En verden præget af
konflikter imellem etniske grupper. En Verden præget af, at
indkomstfordeling og klassedeling har en betænkelig tendens til
at falde sammen med etniske delinger og grupperinger. Behøver
det være sådan? I de senere år er der dræbt betydelig flere
ved konflikter og krige internt i nationer end ved krige mellem
nationer. Det er samtidig en verden præget af store økonomiske
uligheder. Europa ligger som en rig ø i en sump af fattigdom.
På den anden side af Middelhavet er det gennemsnitlige
indkomstniveau faldet til en brøkdel af, hvad det er i EU. Og
arbejdsløsheden er betydelig højere. Det medvirker til en
betydelig illegal indvandring fra Afrika til EU-området.
Menneskesmuglere får kronede dage.
Muligheden for flytte
sig rundt i verden med kort varsel er blevet øget kraftigt
igennem udbygningen af jetflyruter, billigere flybilletter og
større kontakt og kommunikation mellem landene, altså det
kommunikations- og turistmæssige aspekt af det, vi kalder
globaliseringen.
Ofte skelner folk ikke
imellem forskellige typer af indvandring, men er tilbøjelige
til at skære dem over én kam. Den illegale indvandring kan
altså forårsage, at egentlige asylansøgere lægges for had.
Det er blot nogle af
faktorerne bag det, man kalder "indvandrerproblemet".
For en del år siden
kunne det være usædvanligt at se folk af anden race og
herkomst end den sædvanlige danske på gaderne i en dansk by. I
dag er der intet usædvanligt i dette. I mellemtiden er der sket
en indvandring af folk fra især Sydeuropa og Asien.
Statsborger:
Alle, der er født i Danmark
af danske forældre, er danske statsborgere. Det giver
grundlovssikrede rettigheder til at stemme ved
folketingsvalg og til at modtage sociale ydelser, hvis man
ikke selv kan sørge for sit udkomme. Indfødsret(dansk
statsborgerskab) bevilges af Indfødsretsudvalget i
Folketinget efter et mangeårigt ophold i landet eller ved
indgåelse af ægteskab med dansker.
Asylansøger: Person,
som er udsat for forfølgelse i sit hjemland p.g.a.
religion, politiske meninger, race, eller etniske
kendetegn, og derfor søger asyl. Landene har igennem
internationale aftaler forpligtet sig til at tage imod
personer, som søger asyl af disse grunde.
Flygtning: Fremmed
statsborger, som har fået længerevarende
opholdstilladelse, fordi vedkommende risikerer
forfølgelse i tilfælde af tilbagevenden til hjemlandet. |
Det startede med
"fremmedarbejdere" (siden kaldt
"gæstearbejdere") fra Jugoslavien og Tyrkiet under de
gode økonomiske tider i 1960erne og begyndelsen af 70erne.
Med de revolutionære omvæltninger i Iran i 1979, hvor Shahen
blev afsat, kom iranske asylansøgere. I 1980erne kom der
udover iranerne også statsløse palæstinensere. I 1990erne
har opløsningen af Jugoslavien og borgerkrigen her ført til
tilstrømning af flygtningen fra Balkanområdet, og
urolighederne på Afrikas Horn i midten og slutningen af 1990erne
førte til, at der kom en gruppe af somaliere til Danmark.
Figur 1: Forskellige
typer af etnicitet
Bymæssige
etniske minoriteter |
F.eks. sorte og
spansktalende i amerikanske storbyer. Tyrkere,
palæstinensere og somaliere i danske byer |
Oprindelige
folkeslag |
F.eks. inuit i
Grønland og Alaska. Aborigines i Australien |
Etniske nationer
inden for et overordnet statsligt område |
Baskerne i
Spanien og Frankrig. Korsikanerne. Skotterne. |
Etniske grupper i
etnisk plurale samfund |
F.eks. mange af
de afrikanske lande, hvor grænserne er trukket efter
breddegrader og længdegrader. Rusland, Indonesien.
Indien. |
Nationen er stadig en
vigtig del af et kulturelt, sprogligt og etnisk fællesskab, dvs
danskerne er et folk med en vis samhørighedsfølelse og et
fælles sprog.
Danmark er
karakteriseret ved et sammenfald af nation og stat. I
mange tilfælde eksisterer dette sammenfald ikke, jvf. f.eks.
den "kurdiske nation", som rækker ind over flere
lande i Mellemøsten (Irak, Iran, Tyrkiet).
Kultur er dybest
set er det, vi gør hver dag uden at tænke nærmere over,
hvorfor vi gør det. Det er den enkeltes viden og forestillinger
om helheden og sig selv som en del af denne helhed. Det er
kunst, vaner, moralregler. Kulturen bliver en del af den
enkeltes identitet. Samtidig bliver det ofte grundlaget for
dannelse af fjendebilleder om andre.
ETNISK KULTUR:
KOLLEKTIV PROGRAMMERING AF SINDET, DER ADSKILLER MEDLEMMER AF
ÉN GRUPPE FRA EN ANDEN
Den hollandske
professor Geert Hofstede definerer kultur som den særlige
tillærte opførsel, der er fælles for en gruppe af mennesker.
Han taler om en slags kollektiv programmering, dvs at vi igennem
vor opvækst lærer kulturen i vor gruppe (national eller etnisk
eller anden gruppe), ofte uden at tænke over det.
En kultur kan beskrives
med udgangspunkt i nogle dimensioner. Der er f.eks. den
såkaldte magtdistance. Der kan være stor forskel på
graden af ulighed i position og indflydelse i forskellige
samfund. En akcept af f.eks. store statushierarkier er en del af
kulturen. Ligesom det modsatte kan være det.
Der er forskel på holdningen
til fremtiden: Hvordan vil man gardere sig imod den
usikkerhed, fremtiden indebærer.
Der er forskel på, i
hvilken grad der lægges vægt på gruppen eller individet.
Endelig er der maskulinitet/feminitet,
der beskriver kulturelle forskelle med udgangspunkt i
kønsrollerne. Der kan være stor forskel på, i hvilken grad
mandlige eller kvindelige værdier dominerer et samfund. De
mandlige værdier defineres ved aggressivitet og dominans, og de
kvindelige ved omsorg, hjælpsomhed og følsomhed.
Af betydning for den
kulturelle og etniske adfærd er Hofstedes opdeling i maskuline
og feminine kulturkredse. Danmark hører til de sidstnævnte.
Det viser sig f.eks. ved bilkøb, hvor danskeren har tendens til
at se bilen som et transportmiddel og er interesseret i
brugtværdien. I den maskuline kultur lægges der i bogstavelig
forstand vægt på bilen som potenssymbol. Det er antallet af
hestekræfter, akceleration fra 0-100, pris, luksus og
statusværdi, der lægges vægt på.
Figur 2:
Kulturdimensioner
MAGTDISTANCE |
Hvordan reageres
på ulighed og forskelle i status? |
STRUKTURERINGSBEHOV |
Forholden sig til
fremtiden |
INDIVIDUALISME/KOLLEKTIVISME |
Satsen på
individ ctr. Gruppe |
MASKULINITET/FEMININITET |
Opfattelse af
kønsrolleforskelle |
En faktor som
kvindefrigørelsens stade i forskellige samfund kan betyde
noget. Når danskere skal forklare deres modvilje imod muslimer,
henvises ofte til den måde, kvinderne menes at blive behandlet
på i muslimsk kultur: "Hvorfor skal de absolut gå med
tørklæde?"
INDIVIDUALISME/KOLLEKTIVISME
dimensionen kan også føre til mange misforståelser. I Vesten
betragtes vi ofte som ret så individualistiske, - selv om
arbejderbevægelsen og den socialistiske tradition nok har
kunnet trække i den anden retning. Men det må nok siges at
være sådan, at de fleste betragter det som "enhver er sin
egen lykkes smed". Man har fundamentalt set selv ansvaret.
I USA har det nået sin yderste form med "den ensomme
cowboy", der selv sætter standarden for, hvad der er
rigtigt, hvorefter han lader retten vokse ud af seksløberen.
I andre samfund kan det
være en forbrydelse af forsynde sig imod kollektivet, f.eks. i
den muslimske tradition. Når præstestyret i Teheran udsendte
en fatwa (dødsdom) imod Salman Rushdie i 1989, var det fordi,
Salman Rushdie forbrød sig imod kollektivet ved at være
gudsbespottende over for Allah. Det har vi svært ved
at fatte - også fordi individualismen har givet os en ret så
stærk tro på den enkeltes ytringsfrihed. For en muslim er det
ufatteligt, at den enkelte skal have ytringsfrihed til at
bespotte Gud!
At skabe et multikulturelt
samfund vil sige et samfund, hvor flere etniske grupper og
kulturer kan leve side og om side.
|