DEMOKRATIOPFATTELSER Det danske demokrati, som det er fastlagt i grundlov og valglov, er et repræsentativt demokrati med træk af plebiscitært demokrati, dvs demokrati med folkeafstemninger indbygget. Det repræsentative demokrati er kodificeret i den danske grundlov. Her er angivet en række formelle regler for, hvordan der laves valg. Disse er nærmere udmøntet i valgloven. Folketinget vælges af vælgerne ved forholdstalsvalg. Vælgerne bestemmer altså igennem lige og almindelig valgret, hvem der skal indehave posterne i den lovgivende magt. Den udøvende magt "vælges" så at sige af Folketinget: Af
Folketingets midte sammensættes en regering, som kan sidde så længe,
Folketinget ikke udtrykker sin mistillid til den (mistillidsvotum), og så
længe, den kan få nødvendig lovgivning igennem. Den sidstnævnte betingelse
er ikke nævnt i grundloven, men det er en selvfølgelighed, at der skal
vedtages finanslov og skattelove, samt flere andre nødvendige love. Figur 1 : Demokratiformer © Gregers Friisberg Note: Mandar obedicidiendo: "Befal adlydende". Det er taget med her som eksempel på et repræsentativt styre med mulighed for tilbagekaldelse af de valgtes mandat. Denne form for demokrati blev forsøgt i Pariserkommunen i 1870-71, hvor Paris' borgere tog magten i byen. Siden er det forsøgt indført i de selvstyrende zapatistiske landsbyer i Mexico-delstaten Chiapas.
En regering kan forsøge at "tvinge" nødvendig lovgivning/love igennem Folketinget ved at gøre vedtagelsen af dem til såkaldte kabinetsspørgsmål, dvs regeringens liv afhænger af, at loven(e) bliver vedtaget. Den parlamentariske styringskæde skulle sikre, at beslutninger (love, bekendtgørelser, administrative enkeltafgørelser) skulle være demokratiske. Figur 2: Parlamentarisk demokrati med styringskæde
Plebiscitært (folkeafstemnings-/direkte) demokrati Der er væsentlige elementer af såkaldt Plebiscitært demokrati i den danske forfatning. Man kan også sige, det er elementer af direkte demokrati. Ved suverænitetsafgivelse skal der afholdes folkeafstemning, hvis ikke suverænitetsafgivelsen sker med mindst 5/6 flertal i Folketinget (obligatorisk referendum). Der er også folkeafstemning ved ændring af valgretsalder og grundlovsændringer(obligatorisk referendum). Endelig kan 1/3 af Folketingets medlemmer kræve en lov ud til folkeafstemning(fakultativt referendum). Frivillig referendum, hvor en regering af egen fri vilje ønsker at konsultere vælgerbefolkningen i en sag ved at lægge den ud til folkeafstemning, er blevet brugt i EU-spørgsmål i England (1975) og Frankrig (1992, Maastrichttraktaten), og i Danmark Den europæiske Fællesakt 1986. Referendum med initiativret til vælgerne findes i henimod halvdelen af de amerikanske enkeltstater og i Schweiz. I Schweiz kan 50.000 vælgere med deres underskrifter forlange et spørgsmål lagt ud til folkeafstemning. Det plebiscitære demokrati er ofte set som et middel til at øge vælgerbefolkningens deltagelse i politik. Den folkelige deltagelse ses som et gode i sig selv, og man forestiller sig, den kan øges via flere folkeafstemninger. Det er der nok noget rigtigt i. Der har dog også været betydelig kritik af, at der laves folkeafstemninger om f.eks. Maastricht – og Amsterdamtraktaterne, da den almindelige vælger har få forudsætninger for at danne sig et rimelig afrundet billede af, hvad disse traktater indebærer. Ikke alene er sagen, der skal stemmes om, overordentlig kompleks. Det er også umuligt at forudse, hvordan de nye regelsystemer, der foreslås, kommer til at virke i praksis, når de – ofte flere år senere, er ratificeret i medlemslandene. Vælgerne kommer til at tage stilling på grundlag af holdninger og fornemmelser og bliver eventuelt et let offer for mediepåvirkninger. Repræsentativt demokratis dimensioner I traditionel demokratiteori stilles normalt nogle kriterier op for, at der kan tales om demokrati, jvf boksen nedenunder.
Andre opfattelser af "demokrati"- participatorisk demokrati I dag er der en udbredt kritik af de formelle rammer for
repræsentativt demokrati, som er beskrevet ovenfor. Politologer har talt om
en "repræsentations- og deltagelseskrise" i adskillige latinamerikanske
lande. En stor del af vælgerne har ikke følt sig repræsenteret i det
formelle politiske system. Dette har ikke været i stand til at håndtere de
problemer, der præger deres dagligdag, så som ulighed, fattigdom, manglende
anerkendelse af mindretalsrettigheder (f.eks. for indianske
befolkningsgrupper), etc. Det har ført til et pres for reformer.
Argentinerne fandt for en stor del løsningerne selv i uformelle, nærdemokratiske netværksorganiseringer. Alternativet til det gammelkendte samfund var bl.a. forskellige former for selvorganiseringer af økonomisk og politisk art. Blandt de nye sociale manifestationer kan nævnes:
· Las
Asembleas Populares
(Folkelige organiseringer I boligkvarterer, hvor man forsøger at løse lokale
problemer) I virkeligheden var det den officielle økonomi, der brød sammen. Ved siden af denne voksede hurtigt en stor uofficiel økonomi frem. Fallerede virksomheder blev i mange tilfælde besat af arbejderne, der forsøgte at drive dem videre, - undertiden med fiasko og fortsatte tab, men undertiden med så stor succes, at de tidligere ejere vendte tilbage og forlangte at genindtræde i deres ejerskab af det, der ikke længere kun var et rent fallitbo. I boligkvarterer indrettede man suppekøkkener og byttecentraler. De såkaldte Asambleas barriales/populares organiserede i bykvarterer, men også på tværs af dem, når asambleas lavede asambleas interbarriales og sendte delegerede til disse ”overordnede råd”. Man skal være forsigtig med at romantisere de argentinske forsøg med nærdemokrati. Men de steder, de er lykkedes, kan de være et eksempl på udbredelsen af demokratiet til også at gælde den økonomiske sfære. Det er en gammel drøm i deltagelsesdemokratiet, at demokrati ikke kun gælder det traditionelle politiske system, men at demokratiet også kan strække sig ind over økonomien. Demokratiet behøver ikke at stoppe ved fabriksporten, som det er blevet sagt. - Eller ved indgangen til skolen!
Uddrag fra 2009-forfatningen: Det er naturligvis vanskeligt at sige, hvordan det vil blive udformet og
komme til at fungere i praksis. Det er vigtigt at holde sig forskellen på
formelle regler i en forfatning og den daglige praksis for øje. Der kan være
betydelig forskel. Ikke desto mindre er teksten interessant som
principerklæring for, hvordan man ønsker et statsstyre indrettet.
Radikaliteten i den zapatistiske tænkning finder man ikke alene i, at man har opgivet at ”tage magten” som strategisk mål, men også i formuleringen af en menneskelig politik, der baserer sig på demokratiets livsnødvendighed for flertallet af fattige. Zapatismen lægger op til, at kun ved at forene sig med et demokratisk subjekt kan individerne – med udgangspunkt i deres kollektive subjektiviteter – leve demokratiet som noget, der falder sammen med en regeringsform og en levemåde. (Susan Street: La palabra verdadera del zapatismo chiapaneco (Un nuevo ideario emancipatorio para la democracia). Revista Chiapas)) Det grundliggende problem for det repræsentative demokrati er ikke, hvem der skal være kandidat til præsidentvalget (…), men hvordan man gør det af med præsidentialismen, og med alt det, der med en samlebetegnelse går under “statspartiets system”. De styredes deltagelse i et direkte demokrati og i de sager, der optager dem, er vigtige skridt på vejen til et sandt demokrati. Marcos: Bombas financieros. EZLN.org, México, noviembre de 1998. Civilsamfund og demokratisk legitimitet Zapatisterne lægger op til en ny form for politisk inddragelse af civilsamfundet. Den form for politik, de ønsker, bliver til i civilsamfundet. Den bliver ikke til i traditionelle politiske partier og organisationer. Zapatisterne er sig bevidst, at de traditionelle politiske bevægelser, partier og interesseorganisationer, er i krise. De har slidt sig op, idet de er blevet koopteret i og af statsapparatet og har dermed mistet den folkelige forankring og demokratiske legitimitet. Demokratisk legitimitet opstår, nedbrydes og genskabes løbende i civilsamfundet. Den institutionelle politiske magt har ikke i sig selv sikkerhed for demokratisk legitimitet, ifølge dette syn på demokratiet. Demokratisk legitimitet skal derfor genfindes i civilsamfundet igennem dialog mellem de styrende og de styrede, og på en måde, hvor disse roller hurtigt kan byttes om. Når de styrende ikke længere adlyder (obedecir) de, der styres, er det tid at gå fra magten. Magten har ikke nogen berettigelse i sig selv. Derfor afvises det repræsentative demokrati. I stedet vil man have et mere direkte, deltagelsesorienteret demokrati. Beslutninger er legitime, når de er demokratisk vedtagne, og det vil sige, at de er udtryk for folkeviljen, som denne manifesterer sig løbende. Folket skal have magten. Vælgerne skal imidlertid ikke give magten fra sig til repræsentanter, der styrer på deres vegne. I stedet kan man forestille sig, at magten delegeres til de folkevalgte, som forudsættes at styre på en måde, der er adlydende i forhold til folkeflertallets vilje. Dette princip kaldes mandar obediciendo (”styre adlydende”). Det er et delegationsdemokrati, der er anderledes end det traditionelle repræsentative demokrati. I det sidste er mandatet ubundent. Repræsentanterne skal ubundet af deres vælgere kunne tage beslutninger. I delegationsdemokratiet er delegaterne bundet af pålæget fra vælgerne. Det kan lyde mærkeligt efter en traditionel vestlig demokratiforestilling. Princippet ligger dog ikke så fjernt fra den måde, de indianske samfund traditionelt er blevet styret på. Det er bl.a. sket efter det såkaldte cargos-system. Ordet cargo betyder ”hverv”. De forskellige hverv af offentlig eller fælles art er gået på omgang imellem – hovedsagelig – mændene i landsbyen. Zapatisterne har i deres autonome landsbyer gjort op med princippet, at hvervene især oppebæres af mænd. Man forsøger aktivt at få kvinderne inddraget og på den måde få gjort op med denne del af det gamle usos y costumbres (sædvanesystem i landsbyerne, der regulerer normer og roller, og som er forbundet med indianernes tradition og cosmovision). Mandar obediciendo systemet kan rent konkret også beskrives som en form for rådsdemokrati, hvor beslutninger tages igennem en række af gensidigt rapporterende råd op og ned i samfundet: Generalrådet (la Comandancia General) forklarer det så til folkekomitéerne; disse komitéer forklarer det videre til regions- og kløft/dalekomitéerne; de forklarer det videre til de lokale komitéer, og de på deres side forklarer det til de lokale fællesskaber og naboforhold. Der argumenteres der så for og imod, indtil det selvsamme lokalfællesskab siger, at det nu er tid til at stemme om sagen …. Derefter går den modsatte proces i gang; de lokale lader basisbeslutningerne gå videre til de regionale råd, og herfra går de til zonerådet, og herfra til komitéerne og endelig til generalrådet (EZLN (CCRI) kommuniqué 4.3.94).
|
Links: |