|
STYREFORMER
Vi
lever i en verden, hvor
demokratiet har
opnået stor udbredelse. Demokratierne har spredt sig og trængt
autoritære og diktatoriske regimer til side. Der er dog stadig
diktaturer og mange blandingsformer.
Figur 1: 3 styreformer
Note: Teokrati: Styre v. Gud, eller rettere dennes
repræsentanter på jorden. Eksempel: Islamisk Stat (IS), der ville lave
kalifat i Syrien/Irak, dvs de religiøse ledere er de øverste
myndigheder, evt i både åndelige og verdslige anliggender, eller som
hovedsagelig rådgivere (f.eks. Vogternes Råd). Rent diktatur er ikke så
udbredt mere. Ofte er det med blandingsformer, hvor en autoritær stat
laver formelle valg (f.eks. Putins Rusland), men hvor
retsstatsprincipper ikke følges, og medierne kan være styret, eller de
udøver selv forhåndscensur. I den klassiske demokratiteori er det en
forudsætning, at der er frie medier og ytringsfrihed, så der kan
fremlægges og diskuteres politiske alternativer for vælgerne.
Alle vil gerne være "demokrater". Det er et
plus-ord, som desværre er blevet meget bredt og temmelig vagt. Demokrati kan
være mange forskellige
ting. Der er adskillige, ofte indbyrdes ret forskellige
demokratiopfattelser. Det rejser spørgsmålet: Hvad er demokrati
egentlig for noget? - Og hvordan studerer man det?
En del demokratiopfattelser er normative og
præskriptive, dvs de indeholder "bør"-sætninger og de angiver
opskrifter på, hvordan man gennemfører et "godt", idealiseret
demokrati: "Der bør være flere folkeafstemninger, så vælgerne bliver
mere engagerede". - Her fremgår det, at man opfatter det gode
demokrati som et, hvor vælgerne er mere aktive, hvor de deltager mere.
Og det indeholder den underforståede antagelse, at man kan blive mere
engageret, hvis der er folkeafstemninger. Det er ikke alle, der
opfatter det som godt. Nogle mener, at demokratiet bliver mindre
effektivt (mere besværligt at få taget beslutninger), hvis der er flere
folkeafstemninger.
På den anden side har vi dem, der forsøger at lave en
empirisk (virkelighedsrelateret) forskning, hvor de undersøger: Hvordan
er demokratiets faktiske tilstand?: Hvordan deltager de i politik? Hvor
mange stemmer? Hvorfor er der mange sofavælgere (folk, der bliver
hjemme på valgdagen)?
Den oprindelig betydning af de græske ord
demos og kratos er "folk" og "styre". Det betyder altså, at "folket
styrer".
Men hvordan kommer det til det? Det kræver nogle procedurer og en
villighed til at engagere sig og gå hen og stemme (når det er
repræsentativt demokrati). Demokratiet forudsætter en formel politisk
lighed: èn mand, èn stemme. Alle skal have lige adgang. I
virkelighedens verden er det ikke altid sådan, idet folk er udstyret
med forskellige ressourcer.
Under enevælde og diktatur kan styret være begrundet
i herskerens guddommelige ret til at styre. Når dette princip forlades,
er det nødvendigt med en anden begrundelse bag magten. I et demokrati
er begrundelsen for, at man overlader magten til repræsentanter, og
disse har retten til at styre på ens vegne, at retten til at gøre det
er delegeret (videregivet) fra vælgerne folket til repræsentanterne.
Den demokratiske opbakning giver legitimitet (lovlighed) til de
styrendes beslutninger.
Repræsentativt demokrati
Det danske demokrati, som det er fastlagt i
grundlov og valglov, er et repræsentativt
demokrati med træk af direkte demokrati, dvs demokrati med
folkeafstemninger indbygget. Det juridiske udtryk for folkeafstemning
er referendum.(Det betyder
egentlig: Der skal refereres til.... - altså til vælgernes afgørelse)
Det repræsentative demokrati er beskrevet
nærmere i den danske grundlov. Her er angivet en række formelle regler
for, hvordan der laves valg. Disse er nærmere udmøntet i valgloven, som
er vedtaget i Folketinget. Folketinget vælges af vælgerne ved
forholdstalsvalg (dvs der kommer repræsentanter i folketinget i forhold
til partiernes størrelse ved valgene). Vælgerne bestemmer altså igennem
lige og almindelig valgret, hvem der skal indehave posterne i den
lovgivende magt.
Det
repræsentative demokrati i Danmark fungerer således: Den udøvende magt
"vælges" så at sige af Folketinget: Af Folketingets midte sammensættes
en regering, som kan sidde så længe, Folketinget ikke udtrykker sin
mistillid til den (mistillidsvotum), og så længe, den kan få nødvendig
lovgivning igennem. Det kaldes parlamentarisme, jvf mere nedenfor.
Flertal i "nødvendige" afstemninger, f.eks. om finansloven, er ikke
nævnt i grundloven, men det er en selvfølgelighed, at der skal vedtages
finanslov og skattelove, samt flere andre nødvendige love. Ellers vil
samfundet bryde sammen. Derfor er det en betingelse for en regering at
kunne få sådan lovgivning igennem.
Den danske styreform er et konstitutionelt monarki, dvs det er
et kongedømme, hvor monarken er statsoverhoved, men uden egentlig
politisk indflydelse til denne.
Parlamentarisk
demokrati
Hvad er parlamentarisme? Nedenfor vises i figur 1 den
parlamentariske styringskæde, der formelt sikrer, at det repræsentative
demokrati er "demokratisk", idet vi her ser forbindelsen mellem
vælgerne og de repræsentanter, de har valgt.
Men hvor "demokratisk" er det, at den ene halvdel af
befolkningen regerer hen over hovedet på den anden? Nogle kalder det
"flertallets diktatur". Andre siger, det er en "nødvendighed". Under
alle omstændigheder illustrerer det dilemmaet mellem ønsket om
styringseffektivitet på den ene side og ønskerne om demokratisk
deltagelse på den anden.
Under fast og cementeret flertalsparlamentarisme er det
ikke altid sjovt at høre til oppositionen. Den har da ikke særlig stor
indflydelse. Det fremføres tit imod denne opfattelse, at langt de
fleste love - også i perioder med fast flertalsparlamentarisme - bliver
vedtaget med brede flertal i folketinget. Det kan være rigtigt, men man
glemmer så, at det ofte er de vigtige - og politiserede - sager, der
vedtages med de smalle flertal. Det gælder også tungr og
fordelingspolitisk vigtirg sager som finanslove og skattelove.
Hvordan defineres parlamentarisme juridiske ramme formelt?
I grundlovens § 15 fastslås det
formelle parlamentariske princip på denne måde:
§ 15
Stk. 1.
Ingen minister kan forblive i sit embede, efter at folketinget har
udtalt sin mistillid til ham.
Stk. 2.
Udtaler folketinget sin mistillid til statsministeren, skal denne
begære ministeriets afsked, medmindre nyvalg udskrives.
Det sker meget sjældent, at Folketinget udtaler sin
mistillid igennem vedtagelse af et mistillidsvotum. Men det er heller
ikke nødvendigt. Som regel vil regeringen have sit flertal i orden, og
der er andre måder at få konstateret det på, hvis dette ikke er
tilfældet. En regering kan også selv tage konsekvensen af, at
"tilliden" er borte. Det gjorde KV-regeringen under ledelse af Poul
Schlüter f.eks. i januar 1993, da den såkaldte Tamilrapport blev
offentliggjort. Rapporten konkluderede, at
regeringen/centraladministrationen havde negligeret tamilers ret ifølge
loven til familiesammenføring. I stedet dannede socialdemokraten Poul
Nyrup Rasmussen en regering bestående af Socialdemokratiet, Radikale,
Centrum-Demokraterne og Kristeligt Folkeparti.
En statsminister er først kommet ud i tovene med sin
regering, hvis han mødes af et mistillidsvotum i Folketinget. Det vil
sige, at han/hun har spillet sig det væsentlige magtmiddel af hænde,
der hedder at kunne udskrive valg på det tidspunkt, der passer ham
eller hende.
Mange valg er udskrevet på uenigheden om
økonomisk politik. Det er sjældent udenrigspolitik, der udløser valg.
En undtagelse var valget i 1988. Forud var gået flere års tovtrækkeri
om den såkaldte fodnotepolitik i NATO, hvor et alternativt flertal i
folketinget var imod den af regeringen førte politik m.h.t. NATO's
bevæbning af Vesteuropa med mellemdistanceraketter.
Den parlamentariske styringskæde
Figur 2: Den parlamentariske styringskæde
Den parlamentariske styringskæde skulle sikre,
at beslutninger (love, bekendtgørelser, administrative
enkeltafgørelser) er demokratiske.
Den danske model for parlamentarisk demokrati kaldes
ofte for flerpartimodellen, eller koalitionsmodellen. Der er et
relativt stort antal partier i parlamentet, og de er nødt til at
samarbejde og indgå alliancer for, at der kan blive et flertal for en
politik. Intet parti har flertal alene.
Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati
Konkurrencedemokrati
og deltagelsesteori er to teorier om demokrati. De indeholder begge normative elementer (bør-udsagn),
altså opfattelser af, hvad det "nødvendige" eller gode demokrati er.
Konkurrencedemokrater mener, at demokratiet skal
være et repræsentativt demokrati. Alt andet ses som urealistisk. Og
demokratiet i sin repræsentative form indeholder nogle nødvendige
procedurer, der gør, at man kan nå frem til beslutninger. Der skal være
en valgmåde, der gør, at der ikke bliver for mange partier (f.eks.
flertalsvalg i enkeltmandskredse).
I konkurrencedemokratiteorien ser man demokratiet
som en konkurrence mellem konkurrerende eliter, som falbyder deres
"politiske varer" (f.eks. valgprogrammer) til vælgerne, så disse har
noget at vælge imellem. Vælgerne skal holde sig til rollen som vælgere
og overlade det til repræsentanterne at køre det politiske spil i
parlamentet. De sidder der til næste valg og tager beslutninger på
vegne af dem, der har valgt dem.
Figur 3: Elite-/konkurrence demokrati og
deltagelsesdemokrati
Noter:
Cazerolazo/Piquetero: Det første betyder "slå på kaseroller og gryder",
det andet sympatiboykotter. Det er eksempler på direkte, folkelige
protest- og aktionsformer, der er blevet mere udbredte i de senere år i
f.eks. Balkanområdet og Sydamerika (her efter de spanske betegnelser).
Konkurrerende eliter kan f.eks. være fagbevægelsens top (LO, HK, FOA,
Dansk Metal) over for erhvervsorganisationernes (DI) top. Det kan også
være forskellige erhvervsinteresser, f.eks. eksportrettede erhverv over
for hjemmemarkedserhverv, der agerer via bestemte partier og strides om
at sætte sig på den politiske magt.
Deltagelsesdemokrater ser
deltagelsen som positiv. Det er godt med folkeafstemninger, fordi det
tvinger mere deltagelse frem. Demokratiet er i højere grad en livsform,
hvor det ikke kun drejer sig om at afgive stemme hvert fjerde år.
Demokratiet er også demokratisk dialog og samtale i hverdagen. Og man
opdrages/uddannes til demokrati på sit arbejde/uddannelsesinstitution.
Derfor skal der også være demokratisk beslutningstagning og samtale på
arbejdspladserne og på uddannelsesstederne. Man lærer deltagelse ved at
praktisere den.
Ifølge deltagelsesdemokraterne er vi ikke som
vælgere og borgere i et demokratisk samfund isolerede individer, der
går hen og stemmer engang imellem. Vi betyder noget for hinanden; den
enes ageren har betydning for den andens. Der er en form for synergi i
demokratiske grupper og fællesskaber, dvs gruppeeffekten er større end
summen af de forsamlede individer hver for sig. Politisk deltagelse er
en gruppeaktivitet.
Demokratiets krise i de senere år med faldende
valgdeltagelse og politikerlede har ført til forstærkede krav om mere deltagelsesdemokrati. Det kan være
deltagelse i græsrodsbevægelser, direkte aktioner, boykotaktioner m.m.,
hvor folk forsøger at få politikerne i tale via medieomtale og direkte
kontakt til og påvirkning af det politiske system.
Westminstermodel
En anden model for parlamentarisk demokrati, der afviger fra den
danske, er den såkaldte Westminstermodel, der findes i
Storbritannien. Den er opkaldt efter Westminster, det sted i London,
hvor Underhuset og en del af ministerierne ligger. Westminstermodellen
er altså betegnelsen for det engelsk-inspirerede parlamentariske
demokrati, hvor regeringsmagten skifter mellem de to dominerende
partier, der ofte er en følge af valgmåden (flertalsvalg i
enkeltmandskredse, first-past-the-post). Oppositionspartiet udgør en
nærmest institutionaliseret opposition, i England ligefrem kaldt "Her
Majesty's loyal opposition" med skyggekabinet og sæde over for
regeringen på oppositionsbænken i Underhuset. Man er klar til at
overtage magten, når regeringspartiet er kørt træt og magten
skifter.
Ligesom USA har Storbritannien et tokammersystem.
Parlamentet består af Underhuset (House of Commons) med 650 MPs
(Members of Parliament), som er den egentlige bestemmende forsamling.
Og så er der Overhuset, der består af adelige, som har arvet retten til
at sidde der og personer (life peers), der er udnævnt på livstid af
monarken.
Figur 4: Den britiske Westminstermodel
Note: Party Whips:
Parlamentsmedlemmer, der har funktioner med at organisere afstemninger,
så det sikres, at partilinjen følges. Cabinet: Regeringens inderkreds
af særlig vigtige minstre. De sidder på the front bench over for
oppositionens skyggekabinet i Underhuset.
Westminstermodellen kan give en betydelig koncentration af magten hos
premierministeren og lederen af regeringspartiet.
Der var stor debat om
og kritik af modellen under Labourregeringen i 2002-03, ikke mindst
efter Storbritanniens deltagelse i Irakkrigen 2003 på amerikansk side.
Nogle mente, at det kun kunne have ladet sig gøre, fordi
premierminister Tony Blair havde så stor magt og fik sin vilje trumfet
igennem. Udviklingsministeren og medlem af kabinettet (regeringens
inderministerium af de mest magtfulde ministre) Clare Short gik af med
følgende karakteristik af, hvad hun kaldte den "kongeligt råd" (privy
council) af rådgivere i Blairs omgivelser, i det engelsk Underhus: Centraliseringen
af magten hos premierministeren og en lille kreds af rådgivere, der
udsendte hastige og ofte dårligt gennemtænkte diktater (udtalt på
tysk: DIKTATS). (The Guardian). Det var altså beslutningsprocesser præget af,
at Blair med en lille kreds af nære rådgivere fandt ud af, hvad der
skulle gøres, hvorefter Labours parlamentsgruppe skulle bankes på plads
bag beslutningen. I Underhuset har man ligefrem såkaldte "Whips"
("Piske"), dvs en formaliseret ordning med medlemmer, der har som
opgave at sørge for overholdelse af partidisciplinen i vigtige sager.
Mere demokrati ville ifølge Short have ført til bedre beslutninger,
fordi tingene ville være blevet bedre overvejet og gennemarbejdet.
I 2010 skete det usædvanlige, at der blev dannet en
koalitionsregering, idet De Konservative og Liberaldemokraterne gik i
regering sammen. Det kom til at koste Liberaldemokraterne dyrt ved
valget i 2015. Efter dette valg dannede De Konservative flertal alene.
De fik absolut flertal i Underhuset.
Det er ikke kun i Storbritannien, at det
repræsentative demokrati udsættes for kritik for magtfuldkommen ledelse
af landet. I flerpartimodellen kan der være indgået aftaler mellem
partierne, som gør, at beslutningerne også trækkes væk fra
parlamentssalen.
Præsidentialisme
Parlamentet
i den amerikanske union USA (The United States of America) er
Kongressen, og denne
består af to kamre, et Repræsentanternes Hus og Senatet. Staterne er
repræsenteret i Senatet med to fra hver stat, der vælges for 6-årige
perioder,
med en tredjedel valgt ved forskudte valg hvert andet år.
Repræsentanternes Hus med 435 medlemmer, som
vælges for to-årige perioder, er sammensat af repræsentanter, der er
valgt i
staterne i forhold til staternes størrelse. I modsætning
til Storbritannien er der i USA to
folkevalgte kamre med nogenlunde lige beføjelser.
Figur 5: Det amerikanske præsidentielle system
Note: Amendment: tilføjelse til forfatningen.
I den amerikanske unionsforfatning (The Constitution)
er der tredeling af magten mellem den lovgivende magt (Kongressen), den
udøvende magt (præsidenten) og den dømmende magt (Højesteret). De tre
magter holder hinanden i skak igennem et system af checks and balances.
Kongressen vedtager lovene, men præsidenten kan nedlægge veto imod en
lov. Præsidenten udnævner dommere, forbundsregering og en række højere
embedsmænd, men disse udnævnelser skal godkendes af Kongressen.
Man kalder det amerikanske system for præsidentialisme,
fordi præsidenten har betydelig magt. Han/hun reelt er valgt direkte
(formelt indirekte af et valgmandskollegium) af vælgerne. Præsidenten
er både regeringsleder og statsoverhoved. Den amerikanske præsident er
endvidere øverste chef for de væbnede styrker i USA.
Der er ikke parlamentarisme i USA. Kongressen kan
altså ikke afsætte regeringen igennem et mistillidsvotum. Man kan føre
rigsretssag imod præsidenten, men det er ikke sket ret mange gange.
Bare truslen om en sådan kan få en præsident til at gå af, som det
skete med Richard Nixon i midten af 1970'erne.
Direkte demokrati
Der er væsentlige elementer af såkaldt Direkte
demokrati
i den danske forfatning. I et direkte demokrati møder vælgerne frem,
drøfter sagerne og stemmer om dem. Det er af naturlige grunde ikke
muligt i et samfund med mange vælgere. Så her kan man lave
folkeafstemninger i stedet. Man bruger også udtrykket referendum om
folkeafstemning. Et referendum kan være obligatorisk; folkeafstemningen
skal afholdes, når visse betingelser er opfyldt.
Ved suverænitetsafgivelse (overladelse af
national bestemmelsesret til internationale organisationer) skal der
afholdes folkeafstemning,
hvis ikke suverænitetsafgivelsen sker med mindst 5/6 flertal i
Folketinget (obligatorisk referendum, dvs hvis der ikke er 5/6 for,
skal der laves folkeafstemning). Der er også folkeafstemning ved
ændring af valgretsalder og grundlovsændringer(obligatorisk referendum).
Endelig kan 1/3 af Folketingets medlemmer kræve en lov ud
til folkeafstemning(fakultativt
referendum).
Frivilligt referendum, hvor en regering af
egen fri vilje ønsker at konsultere vælgerbefolkningen i en sag ved at
lægge den ud til folkeafstemning, er blevet brugt i EU-spørgsmål i
England (1975) og Frankrig (1992, Maastrichttraktaten), og i Danmark
Den europæiske Fællesakt 1986.
Referendum med initiativret til vælgerne
findes i henimod halvdelen af de amerikanske enkeltstater og i Schweiz.
I Schweiz kan 50.000 vælgere med deres underskrifter forlange et
spørgsmål lagt ud til folkeafstemning.
Globalisering
og demokrati
De senere års globalisering har udsat
demokratiet for mange udfordringer. Hvis man kan flytte rundt på
milliardstore kapitaler på sekunder ved at trykke på en computertast,
er der opnået en frihed for økonomiske transaktioner, der kan udsætte
de demokratiske beslutningsprocesser for vanskeligheder m.h.t.
styringen. Det nationale niveau, som det parlamentariske demokrati er
udformet til kommer til kort. I stedet er det foreslået, at man skal
lave et kosmopolitisk demokrati, hvor der vælges til organer øverst i
hierarkiet, f.eks. FN, og det så tager beslutninger af mere omfattende
global karakter.
Det er dog ikke særlig realistisk at tro, at
nationalstaterne uden videre afgiver deres magt. Vi står altså over for
et paradoks, der hedder: Nationalstaterne mister magt, men magten over
politikken flytter ikke uden videre op på et globalt plan. Hvem har så
magt der? De stærkeste nationer? Multinationale selskaber? Det, der
står tilbage, er alt for ofte mangel på styring og demokratisk
underskud, hvor der bliver for langt mellem folket og de, der tager beslutninger.
Figur 6: Gensidig afhængighed mellem
niveauerne i det globale system
EU og det demokratiske underskud
I EU har man i efterhånden en del år diskuteret det
såkaldte
"demokratiske underskud", der består i, at der er lang vej fra vælgerne
til beslutningerne. Og sommetider kan man måske slet ikke finde nogen
"vej".
Det er en alvorlig sag for dette europæiske samarbejde,
fordi det skaber lede, fremmedgørelse og afstandtagen. Problemet blev
tilspidset under den græske gældskrise i 2015, hvor et helt lands
vælgerbefolkning følte sig mere eller mindre "kørt over" af både deres
egne politikere og EU apparatet.
Grækenland var efterhånden løbet ind i uoverstigelige
gældsproblemer (gæld på 180 pct af BNP). Da der havde været negativ
vækst i landet i flere år, var det stort set umuligt for landet at
betale pengene tilbage, men det forlangte kreditorerne ikke desto mindre.
Betingelserne for at
Grækenland kunne blive i euroen blev skrappere for hver hjælpepakke,
EU vedtog, der skulle skabe overgangsfinansiering og afhjælpe umiddelbar
pengemangel.
I sommeren 2015 udskrev den græske statsminister
folkeafstemning om lånebetingelser, som EU og den såkaldte trojka
(Kommissionen, ECB og IMF) havde stillet. Grækerne stemte nej, men ikke
desto mindre tog den græske statsminister Alexis Tsipras til møde i Bruxelles og forhandlede en
ny låneaftale, der indeholdt skrappere betingelser end de, vælgerne
havde stemt nej til, og samme Tsipras erklærede sig enig i
vælgernes afgørelse. Men meningsmålinger havde vist, at grækerne med
stort flertal foretrak at beholde euroen som valuta, og det har nok været det, han handlede ud fra.
Figur 7:
Beslutningsprocesser og demokratisk underskud i EU
Note:
ØMU regler: F.eks. konvergenskriterierne, som fastlægger grænser for landenes offentlige
budgetunderskud og størrelse af gæld.
EU
har forsøgt at løse problemet med det demokratiske underskud ved
at styrke Europaparlamentets magt over lovgivninsprocessen. Der
laves nu love i de fleste spørgsmål på den måde, at Kommissionen som
hidtil stiller forslag (initiativretten), og den nye forordning eller
direktiv skal vedtages både i parlamentet og Ministerrådet (hvor der
sidder en minister fra hvert land). Men det er et væsentligt handicap,
at valgene til Europaparlamentet - selv om de er direkte -
organiseres på nationalt plan. Der er ikke dannet ordentlige
partigrupper i Europaparlamentet, som tænker og vedtager politik i
europæisk sammenhæng og forholder sig til en europæiske offentlighed,
herunder europæiske medier. Og meget få EU-borgere identificerer
sig med europæiske partier. Et symptom på dette har f.eks. været, at
når en dansk toppolitiker er blevet valgt til Europaparlamentet, er
vedkommende flere gange gået mere eller mindre i glemmebogen. Det er
svært at skabe interesse for, hvad der sker i Europaparlamentet.
Beslutningsprocesserne i forbindelse med
ØMU/euro-samarbejdet er endnu mere uigennemsigtige. ECB er ledet af
(central)bankfolk og embedsmænd. ØMU'en ledes af politikere fra de
lande, der er medlemmer af ØMU'en og dens tredje fase (indførelsen af
fællesvalutaen). Disse lande indgår i Eurogruppen. Her har man
imidlertid "låst"
mulighederne for beslutningsrum ved at lave en finanspagt, som lægger
snævre grænser ind for budgetterne i staterne.
Finanspolitisk styring
kan kun ske ved, at alle skal blive enige, fordi finanspolitikken føres
i enkeltstaterne.
EU har ikke selv et budget
af større omfang (EU-budgettet udgør omkring 1 pct af EU's BNP). Der er
ikke mulighed for en EU skatte- og udgiftspolitik, der kunne have gjort
noget effektivt ved det græske problem ved at skabe større
afsætningsmarkeder og ved at grækere i nød havde fået penge fra fælles sociale budgetter.
Det var ikke kun den græske regering, der kunne kritiseres
for forløbet. Baggrunden for den græske økonomis krise var en
sparepolitik i EU og en fælles valutapolitik, der stillede de rige
lande i Nordeuropa stærkt i konkurrencen og de sydeuropæiske lande
svagt. Grækenland blev sat økonomisk skakmat af nedskæringspolitikken,
som skabte en økonomisk nedadgående spiral, der øgede arbejdsløsheden
og formindskede de mulige skatteindtægter. Det uheldige var, at den
økonomiske krise dannede baggrund for en demokratisk krise og dermed
faldende legitimitet for EU-institutionerne.
Forudsætninger
for demokrati
Politologer
har længe vidst, at der har skullet være forskellige betingelser til
stede for,
at det er muligt at indføre demokrati. Det hænger ofte sammen med et
lands
udviklingstrin. Et højt økonomisk udviklingsniveau giver længere
uddannelsestider og dannelse af sociale lag (middelklasse), der ikke
finder sig
i diktatur og undertrykkelse. Samtidig er tilfredsheden i et rigere
land
samtidig større, så der ikke er de sammen tendenser til oprør, som man
f.eks. så det i Egypten og andre arabiske lande under det arabiske
forår 2010-11.
Socio-økonomiske
faktorer
Den britiske tænketank Demos satte sig i 2013 for at undersøge
betingelserne for et mere demokratisk EU. Rapporten, der var bestilt af
Europaparlamentet, kan downloades fra Demos’ website.
Man er bekymret over
den backsliding
(tilbageglidning), der på det tidspunkt var ved at ske i
betydelige dele af
EU med hensyn til accept af demokratiske styringsformer. Det var ikke
mindst
Østeuropa og Sydeuropa, der var præget af denne tilbagerulningsproces,
hvorimod
det så ud til, at demokratiet fungerede bedre i de nordlige og vestlige
dele af
unionen.
Det siger lidt om de
socio-økonomiske
faktorers betydning. En socio-økonomisk faktor er det sociale og
økonomiske
udviklingsniveau: Er der et rimeligt velstandsniveau? Er der jobs til
alle? Har
man rimelige levevilkår som følge af en rimelig udbygget velfærdsstat
og
finanseringsmuligheder for denne igennem skatter. Det var der netop
opstået
problemer omkring som følge af finanskrisen og den europæiske
gældskrise, hvor
EU-lande især i det sydlige EU havde problemer med at betale for de
offentlige
udgifter, så det offentliges gæld voksede til faretruende højder.
I Demos’ rapport om det europæiske
demokrati
præsenteres man for et betydelig mere udbygget katalog af
demokratikendetegn.
Rapportens advarsler
imod demokratisk
backsliding er blevet sørgeligt aktuelle med udviklingen i Italien og
Grækenland. Ikke mindst det sidstnævnte land, hvor det nyfascistiske
parti
Gyldent Morgengry, på trods af store folkelige protester, bliver ved
med at stå
relativt stærkt i meningsmålinger.
Indekset består af 5 dimensioner, der hver
inddeles i et sæt indikatorer:
Dimension 1: Elektoralt (vælgermæssigt) og
proceduremæssigt demokrati
Her forsøger man at indkredse det væsentlige i demokratiet: Det
institutionelle
demokrati (parlament, valgprocedurer m.m.). Institutionernes
uafhængighed,
respekten for retsstaten (en stat baseret på retsstatsprincipper), og
fravær af
(politisk) vold og korruption.
indikator 1: politisk stabilitet og fraværet af vold
indikator 2: rule of law (retsstat med uafhængigt domstolssystem)
indikator 3: kontrol med korruption
indikator 4: valgdeltagelse
Dimension 2: Grundlæggende rettigheder og
frihedsrettigheder
Det drejer sig om borgerrettigheder (ytringsfrihed mm), hvor man
forsøger at
indkredse både frihedsrettigheder og ligeværd, som de er defineret i
EU-charteret af grundlæggende rettigheder
indikator 5: voice and accountability (demokratisk “stemme” og
ansvars-/legimitetsprincip over for vælgere)
indikator 6: ret til fri religionsudøvelse
indikator 7: kvinders økonomiske rettigheder
Dimension 3: Tolerance forhold til minoriteter
indikator 8: intolerance over for folk af anden race
indikator 9: intolerance over for muslimer
indikator 10: intolerance over for jøder
indikator 11: intolerance over for Romaer
indikator 12: intolerance over for indvandrere
indikator 13: intolerance over for homosexuelle
Dimension 4: Aktivt borgerskab
indikator 14: borgermedlemsskab og – engagement i: · politiske partier,
·
fagforeninger, · kvinderetsorganisationer, · aktiviteter i
lokalsamfundet, ·
menneskerettighedsorganisationer og – arbejde
indikator 15: Frivilligt arbejde eller aktivt medborgerskab
indikator 16: Deltagelse i protestbevægelser eller politisk aktivisme,
f.eks.
underskrift på protestskrivelser, deltagelse i boykotaktion, deltagelse
i
lovlige demonstrationer o.lign.
Dimension 5: Politisk og social kapital
indikator 17: tilfredshed med demokratiet
indikator 18: intolerance med hensyn til autoritære træk i staten
(stærk leder)
indikator 19: intolerance med hensyn til autoritarianisme (her:
militært styre)
indikator 20: støtte til et demokratisk politisk system
Man måler herunder også tillid (i hvilken grad borgere har tillid til
hinanden)
indikator 21: almindelig tillid til andre mennesker
indikator 22: Kontrol over eget liv og frihed til at foretage valg
(kilde: Demos.co.uk)
Det er ikke overraskende, at et
land som
Danmark ligger nær toppen i indekset. Ofte kommer sådanne indeks til at
blive
en afspejling af socioøkonomiske faktorer. Danmark ligger højt i BNP pr
indbygger og andre socioøkonomiske mål. Det
bliver dermed de nye østeuropæiske
medlemmer af EU og de sydeuropæiske lande, der kommer til at score lavt.
Hvad skal man sige til denne liste? Selvopfyldende
profetier? -
De højtudviklede lande har ”demokrati”, fordi de er højtudviklede?
Ja,
til en vis grad (“det går godt her, fordi
det går godt” (- økonomisk)). Men samtidig er det også evident, at der
er et
politisk formål. Demosrapporten lægger op til, at EU Kommissionen skal
begynde
at foretage overvågning af det politiske område, næsten på samme måde,
som man
gør det på det økonomiske, ikke mindst i euro-zonen (f.eks. overvågning
af de
strukturelle budgetunderskud).
Det er et spørgsmål, om det er en
særlig god
ide at lade magtfulde internationale embedsmandsorganer gå ind og
kontrollere
demokratiudvikling på den måde, frem for at forlade sig på, at
demokrati må
være noget, der vokser op nedefra?
Man stopper
næppe
udviklingen med det nyfascistiske parti Gyldent Morgengry i Grækenland
ved at
lade Kommissionens embedsmænd overvåge udviklingen i de græske
politiske
institutioner og borgerskabskulturen.
Man har fået kraftigt ondt i
borgerskabskulturen, fordi eurozonens uheldige økonomiske styring reelt
har
indebåret, at landet er blevet koblet økonomisk fra den nordlige
eurozone.
Det
var snarere det problem, det stærke nordlige EU skulle have addresseret
på en
mere solidarisk måde. Alternativt skulle man have fået landet ud af
eurozonen,
så det fik en mulighed for at udvikle sig egen økonomiske politik og
tage
ansvar selv.
Kan demokratiet være foreneligt
med økonomisk ulighed?
Det
kommer an på, hvad man mener med demokrati. Hvis demokratiet er rent
formel procedure, kan det nok. Hvis man derimod mener vidtgående
deltagelse og demokratiet som livsform, er svaret på spørgsmålet Nej.
Hvor gode til demokrati er man i Vesten?
Der tortureres heldigvis ikke, som det sker andre
steder,
men fungerer demokratiet så ideelt, som det burde?
Det spørgsmål tager New York Times’ faste
klummeskriver Bob Herbert op
i en af sine klummer, og hans svar er et dundrende nej.
Amerikanerne kan ikke besmykke sig som demokrater, når man ser, hvordan
det amerikanske demokratiske system har udviklet sig i praktiseringen
af styreformen.
Man må retfærdigvis for demokratiet tilføje, at Herberts
demokratidefinition bevæger sig videre ud end det rent formelle, det
rent procedurale, idet han ser på det substantielle indhold (det
egentlige indhold i det "virkeliggjorte demokrati") i demokratiet og
deltagelsen i det:
Deltager befolkningen? Kan styreformen bruges til at
der også opnås den spredning af økonomiske muligheder til alle, som er
en forudsætning for, at de kan deltage? Han finder frem til, at
det gør den ikke:
Mens millioner af almindelige amerikanere kæmper med
arbejdsløshed og faldende levestandarad, er den virkelige magts
styretøjer næsten totalt overtaget af den finansielle og
forretningsmæssige elite. Det betyder i virkeligheden ikke noget, hvad
almindelige mennesker ønsker. De rige dirigerer orkestret, og
politikerne danser efter melodien. ....
Så hvad vi altså får i dette vort demokrati er
forbløffende store og stadig mere obskøne skattenedsættelser og andre
appelsiner-i-turbanen fordele for de rigeste, mens de købte politikere
hakker løs på grundlæggende sociale ydelser og det sociale
sikkerhedsnet og siger, at det har vi ikke råd til.
Her går Herbert ind og ser på de beslutninger, der kommer ud
af de demokratiske procedurer. Hertil kan modargumentet jo lyde, at
folk får de politikere, de har fortjent. Bryder de sig ikke om
beslutningerne, må de vælge nogle andre næste gang. Det er demokratiets
vilkår. Men hertil siger Herbert, at politikerne er købt af
storkapitalen, idet forretningsfolk giver støtte igennem valgkomiteer
og på andre måder, og at politikere, der vælges på basis af en
sådan støtte vil være tilbøjelige til ikke at spytte efter hånden, der
fodrer dem.
Hertil kommer, at de rige velgørere i USA giver mange penge
til tænketanke, universiteter og skoler – altsammen naturligvis
i en god mening. Det drejer sig om at højne kvaliteten af
uddannelse og forskning. Men ikke alle ser det sådan.
Hvis vort fungerende demokrati er så problematisk, hvordan kan
vi så egentlig få stillet kriterier op til vurdering af demokratiets
reelle tilstand – og få formuleret forslag til forbedringer?
Når demokrati degenererer til
autoritært styre
Freedom House er i en undersøgelse af 29 lande
i området mellem Europa og Asien (Eurasien) for 2014 nået frem til, at
13 blev bedømt som demokratier, 6 som overgangsregimer og 10 som
autoritære regimer. Et autoritært regime er f.eks. et, som
undertrykker opposition. Det hedder f.eks. om Rusland, som fik
nedgraderet sin demokrati rating i 2014: Russia earned its largest ratings decline
in a decade in 2014, as the Kremlin stepped up suppression of dissent
at home (Rusland
fik sit største fald i rating i et årti i 2014, idet Kreml optrappede
undertrykkelsen af opposition hjemme). Man kan altså godt have visse
demokratitræk, f.eks. regelmæssige valg, og alligevel ikke komme med i
gruppen af etablerede demokratier.
Selv inden for EU var der problemer. Undersøgelsen
konkluderer f.eks. om Ungarn:
I Ungarn
bekræftede og styrkede valg i 2014 Viktor Orbans Fidesz-ledede
koalition. Oppositionspartier kritiserede påstået manipulation af
valgkredsinddelinger til fordel for det regerende parti og regeringens
store indflydelse på stats-TV og radio. De fleste klagepunkter blev
bekræftet af internationale observatører, bl.a. OSCE (Organisationen
for Sikkerhed og Samarbejde i Europa), som også pegede på stærk
statsindflydelse på private medier og reklamemarkedet, samt meget ulige
finansielle ressourcer blandt de konkurrerende partier. Et team af
anti-korruptionsiagttagere beskyldte Fidesz og dette partis
juniorpartner i koalitionen for at bruge dobbelt så meget som den i
loven fastsatte grænse til at føre valgkamp for (Freedom House rapporten).
Citatet giver et godt indtryk af, hvad det er
der kan gå galt, når et land glider ned ad slisken fra demokrati til
noget, der mere ligner et autoritært, undertrykkende styre, hvor det er
svært for en kritisk opposition at anfægte magten og dens
repræsentanter. Det er netop det, der skulle kendetegne demokrati:
Magten kan skifte fra valg til valg, når vælgerne vælger nogle nye
repræsentanter. Men det kræver ordentlige forhold: Gennemsigtighed og
lige vilkår for regeringsparti(er) og oppositionsparti(er).
Demokratiindeks
Der er nogle, der systematisk forsøger at måle graden af
demokrati, f.eks. ved at opstille demokratiindeks,
hvor man måler scoren på forskellige demokrativariable. Nogle
af disse indeks kan være ikke så lidt etnisk-kulturelt centrerede.
Ikke overraskende kommer de ud med et resultat, der viser, at
de selv lever i den bedste af alle verdener, det vestlige
demokrati. Det gælder f.eks. Freedom House .
Et af de bedste af den slags indeks er det, The
Economist’s interne tænketank, EIU, laver. Her er ikke helt den samme
tendens til vestlig selvros. USA og Storbrtiannien ligger f.eks.
lavt, idet terrorlovgivningen, ifølge EIU, har medvirket til en
forringelse af borgerrettigheder, så som beskyttelse imod vilkårlig
fængsling og beskyttelse imod aflytning o.lign.
Kilde: The Economist. Første talsøjle viser
rækkefølge, næste rang efter den største samlede score. Tredje søjle
viser scoren for valgproces og pluralisme (at man tillader forskellige
interesser og holdninger at komme til orde), den fjerde, hvor godt
regeringsmagt og administration fungerer, den femte politisk
deltagelse, f.eks. hvor mange der stemmer ved valg og deltager i
politiske møder, underskriftindsamlinger, etc. Den 6. kolonne viser
scoren på politisk kultur, dvs f.eks. tolerance over for anderledes
tænkende. Den sidste søjle viser borgerrettigheder, f.eks.
ytringsfrihed, forsamlingsfrihed, etc.
Det er måske ikke overraskende, at de nordiske
lande scorer højt, når demokrati måles på EIU’s facon. De formelle
kriterier opfyldes i de nordiske landes retssamfund. Men herudover kan
de godt lide under nogle af de problemer, som Bob Herbert hæfter sig
ved i det amerikanske demokrati. Der er også i de nordiske lande en
stor kapitalkoncentration, hvor store kapitaler og erhvervslivets
organisationer giver støtte til politiske partier/politikere og til
kunst og videnskab.
Ved en generalforsamling i Den danske Bank kunne Danmarks
største kapitalgruppe A.P. Møller Mærks f.eks. sætte sin egen mand,
Eyvind Kolding, ind som bestyrelsesformand i Danmarks absolut største
bank, hvor Mærsk sad på en stor aktiepost. Det var der ikke mnge, der
hæftede sig ved i den politiske debat. Tværtimod blev det
fremhævet, at Mærsk nu ”strammer grebet om Danske Bank”. Men
uproblematisk i en demokratisk sammenhæng er det ikke. Det giver
en stor koncentration af økonomisk magt, der igen kan ytre sig, åbent
eller skjult, igennem udøvelse af politisk indflydelse.
Spørgsmål om enten-eller
- i forhold til at se demokratitilstande som et kontinuum
Franske politologer, f.eks. Michel Camau, har kritiseret den
skarpe opdeling mellem “demokratiske” og “autoritære” regimer, som man
ofte foretager i amerikansk (og dansk) inspireret politologi. Det
er værdiladede begreber, som så efterfølgende kan bruges til at
kritisere araberne for at være “udemokratiske”. Det er også med til at
komplicere sagen, at de “udemokratiske” træk ofte kan hænge sammen med
en kolonial historik, der har skabt en afhængig økonomi, og som dermed
medvirker til at fastholde “umoderne” samfundsstrukturer.
Hvorfor skal Egyptens BNP pr indbygger være en tiendedel
af Italiens? I det romerske imperium var de ligestillede, ja, en by som
Alexandria var endda et lysende eksempel på civilisation. Det giver
ikke mening at sige, at det er fordi, araberen i modsætning til
europæeren ikke mestrer en moderne industri- og serviceøkonomi.
Det giver måske mere mening at sige, at når han ikke gør det, er det
fordi, europæerens oldeforældre har anbragt ham i en økonomisk inferiør
position, som han har svært ved at rejse sig fra i dag p.g.a.
fastfrosne økonomiske strukturer og spilleregler.
Man har i den franske politologiske tradition, som Camau
repræsenterer, forsøgt at relativere forskellene mellem de to
typer af politiske systemer og i stedet foreslå modeller, hvor
Nord-/Sydsystemerne konvergerer ("kører sammen"). De etablerede
“demokratier” bliver mindre og mindre ”demokratiske” i og med
deres beslutningsprocesser præges af en opdeling i udemokratiske
enklaver af indlemmede (koopterede) eksperter og særinteresser
(interesseorganisationer/pressionsgrupper), hvorimod de “autoritære”
systemer er i fuld gang med at åbne sig i forhold til EU’s,
Verdensbankens og Den internationale Valutafonds smukke ord om “god
regeringsførelse”.
Radikal
demokratiteori
Samfundet har gennemgået en løbende modernisering siden
oplysningstiden (fra slutningen af 1700-tallet). Det gælder ikke mindst
de demokratiske styreformer.
Man kan sige, at det i moderne forstand startede med de
franske og amerikanske revolutioner. De lånte tanker fra filosoffer som
Montesquieu, Rousseau og Locke. Op igennem det 19. og 20. århundrede
udviklede de repræsentative demokratier sig. Flere fik valgret. I
begyndelsen var det de formuende og skattebetalende mennesker, næsten
udelukkende mænd, der gjorde sig gældende.
Efterhånden blev valgretten udvidet til stadig flere
grupper, og i starten af det 20. århundrede kom også kvinderne med. Nu
kunne man så mene, at man var nået frem til den bedste af alle
verdener. Hvis der fortsat var nogle, der var udenfor, måtte det være
deres egen skyld! Man kunne jo blot bruge sin stemmeret og få del i
beslutningerne, så ens tilværelse eller tilværelsen for den gruppe, man
tilhørte, kunne blive begunstiget af demokratisk beslutningstagning i
parlamentet.
Så enkelt har det imidlertid vist sig ikke at være.
Store grupper kan systematisk være sat udenfor og f.eks. have langt
lavere valgdeltagelse end andre. Det viser sig, at det er samfundets
økonomiske og sociale ulighed, der spiller en rolle for, hvor meget
folk deltager.
Figur 8: Klassehierarki og økonomisk, social og kulturel
kapitalbesiddelse
Note:
Klassepyramiden er ikke med her som påstand om en empirisk
klasseundersøgelse, men kun til illustration af en modelagtig,
forestillet klassestruktur.
Undersøgelser af politisk adfærd viser ret samstemmende, at
valgdeltagelse og anden politisk aktivitet har tendens til at være
ligefremt proportional med folks placering i klassehierarkiet.
Jo højere uddannelse, jo mere politisk aktivitet er der.
Det kan være deltagelse i politiske møder, underskriftsindsamlinger,
aktivitet på sociale medier, etc.
Det viser sig også, at sammensætningen af parlamenterne er
dårlige spejlbilleder af klassesammensætningen: De højtuddannede er
overrepræsenteret blandt parlamentsmedlemmer. - Men indebærer det
nødvendigvis, at disse mennesker ikke kan repræsentere interesser for
de, der er lavere placeret i klassehierarkiet? Det er der nogle,
- men ikke alle - , der mener.
Ifølge radikal demokratiteori vil en forudsætning
for et mere ægte demokrati være, at der bliver større lighed i
samfundet, så ulighed som baggrundsfaktor for deltagelse formindskes.
Det kan ske i form af større udjævning af indkomster, som man f.eks.
har i den universelle velfærdsstat. Det kan være igennem en højnelse af
uddannelsesniveauet for alle. Det kan ske ved at udbygge alternative
kanaler for politisk deltagelse.
Kan det ske ved at fjerne delingen i sociale
klasser? Eller ved at gøre noget ved de ulighedsskabende mekanismer i
samfundsøkonomien? I den universelle velfærdsstat forsøger man sig med
progressiv beskatning (højere beskatning af sidst tjente krone) og mere
rundhåndet uddeling af velfærdsgoder, der kan mindske forskellene i
sociale ressourcer mellem mennesker.
I USA var det tidligere sådan, at man nogle steder
kunne eksaminere folk i forfatningen som betingelse for, at de fik et
valgkort. Det er ud fra opfattelsen, at hvis de intet ved om
grundlaget, kan det være farligt at give dem en stemme. Det har også
nogle steder været forlangt, at man skal kunne læse og skrive. Det har
ramt bestemte lag af befolkningen. Det er stadig sådan, at man aktivt
skal lade sig registrere som vælger for at være stemmeberettiget. ( - I
modsætning til f.eks. Danmark, hvor man automatisk får tilsendt et
valgkort, når man er 18 eller derover). Folk skal have lige adgang,
forlanges det i den radikale demokratiteori.
Demokratiet bør ikke stoppe ved fabriksporten, siger man
endvidere i den radikale demokratiteori. Ellers oplever folk jo, at de
måske nok er formelt lige i det politiske liv (lige stemmeret, lige
formelle muligheder for at stille op til valg, etc.), men reelt er
uligheden i indflydelse utrolig stor, når man inddrager folks
økonomiske kapital. De, der ejer virksomheder og kan foretage større
investeringer, har langt større indflydelse end de besiddelsesløse, som
har mere gæld end formue.
Lønmodtagerne i virksomhederne har langt mindre
indflydelse end
virksomhedsejerne. Er det muligt at indføre mere virksomhedsdemokrati,
så de ansatte ikke kun har 1-2 medarbejderrepræsentanter i bestyrelsen,
men inddrages i beslutningerne på ledelseplan? Eller vil det kræe
medejerskab til kapitalen?
Karl
Marx (1818 - 1883) så det liberale, "borgerlige" demokrati som en del
af kapitalens klasseherredømme. Der er ikke mange steder, han skrev
langt og sammenhængende om demokratiet. Men man kan generelt sige, at
han så det sådan, at det egentlige virkeliggjorte demokrati finder man
først i det klasseløse samfund, hvor staten og dens undertrykkelse er
afskaffet.
Et af de steder, han skrev om demokrati, var i hans
kritik af de tyske socialdemokraters Gotha program, der blev udformet
omkring 1875:
Jeg kommer nu til det
demokratiske afsnit.
A. "Staten skal bygges på frihedens grund."
Ifølge II tilstræber det tyske arbejderparti først og fremmest "den
frie stat".
Frie stat – hvad er det for noget?
At gøre staten fri er
ingenlunde noget formål for arbejderne, der er kommet af med den
indskrænkede undersåtforstand. I det tyske rige er "staten" næsten lige
så "fri" som i Rusland. Friheden består i at forvandle staten fra et
organ, der står oven over samfundet, til et organ, der afgjort står
under det.... (Kritikken af Gothaprogrammet. Marxists.org)
.
Det nytter ikke at bygge på "frihedens grund", når det er et
borgerligt frihedsbegreb og en borgerlig stat, der bygges på. Marx
kritiserer her det borgerlig kapitalistiske samfunds deling af
samfundet i samfund og stat, hvor vi altså med demokratisk styre får
lov at vælge repræsentanter til styret. Det skaber en modstilling
mellem repræsentanterne og de repræsenterede og giver altså ikke
"frihed" som påstået. Derfor skal repræsentationsideen overvindes i et
demokrati.
Spørgsmålet er så: hvilken
forvandling vil der ske med staten i et kommunistisk samfund? Med andre
ord, hvilke samfundsfunktioner bliver tilbage dér, som er analoge med
de nuværende statsfunktioner? Dette spørgsmål kan kun besvares
videnskabeligt, og man kommer ikke problemet så meget som et
loppespring nærmere, fordi man sætter ordene stat og folk sammen på
tusind forskellige måder.
Mellem det kapitalistiske og
det kommunistiske samfund ligger den periode, hvor det ene samfund
revolutionært omformes til det andet. Dertil svarer også en politisk
overgangsperiode, under hvilken staten ikke kan være andet end proletariatets
revolutionære diktatur (Kritik af Gotha-programmet).
Mange
har troet, at Marx med denne bemærkning om "proletariatets
diktatur" afslører sit udemokratiske sindelag, at han altså nærmest vil
lave et styre a la det, der var i Sovjetunionen under Stalin eller
Bresjnev. Det er en forhastet fortolkning, der vil minde lidt om, at
man gør evangelierne og Jesus ansvarlige for den spanske inkvisition og
jesuitternes fremfærd i Latinamerika under den spanske kolonisering.
Derfor kan man heller ikke pr
automatpilot gøre Marx ansvarlig for de samfundssystemer, der under
betegnelsen "kommunisme" blev bygget op i Østeuropa og Rusland efter
1917.
Nogle af de samfundsfilosoffer, der var aktive på
Marx' tid så den tyske preussiske stat som den menneskelige fornufts
ideelle slutprodukt i statslig udformning. Marx så det som den
preussiske militærstands og det preussiske borgerskabs stat. Den
påståede "fornuft" var altså en ideologi, en herskende ideologi. Imod
denne borgerlige ideologi og dens klassediktatur i staten ville han
sætte den undertrykte klasses ideologi, deraf betegnelsen
"proletariatets diktatur". Marx erkendte, at tanker om samfundet i dets
helhed nødvendigvis er "ideologiske". Det er italesættelser, eller med
et moderne ord: diskurser. De borgerlige filosoffers tanker om den
preussiske stat var altså tilsløret ideologi, diskurser. Imod dem ville
han sætte en anden diskurs, arbejderklassens ideologi som en
modforestilling til borgerskabets ideologi.
Proletariatet (arbejderklassen) skulle styre
samfundets overgang til et udviklingsstade, hvor der indføres ideelle
demokratiske samarbejds- og organisationsformer. Og hvor lønarbejdet er
afskaffet til fordel for friere associationsformer. Indførelse af
demokrati i arbejdslivet bliver altså ikke et spørgsmål om at sidde med
i bestyrelsen sammen med ejerne, men at afskaffe ejerskabsforholdet og
kapitalforholdet.
Dets politiske krav
indeholder ikke noget udover den gamle fortærskede demokratiske vise:
almindelig valgret, direkte lovgivning, folkeret, folkevæbning o.s.v. ...... Det er altsammen krav, der, for så
vidt de ikke er drevet ud i fantastiske forestillinger, allerede er realiseret.
Kun ligger den stat, som de tilhører, ikke inden for den tyske
rigsgrænse, men i Schweiz, i De forenede stater o.s.v. Den slags
"fremtidsstat" er en nuværende stat, omend det er uden for det tyske
riges "rammer" den eksisterer. (Kritkken af
Gothaprogrammet).
Marx ironiserer over, at de tyske socialdemokrater ikke engang
forlanger en "demokratisk republik" (hvad han dog erkender kunne være
farligt, fordi man kunne nedkalde kejserens vrede over sig), men taler
uforpligtende om "almindelig valgret", ting, som han siger allerede var
ved at være indført i Schweiz og USA. Det, der skal til, er et brud med
det borgerlige, repræsentative demokrati og i steden indførelse af et
sandt demokrati i en fremtidig statsform, hvor den ene klasses
herredømme over den anden er afsluttet.
Marx' bemærkninger i kritikken af Gothaprogrammet er
refereret ret indgående her, fordi de er klassiske forestillinger om,
hvordan der kan formuleres en mere gennemgribende forestilling om
ændring af det traditionelle demokrati end de, deltagelsesdemokraterne
har lavet.
OPGAVE:
1. Gå ind på dette
link og undersøg de forskellige argumenter for direkte
demokrati, der fremføres der. Stil en lignende liste op for
repræsentativt demokrati og forsøg herefter en argumentation for og
imod de to demokratiformer. En idé kan være at dele klassen op i to
lejre, der skal forsvare hvert sit standpunkt.
2. Forklar den parlamentariske styringskæde. Kan den medvirke til at
"gøre politik kedelig"? Er det nødvendigt at tage beslutninger
på den måde i store samfund?
3. Er det ønskværdigt at få folk til at deltage mere i politik?
4. Undersøg det danske og EU-demokratiet med anvendelse af
demokratikriterierne herunder
Den amerikanske demokratiteoretiker Robert
Dahl har stillet fem kriterier op for
et ideelt demokrati:
1
Deltagelse, der virker: Borgerne skal have lige muligheder for at
formulere deres præferencer og sætte spørgsmål på den offentlige
dagsorden
2 Hver stemme skal tælle lige meget
3 Oplyst forståelse af de politiske programmer og alternativer (fordrer
ytringsfrihed og demokratisk og velfungerende presse), så borgerne har
fulde muligheder for at få indseende i, hvad der tjener deres
interesser bedst
4 Folket skal have kontrol over dagsordenen, dvs bestemme, hvilke sager
der kan tages op til demokratisk drøftelse og afgørelse
5 Demokratiet skal være inkluderende, dvs alle borgere skal være
omfattet
CASE
En
regering i et østeuropæisk land, der vil søge optagelse i EU, har hyret
jer til at udforme et koncept for, hvordan demokrati og
menneskerettigheder kan gøres reelt fungerende i landet, så landet
bliver mere oplagt som kandidatland.
-
Hvordan
overvindes negative socio-økonomiske faktorer og kulturformer i landet,
som blokerer for demokrati?
-
Hvordan
udformes et demokratikoncept for dette land, et koncept, som ikke er en
afskrift af allerede eksisterende vestlige demokratimodeller?
-
Hvordan
kommer et deltagelsesdemokrati (jvf listen herunder) ”ind under huden”
på borgerne, så det bliver evident for omverdenen, at der er demokrati
i landet?
|
Konkurrencedemokrati og
deltagelsesdemokrati
KONKURRENCEDEMOKRATI
|
DELTAGELSESDEMOKRATI
|
Demokrati
er en politisk metode; et middel til at træffe politiske beslutninger
gennem eliternes konkurrence om folkets stemmer ved periodiske og frie
valg
|
Demokrati
er et ideal, der realiseres, når alle borgere aktivt tager del i alle
de politiske beslutninger, der vedrører dem
|
Vælgerne
udøver kontrol over lederne gennem vælgersanktioner: I kraft af truslen
om at afsætte de valgte ledere sikres, at de politiske beslutninger er
i overensstemmelse med befolkningens (flertallets) interesser
|
Folkets
kontrol ligger i medbestemmelsesret og direkte deltagelse i
beslutningerne
|
Deltagelsesbegrebet
er snævert: Politisk deltagelse = valgdeltagelse.
|
Deltagelsesbegrebet
er bredt: Det omfatter både en mangfoldighed af aktiviteter rettet mod
politiske beslutninger og deltagelse på andre områder. De forudsætter
hinanden. Igennem politisk deltagelse sker der en uddannelse til
demokrati. Og igennem arbejde i organisationer, der er demokratiske,
skabes forudsætninger for deltagelse i det politiske demokrati
|
Deltagelsen
er indirekte: Folket deltager ikke direkte i formuleringen af politiske
beslutninger, men vælger ledere, der bemyndiges til at træffe bindende
beslutninger på vælgernes vegne
|
Deltagelsen
er både direkte og indirekte: Ved siden af den indirekte deltagelse bør
folket direkte tage del i beslutningerne på forskellige områder
|
Deltagelsen
er instrumentel: den sigter på udvælgelse af politiske ledere og
derigennem påvirkning af politiske beslutninger.
|
Deltagelsen
er både instrumentel og et mål i sig selv: ud over at påvirke politiske
afgørelser har deltagelsen en opdragende og udviklende funktion for det
enkelte menneske
|
Politisk
lighed = lige og almindelig valgret; lighed i mulighederne for at øve
indflydelse
|
Politisk
lighed = lighed i evner til at forsvare og fremme interesser; lighed i
faktisk indflydelse og magt
|
Ordforklaring:
Instrumentel: Noget, der er middel til at nå et
mål
|
|
Indhold:
Repræsentativt og parlamentarisk demokrati
Konkurrence- og deltagelsesteori
Westminstermodel
Præsidentialisme
Globalisering og demokrati
Socioøkonomiske forudsætning for
demokrati
Radikal demokratiteori
Liste over forskelle på konkurrencemodel og
deltagelsesmodel
Links:
Grundloven (med
hyperlinks til de relevante steder)
Folketinget om det danske
folkestyre
Foreningen
for direkte demokrati (henvisninger til mange artikler og boguddrag
m.v. om demokratiopfattelser)
Kronikker om direkte demokrati
Patemans deltagelsesteori
Kritik af Gothaprogrammet
|