|
KLASSISK IMPERIALISMETEORI
Nødvendigheden af at skaffe stadig øget afsætning af produkterne jager
bourgeoisiet ud over hele jordkloden. Det tvinges til at skaffe sig indpas
overalt, at slå sig ned overalt, at knytte forbindelser overalt.
Bourgeoisiet har ved at udnytte verdensmarkedet gjort produktionen og
forbruget i alle lande kosmopolitisk. Til de reaktionæres store sorg har de
slået den nationale grund bort under fødderne på industrien. De ældgamle
nationale industrier er blevet tilintetgjort, og tilintetgørelsen fortsættes
dag for dag. De bliver fortrængt af nye industrier, som det bliver et
livsspørgsmål for alle civiliserede nationer at indføre, af industrier, der
ikke mere forarbejder indenlandske råstoffer, men råstoffer fra de fjerneste
egne, industrier, hvis fabrikater forbruges ikke alene i landet selv, men i
alle verdensdele. I stedet for de gamle behov, der kunne tilfredsstilles af
landets egen frembringelser, kommer der nye, som kræver produkter fra de
fjerneste lande og himmelstrøg for at blive tilfredsstillet. I stedet for
som tidligere at isolere sig og være sig selv nok, træder de forskellige
områder og nationer ind i et alsidigt samkvem med hinanden, nationerne
kommer til at stå i en alsidig afhængighed af hinanden. Og som det går med
den materielle produktion, sådan går det også med den åndelige. De enkelte
nationers åndelige frembringelser bliver fælleseje. Den nationale ensidighed
og begrænsning bliver mere og mere umulig, og af de mange nationale og
lokale litteraturer opstår der en verdenslitteratur.
Bourgeoisiet river alle, selv de mest barbariske nationer, med ind i
civilisationen ved den hurtige forbedring af alle produktionsmidler, ved det
kolossale fremskridt med hensyn til samfærdselsmidlerne. De billige
varepriser er det svære artilleri, som skyder alle kinesiske mure i grus,
som er i stand til at overvinde selv det mest hårdnakkede fremmedhad hos
barbarerne. Det tvinger alle nationer til at tilegne sig bourgeoisiets
produktionsmåde, hvis de ikke vil gå til grunde; det tvinger dem til at
indføre den såkaldte civilisation, d.v.s. at blive bourgeois'er. Kort sagt,
bourgeoisiet skaber sig en verden i sit eget billede.
(Det
kommunistiske Manifest 1848)
Der er
ingen tvivl om, at vi ser kimen til en tidlig globaliseringsteori i
ovenstående citat fra Marx' og Engels' populærvidenskabelige skrift
Det
kommunistiske Manifest. Kapitalen glider ud over hele kloden.
Drivkræfterne
er søgningen efter afsætningsmarkeder og råstofleverancer. Det er dog ikke
helt uden forhindringer: "Til de reaktionæres store sorg har de slået den
nationale grund bort....." Der danner sig modbevægelse til
internationaliseringen, f.eks. nationalistisk konservatisme, der vil
beskytte nationale industrier imod kapitalens internationalisme.
Med sin
økonomiske stræben er bourgeoisiet (kapitalejerne) en ekspansiv klasse, der
"river alle med ind i civilisationen" med samfærdselsmidlernes udvikling.
Alle bliver nødt til at efterligne bourgeoisiets produktionsmåde, dvd den
frikonkurrencekapitalistisk produktionsmåde med privateje af kapitalen og
udveksling af varer på markederne.
”Imperialisme”
er et ord, der er blevet brugt lige siden romerne skyllede ud over Italiens
grænser og erobrede provins efter provins og indlemmede dem i det romerske
imperium. ”Imperio” er et latinsk ord, der betyder ”jeg befaler”. Der er
militære overtoner i det, og det er klart, at den dominans af fremmede
områder, der var tale om, ikke umiddelbart kan sammenlignes med den, vi har
senere med de europæiske imperier.
Her er der kommet en økonomisk logik ind, som marxisterne ikke var sene
til at påpege. Roms imperialisme var politisk. Det var et økonomisk
stagnationssamfund. Der var ikke den vækst, som der er i det kapitalistiske
samfund, og som dette har fået via udnyttelsen af maskinkraft og fossile
brændsler (kul, olie, naturgas).
|
Marx var dristig i sine antagelser. Hvis han havde fået
ret, og kapitalen var skyllet ud over hele kloden med så voldsom kraft,
som det antages i citatet i starten af artiklen, ville denne mand ikke
have siddet på håndknyttet tæppe og drukket sin te. Han ville have
siddet i en Ikea-plasticstol, spist en BigMac og drukket Coca cola. Han
var kort sagt blevet udviklet. Foto: GF |
Hobsons underkonsumptionsteori
De
europæiske kolonimagter manglede ifølge den britiske økonom J.A. Hobson
(1858 - 1940) afsætningsmarkeder for den produktion, der ikke kunne findes
afsætning for i hjemlandet. Hobson flyttede fra den engelske provins til
London i 1887. På det tidspunkt var England midt i en svær økonomisk
recession, som de klassiske liberale økonomer på det tidspunkt havde svært
ved at forklare. Ifølge den såkaldte Says lov skulle udbudet skabe sin egen
efterspørgsel. Det så ikke ud til at ske. Hobson udviklede derefter
underkonsumptionsteorien, der forklarer, hvorfor ethvert udbud ikke altid
følges af en tilsvarende efterspørgsel, der sørger for de producerede varers
afsætning. Forklaringen på underforbruget, og altså den utilstrækkelige
efterspørgsel, kunne findes i en ulige indkomstfordeling. Når realindkomsten
ikke var høj nok, var der ikke penge nok hos almindelige mennesker til at
efterspørge de producerede varer.
Underkonsumptionsteorien kunne naturligt føre videre over i en
teori til forklaring på imperialismen. Det kunne være svært at finde
afsætningsmulighederne i de nære omgivelser på hjemmemarkedet. Der var ikke
helt den samme
frihandel, som vi kender i dag, selv om den engelske flåde gjorde sit til at
holde i hvert fald verdenshavene åbne. Endvidere manglede den private kapital ofte
investeringsmuligheder på hjemmemarkedet. Dem fandt man også i kolonierne. Endelig fungerede
disse som råstofleverandører til industrien i moderlandet. Råvarerne blev
forarbejdet og sendt tilbage til kolonierne som færdigvarer.
Moderland og kolonier var i et økonomisk kredsløb med hinanden, der blev
bakket op og forstærket af den militære dominans og politiske kolonisering.
Økonomisk analyse af kapitalens dynamik
Kapitalismen er i følge
Karl
Marx (1818 – 1883)
et
system, hvor pengekapital (M, money) ombyttes til varer (C, commodities).
Frikonkurrencekapitalismen er et system med nådesløs konkurrence. Derfor er
kapitalisterne nødt til hele tiden at investere i nye maskiner for ikke at
bukke under i konkurrencen. Det gør kapitalismen til et dynamisk økonomisk
system med vækst (kapitalakkumulation).
Reale kapitalgoder (maskiner og råvarer) og arbejdskraft
kombineres og omdannes igennem produktionsprocessen til flere varer. Da
målet med kapitalistisk produktion og distribution er profit, skal man stå
tilbage efter denne cyklus med en større pengekapital M'.
Penge-kapital-vare-cyklusen kan kort skrives således: M - C - M’.
M' er det samme som M + ∆m (merværdi).
M' investeres så i en ny produktionscyklus.
Resulatatet er en kapitalakkumulation, en vækst i kapitalen i den enkelte
virksomhed.
I stedet for at blive anbragt i "produktive investeringer" kan kapitalen
blive anbragt spekulativt.
Kapitalen er ifølge teorien blind over for, hvad der er "produktivt" ud
fra en samfundsbetragtning, da formålet alene er at tjene flere penge, end
man havde i forvejen.
Den økonomiske værdi, produktionsresultatet, kommer fra den del af
kapitalen, man kaldte variabel kapital. Det er arbejdskraften. Den
fysiske kapitals værdi afhænger af, hvor mange timer arbejdskraft, der
direkte og indirekte indgår i den. Kapitalen har ikke værdi i sig selv.
Derfor er den heller ikke berettiget til at skulle have en aflønning.
Dens aflønning beror i marxistisk analyse på, at kapitalen er et socialt
forhold, hvor det er muligt at presse profit (merværdi) ud af
arbejdskraftens indsats. Arbejdskraft kan producere mere værdi end det, der
går til arbejdskraftens underhold.
Arbejdsdagen antages at være delt i en "nødvendig arbejdstid", hvor
arbejderen tjener til sit eget underhold (svarende i værdi til v) og en
merarbejdstid, hvor produktionsmidlerne (C) tilføres mere værdi, end de
havde i forvejen:
Nødvendig arbejdstid (v) |
Merarbejdstid (m) |
Grænsen mellem de to kan skubbes ved brug af mere effektivt maskineri, ved
øget udbytning (intensiveret arbejdstempo) af arbejderen, mere intelligent
tilrettelæggelse af arbejdet og ved, at arbejdsdagen forlænges.
Den
samlede samfundsmæssigt producerede værdi består af merværdien m
(bruttoprofit), den konstante kapital C (maskiner, råvarer, halvfabrikata og
andre inputs) og den variable kapital v (arbejdskraften). Det kan formuleres
som:
Samlet
produktion = m + C + v
Virksomheden/"kapitalisten" køber råvarer, realkapital (maskiner, bygninger)
C og arbejdskraft v for at sætte en produktion i gang. Efter en
produktionscyklus består den producerede værdi af C + v + m (merværdi), hvor
m er en øget værdi, der tilføres igennem produktionsprocessen, og som beror
på, at arbejdskraften kan skabe mere værdi, end der er indeholdt i den i
forvejen. Igennem hver produktions- og salgscyklus forsøges realiseret en
større bytteværdi, sådan at P' (Profit efter en realiseret produktions- og
salgscyklus) er større end P (profitten efter en tidligere produktions- og
salgscyklus).
Det er forholdet mellem profit og samlede kapitaludlæg, der er
interessante for kapitalejerne og bestemmer lysten til at investere. Det kan
formuleres som:
m/C+v. Eller, hvis man dividerer med v over og under brøkstregen:
Profitrate:
m/v
_____
C/v +1
m/v: Merværdirate
C/v: Organisk kapitalsammensætning
Denne sammenhæng kan i den marxistiske optik bruges til at forklare de
dybereliggende konjunkturbevægelser, fordi den så at sige "måler temperaturen” på den
samlede kapitals indtjeningsevne. Det er altså ikke på dette
generaliseringsniveau profitraten for enkeltvirksomheder, der er i fokus,
men hvordan det går den samlede kapital.
Under opgangskonjunktur er der stor investeringslyst. Med indsats af nye
maskiner og ny teknologi kan hver arbejder producere mere. I starten af
konjunkturopgangen er der endvidere ikke noget stærkt opadgående pres på
reallønnen. Produktiviteten stiger (merværdiraten stiger). Dermed stiger
profitraten.
Det øger investeringslysten. Når arbejdsløsheden falder senere i
konjunkturopgangen, er der tendenser til lønstigninger. Reallønnen stiger.
Den variable kapitaldel bliver dyrere. Det mindsker merværdiraten. Samtidig
er der under højkonjunkturen sket en overakkumulation af kapital (højere
C/v). Disse to udviklingstræk giver dermed tendenser til fald i profitraten
- og dermed fald i investeringerne. Opgangen afløses af nedgang. Når der har
været krise i længere tid falder værdien af kapitalapparatet, virksomheder
udkonkurreres af mere effektive konkurrenter.
Kapitalsammensætningen (C/v) ændres, dvs formindskes, når kapital er
blevet billigere. Dermed stiger profitraten, det bliver attraktivt at
investere, og man bevæger sig ud af lavkonjunkturen. Og så kan det starte
forfra i en ny konjunkturcyklus.
Der er i nogle varianter af denne "kapitallogiske" kriseteori om
profitratens tendens til fald, en opfattelse af, at der er en langsigtet
tendens til stigning i den organiske kapitalsammensætning. Det er ifølge
teorien en af kapitalismens modsigelser, at der er en tendens til, at det
levende arbejde, der producerer merværdi, bortrationaliseres. Det skyldes
konkurrencen. Og dermed
er der tendens til langsigtet fald i profitraten. Det kan forklare
paradokset, at selv om profitkvoten stiger i forhold til lønkvoten, så kan
profitraten være faldende, fordi kapitaludlæggene til produktionen bliver
større og større.
V.I. Lenins imperialismeteori
Det er
denne sidste del af Marx' kapitalanalyse, Lenin bruger i udviklingen af sin
teori. Vi befinder os nu omkring 1900 og i begyndelsen af det 20.
århundrede. Kapitalismen antages at være i færd med at skifte karakter. Den
går fra at være et konkurrencekapitalistisk system til et
monopolkapitalistisk system, antager Lenin og mange andre marxistiske
teoretikere på dette tidspunkt. På en række markeder har den nådesløse
konkurrence ført til, at der kun er enkelte producenter/sælgere
(monopolister) tilbage. Når den situation opstår, er kapitalismen ikke
længere så dynamisk, fordi monopolerne begrænser konkurrencen. Systemet
forsøger imidlertid at nå ud over sine grænser, og det sker i bogstaveligste
forstand igennem imperialismen. Samtidig bevirker den faldende profitrate
også, at nye markeder må opdyrkes, ikke alene med henblik på salg/afsætning,
men også med henblik på investeringer. Ved at investere i nye områder, kan
profitten øges, og profitratens tendens til fald modvirkes.
V.I. Lenin udsendte i begyndelsen af det 20. århundrede bogen ”Imperialismen som
kapitalismens højeste stadium”, hvor han udformede sin økonomiske forklaring
på imperialismen.
Han forholdt sig kritisk til Marx’ teori, som mest
analyserede kapitalismen som et nationalt fænom, selv om han dog nogle
steder, som f.eks. i citatet ovenover, udfoldede en betydelig analyse også
af kapitalens internationale gennemslag.
Marx var kun lidt opmærksom på de
store forskelle mellem de rige lande og de fattige, som var ved at udvikle
sig. Han forestillede sig, som vi har set, at kapitalen ville sprede sig over hele kloden,
og det ville føre til udvikling over det hele.
At der kunne være et center,
hvor kapitalen var meget stærkere, og en periferi, hvor økonomien kun var
lidt udviklet, indgik ikke.
Som Lenin så det, havde kapitalismen i de dominerende vesteuropæiske lande nået en modenhed,
hvor kapitalen var blevet koncentreret på store virksomheder, der begyndte
at få monopollignende status. Samtidig – og som følge af den monopollignende
kapitalkoncentration – var der tendens til, at profitraten af investeringer
i Vesteuropa var faldende. Det kan lyde som en modsigelse, at der kommer
monopoler, og profitraten samtidig falder. Det behøver det imidlertid ikke
at være, jvf den økonomiske analyse ovenover. Monopoler kan ganske vist tjene en større profit, men de kræver
samtidig store kapitaludlæg. Når man måler profitraten, sættes overskuddet
netop i relation til kapitaludlæget. Monopoler er endvidere udtryk for, at
investeringsmuligheder er ved at være opbrugte.
Ved at søge ud i kolonierne med investeringerne kunne kaptalejerne satse
på nye markeder, få adgang til billigere arbejdskraft og råstoffer og
dermed få et bedre afkast. Profitraten blev herved højere. På den måde kunne
man via imperialismen holde profitraten oppe.
Ifølge den marxistiske teori om staten, er det statens opgave at sørge for
den kapitalistiske produktionsmådes reproduktion. Således kan man forklare statens handlinger
med, at den laver politik og foretager militær ekspansion af hensyn til
kapitalens overordnede interesser.
De
europæiske stater måtte altså hjælpe kapitalen med at finde passende
kolonier. Det var svært for den stærkt ekspansive tyske kapital at få en
sådan hjælp fra den tyske stat, fordi englændere, franskmænd, portugisere og
hollændere var ”kommet først” i kapløbet om kolonier. Tyskerne havde ikke
nået at komme med, idet landet først blev samlet og nåede en stærk økonomisk
ekspansionskraft i anden halvdel af det 19. århundrede. De måtte nøjes med
”resterne fra de riges bord”. Det ville de ikke finde sig i. Derfor kan man
se de to verdenskrige i det 20. århundrede i lyset af den asymmetri, der
opstod i Verden som en følge af, at Tyskland var blevet den stærkeste og
mest industrialiserede økonomi i Europa, men markederne i den nye verden blev lukket af for
landet.
Det samme skete i Asien, hvor der i 1930’erne lukkedes for den
ekspanderende japanske økonomi. Verden blev derfor udsat for tysk og japansk
imperialisme med tyskernes Drang nach Osten (”ekspansion østpå”) og
japanernes besættelse af dele af Kina i 1930'erne.
Afhængighedsteorien
Jeg ved, at det engelske industribourgeoisi agter at lyksaliggøre
Indien med jernbaner for at kunne fremskaffe bomulden og de andre råstoffer,
som dets fabriker har brug for, med lavere omkostninger. Men hvis man først
har indført maskiner i transportvæsenet i et land, der ejer jern og kul, så
er man ikke i stand til at forhindre det i at fremstille dem selv. Man kan
umuligt opretholde et jernbanenet i et land af så uhyre dimensioner uden
samtidig at indføre alle de industrielle processer, der behøves for at
tilfredsstille jernbanetrafikkens umiddelbare og løbende krav. Heraf følger
med nødvendighed anvendelsen af maskiner i sådanne industrigrene, der ikke
hænger umiddelbart sammen med jernbanen. Således vil jernbanesystemet i
Indien faktisk blive forløberen for en moderne industri. Dette vil så meget
mere være tilfældet, som de britiske myndigheder selv siger om inderne, at
de har en særlig evne til at tilpasse sig efter fuldstændig nye
arbejdsmetoder og tilegne sig de nødvendige tekniske kundskaber.
(K.
Marx: De fremtidige resultater af det britiske herredømme i Indien.
(1853) “The New York Daily Tribune”)
Det,
Marx forudså med den imperialistiske gennemtrængning i koloniområderne, er
først ved at ske nu, - og kun i store lande som Indien, Kina og Brazilien. I
mange andre lande, f.eks. Afrika syd for Sahara, kniber det.
Imperialismeteorien blev kritiseret af latinamerikanske økonomer i 1960’erne
og 70’erne. Det var økonomer som bl.a. Raul Prébitsch, Celso Furtado m.fl.,
der havde forbindelse til CEPAL, FN’s økonomiske Kommission for
Latinamerika.
De
sagde, at imperialismeteorien overdrev den økonomiske imperialismes reelle
betydning for de rige landes kapitaler. I virkeligheden investerede de meget
mere i hjemlandene og hos hinanden, end de investerede i kolonierne og de
tidligere kolonier.
Hvad der derimod var interessant for disse "afhængighedsøkonomer" var imperialismens virkning
på samfundene i de tidligere
kolonier.
Her var skabt en række af reelt meget fattige lande, der havde
fået en økonomi, der stod i dyb afhængighed til de rige landes økonomier. De
havde fået svært ved at udvikle sig ved egen kraft, fordi de manglede
uafhængige nationale bourgeoisier (kapitalejende klasser), der kunne udvikle
landene via den samme form for økonomisk vækst og ekspansion, som man havde
set i Vesteuropa og Nordamerika.
Det førte til udviklingen af den såkaldte afhængighedsteori, der ser
udviklingsproblematikken i de fattige lande som et resultat af den tidligere
kolonisering, der har ført til samfundsstrukturer, der gør udvikling
vanskelig eller umulig.
Gregers Friisberg
|
|