Amerikansk udenrigspolitik og nye (gamle) konflikter |
||
|
Amerikansk udenrigspolitik USA er Verdens ubestridt førende supermagt. Omkring 40 pct af Verdens militærudgifter afholdes af USA. Med over 700 militærbaser i USA og rundt omkring i Verden når USAs rækkevidde langt, når det gælder om at forsvare amerikanske interesser. Ved tilblivelsen af amerikansk udenrigspolitik spiller mange interesser og faktorer ind:
Figuren
viser nogle
organer, faktorer og forbindelseslinjer i udenrigspoltikken.
Præsidenten spiller en ledende rolle i udenrigspolitikken. Det er ham,
der umiddelbart har ansvaret for beslutninger, der skal tages hurtigt.
Men herudover spiller de udenrigspolitiske udvalg i Kongressen også en
vigtig rolle, og det gør Det nationale Sikkerhedsråd, hvor præsidenten mødes med sine nærmeste militære og politiske rådgivere, også. Det skal afvejes imod stærke lobbies, f.eks. AIPAC i palæstinapolitikken og multinationale selskaber, The American Chamber of Commerce, m.fl. i den udenrigsøkonomiske politik. Bortset fra den lukkede snak i indercirkler i Det hvide Hus og Det nationale Sikkerhedsråd, er den udenrigspolitiske beslutningsproces i videre forstand en relativt åben proces, hvor f.eks. de folkevalgte politikere i Kongressen har muligheder for relativt stor indflydelse. USA er som supermagt i den paradoksale situation, at mange indflydelsesrige mennesker fra samfundets økonomiske og politiske elite rejser rundt i Verden og så at sige finder på at "føre udenrigspolitik" på egne og undertiden også landets vegne. Det kan vække irritation hos de egentlige udenrigspolitiske beslutningstagere, når det sker. Medlemmerne af Kongressens udenrigsudvalg, ikke mindst formændene, rejser i vidt omfang rundt i Verden. Det var da også karakteristisk, at Israels premierminister Netanyahu bragte sin sag videre, da han var i Washington, til både AIPAC (jødisk interesseorganisation) og Kongressen, hvor han holdt oplæg om de israelske synspunkter. Udenrigspolitik kan derved også blive et spørgsmål om, hvem der er bedst til at påvirke den offentlige opinion. International politik og udenrigspolitik kan analyseres på forskellige måder. I beslutningsprocesanalyse ser man på beslutningstageren (i dette tilfælde præsidenten), og hvordan denne opfatter (perciperer) situationen. I systemanalyse ser man på faktorer på det overordnede systemniveau, og herunder altså også de faktorer, der påvirker en beslutningstager. Det er naturligvis kun i ekstreme situationer og når tingene sættes på spidsen i krisesituationer, at det er relevant med beslutningsprocesanalysen som en analyse af, hvilken beslutning den enkeltstående udenrigspolitiske aktør tager. Men netop når det gælder den amerikanske præsident, kan synsvinklen nogle gange være meget relevant, jvf Cubakrisen i 1962 som det klassiske eksempel. Her afhang hele verdens sikkerhed i nogle timer af en enkelt mands beslutning. Ellers spiller mange ting og faktorer ind, og det er i det hele taget relevant at se på, hvilket niveau der er i spil ved forskellige typer af analyser. Man kan tale om det overornede systemniveau, når man betragter det globale system. Det har været den traditionelle realismeteoris tilgang. Staterne er billardkugler, der støder sammen i et i bund og grund anarkistisk verdenssystem, hvor det er nationens sikkerhedspolitiske interesser, der står i centrum, og det antages, at staten er præget af rationel statsræson, dvs den tager beslutning på et oplyst grundlag (klart definerede mål og valg blandt handlingsalternativer ud fra viden). Denne opfattelse er blevet set som for begrænset ud fra både liberalismen/idealismen og denne opfattelses interdependensteori, hvor man siger, at landene bliver mere og mere afhængige af hinanden som følge af globaliseringen og den deraf følgende større økonomiske afhængighed og ud fra beslutningsmodeller, hvor man betvivler, at beslutningstagningen altid er rationel. På det overordnede systemniveau vil man se amerikanske interesser skifte i retning ad Asien, som er ved at få den største geostrategiske betydning (befolkningsstørrelse og samlet økonomisk volumen). Da Obamaadministrationen tiltrådet i starten af 2009, gjorde den den såkaldte Pivot to Asia ("Omdrejning Asien") til den vigtigste søjle i udenrigspolitikken. Det var en erkendelse af den vægt, Asien var kommet til at få økonomisk i Verden. De afgørende konflikter var ikke længere Atlanten-Europa og Mellemøsten, men f.eks. Det sydkinesiske Hav, Kina, Indien og andre dele af Asien. Man kan videre se på det regionale niveau og se, hvordan der udvikles politik i forhold til Europa/EU, Mellemøsten, Afrika og Latinamerika. Og man kan sluttelig bevæge sig ind i de amerikanske beslutningstageres rum (Kongressen, State Department (Udenrigsministeriet), Det Nationale Sikkerhedsråd, etc) og se, hvordan de perciperer (ser og opfatter) Verden. Slutniveauet kan være den øverste beslutningstager, der i dette tilfælde både er statsoverhoved, regeringsleder og højeste kommandant for de amerikanske væbnede styrker, - ikke så lidt magt at placere ét sted. Her kan personlighedstræk hos den øverste beslutningstager, og hvordan denne perciperer Verden, spille ind: Ved siden af personlighedstræk har mange forfattere interesseret sig for andre og bredere psykologiske modellers anvendelse ved studiet af udenrigspolitik. Det er især erkendelsesaspekterne ved beslutningsprocesserne, man har interesseret sig for. Man har lånt fra kognitive teorier, der ser forskellige begrænsninger i beslutningstagernes rationalitet. Et centralt problem i litteraturen om kognitive processer er spørgsmålet om, hvordan beslutningstagere reagerer på indviklede forhold og usikkerhed. Det svar, der sædvanligvis gives, er, at generelle anskuelsesstrukturer (hjælper) beslutningstagerne med at finde mening, enkelhed og konsistens i begivenheder. Sådanne anskuelsesstrukturer kan inkludere simple billeder og analogier, som f.eks. de faldende dominobrikker, der blev anvendt som begrundelse for USAs indblanding og krig i Vietnam. Beslutningstagere vil drage lære af historien, ofte i form af forenklede slutninger. Miinchen-aftalerne har for mange amerikanere været en vigtig historisk begivenhed, som ofte er blevet anvendt på en noget simplificeret måde. Man har sågar talt om et Miinchensyndrom i amerikansk efterkrigspolitik: diktatorer må stoppes med magt i tide.... (Münchensyndrom: Den eftergivende politik over for Hitler-Tyskland i 1938). Denne synsvinkel, hvor man kigger indad i beslutningstageren og inddrager dennes personlighedstræk og grad af rationalitet (sund fornuft), er ikke blevet mindre relevant efter valget af Donald Trump til USA's præsident fra 20. januar 2017. Han har ikke nogen erfaring fra politiske poster eller politisk arbejde. Han er kommet til magten efter en ophedet valgkamp, hvor han primært har trukket det populistiske kort (sager, der er populære hos det segmenter af vælgere, han har satset på). At perceptionen af den internationale situation kan spille en rolle, så man i Irakkrigen (2003 - 2011), hvor USA (og "det internationale samfund") først var optaget af at "finde Saddam Husseins masseødelæggelsesvåben", og da det viste sig, at der ikke var sådanne våben, skiftede forklaring til, at nu gjaldt det om at få fjernet en forfærdelig diktator. Men det forhindrer ikke, at det kan være bagvedliggende strukturer, der er de egentlige årsager til handlingerne (ønsket om åbne markeder i Mellemøsten og adgang til olieforsyninger, og ønsket om at opretholde den regionale magtbalance omkring Israel), der evt. kunne have spillet den afgørende rolle, men at det gjaldt om at finde en for offentligheden acceptabel diskurs som en slags sproglig iklædning af det, man havde gang i. Alternativt gør man den øverste chef dummere, end vedkommende nødvendigvis er. Kilde: RealDonaldTrump. Tweet 3.8.2017. Med valget af Donald Trump fik USA en præsident, der fra sit lønkammer i Det hvide Hus kommunikerede i Tweets til alt og alle, og hvor han ofte gav udtryk for, hvad der rørte sig i ham på en spontan og umiddelbar facon. - Og undertiden nærmest med "følelserne uden på tøjet", som ovenstående tweet om forholdet til Rusland og Kongressen giver udtryk for. Kongressen har lige vedtaget handelssanktioner imod Rusland p.g.a. dette lands anneksering af Krimhalvøen fra Ukraine og landets formodede indblanding i den amerikanske præsidentvalgkamp igennem cybercrime (hacking af emailservere). Der var bipartisan (fra både Republikanere og Demokrater) støtte til sanktionerne i Kongressen. Derfor kunne præsidenten ikke så godt bruge sin vetoret (da Kongressen så kunne stemme loven igennem med 2/3 flertal efter et evt veto). Trump var sur, fordi han havde forsøgt at bygge et forhold til Rusland baseret bl.a. på gode relationer til Vladimir Putin, Ruslands præsident. Det usædvanlige er den meget personlige stillingtagen og den tidligere forretningsmands forestilling om, at man kan bygge gode relationer til en "good guy" og dermed rydde misforståelser og dårlige vibrationer af vejen. Det er også meget usædvanligt at se en præsident håne den ene af de tre statsmagter, den lovgivende forsamling, som jo ydermere også har en betydelig rolle i udenrigspolitikken ("de kunne ikke engang give os en sundhedsreform (Hcare)". Med Trump ser man personlighedsfaktoren komme meget direkte og umiddelbart til udtryk i udenrigspolitiske beslutningsprocesser. Kongressens stillingtagen i sanktionspolitikken er derimod udtryk for den langsigtede, systembårne kontinuitet i formuleringen af amerikansk udenrigspolitik, hvor der bl.a. tages stilling ud fra USA's (State Departments) analyse af det strategiske spil i Europa mellem Øst og Vest (med Ukraine i brændpunktet for de to stormagters interesser). Rusland reagerede på sanktionerne ved at udvise 755 amerikanske diplomater, en relativt kraftig diplomatisk reaktion. Amerikansk udenrigspolitik fra Barack Obama til Donald Trump Med
Barack Obama fik man en præsident, der i sin første valgperiode var
præget af et vist værdimæssigt engangement. Værdipolitikken kunne
være præget af hans
fortid og den måde, han kom ind i præsidentembedet på. Han var USA’s første farvede
præsident. Han
havde en baggrund i ophold i udlandet i sin opvækst, og han havde
arbejdet
med
community organizing i
Chicagos farvede kvarterer. Og så var det en
slags rengbuekoalition af vælgere, der bragte ham til magten og
bestyrkede ham som en forsvarer af det multikulturelle værdisæt,
respekt for
kulturer og
religioner og for mindretallene i USA. Det kom til udtryk i talerne, men som vi så ovenover, kan der være langt mellem retorik og den virkelige verden, - så langt, at der måske slet ikke er nogen forbindelse. Han blev modtager af Nobels fredspris (hvad der forargede mange), men han blev også kendt for at starte en dronekrigsførelse i Pakistans nordvestlige provinser og Afghanistan, som skulle sætte terrorister ud af spillet. Desværre kom mange civile til at gå med i spillet. Og droneangrebene blev af folkeretsjurister kritiseret for at være krænkelser af den internationale retsorden. Man har ikke ret til - selv ikke som supermagt - at intervenere i suveræne lande, som det skete med droneangrebene. Man kommer
ikke langt i forsøg på at definere Obama som enten realist eller idealist,
eller som enten interventionist eller isolationist, hvis man skal forsøge at
indplacere ham efter de positioner, man indrangerer amerikanske
præsidenters udenrigspolitik i.
Den
førte politik har oftest været udtryk for simpel
interessepolitik. Det er nok denne pragmatisme, der er
forklaringen på en
noget tøvende opbakning bag det "arabiske forår", hvor der efter
2011 blev krævet mere demokrati i de autoritært styrede lande.. Med Donald Trump kommer realismen og en ny isolationisme for fuld kraft ind i amerikansk udenrigspolitik. Det er en del af hans såkaldte America First
politik, han fremlagde i præsidentvalgkampen i 2016. Man skal først og
fremmest se på, om det i snævrere forstand er i USA's interesse at
engagere sig internationalt. Den hidtil kendte USA-dominerede Verdensorden, både økonomisk og politisk, kan blive afmonteret, hvis Trump mener, hvad han sagde i valgkampen i 2015-16. Kravet om 45 pct told på kinesiske varer, kan kun gennemføres, hvis USA trækker sig ud af Verdenshandelsorganisationen WTO - eller får ændret den grundlæggende - og herunder også de internationale handelsaftaler, den bygger på. TPP (aftale om fjernelse af told og ikke-toldmæssige handelshindringer), som blev forhandlet igennem af Obama-administrationen med 11 lande (Kina undtaget) omkring Asien-Stillehavsområdet, vil ikke blive gennemført. Den sydlige grænse til Mexico vil blive forstærket, og illegal immigration forhindret. Samtidig vil NAFTA-frihandelsaftalen med Mexico og Canada blive opløst eller genforhandlet på en måde, der i højere grad skal beskytte nære amerikanske interesser, dvs man skal forhindre udflytning af amerikanske arbejdspladser. Den
bilaterale handelsaftale med EU, Transatlantic Trade and Investment
Partnership, som er blevet forhandlet i flere år, og som skulle
dynamisere de økonomiske relationer igennem øget handel over Atlanten
mellem USA og EU, bliver ikke til noget, hvis det står til Trump. Den
havde dog på forhånd betydelige problemer med at komme igennem som
følge af modstand, også fra europæisk side. Udenrigspolitik pr instinkt - eller langsigtet interessevaretagelse? I august 2017 holdt præsident Trump en tale
om USA's engagement i Afghanistan, hvor han foretog en u-turn i
Afghanistanpolitikken i forhold til, hvad han tidligere, f.eks. i
præsidentvalgkampen, havde sagt om den militære tilstedeværelse i
landet. Som han gav udtryk for, havde hans instinkt hidtil sagt ham, at
det rigtige ville være at trække sig ud. Det ville i så fald være en
logiske forlængelse af "America First" politikken. Han havde imidlertid
lige skilt sig af med sin tidligere chefrådgiver i Det hvide Hus, Steve
Bannon, som havde været fortaler for en nationalkonservativ udgave af
America First politikken. Nu var præsidenten i højere grad udsat for
rådgivning fra Militæret og måske State Department
(udenrigsministeriet), for hvem det har været i logisk forlængelse af
USA's interessevaretagelse (ud fra geostrategiske hensyn) at fortsætte
engagementet i Afghanistan. I forhold til George W. Bush, som startede
det militære engagement i Afghanistan i 2001, var der imidlertid nu
tale om, at man ikke vil gå efter regime- og systemændring i landet,
men efter at opretholde magtbalancen i forhold til Talebanbevægelsen
med henblik på at tvinge denne til forhandlinger om landets fremtid.
Samtidig vil man fra amerikansk side lægge pres på Pakistan, så terrorister ikke har en Safe Haven i dette land og måske ligefrem får støtte herfra. Internationale konflikter i det 21. århundrede De internationale konflikter har ændret karakter i 2000-tallet. Med
valget af Donald Trump til Det hvide Hus i november 2016 blev
amerikansk udenrigspolitik stillet over for en række nye udfordringer.
Trumps nationalkonservative populistiske politik stillede krav om en ny
isolationisme, som det dog viste sig svært at gennemføre. I mange
tilfælde blev det ved retorikken. I virkeligheden var Trump ikke bleg
for i nogle tilfælde at øge f.eks. amerikansk militær tilstedeværelse i
urocentre, f.eks. Mellemøsten. "Boots on the Ground" var en realitet,
som den isolationistiske retorik ikke kunne få bugt med, når det
spidsede til. G20 topmødet i 2017 G20
mødet i juli 2017 var præget af konfrontationer. Først og fremmest en
konfrontation mellem frihandelstilhængere repræsenteret ved Tyskland/EU
og Kina på den ene side og nyprotektionister repræsenteret ved
Trump/Putin på den anden side. Hertil kom USA’s meddelelse om at ville
trække sig fra Paris-aftalen om klima. Kilde: IMF.org. Row deficit: Rest of World deficit (underskud) og surplus (overskud). Oil: Olieeksporterende lande. Verdensøkonomien
er stadig præget af de “klassiske” uligevægte. Der er overskudslande
som Tyskland, Japan og Kina, der genererer store eksportoverskud og får
flere tilgodehavender end gæld i kapitalbalancerne (venstre side).
Kilde: OECD. Euro-zonen er som samlet økonomisk blok ved at oparbejde et stort eksportoverskud. Målt i absolutte tal er det større end det tyske alene. Det er imidlertid det tyske eksportoverskud, Trump har harcelleret imod i taler. I
forhold til snakken om Angela Merkel som den liberale Verdens og den
åbne globaliserings leder, kan man sige, at Tyskland i lyset af disse
handelstal spiller sin rolle dårligt. Man beviser jo, at den åbne
globalisering ikke er en win-win for alle. Det har ikke engang været en
win-win for EU, fordi Tyskland med sin austerity politik har vundet
fordele på Sydeuropas bekostning og samtidig har vist manglende vilje
til at reformere EU, så handels- og budgetoverskud kunne blive lige så
“strafbart” som underskud.
Traditionel stormagtspolitik Ethvert forsøg fra
en udenforstående magt på at opnå kontrol over den persiske Golf vil blive
betragtet som et angreb på USA’s vitale interesser, og et sådant angreb vil
blive slået tilbage med alle til rådighed stående midler, inklusive militær
styrke (Præsident Jimmy Carter i
State of Union Address til Kongressen 23.1.1980) USA's daværende præsident Jimmy Carter sagde det allerede i den såkaldte ”Carter-doktrin” fra 1980: USA’s strategiske interesser i Golf-området har så høj prioritet, at man er villig til at gå langt for at varetage dem. Golfområdets betydning er ikke blevet mindre siden da. Området har 30 pct af Verdens oliereserver. Efterhånden som oliekilderne løber tørre i USA og andre steder, og USA’s og den øvrige vestlige Verdens appetit på råstoffet stiger, vokser også betydningen af Golfområdet. USA importerer i dag over halvdelen af sit daglige forbrug på over 20 mio. tønder olie. Med
udgangspunkt i 11.9.01 begivenhederne, hvor Twin Towers i New York blev smadret
i et terrostistangreb, har USA indledt en global kamp imod terror. USA’s præsident George W. Bush udnyttede terrorismetruslen til at lancere
USA som global magt. Angrebet på Irak i 2003, jvf herunder, fandt sted på grundlag af fejlagtige
oplysninger om irakiske masseødelæggelsesvåben og irakisk forbindelse til
terroristnetværket Al Queida. Den
afgørende nyformulering af amerikansk udenrigspolitik fandt sted i George W.
Bush’ State of the Union Address til Kongressen i slutningen af januar 2002,
hvor han formulerede USA’s ret til at foretage et såkaldt ”preemptive strike”
(”forebyggende slag”), når og hvis landet føler sig truet, f.eks. af
terrorister. Det vil sige, at USA forbeholder sig retten til at skride ind over
for lande, som ”harbor terrorists” (giver hjemly for terrorister), eller som
har ”masseødelæggelsesvåben”, der kan true det amerikanske fastland. Samtidig har USA under Bush vedtaget den
såkaldte Patriot Act (”Patriot” loven), der samlede sikkerhedstjenesterne i
landet under Homeland Security (”Hjemlandssikkerhed”), og som giver mulighed
for at stramme op på den interne sikkerhed i landet, dvs man kan skærpe
grænsekontrol af udlændinge, politiet får øgede muligheder for at fængsle
mistænkte, det bliver lettere at lave telefonaflytninger, etc. De
sikkerhedsmæssige agenturer og administrationer er samlet i dette kæmpemæssige
kontor for Homeland Security i Washington, med i starten over 300.000 ansatte. USA vil nok stadig kunne forbeholde sig denne ret til ensidig handling, hvis landets vitale interesser trues, men man har hos afløseren på præsidentposten, Barack Obama set en større beredvillighed til at inddrage FN, ikke mindst i klimapolitikken (f.eks. COP-forhandlingsrunderne). Italesættelse af en Verdensorden USA gør sig med Bushdoktrinen til fortaler for
en Verdensorden, hvor USA har ret til at handle alene, hvis landet skønner, at
det er en væsentlig interesse, der står på spil. Irak: En etnisk og kulturelt sammensat befolkning Ikke længe efter den britiske okkupation af Bagdad i 1917 i forbindelse med, at I. Verdenskrig nærmede sig sin afslutning, skrev kommissæren for civil administration, Kaptain Arnold Wilson en note til London, hvor han beklagede sig over, at den nye stat, der blev skabt af tre tidligere ottomanske provinser aldrig ville kunne blive andet end “demokratiets antitese”. Shiaerne ville forkaste Sunnidominans og omvendt. Figur 1: Deling i mandatområder efter Sykes-Pikotaftalen
Kurderne i nord vil nødig acceptere
at blive regeret af arabere. Amerikanerne fik ikke svært ved at overtale
kurderne til et samarbejde om at få irakerne ud af det kurdiske område. Det
store problem var, hvordan Tyrkiet ville reagere. Landet erklærede, at det
ville være uacceptabelt for Tyrkiet, hvis kurderne satte sig på Kirkuk med dets
rige oliekilder. Tyrkiet samlede betydelige tropper i grænseområdet. Der er
ingen tvivl om, at der er blevet udfoldet et meget kraftigt amerikansk
diplomatisk pres på Tyrkiet for at få landet til at holde sig i ro, da de
kurdiske styrker faktisk indtog de to byer. Både kurderne og amerikanerne
lovede, at disse tropper ville blive trukket ud igen. Figur 2: Sunni-Shia balance Shia muslimerne udgør
ca 60 pct af befolkningen og er især koncentreret i den sydligste del af
landet. Forskellen mellem Sunni og Shia muslimer kan populært sagt sammenlignes
med forskellen mellem protestanter og katolikker i den kristne kirke. Sunnierne
lægger vægt på skriften (Koranen) og den enkeltes forhold til Gud. Shiiterne
mener, at det muslimske samfund skal styres af efterkommere af Profeten
Mohammed. Shiiterne lægger vægt på, at Guds udsendinge, f.eks. ayatollaer, er
med til at formidle det religiøse budskab til befolkningen og evt. lede
samfundet. Derfor kan man sige, at det er mindre oplagt med et præstestyre i et
land som Irak end i f.eks. Iran, hvor befolkningen er helt overvejende
shiamuslimsk. Baath-partiet og Saddam Hussein til magten Efter nogle ustabile regimer overtager Bath-partiet magten i 1968.
Det var et panarabisk nationalistisk parti, der ville forene den arabiske
verden. Intet enkelt land kunne gennemføre en uafhængig udvikling alene.
Baath-partiet er samtidig præget af en nationalistisk socialistisk opfattelse.
Udenlandske økonomiske interesser, heriblandt olien, søges underlagt den
irakiske stat, og denne vil bruge OPEC til konsolidering af oliepriserne
igennem fastsættelse af kvoter for olieforsyningen. Det er dog først i 1973-75,
at olien bliver nationaliseret. Der bliver dekreteret iværksættelse af en
agrarreform og af anvendelse af olieindtægterne til udbygning af en national
industrisektor. I
1979 udnævnes den hidtidige vicepræsident Saddam Hussein til præsident. Han
forestiller sig, at Irak kan spille en ledende rolle i den arabiske verden. I
1980 indledes et angreb imod Iran, der er svækket af Khomeinis og præsteskabets
fundamentalistiske islamiske revolution. Anledningen til krigen er diverse
grænsestridigheder. Irak får pengestøtte fra Saudiarabien og Kuwait, hvor man
frygter for konsekvenserne af den islamiske fundamentalisme i Iran. Baath-partiet
udviklede under Saddam Hussein et stadig mere autoritært styre, der økonomisk
baserede sig på statskontrol med olieindtægterne og politisk befæstede magten
igennem undertrykkelse af regimets modstandere, lige fra det relativt store og
stærke irakiske kommunistparti, over kurdiske partier og til det shiitiske
flertals religiøse bevægelser. Baath-partiets rolle i den folkelige
mobilisering formindskedes igennem 1980’erne og 90’erne. Til gengæld voksede
Saddam Husseins personlige magtbase. Regimets sekulære træk blev nedtonet og i
stedet forøgedes den islamiske retorik i et forsøg på at optage og udnytte de
stærke muslimske strømninger i magtapparatet.
Efter mange års afbrydelse genetableres diplomatiske forbindelser mellem USA og
Irak i 1984. Irak kunne være en nødvendig allieret i denne situation, hvor der
skulle dæmmes op for det amerikansk-fjendtlige præstestyre i Iran.
USA’s præsident Ronald Reagan havde i 1982 taget initiativ til at fjerne
Irak fra listen over lande, der støttede terrorisme. Selv om amerikanerne
erklærede sig neutrale i den irakisk-iranske konflikt, spillede de et
dobbeltspil med forsyninger af materiel til begge parter, både Irak og Iran
(Iran-contra affæren). Højtstående amerikanske embedsmænd holdt møde med irakerne,
blandt andet Donald Rumsfeld i 1983. Amerikanerne solgte militært udstyr til
irakerne, f.eks. helikoptere, der angiveligt skulle være ”demilitariserede”. I
1984 advarede det amerikanske udenrigsministerium om, at irakerne havde brugt
giftgasser i krigen imod Iran.
Baggrunden for, at Golfkrigen i 1991 kom til at foregå i FN-regi, var, at
irakiske tropper gik ind i Kuwait i 1990. Motivationen for denne krænkelse af
Kuwaits suverænitet var angivelig irakisk irritation over, at Kuwait udvandt olie fra et
felt, der bredte sig ind under Irakisk territorium. Endvidere mente man fra
irakisk side, at Kuwait påvirkede olieprisen ugunstigt ved at sælge mere olie,
end kvoten i OPEC skulle berettige til. Hertil kom også en grundlæggende
arabisk mangel på respekt for Kuwaits suverænitet, idet man i arabiske kredse
så den hovedrige lille oliestat med 10 pct af verdens olieressourcer som endnu
et af de mange koloniale levn i regionen. Det er briterne, der mere eller
mindre har skabt Kuwait på et tegnebræt. Irakerne havde forventet amerikansk
passivitet. Her forregnede man sig imidlertid. FN’s Sikkerhedsråd indførte
sanktioner imod Irak 4 dage efter, at Saddam Husseins styrker invaderede Kuwait
I august 1990. En våbenembargo blev tilføjet efter Iraks nederlag I den første
Golfkrig. Sanktionerne blev senere modificeret så olieindtægter kunne bruges
til indkøb af mad, medicin og andre humanitære ydelser til det irakiske folk.
Ud fra en traditionel geostrategisk betragtning er der to områder af
Mellemøsten, som kan danne basis for en industricivilisation, der kan byde USA
trods og blive en sikkerhedsrisiko for Israel. Den første er Nildeltaet og den
frugtbare Nildal med de store befolkningskoncentrationer i området, der kan blive
ernæret af en omfangsrig landbrugsproduktion. Det andet er det gamle
Mesopotamien, området mellem floderne Eufrat og Tigris. Det første område
udfordrede den vestlige imperiemagt i 1956, hvor Ægyptens præsident Nasser
besatte Suez-kanalzonen, som man ikke uden en vis begrundelse anskuede som levn
fra kolonitiden. England og Frankrig svarede som bekendt igen med en militær
straffeaktion. Sagen blev løst ved, at en ikke-kolonimagt, USA, blandede sig. Det
andet område udfordrede Vestens verdensbillede i løbet af 1970’erne og 80’erne. Irakkrigen Krigen i Syrien Krigen i Syrien er dels en udløber af det arabiske forår 2011, dels et resultat af et etnisk kludetæppe, der er under indflydelse fra udlandet (Hizbollah-militsen og Iran). I det arabiske forår demonstrerede befolkningerne imod diktatoriske regimer. De ville have mere demokrati. Assad-styret slog hårdt ned på demonstranterne, hvad der bidrog til at skærpe modstanden. Figur 3: Etniciteter/religiøse grupper i Syrien Kilde: Washington Post. Efter Columbia Gulf project. Frem
til 1.
Verdenskrig var Syrien del af et område, som hørte til det osmanniske
rige.
Osmannernes herredømme havde varet omkring 400 år, og de havde ikke
styret
området særlig effektivt. Administrationen over det store område med
stammefolk
og klaner var tilfældig. Det gjorde det svært at opbygge en moderne
stat.
Osmannerne allierede sig med Østrig- Ungarn og tyskerne under I.
Verdenskrig.
Det osmannisk-tyrkiske rige gik derfor i opløsning med nederlaget i I.
Verdenskrig. Allerede under krigen var de sejrende europæiske
kolonimagter
Frankrig og England blevet enige om delingen af byttet, der fulgte med
det
osmanniske riges opløsning. Det skete i form af den hemmeligholdte
Sykes-Picottraktat fra 1916. De to lande delte området imellem sig. Det
forklarer, hvorfor dele af grænsen er som trukket af en lineal. Krigen i Syrien og opbrud i det etniske kludetæppe i Syrien/Irak Det har været vanskeligt at etablere en samlet oppositionsfront imod Assadstyret. Der er mange væbnede militsgrupper, heriblandt også Al Quedastøttede grupper og IS. I september 2014 begyndte USA og koalitionspartnere, herunder Danmark, at bombe IS-mål i Syrien. Dermed ændrede krigen karakter. Før IS kom ind i kampen, drejede krigen sig om en lokal opposition, der p.g.a. mangelen på demokrati, kæmpede imod en forhadt regering for at få nøglerne til magten i Damascus. Denne krig udviklede sig til en skakmat position, hvor efterhånden over 100.000 havde måttet lade livet, og uden udsigt til, at den ene eller den anden ville vinde. Interessenter udefra er nu i stigende grad trukket ind i krigen. Det drejer sig om Shiamilitsen Hizbollah fra Libanon med flere tusinde krigere, der kæmper på Assads side. Bagved står Iran, og endnu længere bagved Rusland. På (dele af) oppositionens side står den USA-ledede koalition. Dens fokus er delvist skiftet. Fra at bekæmpe Assad-styret drejer kampen sig nu om at få fjernet truslen fra de fundamentalistiske kræfter, Al Queda støttede grupper - og især IS. En tredje gruppe, der har manifesteret sig kraftigt på det seneste, er kurderne, som hører til i den nordlige del af landet i grænseområdet ind imod Tyrkiet. De har ydet effektiv modstand imod IS' fremmarch og er ved at etablere et regionalt kurdisk styre i deres område, hvad der foruroliger Tyrkiet, som frygter en stærk kurdisk stat i deres grænseområde, da der også i Tyrkiet bor mange mio kurdere. Kurderne har desuden etableret sig i et autonomt styre i den kurdiske region i Nordirak. Kurderne stod tilbage uden stat, da Storbritannien og Frankrig delte det osmanniske rige op ved udgangen af I. Verdenskrig. Nu er de gamle etniske delinger ved at genopstå. Hertil kommer IS, der er i gang med at etablere et kalifat i ruinerne af de totalitære et-parti regimer (Baath-partiet) i Syrien og Irak. Kurderne er sekulariserede. Det samme var de totalitære Baath-regimer. Med Islamisk Stat forsøges genetableret et kalifat under ledelse af en kalif og med sharialovgivning. Under FN's generalforsamling i september 2015 mødtes USA's og Ruslands præsidenter i et af den slags møder, der "ikker er mere planlagte" end at begge tilfældigvis skal holde tale ved åbningen af generalforsamlingen. Situationen var præget af, at Rusland havde været mest aktiv m.h.t. at udbygge sin indflydelse i området. Man leverede våben til Al-Assad-regimet og havde efter adskillige iaggtageres mening fået opbygget en stærkere politik i området end amerikanerne havde formået. USA var præget af det moralske nederlag, der lå i at man forinden havde forsøgt at trække en streg i sandet for evt. brug af kemiske våben fra Assad-styrets side. Da et sådant angreb så faktisk kom, og Det hvide Hus ikke reagerede på anden vis end ved at lægge beslutningen om den amerikanske reaktion over til Kongressen, var det et tydeligt moralsk nederlag for USA. Rusland havde ageret snedigt ved at udbygge sin indflydelse i området, men der var dog stadig ikke nogen tvivl om, at den amerikanske porentielle magtudøvelse kunne være større - simpelthen i kraft af den amerikanske økonomis og det amerikanske militær samlede ressourcer var langt større, men USA var begyndt at prioritere andre områder af Verden højere. Præsident Obama karakteriserede den russiske opbygning af indflydelse igennem bl.a. støtte til det siddende regime som en accept af kortenes fordeling, hvor Assad-regimet havde brugt tøndebombning af civile områder. Under sin tale til FN's generalforsamling angreb han lande, der gav efter for fristelsen til "might makes right" ("magtens logik er retmæssig politik"). Obamas udenrigspolitik er rig på liberal retorik, men svag m.h.t. faktisk at hjælpe nogen. Putin er en farlig machiavellisk diktator. At give ham hånd er den mindste del af, hvad det faktisk ville indebære at genopbygge Syrien. Men sandsynligvis vil håndtrykkene forblive skrøbelige, kropssproget koldt, og nogle fine ord og nogle bomber vil være alt, hvad de moralske vestlige ledere har at tilbyde. (Jonathan Jones i The Guardian 29.9.15 om mødet mellem Barack Obama og Vladimir Putin ved FN's generalforsamling sep. 15) Hvem har så ansvaret for den flygtningekrise, som udløstes af krigen i Syrien? Det britiske blad The Economist så lidt anderledes på den amerikanske præsidents tale: Obama sagade han var klar til at arbejde med de, der var allierede med Al-Assad, "inklusive Rusland og Iran", for at afslutte konflikten. For at understrege det, gentog han USA's nylige forslag om, at den syriske leder ikke behøver forlade posten med det samme, men som del af en "arrangeret overgangsordning". Det er faktisk en indrømmelse af, at USA's kampagne imod IS - dets vigtigste sikkerhedsbekymring i Syrien - har slået fejl. USA's bombning af IS har gjort meget mindre skade, end USA håbede den ville. En udgift på halv mia $ til træning af en rivaliserende syrisk oprørsgruppe har kun frembragt en håndfuld krigere. Den forsigte imødekommelse, som mange lande, herunder også i Europa, har givet til nyheder om, at Rusland i mellemtiden har deployeret omkring 2000 soldater og angrebsfly i Syrien, for at hjælpe Al-Assad, er endnu et tegn på USA's fiasko. Hr Obamas tale var en olivengren til Hr Putin. Libyen - En global politik for humanitær intervention?
Krigen i Libyen var også en ny slags internationale konflikt, der dels
bundede i landets specielle koloniale fortid, dels i inspiration fra
det såkaldte "arabiske forår" i 2011, hvor oprør imod diktaturer
bredte sig i den arabiske verden. Resolutionens udformning har nok også været afgørende for amerikansk deltagelse, idet den bl.a. siger, at opretholdelsen af en no-fly zone og beskyttelsen af civile ikke må føre til en besættelse af Libyen af fremmede tropper. USA har nok at gøre i Irak og Afghanistan til at imødese endnu en krig i et muslimsk land. Hertil kom, at resolutionen opfordrede til Den arabiske Ligas medvirken. Det piller diskursivt et evt. “kolonialistisk” islæt af aktionen. Den arabiske Liga er en ret tynd paraplyorganisation for koordination af arabiske regeringers syn på Verden. En del af medlemmerne er kongedømmer fra Golfregionen, som aldrig har næret særlig varme følelser for Gaddafiregiment. De er involveret i deres egen nedkæmpning af demonstranter, bl.a. i Bahrain, hvor Suaudiarabisk militær er kommet det trængte Sunnimuslimske mindretalsregime til undsætning i en konflikt, der har ubehagelige etniske og økonomisk-sociale elementer. I en tale argumenterer præsident Baraack Obama for, hvorfor USA skulle sadle om og beslutte sig for at gå med i et flyveforbud over Libyen: “Hvorfor betyder dette noget for os: Overladt til sig selv har vi enhver grund til at tro, at Gaddafi ville udøve uhyrligheder imod sit folk. Mange tusinde kunne dø. En humanitær krise kunne udvikle sig. Hele regionen kunne blive destabiliseret, hvad der ville udsætte vore allierede og partnere for fare. Det libyske folks anmodninger om hjælp ville ikke blive besvaret. De demokratiske værdier, vi står for, ville blive kørt over. Ydermere: Det internationale samfunds ord kunne blive udhulet. Og det er grunden til, at USA har arbejdet med sine allierede og partnere for at skabe et stærkt internatioalt svar på FN’s opfordring. Vort fokus har været klart: At beskytte uskyldige civile i Libyen og holde Gaddafiregiment fast på sit ansvar“. Der henvises her til universaliteten i demokrati og menneskerettigheder og nødvendigheden af at gøre noget. Præsident Obama gør også en del ud af, at der skal handles sammen med allierede, herunder arabiske lande. Og at det sker inden for rammer af et FN-mandat. Det understreges også i de præsidentielle bemærkninger om krisen, at der er grænser for USA’s magt: “Jeg ønsker også at gøre det klart, hvad vi ikke vil gøre. USA vil ikke sætte tropper på landjorden i Libyen. Og vi vil ikke bruge magt på at gå videre end et klart defineret mål – beskyttelsen af civile i Libyen. …… Ændringerne i regionen …. skal ikke påtvinges af USA eller nogen anden fremmed magt. Det drejer sig i sidste instans om at folk i den arabiske verden står for det. Det er deres ret og deres ansvar at bestemme deres egen skæbne.” Stemmeforklaringer I begrundelsen for sin stemmeafgivning i Sikkerhedsrådet siger den kinesiske ambassadør, at Kina støtter, at der skal ske en stabilisering af situationen i Libyen, og at civile skal beskyttes. Men at man har problemer med dele af resolutionen: “Kina har altid understreget, at i sine relevante aktioner skal Sikkherhedsrådet følge FN-charteret og normerne, der regulerer international lov og respekterer suveræniteten, uafhængigheden, enheden og den territoriale integritet af Libyen og igennem fredelige midler løser den løbende krise i Libyen.” Det er en klassisk kinesisk holdning, der er begrundet i landets position som kæmpemæssigt fastlandsnation med interesser i at holde sammen på et territorium med forskellige folk og etniske grupper. Hvis der åbnes for meget op for humanitær intervention, kan man eventuelt komme til at invitere til det, man ser som intervention i egne indre anliggender. Den russiske FN-ambassadør er kritisk i sin holdning: “Dette er overordentlig beklageligt. Ansvaret for de uundgåelige humanitære følger af en overdreven brug af udenlandsk magt i Libyen vil falde direkte på skuldrene af de, der måtte iværksætte en sådan handling.” Med den holdning kan man undre sig over, hvorfor Rusland ikke benyttede sin vetoret? Men presset har formentlig været for stærkt. Herunder har det halve kinesiske “ja” nok også gjort indtryk. Det er også muligt, at Rusland realistisk set forudser de mulige problemer, der kan komme af aktionen. Endelig er det også muligt, at Rusland så aktionen som en del af et stormagtsspil, hvor det gjaldt det nye kapløb om Afrika (the "new scramble for Africa"), det sidste store uudviklede kontinent. Man var også i Europa og USA bevidste om, at kineserne var ved at løbe med det. De tidligere europæiske kolonimagter, Storbritannien og Frankrig, var de første til at indlede bombetogterne. Økonomiske interesser bag? Det lægger op til spørgsmålet: Hvorfor handler lande, som de gør, i den internationale politik? Det kan være ud fra enkle bevæggrunde, men ofte er det komplekse faktorer, der ligger bag? Indenrigspolitikken kan spille en rolle. Ufred udadtil og ydre fjender kan styrke én på den indre bane. En teori siger, at der ofte ligger økonomiske interesser bag en "ideelt" udformet politik. Men hermed risikerer man at tillægge aktørerne (politikerne) andre motiver end dem, de giver udtryk for. Man siger f.eks. i den klassiske imperialismeteori, at militær indgriben i Mellemøsten er begrundet i ønsker om at sætte sig på regionens råstoffer og at udvikle markeder for handel og investeringer:
I nyere imperialismeteori vil man sige, at
man ikke kan udøve magt på den “rå” en facon. Det er nødvendigt at
udvikle en diskurs, der sprogligt-ideologisk kan legitimere det, man
gør.
Hvad med den danske ageren? I den danske udenrigspolitik er der sket en
udvikling fra "FN-sporets" fremme af universelle værdier
(menneskerettigheder, indsats for fattige lande) igennem den
multilaterale u-landsbistand til såkaldt aktivistisk
udenrigspolitik med anvendelse af hård magt. Det kan i virkeligheden
være lidt af det samme, idet “aktivismen” kan ses som en beskrivelse af
de mere handlingsorienterede dele af politikken. Det danske folketing vil kunne stå med et forklaringsproblem m.h.t. denne diskurs, hvis forudsigelserne om farerne ved en for bred resolution skulle komme til at holde stik. Hvorfor gik Danmark så med?
Den danske regering kan have et behov for at få legitimeret tidligere
engagementer i Irak og Afghanistan igennem en aktion, hvor ingen kan
betvivle de humanistiske motiver, og hvor det folkeretlige
grundlag er i orden.
Resolutionen satte ind over for Gaddafis angreb på oprørerne, men den
sagde ikke noget om, at han skulle fjernes fra magten. Det blev
han imidlertid. I august 2011 rykkede oprøerne ind i hovedstaden
Tripoli og konsoliderede deres magt i landet. Senere splittedes de i stridende fraktioner.
Figur 4: De største olieeksportører (mio tønder pr dag)
Det
er i dagens internationale økonomi blevet nødvendigt at inddrage statslige selskaber i olieefterforskning
og -udvinding i de olierige "nye" nationer, og det er nødvendigt at legitimere aktiviteten igennem
de rette former for italesættelse. Man må rent ud sagt sikre sig, at
hearts and minds hos befolkningerne skal være med i projektet.
Det kræver komplicerede italesættelser, hvor universelle værdier,
menneskerettigheder og demokrati, kommer til at spille en rolle.
Derfor var man interesseret i Den arabiske Ligas medvirken i
Libyenaktionen. Og det var et problem, da Ligaen allerede dagen efter
kritiserede aktionen for at være for offensiv. Man stod også over for en ny type konflikt, da vestlige lande under amerikansk lederskab gik i krig med Islamisk Stat.
Det er en sunnimuslimsk islamisk terroristisk bevægelse, der overgår
selv Al Queda m.h.t. anvendelse af brutale metoder over for de vantro. Den var tidligere en irakisk aflægger af Al Queda,
men Al Queda tog afstand fra metoderne, den brugte. IS er imod den
opdeling af Ottomanimperiet, som blev et resultat af Sykes-Picot
aftalen mellem Frankrig og Storbritannien. De kunstige grænser skulle ifølge organisationen væk. Figur : Islamisk Stat tilstedeværelse/kontrol (ultimo 2014) Det er heri, man ser en væsentlig forskel til Al
Queda, som er en netværksorienteret, islamisk ideologisk
terrororganisation. Al Queda har ikke forsøgt at bygge en magtbase op i
form af en stat med territorium. Det er just, hvad Islamisk Stat
gør.Hensigten er at skabe et islamisk kalifat, der omfatter store dele
af Mellemøsten og måske videre ud over Verden. Det er en del af sandheden, men det er ikke helt korrekt, at IS er Al Queda-orienteret. De er på mange måder helt anderledes. Bortset fra deres anvendelse af sofistikerede propagandametoder, hvor indgår brug af Internettet og sociale medier, er de ikke særlig moderne i deres metoder og syn på Verden, som en artikel i The Atlantic beskriver det. Her ses IS som en organisation, der m.h.t. de islamiske mål og ideologien vil stille historien tilbage til Profeten Muhammed. Det er den islamforståelse og citeren fra de hellige skrifter, der præger bevægelsen. Deraf også den voldsom udlægning af sharia med henrettelser, korsfæstelser og lemlæstelser af vantro og fjender. Det er middelalderlige metoder, der tages i anvendelse. Ved at sætte kampfly ind og bombe IS, fortsætter Danmark med at løse billet til inderkredsen af rige vestlige nationer med USA og Storbritannien i spidsen. Man undgår med den form for krig at møde fjenden ansigt til ansigt. Det er imidlertid et spørgsmål, om det er en særlig effektiv måde at bekæmpe IS på? Som altid ved bombninger og dronefly er der mange civile ofre, og derved kommer man til at levere let skyts til fjendens propaganda. Et stykke inde i denne krig har IS stor succes med at hverve nye jihadister. State-craft? The Guardian kunne i starten af december 2015 bringe nyheden om, at man havde fået fat i interne dokumenter fra IS, hvor man kan se, hvad det er for en stat, organisationen forsøger at bygge op. Her ser man igen afgørende forskel på IS og Al Queda. Bladet er enig i vurderingen, at det er udtryk for en undervurdering af organisationen, hvis man tror, bombardementer fra luften kan stå alene, idet de lækkede dokumenter viser, at det er en ganske sofistikeret fjende, man har med at gøre. Der bygges et statsapparat op med oplæg til administrative løsninger på en række områder. Der er vanskeligheder med at bygge et system for højere uddannelse op, fordi de irakiske og syriske traditioner for secondary education er så forskellige, som de er. Der er også tanker om centraldirigeret økonomisk styring. Det ligger langt fra markedsstyring, men er måske netop et logisk svar på de udfordringer, man står overfor, når man er isoleret fra en stor del af resten af verden. The Guardian er ikke imponeret over de økonomiske ressourcer, IS råder over via olie- og gasindtægter og beskatning. Som man siger: det er fint for en jihadistisk terrororganisation, men det er ikke godt for noget, der skal blive til en fungerende stat. IS mistede kontrollen over Mosul og Raqqa i Irak i 2017. Bevægelsen havde imidlertid fortsat betydelige magtpositioner i Syrien - og den kan evt fortsætte i Irak som en guerillabevægelse. Links: Baggrund for Palæstinakonflikt. ISIS - en global trussel. Wealthy terror group. IS' strategi Diskursive navnelege Clash of Civilizations teorien Et forsøg på forklaring af konflikter af den type som IS repræsenterer, er foretaget i Samuel Huntingtons teori om "Clash of Civilisations". Det var oprindelig en teori, Huntington udformede i en artikel i tidsskriftet Foreign Affairs.
Den har siden fået stor udbredelse. Teorien går ud på at forklare de
store konflikter i Verden ved hjælp af kulturelle modsætninger. Det er
f.eks. det vestlige liberale demokrati og kapitalistiske
frimarkedsproduktionsform over for islamisme, buddhisme o.lign. Der kan
nok også her være betydningsfulde elementer på det bevidsthedsmæssige,
ideologiske plan, der kan medvirke til forklaring: Civilisationsidentitet
vil blive stadig vigtigere i fremtiden, og verden vil i vidt omfang
blive formet af interaktionen mellem 7 eller 8 større civilisationer.
Disse omfatter vestlige, confusianske, japanske, islamiske, hindu,
slavisk-ortodokse, Latinamerikanske og muligvis også den afrikanske
civilisation. Fremtidens vigtigste konflikter vil forekomme langs
separationslinjer mellem disse civilisationer.
Kritik af Clash of civilizations teorien Mange
vil dog nok mene, at der også kan ligge væsentlige modsætninger på
økonomisk plan bag, jvf f.eks. afsnittet herunder om Alliance of
Civilisations-rapporten, lige så vel som det kan være nyttigt at
inddrage den historiske baggrund, f.eks. koloniseringsprocessen. Nogle
af de fundamentalistiske strømninger startede f.eks. som en reaktion på
den vestlige modernitet og forestillingen om, at man i de tidligere
kolonier blot slavisk skulle efterligne denne. I stedet for at tilegne
sig den vestlige modernitet og forsøge at blive "moderne" på samme måde
som koloniherrerne var det, foretrak nogle i koloniområderne at udvikle
en modernitet, der baserede sig på, at man tog træk fra sin egen
tradition med sig. Det gjaldt f.eks. Det muslimske Broderskab i
Egypten. Det mener i dag, at man godt kan forene demokrati med
islam. Årsagerne til konflikter er politiske, ikke kulturelle og religiøse - Alliance of Civilisations-rapporten fra FN FN's daværende generalsekretær Kofi Annan offentliggjorde den 13. november 2006 en rapport om konflikterne i Verden. Alliance of Civilisations. OPGAVER: Lav et mind-map, der viser væsentlige elementer i magtbalancen i Mellemøsten.
|
Indhold: Amer. udenrigs- politik Nye konflikter Irak Syrien Libyen IS Clash of Civilisat. Kritik af Clash of Civiliz. Links: Maps BBC- What is IS? Gulf 2000
|