|
I mange
år har ”Danish” i mange
amerikaneres bevidsthed stået for en særlig form for blødt wienerbrød.
Det er
måske ved at ændre sig? Har danskerne – mere end de fleste andre –
fundet vejen
til lykke?
Er det i højere grad
”den danske
drøm” end The American Dream, amerikanerne går og drømmer om? I 2015-16
trådte
Danmark så at sige midt ind i en amerikansk valgkamp, idet den
demokratiske
senator og kandidat til den Demokratiske nominering til præsidentvalget
i 2016
Bernie Sanders fra Vermont (stat i USA) skrev en artikel i Huffington
Post,
hvor han stærkt anbefalede amerikanerne at tage ved lære af dansk
velfærd. Det
var ikke så lidt, amerikanerne kunne lære, skrev han i artiklen "What
can
We Learn from Denmark?". Det, han fremhævede, var:
- Først
og fremmest sikkerhed og
social tryghed for den enkelte borger via et veludbygget socialt
velfærdssystem
(velfærd fra vugge til grav)
- Børnepasning, man har ret til, og som unge familier har råd til
- Sikrede vilkår for de ældre, der ikke er på arbejsmarkedet mere
- Indsats igennem skatte- og velfærdspolitikken imod et voksende gab
mellem
rige og fattige
- Adskillige ugers betalt ferie om året, der er med til sikre imod
total
nedslidning på arbejdet
- En udbygget solidarisk velfærdspolitik, der fremmer
lighedsmålsætninger inden
for sundheds- og uddannelsessektorerne
- En mindsteløn, der er dobbelt så høj som den amerikanske
- En arbejdsløshedsunderstøttelse på over 100$ (6-700 kr) om dagen
Copenhagen
Airport 2015. Danmark er kommet øverst i internationale indeks som the happiest
nation. Kan Danmark holde denne stilling?
Sanders
lægger vægt på sundhedssystemet. Der er frit
lægevalg. Gratis receptmedicin for folk under 18. Selv om
sundhedssystemet er
universelt (omfattende alle), udgør udgifterne til det 11 pct af det
danske
BNP, hvor det amerikanske sundhedssystem, uden at være universelt
dækkende i
samme grad, koster "næsten 18 pct af det amerikanske BNP".
Når det gælder børnefamilier, skriver Sanders, forstår danskerne, at de
første
år i livet er afgørende for et menneskes følelsesmæssige og
intellektuelle
udvikling. Derfor er der lang forældreorlov. Og det offentlige dækker
3/4 af
udgifterne til børnepasning; og det er endnu mere for
lavindkomstfamilier.
Sanders
fremhæver den lettere adgang til højere uddannelse i
Danmark. Hvor amerikanske unge kan se frem til at være over 25.000$ i
gæld,
fordi de ofte skal betale for selve undervisningen og låne sig frem,
kan danske
unge nyde godt af gratisk undervisning og SU.
Det nævnes endvidere, at Danmark ruster sig imod globaliseringens
udfordringer
ved at satse på vidtgående efteruddannelse til lønmodtagerne, så de kan
blive
opkvalificeret til at udvikle den danske konkurrenceevne. Det skulle
give
muigheder for at langtidssikre velfærden i en globaliseret verden, hvor
konkurrencen udefra kan blive hård.
Det
gode samfund eller økonomisk sund fornuft?
For Sanders er det danske velfærdssamfund udtryk for en vision om "det
gode samfund". Det er det, han som erklæret demokratisk socialist vil
kæmpe for.
Mange keynesianske økonomer – dvs økonomer, der tror
på, at arbejdsløsheden kan formindskes, hvis staten bruger flere penge
til investeringer, uddannelse og sociale ydelser - vil
derimod se det som udtryk for sund økonomisk fornuft.
En
økonomi bliver stærk ved at uddanne de aktive på arbejdsmarkedet godt
og give dem adgang til gratis sundhedsydelser. Ved at give dem
betryggede ferie- og arbejdsforhold (godt fysisk og psykisk
arbejdsmiljø) sikres, at arbejdskraften ikke nedslides.
|
Sanders optrådte med sine synspunkter ved valgmøder (såkaldte
primærvalg, hvor
partiet (Demokraterne) vælger, hvem der skal være deres
præsidentkandidat. Når
han fremhævede den danske model, blev han mødt med følgende fra
favoritkandidaten
Hilary Clinton: ”I love Denmark, but this is not Denmark…” . Den danske
statsminister blandede sig også i debatten med en irettesættelse om, at
”Danmark
ikke er socialistisk”.
Velfærdsmålere
BNP er
et tvivlsomt generelt mål for de økonomiske
bestræbelser for at få større velfærd.
Det kan bruges
til at måle
forskellige former for velstand forstået som materiel produktion. Her
vil USA
normalt score højt.
Men
det er ikke godt som velfærdsmåler, og
slet ikke anvendeligt til at sige noget om livskvalitet. BNP medregner
jo også
de negative sider af væksten, bl.a. det, man kalder negative
miljøvirkninger,
dvs ekstra omkostninger, der fremkommer, når en produktion f.eks.
forurener, og
omkostningerne ved produktionen i den enkelte private virksomhed dermed
ikke
indregner de samfundsøkonomiske omkostninger.
Hvad med de samfundsøkonomiske omkostninger ved, at
folk
holder i endeløse bilkøer til og fra arbejde, når de pendler til jobs i
de
store byer? Hvad med produktionen af våben? Eller hvordan skal
det indgå,
at vi får et overforbrug af psykofarmaka, fordi stressniveauet bliver
så højt,
når konkurrencen skærpes i vores forsøg på at få producerert et højt
BNP? Eller
hvordan skal det modregnes, at vi evt driver rovdrift på knappe
ressourcer som
olie og gas, der kunne være gemt i jorden til fremtidens generationer?
De mange kritikpunkter, der føres frem mod
traditionel
BNP-måling, har fået mange økonomer til at operere med begrebet et grønt
BNP.
Her medregner man netto, hvad der tilføres af bæredygtig produktion, og
man
trækker rovdrift på naturgrundlaget fra i en slags opgørelse af de
naturmæssige
aktiver (der er en forudsætning for produktionen).
Umiddelbart kan et højt BNP som sagt danne grundlag
for
velfærd i form af materielle goder. Men stress og uheldige biprodukter
og
eksternatiteter trækker den anden vej. For at måle velfærd kan det være
nødvendigt også at se på indkomstfordelingen. En mere lige fordeling
kan fremme
velfærd, fordi ekstra goder kan give mere velfærd til den fattige end
de
tilsvarende materielle ting betyder velfærdsmæssigt for den velhavende,
der jo
har meget i forvejen og derfor ikke får tilført så meget ”ekstra lykke”
ved en
yderligere øgning af forbruget.
Lykkeindeks
I et
forsøg på på et mere realistisk plan at måle
værdien rent livskvalitetsmæssigt af det producerede, er man, jvf
ovenfor,
begyndt at arbejde med lykke-indeks.
Her forsøger man at måle sig frem til det, dels via subjektive målinger
(f.eks.
ved at spørge til folks velbefindende, dels via objektive målinger
(måling af,
hvad folk faktisk har).
I den forbindelse kan man spørge, om subjektive
lykkemålinger er holdbare som videnskabelige mål? Meget afhænger af
måden, der
spørges på. Fornemmelser af velbefindende er kulturelt bestemt, og ved
den
slags undersøgelser kan det ofte være sådan, at ”som man råber i
skoven” får
man svar. Der kan komme noget selvbekræftende ind over det. Og det er
dermed
vanskeligt at leve op til kriterierne om objektiv videnskabelighed.
Link: Where is it Best to be Born?
Velfærdssamfund eller
velfærdsstat?
Velfærdssamfundet er et resultat af dels en økonomisk udvikling, der
via vækst og stigende velstand gør det muligt at fordele et større
økonomisk resultat, dels af politiske kræfter, der udøver et tryk på
staten.
Hvordan skal velfærdssamfund egentlig defineres?
Der er givet ret forskellige definitioner. Èn type af historiske
definitioner har fokuseret på modstillingen mellem stat og marked. Den
har stadig relevans, men har mistet noget i betydning, fordi moderne
velfærdsstater er karakteriseret ved, at man prøver at nedbryde
sondringen mellem stat og marked, og fordi civilsamfundet (familie,
frivillige organisationer) har betydning for velfærden mange steder.
Velfærdsstaten er også blevet defineret som de institutioner, der
tilsammen bestemmer borgernes velfærd. Det kan dreje sig om familie,
netværk i lokalsamfundet, markedet, velgørende organisationer og
statens sociale ydelser.
|
Der er også nogle, der har gjort noget
ud af sondringen mellem velfærdsstat og velfærdssamfund.
Man kan således godt tænkes at have en velfærdsstat uden at have et
velfærdssamfund, idet der ved det første forstås en række
statslige/offentlige ordninger, der kan være ret så bureaukratiske og
måske egentlig ikke velfærdsfremmende, mens nogle ved et
velfærdssamfund forstår et samfund, hvor velfærden kan komme til
udfoldelse på mangfoldige måder, f.eks. i civilsamfundet. Endelig kan
der være tale om en udvikling, således at der i stigende grad tales om,
at velfærd ikke alene udmøntes af centrale statslige instanser, men der
iværksættes løbende velfærd af frivillige organisationer og andre
steder i civilsamfundet.
|
I
Norden finder man den såkaldte universelle velfærdsstat, som
udmærker sig ved, at sociale ydelser, sundheds- og uddannelsesordninger
er alment tilgængelige som rettigheder for alle - uafhængigt af, om de
har tegnet forsikringer – eller om deres arbejdsgivere har gjort det
for dem.
Velfærdsmodeller
Velfærdssystemerne er er opstået
igennem en lang historisk udvikling. Når man fik det, man kalder universel
velfærd i Skandinavien, hænger det bl.a. sammen med den høje
fagforeningsbevidsthed og - medlemskab og den tætte forbindelse
mellem fagbevægelsen og dens politiske parti, Socialdemokratiet, på den ene
side og statsmagten på den anden. Velfærdsstaten blev en del af den danske
model. Man fik indflydelse i parlamenterne og gennemførte en lovgivning om
universel velfærd, dvs velfærdsordninger, der var gratis, omfattede alle
(”universel”), og som blev finansieret over skatterne.
Skema 1: Velfærdsmodeller
Modelbetegnelse:
|
Universel model Nordiske lande
|
Socialforsikringsmodel Tyskland
|
Residualmodel
USA
|
Hvem er omfattet
|
Alle borgere, der opfylder
kriterier
|
Dem, der er på arbejdsmarkedet og
tilsuttet arbejdsgiverbetalt forsikring
|
De svageste grupper
|
Finansiering
|
Over skatter
|
Via forsikringer
|
Over skatter
|
Skattetryk/offentligt udgiftstryk
|
Højt (45-50 pct af BNP)
|
Relativt højt (35-45 pct af BNP)
|
Lavt (ca. 30 pct af BNP)
|
Udligning af indkomster
|
Høj via Robin Hood princip i
indkomstskatter og ens ydelser
|
Moderat
|
Begrænset
|
Arbejdsmarked
|
Høj organisationsgrad flexicurity.
Aftaler mellem OK-parter
|
Moderat organisationsgrad
|
Lav organisationsgrad
|
I
et land som USA fik man til gengæld det, man kalder
residual velfærd, fordi markedskræfterne og troen på individualisme
(”sin egen
lykkes smed” og "den amerikanske drøm" som en tro på muligheden for
social mobilitet) her var meget stærke. Her skulle man ”klare sig
selv”, men da
samfundet som helhed var ret rigt, var det alligevel
naturligt/nødvendigt, at
der blev taget hånd om de allersvageste (”residual” velfærd).
Velfærd i forholdet mellem stat,
marked og civilsamfund
Velfærdsstaten opfylder behov,
markedet og civilsamfundet ikke har dækket i ønsket eller fornødent omfang.
Markedet har ikke alene
kunnet yde
sundhed, uddannelse og andre velfærdsgoder. Markedet har ofte skubbet
de svage ud i lediggang. - Og ikke engang kun de svage. Når de
økonomiske konjunkturer er begyndt at gå nedad med faldende vækst, er
også de stærke blevet skubbet ud i ledighed. - Og hvem skulle så tage
sig af deres forsørgelse?
Det har altså ikke været tilstrækkeligt,
at arbejdskraften har været en "vare", og at familien ikke alene har
kunnet dække de øvrige behov. For når man bor i en by, kan man ikke ernære sig af egen produktion alene.
Man kan sige, at man i velfærdsstaten
dekommodificerer f.eks. arbejdskraften. Det vil sige, man fjerner vare- og
markedskarakteren. Det gør man f.eks., når man laver offentligt understøttet
arbejde. Man gør det, når staten blander sig i løndannelsen, f.eks. ved at
indføre en mindsteløn, der ligger over den markedsbestemte løn (-hvor den så
end ligger), og man gør det ved at skabe et system af offentlige ydelser, der
er gratis – og altså ikke har varekarakter.
Arbejdsløshed er f.eks. en risiko, de fleste mennesker vil
være udsat for før eller siden i deres arbejdsliv. Risiko forsikrer man sig
normalt imod. Der er da også forskellige ordninger for forsikring imod
arbejdsløshed. Arbejdsløshedsforsikringen startede faktisk som ”private”
forsikringsordninger i fagforeningsregi. Fagforeningerne forsøgte at hjælpe
medlemmerne af foreningerne med at ”udjævne” risikoen ved de svingende
økonomiske konjunkturer. Når der var højkonjunktur, var det naturligt at sætte
penge ind i forsikringen, så man kunne få penge ud i
arbejdsløshedsunderstøttelse, når lavkonjunkturen kom, og man eventuelt blev
arbejdsløs. Det var imidlertid vanskeligt at betale for længerevarende
arbejdsløshedsperioder, og forskellige fag kunne være forskelligt udsat for
arbejdsløshedsrisiko. Arbejdsløshed kunne indebære en voldsom forarmningsrisiko
for nogle. Det var bl.a. derfor, staten gik ind og lavede en lov om
arbejdsløshedsforsikring. Det skete i Danmark allerede i 1907. Hermed var
”forsikringen” dog ikke hørt op. Den blev blot suppleret med et system til
offentlig hjælp/tilskud. Staten er herved med til at forhindre
markedskræfternes fulde virkning. Man fjerner reelt noget af den
markedsbestemte varekarakter (dekommodificering) af arbejdskraften. Man
erkender, at arbejdskraft ikke er lige som sæbepulver, der kan lægges på lager
i lang tid, hvis den ikke efterspørges.
Velfærdsstaten har foretaget en større eller mindre dekommodificering
af dele af den samfundsmæssige produktion. Hvis der ikke fandtes gratis
offentlig sundhedspleje, ville der være et privat markedssystem af
sundhedsydelser, folk skulle betale for direkte, som når man køber havregryn i
supermarkedet.
En velfærdsstat kan også være præget af, at man ønsker at
føre dele af de offentligt producerede gratisydelser tilbage til en tilstand,
hvor de udbydes på markedet, og der betales for dem. I så fald sker der en
slags gen-kommodificering. Det sker, når man f.eks. kritiserer, at
"velfærden har taget overhånd".
Internationale sammenligninger af
velfærdsdata
Levestandard og velfærdsniveauer
sammenlignes internationalt i de såkaldte Human Development Reports fra FN's
udviklingsorganisation UNDP.
Human Development Index, HDI, er et sammensat index for velfærd/livskvalitet med
indeksværdier fra 0,00 til 1, hvor 1 er det højeste niveau. Der måles på
sundhed, uddannelse, indkomst, ulighed, fattigdom, kønsmæssig ligestilling,
bæredygtighed og governance. Indekset er "objektivt" i den forstand,
at der måles på kvantitative faktorer, f.eks. BNP pr indbygger, kønnenes
repræsentation i parlamentariske forsamlinger o.lign. Derved er indekset at
foretrække frem for f.eks. de såkaldte happiness indeks, der måler på
subjektivt oplevet. lykke/livskvalitet.
Regulering af overførselsindkomster
Det er blevet et generelt problem
for en del velfærdsstater, hvordan forskellige overførselsindkomster reguleres.
Det fører ofte til opslidende ideologisk-politiske kampe om
indkomstfordeling og velfærdsydelser.
I USA har der f.eks. kørt en debat om
"the Entitlement Society" ("Rettighedssamfundet"), som kan
minde lidt om diskussionerne om den universelle velfærdsstat i Norden. Hvorfor
skal folk have automatiske rettigheder til velfærdsydelser, spørger man på den
liberale fløj i Det republikanske Parti? Det vil ødelægge dynamikken i
samfundet, mener man.
Omvendt ser man, når ydelserne bliver så små, at der opstår
store fattigdomsproblemer, at Demokraterne rykker i felten og forlanger
reguleringer, så fattigdommen bekæmpes.
En af måderne at komme om ved problemet på er at indeksere
reguleringen af velfærd og arbejdsmarkedsydelser. Et indeks er en
gennemsnitsberegning af en udvikling i priser, løn m.v., hvor man ofte vil
belyse tallenes udvikling i relation til et basisår, som sættes til 100. Man
har f.eks. et forbrugerprisindeks, hvor prisudviklingen beregnes som et gennemsnit i forhold
til, hvordan en gennemsnitshusholdning sammensætter sit forbrug. Prisen
på salt betyder jo ikke ret meget. Det gør prisen på boliger eller benzin/olie
derimod. De skal altså vægtes i forhold til hinanden, når man laver det
sammensatte indeks.
Man kunne indeksere sociale ydelser og
arbejdsløshedsunderstøttelse i forhold til prisindekset. Det ville jo
tilsyneladende give en slags realindkomstdækning. Men det vil kunne føre til
udhuling af ydelserne, og dermed større ulighed, hvis lønningerne stiger mere
end priserne.
Så kunne man i stedet indeksere til et lønindeks. Det er reelt
det, man gør i Danmark, men man foretager et fradrag på nogle promiller af
lønindekset. De penge, der trækkes ud, går til den såkaldte satspulje, særlige
sociale formål. Det er reguleret i satspuljeloven.
Satsreguleringen af ydelser har ført
til politisk debat. Er det rimeligt, at der sker en gradvis udhuling af
pensioner, andre sociale ydelser og arbejdsmarkedsydelser som dagpenge og
efterløn? Det kan jo udvikle sig til en Storm P. model, hvor man fodrer hunden
med dens egen hale?
Det er også blevet diskuteret i relation til
flexicuritymodellen, der netop bygger på et højt niveau af
arbejdsløshedsdagpenge.
Flexicurity under pres?
Flexicurity er sammensat af ordene flexibility og security
(sikkerhed),
og det går på et økonomisk system/arbejdsmarkedssystem, hvor
virksomhederne har
fleksibilitet til at omstille sig efter hastigt skiftende
markedsforhold, og
hvor lønmodtagerne har den fornødne sikkerhed, der gør dette muligt.
Det sikres
bl.a. gennem et velfungerende dagpengesystem og
arbejdsmarkedsuddannelser. Når
lønmodtagere ikke behøver at frygte fyringer, vil det alt andet lige
være
lettere for virksomhederne at skille sig af med dem, når det er
nødvendigt. Der er imidlertid i de senere år skåret ned på
arbejdsløshedsreglerne i Danmark, så flexicurity, eller i hvert falde
security-delen, er kraftigt forringet.
Konjunkturer, globalisering og velfærdsstat
Velfærdsstaten udvikler sig løbende.
Det skyldes den økonomiske konjunktur (stigende/faldende vækst og
arbejdsløshed). Det skyldes globaliseringen og udviklingen i EU, og det skyldes
de ændrede politiske indgreb. I den forbindelse kan man stille følgende
spørgsmål:
- Hvordan ændrer forholdet mellem forsørgelse
(kontanthjælp m.m.) og aktivering (beskæftigelsesforanstaltninger og
uddannelse) sig?
- Hvordan ændres forholdet mellem skattefinansiering og
forsikringsfinansiering?
- Hvordan ændres forholdet mellem centrale aktører (stat)
og decentrale (kommuner)?
- Hvilken rolle tildeles familie og civilsamfund (frivillige
organisationer)? Kan
velfærdsopgaverne løses igennem frivilligt arbejde?
Velfærdsstaten er under forskellige
former for pres, der kan udvikle noget, der næsten ligner stresssymptomer. I
1970'erne og 80'erne steg skattetrykket, og velfærdsstaten udvidede sin service
på mange områder (uddannelser, sundhed, ældrepleje).
Det var dog ikke altid, det førte til
mere tilfredshed. Det vil sige, at velfærdsstaten har stigende
legitimationsproblemer. Borgeren gør sig gældende som debatdeltager i den
borgerlige offentlighed og som vælger i det politiske system. Men borgeren
deler sig også i roller som skatteyder, klient og bruger af offentlig service.
Som skatteyder synes man måske, at skatterne er for høje. Som bruger synes man
måske, at der skulle ofres mange flere penge på børnenes skole. Som klient er
man "sur på sin sagsbehandler". Hvordan håndterer velfærdsstaten
dette pres? De enkelte nordiske velfærdsstater har besvaret spørgsmålene på
delvist forskellige måder. Grundlæggende har man dog stadig mange universelle
træk til fælles.
I
Tyskland har man arbejdsmarkedsmodellen, også kaldet den obligatoriske
forsikringsmodel. Her er ydelser bedst for de, der er forsikret via
deres arbejde/arbejdsgiver.
EU og ulighed
Inden for EU hører socialpolitik
til enkeltstaternes område. Det skal EU altså principielt ikke blande
sig i. Når det gælder, hvor høje satserne for kontanthjælp,
arbejdsløshedsunderstøttelse, statslige pensioner, m.v. skal være, så
fastlægger medlemslandene det selv. Alligevel arbejder EU meget aktivt
med socialpolitikken. Det er defineret som en åben
koordineringspolitik. Ved topmødet i Lissabon i Det
europæiske Råd (stats- og regeringschefer) 23.-24. marts 2000
udbyggedes EU's fælles strategimål med en målsætning om, at unionen
skal være "den mest konkurrencedygtige og dynamiske vidensøkonomi i
Verden med en kapacitet for bæredygtig økonomisk vækst, med flere og
bedre jobs og med større social sammenhængskraft". "Den større sociale
sammenhængskraft" er altså en målsætning for EU. Det
drejer sig bl.a. om at bekæmpe det, man kalder "social udstødelse",
f.eks. arbejdsløshed, ældre uden netværk, m.v. EU har bl.a. arbejdet
med at få defineret sociale indikatorer, som man kan blive enige om.
Når man er enedes om fælles sociale indikatorer for, hvad der er
sociale problemer, kan man gå videre og anbefale forskellige politikker
på nationalt plan og fællesskabsplan til imødegåelse af dem. En af de
accepterede sociale indikatorer er f.eks. den såkaldte
gini-koefficient, der er et mål for ulighed, hvor 0 er fuld lighed og 1
total ulighed, hvor 1 person ejer det hele/får al indkomst.
Figur 2 : Lorenzkurve over fordeling på tiendedele og Gini-koefficient i
Danmark
Kilde: Geogebra og Eurostat,
Ved en gini-koefficient på 0 (Lorenzkurven flugter 45 graders linje),
er der fuldstændig lighed. Ved en koefficient på 1 er der fuldstændig
ulighed, dvs 1 person modtager al indkomsten. Gini-koefficienten er
angivet af Eurostat til 0,291. Om udviklingen i Danmark: Denmark
and Iceland saw the biggest changes in 2008-2012: a 12 % increase
in inequality in Denmark and a 12 % decrease in Iceland.
Ifølge disse tal
skulle de nordiske lande være de lande, der har den største
indkomstmæssige lighed. Det passer godt til beskrivelsen af dem som
universelle velfærdsstater. Der er dels en relativ skarp progressiv
beskatning (højere procentvis beskatning af sidste krone), dels
fordeles der penge ud fra de offentlige kasser med relativt høje
kompensationsprocenter i tilfælde af sociale begivenheder, der
involverer indkomstbortfald.
EU taler i sin socialpolitik om den "europæiske
sociale model", og at denne skal styrkes. Det skal den ikke alene for
de fattiges og udstødtes blå øjnes skyld, men også fordi man ser det
som et vigtigt element i en vidensøkonomis konkurrenceevne under de
stadig mere skærpede verdensmarkedsvilkår under globaliseringen.
Figur 3: Indkomstfordeling EU-lande + Island, Norge og Schweiz) efter
femtedelsandele S80/S20 ("Share
of total equivalised disposable income by quintile and income quintile
share ratio, 2012")
Kilde: Eurostat,.
Note: Figuren viser, hvor stor en andel af indkomsterne, de højeste 20
pct af indkomstmodtagerne har i forhold til, hvad de laveste 20 pct
har. EU-medlemslandenes navneforkortelser kan ses her.
OPGAVER:
Hvordan måle velfærd?
Man skal her se på, hvordan velfærd kan måles
objektivt/kvantitativt ved f.eks. at se på statistikker over ydelser,
uddannelsessystems og sundhedssystems udformning, etc.
Man kan imidlertid også se på den rent subjektive
oplevelse af livskvalitet eller manglen på samme, jvf f.eks. de
elementer, der indgår i behovspyramiden. Det kan måles/undersøges via
sociale indikatorer, levekårsundersøgelser og kvalitative interviews.
Hvad er et "socialt problem"? Hvad er konformitet/afvigelse?
Typer af velfærdsstater
Man kan her se på, hvordan velfærdsstatstyperne konstant udvikles og
ændres som følge af 1. globalisering, 2. økonomiske konjunkturer 3.
"villede" politiske indgreb som udtryk for vælgerprioriteringer
Inkluderet/ekskluderet
Hvem er "in", og hvem er "out" i forskellige sammenhænge, der betyder
noget for ressourceadgangen. Samtidig spiller ressourceudrustningen
(arv og miljø, uddannelse, økonomi) en stor rolle for inklusions- og
eksklusionsmekanismer. Undersøg i den sammenhæng hjemløse, arbejdsløse,
misbrugere, etc.
EU
Undersøg EU's sociale indikatorer, og hvordan de indgår i EU's
socialpolitik. Hvad vil EU opnå ved at udvikle en socialpolitik?
|
|
LINKS:
UN World Happiness Report 2016
OECD
Better Life Index
What
Can We Learn from Denmark?
Leksikon.org artikel
om velfærdsstaten
|