|
POLITISKE PARTIER I BEVÆGELSE
Styrk demokratiet - meld dig ind i et politisk parti. - Er det korrekt, at man derved gør noget for demokratiet? Hvorfor skal man melde sig ind i et politisk parti? - For at gøre karriere, - eller for at ændre samfundet? Hvordan kan man få indflydelse på politik ved at melde sig ind i et politisk parti og være aktiv? Hvorfor har medlemstallet i politiske partier udviklet sig i nedadgående retning i mange år? Er politikerne blevet sælgere af politiske budskaber via partierne, frem for at arbejds seriøst ud fra samfundets behov?
Der
er mange spørgsmål, man kan stille til de politiske partier og deres
opgavevaretagelse. I vedlagte citat udtrykkes en betydelig skepsis over
for, om det danske demokrati pt er på rette vej m.h.t. det, man kalder
partikanalen for indflydelse og politisk aktivitet:
Hvad er et politisk parti
Et politiske parti kan defineres som
en organisation af mennesker, som har et fælles syn på samfundet og
samfundsudviklingen. Dette fælles syn forsøger de at fremme ved at
stille op til valg til Folketinget, kommunale råd og Europaparlamentet.
Partierne spiller også en væsentlig rolle for det politiske systems fornyelse i og
med, at de sørger for uddannelse og optræning af nye politikere.
Det
kalder man rekruteringsrollen.
Der rekruteres nye politikere via medlemsskabet af partierne. Det
drejer sig om de af medlemmerne, der er aktive. De går til møder i
partiet og er med til at formulere nye partiprogrammer.
Det har bevirket, at politikere rekruteres fra en
ret lille del af befolkningen, idet medlemsskaberne af partierne er
reduceret meget igennem de senere år.
Partierne har endelig den rolle, at de mobiliserer
vælgerne til støtte omkring en politik, der skal komme med løsninger på
samfundets problemer. Det så man f.eks., da velfærdssamfundet blev
bygget op igennem det 20. århundrede. For at kunne gennemføre det
omfattende reformer med udbygning af uddannelser, offentlig
sundhedssystem og arbejdsløshedsunderstøttelse, mv., kunne det være
nødvendigt med aktiv støtte fra vælgerne og deres organisationer
(f.eks. fagforeninger). Det kan også være mobilisering til støtte for
lavere skatter.
Vælgerne forsøges mobiliseret i valgkampene, ofte på de
sociale medier, hvor partiets politik og valgprogrammet diskuteres, og
man forsøger igennem pengeindsamlinger og deling af posts og likes at
få mobiliseret støtte til partiet.
Klassepartier eller markedspartier?
Ofte forsøger man at inddele partierne efter forskellige typer. En
skelnen har gået på, om
partierne bygger masseorganisationer op, eller om
organisationen uden
for parlamentet er svag og kun vækkes til live, når der skal vælges
kandidater
til valg, og man skal have partimedlemmer til at hjælpe med det
praktiske
omkring kampagner i valgkampene.
KLASSEBASEREDE
MASSEPARTIER
|
MARKEDSORIENTEREDE
CATCH-ALL PARTIER
|
Industrisamfundet (op til omkring 1960'erne)
|
Informations-
og
videnssamfund (fra 1970-erne efter PC-ernes og senere i 1990’erne
Internettets fremkomst). Hertil kommer globaliseringen af økonomi og
politik fra 1980'erne og 90'erne (frihandel mellem landene EU's indre
marked, og afskaffelse af kapitalkontroller)
|
Vælgerne stemmer
efter klasse, ideologi og partiidentifikation
Socialdemokraterne:
Arbejdere
SF: Arbejdere og offentlig ansatte
Radikale Venstre:
Husmænd, lærere og andre dele af de
uddannede funktionærer.
Venstre: Landmænd og
mindre selvstændige
Konservative:
Byernes selvstændige og højere funktionærer.
Mobilisering af
medlemmer til aktivitet
Partiets økonomi
afhængig af medlemskontingenter og støtte fra interesseorganisationer
(især i valgkampe)
|
Vælgerne stemmer
efter værdier og politiske sager (issues), men også i et vist omfang
stadig efter politiske holdninger og ideologi
Værdipolitiske
partier erstatter/supplerer ”de gamle partier”
Brug af
markedsmetoder, fokusgrupper, spindoktorer m.v. til formulering af
politik og markedsførelse af den
Offentlig partistøtte
|
Kernevælgere, der
”holder fast” fra valg til valg
|
Troløse
marginalvælgere og ”troløse medier”
|
Partierne og de
sociale k(l)asser
Det er
især Socialdemokraterne og
Venstre, der traditionelt er blevet set som klassebaserede
massepartier. De
havde (og har stadig i betydeligt omfang) mange medlemmer. De har store
baglande i form af for Socialdemokraternes vedkommende
arbejderbevægelsen og
dens organisationer (fagforeninger). Venstre har også traditionelt haft
et
omfattende net af organisationer fra landbrugets og ervhervenes
organisationer.
Nogle af disse bånd er løsnet og har i dag mindre betydning.
En social kategori er defineret som en gruppe
mennesker med et fælles kendetegn, f.eks. alle rødhårede eller alle
over 50 år.
En social kategori har ikke nødvendigvis social og politisk betydning,
men kan
dog i visse tilfælde få det. Det gælder næppe alle rødhårede, men det
kan ikke
afvises, at gruppen alle over 50 kunne få det. Det er en pct-vist voksende gruppe. Man har f.eks.
tidligere
lavet seniorordninger for over 50 årige på arbejdsmarkedet.
De sociale klasser er ikke bare
sociale grupperinger uden betydning. Forholdet mellem dem er ofte
præget af
konflikter, når en klasse vil forfølge sin interesse og en anden klasse
var/er
imod det.
Figur 1: Partistamtræer
Skillelinjer
Hvad
er det egentlig, der skaber de store politiske skillelinjer i
samfundet. For at belyse det, eller måske snarere beskrive det på en
malende måde, har nyere politisk teori hentet et billede fra geologien.
Man taler om pladetektoniske forskydninger og brudflader. I
undergrunden sker der løbende forskydninger i de geologiske lag og mere
i nogle områder end andre. Det kan forårsage jordskælv.
Figur 2: Politiske skillelinjer i det tidlige fire-partisystem (Konservative, Venstre, Socialdemokrater, Radikale)
Det tidlige danske fire-partisystem
I
politisk sociologi har det været politologerne Rokkan og Lipset, der
har arbejdet med, hvordan skilleliner er opstået. De ser f.eks., at samfundsudviklingen har været
præget af en økonomiske udvikling, der får nye store erhvervsgrupper
til at tone frem, f.eks. arbejderne i forbindelse med
industrialiseringen.
I det tidlige danske fire-partisystem i første
halvdel af 1900-tallet repræsenterede hvert parti hver sin klasse:
Socialdemokraterne arbejderne, Radikale husmænd og lærere, Konservative
forretningsfolk og højere embedsmænd, Venstre landmændene.
Urbanisering (udvikling og vækst i byer) førte til
skel mellem by og land.
I byerne kan der ske normbrud og dannes nye
roller familiemæssigt og erhvervsmæssigt. Der sker kulturel udvikling,
som giver en anderledes indstilling til livet, end man finder på
landet. Men der kan også være fordelingskonflikter, når den økonomiske
udvikling foregår hurtigere i byerne end på landet.
Det fører også i det 20. århundrede til modsætninger
mellem arbejdere og arbejdsgivere omkring fordelingen af virksomhedens
resultat: hvor meget løn og hvor meget profit kommer der ud af
produktionen, og hvordan skal fordelingen mellem indkomstarterne ske?
Det er udtryk for forskellige klasseinteresser, og i politik vil det
vise sig som et modsætningsforhold mellem politiske partier, der repræsenterer de forskellige klasser, f.eks.
Socialdemokrater conta. liberalister/konservative.
Partierne var klassepartier og
forsvarede klassens interesser. I mange større byer havde de hver sit
dagblad, hvor partiets synspunkter blev kommunikeret ud, både hvad
angik lokalpolitikken i kommunen og den landsdækkende politik på
Christiansborg.
Socialdemokrater og de borgerlige partier
(Konservative og Venstre) var uenige om fordeling
og velfærdspolitik. Og når det gjaldt kultur og værdier kunne det være
radikales kulturradikalisme over for De Konservatives Gud, Konge og
fædreland).
Figur
3: Dannelse af væsentlige brudflader og politiske skillelinjer i 20. og
21. århundrede
Socialdemokratismens og velfærdsstatens guldalder og "jordskredsvalget" i 1973
Skillelinjen var senere mellem de, der
ville have mere velfærd, og de, der ville have lavere skatter.
De første kunne
være de
laverelønnede arbejdere, der var afhængige af velfærd for at realisere
det gode
liv (gratis hospitalsbehandling, pensioner) for sig selv og deres børn
(uddannelse), og de andre højerelønnede og selvstændige, som var imod
at betale
for meget skat til velfærden.
Det 20. århundredes midte var den
socialdemokratiske "guldalder", fordi
modsætningen mellem kapital og lønarbejde udspillede sig i en
periode, hvor der dels var stærk økonomisk vækst (1960'erne) og dels
var muligheder for at fordele af den samlede "kage" (produktion/BNP),
idet skatterne ikke endnu var vokset til en meget betydelig del af de
samlede indkomster. Men det var netop ved at ske i denne periode.
Bortset fra nedturen ved "jordskredsvalget" i 1973
var Socialdemokraterne nogenlunde i stand til at bygge bro over disse
modsætninger.
Men ved dette valg, hvor Fremskridtspartiet kom ind med
28 mandater og højreudbrydere fra Socialdemokratiet
(Centrumdemokraterne under ledelse af Erhard Jacobsen) kom ind med 14
mandater, slog modsætningerne ud i lys lue. Mange vælgere var imod de
stigende skatter og "papirnusseriet" i den offentlige sektor. Mange
arbejdere så nu skatteembedsmanden som en måske lige så stor "udbytter"
som virksomhedsejeren.
Konkurrencestat, globalisering og nypolitik
Konkurrencestaten er en stat, der uddanner og udstyrer sin befolkning
med kompetencer, der sætter den i stand til at konkurrere bedst muligt
med andre stater. Det er et svar på globaliseringen, hvor man er i
skarp konkurrencen med nye økonomier, så som Kina og Indien, og de
europæiske økonomier er blevet meget forbundne igennem et fælles indre
marked.
Med "konkurrencestatens " indtræden på scenen
begyndte store velfærdsudgifter at blive ugleset, fordi de blev set som
en hæmsko i den globalse konkurrnece. Det gik ikke, at virksomhederne
skulle slæbe rundt på en fælles skattebyrde, der var større end i
lande, Danmark skulle konkurrere med. Alle ressourcer skulle bruges på
at skærpe erhvervenes konkurrnecestilling i den globale kamp
om markeder. Derfor måtte også bistandsmodtagere og førtidspensionister
m.fl. inddrages på arbejdsmarkedet i det omfang, de overhovedet havde
nogen mulighed for det.
Det var dog også en modsætningsfyldt
udvikling, der skabte konflikter, der kunne udnyttes i politik. Nogle
var fortalere for den gammelkendte tryghedsvelfærd, mens andre ville
deltage for fuld skrue i den nyliberale dagsorden. Det gav skillelinjer
mellem en socialpolitisk fløj i Folketinget på den ene side og de
nyliberale på den anden side.
Senere kom der nye skillelinjer til,
f.eks. omkring holdninger til indvandring, miljø og lov-og-orden (ofte
kaldt
”nypolitik” eller ”værdipolitik”).
Omkring
folketingsvalget i 2015 så man således politiske skillelinjer omkring lov og
orden (terrorbekæmpelse), indvandringspolitik og regionalpolitik
("Udkantsdanmark" ctr storby-Danmark).
Det sidste var forårsaget af
udviklingen i den globale økonomi og Danmarks stadig tættere
forbundethed med de omgivende landes økonomier, hvad der især
favoriserede København, Trekantsområdet og Århus m.h.t. den økonomiske vækst. Og dermed
fik modsætningen land-by nye udtryk i dansk politik.
Tabel 1 : Det tradionelle "Produktions-Danmarks" beskæftigelsesnedtur
Kilde: Dst.dk. Primære erhverv: Landbrug og minedrift. Sekundære: Industri og håndværk.
Erhvervsstrukturen ændrede sig. Der var ikke længere
så mange ansat i "produktions-Danmark". Beskæftigelse i landbrug og
industri havde igennem en del år været faldende. I stedet var opstået
masser af nye jobs i servicefagene, både i den private og offentlige
sektor. Det giver andre typer af partitilknytninger. Der opstår
skillelinjer mellem det højtuddannede og de lavtuddannede. De første
favoriseres af globaliseringen og serviceerhvervenes vækst, de sidste
stilles ringere i indkomstkapløbet.
Det var altså både nogle gamle
velkendte skillelinjer, land og by (urbaniseringsprocesserne med
flytning fra land til by), men de fik nye udtryk afhængig af,
hvad der skete på det pågældende tidspunkt, - eller var sket (på
politisk plan kommunalreform og flytning af opgaver som led i
centralisering af dansk politik og administration.
Det giver så bidrag til forklaring af
"jordskredsvalget" i 2015, hvor der opstod en skillelinje mellem nye
"protestpartier", som ikke havde haft del i regeringsmagt (DF, Enhedslisten, Alternativet og Liberal Alliance), og de gamle
"magtpartier", der var vant til at kæmpe med hinanden om magten og nyde godt af de privilegier, det kunne give.
For de gamle
magtpartier var politik i mange tilfælde blevet en kamp for genvalg for
de allerede siddende. Man kæmper om regeringsmagt for det giver
mulighed for, som
det hedder "at føre sin politik igennem" og "opnå resultater", men hvor
resultaterne ikke altid er lige synlige for den almindelige vælger..
Men det
er netop udeblivelsen af resultater, som protestpartiernes vælgere har
hæftet sig ved; og det har været en væsentlig grund til, at de har
flyttet deres stemme et andet sted hen.
Og der skete formulering af nye politikker i partierne,
hvor det at udforme programmer blev udsat for helt nye typer af
udfordringer i en tid, hvor markeringer hastigt skiftede karakter på
sociale medier som Facebook og Twitter.
Valget af Donald Trump til præsident i
USA, den britiske Brexit-afstemning i 2016 og valget af
5-stjernebevægelsen og Liga i Italien i 2017 åbenbarede styrken i
de nye politiske skillelinjer, der var opstået i både Nordamerika
og Vesteuropa i kølvandet på globalisering og immigration. En
del af den nye højrepopulisme formuleredes omkring økonomisk
nationalisme og modstand imod indvandring. Samtidig havde de frie
markedsforhold under globaliseringen af økonomierne ført til øget
social og økonomisk ulighed.
Partityper
Der
er lavet mange partityper i tidens løb. Man har skelnet mellem ideologiske partier og pragmatiske partier efter, hvor
faste i kødet
partierne var m.h.t. at fastholde den ideologiske orientering, der
fremgik af principprogrammet.
Der er sket noget med
samfundsudviklingen, der gør, at denne skelnen ikke længere er så
relevant. Man kan stadig se reminiscenser af det, og man vil således
ofte se de ideologiske partier på yderfløjene, f.eks. Enhedslisten og
Liberal Alliance, som fastholdere af henholdsvis en socialistisk-grøn
ideologi og en liberalistisk ideologi. Men er de nu også så
socialistiske og liberalistiske, at "det gør noget", som det er blevet
sagt af en veteran i dansk politik?
Politik
er i højere grad i det senmoderne globaliserede samfund blevet et
spørgsmål om formulering af one-liners, der
appellerer til meget brede befolkningsgrupper. Hvis man ikke lever op
til det, kan det være svært at gøre sig gældende som catch-all parti.
Barack Obama angav linjen med sin one-liner "Yes, we can!" fra den
amerikanske præsidentvalgkamp 2008. Det var et meget simpelt slogan,
der p.g.a. sammenhængen, det indgik i, var ret effektivt.
Det gav en retning for, hvor han ville hen med det amerikanske samfund
på det tidspunkt.
Tendensen til simple slogan så man også i den
amerikanske valgkamp i 2016, hvor populisten Donald Trump vandt mange
vælgere på at fremstille meget simple løsninger på indviklede
globaliseringsproblematikker, der havde foruroliget mange vælgere. -
Illegale immigranter skulle smides ud af USA! Der skulle bygges en mur
på grænsen til Mexico - og mexicanerne skulle selv betale for den!
Handelsunderskuddet over for Kina skulle klares med indførelse af en
told på 45 pct på kinesiske varer, og kineserne skulle have at vide, at
man ikke længere ville finde sig i deres "manipulation med
valutakursen". Den overordnede one-liner formulerede et yderst simpelt krav: Make America Great Again!
Vælgerne kunne forstå det, eller måske var det, de
forstod, den retning han ville bevæge sig i. I hvert fald fejede han de
andre republikanske præsidentkandidater af banen i primærvalgkampen
forud for præsidentvalget med de simple slogans. Men der er tale om en
helt anden form for nationalkonservatisme end den
Gud-Konge-fædrelandskonservatisme, man så i det tidlige danske
firepartisystem. Det var en nationalisme, der udfoldede sig inden for
det, den tyske sociolog Ulrich Beck kaldte "den nationalstatslige
containers konservatisme", hvor man udfolder sig i en national politisk
ramme. Det, trumpismen tog ved hornene, er de udfordringer for
samfundet og den tilhørende skræk hos svage og udsatte
befolkningsgrupper, den komplicerede senmoderne globalisering havde
stillet USA overfor med outsourcing af arbejdspladser til Kina, Mexico og andre lavtlønsområder.
Politik
markedsføres i stigende grad som noget, der ligner
"kommunikationspakker", der sælges om varer på det politiske marked.
Spindoktorer og reklamebureauer hjælper til med at færdiggøre pakkerne
og lancere dem på rette måde.
Men der er betydelige forskelle mellem partierne m.h.t.
grad og indhold i markedsorienteringen.
Figur 4: Partityper
Græsrodspartiet
har en flad organisation. Der er ikke så langt fra bund til top. Det er
meningen, at de aktives, supporternes, medlemmernes
og evt vælgernes aktivitet og begejstring er den grundstamme, partiet
skal næres af. Derfor satses der på en organisation, der fremmer en
maksimal grad af deltagelse, og ofte kan organisationen og
aktiviteterne være formidlet gennem de sociale medier. Det kan være
indkaldelse af forslag. Det kan være afstemninger, og det kan være fora
for debatter og indkaldelse til demonstrationer/møder og
underskriftsindsamlinger.
I det traditionelle industrisamfund er man optaget af fordelingskampen
imellem sociale grupper i samfundet. Kampen bliver formidlet politisk
af de politiske partier. En del foregår med parlamentet som
mediator og arena. Når der laves
lovgivning om økonomiske og sociale spørgsmål påvirkes fordelingen i
samfundet.
Og her spiller de politiske partier en afgørende rolle. Dels
repræsenterer de
via vælgertilslutning og medlemskab forskellige sociale grupper i
samfundet, dels påvirker de fordelingen til gunst eller
ugunst
for forskellige grupper. I den sammenhæng har italesætningen
(diskurserne) om,
hvilke grupper der "gives stemme", en stor betydning.
Sociale
grupperinger kan f.eks. være
lejere over for ejere: Hvor meget må de sidste tage i husleje af de
første? Det
bestemmes bl.a. i lejeloven.
Hvilke muligheder for at fratrække renter af gæld
i indkomsten har husejere? Hvor høje ejendomsskatter skal der betales?
Det
bestemmes i skattelovgivningen.
Hvor
høje skal pensionerne være, og hvordan skal de finansieres? Partierne
indgår på
mange planer i fastlæggelsen af den samfundsmæssige fordeling.
Det kræver ressourcer og organisation. Tænk på, hvor
store organisationer partier som Socialdemokratiet og Venstre byggede
op. Socialdemokratiet havde et stort bagland i arbejderbevægelsens
mange organisationer. Venstre havde et i landbrugets og
andelsforeningernes organisationer.
Sådanne partier er med til
at påvirke italesættelsen af interesser og synspunkter, hvorved de også
påvirker, hvordan vælgerne vil
straffe eller belønne dem på valgdagen.
Et parti, der vil repræsentere brede
grupper og derved få et større vælgergrundlag, skal passe på ikke at
tale på en måde, der giver en opfattelse
af, at
det forsvarer snævre interesser. Man skal tale, så det er
almeninteressen, der
varetages. Hvis det f.eks. drejer sig om et borgerligt parti, der taler
om indkomstpolitik, så skal lønmodtagerne f.eks. udvise løntilbagehold
af hensyn til økonomiens konkurrenceevne. Det er
noget, alle
har fordel af.
Partiorganisationen er
hierarkisk i industrisamfundsmodellen. Politikken fastlægges på et
landsmøde, og den iværksættes
af hovedbestyrelse og forretningsudvalg. Der er fastlagt en
beslutningskompetence mellem landsorganisaitonen og partiet i
parlamentet (folketingsgruppen).
Partiets landsorganisation forgrener sig ud
i landet, fra landskontoret i København, hvor der er løbende
forbindelse til folketingsgruppen, og helt ud i de fjerneste dele af
udkantsdanmark.
Ofte er der i denne partitype en
bevægelse fra at repræsentere særinteresse til at italesætte
almeninteresse. Man var f.eks. fortaler for de ældre og repræsenterede
deres synspunkter videre i parlamentet. Senere skiftede man over til en
bredere interessevaretagelse, som også kunne udtrykke sig i en
bevægelse i retning ad catch-all parti.
Figur 5: Partierne mellem fast og flydende modernitet
Det
kan anskueliggøres med sociologen Zygmunt Baumans teori om fast og
flydende modernitet. I det moderne industrisamfund er der sociale
klasser, der er et resultat af industrialiseringen og koncentrationen
af mennesker i store byer. Moderniteten er fast. Man har forestillinger
om at høre til en social klasse, at have en bestemt kønsrolle, at være
udsprunget af en kernefamilie med en fremtid. Der er politiske partier,
der formulerer rimelig konsistente ideer og udgiver dem i programmer,
både principprogrammer for de mere baggrundsprægede og principielle
spørgsmål og arbejdsprogrammer for dagens politikområder. Politik
drejer sig om at forene særinteresser til en almeninteresse, som
formuleres i staten (parlamentet) og laves til fælles regler til
alle. Man føler et betydeligt "ejerskab" til de fælles regler, fordi de
er kommet til på den måde.
I den flydende modernitet er alt fast forduftet.
Identitet er noget, man skaber løbende og ved at spejle sig i billeder
i medierne og på nettet. Politik er markedspakker af meninger, der
falbydes af ved hjælp af kommunikations- og reklamebureauer. Markedet
er globalt, mens politikken, der skulle styre markedet, nu kommer med
bud på styringen alene inden for den nationalstatslige ramme.
Markedspartierne
er dermed markedsmæssiggjorte,
dvs de agerer lidt på samme måde som virksomheder, der skal på et
marked og
markedsføre en vare. Varen er i dette tilfælde et tilbud om en politik,
der kan
appellere til vælgergrupper, og især medianvælgeren
(midtervælgeren) og grupperingerne omkring denne,
idet det jo er her de mange stemmer ligger.
Figur 6: Ifølge medianvælgerteorien forsøger markedspartierne at sælge budskaber til midtervælgeren
Note: Teorien er oprindelig udviklet til topartisystemer
f.eks. Storbritannien og USA, hvor flertalsvalg i enkeltmandskredse
giver tendens til topartisystem. I et sådant system gælder det om at
erobre den politiske midte for, at man får flest stemmer (og dermed en
valgt) i hver eneste af enkeltmandskredsene. Men man ser også tendensen
i flerpartisystemer, fordi parlamentsvalgene i disse ofte udvikler sig
til en slags "præsidentvalg" med to ledende profiler og
statsministerkandidater, en fra hver fløj.
Den amerikanske økonom Robert Reich har brugt billedet af to hotdogsælgere midt på en boardwalk
på en strand. De skal forsøge at sælge hotdogs, der appellerer til både
de, der befinder sig i venstre side og i højre side af boardwalken.
Derved maksimerer hver deres salg. Politikere maksimerer deres
salg af politiske budskaber fra centrum-venstre eller centrum-højre ved
at producere en "politisk vare", der falder i flest mulige
midtervælgeres smag. Robert Reich mener imidlertid,
at "boardwalkpolitik" er et billede af politik, der er ved at være
forældet, når man f.eks. kigger på den amerikanske præsidentvalgkamp
2016. Den var ikke præget af en søgen hen over midten, men snarere at
establishment contra ikke-establishment. Det er den lille rige
minoritet over for den brede masse på boardwalken. Derfor kunne
man se højrefløjspolitikeren Donald Trump og venstrefløjspolitikeren
Bernie Sanders appellere til nogle af de samme vælgergrupper, nemlig en
meget stor gruppe af amerikanere, der var trætte af Wall Streets
indflydelse på amerikansk politik, som viste sig igennem deres støtte
til politikernes valgkampe, deres "køb" af dem igennem donationer og
betaling for taler og herigennem deres påvirkning af amerikansk politik
til den rige 0,001%'s fordel.
Politik sælges i markedspolitikken via en
lækker
indpakning, dvs budskabernes udformning, ofte hjulpet på vej af
professionelle
kommunikations- og PR-bureauer og hjulpet på vej af politikertyper, der
kan
”brænde igennem” i medierne. Det vil sige, det skal være politikere,
der kan
servere effektive one-liners, der ”sælger” politikken i enkle slogans.
Vælgerne
formodes ikke at vide særlig meget om politik, og specielt ikke om de
komplicerede politiske spørgsmål, f.eks. EU. Derfor lader man være med
at tage emnet op. Det så man f.eks. i valgkampen til folketingsvalget i
2015, hvor forskellige højaktuelle og vigtige spørgsmål som f.eks. det
danske retsforbehold og den græske gældskrise dårlig nok blev berørt.
De færreste partier falder helt "rent" ind i en type. De er ofte
blandinger i større eller mindre grad. Og der er en bevægelse med
samfundets udvikling i retning ad markedspartiet og - som
dets modsætning - græsrods- og deltagerpartiet. Og man vil
naturligvis stadig se en masse god gammeldags rugbrødspolitik om
fordelingsspørgsmål.
Man har i dansk politisk historie set partier opstå
på enkeltsager. Når de kom ind i Folketinget, udvikledes politikken
til, at det blev nødvendigt at have synspunkter på alle, eller de
fleste, af de samfundsmæssige områder. Det gjaldt f.eks.
Fremskridtspartiet (forløberen for DF), der kom i Folketinget ved
jordskredsvalget i 1973. De dominerende enkeltspørgsmål for partiet var
det offentlige bureaukrati og indkomstskatten (som skulle fjernes). Da
man kom i Folketinget, blev man efterhånden tvunget til at tage
stilling til alle politikområder.
Hvordan vælgerne prioriterer temaer og sager (issues) kan man se i de mange undersøgelser af vælgernes politiske dagsorden.
Den udvikler sig over tid. Den påvirkes af medierne, - og ofte også af,
hvad der sker i udlandet. De politiske partiers adfærd vil ofte
reflektere, hvad der ligger højt på vælgernes politiske dagsorden. Men
politikerne har også selv mulighed for at påvirke denne. Dygtige
karismatiske politikere har undertiden ved hjælp af det gode argument
kunnet overbevise brede befolkningsgrupper om, at bestemte sager er
vigtige. Men ofte er det et spørgsmål om det udefinerlige begreb
"tidsånden". Var det tidsånden, der kom til at bestemme, at
indvandringsspørgsmålet kom til at dominere dansk politik i lange
perioder efter år 2000? Var det dygtige politikere, der kunne
tale sagen op? Var det "politisk korrekthed", der gjorde, at man talte
mere om det i Danmark end i f.eks. Tyskland og Sverige (- i lange
perioder)?
Udlændingespørgsmålets fremtrædende placering i vælgernes
politiske dagsorden efter 2000 var naturligvis også bestemt af en
udvikling udefra. I 2015 øgedes indvandringsstrømmen til Europa
kraftigt. Mange vælgere forestillede sig, at det kunne påvirke kulturer
og livsformer - og måske også sammenhængskraft og velfærd i samfundet.
Men hvordan det slår igennem i vælgernes politiske dagsorden, afhænger
af en lang række af faktorer.
Partierne i netværkssamfundet
Det
var forventeligt, at de sociale medier og internettet ville komme til
at få stor betydning for de politiske partiers organisation og deres
kommunikation til og med vælgerne. Flere mio danskere er i dag på
Nettet og en meget stor del af dem anvender de sociale medier dagligt
eller adskillige gange om uget. Det gør det til en uomgængelig platform
for politikerne. I dag har stort set alle politikere en
facebook-profil, og i mange tilfælde går de på daglig for at skabe
interesse for den politik, de står for og komme i kommunikation med
vælgerne omkring den.
Internettet
og de sociale medier har også medvirket til at forny
organisationsstrukturen i partierne, idet medlemshvervning og
aktiviteter rettet mod medlemmerne kan være netbaseret. Det gælder ikke
mindst nye partier som f.eks. Alternativet, der meget bevidst inddrager
netbrug i organisation og kommunikation. Partiet brugte nettet til
indsamling af de godt 20.000 vælgererklæringer,
der i godkendt form giver adgang til at stille op til folketingsvalg.
Der er et digitalt
laboratorium, hvor der indhentes forslag til ny politik, og der er
en løbende dialog med vælgere, medlemmer og interesserede.
Politisk kommunikation - Say Anything, Spin Everything!
Internettet og de nye medier har også påvirket den politiske
kommunikation i bredere forstand. Det er selvfølgelig nok lidt
overdrevet, det, der står i overskriften til dette afsnit. Men når det
er brugt til karakteristik, antyder det, at der kan være lidt om det.
Det gælder for en politiker om at kunne "spinne" politik, dvs formulere
de vigtige sager (issues) i tale-bidder, som går rent ind hos
målgruppen, dvs de vælgere, man appellerer til. Det er både et medfødt
talent og noget, der kan læres. Som medfødt talent kan man sige, at det
afhænger af personlighed, om man har evnen til det. Det er den
udadvendte lettalende personlighed, der kan optræde i de moderne
medier. Men det er også noget, der kan læres og noget, man kan få
professionelle medierådgivere ("spindoktorer") til at hjælpe med.
"Say anything" lyder voldsomt, men det, der menes,
er lidt i forlængelse af det, der blev omtalt ovenfor under flydende
modernitet. I den flydende modernitet antages den klassemæssige og
interessemæssige forbindelse til vælgerne at være kappet over. Så
bliver det et spørgsmål om at sælge politik i en lækker indpakning, -
ofte på en måde, der ikke antagoniserer bestemte vælgergrupper (dvs
provokere modstand imod det sagte).
VH-skala og nypolitisk skala i den "flydende modernitet"
Partierne kan placeres i forhold til hinanden på
højre-/venstreskalaen. Det er imidlertid ikke ukompliceret at gøre
dette, og skalaens udseende og placeringen på den ændrer løbende
karakter efter den samfundsmæssige og politiske udvikling
(forskydninger i pladelagene).
V.h.a. Molinmodellen kan man forsøge at
forudsige partiernes adfærd og samarbejdsmulighederne i Folketinget.
Disse kan undersøges løbende ved, at man går ind på Folketingets web ser på fremlagte
forslag til folketingsbeslutninger, arbejdet i udvalg og
forhandlingerne i folketingssalen.
Samarbejdsmulighederne i Folketinget kan anskueliggøres på forskellige
måder, en af dem er som sagt højre-venstre-skalaen og på den
værdipolitiske skala. Højre-venstreskalaen går på fordelingspolitik,
f.eks. skatter og velfærd. Den værdipolitiske skala går på f.eks.
spørgsmål om holdninger til lov og orden, indvandrerpolitik eller
miljøpolitik,.
Figur 7: Politisk landskab/V-H
På grund
af EU-medlemsskabet og den stadig mere intense
globalisering er det ofte ret begrænset, hvad folketinget kan beslutte.
Der er en ramme for det "realpolitisk mulige". Man kalder det "at føre
den nødvendige politik". Det kan udvikle sig til en kedelig
undskyldning for ikke at tage demokratiet alvorligt.
Partierne kan have behov for at bevæge sig ud af
denne "nødvendighedens" ramme for at holde på vælgere
eller få nye vælgere. Man kan gå efter "symbolpolitiske lunser", der
ligger uden for rammen af realpolitikken. Dansk Folkeparti vil
f.eks. have øget grænsekontrol, så der ikke kommer så mange udlændinge
ind i Danmark, selv om Dansk Industri (interesseorganisation for
industrien) er imod det, og alle ved, at det ikke lader sig gøre.
Der skal 179/2 til et flertal. Når de nordatlantiske mandater trækkes
fra: 175/2.
Højre venstre skalaen er udsat for en del kritik. Har
partierne så faste holdninger? Ja, måske i fordelingspolitikken
(skat/velfærd, o.lign.). Men netop på det holdningsmæssige plan er der
bevægelse. Vælgerne forventer stillingtagen og holdninger.
Den holdningsmæsæssige afstand mellem partierne kan også
anskues på andre måder,
f.eks. v.h.a. den nypolitiske dimension, når denne forandrer sig under
indtryk af pres fra globaliseringens udfordringer (åbne grænser og
arbejdskraftens frie bevægelighed på EU's indre marked). Det er med til at forklare, hvorfor
det kan være svært at nå til enighed. Og når man ikke kan det, så
bruges spørgetid og forespørgsler som midler for oppositionen til at
kontrollere regeringen.
Ved valget i 2001 tog Dansk Folkeparti mange vælgere fra
Socialdemokratiet. Og det fortsate partiet med at gøre ved flere
efterfølgende valg.
Ved valget i 2015 tog partiet mange stemmer fra Venstre.
Partiet profilerede sig som
velfærdsorienteret parti i sager om ældre, hospitaler, etc. Venstre var
søgt mod midten af spektret og havde
f.eks. i skattepolitikken trukket mod centrum, hvorimod De Konservative i
højere grad kørte en "borgerlig" skattepolitik med krav om nedsættelse
af topskatten.
Partierne i det politiske system
De politiske partier er et bindeled mellem vælgerne
og staten (folketing, regering), idet de organiserer opstillingen af
kandidater til valg og organiserer valgkampe. De formidler synspunkter
og krav til det politiske system. Det kan f.eks. være krav om, hvordan
skatterne skal opkræves, og hvor meget der skal betales i skat til
samfundets fælles husholdning.
Figur 8: Partiernes rolle i det politiske system (Eastonmodel)
Partiernes rolle i det repræsentative politiske system er vist i
figuren ovenover. Der er krav fra befolkningen, f.eks. om velfærd og
god økonomi til at betale for velfærden. Partierne fører kravene frem i
Folketinget og sørger for, at de afstemmes med andre krav, f.eks.
hensyn til erhvervslivet, så dette har konkurrenceevne over for
udlandet og derved kan opretholde en store eksport. Igennem denne
proces får partierne støtte fra befolkningen. Den viser sig i, at
vælgerne møder frem og stemmer ved valgene, og nogle melder sig evt ind
i et politisk parti og viser på den måde opbakning. De politiske
partier formulerer grundlaget for deres arbejde idemæssigt i princip-
og arbejdsprogrammer (ideologi i figuren). Og de gør det under
iagttagelse af gruppeinteresser (f.eks. arbejdere eller landmænd).
Partierne repræsenterer forskellige grupper eller segmenter (udsnit) af
befolkningen. Men nogle partier forsøger at få opbakning fra vælgere i
alle segmenter (jvf nedenfor). Gennem arbejdet i Folketinget og via
inddragelse af regering og administration fører kravene frem til
beslutninger i form af love og bekendtgørelser (nærmere detaljerede
regler), det såkaldte output fra det politiske system.
Regeringsdannelse
2015
Kaare Strøms model til forudsigelse af partiadfærd kan bruges, når der
skal findes en forklaring på, hvorfor et parti optræder på en bestemt
måde i en bestemt situation.
Figur 9: Strøms model
Ifølge modellen indgår tre hovedfaktorer til forudsigelse af, hvorfor
et parti handler på en bestemt måde i en given situation, f.eks. op til
et valg, eller når partiet skal tage stilling til, om det vil i
regering. Partiet kan få efter i første række at ville have
regeringsmagt (office seeking) for at nyde de privilegier, der følger
af det, så som ministerbil, karrieremuligheder og ministerpension.
Eller det kan gå efter at realisere så meget af sin politik som muligt
(policy seeking). Eller som tredje hovedoption kan det være vote
seeking (maksimere stemmeantal). Ofte vil der være tale om en blanding,
og der kan være en afvejning (trade off) mellem dem. Man kan forestille
sig, at man vil gå efter regeringsmagt netop for at kunne realisere sin
politik, men i modellens forestilling henhører dette alene under policy
seeking. Det gøres for at skelne klart mellem de tre mål.
Der er udefra kommende faktorer, der spiller ind på,
i hvilken grad partierne er underlagt det ene eller andet hensyn. Det
er organisatoriske faktorer, hvor Strøm skelner mellem
kapitalressourcer og aktivister. Kapitalintensive partier råder over
midler fra donorer og medlemmer, og de kan derved benytte
reklamebureauer og konsulenter, jvf f.eks. Venstre og
Socialdemokratiet. Partier med aktive medlemmer, f.eks.
Enhedslisten eller Alternativet, vil kunne benytte disse. Det vil
påvirke adfærden, idet belønningen for partiaktivister vil være, at
partiet får politiske resultater (policy seeking).
Systemfaktorer kan f.eks. være valgmåden.
Flertalsvalg i enkeltmandskredse forventes f.eks. at gøre et parti
mindre vote seeking, fordi valgmåden gør det sværere at forudse
resultatet af et politisk arbejde med at maksimere stemmerne. Ved
forholdstalsvalg er der hurtigere "betaling", idet man f.eks. får del i
tillægsmandater straks, når partiet opnår en større andel af stemmerne.
Når der skal dannes en ny regering, står man i en situation,
hvor monarken har en vis rolle at spille i det danske politiske system.
Valget i juni 2015 endte med at "blå blok" (Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative) vandet over "rød blok"
(Socialdemokraterne, Enhedslisten, SF, Radikale Venstre og
Alternativet) med 90 mandater mod 85. Hertil kom de fire nordatlantiske
mandater, som angiveligt ville pege på rød blok som leder af
forhandlinger om dannelse af en ny regering.
Den afgående statsminister (Socialdemokraternes Helle
Thorning-Schmidt) kørte til Dronningen og meddelte sin regerings
afgang. Det havde hun principielt set ikke behøvet at gøre. Hun kunne
godt have mødt frem i Folketnget og afventet, hvad der skulle ske. Men
formodentlig ville hendes regering komme i mindretal og kunne
principielt risikere at blive mødt med et mistillidsvotum. Hun tog den
konsekvens af sit tabte flertal, at hun valgte at gå af med det samme.
Og hun gik selv af som Socialdemokraternes formand.
Venstres leder Lars Løkke Rasmusssen fik af
Dronningen opgaven som Kgl. undersøger at undersøge muligheden for at
danne en borgerlig flertalsregering. Efter en week-ends møder med alle
partiledelser, måtte Løkke Rasmussen køre til Dronningen og meddele, at
det ikke var muligt at danne en sådan regering. DF var som parti mere
policy seeking end office seeking, selv om mange af partiets vælgere
ønskede at se det i regering. Selv om det var det største parti i blå
blok, ville det have større muligheder for at manøvrere uden for en
regering, hvor det skulle "tage ansvar" og dermed få sværere ved at
legitimere sin politik, f.eks. på udlændingeområdet, over for partiets
vælgere. I regering ville det være nødt til at indgå kompromisser på
dette for partiet vigtige politikområde. Det samme ville gælde den
skærpede grænsekontrol, hvor det var uacceptabelt for Venstre - og for
vigtige interessenter i erhvervslivet - hvis Danmark fik en egentlig
grænsekontrol med grænsekontrolposter. Liberal Alliance havde givet
udtryk for, at man ønskede at komme med i en blå flertalsregering. Men
da partiets politik lå langt mere i liberalistisk retning, var det ikke
muligt. Konservative var nødt til at skulle slikke sårene efter at være
blevet Folketingets mindste parti og var derfor ikke office seeking,
hvor profilen ville kunne blive yderligere sløret.
Derefter fik Venstrelederen et nyt
mandat af Dronningen, et mandat til at undersøge muligheden for at
danne en
mindretalsregering.
Det endte med, at Venstre i slutningen af juni 2015
dannede en Venstre mindretalsregering. Venstre skulle altså hermed med
kun 34 mandater forsøge at navigere sig igennem Folketingets
lovvedtagelser. Det skal ske samtidig med, at Dansk Folkeparti er
blevet et større parti 37 mandater). Man kan forestille sig, at
Venstre-regeringen vil forsøge at bevæge sig over midten for at finde
flertal, men det vil kunne blive vanskeligt med et stort DF, der evt
vil stille betingelser for at medvirke i flertal for lovforslag.
Samtidig vil der være et betydeligt flertal (rød blok + DF) i
Folketinget for en mere
velfærdsorienteret politik end den, Venstre-regeringen vil fremme.
For at kunne forklare dette, kan det være oplagt at
inddrage Molinmodellen, der blev udformet af den svenske politolog
Bjørn Molin i midten af 1960'erne i en afhandling og artikel om pensionsspørgsmålet i svensk politik og partiernes
holdninger til spørgsmålet om pensionssystemets udformning.
Han arbejdede ud fra den grundpræmis, at partierne går
efter at få regeringsmagt. Derfor anskuer de de politiske sager og
deres holdning til dem ud fra, hvordan sagerne og deres stillingtagen
til dem påvirker vælgerne.
Pensionsspørgsmålet var et klassisk klassepolitisk
spørgsmål.
Tabel 2 : Svenske politiske partiers vælgerprofiler omkring 1960
Kilde: Scandinavian Political Studies. Note: Major groups of....: Større klassegrupperinger
tilknyttet..... Pct af vælgere i erhvervsklasser. Data fra
landsomfattende undersøgelse i 1960. Party affiliation:
Partitilknytning. Enterprisers: Selvstændige (ikke landmænd).
White-collar: funktionærer. Manual Workers: Faglærte og ufaglærte
arbejdere. Socialdemokraterne var det store, regeringsbærende parti.
De svenske partier var dengang udpræget klassepartier, hvor
f.eks. 74 pct af Socialdemokraternes stemmer var arbejdere og 21 pct
funktionærer. Socialdemokraterne fik meget få stemmer fra andre
klasser. Disse stemte derimod på de konservative (selvstændige) og
Centerpartiet (landmænd). Derfor gik Socialdemokraterne ind for at hæve
den skattebetalte grundpension, mens de andre partier gik ind for
forøgelse af tillægspension med forskellige indslag af forsikringsydelser. Denne traditionelle
klassepolitik forklarede partiernes stilling i "værdi- og
interessesystemet" (figuren nedenunder).
Figur 10: Molinmodellen: Faktorer, der
ligger bag partiers valg af standpunkt:
Note: I nogle fremstillinger af modellen ser man også en
personlighedsfaktor. Den indgår inidlertid som en underliggende faktor
i den klassiske Molinmodel. Men det er klart, at personfaktorer
(karisma, personlighedsudstråling), ikke mindst toppolitikeren, der
skal markere partiet i medierne, kan spille en rolle. I 2015 var
f.eks. "bilagssagerne" (sjusket bilagsføring i forbindelse med møder og rejser) omkring Løkke Rasmussen medvirkende til, at det
var vanskeligt for denne at opnå samme popularitet (vist ved
opinionsmålinger af, hvem man ville foretrække som regeringsleder)
blandt vælgerne som Socialdemokratiets leder.
I
Danmark i midten af 10'erne er billedet noget mere broget. Partierne
repræsenterer ikke så klart bestemte klasser, og de nypolitiske sager
er kommet med indover.
Både
for SD, SF, DF og Enhedslisten indgår værdi og
interesser (øverste faktor i figuren) som faktorer, der har indflydelse
på partiernes holdninger i velfærdsspørgsmål. Venstre ville også gerne
stille sig delvist på dette grundlag. Man gjorde sig til talsmand for,
at velfærden skulle være på et rimeligt grundlag, men samtidig skulle
dette hensyn vægtes imod et andet, nemlig, at det "skal kunne betale
sig at arbejde". Det blev i retorikken til, at det er "nødvendigt at
fremtidssikre velfærden". Derfor skal den være bygget på en solid
økonomi. I den situation er det svært at afgøre, hvor meget der er
traditionel interessepolitik, og hvor meget der er symbopolitik.
Den parlamentariske faktor var stærkt medvirkende til, at det
blev en "snæver" Venstremindretalsregering, idet Venstrelederen var sig
meget bevidst, at det ville blive vanskeligt for en blå
flertalsregering, baseret på alle 4 borgerlige partier, at kunne
manøvrere i Folketinget, idet dens mulige regeringsgrundlag ville blive
præget af en politisk fastlåsning på en bestemt politik, når de 4 meget
forskellige partier evt indgik en skriftlig aftale med hinanden. Så
hellere satse på en mindretalsregering, der kunne gå henover midten i
søgen efter folketingsflertal bag sin politik.
Regering til magten - nye initiativer og ny fordeling af opgaver
Når en ny regering tiltræder, fremlægger den et
regeringsgrundlag. Det er regeringens udmelding om, hvad den agter at
sætte igang af nye initiativer. Når det er en koalitionsregering, vil
regeringsgrundlaget være forhandlet mellem koalitionens partier.
I juni 2015 stod Venstrelederen over for det problem, at
Venstre
selv skulle lave regeringsgrundlaget,
og at det derfor både skulle
udtrykke partiets politik og samtidig ikke være udformet sådan, at den
nytiltrådte regering ville blive mødt med et mistillidsvotum (grundloven §15)
ved sin tiltræden i Folketinget. Nogle af partierne i blå blok havde
holdninger, der var noget afvigende fra Venstres, f.eks. til
skattelettelser, hvor De Konservative og Liberal Alliance vil lave
topskattelettelser, og Venstre vil prioritere skattelettelser i bunden,
så det bedre kan "betale sig at arbejde". Og DF ville indføre skærpet
kontrol ved de danske grænser, hvad både dansk erhvervsliv og kredse i
Venstre ikke var særlig begejstrede for.
Nye koste fejer som bekendt bedst. Derfor benytter
en nytiltrådt regering sig af muligheden for at møblere om på
ministerierne og fordele opgaverne på nye måder. Herigennem viser den
også, hvordan den prioriterer mellem opgaverne. Hvilke ministerier
udvides? Hvilke nedlægges? Og hvilke ministerier får nye navne?
SR-regeringen (fra 2011) delte Undervisningsministeriet i
to ministerier, Ministeriet for Uddannelse, som omfattede universiteter
og højere uddannelser, og Ministeriet for Børn og Unge for folkeskole,
ungdomsuddannelser m.v.
Venstreregeringen, der tiltrådte i 2015, samlede
Udenrigsministeriet, der under SR-regeringen havde været delt op i 4
ministerier (udenrigsøkonomi, bistandspolitik, Europaanliggende og
diplomati og udenrigstjeneste), i ét ministerium.
Figur 11: Ny regering - ny fordeling af opgaver
Ordforklaring: Styrelse. F.eks. Sundhedsstyrelsen: Står
selvstændigt for administration af opgaverne inden for et sagsområde.
Ledes af en direktør. Departement: Ledes af en departementschef (permanent undersecretary).
Betjener ministeren mere direkte. Departmentet er hierarkisk opbygget,
med over- og underordnelsesforhold, der fastlægges i formaliserede
kommandoveje og funktionel opgavefordeling.
Ministeren leder ministeriet politisk. Administrationen skal
forberede sager og lægge dem frem for ministeren til afgørelse.
Embedsmændene er i princippet upolitiske, dvs de skal loyalt følge de
dessiner, der udstikkes af den politiske ledelse. I praksis vil de dog
ofte have en betydelig indflydelse, da det er svært at lave en meget
håndfast skelnen mellem politiske mål og den administrative udførelse.
Dansen om en finanslov I
slutningen af 2017 blev det igen relevant at tage Molinmodellen op af
værktøjskassen og støve den af til en ny analyse af spillet mellem de
danske politiske partier. Det drejede sig om finansloven for 2018.
Finansloven er vigtig. Ved den fastlægges statens budget
(oversigt over statens udgifter for den kommende periode), og det
vedtages, hvilke skatter der kan komme i spil til finansiering af
udgifterne. Grundloven udtaler sig om, at ingen udgifter kan afholdes,
og ingen skatter udskrives, uden med hjemmel i en lov. Det er altså de
folkevalgte politikere i det repræsentative organ, Folketinget, der er
udstyret med bemyndigelsen til at bestmme dette. Finansloven har
samtidig stor betydning for samfundets funktion. Der vil ikke kunne
udbetales lønninger til de offentlig ansatte i staten (og kommunerne,
der er afhængig af statslig finansiering), hvis der ikke på lovlig vis
er vedtaget en finanslov. Der var mange årsager til, at det
blev mere end vanskeligt at vedtage en ny finanslov i 2017. Der havde
lige været kommunalvalg, hvor Løkke Rasmussen regeringens støtteparti,
Dansk Folkeparti (DF) var gået tilbage. Et af regeringspartierne,
Liberal Alliance, gjorde det til et ultimativt kraf, at finansloven
skulle gennemføre skattelettelser.
Note:
Postindustrielt samf.: Det, der ofte også kaldes informations- og
servicesamfund, netværkssamfund, det senmoderne samfund. Det ses ofte
forbundet med nye identiteter og på det partipolitiske område overgang
fra interesse- og klassebaserede partier til partier, der også lægger
vægt på symbol- og værdipolitik. Det er også blevet kaldt overgang fra
en overvægt af magtpartier til et voksende indslag af "drømmepartier".
Senmodernitet kan ses som "mulighedernes samfund", hvor klassemæssig
fastlåshed er afløst af muligheder for social opstigning og
drømmerealisering. Men man kan også undertiden se udviklingen gå
baglæns igen, f.eks. med Socialdemokratiets vælgermæssige reetablering
de senere år. Samtidig ser man "drømmepartier" blive udsat for
realitetsterapi, så de begynder at sætte tingene op i regneark for at
få grund under fødderne. Molinmodellen
ovenover forsøger at indkredse nogle af de vigtigste faktorer, der
spillede ind omkring finanslovsprocessen i 2017. De ydre
faktorer spillede ind på den måde, at den nationalt traumatiserende
indvandring af et stort antal flygtininge/-indvandrere i 2015, hvor
mennesker spadserede på motorvejen i det sydlige Danmark på vej mod
København/Malmø, og mediebilleder af det stadig bragte sagen langt
frem i mange vælgeres bevidsthed. Samtidig var de ydre EU-grænser i
Middelhavsområdet under et betydeligt indvandringspres. DF var
under kommunalvalgkampen blevet udsat for vælgerkonkurrence fra det nye
parti, Nye Borgerlige, og man havde op til finanslovsforhandlingerne
spillet ud med krav om betydelige udlændingestramninger, bl.a.
stramninger, bl.a. stramning omkring familiesammenføring og hjemsendelser, som kunne bringe Danmark på kant med
flygtningekonventionen. DF kørte to af sine
yndlingssager i spil over for dels Liberal Alliance (velfærd og
offentlige udgifter frem for skattelettelser), dels over for den
liberalistiske fløj i Venstre, repræsenteret ved finansminister
Kristian Jensen (værn imod det, DF så som globaliseringens værste
virkninger: "Hæmninsløs indvandring" og øget ulighed som følge af den
globale kapitalismes hærgen). Der har samtidig været ret uerkendte
elementer af, hvordan nogle af toppolitikernes "kemi" fungerede i
forhold til hinanden.
Venstrre var under pres fra den stærkeste og mest toneangivende
danske interesseorganisation, Dansk Industri, som oplevede, at
arbejdsgivere var begyndt at beklage sig over mangel på arbejdskraft. Er globalisering
lig med en global superkapitalisme, der truer med at gøre velkendte
erhverv overflødige, og som skaber ulighed imellem de, der i forvejen
har meget og de, der har meget lidt? Og hvad med
den demografiske faktor?: Er globalisering lig med migrationer
(folkeflytninger) i stor stil, når folk forsøger at overkomme de
globale uligheder i livsvilkår ved at flytte sig fra de dårlige steder
til de gode steder (f.eks. nordiske lande med universelle
velfærdssystemer)? Globalisering kan italesættes på forskellige måder. Men disse forskellige diskurser
er også udtryk for - eller dække over - interesser. Den
lavtlønnede buschauffør kan frygte for, at rumæneren kommer og tager
jobbet. Det behøver den højtuddannede storbybo ikke at frygte. For ham
hende bliver det måske først aktuelt om et par årtier, når AI
(artificial Intelligence) og robotter har ryddet ud i servicejobbene. Politikernes perception (opfattelse)
af situationen kan blive mindst lige så afgørende for, hvilke
beslutninger der tages, som hvordan den faktiske virkelighed har set
ud. Det gælder indvandrerspørgsmålet, som ikke længere i den virkelige
Verden var et så presserende problem, idet indvandringen til EU
allerede var dykket kraftigt i løbet af 2016-17. Men det blev stadig
perciperet som et kæmpe problem. Eller politikerne har stadig kunnet
udnytte trægheden i tilpasningen af vælgerperceptionen af
indvandrerspøgelset til den "faktiske" indvandrer-issue..
DF fik imødekommelse på interessefaktoren igennem
velfærdsforbedringer (penge til ældre og sundhed). De var dog ikke
større, end at den offentlige sektors vækst i forhold til BNP-væksten
var af et begrænset omfang (imødekommelse af Venstres og Konservatives
interessefaktor).
Fordelingspolitisk case med anvendelse af medianvælgermodel og Molinmodellen.
Molinmodellen er typisk blevet anvendt til
analyse af fordelingspolitiske sager. Det er især i sådanne sager, at
man kan se hele det politiske spil med bagland, interesser og ideologi
udspille sig. Det kan f.eks. være skatte- og fordelingspolitik.
Af en nyere sådan case kan nævnes kampen om en
skattereform, som blev indledt med vedtagelsen af regeringsgrundlaget
for Venstre-mindretalsregeringen juni 2015. Ifølge regeringsgrundlaget
ønskede regeringen en nedsættelse af topskatten på 5 pct. Der skulle
også gives skattelettelser i bunden (altså til de lavere indtægter),
men her blev størrelsen af en nedsættelse af skatten ikke specificeret.
Dele af en skattereform skulle finansieres af
indførelsen af et kontanthjælpsloft (som blev vedtaget i foråret 2016).
Ideologien bag var Venstresloganet fra folketingsvalgkampen: "Det skal
kunne betale sig at arbejde".
Den europæiske asyl- og flygtningekrise kom
imidlertid på tværs. Udgifterne til indkvartering og
integrationsprogrammer voksede til et større mia-beløb, og DF-lederen
Thulesen Dahl erklærede, at der ikke på den baggrund længere er råd til
skattereform. Imod dette anførte tilhængerne af topskattelettelser i
Liberal Alliance, at det kunne man ikke acceptere. Skattereformen (jvf ovenfor om LA's økonomiske politik) var
en del af det regeringsgrundlag, som partiet havde godkendt som
grundlag for at være parlamentarisk støtte bag Venstre-regeringen.
Der var således lagt op til lidt af en gordisk knude
for Venstre-regeringen, en knude, der lader sig analysere ud fra de to
i overskriften nævnte modeller:
Hvad er baggrunden (bagland, ideologi, interesse) for DF's position og udmelding, og hvordan udformes politikken?
Hvad er baggrunden (bagland, interesse, ideologi) for Liberal Alliances
- og øvrige partiers - position og muligheder for indbyrdes
samarbejde (parlamentarisk faktor)?
CASE
Du er konsulent for en ressourcerig
politisk projektmager, som vil starte et nyt politisk parti, der skal
tage magten i Danmark ved at placere sig centralt i det politiske
spektrum.
Design en løsning, der består i, at det nye parti enten udformer et
værdigrundlag (program o.lign.) eller issues, der gør det muligt at nå
disse mål. Du skal endvidere tage stilling til:
-organisationens udformning – hvor hierarkisk eller flad skal den være?
- demokratisk beslutningstagning i partiet
- rekruttering af medlemmer og medlemspleje/-aktivering
- eksterne samarbejdsrelationer, herunder relation til medier og
PR-bureauer
|
▲
|
|
Indhold:
1 Partityper
2 Politiske skillelinjer
3 Regerings-
dannelse
4 Ministerier og porteføljer
5 Strøm og Molin
Medianvæl-
germodel
|