så straffen bør være at idømme
redaktøren fængselsstraf for en årrække. Og derudover forbyde avisen at
udkomme i nogle år - et, to eller tre år, det må domstolene mere præcist
finde ud af.«
»Dette her har intet at gøre med pressefrihed. Det har at gøre med
friheden til at være ubehøvlet og uforskammet. Der er ingen veluddannede
eller intelligente mennesker, ingen, der har traditioner, der vil
tillade, at man angriber Guds udvalgte på denne måde«.
Sheikh Sayyed Tantawi har talt sig varm og vred, og han hamrer sin
venstre hånd ned i armlænet:
»Jeg gentager mine ord: dette er den største forbrydelse. Problemet for
jer i Vesten er, at I ikke kan skelne mellem dyd og fordærv. I kan bruge
jeres pressefrihed til at angribe sådan nogle som mig eller præsidenter
eller kongelige. Vi kan forsvare os. Men Jesus og Muhammed kan ikke, og
enhver, der angriber dem må straffes for det, han har gjort.« (Berl.
Tid. 18.8.06) |
Gentagelse af Muhammedkrise igen, igen,....
Et år senere var den gal igen med nye
Muhammedtegninger. Denne gang var anledningen Dansk Folkepartis Ungdoms
landsmøde i august, hvor en del af underholdningen den ene aften bestod i en
konkurrence om tegning af profeten. Efter indtagelse af en del øl har det
kunstneriske resultat nok ikke været storslået, men ét resultat var bl.a. et
billede af Muhammed som kamel, der tissede og med otte pukler, der bestod af
ølflasker. Det var nok ikke meningen, det skulle ud til offentligheden, men
hvad deltagerne i sommermødet ikke vidste var, at en af deltagerne havde
meldt sig ind i DFU alene med det formål at registrere, hvad der foregik, og
han optog videofilm af tegningskonkurrencen og offentliggjorde dem på sin
hjemmeside,
Defending Denmark. Den nye gratisavis Nyhedsavisen bragte videoerne på
sin hjemmeside. Og så var løjerne igang igen. Nyheden om de nye
Muhammedtegninger bredte sig som en løbeild over Mellemøsten, og
reaktionerne var kraftige. Det muslimske Broderskab i Ægypten opfordrede til
fornyet boycott af danske varer, og billederne blev fordømt af bl.a. den
iranske præsident og islamiske organisationer. Da der kunne være
mulighed for at genkende nogle af de unge fra videoerne, blev disse fjernet
fra Nyhedsavisens og Denfending Denmarks hjemmesider.
Under valgkampen op til folketingsvalg 13. november var der
deja vu engang til. Dansk Folkeparti havde lavet nogle
valgannoncer, deriblandt en med et billede af profeten. Det blev fordømt
af en repræsentant for Den arabiske Liga og religiøse overhoveder i
Mellemøsten, men denne gang nåede krisen ikke at eskalere på samme måde som
tidligere. Dansk Folkeparti forklarede sig med, at fremstillingen og brugen
af annoncen var et forsvar for danske værdier, herunder ytringsfriheden. Hos
nogle muslimer blev det opfattet som en provokation.
Teori til forklaring?
I Danmark skabte Muhammedtegningskrisen kulturelle
skillelinjer, der kom til at overskygge næsten alt andet i dansk politik i
flere måneder. På den ene side stod de, der forfægtede ytringsfriheden for
enhver pris. De gik ind i et nærmest fundamentalistisk forsvar for
ytringsfriheden. På den anden side stod de, der gik ind for det
multikulturelle samfund og fortolkede multikulturalisme sådan, at man skulle
have en vidtgående tolerance for den kulturelle forskellighed.
Figur 2: Polariseringer i dansk politik midt under
Mohammedkrisen
Anm: Polariseringerne i dansk politik
gik under Mohammedkrisen på kryds og tværs af traditionelle skillelinjer.
Tidligere udenrigsminister Uffe Ellemann Jensen (V) begyndte at gå i rette
med sine egne partifæller og kritisere, at man ikke fortolkede
ytringsfriheden i forhold til, at vi "lever i et globalt samfund", som han
ønskede, det skulle gøres. Dansk Industri (arbejdsgiverorganisation for de
store virksomheder) var mere enige med den politiske venstrefløj i synet på
kulturel globalisering end med "traditionelle venner" i de borgerlige
partier.
Delingen mellem ytringsfrihedstilhængerne og multikulturalisterne gik på tværs af sociale klasser. Statsminister Anders
Fogh Rasmussen blev interviewet til en avis, hvor han gav udtryk for, at nu
var det på tide at ”skille fårene fra bukkene” i debatten om
ytringsfriheden. Det var en udtalelse, ledende danske forretningsfolk og
folk fra Dansk Industri, industriens vigtigste interesseorganisation, gik i
rette med. Anders Fogh Rasmussen blev anklaget for at skabe og puste til
større delinger i samfundet end godt var.
Appadurais kulturteori har ikke let ved
at forklare disse kulturkonflikter. Dertil er teorien nok for koncentreret
omkring de bevidsthedsmæssige dimensioner. Der mangler en kobling til folks
reaktioner i de konkrete konflikter med materielt udspring.
Et forsøg på forklaring er også foretaget i Samuel
Huntingtons teori om "Clash
of Civilisations". Det var oprindelig en teori, Huntington udformede
i en artikel i tidsskriftet
Foreign Affairs. Den har siden fået stor udbredelse. Teorien går ud på
at forklare de store konflikter i Verden ved hjælp af kulturelle
modsætninger. Det er f.eks. det vestlige liberale demokrati og
kapitalistiske frimarkedsproduktionsform over for islamisme, buddhisme
o.lign. Der kan nok også her være betydningsfulde elementer på det
bevidsthedsmæssige, ideologiske plan, der kan medvirke til forklaring.
CIVILIZATION
IDENTITY will be increasingly important in
the future, and
the world will be shaped in large measure by the interactions among
seven or eight major civilizations. These include Western, Confucian,
Japanese, Islamic, Hindu, Slavic-Orthodox, Latin American and possibly
African civilization. The most important conflicts of the future will
occur along the cultural fault lines separating these civilizations from
one another.
Why will this be the case?
First, differences among civilizations are not only
real; they are
basic. Civilizations are differentiated from each other by history,
language, culture, tradition and, most important, religion. The people
of different civilizations have different views on the relations between
God and man, the individual and the group, the citizen and the state,
parents and children, husband and wife, as well as differing views of
the relative importance of rights and responsibilities, liberty and
authority, equality and hierarchy. These differences are the product of
centuries. They will not soon disappear. They are far more fundamental
than differences among political ideologies and political regimes. .....
Second, the world is becoming a smaller place. The interactions between
peoples of different civilizations are increasings; these increasing
interactions intensify civilization consciousness.....
Third, the processes of economic modernization and social change
throughout the world are separating people from longstanding local
identities. They also weaken the nation state as a source of identity.
In much of the world religion has moved in to fill this gap, often in
the form of movements that are labeled "fundamentalist." Such movements
are found in Western Christianity, Judaism, Buddhism and Hinduism, as
well as in Islam. In most countries and most religions the people active
in fundamentalist movements are young, college-educated, middle-class
technicians, professionals and business persons. .....
Fourth, the growth of civilization-consciousness is enhanced by the dual
role of the West. On the one hand, the West is at a peak of power. At
the same time, however, and perhaps as a result, a return to the roots
phenomenon is occurring among non-Western civilizations. ....
Fifth, cultural characteristics and differences are less mutable and
hence less easily compromised and resolved than political and economic
ones. In the former Soviet Union, communists can become democrats, the
rich can become poor and the poor rich, but Russians cannot become
Estonians and Azeris cannot become Armenians. In class and ideological
conflicts, the key question was "Which side are you on?" and people
could and did choose sides and change sides. In conflicts between
civilizations, the question is "What are you?" That is a given that
cannot be changed. And as we know, from Bosnia to the Caucasus to the
Sudan, the wrong answer to that question can mean a bullet in the head.
Even more than ethnicity, religion discriminates sharply and exclusively
among people. ..... (Quote from Clash of Civilizations)
|
Civilisationsidentitet vil blive stadig vigtigere i fremtiden, og verden
vil i vidt omfang blive formet af interaktionen mellem 7 eller 8 større
civilisationer. Disse omfatter vestlige, confusianske, japanske,
islamiske, hindu, slavisk-ortodokse, Latinamerikanske og muligvis også
den afrikanske civilisation. Fremtidens vigtigste konflikter vil
forekomme langs separationslinjer mellem disse civilisationer.
Hvorfor nu det?
1. Forskellene mellem civilisationerne er ikke bare
virkelige; de er grundliggende. Civilisationerne bliver forskellige fra
hinanden via historie, sprog, kultur, tradition og vigtigst af alt,
religion. Mennesker fra forskellige civilisationer har forskellige
synspunkter på forholdet mellem Gud og menneske, individet og gruppen,
borgeren og staten, forældre og børn, mand og kone, så vel som
forskellige syn på den relative vigtighed af rettigheder og pligter,
frihed og autoritet, lighed og hierarki. Disse forskelle er et produkt
af århundreders udvikling. De forsvinder ikke så hurtigt. De er langt
mere grundliggende end forskelle på politiske ideologier og politiske
regimer......
2. Verden er ved at blive et mindre sted. Samkvemmet mellem folk fra
forskellige civilisationer øges, disse hyppigere samkvem intensificerer
bevidstheden om civilisation ........
3. Den økonomiske modernisering og samfundsmæssige forandringsprocesser
over hele verden skiller folk fra gamle lokale identiteter. De svækker
også nationalstaten som en kilde til identitet. I en stor del af Verden
er religionen gået ind og fyldt dette hul ud. , ofte i form af
bevægelser, som man har sat etiketten "fundamentalistisk" på. Sådanne
bevægelser findes i vestlig kristendom, judaisme, buddhisme og
hinduisme, lige så vel som den findes i islam. I de fleste lande og
religioner er de fleste af de, der er aktive i fundamentalistiske
bevægelser unge universitetsuddannede, middelklasseteknikere og
forretningsfolk. ......
4. For det fjerde øges civilisationsbevidstheden af Vestens dobbelte
rolle. På den ene side er Vesten på højden af sin magt. Samtidig, og
måske som et resultat heraf, er bevægelsen tilbage-til-rødderne et
fænomen, der optræder blandt ikke-vestlige civilisationer.....
5. Kulturelle karakteristika og forskelle er vanskeligere at bevæge, og
dermed vanskeligere at opnå kompromiser med og løse, end politiske og
økonomiske forskelle. I det tidligere Sovjetunion kan kommunister blive
demokrater, de rige kan blive fattige og de fattige rige, men russere
kan ikke blive estere, og azeriere kan ikke blive armenere. I
klassekonflikter og ideologiske konflikter spurgte man: "Hvilken side er
du på?", og folk kunne vælge side og gjorde det. Og de skiftede side. I
konflikter mellem civilisationer er spørgsmålet: "Hvad er du?" Det er
noget givet, som ikke kan ændres. Og som vi ved, fra Bosnien til
Kaukasus, til Sudan, så kan det forkerte svar til det spørgsmål betyde
en kugle i hovedet. Og endnu mere end etnicitet, diskriminerer
religion mellem mennesker......
|
Mange vil dog nok mene, at der også kan
ligge væsentlige modsætninger på økonomisk plan bag, jvf f.eks. afsnittet
herunder om Alliance of Civilisations-rapporten, lige så vel som det kan
være nyttigt at inddrage den historiske baggrund, f.eks.
koloniseringsprocessen. Nogle af de fundamentalistiske strømninger startede
f.eks. som en reaktion på den vestlige modernitet og forestillingen om, at
man i de tidligere kolonier blot slavisk skulle efterligne denne. I stedet
for at tilegne sig den vestlige modernitet og forsøge at blive "moderne" på
samme måde som koloniherrerne var det, foretrak nogle i koloniområderne at
udvikle en modernitet, der baserede sig på, at man tog træk fra sin egen
tradition med sig. Det gjaldt f.eks. Det muslimske Broderskab i Egypten.
Det mener i dag, at man godt kan forene demokrati med islam. Man skal i det
hele taget være opmærksom på, at Koranen er blevet fortolket på mange
forskellige måder. I mange lande er det et lille mindretal af muslimer, der
vil lave et nyt kalifat med sharialovgivning. Mange steder ser man, at
muslimer udvikler sig i retning ad sekulariserede holdninger, så et
betydeligt antal af dem i et land som f.eks. Danmark kommer til at ligne de
"kulturkristne", der kun bruger deres kirke til dåb, konfirmation,
julegudstjeneste, o.lign.
Årsagerne til konflikter er
politiske, ikke kulturelle og religiøse - Alliance of
Civilisations-rapporten fra FN
FN's daværende generalsekretær Kofi
Annan offentliggjorde den 13. november 2006 en rapport om konflikterne i
Verden.
Alliance of Civilisations.
Det blev gjort et passende sted, nemlig i et ottomansk palads ved bredden
til Bosphorus Strædet i Istanbul, med udsigt til den store bro, der går over
strædet og symbolsk forbinder øst og vest, Asien og Europa.
Rapporten undersøger de grundliggende årsager til den voksende kløft mellem
den muslimske verden og Vesten, som man f.eks. så i Muhammedtegningskrisen
og ved flere andre lejligheder. Rapporten siger, det er fattigdom og
politisk skabte konflikter, der er årsagen til stridighederne, snarere end
at disse bunder i religionsforskelle og kulturforskelle. Rapporten afviser
altså Samuel P. Huntingtons tese om Clash of Civilizations
(Civilisationernes Sammenstød), der ellers har præget en del af debatten.
"Årsagerne er af politisk art," sagde ærkebiskop Desmond Tutu fra Sydafrika,
en af forfatterne til rapporten, til BBC. "Opfattelsen af, at der er et
uundgåeligt "sammenstød af civilisationer" er en total misforståelse. Der er
spændinger. Der er endda fjendtligheder, men de er ikke forårsaget af
religion, af kultur, eller af civilisationer. Årsagerne er af politisk art.
De optår, når folk er fattige, når de er sultne eller bliver ydmyget. Men
religionen er moralsk neutral."
En stor del af konflikten mellem den muslimske og den vestlige verden
tilskrives, at forskellige konflikter af politisk art ikke er blevet løst.
Det drejer sig f.eks. om Palæstinakonflikten og Irak- og
Afghanistankonflikterne.
Nogle ord fra rapportens indledning:
"Angsten og forvirringen forårsaget af "clash of civilizations" teorien har
beklageligvis fordrejet betingelserne for diskursen om det virkelige
problem, Verden står overfor. Historien om forholdet mellem kulturer er ikke
kun en historie om krig og konfrontation. Den er også baseret på århundreder
af konstruktive udvekslinger, gensidigt befrugtenden interaktion og fredelig
sameksistens. Ydermere: At karakterisere samfund, der er i konstant intern
forandring og som er vidt forskellige, langs civilisationsbegrebets hurtige
konklusioner lukker øjnene for mere oplysende måder at forstå spørgsmål om
identitet, motivation og adfærd. Brydninger mellem de magtfulde og dem uden
magt eller mellem rige og fattige, eller mellem forskellige politiske
grupper, klasser, erhverv og nationaliteter har større forklaringskraft end
sådanne kulturelle kategorier. Ja, faktisk forholder det sig sådan, at
kulturelle stereotyper kun bidrager til, at fastlåste polariserede meninger
bliver yderligere fastslåste. Hvad værre er, ved at fremme det misforståede
synspunkt, at kulturer er på en uundgåelig kollisionskurs, hjælper de med at
gøre uenigheder, der kunne forhandles, til tilsyneladende uforsonlige
identitetsbaserede konflikter, som derved får magten over de almindelig
gældende forestillinger. Det er derfor væsentligt at gå imod stereotyperne
og misforståelserne, som får mønstre af konflikt mellem samfund til at låse
sig fast". (Alliance of Civilisationsrapporten)
[2]
Appadurai, Arjun (1996),
Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization, Minneapolis:
Univ. of Minnesota Press.
© Gregers Friisberg 2006 (kopiering
mulig efter Copy-Dan regler)
|
Stereotyper
Rune Engelbreths citatsamling
Jørgen
B's holocausttegn. (om
tegningerne)
Camre-tale om
Tyrkiet i EU
Muhammedkrise:
Links til artikler på engelsk fra BBC
Links til
artikler på dansk fra JP
Muhammedtegn
Muttawas profet-billeder. |