Det radikale Venstre (Find partiet på www) Det radikale Venstre er oprindelig rundet af de mere radikaliserede grupperinger af Venstre i det 19. århundrede. I 1884 begyndte dagbladet Politiken at udkomme. Grundlæggerne af dette blad, Edvard Brandes og Viggo Hørup, var to af de radikale lederskikkelser. Det nye blad blev hurtigt populært, især i København. Det dækkede nyhederne på en friskere måde end det andet venstreblad, Morgenbladet. Det vakte irritation og var medvirkende til bruddet mellem Det Danske Venstre under ledelse af Chresten Berg og Viggo Hørups Folketingets Venstre. De gik ofte under betegnelsen "Europæerne", fordi de lagde mindre vægt på de traditionelle danske og nordiske temaer og mere vægt på inspiration fra liberale ideer i landene syd for Danmark.. Herved grundlagdes en politisk bevægelse, der lagde vægt på at forstå de liberale ideer som ideer, hvor den enkeltes ret til at tænke og tro frit blev værdsat. Det var idealer, der blev sat højt af store dele af de bedrestillede lag i de større byer. Hørup blev udnævnt til minister i den Venstreregering, der kom til
ved systemskiftet i 1901, men han døde i 1902. Han blev bl.a.
kendt for udtalelsen "ingen over, ingen ved siden af Folketinget". Derved
understregede han den lovgivende forsamling som den øverste magtinstans i
samfundet. Figur 1: De Radikales andel af afgivne stemmer i pct af det samlede antal stemmer 1906 - 2015
Det radikale Venstre blev dannet i 1905. 8 rebelske Venstreparlamentarikere var utilfredse med partiets ændrede signaler i forsvarspolitikken. De stemte imod partiets politik i forsvarssagen og blev derefter ekskluderet. Herefter dannede de Folketingets Venstre, som gik sammen med Den radikale Klub i dannelsen af det nye parti. Det radikale Venstre kom dermed til at stå for en mere antimilitaristisk, neutralitetsorienteret linje i udenrigs- og sikkerhedspolitikken. Partiets første program talte om, at Danmark skulle erklære sig neutralt. Hær og flåde skulle reduceres kraftigt. Den økonomiske ulighed skulle formindskes, og der skulle gennemføres en mere effektiv kontrol med monopoler. Skattepolitikken skulle lægges om, så de større jordejere kom til at betale mere. Det kunne gøres igennem grundværdibeskatning. Man var her under indflydelse af økonomen Henry Georges tanker om jordrenten som en kilde til ulighed. Man ønskede også adskillelse mellem stat og kirke og forskellige sociale reformer. Oprindelig var partiet som det er fremgået forbundet med husmandsbevægelsen og progressive befolkningslag i byerne. Partiet kom til at befinde sig i midten af Højre-Venstre skalaen. Det sad i regering sammen med Socialdemokratiet fra 1929-1940. Partiet havde udenrigsministerposten (Peter P. Munch) og var medansvarlige for Danmarks neutralitetspolitik i 30'erne. Senere har man igen i perioder været støtteparti til eller været i regering sammen med Socialdemokraterne, sidst fra 1993 (SR-regering). Men partiet har også i perioder siddet i borgerlige regeringer (1968-71 og 1988-90). I dag er vælgergrundlaget mere skiftende og sammensat, men partiet bærer stadig et tydeligt præg af at være et progressivt, radikalt borgerligt parti med rødderne dybt forankret i den såkaldte kulturradikalisme, der går tilbage til Viggo Hørup og arkitekten og samfundsrevseren Poul Henningsen. Nyere kulturradikale personligheder er forfatterne Klaus Rifbjerg og Ebbe Kløvedal Reich. Det viser sig i dag igennem den tydelige markering af grønne synspunkter i miljøpolitik. I uddannelses- og kulturpolitik ligger partiet også til venstre i dansk politik. I
økonomisk politik må det placeres i midten som socialliberalt
parti, idet det prioriterer en
"ansvarlig" økonomisk politik med satsen på ligevægt på statsbudgettet og
betalingsbalanceoverskud højt. Èn af mærkesagerne har været reformer af
velfærdssamfundet. Velfærdssamfundet er blevet betragtet
som for stift og reguleret, så initiativet menes at være taget fra danskerne.
Der er en del incitamentøkonomisk tankegang. Ved nedsættelse af skat på
arbejdsindkomst formodes danskerne at ville arbejde længere tid.
Partiet har fra sluthalvfemserne gjort sig til
stærke fortalere for dansk deltagelse i 3. fase af ØMU. Arbejdsmarkedspolitik og grænser mellem arbejdsmarked og politisk system De Radikale har traditionelt været skeptiske over
for store organisationer og deres magt i samfundet. Da det arbejdsmarkedsretlige
system blev konsolideret i Danmark op igennem det 20. århundrede udtrykte
partiet skepsis m.h.t. rimeligheden af, at de store organisationer, f.eks. LO,
DA og deres underorganisationer kan sætte samfundet i stå igennem langvarige
arbejdsmarkedskonflikter. En overgang foreslog man at lade et system af voldgift
erstatte den frie konfliktret. Tanker om reformer af velfærdssamfundet I maj 2003 vedtog De Radikales hovedbestyrelse, at De Radikale skal gå ind for en afskaffelse af efterlønnen. Det var de liberale "fornyere" i partiet, der vandt en afstemning over de velfærdsorienterede. I efteråret 2003 skosede De Radikale partiet Venstre for ikke at have modet og viljen til at reformere velfærdssamfundet, bl.a. at gennemføre det, man så som det "nødvendige" opgør med efterlønsordningen, som på det tidspunkt kostede samfundet 23-24 mia. kroner. Hvis der skulle være råd til pensioner i fremtiden, sagde De Radikale, måtte man holde folk længere tid på arbejdsmarkedet. Dertil egnede efterlønsordningen sig ikke. Man forestiller sig hos de radikale, som det f.eks. blev formuleret i et interview med Marianne Jelved i A4, at man kan kopiere principperne fra pensionssystemet "over på andre dele af den offentlige sektor. De fleste danskeres pension består i dag af tre elementer. Et som er skattefinansieret – nemlig folkepensionen. Et element, som er en obligatorisk kollektiv forsikringsordning, nemlig ATP og arbejdsmarkedspensionerne. Og endelig et sidste element som er private individuelle opsparinger og forsikringer, som den enkelte selv kan tegne. Den opbygning har gjort pensionssystemet meget robust og internationalt anerkendt". (A4, 12.1.04) »Hvis nogle siger, at sundhedssystemet bliver mindre solidarisk med vores model, så vil jeg bare sige, at jeg ikke mener, at pensionssystemet er usolidarisk. Og dagpengesystemet er også solidarisk. Men det er usolidarisk, at nogle lader være med at betale til dagpengesystemet. Derfor har vi også foreslået et obligatorisk medlemskab af en a-kasse,« De Radikales
socialliberalistiske ideologi blev tiltrækkende for en del vælgere i en periode
i 00'erne, hvor mange
havde mistet tiltroen til "de store fortællinger" som progressive projekter,
hvad enten det drejede sig om socialismens ligheds- og solidaritetsfortælling
eller liberalisternes amerikanske drøm om individuel promovering og succes. I juni 2007 fik De Radikale ny formand. Margrete Vestager tog over fra Marianne Jelved. Det skete efter nogle meningsmålinger, der gav kraftig tilbagegang for De Radikale. Den nye formand fik anbragt sig i en mediemæssig og
parlamentarisk fordelagtig position op til valget i 2011. Det sikrede partiet et
godt valg med stor stemmefremgang. Vælgerne var godt trætte af ti års VK(O)
blokpolitik. Margrethe Vestager formulerede et alternativ, det "samarbejdende
folkestyre", en gammel radikal tanke, der blev taget frem og pudset af i moderne
form. Det skete bl.a. ved at lave en samarbejdsaftale med De Konservative.
Samtidig havde partiet indgået tilbagetrækningsreformen i foråret 2011, som vil
udsætte efterlønsordningen for en kraftig reduktion.
Det oprindelige radikale principprogram, der
bringes her uden indledningen. Indflydelsen fra Henry George's tanker ses i
jord- og husmandsspørgsmålet og grundværdibeskatningen.
Velfærdslinjen ses i skattepolitikken og i kravene om
sociale reformer. Programmet er
præget af det, der delte i forhold til Venstre, dvs
antimilitarisme og neutralitetspolitik.
Opretholdelse af et fungerende marked igennem monopollovgivning.
Der er krav om udvidede demokratiske rettigheder. Program for Det radikale Venstre.
Vedtaget paa Landsmødet i Odense
den 20. og 21. Maj 1905.
I.
Danmark erklærer sig vedvarende
neutralt. Danmark støtter og fremmer de hjemlige og Internationale
Bestræbelser for Fred og Ret, særlig ved Indgaaelse af Voldgiftstraktater. Hærens og Flaadens hovedopgave er som Grænse- og
Søpolitivagt at varetage Landets Neutralitetspligter. Militærudgifterne
nedbringes til hvad dette Formaal nødvendigt kræver. København erklæres for en aaben By. Den bestaaende Fæstning
nedlægges. II.
En Forfatningsforandring gennemføres i
Juni-Grundlovens Aand. Den privilegerede valgret til Landstinget afskaffes. I
vigtige Spørgsmaal gives Adgang til direkte
Folkeafstemning. Valgret indtræder med Fuldmyndighed. Fattighjælp ydet paa
Grund af sygdom og arbejdsløshed berøver ikke Valgret. Kvinder faar kommunale og
politiske Rettigheder lige med Mænd, Tyende lige med andre Borgere. En retfærdig Ordning af Folketingsvalgkredsene gennemføres
ufortøvet enten en Grundlovsændring eller ved Opfyldelse af Grundlovens Bud.
Fremtidige Ændringer i Valgkredsinddelingen sker efter faste Regler
Omvalgssystemet med kommuneafstemning indføres. En Ministeransvarlighedslov gennemføres.
De kommunale Raad vælges ved hemmelig Afstemning med lige
og almindelig Valgret og Forholdstal. Kommunernes Selvstyre udvides, særlig med Hensyn til
Beskatning og i Forholdet til Amtsraad og Regering. Byraadene vælger selv
Borgmestre. Hvor Kommunevælgernes Flertal forlanger det, skal vigtige Sager
forelægges aarligt Kommunestævne. Rang-, Titel- og Ordensvæsen afskaffes.
III.
Ved Paaligningen af de fornødne
Skatter en Formindskelse af den bestaaende Økonomiske Ulighed. Indkomst- og Formueskatten saavelsom den kommunale
Beskatning ændres med dette Formaal for Øje. Ejendomsskylden omdannes under til
Principperne for
Grundværdibeskatning. Naar offentlige Foranstaltninger medfører en Stigning af
Grundværdien, sikres der Kommune og Stat Andel i Værdistigningen. Arveafgiften gøres progressiv. Finanstolden paa de almindelige Livsfornødenheder og
Raastoffer nedsættes efterhaanden, indtil den ganske kan bortfalde. Beskyttelsestolden ophæves planmæssig gradvis med billigt
hensyn til bestaaende Erhverv. Overfor de Virksomheder, der er
faktiske eller retlige Monopoler, værnes Samfundets
Interesser, om fornødent ved Virksomhedernes Overtagelse af Kommune eller Stat. Der oprettes et Ministerium for Handel, Skibsfart,
Haandværk og Industri. IV.
Den bestaaende økonomiske Ulighed formindskes gennem en
planmæssig social Reformlovgivning.
Oprettelsen af selvstændige
Husmandsbrug fremmes ved Indførelsen af offentlig Arvefæste under betryggende
Brugsvilkaar. Lodderne gøres som Regel saa store, at de drevne som almindelige
Markbrug kan sikre Brugeren en økonomisk selvstændig Tilværelse. De
tilvejebringes ved Udstykning af Jord, som Stat og Kommune ejer eller indkøber
hertil. Ved Lovgivning om Len, Stamhuse og Fideikommisgodser sikres
Samfundets Interesse i Ordningen af Jordbesiddelsen og dets Andel i disse
Værdier. Der ydes Bidrag af Kommune eller Stat eller af begge i
Forening til Forsikring mod Arbejdsløshed. Lovgivningen om Ulykkesforsikring udvides til alle
Arbejdere i By og paa Land. Forsikring mod vedvarende Arbejdsudygtighed indføres. Staten gaar som Arbejdsgiver i Spidsen for en Begrænsning
af Arbejdstiden. Hvor Arbejdets Natur kræver det, begrænses Arbejdstiden ved
Lov. Tyendeloven ophæves og erstattes med en human Lovgivning. Loven om Alderdomsunderstøttelse forbedres. Det umiddelbare
Understøttelsesprincip bevares. Der indføres faste Minimumstakster. Statens Omsorg for forsømte Børn gennemføres i videst
muligt Omfang. Skærpet og mere omfattende sanitært Tilsyn med Boliger og
Næringsmidler tilvejebringes. Staten yder de frivillige Ædruelighedsbestræbelser virksom
Støtte. V.
Grundlovens Løfter om Retsplejen gennemføres. Adgangen til at bringe Administrationens Afgørelser for
Domstolene udvides. Krigsretterne omskabes. Deres Virksomhedsomraade
indskrænkes til militære Tjenesteforseelser. De gejstlige Retter ophæves. Straffelovgivningen bringes ved en gennemgribende
Forandring i Overensstemmelse med Nutidens Opfattelse af Forbrydelse og Straf.
Legemlige Straffe afskaffes. I den civile Lovgivning tilstræbes nordisk Fællesskab. VI.
Ved Statens Virksomhed for Folkeoplysning og Aandsliv
sættes som Maal at give alle lige Adgang til Kundskab og gøre alle delagtige i
vor Kultur. Det tilstræbes at bevare og udvikle den nationale Samfølelse med
vore Landsmænd udenfor Danmark. Aandslivets Frihed anerkendes paa ethvert Omraade. De bestaaende Rester af Censur afskaffes. I den offentlige Skole tilstræbes Enhedsskolen. En virkelig
Undervisningsreform i Folkeskolen gennemføres. Skolen unddrages det gejstlige Tilsyn. Folkeskolens Lærere
løses fra deres tvungne Forhold til Kirken. Det er Forældrene tilladt at fritage
deres Børn for Religionsundervisningen. Den fornødne Tid til
Religionsundervisning gives. Vejledende Tillidsmænd udgaaende fra Skolens egen
Kreds indføres. Forældrenes Indflydelse paa Skolen udvides. Frie Skoler kan
støttes af det offentlige, naar de staar Maal med den offentlige Skole og ikke
skønnes at fremme Klasseinteresser. Ved den videregaaende Udvikling af Valgmenighedernes Frihed
og Menighedernes Selvstyre muliggøres Overgangen til et frit Menighedsliv uden
Statens Indblanding. Rigsdagens Lovgivningsmyndighed paa det kirkelige Omraade
opretholdes. Borgerlige Embedshandlinger foretages af borgerlige Myndigheder.
|