Ideologier er sammenhængende idékomplekser, som formulerer mål for samfundsudviklingen. Af gamle ideologier kan nævnes konservatisme, liberalisme og socialisme. Den første gik ind for at bevare (konservere) træk samfundet, der opfattedes som bevaringsværdige. Den anden, liberalismen, gik ind for at frigøre individet og markedet. Figur 1: Ideologier og partier
Den tredje, socialismen, gik ind for større
økonomisk lighed, fællesskab og solidaritet. Ideologierne ændrer sig løbende
som et resultat af samfundsudviklingen. Der er dog også partier, der frakender sig ideologi i
traditionel forstand. Det gør Alternativet f.eks. Det gør partiet bl.a.
fordi, det mener, at ideologierne har mistet relevans i det samfund, vi
har i dag. Nedenfor en kort omtale af hovedideologier.
VH Partierne havde under det såkaldte fire-partisystem fra 1905 - ca. 1960 ideologiske opfattelser, der noget forenklet kan siges at svare til nogle af de grundliggende opfattelser og interesser hos de befolkningsgrupper, der stemte på dem. Figur 2: Venstre-højre skala under firepartisystemet
Note: DKP: Danmarks Kommunistiske Parti. Ordforklaringer: Hierarki: F.eks. en social pyramide, hvor man bestemmer mere i toppen end i bunden, og der er flere lag. Solidaritet: En følelse af at være forbundet i et fællesskab med de andre. Det forpligter til, at man skal hjælpe de andre, hvis man har det bedre end dem. Reform: Ændring af samfundet fra en tilstand til en anden. Tradition: Man holder fast i tingene, som de plejer at være. Man ønsker f.eks. at holde fast i Kirken og Kongehuset. Republik: Præsidentstyre. Monarki: Kongedømme (Monark = Konge). Internationalisme: En opfattelse af, at det internationale samarbejde er vigtigere end kamp for de nationale interesser. Offentlig mening: De dominerende meninger hos vælgerne, som f.eks. når man er for eller imod EU. Parlamentarisk taktik: F.eks. når man samarbejder med nogen i Folketinget.
NYERE IDEOLOGIUDVIKLING Med
industrisamfundets omdannelse til service- og informationssamfund var
klasseforholdene efter manges mening ikke længere så entydige. I
hvert fald blev den manuelle arbejderklasse efterhånden mindre. Der kom
flere funktionærer, i både en voksende offentlig sektor og i den
private sektor. Figur 3: Traditionel Venstre-højre skala med elementer af nypolitik (retspolitik, miljøpolitik m.m.)
Noter: Velfærd, f.eks. social bistandshjælp og arbejdsløshedsunderstøttelse. Samfundsændringer, der påvirker betingelserne for ideologiudvikling Mange mener, at ideologierne er påvirket af det, man kalder
postmoderniteten. Der er f.eks. tale om en postmodernistisk synsvinkel,
når den britiske socialdemokrat Mandelson taler om en befolkning, der sætter
spørgsmålstegn ved politikeres evne til at skabe en forskel i deres
tilværelse. Eller når han taler om, at en faldende andel af
vælgerne identificerer sig som enten "venstre" "eller højre". Postmodernitet
betyder, at troen på uundgåelige fremskridt, at samfundet kan
planlægges rationelt, er opgivet, altså at vi med brug af
videnskaben og den højere fornuft kan indrette det gode samfund, der
hele tiden bliver bedre og bedre, og at vi derfor skal påvirke den med
vort "utopiske" politiske projekt. Projekter er enkeltindividets sag.
Man har ansvar for sit eget liv, ikke for andres liv. Produktionens og samfundets indretning har ændret sig væsentligt gennem det 20. århundrede. Produktionsteknikken i industrien har ændret sig væk fra forhåndsindstillede produktionssystemer, som styrer arbejderne og bestemmer organisation og produktudformning (standardiserede masseprodukter), og over til produktionssystemer, som er lette at omprogrammere. Computerstyring og robotter kommer ind overalt. Det øger omstillingsevnen. Forbrugernes behov og efterspørgsel bliver afgørende for, hvilke typer af produkter der kommer på markedet. Stordrift og standardisering er ikke længere det eneste saliggørende. Samfundet bliver præget af mere individualisering, specialisering og af vækst i serviceerhverv og informationssektor. Dermed bliver klassestrukturen mere differentieret. Man vil ikke længere i samme grad se industrisamfundets klare opdeling i lønmodtagere og kapitalejere. Det gør, at partierne ikke længere kan definere sig i forhold til bestemte samfundsgrupper. Deres opgave bliver i højere grad at "sælge" et identitetsgivende mediebudskab. Det ser man f.eks. i amerikansk politik, hvor det er sværere at se en polarisering i venstre- og højrefløj, og hvor begreber som socialisme og liberalisme nærmest ikke eksisterer. En "liberal" i USA er identisk med en "progressiv", ja, næsten "venstreorienteret". Udviklingen har også ført til, at mange danske partier bliver skeptiske over ideologibegrebet. Nogle midterpartier og centrumhøjrepartier (f.eks. De Konservative) har erklæret sig for ideologiløse. Man skal dog passe på med alt for håndfaste
konklusioner. I 2016 så man f.eks. den selverklærede socialist Bernie
Sanders være tæt på at blive præsident i USA. Det var på et program,
hvor han ville imitere den nordiske socialdemokratisk påvirkede
velfærdsstat. OPGAVE: Teksterne nedenfor er ideologifragmenter hentet fra partiernes (princip)programmer. Partibetegnelserne er fjernet. Foretag en ideologisk analyse og bestemmelse af teksterne.
1 Noget
står i vejen for frihed, tryghed og demokrati Som økonomisk system har kapitalismen skabt en
enorm teknologisk udvikling og øget forbrugsmulighederne blandt almindelige
mennesker i den rige verden. Og i særdeleshed blandt de mennesker, som ejer og
kontrollerer virksomheder og naturressourcer, har kapitalismen skabt en enorm
rigdom. xx er imod kapitalisme –, fordi den
kapitalistiske økonomi grundlæggende er udemokratisk, skaber ulighed og
utryghed og ødelægger det økologiske grundlag på kloden. Kapitalismen har i
årevis været på kollisionskurs med naturgrundlaget. Vi befinder os nu i en
systemkrise, hvor flere kriser er vævet ind i hinanden: finanskrise,
energikrise, fødevarekrise og klima- og miljøkrise. Den globale økonomi har
nået en størrelse, hvor det globale og lokale miljø undergraves på bekostning
af menneskers levevilkår og overlevelsesmuligheder. Derfor arbejder vi for, at kapitalismen
erstattes af et socialistisk samfund, der holder sig inden for de grænser, der
sættes af natur og klima, og hvor omdrejningspunktet ikke er jagt på profit,
men opfyldelse af menneskenes basale behov. Den kapitalistiske økonomi skaber ikke bare
ulighed mellem mennesker i de enkelte lande. Den skaber også stor global
ulighed. Historisk har de vestlige lande gennem kolonisering og senere gennem
ulige handelsrelationer tilegnet sig store værdier fra den 3. Verden, som i dag
kaldes det globale syd. Denne magt over og udnyttelse af lande i det globale
syd, kaldes imperialisme – og den eksisterer fortsat idag, hvor internationale
strukturer er med til at fastholde millioner i fattigdom ved bl.a. at flytte
værdier fra Syd til Nord som et resultat af såkaldte frihandelsaftaler,
kapitalflugt, illegitime gældsbyrder, tvangsliberaliseringer og privatisering
af naturressourcer. Stridigheder mellem kapitalistiske stormagter
om adgangen til arbejdskraft, markeder og naturressourcer har gennem historien
ført til to store verdenskrige og et utal af blodige konflikter. Også i dag
fører kampen om adgangen til vigtige ressourcer som olie, metaller, vand og
jord til alvorlige konflikter. Især mødes de befolkningsgrupper, der bor i
områder, hvor ressourcer produceres, med undertrykkelse og militærmagt. I den kapitalistiske økonomi bliver samfundets
rigdom fordelt skævt mellem menneskene. Det skyldes, atkapitalismen skaber et
klassesamfund, hvor de, der ejer produktionsmidler som virksomheder, jord og
naturressourcer, tilegner sig frugten af lønmodtagernes arbejde. I det
kapitalistiske klassesamfund ophobes rigdom og dermed magt hos en stadig mindre
del af befolkningen. Kapitalismen har skabt et klassesamfund, hvor
et lille mindretal ejer og kontrollerer værdipapirer, fabrikker, jord, råvarer
og infrastruktur. Derved har denne lille gruppe mennesker meget stor
indflydelse på samfundets udvikling. Dette lille mindretal er omgivet af en
gruppe af højtlønnede mennesker såsom direktører, advokater, mediechefer m.fl.,
som identificerer sig med – og arbejder for dem. Over for denne klasse af ejere og deres
allierede står en stor og broget klasse af det store flertal, som lever af at
sælge sin arbejdskraft, eller af overførselsindkomster. XX kalder flertallet
for arbejderbefolkningen, lønarbejderne, arbejderklassen, det arbejdende
flertal eller almindelige mennesker. Der er tale om en sammensat gruppe med
mange indbyrdes modsætninger;nogle arbejder på private arbejdspladser, andre i
det offentlige. Nogle har adgang til ejerboliger, andre bor til leje. Til fælles har flertallet at man som
udgangspunkt er nødt til at sælge sin arbejdskraft for at overleve, og
flertallet har fælles interesser i gode løn og arbejdsforhold, velfærd m.m. I kampen mellem klasserne om værdierne,
samfundets udvikling og i perioder også om magten i samfundet – kort sagt i
stort set alle centrale politiske spørgsmål vil de to klasser stå med
modsatrettede interesser. Kapitalisme forhindrer
folkestyre Den grundlæggende ulighed står i modsætning
til et reelt demokrati, fordi alt for mange afgørende beslutninger bliver
truffet af mennesker, som ingen har stemt på. Det er det, vi oplever, når
finansmarkederne kan true lande og regeringer til at føre en politik til skade
for almindelige mennesker. Kapitalismen er også kendetegnet ved, at demokratiet
stopper ved indgangen til de private virksomheder. Indenfor har medarbejderne
lidt eller ingen indflydelse på, hvordan arbejdet organiseres, og hvordan
fortjenesten fordeles og forvaltes. De mest afsides egne af kloden inddrages i den
kapitalistiske verdensøkonomi. Usynlige og tilsyneladende ustyrlige bånd binder
verden sammen og det enkelte menneskes livsvilkår styres af beslutninger
truffet tusindvis af kilometer væk. En dårlig dag på børsen i Tokyo kan føre
til arbejdsløshed i Pandrup. Den nuværende organisering af økonomien
betyder også, at der drives rovdrift på de menneskelige ressourcer. De fleste
har på egen krop mærket, at arbejdstempoet på arbejdsmarkedet er enormt. Evige
krav om at arbejde hurtigere og producere mere betyder, at mange mennesker i
dag er stressede eller nedslides. Samtidig holdes en stor del af befolkningen
uden for arbejdsmarkedet, fordi de enten ikke kan få et job eller ikke kan
holde det nuværende arbejdstempo. Jagt på profit står
over menneskenes behov Kapitalismen er en måde at organisere
produktionen og samfundet med det formål at opnå profit. Er der ikke konstant
vækst, så er der ingen afkast af den private kapital. Så vil kapitalejeren
enten miste sine penge eller sætte dem i noget andet. Dette er baggrunden for,
at spekulation fylder stadig mere i verdensøkonomien. Hvis afkastet ved
spekulation er større end afkastet ved at investere i vareproduktion, bruges
kapitalen til spekulation. For de få, som ejer kapital, har det medført enorm
rigdom. For samfundet kan det være dybt skadeligt. Eksempelvis har spekulation
i fødevarepriser ført til prisstigninger, sult og fattigdom for verdens
fattige. Spekulation kan føre til økonomiske kriser og forværre disse, hvilket
efterlader enorme regninger til den brede befolkning i form af arbejdsløshed og
fattigdom. Jagten på profit betyder, at det ikke er
menneskers behov, der bestemmer hvilke produkter der skal skabes. Eksempelvis
forskes der langt mere i udvikling af skønhedsprodukter til forbrugerne i den
rige del af verden end i de sygdomme, der dræber hundredtusinder i den fattige
del af verden. Kapitalismen koloniserer stadig flere
livsområder. I takt med, at konkurrencen øges, bliver stadig flere områder
underlagt jagten på profit. Det ses i form af kommercialiseringen af
menneskelige relationer, når omsorg og seksualitet bliver en vare, eller i
kulturlivet, hvor undergrundskulturer kommercialiseres på ingen tid. Det ses
ved den enorme mentale magt, kapitalisme har, hvor mennesker tillægges kunstige
behov og reduceres til forbrugere uden fokus på faktiske behov eller
bæredygtighed. På den måde tillægges mennesker også stereotype sociale roller,
der alle passer ind i kapitalismens markedsføring og masseproduktion af
konsumvarer. Kapitalismen truer
klima og miljø Kapitalismen er ved at sprænge naturens
rammer. Den massive forurening med drivhusgasser har igangsat
klimaforandringer, som er på vej til at blive katastrofale og uigenkaldelige.
Klimakrisen indgår i og forstærker en større økologisk krise, som truer Jordens
økosystemer og biologiske mangfoldighed. Klima- og miljøkrisen skyldes grundlæggende,
at produktionen styres ud fra, hvad der skaber profit, og at kapitalismen er
afhængig af en fortsat og i princippet uendelig vækst. Det fører til
overproduktion og fortsat rovdrift på naturen…… 2 Det
gode Danmark
3 En ny
politisk kultur Flere steder i samfundet spirer konkrete
løsningsforslag til tidens udfordringer frem. Et nybrud er på vej, og
enkeltpersoner, foreninger, virksomheder og organisationer udviser i stigende grad
et beundringsværdigt demokratisk ansvar og et folkeligt engagement. Et velfungerende og dynamisk demokrati
afhænger nemlig af folkeligt engagement og hviler på fællesskabet. Heldigvis
har vi en politisk aktiv befolkning. Valgdeltagelsen er stadig høj i Danmark –
både på nationalt, regionalt og kommunalt plan. At tæt ved 200.000 mennesker
skriver under på deres utilfredshed med beslutningen om at sælge ud af DONG
Energy til blandt andet Goldman Sachs vidner om en befolkning, som har lyst til
at engagere sig, som har lyst til at blive hørt. Selvom valgdeltagelsen i Danmark generelt
ligger på et meget højt niveau, er der stadig åbenlyse udfordringer i den
nuværende politiske kultur. Befolkningens tillid til de folkevalgte er på et
historisk lavt niveau, og aldrig har så få danskere været medlem af et politisk
parti. Afstanden mellem Christiansborg og befolkningen bliver større og større. XX tror, at dette skyldes en politisk og
mediemæssig kultur, hvor mudderkastning, taktik og mediespin fylder alt for
meget. Politikernes lave troværdighed og mediernes
tendens til at udlægge politik som et taktisk spil er med til at forværre det
politiske klima. Det skader borgernes lyst til at deltage i politik og kan i
sidste ende ødelægge mulighederne for at løse samfundets reelle udfordringer. Hvis vi skal gennemføre de tiltag, der er
nødvendige for at lave en bæredygtig omstilling, har vi brug for befolkningens
opbakning og tro på, at deltagelse og engagement i politik nytter. Vi ønsker en dynamisk og involverende politisk
kultur i Danmark. En politisk kultur som kan bygge en demokratisk bro mellem
borgerne og de folkevalgte. Vi ønsker, at det skal være attraktivt og muligt at
involvere sig i politik, uanset om man er akademiker eller håndværker, og hvad
enten man kan bidrage med 8 minutter eller 8 timer om dagen. Vi mener, det skal
være åbenlyst, at det nytter noget at være aktiv borger, og at vi alle gennem
engagement kan være med til at skabe bedre løsninger for samfundet……. Det har i mange årtier været kendt, at planeten
trues af alvorlige klimaproblemer. Alligevel bliver denne globale udfordring
ikke mødt med den politiske alvor, den fortjener. I stedet dominerer en
udpræget blind tro på, at den teknologiske udvikling vil løse alle vore
problemer og gøre os i stand til at fortsætte den enorme vækst i befolkning og
forbrug, der har præget det seneste århundrede. I XX tror vi ikke på, at miljø- og
klimaproblemerne kan løses med teknologi alene. Problemerne er tæt forbundet
med den industrielle produktion og det stigende forbrug fra stadigt flere
mennesker. Hvis vi skal undgå at undergrave naturens evne til at understøtte
vores liv og samfund og den mangfoldighed, der findes på jorden, er vi nødt til
at omstille vores levevis med respekt for naturen. XX mener, at der er behov
for en effektiv og kontrolleret bæredygtig omstilling. En kontrolleret bæredygtig omstilling betyder,
at det så vidt muligt sker på menneskehedens præmisser, fordi omstillingen
kommer under alle omstændigheder. De belastninger, vi påfører naturen og dens
langsigtede balance, er på ingen måde en holdbar løsning. Miljø- og klimakrisen
er der, hvor det kræver handling i dag, ikke i morgen. 4
VISIONER XX sætter din frihed i højsædet. Vi ønsker et
samfund, som er præget af frisind med højt til loftet og med plads til mange
forskellige holdninger. Som mennesker har vi brug for albuerum. Vi skal kunne
leve vores liv sammen med vores familie og venner, søge at få vores drømme
opfyldt og nå de mål, vi sætter os, enten hver for sig eller sammen med andre. XX vil
forandre samfundet, så du får mulighed for og flere får mod til at bruge den
ret til at leve frit, som vi er født med. Frie mennesker er forskellige, og det
har værdi i sig selv at få lov til at gribe chancen, kæmpe for sin succes og
dermed sætte sit eget individuelle præg på sin tilværelse. Smålighed,
ensretning og ligemageri er det modsatte af liberalt frisind. XX ønsker et samfund, hvor du bliver anerkendt
for den, du er. Du er først og fremmest dig selv og skal måles på din indsats,
dine evner og personlighed. XX vil
give dig ansvaret tilbage. For et større ansvar for sig selv er en naturlig
følge af mere frihed. Frem for stræben efter materiel lighed kan vi alle høste
fordel af vækst, velstand og fremgang i Danmark. Liberale reformer er helt
nødvendige. Det er den eneste vej til at gøre Danmark til en vindernation og
sikre velfærden på sigt. ……
XX
opfatter alle mennesker som ligeværdige. Den enkeltes frie og alsidige
udvikling skal være både målet og midlet for hele samfundets udvikling. Alle
mennesker skal derfor have frihed til og mulighed for at realisere det liv, de
ønsker, med respekt for andres frihed, samfundet og naturen. XX bekæmper undertrykkelse og ulighed baseret
på økonomi, uddannelse, religion, kultur, køn, etnicitet, seksualitet og
handicap. Alle mennesker skal sikres lige rettigheder og muligheder. Det danske
samfund er præget af en kapitalistisk struktur. Kapitalismen har skabt øget
velstand og produktivitet, men den har også skabt stor ulighed og social
uretfærdighed, hvor et velstående mindretal har den afgørende kontrol med
økonomi og produktion, og hvor mange mennesker udstødes og er uden indflydelse
over eget liv. Hoveddrivkraften i det kapitalistiske samfund er den private
jagt på profit, hvilket indebærer en vedvarende risiko for kriser og lægger et
konstant pres på samfundets sociale sammenhængskraft og naturgrundlag. Kriserne
bliver yderligere forstærket af en vildtvoksende, løsrevet finanssektor, som
bliver en hæmsko for den produktive sektor. Globaliseringen indeholder enorme
muligheder, men også en ureguleret kapitalisme, der skaber en kasino-økonomi,
hvor store banker og finanshuse skaber finansiel ustabilitet. XX arbejder for
en regulering af internationale kapitalstrømme og multinationale selskaber. Den
centrale ulighed i den kapitalistiske struktur er, at det lille mindretal, der
besidder flest ressourcer i samfundet, har større mulighed for at udøve
indflydelse end flertallet af mennesker. Samfundet har også andre uligheder end
de, der er skabt af en kapitalistisk struktur. For eksempel fører forskelle i
uddannelse, position på arbejdsmarkedet og boligform til uligheder i
indflydelse på samfundsudviklingen og egen livssituation. Det vil altid være
nødvendigt at kæmpe imod ulige magtforhold og ulige muligheder. XX vil et
socialistisk samfund, hvor den overordnede udvikling gennem udvidet demokrati
bliver styret af menneskenes behov og respekt for naturen. Det betyder, at det
velstående mindretal må afgive privilegier med hensyn til magt, ressourcer og
velstand til det resterende flertal. En sådan fjernelse af privilegier kan
fremmes på mange måder, bl.a. ved at stille krav til virksomhederne om at
varetage et socialt ansvar, men sikres mest grundlæggende ved at ejendomsretten
til produktionsmidlerne og de fælles ressourcer bredes ud. Grundlaget
for en socialistisk udvikling er demokratisering. Den enkelte skal sikres sine
grundlæggende frihedsrettigheder samt retten til og muligheden for indflydelse
på alle aspekter af sit eget liv. Demokratiet skal udvides og udbredes til
økonomien. XX betragter ligestilling i bredeste forstand som en del af den
demokratiske udvikling. Demokrati er ikke kun en styreform eller et regelsæt –
demokrati er også en livsform, hvor samtale, argumenter og hensyn til mindretal
er i centrum. Borgerne skal i størst mulig udstrækning deltage i udøvelse af
demokratiet…….
…Fri
markedsøkonomi er et ubetinget gode – både fordi den mest effektivt kan opfylde
menneskers individuelle ønsker og behov, og fordi den enkelte har en
grundlæggende ret til frit at handle og indgå aftaler med andre mennesker. Den
frie markedsøkonomi sikrer den dynamik og fornyelse i samfundet, der giver
vækst i såvel materielle som ikke-materielle værdier. De offentlige
indgreb i det frie marked skal begrænses mest muligt og koncentreres om
foranstaltninger, der tjener til at øge den frie konkurrence samt smidiggøre og
effektivisere den frie prisdannelse samt undgå monopoldannelser. XX vil
føre en økonomisk politik, som tilstræber en stabil og holdbar vækst i
beskæftigelsen. Den økonomiske politik bør bygge på fire hovedhjørnestene: En
lav inflation, en lav rente, en fast valutakurs samt sunde og stabile
offentlige finanser. Det skal
kunne betale sig at arbejde Fremgang i
et samfund forudsætter, at det kan betale sig at uddanne sig, at arbejde, at
spare op, at investere og at løbe en risiko. Derfor skal samfundet være sådan
indrettet, at det overalt stimulerer til arbejde, privat initiativ,
selvstændighed og virkelyst – ligesom bureaukrati skal bekæmpes. Vi betaler
skat for at sikre et velfungerende velfærdssamfund. Men lige så afgørende for
velfærdssamfundet er det at sikre, at det kan betale sig at arbejde, og at vor
konkurrenceevne sikres i fremtiden. De
offentlige ydelser til arbejdsduelige mennesker skal være indrettet, så det kan
betale sig at arbejde. Skattebyrden
skal gradvis sænkes inden for rammerne af et skattestop. Hovedprioriteten skal
være at sænke skatten på arbejdsindkomst. Regelsættet for opkrævning af skatter
og afgifter skal konstant gøres mere forståeligt for borgere og virksomheder. Skattelettelserne
skal være finansierede, hvilket vil sige, at de ikke må medvirke til at øge den
offentlige gæld. Det er væksten i den private sektor samt effektiviseringer i
den offentlige sektor, der skal sikre råderummet til skattelettelser. Skattesystemet
skal videst muligt undgå at forvride det frie marked. Skatterne må ikke være så
høje, at de tilskynder mennesker, virksomheder og kapital til at forlade landet
eller forbrugerne til at handle i udlandet…..
|
LINKS: Synet på fattigdom og velfærd skiller ideologisk, f.eks. her i diskussion mellem en fra Liberal Alliance og en fra SF |