|
|
EN STÆRK OG FOKUSERET UDENRIGSPOLITIK
Danmark er en lille, åben økonomi i en globaliseret verden. Vi lever af handel. Vores
sikkerhed er afhængig af, hvad der sker i verden omkring os. Vi påvirkes, inspireres og
henter ideer i vores samkvem med andre.
Et stærkt engagement i udlandet er med til at sikre danske interesser og gør det muligt at
påvirke den globale udvikling i en mere stabil og bæredygtig retning. Det er afgørende i en
tid, hvor der sker store forskydninger i både magtforhold og sikkerhedsbilledet.
Derfor vil regeringen arbejde for vækst, sikkerhed og indflydelse gennem en stærk og
fokuseret international indsats.
Vi skal aktivt engagere os i de internationale organisationer
Samarbejdet i internationale organisationer er et lille lands vej til indflydelse.
Det gælder især EU, som i dag er den stærkeste kraft for samarbejde og frihed.
Det gælder
NATO, som fortsat skal være Danmarks sikkerhedspolitiske omdrejningspunkt. Det gælder
FN, som er stedet, hvor Danmark globalt kan arbejde for vores udenrigspolitiske værdier og
gøre en forskel til fordel for bekæmpelse af fattigdom og forsvar af demokrati og frihedsrettigheder.
Danmark skal være en aktiv partner internationalt
Vi skal vedligeholde og styrke gamle alliancer. Og vi skal opbygge nye.
Mange lande gennemgår en rivende politisk og økonomisk udvikling i disse år.
Magtbalancerne
ændrer sig. Danmark skal gribe mulighederne og være klar til at knytte nye bånd for
at varetage danske interesser, fremme vores værdier og sikre vores velstand.
Derfor skal vi fortsat styrke forholdet til vores allernærmeste allierede. Her står USA centralt.
Vi skal styrke vores historiske alliancer i EU – ikke mindst med vores nabolande. Men i et
stort EU er det ikke nok.
Vi skal opdyrke nye alliancepartnere i både Øst- og Sydeuropa.
Også det nordiske samarbejde har et stort potentiale, som skal udnyttes.
Samtidig skal der bygges videre på de strategiske partnerskaber, der er indgået med lande
uden for Europa, f.eks. Kina, Sydkorea og Japan. Det er afgørende for vores virksomheder
og vores økonomi..... (Regeringsgrundlag 2015)
|
Hovedproblemet i dansk udenrigspolitik bestod i mange år i at afbalancere
forholdet til den magtfulde nabo mod syd, Tyskland. Det skete hovedsagelig
igennem en neutralitetspolitik, hvor Danmark forsøgte at holde sig uden for
konflikter mellem de europæiske stormagter. Under Erik Scavenius' ledelse af
udenrigspolitikken 1940-43 førte Danmark tilpasningspolitik over for
Tyskland.
I forbindelse med - og efter II. Verdenskrig - voksede USA frem som den
dominerende magt i det internationale system. USA var blevet den
dominerende magt økonomisk allerede før 1. Verdenskrig. Og i løbet af
1950'erne overtog dollaren rollen som dominerende reservevaluta fra det
britiske pund sterling.
Figur 1: Det store magtskifte i Verden
Kilde: The Economist. July 2015. Diagrammerne øverst fra
venstre mod højre: US og britisk andel af verdens BNP i pct (US den mørkeste kurve). Grundlæggelsen af den
amerikanske nationalbank. Andele af valutaer, målt i globalt synlige
valutareserver. Dengs økonomiske reformer i 1978-79. USAs (mørkegrøn kurve),
Englands (lysegrøn) og Kinas (rød) andele af vareeksporten i Verden. Og
endelig: Den kinesiske yuan stiger i global betydning 2015-30.
Ovenfor ses en
fremstilling af det store magtskifte, der har været - og er på vej - i Verden.
Opstigning af USA til stormagt skete gradvist, først økonomisk, hvor
landet allerede i 1870 overhalede England som landet med den største
produktion, målt som andel af det globale BNP. I 1913 grundlagdes den
amerikanske centralbank, Federal Reserve. Det gjorde det muligt at
præge den internationale handel med amerikanske dollar, og den blev
førende reservevaluta.
Målene
for danske udenrigspolitik er først og fremmest at sikre landets
fortsatte eksistens som en nationalstat, der kan beskytte og opretholde
sit territorium. Hertil har man som middel sikkerhedspolitikken.
For det andet er målet at opretholde produktion og velfærd til
gavn for landets borgere. Hertil har man den udenrigsøkonomiske politik
(fremme af konkurrenceevne og eksport). Hertil bruges EU, OECD (de
"rige landes klub"), IMF (den Internationale Valutafond) og
eksportfremmeindsats i ambassaderne. Det er et mål at
fremme det, vi ser som danske værdier i verden, f.eks. demokrati og
menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene. Hertil
benyttes u-landsbistand og indsats i FN. Endelig arbejder Danmark for at sikre bæredygtig produktion i Verden.
USA's Verdensorden
Systemet var efter II. Verdenskrig præget af magtbalance mellem Øst og Vest, og i den
situation tilpassede Danmark sig ved at melde sig ind i den vestlige
forsvarsalliance NATO. En betydelig minoritet og opposition i dansk politik
var imod denne tilknytning.
Efter Berlinmurens fald i 1989 fremstod USA som
eneste dominerende supermagt, og Danmark udviklede i samarbejde med USA,
Storbritannien og andre magter inden for NATO en såkaldt aktivististisk linje i
udenrigspolitikken, hvor man aktivt ville gå ind og løse konflikter i
uroområder, så de kunne blive forberedt til en verden med liberalt demokrati
og markedsøkonomi. Universelle menneskerettigheder skulle nu sættes i
centrum, og der skulle kæmpes aktivt for dem.
11. september 2001 kom angrebet på World Trade Center i New York og
Pentagon (USA's forsvarsministerium i Washington), hvor omkring 3000
mennesker mistede livet. Det påvirkede stemningen i USA, især under
præsident George W. Bush (2001-08), der udviklede et manikæisk
verdensbillede (sort/hvidt): "I er enten med os eller imod os". "The
War on terror" indledtes imod den allestedsnærværende potentielle
fjende. Den danske VK(O) alliance var ikke i tvivl om, hvem man var
med. Og Danmark kastede sig med bind for øjnene ind i USA's/NATO's
krige, først Irak og siden Afghanistan og Libyen. Og endelig i 2015 gik
Danmrak med kampfly ind i krigen imod Islamisk Stat, der ville indføre
sharia-lov og kalifat i betydelige dele af det syrisk-irakiske område.
Under præsident Barack Obama (2009-17) udviklede USA en
semi-idealistisk/semi-realistisk politik, idet en kamp for værdier som
demokrati og menneskerettigheder fortsatte, men det skete samtidig med,
at de militære engagementer i Irak, Afghanistan og Mellemøsten blev
delvist neddroslet. I januar 2017 tiltrådet Donald
Trump som præsident. Hans erklærede mål var "America First", som
indebærer, at USA ikke længere skal have et førerskab i Verden og agere
som Verdens politibetjent, men skal sætte egne interesser først (jvf
Trumps første tale til Kongressen).
Globalisering og begyndende fremvækst af en asiatisk domineret verdensøkonomi
Globaliseringen bød på nye former for
tilpasningspolitik for en lille stat som Danmark. Figur 2: Magtforhold og institutionelle rammer Ordforklaring:
NGO: Non-Governmental Organisation, f.eks. Læger uden Grænser, Amnesty
International. TNS: Transnationale Selskaber. Selskaber, som opererer
over landegrænser og har det gloale som deres "hjem", snarere end det
nationale niveau. Mange af disse er så store m.h.t. omsætning og antal
ansatte, at de kan være stærkere som aktører end mindre stater.
Interventionsstat: F.eks. Kina, hvor staten blander sig i rammerne for
markedsøkonomien, og hvor mange virksomheder stadig er statsejet.,
Globaliseringen betød, at landene rykkede tættere på hinanden transport- og kommunikationsmæssigt. Meget fjerne lande kunne nu med
globaliseringens øgede økonomiske interdependens (gensidigt samspil og afhængighed) blive magtfulde
"naboer", som man måtte tilpasse sig. Kina var på vej til at blive
økonomisk dominant. Mange forudså, at med den stigende vægt af den
kinesiske økonomi i verdensøkonomien, vil kinesiske yuan gå hen og
afløse dollaren som dominerende reservevaluta.
I maj 2009 modtog den danske statsminister det
religiøse overhoved for tibetanerne, Dalai Lama, på besøg i
embedsboligen Marienborg. Det førte til en skarp kinesisk reaktion. Det
varede ikke længe før et bredt politisk flertal stod bag den såkaldte
verbalnote, der blev afleveret til kineserne, og
hvor Danmark anerkendte kinesisk overhøjhed over Tibet:
Danmark bekræfter sin et-Kina politik og sin uændrede holdning om, at
Tibet er en integreret del af Kina. Danmark anerkender Kinas suverænitet
over Tibet og i overensstemmelse hermed modsætter DK sig Tibets
selvstændighed. (noten). I
juni 2012 kom den kinesiske præsident Hu Jintao på officielt statsbesøg
i Danmark. I den forbindelse var der demonstrationer arrangeret af
modstandere af Kinas politik i Tibet. Flere af demonstranterne blev
forhindret i at vise deres holdning til den kinesiske politik. Man var
angiveligt interesseret i, at den kinesiske leder ikke skulle "tabel
ansigt" ved at overvære mennesker, der demonstrerede imod den kinesiske
Tibet-politik. Det førte til et efterspil i en Kommission
nedsat til at se på spørgsmålet, den såkaldte Tibetkommission, om
retten til at ytre sin mening og arrangere en demonstration (sikret i
den danske grundlov). En avis beretter fra Kommissionens høringer:
En gruppe
erfarne og højtplacerede politifolk diskuterede, hvordan de kunne sørge for, at
Kinas præsident ikke skulle se demonstranter i København. Det
beretter en tidligere ansat i Rigspolitiet torsdag i Tibetkommissionen. - Der blev
sagt, at han ikke skulle se demonstranter. Der var ingen tvivl om det, siger
Erik Jack Pedersen, der har været vicepolitikommissær. Han deltog
i en briefing i et mødelokale, som kaldes Gedestalden, på Politigården i
København 12. juni 2012 - blot et par dage før præsident Hu Jintaos ankomst. I
modsætning til de fleste andre politifolk, der er afhørt, optræder Erik Jack
Pedersen som vidne. Han har
altså pligt til at tale sandt, og han modsiger lodret påstande fra den
ansvarlige for operationen, vicepolitiinspektør Claus Hjelm Olsen. Tibetkommissionen
er blevet nedsat for at få opklaret årsagen til politiets indgreb i
ytringsfriheden. Folk blev
hindret i at vifte med tibetanske flag. Desuden skærmede politiet
tilsyneladende også en demonstration, således at Hu Jintao ikke så den. På mødet i
Gedestalden havde politilederne særligt én udfordring: Flere Kina-kritiske
grupper havde anmeldt en demonstration på Højbro Plads tæt på Christiansborg,
som den kinesiske præsident skulle besøge. (kilde: Fyens.dk 2.3.17)
Hvis det er en
dækkende beskrivelse af ordensmagtens adfærd under præsidentbesøget, er
der klart tale om overtrædelse af frihedsrettighederne i grundloven. De
udenrigsøkonomiske interesser har indirekte sat sig igennem over for
politimyndigheden og fået indflydelse på, hvad der skulle ske. Det
behøver naturligvis ikke ske. Danmark kan som suveræn nation selv
bestemme sin udenrigspolitik. Men man kan risikere, det kommer til at
gå ud over mulige eksportordrer.
Med
BRIK-landenes (Brazilien, Rusland, Indien og Kina) voksende økonomiske
pondus i Verden, og det gælder naturligvis især Kina - og efterhånden
også måske Indien - , er der nye globale magtbalancer i støbeskeen. Den vestlige
alliance med USA og EU i spidsen kommer til at tilpasse sig nye globale
realiteter.
I regeringsgrundlaget for den smalle Venstreregering 2015 står:
Nye udfordringer
Danmark skal løbende tilpasse sig nye globale udfordringer og bringe alle vores redskaber
i spil for at varetage vores interesser.
Regeringen vil derfor bede en erfaren, respekteret
person med internationalt udsyn om hurtigt at forestå et udenrigspolitisk udredningsarbejde.
Udredningen skal afdække den nye udenrigs- og sikkerhedspolitiske virkelighed. Samtidig
skal den præsentere et samlet strategisk bud på en stærkere koordinering og samtænkning
af Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitik, forsvarspolitik, handelspolitik og eksportfremme
samt udviklingspolitik.
Det
blev den erfarne diplomat Taxøe-Jensen, der fik opgaven, og han
offentliggjorde 2. maj 2016 Taxøe-rapporten, opkaldt efter ham (jvf
link til højre på siden). Taxøe-Jensen
anbefalede en udenrigspolitik hvilende på traditionel
interessevaretagelse for Danmark og baseret på Danmarks værdimæssige
prioriteringer omkring europæiske, transatlantiske og arktiske
hovedhjørnestene: Det giver en unik mulighed for at placere Danmark strategisk med tre ben: ▪▪ En europæisk dimension. Med EU som omdrejningspunkt skal vi vedligeholde relationerne til vores tætteste europæiske allierede, Tyskland - men også fortsat have stærke bånd til Storbritannien og Frankrig. Vi kan styrke den europæiske dimension ved opbygning af et strategisk samarbejde på grundlag af det interessefællesskab, vi har med de nordiske og baltiske lande samt Nederlandene, der kan trække det europæiske samarbejde i nordeuropæisk retning. ▪▪ En transatlantisk dimension. Vi skal være en transatlantisk stemme i NATO og EU og udnytte vores tætte relationer til USA til at bygge bro og styrke de transatlantiske bånd. Vi skal udnytte vores position som arktisk stormagt til at påvirke udviklingen i Arktis til gavn for Kongeriget, regionen og det grønlandske og færøske folk. ▪▪ En asiatisk dimension. Vi skal opbygge en asiatisk dimension og udnytte vores strategiske partnerskaber til fremme af vores kommercielle interesser og globale dagsordener. Denne dimension bør styrkes ved opbygning af et strategisk partnerskab med Indien. (Taxøe-rapporten). Denne
tænkning omkring dansk udenrigspolitik blev allerede delvist udfordret
efter den britiske Brexit-afstemning, hvor et flertal af britiske
vælgere (52 pct mod 48 pct) stemte Storbritannien ud af EU. Set ud fra
traditionelle danske interesser var det det værst tænkelige udfald af
det britiske referendum. Danmark gik med i EF 1. januar
1973, fordi England samtidig søgte ind, og Danmark havde en stor
landbrugseksport til England. Nu var der imidlertrid ingen tvivl om, at
man var forankret i det europæiske europæiske samarbejde, så en dansk
folkeafstemning, som foreslået af bl.a. DF, blev afvist af
Venstreregeringen. Fredsforskers kritik Taxøe-Jensen rapporten er blevet kritiseret på følgende punkter af fredsforskeren Jan Øberg: Hvorfor er Peter Taksøe-Jensens udredning om Danmarks forhold til verden så skuffende?
1) Den er et bestillingsarbejde, hvis eneste formål er at legitimere den hidtil førte politik....... 2) Den problematiserer ikke engang den danske "aktive udenrigspolitik", Danmarks krigsdeltagelse og krigen mod terroren.
3)
Udredningen savner enhver form for bedømmelse af fremtidens verden og
bygger på, at USA og NATO vil være ledende i verden og fundamentet for
Danmarks politik om 15 år, og han viser ingen forståelse for de store
strukturforandringer.
4) Teoriapparat og begrebsklarhed er sådan, at teksten ikke ville kunne passere som opgave på lavere universitetsniveau.
5)
Taksøe-Jensen aner som jurist intet om konfliktanalyse og løsning,
fredsskabelse, mægling, forsoning eller fredsskabelse via
internationale organisationer som OSCE og FN.
6) Han har
et helt forældet, militærforherligende syn på, hvad sikkerhed og
forsvar er. Begreber som menneskelig sikkerhed og fælles sikkerhed
eller tillidsskabende foranstaltninger synes ham ukendte. 7) Udredningen bygger ikke på nogen som helst idé om, hvad der truer et land som Danmark på lidt længere sigt. Det
er det samme koldkrigsvrøvl om Rusland, vi har hørt til ulidelighed,
hvor han ikke er hæderlig nok til at fortælle sine læsere, at Ruslands
aktuelle militære udgifter er 11 procent af USA's og cirka otte procent
af NATO's. Og det er – Gud hjælpe os alle –
endnu en gang propagandaen om, at missilskjoldet – det måske mest
destabiliserende projekt siden 1945 – er nødvendigt, fordi Iran er en
trussel mod hele Vestverden. Tænk om han var taget på et besøg i Tehran og havde forstået tingene bare en lille smule bedre og mere balanceret. 8)
Og naturligvis har han ingen holdning til nogen form for nedrustning,
og i hans optik er atomvåbnene simpelthen ikke et problem.......
Udenrigspolitikkens hovedområder
Hvad laver Udenrigsministeriet (um.dk)?
Udenrigsministeriets opgave er at føre regeringens udenrigspolitik ud i
livet. Det indebærer, at: - Udenrigsministeriet forestår og koordinerer
Danmarks officielle forbindelser til udlandet, og en række internationale
organisationer, herunder EU, FN, NATO og det nordiske samarbejde. -
Udenrigsministeriet forvalter den danske udviklingsbistand. -
Udenrigsministeriet hjælper danskere, der er havnet i vanskelige situationer i
udlandet. - Udenrigsministeriet støtter dansk erhvervslivs eksportarbejde,
internationalisering og øvrige kommercielle aktiviteter i udlandet, hvor der er
en klar dansk kommerciel interesse til stede, samt trækker udenlandske
investeringer til Danmark. - Udenrigsministeriet forestår og koordinerer
udenrigsøkonomiske forbindelser til udlandet, herunder på handelspolitiske
områder. - Udenrigsministeriet bidrager til at give udlandet kvalificeret viden
om Danmark, dansk kultur og Danmarks særlige kompetencer. Udenrigsministeriet
består af ministeriet i København og et globalt netværk af ambassader,
generalkonsulater, repræsentationer og handelskontorer i knap 100 byer og godt
80 lande samt seks repræsentationer ved de væsentligste internationale
organisationer. Hertil kommer over 400 honorære konsulater, som ofte er
placeret i vigtige havnebyer eller i turistområder (kilde: Forslag til Finanslov 2017. Fm.dk) |
Hovedområder for dansk udenrigspolitik har traditionelt været: Det europæiske (EU),
det atlantiske (USA/NATO)
og det universelle (FN og
u-landsbistanden). Det Nordiske har tidligere været fremhævet som en fjerde
søjle, og Nordisk Råd findes stadig, men betydningen af Nordisk Råd er
aftaget relativt i og med, Sverige, Finland og Danmark er blevet
EU-medlemmer, og EU-samarbejdet er blevet intensiveret.
Udenrigspolitikken
er traditionelt set et middel for en stat til varetagelse af (national)statens interesser.
Heri ligger først og fremmest forsvaret for statens overlevelse og plejning
af forholdet til andre stater, jvf ovenfor om udenrigspolitikkens mål og midler. Men derudover indgår også pleje af
forskellige erhvervsinteresser, samt kultur og værdier i bredere forstand.
Der
skelnes ofte mellem "hårde" metoder (krig, besættelse,
kanonbådsdiplomati) og blødere metoder (opbygning af økonomisk
gensidighed, ulandsbistand, medlemsskaber af internationale
organisationer). Med stigende globalisering og dermed stigende gensidig
afhængighed, kan der være tendens til, at de blødere metoder vinder
frem. Der anvendes blød magt i stedet for hård magt. Men man har
i de senere år set, at våbnene ofte er blevet taget frem og pudset af.
Ifølge
den danske grundlov er det regeringen (Kongen), der fører
udenrigspolitikken. Regeringen skal dog fremlægge vigtigere sager for Det
udenrigspolitiske Nævn i Folketinget:
Grl. § 19
Stk. 1. Kongen handler på rigets
vegne i mellemfolkelige anliggender. Uden Folketingets samtykke kan han
dog ikke foretage nogen handling, der forøger eller indskrænker rigets
område, eller indgå nogen forpligtelse, til hvis opfyldelse Folketingets
medvirken er nødvendig, eller som i øvrigt er af større betydning. Ej
heller kan kongen uden Folketingets samtykke opsige nogen mellemfolkelig
overenskomst, som er indgået med Folketingets samtykke.
Stk. 2. Bortset fra forsvar mod væbnet angreb på riget eller danske
styrker kan kongen ikke uden Folketingets samtykke anvende militære
magtmidler mod nogen fremmed stat. Foranstaltninger, som kongen måtte
træffe i medfør af denne bestemmelse, skal straks forelægges
Folketinget. Er Folketinget ikke samlet, skal det uopholdeligt indkaldes
til møde.
Stk. 3. Folketinget vælger af sin midte et udenrigspolitisk nævn, med
hvilket regeringen rådfører sig forud for enhver beslutning af større
udenrigspolitisk rækkevidde. Nærmere regler om Det Udenrigspolitiske
Nævn fastsættes ved lov. |
Regeringens fortrin i udenrigspolitikken følger
traditionelt af den mørklægning af informationer, der ofte sker under
internationale konflikter, af nødvendigheden af national enighed og af at
kunne handle hurtigt i krisesituationer. Folketingets opposition prøvede
således i spørgetiden den 21.1.03 at få statsministeren (V) til at svare på,
om USA havde bedt Danmark om direkte hjælp til en krig mod Irak eller ej.
Det ville Anders Fogh Rasmussen ikke svare direkte på - alle diskussioner om
Danmark var med eller ej kunne risikere at blive misforstået eller udnyttet
af fjenden (lå der alvor bag truslerne?).
Regeringen (V og K) blev støttet af Dansk Folkeparti, men
Socialdemokratiet fulgte, sammen med Enhedslisten, SF's forslag om at kalde
statsministeren og udenrigsministeren i samråd i Folketingets
udenrigspolitisk nævn. Oppositionen i Folketinget kan altså risikere at stå
i den for folkevalgte ydmygende situation at måtte orientere sig i medierne
i sager, de forventes af vælgerne at have et medansvar for. Efterfølgende
kom der nyheder om sagen fra USA. Bladet Christian Science Monitor kunne
citere embedsmænd i USA for, at USA havde henvendt sig til Danmark for at få
tilsagn om deltagelse i en koalition mod Irak, også uden om FN (læs
mere nedenfor).
Grundlovsbestemmelsen, der giver magten over udenrigspolitikkens førelse til regeringen,
er blevet noget umoderne i den verden, vi lever i i dag, hvor det repræsentative
demokrati (beslutninger skal tages af folkets valgte repræsentanter) gør sig
gældende, hvor mange beslutninger rykker ned i EU, og hvor flere beslutninger
tages i netværk, og man er mere afhængige af hinanden i den globaliserede
virkelighed.
Europas og EUs fremtid ligger ikke i
konfrontation med USA. Vi kan være uenige med amerikanerne om konkrete
spørgsmål. Men det, der forener os, er langt stærkere end det, der
skiller os. Fra historien ved såvel Europas små lande som de øst- og
centraleuropæiske lande, at deres sikkerhed ligger bedre i hænderne på
amerikanerne end på de europæiske stormagter. Dertil kommer, at Europa
ikke kan løfte væsentlige sikkerhedsopgaver alene, når det kommer til
stykket. Den internationale terrorisme kan vi ikke bekæmpe eller
beskytte os imod alene. Vi behøver amerikanernes hjælp. Derfor vil det
europæiske hovedspor også i fremtiden være en stærk alliance over
Atlanten mellem Europa og USA. Danmark befinder sig solidt og godt på
dette hovedspor (Den danske statsminister Anders Fogh Rasmussen i
Berlingske Tidendes kronik 26.3.03) |
Den økonomiske udvikling i
Verden er præget af stigende tendens til interdependens og det samarbejde,
der følger af den gensidige afhængighed, men der kan også være
divergerende interesser, f.eks. mellem USA og Kina om adgang til råstoffer
og markeder og mellem USA og Europa, når det gælder synet på vigtige
uroområder. Der kan opstå interesseforskelle og divergerende syn på tingene mellem disse
tidligere nære allierede. Det så man også i forbindelse med Irakkonflikten
i 2003, hvor nogle af de europæiske NATO-allierede ville have et klarere
FN-mandat til indgreb.
Før 1989, hvor Berlinmuren faldt, blev man
bundet sammen af medlemsskabet af NATO og den fælles fjende Sovjetunionen.
Måske kom der en ny ydre fjende med terrorismen, men der er forskellige
syn på, hvordan problemet skal håndteres. Det gælder synet på, hvad
problemet består i, og hvilke virkninger og forgreninger det har. Er
f.eks. Iraq involveret i støtte til Al Qaeda terroristnetværket? Det
forskellige syn gælder Israel/Palæstina - konflikten. Det gælder Iraq. Det
gælder i det hele taget forholdet til de arabiske lande. Både Nordamerika
og Europa får store dele af deres olieforsyninger fra Mellemøsten.
Tendensen de senere år har været et styrket samarbejde mellem USA og
Europa om f.eks. Mellemøsten, som det f.eks. viste sig i Libyenkrigen i
2011, hvor danske fly blev sat ind til støtte for koalitionen. Det samme skete i Syrien og Irak (beslutning i Folketinget marts 2016).
Figur 3: Aktører, der er vigtige for Danmarks udenrigspolitik
|
|
|
|
Figur 3 forsøger at vise nogle af de
indviklede sammenhænge i Verden. Det er en verden, der er ulige
i økonomisk og social forstand. Fattigdommen i u-landene fører til
konflikter og modsætninger. Det er en globaliseret verden med stadig
større gensidig afhængighed. Afhængigheden fører ikke nødvendigvis til
større fællesskab. Alligevel forsøger man gennem udenrigspolitikkens
"bløde" dimensioner (u-landsbistand, fair handel, m.m.) at mildne
modsætningerne. U-landene er afhængige af de multinationale
virksomheder for at få investeringer. De rige lande er afhængige af
råvareforsyninger, især olie. Latinamerika og Afrika er begge
afhængige af henholdsvis USA og EU. Østasien har været bedre til at
skabe uafhængig vækst. Ved at klikke forskellige steder i
kortet, kan du få nærmere oplysninger. Nogle steder er oplysningerne
på engelsk.
Hvordan prioriteres pengene? (Finanslovsforslag 2017. Mio kr):
Udenrigstjenesten,
ambassader mv...................................................... 2.205,0 Internationale
organisationer
................................................................. 697,6 Nordiske
formål, bl.a. deltagelse i Nordisk Råd....................................
106,3 Øvrige
internationale organisationer ............................................. 591,3 Bistand
til udviklingslandene ...............................................................
9.066,0 Bilateral
bistand (tosidet bistand) ...................................................
2.851,8 Bistand
gennem civilsamfundsorganisationer ................................ 740,2 Naturressourcer,
energi og klimaforandringer
.............................. 320,0 Oplysningsvirksomhed
.................................................................
63,0 Multilateral
bistand gennem FN mv. ............................................1.039,0 Udviklingsbanker,
-fonde og EU
................................................ 1.743,0 Partnerskaber
for bæredygtig vækst ...........................................1.299,2 Humanitær bistand .....................................................................
1.900,0 Eksport-,
internationaliserings- og investeringsfremmeindsats ...........
128,8
|
|
Afghanistankrig og "krigen mod terror"
Angrebet på World Trade Center den 11.9.2001 stillede
EU-udenrigspolitikken over for nye valg. Flere lande gik som USA’s
allierede med i ”alliancen mod terror” og sendte tropper til Afghanistan.
Og EU (og Danmark) ydede betydelige beløb til Afghanistans genopbygning.
Enigheden begyndte dog at krakelere i 2002, da USA gik i gang med at
afsøge NATO-kredsens eventuelle opbakning til aktioner imod ”Ondskabens
akse”-landene, i første række Irak.
Det er blevet sagt, at selv ”krigen bliver
individualiseret” i netværkssamfundet, som man så det den 11. september
2001, hvor nogle håndfulde veltrænede terrorister var i stand til at
rette et ødelæggende slag imod USA. Al Queda netværket var svært at
ramme, fordi det var mere en ide/ideologi end en konkret hær. Det
lykkedes dog USA specialenheder at få ram på netværkets leder, Osama
bin Laden i 2011. Men en bevægelse som Al Queda er ikke nødvendigvis
væk, fordi lederen rammes. Nogle år senere blev man dog konfronteret
med islamisk fundamentalisme i en ny skikkelse. Det var i form af
Islamisk Stat, en sunni-muslimsk bevægelse, der ikke lå langt fra
saudisk Wahabi islamisme.
Terrorismen stillede mange lande over for nye udfordringer i
udenrigspolitikken. I begyndelsen forsøgte man at svare igen med militær
modmagt, men det er svært at ramme alle terrorister, der er indbyrdes
organiseret i komplicerede netværk.
Bortset fra Storbritannien var flere af de andre EU-lande
skeptiske over for deltagelse i en krig i Iraq. Man satsede fra tysk side
på, at en eventuel aktion skulle finde sted med baggrund i en resolution
fra FN's sikkerhedsråd.
EU udenrigspolitik
Hvordan føre udenrigspolitik i en Verden, hvor det er blevet
svært at anvende militære midler? Det kan ske bl.a. ud fra devisen: Kan vi
ikke fjerne risikoen, så kan vi måske reducere konfliktpotentialet
ved at mindske de konfliktskabende uligheder i verden. Det har ofte været
EU's foretrukne metode. USA har stået for den militære slagkraft.
EU fik egen fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
(forkortet: FUSP) med Maastricht- og Nicetraktaterne. Den er imidlertid
stadig mellemstatslig. Man går ikke længere, end alle landene er
enige.
Det medvirkede til forvirringen omkring førelsen af den europæiske
udenrigspolitik, at flere politikere/embedsmænd førte den. Kommissionen
havde en kommissær for udenrigsanliggender. Den Fælles Udenrigs- og
Sikkerhedspolitik lededes formelt af ”Hr. FUSP”, spanieren Javier
Solana. Han var samtidig generalsekretær for Ministerrådet og dermed
EU’s øverste embedsmand. Samtidig havde EU to ”præsidenter”. Der var
for det første regeringslederen for
det land, der har den halvårlige ledelse af
EU-samarbejdet. For det andet var der formanden for Kommissionen.
Han deltager f.eks. som EU-kommissionens repræsentant i de såkaldte
G7-møder for 7 af de rige industrilande. Det var/er ikke altid helt klart for
omverdenen, hvem der tegner EU’s udenrigspolitik. Officielt er det
medlemslandene, der mødes i Rådet, men her kan man ikke holde møde, hver
gang der opstår en sag i det internationale system, som EU skal tage
stilling til. Og dem kan der opstå mange af. Med Lissabontraktaten fik EU
præsident og udenrigsminister. Det har imidlertid ikke medvirket til ret
meget større enighed i udenrigspolitikken. Det så man demonstreret i
Libyenkrigen 2011, hvor de europæiske stormagter havde svært ved at
formulere en fælles politik. Storbritannien og Frankrig spillede sammen
med NATO i bombardementerne af installationer i Libyen (hvor Danmark også
deltog med 6 F16 fly). Tyskland holdt sig på sidelinjen.
Da EU er den økonomisk set tungeste og stærkeste blok af
lande i Verden, og den ikke-militære magtdimension får stigende betydning
i globaliseringen er det naturligt, at EU mødes med stigende forventninger
om at spille en rolle. Og ofte går EU ind og spiller rollen. EU fortsatte
f.eks. i 2002 med at give pengestøtte til det palæstinensiske selvstyre,
efter at USA havde erklæret, at det palæstinensiske selvstyres formand
Yassir Arafat ikke burde være leder for palæstinenserne. Man kan således
sige, at EU står stærkt i internationale økonomiske og sociale net,
hvorimod de har svært ved at konkurrere med amerikanerne, når det gælder
den militære dimension. På dette område var/er USA hegemon supermagt, og EU
optræder i rollen som skoledrengen, der - indimellem lidt uvilligt -
bankes på plads, når det gælder fælles aktioner i NATO-regi. Selv om EU
har vedtaget at oprette sin egen militære udrykningsstyrke, rører det ikke
ved, at EU ikke kan konkurrere med amerikanerne på dette felt. Det skyldes
ganske enkelt, at EU stadig består af suveræne nationalstater, der skal
være enige, før eventuelle aktioner i urocentre kan sættes i værk.
Figur
4: Udenrigspolitik. Ydre og indre faktorer
Note:
GF: Generalforsamling i FN. Debatterer og vedtager resolutioner og kan
dermed være Verdens moralske samvittighed. Det er Sikkerhedsrådet, der
kan foretage sig noget, f.eks. iværksætte sanktioner eller militære
operationer (artikel 39-43 i FN-pagten).
Sikkerhedsrådet består af 5 permanente medlemmer (USA, Rusland, Kina,
Storbritannien og Frankrig), som har vetoret, og 10 andre lande, der
vælges for 2 år ad gangen.
Irakkrigen
2003
Interesseforskelle
mellem dele af Europa og USA begyndte for alvor at vise sig i forbindelse
med optakten til den anden golfkrig, Irakkrigen i 2003. USA ønskede at få
FN's sikkerhedsråds tilslutning til en militæroperation, der skulle
"afvæbne" det irakiske regime, som man mente besad
"masseødelæggelsesvåben", der kunne være farlige for naboerne og måske for
USA. Det endte med, at USA ikke kunne få vedtaget en resolution i
Sikkerhedsrådet, der kunne legitimere en militær indgriben. De permanente
medlemmer (som der er 5 af i alt) Frankrig, Rusland og Kina, som har
vetoret i Sikkerhedsrådet, kunne ikke støtte en ny resolution med en sådan
bemyndigelse.
Blandt de ikke-permanente medlemmer, som der er 9 af, ville
Tyskland og flere andre lande ikke gå med. USA hævdede derfor, at de
eksisterende resolutioner om Iraks afvæbning, specielt den sidste,
resolution 1441, der taler om "alvorlige konsekvenser" for Irak, hvis det
ikke afvæbner, var tilstrækkelig til en militær indgriben fra de lande,
der ville være med sammen med USA.
Sikkerhedsrådsresolution 1441
som mandatgivende for Irakintervention
FN’s sikkerhedsrådsresolution 1441 af 8. november
2002 henviser til alle relevante tidligere FN
Sikkerhedsrådsresolutioner og fastslår, at Irak substantielt har
krænket og fortsat substantielt krænker (”material breach”) sine
forpligtelser i henhold til tidligere Sikkerhedsrådsresolutioner,
herunder resolution 687, hvilket udgør en trussel mod
international fred og sikkerhed.
Uanset denne konstatering har Sikkerhedsrådet med resolutionen
besluttet at give Irak en sidste mulighed for at opfylde sine
nedrustningsforpligtelser i henhold til de pågældende
sikkerhedsrådsresolutioner. Med henblik herpå styrker og
præciserer Resolution 1441 mandatet for våbeninspektørerne ved at
stille krav om ubetinget, fri og uhindret adgang til alle
installationer og områder i Irak for våbeninspektørerne, herunder
også de præsidentielle områder.
I resolutionens operative § 4 beslutter Rådet, at falske
erklæringer eller udeladelser i erklæringer, der afgives af Irak
og manglende irakisk vilje til fuldt ud at efterkomme og
samarbejde om gennemførelsen af resolutionen skal udgøre en
yderligere grov krænkelse af Iraks forpligtelser.
Resolution 1441 fastslår, at Sikkerhedsrådet tidligere gentagne
gange har advaret Irak om, at fortsat overtrædelse af landets
forpligtelser vil medføre alvorlige konsekvenser (”serious
consequences”).
Med hensyn det juridiske grundlag for iværksættelse af militære
forholdsregler over for Irak må det konstateres, at resolution
1441 ikke i sig selv indeholder den nødvendige bemyndigelse fra
FN’s Sikkerhedsråd til magtanvendelse, der er forudsat i FN
pagtens artikel 42. Resolutionen kan siges at udgøre et led i en
flertrins procedure, hvorefter Sikkerhedsrådet - i tilfælde af
manglende irakisk efterlevelse – som næste trin skal involveres på
ny, før eventuel magtanvendelse kan finde sted. Der er med andre
ord ikke på forhånd fastlagt nogen automatik med hensyn til
magtanvendelse. (Uddrag af
Udenrigsministeriets responsum til regeringen i marts 2003 om det
folkeretlige grundlag) |
Den
amerikanske udenrigsminister Colin Powell offentliggjorde omkring
krigsudbrudet en liste over lande, der var med i de ”villiges koalition”,
som støttede USA i den tvangsmæssige afvæbning af Saddam Hussein. Ifølge
Washington Post 19.3. så listen således ud:
Afghanistan, Albanien, Australien, Azerbaijan, Bulgarien,
Colombia, Czekkiet, Danmark, El Salvador, Eritrea, Estland, Ethiopien,
Georgia, Ungarn, Italien, Japan, Syd Korea, Letland, Lithauen, Macedonien,
Holland, Nicaragua, Philippinerne, Polen, Rumænien, Slovakiet, Spanien,
Tyrkiet, Storbritannien og Uzbekistan.
Ifølge amerikanske embedsmænd i State Department
(Udenrigsministeriet i Washington) fik USA støtte fra mange flere
lande, også selv om man ikke havde opnået støtte i en FN resolution,
der kunne lovliggøre det militære angreb på Irak. Med listen fra State
Department ville regeringen i Washington vise, at der ikke er tale om
en unilateral (ensidet) aktion, som kritikere af USA´s udenrigspolitik
ellers hævder. Skulle USA fundere sin udenrigspolitik i den såkaldte
multilateralisme (flersidethed), der altså kræver, at
handlingerne er begrundet i vedtagelser i FN og andre internationale
forsamlinger. Eller kan USA gå alene (unilateralisme) og
foretage såkaldte ”preemptive strikes” (forebyggende slag), som
præsident Bush gav udtryk for i den såkaldte Bush-doktrin fra 2002,
hvis USA føler sine interesser truet? Irakkrigens juridiske grundlag blev undersøgt af den britiske Chilcot-kommission, som afgav rapport
i 2016. Her blev retsgrundlaget stærkt betvivlet. Grundlaget for
krigen, Saddam Husseins masseødelæggelsesvåben, var ikke til stede,
eller i bedste fald stærkt overdrevet i de vestlige
efterretningskilder. Og krigsindsatsen fik ikke de tilsigtede
virkninger, hvad der bl.a. skyldtes, at der ikke blev lavet en
ordentlig plan for, hvad der skulle ske efter krigsafslutningen. Det
byggede på naive forestillinger om, hvor let det er at lave regime change (omdannelse af det politiske system til demokrati) i et land som Irak.
Puddelhund eller korsridder?
Det
kan være et dilemma for en lille nationalstat, om man især skal føre
tilpasningspolitik - med alt, hvad det indebærer m.h.t.. overdreven
afhængighed af den store nation, man er allieret med, eller om man skal
gå aktivt ind og sætte sit præg på Verden med universelle værdier som
menneskerettigheder, lighed og demokrati, uanset, hvad den store
allierede nation, der beskytter ens interesser, mener.
Med
den aktive udenrigspolitik forsøgte Danmark at blive en spiller i
internationale politik på nye måder i forhold til de traditionelle.
Det var fra nu af ikke længere blot et spørgsmål om nationens
overlevelse som stat, men også et spørgsmål om at fremme forskellige
interesser - og ikke mindst værdier mere aktivt.
Nogle vil sætte begyndelsen til den
moderne form for aktiv udenrigspolitik til 1989, hvor
Berlinmuren faldt. Det gav nye muligheder for at fremme en nations
interesser i forhold til de nye lande, der dukkede frem fra
Østblokkens glemsel. Danmark var blandt de første lande, der
etablerede diplomatiske relationer (ambassader) i de baltiske lande,
der trådte ud af Sovjetunionen med Sovjetunionens opløsning i 1990-91.
Det var en triumf for dansk udenrigspolitik, da Danmark i 2002 som
formand for EU kunne medvirke til indgåelsen af aftalen i København om
optagelse af ti østeuropæiske medlemmer af EU fra 1. maj 2004.
Udenrigsøkonomi
Problemet
melder sig i ny form efter, at Kina er blevet en kæmpe i den
internationale økonomi. Danmark har fået væsentlige udenrigsøkonomiske
interesser at varetage over for de nye, stærkt voksende asiatiske
økonomier.
Følger
politikken pengene? Det kunne man tro ud fra Kinanoten (omtalt i
starten). Og det gør den da også tit. Men ikke ubetinget. Ofte vil
andre værdier end de kommercielle kunne spille en rolle.
Udenrigsøkonomien spiller en rolle, når landet
varetager handelsinteresser. Når man ser på en handelsstatistik, vil
man opdage, at Danmark traditionelt set mest har handlet med lande i
nærområdet. Tyskland er det største marked for dansk eksport, tæt
fulgt af Sverige som nr. 2. Derfor vil hjørnestenen for den
udenrigsøkonomiske orientering være EU, som aftager over halvdelen af
eksporten. Men andre områder spiller også ind - og ikke mindst betyder
det meget, at Danmark traditionelt er en søfartsnation.
Danmark spillede aktivt med i Libyenkrigen i 2011. Det gjaldt om at
støtte oprørere med udspring i den østlige del af landet omkring
storbyen Benghasi, imod Gaddafi-styret i Tripoli. Danmarks bidrag til
en fælles NATO-aktion var 6 F16-fly.
Det lykkedes at få alle partier i
Folketinget med i en folketingsbeslutning om dansk deltagelse.
Enhedslisten fik dog i løbet af et par uger kolde fødder og trak sin
tilslutning.
I folketingssamlingen 2014-15 besluttede Danmark at
indsætte kampfly til bekæmpelse af Islamisk Stat i Irak.
Det er en ny tendens i dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik, at
landet deltager aktivt i sådanne krige. Danmark har været med i en del
fredsbevarende aktioner under FN, men det har været uden beføjelser
til egentlig krigsførelse. Fra 00'erne og frem har deltagelsen i
internationale aktioner ændret karakter.
Det kan ses som et svar på en urolig verden, jvf
"interventionslogikken", som siger, at der skal være et argument for
humanitær intervention, som kan tilsidesætte suveræniteten, som landene
ellers er sikret i folkeretten.
Men det kan også
ses som en måde at varetage andre interesser på i udenrigspolitikken.
Samtidig med den aktivistiske udenrigspolitik er dele af det globalt
orienterede danske erhvervsliv gået kraftigt frem, jvf f.eks.
valutaindtjeningen i rederibranchen.
Figur
5: Valutaindtjening i rederierhvervet (skibe over 100 BT)
.
Kilde:
Danmarks rederiforening.
Der er
også andre globalt orienterede virksomheder, der har klaret sig godt
i 2000-tallets økonomiske globalisering, f.eks. medicinalindustrien.
Bistandspolitik Danmark fremmede universelle værdier, da man gik op imod
apartheid-styret i Sydafrika - længe før mange andre vestlige lande
gjorde det. Man er gået i spidsen m.h.t. at realisere FN's målsætning
om 0,7 pct af BNP i udviklingsbistand. Man har som en del af
bistandspolitikken arbejdet aktivt for kvinders ligestilling og ret til
uddannelse.
Hvad
er egentlig begrundelsen for at give bistand til u-landene? Det kan
synes at være en selvfølgelighed: Når nogle er meget rigere end andre,
synes det naturligt, at der sker en fordeling af rigdommen. Altså skal
man hjælpe dem, der har meget mindre end én selv. Det er et slags etisk
eller moralsk krav. DANIDA, Danmarks internationale bistandsorgan,
forklarer det således på u-web.dk: Danmark
støtter fattige lande, fordi vi ønsker at hjælpe verdens fattige til at
få bedre levevilkår. Dansk udviklingssamarbejde bygger på værdier som
frihed, demokrati og fælles ansvar for at hjælpe de svageste.
I
Danmark vil vi gerne gøre en indsats for at skabe en sikker verden.
Gennem u-landsbistanden kan Danmark i samarbejde med u-landenes
regeringer hjælpe med til at skabe social fremgang, økonomisk vækst og
sikre overholdelse af menneskerettigheder. Danmark støtter skrøbelige
stater for at sikre beskyttelse og hjælp i nærområderne til konflikter
og dermed bekæmpe årsagerne til migration (folkevandringer).
Ca. en milliard mennesker ud af verdens befolkning på7,3
milliarder lever i ekstrem fattigdom. Det betyder, at de lever for
under en dollar om dagen. Yderligere en milliard mennesker lever for
under to dollars om dagen.
Men fattigdom handler om mere end bare penge. Det handler også
om det enkelte menneskes muligheder for selv at kunne påvirke sin egen
livssituation og om de generelle livsvilkår i det enkelte land. Derfor
giver Danmark også penge til de fattige lande for at sikre
ligestilling, bedre miljøforhold og demokrati og menneskerettigheder
for befolkningen i u-landene. (Kilde: U-web.dk) I
denne forklaring indgår både selviske og uselviske motiver: At støtte
skrøbelige stater kan virke konfliktorebyggende og medvirke til at
reducere migration. Det giver et slags selvisk motiv til at hjælpe. At
sikre bedre miljøforhold kan også være en hjælp til selvhjælp for os
selv, når f.eks. problemer omkring CO2-udledning reduceres. I sidste
afsnit ligger der endvidere en slags latent forklaring i selve
henvisningen til demokrati og menneskerettigheder. Det synes at være
forklaring nok i sig selv. Man må så blot håbe, vi selv mestrer et
holde menneskerettighederne, så vi bliver et godt eksempel. Kan
man sige, at man vel selv har tjent de mange penge, man har? Så derfor
må man have en naturlig ret til også selv at bruge dem?
Dette argument støder imidlertid imod opfattelsen, at vi lever i
en Verden, hvor alle er gensidigt afhængige af hinanden, og måske kan
den enes rigdom være erhvervet på den andens bekostning? I så fald har
man en pligt til at hjælpe den, der er blevet fattig ved at være ofre i
et system. Det kaldes sommetider det postkoloniale skyldargument.
Koloniseringen af de områder, der i dag er u-lande, medførte en faktisk
plyndring af mange af disse, og de blev i flere tilfælde tvunget ind i
ulige handelsaftaler, eller udsat for diktater på handelsområdet. De
kunne frit eksportere deres råvarer, som skulle forarbejdes til
industriprodukter i de rige lande. Men når det kom til koloniernes egne
industrivarer kunne de blive mødt med toldsatser, der skulle
beskytte "moderlandets" industri. I det
omfang den nuværende underudvikling i de tidligere kolonier skyldes
koloniseringen og de afhængige økonomiske strukturer, den har skabt, er
der et behov for en slags "erstatning". Nu er det de rige landes omgang! Danmark
har også haft kolonier. Men landet trak sig ud af slavehandel tidligere
end visse andre. Og nok kan man sige, at Danmark har en slags tidligere
halvkoloni i form af Grønland, men man står næppe over for så stor en
"postkolonial skyld" som de store europæiske kolonimagter som England,
Frankrig, Portugal og Belgien ("belgisk Congo"). Motivet
til at give u-landsbistand er ofte at opnå goodwill i FN, Verden, og de
lande, der i dag er u-lande, men som om nogle år kan have udviklet sig
til betydelige økonomier med en stor udenrigshandel og dermed
handelsmuligheder for det rige land, der i dag er bistandsgiveren.
Mange økonomiske forbindelser kan afhænge af gensidige vennetjenester
og underleverandøraftaler, der kører videre. Ved at opbygge
produktionsanlæg, infrastruktur og uddannelser i de fattige lande, får
man etableret forbindelser og skabt goodwill. Det er nyttebetragtninger
og egoistiske motiver. Indgår der slet ikke altruisme (det modsatte af
egoisme, altså godvillighed/godgørenhed over for andre)? Det korte svar
er, at det gør der naturligvis. Det findes ofte i de velgørende
institutioner og NGO'er, hvor frivillige, dedikerede mennesker laver en
stor indsats for at hjælpe. Og ofte vil den statslige bistandspolitik
da også bruge dem og samarbejde med disse organisationer. Det gør den
danske bistandsorganisation DANIDA i Udenrigsministeriet. En del af
u-landsmidlerne bliver kanaliseret via disse organisationer. Der skelnes mellem bilateral (tosidet) og multilateral (flersidet)
bistand. Den første er land-til-land samarbejde. Der er en række
partnerskabslande, som Danmark koncentrerer bistanden om. Den
multilaterale bistand er bistand, der gives via FN, EU og andre
internationale organisationer. Fordelingen mellem multilateral og bilateral
bistand har ændret sig noget over tid. Det afspejler prioriteringer i
u-landsbistanden. Danmark får umiddelbart større indflydelse, når
bistanden gives bilateralt. OPGAVE TIL UDENRIGSØKONOMI OG BISTANDSPOLITIK På Statistikbanken.dk kan du finde tal for udenrigshandel og betalingsbalance.
Gå ind og find tal for, hvordan udenrigshandelen er fordelt på
lande og hovedområder (f.eks. BRIKS-lande, EU, USA, Kina, Sverige og
andre nære nabolande). Hvordan er udviklingen i den samlede betalingsbalance de senere år. Vis hovedtals udvikling i et diagram Hvordan prioriteres midlerne i bistandspolitikken? |
Danmarks ageren i medfør af den "Ny Verdensorden" efter 2016
Den
20 januar 2017 tiltrådte rigmanden Donald Trump som USA's 45.
præsident. Den 23. juni 2016 stemte godt 53 pct af de britiske vælgere
for, at Storbritannien skal forlade EU. I første halvdel af 2017 er
højrepopulistiske bevægelser ifølge opinionsmålinger på vej frem i
mange EU-lande, herunder også nogle af de største og hidtil
toneangivende i EU, så som Frankrig (Front National under ledelse af
den populære og karismatiske Marine Le Pen) og Tyskland (Alternative
für Deutschland). Mange steder vender vælgerne sig imod det, de
opfatter som regerende eliter, der ikke lytter til folket. Det er bla
flygtningekrisen i 2015, som ikke blev håndteret særlig godt af EU, der
har medvirket til øget folkelig skepsis over for den nyliberale
globaliseringsudvikling. Særlig
opmærksomhed vakte den nytiltrådte præsident Donald Trump, som med
markante udtalelser lagde op til en ændring af USA's udenrigspolitik på
en lang række punkter. Først og fremmestr var det en politik, der
skulle gøre op med USA's globale førerskab i Verden igennem nedtrapning
af USA's rolle i det globale net af alliancesystemer, som USA havde
bygget op efter II. Verdenskrig. Herunder ikke mindst NATO, hvad der
kunne komme til at berøre Danmark dybt, da den danske sikkerhedspolitik
havde været forankret i den vestlige alliance.
Man kan lidt populært sagt sige, at med Trump går man fra et
semi-idealistisk verdensbillede under Barack Obama til en mere
realistisk verdensorden under Trump. Han ser i højere grad Verden som
et spil, hvor billardkuglerne (landene) støder sammen med hinanden i
forfægtelse af deres egeninteresser ("America First"). Samtidig skal
man dog være forsigtig med ikke at overdrive USA's betydning i Verden.
Trump kommer netop til på et tidspunkt, hvor USA's hegemoni er ved at
blive brudt. Dermed er USA's muligheder for at præge Verden under alle
omstændigheder ved at blive formindsket. Og man så da også, at andre syntes klar til at overtage rollen. Om Kina så virkelig er klar til det, er en anden sag. Trump
udtalte om NATO, at et fortsat amerikansk engagement i NATO - og respekt for
"musketereden" i traktatens §5, ville være betinget af, at de
europæiske medlemslande i højere grad lever op til forpligtelsen - som aftalt ved et NATO topmøde - til at
bruge mindst 2 pct af deres BNP på forsvaret. Det ville indebære næsten
en fordobling af de danske militærudgifter (på godt 20 mia
kr).
Problematisk for Danmark
var det, at europæiske ledere tog afstand fra Trumps kritik af dem
og hans principper om en ny verdensorden baseret på landenes mere
inadvendte fokus på nationale interesser på en måde, der kunne skærpe
konflikterne og dermed potentielt tvinge Danmark til at tage side.
Tyskland tog således afstand
fra konsekvenserne af Trumps "America First" og "Make America Great
Again". Tyskerne var/er tilhænger af den velkendte verdensorden, som
den tidligere præsident
Barack Obama havde været garant for, hvor der er garantier for
frihandelsaftaler og fremme af forhandlinger og demokrat. Tyskland blev af flere kommentatorer set som
landet, der kunne føre de vestlige friheds- og demokratiforestillinger,
og den herpå beroende globale orden, videre. Danmarks
udenrigspolitik havde hidtil været beroende på, at der blev kørt
fællesløb mellem Nordamerika og Europa/EU. Hvordan skal Danmark
orientere sig i en Verden, hvor Vesteuropa og USA/England måske kører i
hver sin retning? Ved et topmøde i Det europæiske Råd talt de
europæiske ledere om øget europæisk forsvarssamarbejde og øgede
europæiske forsvarsudgifter. Det vil være vanskeligt for Danmark at
deltage i, bl.a. p.g.a. det danske forbehold over for at være med i
denne del af EU-samarbejdet, men også fordi Danmark traditionelt har
været meget tæt allieret med USA. Figur 6: De største forsvarsbudgetter
Kilde: IISS.Udover udgifterne til landets eget forsvar yder USA militær
støtte i stort omfang til nogle af dets nære allierede lande, i første
række Israel, Iraq og Egypten. USA
havde stadig i 2016 de største forsvarsudgifter i Verden ,jvf figuren
ovenover, der viser den ekstreme version af realismens verdensbillede.
Den væsentligste magtessource er forsvarets isenkram,
militærpersonellet og dettes uddannelsesmæssige kvalitet. Verden udvikler sig
imidlertid hastigt. I løbet af tiåret 2006-16 øgedes Kinas andel af de
globale militærudgifter fra 3 pct til 10pct. Og de seneste år er Asiens
samlede militærudgifter øget med 5-6 pct om året
i realværdi (faste priser). Kina kunne i slutningen af 2016
præsentere en troværdig stealth fighter (fly, der kan gå under
radarsystemer), og landet har fuldt operationsklare atomarmerede
missilsystemer. Det kunne - i betragtning af stigningen i landets
forsvarsudgifter - lægge op til en ny bipolaritet. Der er imidlertid
også andre lande, der rykker i disse år, f.eks. Indien og Rusland. Så
om det bliver bi- eller multipolaritet, er det åbent spørgsmål. Men det
ser ud til, at den unipolære Verden med USA i front er ved at være
slut.
Verdens tyngde er i flere år økonomisk set rykket østpå.
Nu er den også militært og sikkerhedspolitisk begyndt at rykke i den
retning. Det stiller Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitik i et nyt
lys. Automatikken i NATO's §5 er ikke længere så sikker som
beskyttelsesgrundlag. Dele af Østeuropa og de baltiske lande har følt
sig udsat i relationen til Rusland. Vil Danmark begynde at dele denne
ubehagelige oplevelse? Eller overdriver man den russiske trussel?
Sådan har The Economist fremstillet den "hule supermagt". Putins magt er mere parade og kløgtigt spil, end den er virkelighed. "Virkeligheden"?: Er den russiske økonomi kun stærk, når olieprisen er "høj", kunne man spørge. Er det et "Saudi-Arabien med træer"?, - uden det fundament af stærk og diversificeret industri- og servicesektor, højt teknologisk niveau, varieret eksport, og veluddannet arbejdskraft, som kendetegner en stærk økonomi. Øger man sikkerheden ved i højere grad at
nedprioritere USA og i højere grad opprioritere forholdet til
Tyskland/EU? Og hvilken rolle kan det spille, at Tyskland hidtil har
set sig som en nærmest pacifistisk magt, der efter erfaringerne i II.
Verdenskrig ikke har set sig som militær stormagt (fordi man i lighed
med Danmark var sikkert forankret i det traditionelle NATO? En
helt ny udfordring for dansk udenrigspolitik ligger i disse år i det
europæiske nærområde. Efter Brexit flyder England mere over i sin
traditionelle atlantiske tilknytning ("the special relationship").
Fremgangen for højrepopulismen gør det usikkert, hvor EU og de
øvrige europæiske stormagter er på vej hen. EU-institutionerne og de
fælles løsninger, som nogle gange blev indgået via store kompromisser i
natlige forhandlinger, er blevet mere usikre de senere år. I stedet er
det de europæiske stormagter som Tyskland og Frankrig, og på det
seneste især Tyskland, der angiver en retning for samarbejdet, som de
øvrige lande tilslutter sig. Men om denne model er holdbar i det lange
løb, er tvivlsomt. Eurosamarbejdet knirker voldsomt som følge af
problemerne med spændingerne imellem de stærke nordeuropæiske økonomier
og de relativt svage sydeuropæiske økonomier og de balance- og
gældsproblemer, der har været en følge af den manglende konvergens i
landenes økonomier. En fransk eller italiensk udtræden af
euro-samarbejdet vil formentlig føre til ØMU'ens opløsning, og det vil
svække EU's rolle i global økonomi og politik.
Kilde: Huffpost UK. Donald
Trump nåede at blive et yndet mål for satiretegnere allerede inden, han
tiltrådte som præsident. Den højrepopulistiske retorik blev fremstillet
med mange skæve vinkler, bl.a. det, som han vandt stor folkelig
opmærksomhed på før selve præsidentvalgkampen, nemlig om præsident
Barack Hussein Obama var født i USA? - Og. om han overhovedet var
kristen (mellemnavnet)? - hvad en betydelig del af de amerikanske
vælgere betvivlede. Ifølge internationale opinionsundersøgelser var
Danmark det land, hvor færrest vælgere ville stemme på Donald Trump -
hvis de havde muligheden for det. Det siger lidt om, hvordan
universelle værdier (og multikulturalisme) havde slået anderledes rod i
Danmark end i USA. Man
kan grine ad Trump, men man må samtidig erkende, at hans evne til at
skabe et verdensbillede for mange amerikanere har været virkelig nok
(selv om verdensbilledet måske var uvirkeligt). Han tolkede og udlagde
i simple ord og billeder, hvad mange amerikanere fra arbejder- og
middelklassen følte, men ikke helt havde sat ord på: - at USA blev
udnyttet i Verden, at der kom for mange illegale indvandrere ind i
landet, som tog almindelige amerikaneres jobs, at USA måske var ved at
blive sat i anden række af andre lande, f.eks. Kina og Tyskland/EU. En hel teoriretning i international politik (IP), den såkaldte konstruktivistiske teori,
beskæftiger sig med at forklare handlinger i IP ud fra, hvordan vi ser
og sætter ord på Verden. Vi taler f.eks. om suverænitet (et lands
formelle mulighed for at bestemme inden for sit territorium) som om
denne selvbestemmelseskraft faktisk eksisterer. Det gør den måske ikke,
- eller den gør det i højere grad igennem samarbejde med andre - ikke
mindst for et lille, åbent samfund som det danske. Realismen og
idealismen er også måder at sætte ord og begreber på Verden, at forstå
den f.eks. som enten et billardspil, hvor landene går efter egne
nationalistiske interesser og støder sammen med andre lande, der
forfølger deres interesser.
Eller man ser i den idealistiske tradition landene som gensidigt
afhængige (interdependente) af hinanden. Donald Trump gendannede et
realistisk billede af Verden, hvor USA først og fremmest skulle kæmpe
for sig selv. Og han agerede som beslutningstager/præsident ud fra
billedet. I Danmark og Vesteuropa så man det som lettere afsindigt. Man
havde et helt andet billede af Verden, som man agerede udenrigspolitisk
efter.
OPGAVE:
1. Undersøg nogle forskelle på i-lande og u-lande hos DANIDA og
vurder, om den danske bistandspolitiks målsætninger holdes i hævd.
2. Figur 2 kan siges at udtrykke en slags teori om Verden i sin
helhed. Den er naturligvis stærkt forenklende. Forsøg at opstille en
anden teori, der lægger vægt på andre faktorer.
3. Hvilken af de to måder at fremstille Verden på er den mest
relevante efter jeres mening?
4. WTO-linket
her giver mulighed for at se statistik (Klik WTO.org og derefter resources og dernæst statistics)
over handelsstrømmene i Verden og disses udvikling. Er det muligt ud
fra disse at sige noget om de udviklingstendenser, der er beskrevet i
teksten ovenover?
5. Vurder, i hvilket omfang geopolitiske interesser (magt,
olieforsyninger m.v.) spiller en rolle i den internationale politik i
forhold til værdier (demokrati, frihed m.v.) 6. Lav
et forslag til, hvordan dansk u-landsbistand kan udvikles
til at klare de nye udfordringer (nye magtbalancer i det internationale
system, "Ny Verdensorden" jvf ovenfor, m.v.). I skal tage
udgangspunkt i vedlagte uddrag fra
regeringsgrundlaget 2015, samt oplysninger, I kan finde på Nettet om
Danmarks ageren i den Ny Trump- og Brexit-inspirerede Verdensorden.
Reform af dansk udviklingsbistand
Vores udviklingsbistand skal fokuseres der, hvor behovet og fattigdommen er størst.
Regeringen vil afsætte 0,7 pct. af BNI årligt, så vi også fortsat vil være ét af kun få lande i
verden, der lever op til FN’s målsætning.
Antallet af prioriterede lande i udviklingssamarbejdet skal reduceres. Vi skal fokusere på de
lande, hvor Danmark kan gøre den største forskel.
Danmark skal fortsat være en markant global aktør, der bekæmper fattigdom og styrker
menneskerettigheder, demokrati, retsstatsprincipper og bæredygtig vækst. Derfor vil vi
også stille klare krav til lande, som modtager dansk udviklingsbistand.
Vi vil hjælpe de mennesker, der flygter fra krig og forfølgelse og har brug for beskyttelse.
Det gør vi bedst ved at styrke hjælpen til flygtninge i nærområderne.
I flere af verdens brændpunkter foregår en systematisk forfølgelse af kristne minoriteter.
Regeringen vil have et særligt fokus på at styrke det internationale samarbejde for at
beskytte disse minoriteter.
Vejen til udvikling er vækst. Udviklingslandene efterspørger i stigende grad handel,
investeringer, teknologi og viden frem for klassiske udviklingsprojekter. Den efterspørgsel
skal vi imødekomme med en fortsat samtænkning af handels- og udviklingsindsatserne.
Vi skal sørge for, at Danmarks stærke erhvervskompetencer kommer bedre i spil i
udviklingsarbejdet – og at vores indsats også kommer dansk erhvervsliv til gode. (Regeringsgrundlag 2015)
Bistand til prioritetslandet Kenya: Målet med udviklingssamarbejdet med Kenya er fattigdomsbekæmpelse, grøn vækst og beskæftigelse
samt styrkelse af demokrati og respekten for menneskerettigheder. I overensstemmelse
med landepolitikpapiret for Kenya og Danmarks bestræbelser på at skabe en mere strategisk
og effektiv udmøntning af udviklingssamarbejdet blev der i 2015 afgivet et tilsagn på 910 mio.
kr. til et samlet landeprogram omfattende grøn vækst og beskæftigelse, sundhed og god regeringsførelse. Udviklingssamarbejdet indgår i et sammenhængende dansk engagement, hvor der
kan skiftes mellem langsigtede udviklingsindsatser og humanitære indsatser samt gennemføres
indsatser, der indeholder begge elementer. Skift i typen af indsats vil bero på udviklingen i landet
og en konkret vurdering af situationen og følge Udenrigsministeriets almindelige retningslinjer
for tilpasning af indsatser. Landeprogrammet vil overordnet bidrage til Kenyas opfyldelse af FN's Verdensmål 1 (Afskaf
fattigdom), mål 3 (Sundhed og trivsel), mål 5 (Ligestilling mellem kønnene), mål 8 (Anstændige
jobs og økonomisk vækst), mål 13 (Klimaindsats), mål 16 (Fred, retfærdighed og stærke institutioner)
og mål 17 (Partnerskaber for handling).
Sundhed: Som en del af landeprogrammet blev der i 2015 afgivet tilsagn på 245,5 mio. kr.
til sundhedsindsatser. Denne bistand vil starte i 2017 og have et nyt indsatsområde med fokus
på at nedbringe den høje mødredødelighed. Grøn vækst og beskæftigelse: Som en del af det nye landeprogram for Kenya 2016-2020 blev
der i 2015 afgivet et tilsagn på 500 mio. kr. til et tematisk program for grøn vækst og beskæftigelse.
Programmet støtter forbedring af erhvervsklimaet for omstilling til grøn vækst, små og
mellemstore virksomheders konkurrenceevne, innovation og udvikling. Der er fokus på at skabe
arbejdspladser for unge kvinder og mænd. God regeringsførelse: Som en del af det nye landeprogram blev der i 2015 afgivet tilsagn
på 225 mio. kr. til et tematisk program for god regeringsførelse. Programmet har til formål at
støtte den demokratiske reformproces i Kenya...... Kilde: Forslag til Finanslov 2017. fm.dk.
[i] Manuell
Castells: The Informational City. Blackwell 1989.
[ii] Manuel
Castells: The Power of Identity, The Information Age, Blackwell
1997
|
|
|
Udenrigs-
ministeriet
Taxøe-rapporten 2016 Dansk Diplomati og forsvar i en brydningstid
PSM udenrigspolitiske sigtelinjer
DK-Udviklings- og bistands- stategi INDHOLD: UP mål/midler Verdensorden UP hovedomr. Krige og EU. Udenrigsøkonomi. Bistand. Trump og ny verdensorden?.
|