|
Globaliseringen betyder
den række af processer af økonomisk, kulturel, sociologisk og politisk
art, der skaber en mere åben Verden,
hvor varer, ideer og investeringer går på tværs af landegrænser, og
hvor virksomheder planlægger og udfører produktion og distribution
uafhængigt af landegrænser.
Globaliseringen har således både økonomiske, kulturelle,
sociologiske og politologiske dimensioner. Dimensionerne er indbyrdes
sammenhængende. De påvirker hinanden gensdigt i det globale system. Der
opstår økonomisk interdependens (gensidig afhængighed) i systemet. Man
er
gensidigt afhængige af hinanden, men ikke kun på harmoniske måder. Der
opstår konflikter i det globale system forårsaget af
globaliseringsprocesserne.
Figur 1: Nordisk velfærdsmodel under pres
Noter: Nationalisme: Nationalfølelse og national
identitet. Velfærd har været for nationalstatens borgere og reguleret
inden for en national ramme (parlamentets lovgivning). Kapitalistisk
verdensøkonomi: Den "kapitalistiske junglelov" på Verdensplan, hvor
virksomhederne konkurrerer med hinanden. Hidtil har de kunnet blive
beskyttet delvist af den nationale reguleringsramme, men hvor længe
endnu? Erosion af skattegrundlag: Når staten for at hjælpe
virksomhederne i den globale konkurrence, sætter virksomhedsskatterne
ned, forsvinder en del af statens indtægter.
De økonomiske, sociologiske og politiske aspekter af
globaliseringen påvirker den nordiske velfærdsstatstype. Med
globaliseringen øges konkurrencen, herunder også priskonkurrencen, hvor
det gælder om at kunne sælge varer og tjenester i den internationale
økonomi.
Hidtil har de nordiske landes økonomier kunnet klare
udfordringen, men det betvivles ofte, om det er muligt fremover, fordi
konkurrencen stadig skærpes.
Men den nordiske velfærdsstat er også truet indefra af sin
egen succes, jvf omtalen af Habermas' kritik i slutningen af kapitlet.
Der er sket en bureaukratisering og en klientgørelse af
modtagerne af velfærd, som gør, at mange har efterlyst en anden linje i
indretningen og administrationen af velfærden.
Og skatteskruen har fået mange til at efterlyse reformer,
hvor man måske i højere grad bruger civilsamfundet (familier og sociale
netværk) i opgaveløsningen i stedet for altid at kigge efter staten og
forvente, at den løser alle problemer.
Hvad er en nordisk velfærdsstat?
Der
er givet ret forskellige
definitioner på den nordiske velfærdsstatstype i tidens løb. Det
er god latin at kalde den for den universelle type, dvs ydelser
tildeles til alle, uanset, køn, indkomst og formue. Det er selvfølgelig
en overdrivelse. Den nordiske velfærdsstat er i dag ved at være et
stykke vej
fra den universelle model. På flere områder er virkeligheden den, at
der er en blanding af universel ydelse og andre tildelingskriterier.
Tag f.eks. den danske folkepension, hvor alle er sikret et grundbeløb,
men herudover afhænger det af indkomst, hvad man kan få i
tillægsydelser. Og ved siden af er der arbejdsmarkedspensioner, som en
del af befolkningen har sparet op til igennem et arbejdsliv. Som
generel betragtning kalder man dog fortsat den nordiske model for en
universel model.
Èn type af historiske
definitioner har fokuseret på modstillingen mellem stat og marked. Den
har
stadig relevans, men har mistet noget i betydning, fordi moderne
velfærdsstater
er karakteriseret ved, at man prøver at nedbryde sondringen mellem stat
og marked,
og fordi civilsamfundet (familie, frivillige organisationer) har
betydning for
velfærden mange steder, jvf velfærdstrekanten vedlagt herunder.
Velfærdsstaten er også blevet defineret som de
institutioner, der tilsammen bestemmer borgernes velfærd. Det kan dreje
sig om
familie, netværk i lokalsamfundet, markedet, velgørende organisationer
og
statens sociale ydelser.
|
Sondringen mellem velfærdsstat og velfærdssamfund:
Man kan tænkes at have en velfærdsstat uden at have et
velfærdssamfund, idet der ved det første forstås en række
statslige/offentlige ordninger, der kan være ret så bureaukratiske og
måske egentlig ikke velfærdsfremmende, mens nogle ved et
velfærdssamfund forstår et samfund, hvor velfærden kan komme til
udfoldelse på mangfoldige måder, f.eks. i civilsamfundet. Endelig kan
der være tale om en udvikling, således at der i stigende grad tales om,
at velfærd ikke alene udmøntes af centrale statslige instanser, men der
iværksættes løbende velfærd af frivillige organisationer og andre
steder i civilsamfundet.
|
Universalitet og solidaritet
I
Norden finder man altså som grundprincip den såkaldte universelle velfærdsstat,
der udmærker sig ved, at sociale ydelser, sundheds- og
uddannelsesordninger er
alment tilgængelige som rettigheder for alle - uafhængigt af, om de har
tegnet forsikringer
– eller om deres arbejdsgivere har gjort det for dem.
Det er oprindelig begrundet i et solidaritetshensyn. Der
er imidlertid sket det med en del af velfærdsordningerne, at de er
kommet bredere grupper til gode, og hvorfor skal de have del i dem,
hvis de ikke er i en trangssituation? Det kan f.eks. være
børnepenge. Hvorfor skal den relativt velstillede middelklasse have del
i dem? Argumentet har bl.a. været, at de betaler (høje) skatter til den
fælles velfærd. Det er også blevet kaldt bestikkelsesargumentet: Det
har været nødvendigt så at sige at "bestikke" middelklassen til at
bakke op om velfærdsstaten.Men mere nogle steder end andre. I Sverige
har man således valgt at lette skattetrykket bredt (se mere herom
nedenfor). Andre steder har man ændret i nogle af ordningerne, så de
ikke er så universelle mere. I Danmark valgte man således med
tilbagetrækningsreformen i 2011 at ændre på efterlønsordningen, så den
ikke længere er så attraktiv for alle (kortere dækningsperiode) og
specielt de, der har gode pensionsordninger (bortfald af ordningen ved
en pensionsformue over et vist beløb).
Skema
1: Velfærdsstatstyper
|
Universel
velfærdsmodel: (Skatter. Sociale rettigheder tilknyttet individet)
Danmark Sverige
|
Residual
velfærdsmodel: Velfærd forbeholdt de mest trængende (Means-tested)
USA, Storbritannien (bortset fra NHS)
|
Den
obligatoriske forsikringsmodel. (bygger på obligatoriske sociale
bidrag/forsikringer) Tyskland
|
Primært
ansvar
|
Staten
|
Staten
og privat velgørenhed
|
Arbejdsmarkedet.
Staten
|
Omfordeling
|
Omfattende
|
Lav til
middel
|
Middel
|
Tildelingskriterier
|
Statsborgerskab
|
Obligatoriske
forsikringsordninger/statsborgerskab
|
Obligatoriske
forsikringsordninger for erhvervsaktive/statsborgerskab
|
Note:
Modellerne er såkaldte idealtyper. I virkeligheden har
mange lande blandingsformer. Stort set alle EU-lande har i dag
minimumsvelfærd
for de allerdårligst stillede, hvor statsborgerskab er kriterium for
tildeling.
Means-tested: Behovsprøvning. Tildeling sker efter behovskriterier (hvilke midler,
"means", folk har), dvs. de rige får ikke f.eks. børnebidrag eller
folkepension.
NHS: Nationala Health Service, et nærmest universelt sundhedssystem finansieret over skatter.
I
Tyskland har man
arbejdsmarkedsmodellen, også kaldet den obligatoriske forsikringsmodel.
Her er
ydelser bedst for de, der er forsikret via deres arbejde/arbejdsgiver.
Velfærdsstaten
udvikler sig løbende.
Det skyldes den økonomiske konjunktur (stigende/faldende vækst og
arbejdsløshed). Det skyldes globaliseringen og udviklingen i EU, og det
skyldes
de ændrede politiske indgreb. I den forbindelse kan man stille følgende
spørgsmål:
- Hvordan
ændrer forholdet mellem forsørgelse (kontanthjælp m.m.) og aktivering
(beskæftigelsesforanstaltninger og uddannelse) sig?
- Hvordan
ændres forholdet mellem skattefinansiering og forsikringsfinansiering?
- Hvordan
ændres forholdet mellem centrale aktører (stat) og decentrale
(kommuner)?
- Hvilken
rolle tildeles familie og civilsamfund (frivillige organisationer)?
Velfærdsstaten
er under forskellige
former for pres, der kan udvikle noget, der næsten ligner
stresssymptomer. I
1970'erne og 80'erne steg skattetrykket, og velfærdsstaten udvidede sin
service
på mange områder (uddannelser, sundhed, ældrepleje). Det var dog ikke
altid,
det førte til mere tilfredshed. Det vil sige, at velfærdsstaten har
stigende
legitimationsproblemer. Borgeren gør sig gældende som debatdeltager i
den
borgerlige offentlighed og som vælger i det politiske system. Men
borgeren
deler sig også i roller som skatteyder, klient og bruger af offentlig
service.
Som skatteyder synes man måske, at skatterne er for høje. Som bruger
synes man
måske, at der skulle ofres mange flere penge på børnenes skole. Som
klient er
man "sur på sin sagsbehandler". Hvordan håndterer velfærdsstaten
dette pres? De enkelte nordiske velfærdsstater har besvaret
spørgsmålene på delvist forskellige måder. Grundlæggende har man dog
stadig mange universelle træk til fælles.
Sverige og Danmark -
én model, to enkeltsystemer
Sverige og
Danmark har fælles forudsætninger, idet de begge tidligt havde
velfærdslovgivning og høje organisationsprocenter på arbejdsmarkedet.
Begge steder stod den samlede arbejderbevægelse stærkt, især i Sverige,
hvor Socialdemokratiet igennem nogle årtier lå omkring eller tæt på 50
pct af stemmerne. I Danmark lå det noget lavere, hvad der kunne hænge
sammen med en lidt anderledes erhvervsstruktur (mange store
industrivirksomheder i Sverige, hvad der gav en større horisontalt
ligestillet industriel arbejdsstyrke). I begge lande fik man
veludbyggede universelle velfærdsordninger. Men paradoksalt nok var det
Sverige, der gik forrest m.h.t. at begynde en delvis afmontering af
dele af den skatteyderfinansierede universelle velfærd. Man var
tidligere inde på at lave privatiseringer af offentlige ydelser, f.eks.
børneinstitutioner end i Danmark. Og i Sverige startede man for nogle
år siden på opbygning af en delvis omlægning af velfærdens
finansiering, væk fra indkomstskatter og over imod obligatoriske
forsikringer.
Når det kom før
i Sverige, kan det igen hænge sammen med erhvervsstrukturen. De mange
store virksomheder har gennemgående lettere ved at administrere sådanne
ordninger end i Danmark, hvor den danske stat i et forsøg på at massere
de mange småvirksomheder og nye iværksættere til en gunstig
erhvervsudvikling ved at friholde dem for for meget administration. Det
var i Danmark man fik et stort populistisk oprør imod både skattetryk
og "papirnusseri" i den offentlige forvaltning. Det skete i form af
Fremskridtspartiet, der kom i Folketinget med 28 mandater ved
jordskredsvalget i 1973.
I begge lande
havde man tidligt den nordiske arbejdsmarkedsdominerede trepartsmodel,
som prægede samfundsudviklingen - og især arbejdsmarkedet
- fra 1950'erne og frem. I Sverige gik den under betegnelsen
Harpsunddemokratiet, fordi man mødtes arbejdsgivere, lønmodtageres
hovedorganisationer og de politiske topledere i Harpsund,
statsministerens residens og lagde rammer for samfundsudviklingen,
bl.a. aftaler om indkomstpolitiske rammer, så fagbevægelsens krav om
lønstigninger ikke kom til at hæmme erhvervenes konkurrenceevne. I
Danmark gik det under betegnelsen trepartsforhandlinger
(Lønmodtagerorganisationer over for arbejdsgiverorganisationer og
sammen med politisk top).
Det var økonomier med statsplanlægning, men
planlægning som en samfundsøkonomisk ramme - ikke regulering af priser,
selv om der også i starten kunne være tendenser til det.
Med den nyliberale bølge, der skyllede ind over den
vestlige verden under præsident Ronald Reagan i USA og premierminister
Margaret Thatcher i Storbritannien, blev også den nordiske model
udfordret. Keynesianismen blev under 1970'ernes stagflation
(samtidighed af manglende økonomisk vækst og prisstigninger) ugleset. I
stedet var tidens trend deregulering af arbejdsmarkedet og begyndende
angreb på den universelle velfærd. Skattetrykket var også steget, og
det blev ikke anset for muligt at opretholde en stor offentlig sektor
uden modernisering af den. Fra 1990'erne og frem indførte Sverige
skattereformer, der reducerede skatten på arbejde og i stedet lagde en
del af byrden over på virksomhederne, Danmark fulgte forsigtigt med og
især med skattereformen i 2009 kom der en relativt kraftig reduktion af
marginalskatten fra 63 - 55/56 pct i Danmark.
Sverige blev fremhævet som et land, der havde sendt
en bedre "humlebi" i luften end Danmark. - Humlebi -
et billede på et insekt, der skulle være for tungt til at kunne flyve.
Det, der overraskede mange økonomer var, at de nordiske velfærdslande
med så "tunge" offentlige sektorer (skatter og afgifter i pct af BNP på
op imod 50 pct) alligevel var så konkurrencedygtige. I dansk
sammenhæng, f.eks. under valgkampen op til 2015-valget blev Sverige
fremhævet som et land med et betydelig lavere skattetryk end Danmark -
og alligevel en god velfærd. Ved nærmere undersøgelse viste det sig
dog, at skattetrykket, når man regnede de obligatoriske afgifter på
arbejdsgiverne med, ikke var så meget lavere end Danmark. Men Sverige
havde dog indført betaling for lægebesøg, noget Danmark vægrede sig
imod.
Konkurrencestaten
Danmarks
Vækstråd vil bidrage til at gøre Danmark til et af de mest
konkurrencedygtige samfund i verden, hvor alle dele af Danmark rustes
til den globale konkurrence. (Vækstrådets
hjemmeside)
Med
konkurrencestaten får man en udvikling af velfærden, som man kan
beskrive som "from welfare to workfare" ("fra velfærd til aktivering"). Bistandsmodtagere får at vide,
at de er en del af et system, hvor der er rettigheder, men der er
sandelig også pligter. Hvis man overhovedet kan arbejde, skal man
arbejde eller uddanne sig.
Siden 2001, hvor VK-regeringen dannedes, har Danmark haft
ambitioner om at blive en af Verdens mest konkurrencedygtige
konkurrencestater. Der er en del, der kan tyde på, at denne strategi delvist er lykkedes.
Fogh Rasmussen regeringen (2001-9) nedsatte Globaliseringsrådet,
der skulle komme med forslag til, hvordan Danmark kunne klare sig under
globaliseringen. Man var klar over, at globaliseringen var et
grundvilkår for en lille, åben økonomi som den danske, der handler
overordentlig meget med udlandet.
Siden blev globaliseringsrådet nedlagt og erstattet
af Vækstrådet. Det er dog mange af de samme ting, der arbejdes
med. Man forsøger f.eks. med sine publikationer at afdække trends i
globaliseringen.
Hvad er det for en verden, den danske konkurrencestat skal
agere i?
Det kan beskrives som et verdensomspændende (globalt) økonomisk system, der er præget af en
stadig mere intens konkurrence
mellem virksomhederne og de nationalstater, de har hjemme i.
Det er dog
ikke rigtigt, når man siger, at virksomheder og kapital i dag er uden
hjemsted og gavner alle eller ingen. De støttes af de
konkurrencestater, de hører hjemme i og kan med dem som basis gå ud og
erobre verden.
Den globale økonomi fungerer på
en måde, der
skaber vindere og tabere. Det har noget at gøre med den hårde
konkurrence på markedet. Det er ikke altid en ideel win-win situation.
Vinderne er ofte de store multinationale
virksomheder og deres aktionærer. Og vinderne er de nationalstater med
deres tilhørende befolkninger, der har bragt sig i position til at få
mest muligt ud den hårde konkurrence.
Det er ikke mindst i de tidligere
kolonimagter i Vesten, at man bragte sig i førerposition, så
virksomheder fra USA og EU nu sidder i toppen af de globale
produktionskæder og kan udtage flere patenter end de andre, så de
fortsat kan udnytte deres førersposition.
Det nye er, at det efterhånden som følge af den
teknologiske udvikling, bl.a. Big data og de nye forretningsmodeller,
er blevet et usikkert, prekært førerskab, der trues af hastigt voksende
konkurrenter i nye industrilande, f.eks. Kina og Indien. Hvem kommer
først med de nye patenter og omsættelsen af dem i nye
forretningskoncepter?
Resultatet af denne kappestrid afgør,
hvordan der skabes en rig overklasse i de
globale centre og samtidig skabes fattigdom i mere semi-perifere eller
perifere
områder af Verden med tilhørende
etniske konflikter og flygtningestrømme.Det er således to meget
forskellige syn på det, vi kalder globaliseringen.
Globalisering: Muligheder og
begrænsninger
Globaliseringen kan være til fordel for de, der er i stand til
at udnytte mulighederne og til ulempe for de, der ikke kan det. Der er
ingen tvivl om, at globaliseringen de senere år har været til fordel
for nogle nye, fremstormende økonomier, f.eks. Kina og de øvrige
BRIK-lande, hvorimod andre lande ikke har været så gode til at udnytte
mulighederne, f.eks. lande i Mellemøsten og Afrika syd for Sahara. Det
har ikke i første række været et spørgsmål om at åbne sig eller ikke
"åbne sig" for globale handelsstrømme og investeringer. Et land som
Haiti har både været åbent og haft masser af muligheder for via
søtransport at komme i kontakt med den øvrige Verden, og det har ikke
ført til særlig meget udvikling. Omvendt har lande med intervenerende
stater og betydelig grad af lukkethed kunnet nyde godt af
globaliseringen, fordi de selektivt har kunne vælge ud, hvad der
passede ind i landets udvikling.
Arbejdsdeling
Figur 2: Arbejdsdeling inden for tekstiler/tøj i
Globaliserrådets streg
Kilde: Globaliseringsrådet.
Ved at lade kapitalen sprede sig ud over kloden, øges den
internationale arbejdsdeling. Figuren ovenover viser, hvordan det kan
ske. Lektione fra Globaliseringsrådet er klar: Find jeres pladser i
arbejdsdelingen. Bliv dygtig til de dertil hørende kompetencer, og man
vil nyde godt af en sund økonomisk udvikling.
Den
danske globaliseringsstrategi har hovedsagelig gået ud på
at skabe forudsætningerne for at få placeret Danmark i toppen af
de globale forsyningskæder. Siden har udviklingen været præget af den centrale rolle, IT er kommet til at spille.
Vækstrådet, der rådgiver regeringen, har
formuleret følgende som mål for, hvordan Danmark kan tage
udfordringerne fra den IT-drevne globalisering op:
Det
er ikke nyt at anvende data til at drive forretning. I Danmark har vi
en lang tradition for at indsamle data og anvende dem til at udvikle
nye løsninger og sikre en høj kvalitet i produkter og services, fx
inden for fødevare- og sundhedssektoren. Over
en årrække er omfanget af den data, der indsamles, og den hastighed,
hvormed data indsamles, steget voldsomt, og vores muligheder for at
bearbejde data til udvikling af nye produkter og services er blevet
forbedret. Derfor er der globalt et stigende fokus på vækstmulighederne
i brug af data. Vækstmuligheder som Danmarks Vækstråd mener, at danske
virksomheder skal kunne drage mest muligt nytte af. For
at sikre, at danske virksomheder er bedst muligt rustet til at udnytte
potentialet for at skabe datadreven vækst, kommer Danmarks Vækstråd med
anbefalinger inden for fire temaer: - Sikkert grundlag for brug af data
- Forretningsmodeller og investeringer i virksomhederne
- Adgang til viden og kompetencer
- Optimale rammer for adgang til data (Læs anbefalingerne her).
Til
brug for arbejdet omkring datadreven udvikling og vækst fik Danmarks
Vækstråd udarbejdet en baggrundsrapport vedrørende potentialer og
udfordringer ved big data i udvalgte sektorer.(Læs baggrundsrapporten her).
En sådan strategi er en konkurrencestatsstrategi.
Formålet er at placere Danmark gunstigt i de globale
økonomiske fødekæder. Det gøres v.h.a. en veluddannet arbejdsstyrke, en
velfungerende offentlig sektor.
Økonomiske kalkuler, evalueringer og benchmarking
På grundlag af den overordnede strategi udformes forskellige
økonomiske analyser, der skal vise, hvor langt fra eller tæt på målene,
man er. Der laves evalueringer i skoler og på offentlige
uddannelsesinsitutioner. Forskningsbevillinger gøres midlertidige og
udformes som sæt af gulerødder, som forskere og institutioner kan byde
ind på. Altsammen i det fromme håb, at man øger nationens samlede
konkurrencekraft.
For erhvervslivet gælder det først og fremmest
kampen om konkurrenceevne og produktivitet. Der laves adskillige
internationale undersøgelser af konkurrenceevne, hvor det defineres som
meget andet end løn-/priskonkurrence. World
Economic Forum (Davos) har lavet en slags benchmarking af de
forskellige lande i Verden m.h.t., hvor beredte de er på
globaliseringsudfordringen. Et lands konkurrenceevne måles i et
sammensat GCI-indeks (Global Competitiveness Report):
Figur 3: Danmarks placering i Verdens økonomiske Forums
konkurrenceevneindeks
Kilde:
WEForum: Global Competitiveness Report 2014-15.
Noter: Score på
variablene til venstre i figuren. Institutioner: Her måles styrken i
institutioner, f.eks. om der er corruption. Makroøkonomiske omgivelser
(environment): Her måles, i hvilken grad der f.eks. er underskud på
statsregnskabet, om der er inflation, statens kreditvurdering, etc.
Health and primary education: Bl.a. levetid og andre sundhedsmål.
Uddannelse. Goods market efficiency: Varemarkeders effektivitet, dvs i
hvilket omfang er konkurrence effektivt virkende på landets
varemarkeder; virker landets monopolmyndigheder; skatternes højde, etc.
Labor market efficiency: arbejdsmarkedets effektivitet m.h.t. lethed
med hyr&fyr, brain drain, skaffe arbejdskraft, etc. Financial
Market Development: Hvor udbyggede er de finansielle markeder (banker,
etc), så det er til at lane penge. Business sophistication: Hvor
sofistikerede er forretningsmiljøerne; er der virksomhedsklynger, hvor
virksomheder kan støtte hinanden ?, er der bredde i værdikæder, etc.
Innovation: Fornyelsesevne.
WEF deler økonomier op i faktordrevne (u-landsøkonomier,
der udnytter og omdanner råvarer), effektivitetsdrevne (økonomier, der
forarbejder og udvikler effektiv produktion, f.eks. Kina) og
innovationsdrevne (vidensøkonomier, f.eks. Danmark). Radardiagrammet
viser, hvordan Danmark ligger (2014-15) i forhold til gennemsnittet af
innovationsdrevne lande.
Der er en vis cirkulær, selvbekræftende logik
i sådanne undersøgelser. Ikke overraskende ender de "mest udviklede" og
liberaliserede vestige økonomier i toppen. De nordiske lande
plejer at ligge meget højt, men er i de senere år faldet lidt tilbage.
I 2014-15 ligger Sverige, Norge og Danmark på en henholdsvis 10.,11, og
13. plads.
Figur 4: Svensk og norsk resultat i WEForum konkurrenceevneindeks
Norge scorer højt på makroøkonomiske omgivelser, hvad der nok delvist
skyldes de betydelige olieindtægter i eksporten, men landet ligger
lavere i innovationsevne end Sverige. Det kan hænge sammen med, at
Norge har en del statsintervention og statseje i sit store erhvervsliv,
hvad der ikke ideologisk er Word Economic Forums livret.
Der er et solidaritetsperspektiv i den nordiske
velfærdsmodel, som i sig selv er en af grundene til dens fortsættelse.
Der er betydelig opbakning bag den, både i organisationerne og i
vælgerbefolkningen. World Economic Forum bærer noget præg af baggrunden
(Davos-eliten, Verdens ledende forretnings- og politikerelite, som
mødes hvert år i Davos, Schweiz). Den elite, der er med til at
finansiere undersøgelserne har et andet ideologisk udgangspunkt, som er
langt mere liberalistisk og maredsorienteret end de grupper, der
ideologisk og politisk står bag den nordiske velfærdsmodel.
Globalisering og civilsamfund
De tiltag til forbedring af konkurrenceevne, som er behandlet ovenover
i gennemgangen af World Economic Forums konkurrenceindeks, går ofte
under betegnelsen konkurrencestaten. Igennem denne srategi forsøger man
at "gøre velfærdsstaten langtidsholdbar" ved at skabe et sikkert
økonomisk grundlag under den. Der skal være en produktion af en vis
størrelse for, at der kan være noget at fordele af i velfærd, lyder
argumentet.
Sociologer har angrebet problemstillingen fra en
helt anden vinkel. Hvis vi igen ser på velfærdstrekanten øverst, så kan
man sige, at problemer med, at folk har været soialt udsatte,
traditionelt er blevet angrebet fra forskellige mulige vinkler.
Markedet har leveret forudsætninger for den velfærd, der er til
rådighed, igennem udvikling af produktion og fordeling igennem køb og
salg og den almindelige markedsøkonomis ekspansion. Lande med et højt
BNP pr indbygger er herved blevet i stand til at yde en relativt grad
af velstandsgoder (huse, biler, forbrug, økonomisk sikkerhed) etc.
uden, at staten har behøvet at gøre ret meget. Selvfølgelig kan
markedet også skabe usikkerhed og ulige indkomstfordeling, men i den
residuale velfærdsmodel er disse problemer løst ved, at man har givet
fattigdomsydelser til de trængende, mens middel- og overklasse stort
set har måttet passe sig selv og klare sig med forsikringer.
I andre samfund, f.eks. de nordiske velfærdsstater,
har både marked og stat spillet sammen. Den offentlige sektor er blevet
set som, ikke en byrde for den private kapital, men som en
samarbejdspartner, hvor den udbygningen af statslig uddanelse og
sundhed har skabt forudsætninger for de private erhvervs ekspansion.
For nogle sociologer og velfærdsteoretikere har denne
udvikling imidlertid ikke været uproblematisk. Den tyske sociolog og
filosof Jürgen Habermas har således beskæftiget sig med, hvad der kan
ske, når den tredje vinkel i velfærdstrekanten, civilsamfundet sættes
under pres. Det kan føre til samfundsmæssige dårligdomme, f.eks.
alkohol- og narkomisbrug, kriminalitet, brudte familier. Og ofte vil
disse problemer kunne forstærke hinanden.
Civilsamfundet har tidligere løst mange af de
opgaver, som nu løses i offentlige velfærdsordninger. Det kan være
pleje og pasning af ældre, pasning af børn, etc.
Figur 5: Kolonisering af livsverdenen
De aktiviteter, der finder sted i civilsamfundet,
især familien (og herunder den udvidede familie), naboskaber,
kirkesamfund, organisationer, når folk hjælper hinanden spontant uden
at blive sat til det af eksterne kræfter, kalder Habermas for
livsverdenen. Den fungerer ud fra helt andre principper end markedet og
staten. De to sidste instanser kalder han for systemverdenen.
Udviklingen er præget af, at livsverdenen trænges tilbage af
systemverdenen. I konkurrencestaten kan vi f.eks. se, at en hel masse
aktiviteter skal til at måles. Man har f.eks. ikke tillid til, at
offentlig ansatte sygeplejersker, lærere, etc laver deres arbejde
effektivt og samvittighedsfuldt, fordi deres professionsstolthed,
samvittighed og den etik, de har bygget op i kommunikationen med
kollegaer og klienter/elever. Arbejdet skal måles/evalueres, og lønnen
måske udbetales som resultatløn i forhold hertil. Det kan påvirke
kommunikationen negativt, idet resultatet af den gode kommunikation
ikke kan måles og indgå i evalueringen. Herudover kan
konkurrencestatens pres for effektivisering udløse stress og dårligt
arbejdsmiljø.
Man kan så diskutere, om det er markedets pengelogik
eller statens politik- og magtlogik, der afstedkommer det, men man kan
konstatere, at livsverdenen skrumper.
Forældre har ikke den samme tid
sammen med deres børn mere, når begge går på arbejde. Børnene
tilbringer længere tid i daginstitutioner. Velfærdsstaten tager sig af
opgaver, der tidligere lå i familien. - Hvad der også kan være en god
udvikling, idet det frigør forældrene til at søge udfordringer uden for
hjemmet og gør f.eks. kvinder fri for forsørgelse fra mandens side.
Men det kan blive prblematisk, når det område af
tilværelsen, der ikke er målrationel (jeg gør noget for at opnå et
økonomisk mål) skrumper, f.eks. den del, der består af
kærlighedsrelationer og kommunikation i grupper og med venner bliver
mindre. Eller det kan være familielandbruget, hvor det har udviklet sig
til en moderne fabrik. Forhold til dyr og familie bliver præget af
instrumentelle relationer.
Når det statslige system kommer ind over, sker der
en klientgørelse af modtagerne af velfærdsydelser. Det statslige
bureaukrati sikrer en dannelse af roller, der giver mulighed for formel
kommunikation og indførelse af kontrol. Det, der før var kommunikativ
handlen i civilsamfundet bliver formaliseret rolleindtagelse og
kommunikation, når sagsbehandleren behandler klientens sag. Det skaber
afstand. Og ofte skaber det modsætninger og frustration, så klienten
går rundt med en opfattelse af at være "oppe imod et system", som ikke
vil ham/hende det godt.
Pointen er, at det kan udvikle sociale patologier (sygdomme i form af
frustration og social usikkerhed, der fører til f.eks.
misbrugsproblemer og evt stigende selvmordshyppighed), hvis
systemverdenen trænger sig for meget på.
Man ser det eksempelvis i form
af bysamfund, der går til som følge af globaliseringens økonomiske
virkninger. Det er markedet, der har gjort produktion urentabel i et
område, som man f.eks. så det ske i amerikanske storbyer som Detroit og
Baltimore, da traditionelle industrier gik ned, - uden at blive
erstattet af andre. - Ikke i første omgang, i hvert fald.
Da
eurogældskrisen og arbejdsløshedsproblemerne ramte Grækenland med fuld
kraft efter 2010, berettedes det fra flere sider, at der var mange
opløsningstendenser og patologier, f.eks. en stigende selvmordshyppighed.
DISKUSSIONSSPØRGSMÅL OG OPGAVER
1 Er
konkurrencestatsstrategien den rette for Danmark?
2.Sørges der for
befolkningens ve og vel på den rette måde igennem strategien?
3.Burde landene tvinges til et tættere
samarbejde, så det, det gjaldt om, er at skabe sammenhængskraft globalt
- ikke kun i den enkelte nationalstat?
4. Undersøg ud fra statsregnskab og udenrigsøkonomiske data, hvordan
Danmark klarer sig som konkurrencestat. Find tal hos Danmarks statistik
(databanken) og Det
økonomiske Råd (halvårsrapporter).
|
|