Hvad viser
Burgerindekset?
Burgerindekset giver et
groft estimat over valutaers over- eller undervurdering. Det viser via
data indsamlet i Burgerrestauranter over hele jorden, hvad prisen på en
ensartet Big Mac er i de forskellige lande.
Dermed kan man ved
omregning af prisen til dollar få et skøn over relative
priser/omkostninger og dermed valutaernes over-/undervurdering. Når det
er dyrt at producere en burger i Schweiz eller Danmark, er det jo
udtryk for relativt høje produktionsomkostninger - eller "dårlig
konkurrenceevne" - i disse to lande sammenlignet med de øvrige. Omvendt
ses det, at en burger kun koster 1,83 dollar i Kina. Kina kan altså
producere en sådan vare billigere end andre lande.
Det er dermed nærliggende at antage, at det også kan
producere mange andre masseproducerede ting billigere end andre. Til
gengæld kan det meget vel tænkes, at lande som Schweiz, Danmark og
Sverige har en relativt høj konkurrenceevne ved produktion og salg af
teknologisk højtudviklede produkter og tjenesteydelser. Denne
sammenhæng har burgerindekset svært ved at vise. Når det f.eks. gælder
finansielle tjenesteydelser, har et land som Schweiz en høj
konkurrencedygtighed, mens et land som Danmark har det inden for
produktion af medicin, miljøteknologi, shippingvirksomhed og
forskellige andre tjenesteydelser.
Det er et problem, at burgerindekset ikke kan måle
omkostninger helt præcist fordi det ikke kan tage hensyn til
forskellene i priser på ting, der ikke handles internationalt. Det
gælder f.eks. huslejer og priser på sundhedsydelser og uddannelse.
Derfor kan det være svært at sammenligne mellem rige og fattige lande.
I de sidste er arbejdskraft, husleje og lign. jo billig.
Burgerindekset kan med lidt
god vilje bruges til tilnærmede købekraftsparitetsberegninger.
Den relative prisforskel mellem lande er udtrykt ved de relative
burgerpriser i dollar. Kronen har været meget overvurderet i forhold til
dollaren, men er det ikke mere, efter at dollaren er steget i kurs den seneste tid.
Visse lande er i stand til at sælge deres varer og tjenester dyrt på
verdensmarkedet. De benytter sig af upmarket og niche-strategier til
afsætning af deres produkter. Andre lande, f.eks. Kina, benytter sig af
lavpriskonkurrence. Derfor er de nødt til at have en relativt lav kurs
på valutaen.
Hvor skal jeg rejse hen
på ferie, hvis jeg vil gøre det billigt?
Ja, se det kan
burgerindekset også give nogle tips om. Det er i hvert fald oplagt, at
Norge og Schweiz ikke vil være de bedste bud i så henseende.
Og så underdriver indekset til venstre nok
prisniveauet i Schweiz. Schweiz revaluerede valutaen i starten af 2015.
Det fører til, at man kan importere billigere varer. Schweiz er
et land, hvor der har været en del investeringer fra udlandet, fordi
landet ses som en "Safe Haven", hvor det er sikkert at anbringe penge.
Det giver efterspørgsel på valutaen og dermed tendens til højere
frank-kurs.
Alt andet lige vil de billige rejselande være dem,
hvor der er et stort minustal. Her skulle priserne være lave.
.
|