|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ERHVERVSØKONOMI Regnskaber - fundamental regnskabsforståelse I praksis foregår en stor del af undervisningen i form af gennemgang af cases. Case om finansmarkedet herunder. En case kan f.eks. være en virksomhed, hvor man så ser på virksomhedens regnskaber, finansiering m.v. En case kan også være f.eks. Børsen, og hvordan den fungerer, dens opdeling i forskellige delfinansieringsmarkeder (teknologiaktier, industriaktier, etc.). Under virksomhedens omgivelser kan indgå f.eks. globaliseringen, og hvordan den økonomiske udvikling sætter rammer for virksomhederne. Du kan bruge nogle af linksene her på siden til at orientere dig videre om faget. FUNDAMENTAL REGNSKABSFORSTÅELSE Som eksempel er anvendt det næststørste bryggeriselskab i Danmark, Bryggerigruppen:
Omsætningen er en sammenlægning af virksomhedens salg i løbet af året.
Det er altså en lang række af pengeindtægter i årets løb, der lægges sammen
i resultatopgørelsen. Resultatopgørelsen er kort sagt en opgørelse af strømme af
indtægter og udgifter (omkostninger) i løbet af året. Balancen er en
opgørelse af beholdningen af værdier i virksomheden i slutningen af (ultimo)
året. Det er altså strømstørrelse (tallene ovenover i forhold til beholdningsstørrelse (tallene nedenunder).
Til vurdering af virksomhedens økonomi kan det være
hensigtsmæssigt at beregne forskellige nøgletal: Hvad er vi interesseret i
at vurdere?
Et regnskab er ikke nødvendigvis et "objektivt" dokument. Den, der har
skrevet det, har haft hensigter m.h.t., hvad det især har skullet vise.
Derfor gælder det om at nå ind bag disse hensigter og forstå, at regnskabet
udtrykker en diskurs, dvs det man vælger at sige om virksomhedens økonomi.
"Goodwill
5-20 år
Hvilken målgruppe for et produkt/serviceydelse (upscale/downscale/livsstile)? Brug f.eks. livsstilssegmenter
til at undersøge, om der er et marked for et produkt. Læg mærke til, at der
er fundamental forskel på B2B markeder (business to business, hvor
virksomheder sælger inputs til hinanden) og masseforbrugsmarkeder. Figur B: Livsstilssegmenter (Minerva) Når man vil afsætte et produkt, skal man være opmærksom på, hvad det er for et segment, der afsættes til. Der er forskel på at sælge Familiejournalen (rosa segment) og Euroman eller Eurowoman (blåt segment), Information/Politiken (grønt segment) eller Jyllandsposten/Børsen (blåt segment). Social klasse kan ligge bag kultur, levekårsforskelle og livsstilsforskelle.
Det påvirker forbruget. Der er forskel på at tage på "oplevelsesferie" og at
tage på "charterferie ved badestrand/swimmingpool".
Note: 1: Selvstændige med store virksomheder og funktionærer med mere end 50 underordnede samt selvstændige og funktionærer med akademisk uddannelse. 2: Selvstændige med større virksomheder og funktionærer med 11-50 underordnede med mellemlang teoretisk uddannelse. 3: Gårdejere med 0-3 ansatte, mindre selvstændige og funktionærer med 1-10 underordnede eller i stillinger, der kræver en vis oplæring. 4: Faglærte arbejdere, funktionærer uden underordnede samt husmænd. 5: Ikke faglærte arbejdere og specialarbejdere. Eksempelvis: Murearbejdsmænd. Disse kategorier kan sammen med livsstil være nyttige til at forstå f.eks. Carlsbergs markedsføring af øl i forskellige segmenter. Hvorfor er netop fodbold den sport, man sponsorerer (socialklasse, neostamme, det dramatiske elementer, det at være fælles om en koncentreret oplevelse foran fjernsynet eller på værtshuset/puben). Øl er noget forskelligt på forskellige markeder (det danske marked versus internationale markeder) → Forskellige måder at differentiere og markedsføre produktet på.
Figur C : Markedsformer og virksomhedsstrategier Markeder ændrer sig løbende. Det er ikke noget statisk og givent. Det afhænger bl.a. produktets livscyklus, hvordan markedet ser ud. Når nye produkter indføres, følger de ofte et såkaldt S-kurveforløb. I starten af dette S, er markedet åbent, og der kan være betydelig konkurrence: Markedet vokser, og der kommer løbende nye producenter/udbydere. Senere bliver markedet "konsolideret". Mange udbydere er konkurreret ud af markedet, og det vil ofte have udviklet sig i retning ad oligopol, duopol eller monopol. Omkostningsstrategi: Man prøver at køre på lave omkostninger/lav
pris. Figur D: Differentieringsstrategi v.h.a. faldende afsætningsfunktion Differentieringsstrategi betyder ikke, at man kan ignorere pris og
omkostninger, men man får indflydelse på, hvilken pris man sætter. Prisen
sættes der, hvor man maksimerer afkastet ved at sælge en enhed mere, i
forhold til omkostningen ved at sælge en enhed mere. I den røde
afsætningsfunktion ovenover kan man se, at hvis prisen sættes op, sælger
udbyderen en mindre mængde.
Ledelse i en global Verden
En virksomhed er en
organisation. Det er mere grundlæggende at sige, at den er en
organisation end at sige, at den har en organisation (jvf f.eks. Mintzbergs
modeller senere). Når man siger, den er en organisation, siger man dermed,
at der er visse strukturer, roller og gennemgående træk. Den er et socialt
system, der er delt op i delsystemer, f.eks. det økonomiske, det sociale og
det produktionsmæssige/tekniske system. Hvis vi siger, at virksomheden har
en organisation, lægger vi op til, at man kan være bevidst om, hvilken
organisation, man vil vælge i virksomheden. Det kan f.eks. være for at
"udvikle den". Hermed anlægger vi at strategiperspektiv på virksomhed og
organisation: For at nå bestemte mål vil det være hensigtsmæssigt, at
organisationen er indrettet på en bestemt måde. Organisationsudvikling søges
altså kombineret med mål og strategi. I en global verden skal der som regel
en ret kompleks strategi til for at nå målene.
|
Webers
bureaukratiidealtype De hierarkiske organisationer er beskrevet hos den tyske sociolog Max Weber. Han har analyseret bureaukratiet som det, han kalder en "idealtype", dvs en slags model, hvor væsentlige træk fra virkeligheden er isoleret, så modellen får "rene" træk. Det kan være en organisation som f.eks. den traditionelle funktionsopdelte linje-stabsorganisation. Den er hierarkisk opdelt med klart definerede kommandoveje og ansvarsuddelegering opad og nedad i niveauerne. Aktører antages at handle rationelt. Der er rationel og effektiv beslutningstagning, dvs der formuleres mål for organisationen, og man finder de mest effektive og rationelle (ofte "videnskabeligt" baserede) måder at nå målene på. Der anvendes meritkriterier (bedst kvalificerede) til udpegelse af folk til attraktive positioner. Roller og normer i organisationen er formelle, dvs skrevet ned skriftligt. Det fjerner usikkerhed m.h.t., hvordan man skal gebærde sig i konkrete situationer. Sagsbehandling er ofte skriftlig, så dens vej op og ned i hierarkiet kan følges. Det gør det lettere at placere ansvar for tagne beslutninger. |
Det er da dermed heller ikke mærkeligt, at de mest bureaukratiserede organisationsformer ofte hører industrisamfundet til, hvorimod informationssamfundet forsøger at reducere formaliseret organisation til et minimum, idet overdrevent bureaukrati kan være hæmmende for de opgaver, der skal varetages.
Typologien er opstået i organisationsteorien, der dels er en del af managementteorien, dels også en generel sociologisk disciplin om social struktur og forandring. Som en del af managementteorien (teorien om ledelse) beskriver typologien forskellige virksomhedsorganisationstyper. Den enkle struktur kan være f.eks. en en-mandsejet virksomhed. Mintzbergs pointe er, at de samme funktioner skal varetages, uanset om der er tale om en enkel struktur eller en stor vidtforgrenet virksomhed med mange afdelinger. Der skal udøves ledelse, hvis der er ansatte. Der skal tænkes strategisk, dvs: Hvad skal man gøre i de og de situationer i fremtiden? I den lille virksomhed kan ejeren gøre disse ting uden at tænke over, at han gør dem.
I den store virksomhed vil der være udviklet
særlige afdelinger, og virksomheden har en formaliseret struktur med regler
for, hvordan man kommunikerer med hinanden.
Det er ikke kun erhvervsvirksomheder, der indgår. De
virksomhedsspecifikke organisationstyper vil også kunne findes andre steder
i samfundet, f.eks. typisk i ministerier i centralforvaltninger. Og så er
der det såkaldte fagbureaukrati, der kan findes forskellige steder i
samfundet, f.eks. i konsulentvirksomheder, avisredaktioner, TV-kanaler,
museer, skoler, hospitaler og universiteter. Fagbureaukratiet er præget af
et større antal specialister med relativt ensartet uddannelsesniveau, der
står for ”produktionen” i virksomheden. Det kan f.eks. være et gymnasium,
hvor der typisk kan være 70 lærere med et ensartet uddannelsesniveau. De er
præget af faglig stolthed. Faget er deres levebrød, og de hæger om det
faglige renommé. De er autonome arbejdere, som sætter en ære i selv at
definere, hvad de laver, og hvordan det skal laves – uden indblanding fra
ledelsen. Ledelse ses som, om ikke af det onde, så noget, der tåles. Man
indrømmer, det kan være nødvendigt, at nogle står for visse administrative
funktioner, men det egentlige arbejde er det, de faglige specialister laver.
Det er organisationens kerneydelse, dens eksistensberettigelse. Derfor skal
ledelsen udøve sin ledelse med særlig omhu, så den ikke fører til konflikter
med det specialiserede fagpersonale.
Figurer F 1-5 : Mintzbergs organisationstyper
I fagbureaukratiet er de tekniske hjælpefunktioner små.
Det er på en skole eller et universitet det såkaldte TAP-personale
(Teknisk-administrativt Personale). Ledelsen er også lille og mere
strategiformulerende end normudstedende. Normudstedende ledelse vil et
sådant sted risikere at komme i karambolage med den ”demokratiske kultur” og
kollegialiteten blandt det specialuddannede faglige personale, hvad enten
det drejer sig om ingeniørerne eller arkitekterne i en konsulentvirksomhed
eller revisorerne i et revisorfirma.
I det klassiske industrisamfund skulle man have
effektive bureaukratiske organisationer til at styre tilrettelæggelsen af
arbejdet på samlefabrikkerne, der stod for masseproduktionen. Det kunne være
virksomheder med i hundredevis, ja, sommetider i tusindevis af ansatte. De
opererede under nogenlunde forudsigelige afsætnings- og produktionsforhold.
Når man først havde udviklet et produkt, der var sat i masseproduktion,
kunne man nogenlunde sikkert regne med, at det kunne holde sig på markedet i
en længere årrække. For at sikre et ensartet produkt måtte man have kontrol
indført i alle led i organisationen.
Derfor var bureaukratiet nødvendigt, fordi bureaukratiet have opbygget
effektive procedurer til at sikre kontrollen. Personalet, der kan være
relativt uuddannet eller med visse tillærte kvalifikationer, skulle ledes.
Det foregik ved hjælp af et hierarki af formænd, fabrikschefer,
afdelingsledere og direktører. Mintzberg kalder organisationstypen for
maskinbureaukrati. Det siger noget om den forudsigelighed og
effektivitet, der var nødvendig. Ledelse sker gennem formaliserede regler.
Ledelse sker top-down. Det er nødvendigt p.g.a. de opgaver, der skal løses.
Ledelsen tager strategiske beslutninger, som nedbrydes til taktiske
overvejelser på mellemlederniveau og ordrer og arbejdsinstrukser på det
lavere niveau. Organisationen er endvidere præget af stor arbejdsdeling. Den
giver effektivitet, fordi folkene på gulvet bliver "gode til deres arbejde",
når de har været igennem rutinerne et stort antal gange. Samtidig giver
arbejdsdelingen behov for koordinering.
I
denne organisation opstår der hyppigt forskellige kulturer i organisationens
forskellige led. Blandt arbejderne på gulvet opstår der en ”dem-os”
stemning. Der bliver stor afstand. Der er ”dem deroppe”, som man kun ser ved
festlige lejligheder, hvor der holdes skåltaler. Og så er der ”os arbejdere”
på gulvet. Sådanne kulturer kan blive så stærke, at de kan true
organisationens fortsatte eksistens, idet der kan ske det, at grupper i
organisationen modvirker det, ”de andre” (fejlagtigt?) opfatter som fælles
målsætninger.
Maskinbureaukratiet er følgelig ikke egnet til at
klare alle organisatoriske udfordringer. Udover problemet med dannelse af
antagonistiske kulturer blandt personalet kan der også opstå andre
problemer. Hvis man står over for skiftende markedsforhold og relativt
hurtige forandringer i omgivelserne, kan organisationstypen geråde ud i
problemer, fordi den får svært ved at omstruktureres, hvad der kan være
nødvendigt for at leve op til hastigt skiftende krav fra omgivelser, der
ændrer sig. For at klare dette problem, begynder man eventuelt at splitte
organisationen op i selvstændiggjorte enheder.
Den divisionsopdelte
organisation er født. Et eksempel på denne type er f.eks. NovoNordisk og
Novozymes, som begge er ejet af Novo Nordisk Fonden, men opererer som helt
selvstændige virksomheder under samme hat. Det gøres for i én forstand at reducere
kompleksitet .internt i insulinafdelingen.
Samtidig kan ledelsen af Novo Nordisk fonden vurdere
resultaterne i de selvstændige enheder hver for sig. Denne form for ekstern
styring af et resultatcenter er udtryk for formindsket kompleksitet i
forhold til en situation, hvor resultatcentret var en del af den samme
organisation med f.eks. mulighed for at optræde internt som bureaukratisk
interessegruppe.
I informationssamfundet begynder man at bryde de hierarkiske
organisationer ned. De er ikke længere funktionelt hensigtsmæssige i forhold
til de opgaver, der skal løses. En tidligere topdirektør for SAS, Per
Carlson, ville ”stille pyramiderne på hovedet”. For, som han sagde, det
kunne ikke nytte noget, at en serviceorganisation, hvor det afgørende for
succes var den daglige kontakt med kunderne, isolerede de bedst uddannede af
medarbejderne i lukkede kontorer, hvor de aldrig så kunderne. De vigtigste
medarbejdere var de, der havde kontakten med de mennesker, der skulle
serviceres. Derfor skulle hierarkisk ledelse nedbrydes. Der blev også brugt
for mange ressourcer på at sende formelle beskeder op og ned i hierarkiet og
til at sikre, at kontrol og ledelse fungerede efter de opstillede
forskrifter. Alle skulle ud i daglig kontakt med den rå virkelighed.
I en servicevirksomhed måtte man have en mere ”flad
organisationsstruktur”. De tanker greb hurtigt om sig – ikke alene i SAS og
andre erhvervsvirksomhed, men også i den offentlige sektor. Man begyndte at
fjerne skrankerne i kontorerne, så man kom mere i kontakt med de mennesker,
som man skulle servicere. Man forsøgte at nedbryde hierarkierne, hvad der
hurtigt viste sig ikke var særlig let. – Og måske var man også forud for sin
tid?
Under alle omstændigheder kan man sige, at det der var ved at ske, var,
at adhocratiet var ved at blive født. Men det blev en lang og meget sej
fødsel. Og der er de, der mener, at det overhovedet ikke er født endnu.
Adhocrati er afledt af det latinske udtryk ad hoc, der betyder ”til dette formål” og det græske ord ”cratos”, der betyder styre. Det er altså organisation – eller ikke-organisation - der er sat til at løse situationsbestemte og hastigt skiftende opgaver. Adhocratiet virker ikke ved ledelse og kontrol. Ledelse består i at formulere fælles mål og få organisationens medlemmer til at internalisere disse mål, så de arbejder ud fra dem. Organisationen er flad. Der er ikke mange formaliserede regler om ledelse. Hver medarbejder eller medlem af organisationen leder så at sige sig selv og arbejder dermed for at fremme organisationens mål.
Denne organisationstype findes typisk i informationssamfundet, hvor opgaverne ændrer sig hele tiden, fordi markeder og samfund ændrer sig.
En dansk organisationsteoretiker
Den danske organisationsteoretiker og erhvervsmand Lars Kolind
formulerede sine tanker og forsøgte at gennemføre dem i praksis, da han i
slutningen af 1980’erne blev direktør for høreapparatvirksomheden Oticon
(senere William Demant).
Det var på det tidspunkt en virksomhed, der tidligere havde været en
succesrig høreapparatproducent, der forsynede både hjemmemarkedet og
eksportmarkeder med høreapparater. Da Lars Kolind kom til, kørte den noget
på pumperne, så det var vanskeligt at opretholde et acceptabelt overskud.
Lars Kolind gik i gang med organisatoriske ændringer, der minder om
Mintzbergs tanker med adhocratiet. Hierarkiet og den traditionelle
arbejdsdeling skulle nedbrydes. Der skulle hurtigt indføres ny teknologi.
Alle medarbejdere blev udstyret med et rullebord og en computer. Væggene
mellem kontorerne blev fjernet, så alle kunne bevæge sig uhindret rundt i et
kontorlandskab med deres computer. Direktøren skulle også arbejde på denne
måde. Nye opgaver skulle meldes ud i EDB-netværket hver morgen, så alle,
uanset traditionelle faggrænser, kunne melde sig som interesserede. Ideen
var, at der skulle opstå nye forbindelser på kryds og tværs i
organisationen, så man ikke blev fastholdt i de traditionelle måder at gøre
tingene på. Organisationen blev kaldt ”spaghettiorganisation”: Hvis
man ville tegne et organisationsdiagram, kom det mere til at ligne en
portion spaghetti end den traditionelle hierarkiske organisation.
I en sådan organisation er den enkelte medarbejder vigtig. Det er en
medarbejder, som ikke skal ”ledes” i traditionel forstand gennem befalinger,
ordrer og regler, men som gør tingene af sig selv ud fra en interesse i at
være med i arbejdet for organisationens mål. Lars Kolinds erfaringer er
siden opbygningen af Oticonorganisationen blevet kendte ud over Danmarks
grænser, og han er blevet en flittigt benyttet foredragsholder.
Et eks. :
I går holdt jeg foredrag for mindre og mellemstore virksomheder i Sydjylland og på Fyn. Arrangementet var henlagt til noget så provinsielt som en skoletavle fabrik, Nordisk Skoletavle Fabrik i Kolding for at være helt præcis. Hvad i alverden skulle jeg der på den yderste mark i et industrikvarter nord for Kolding?
Men det var der en grund til. For på Nordager 26 mødte jeg et mystisk udseende kontor- og produktionshus med spir og kupler som ikke lignede noget andet nyt erhvervsbyggeri jeg har set. Jeg måtte være gået forkert. Det her kunne ikke være en skoletavle fabrik. Men det var det. Et eksempel på en virksomhed der har forandret traditionel fremstillingsindustri til ægte videnvirksomhed. NSF sælger ikke bare skoletavler - de indretter læringsrum (mening). De går ikke bare enegang til kunderne, men har partnerskaber med konsulenter, møbelleverandører og andre, som tilsammen kan levere de bedste og mest kreative læringsrum jeg har set (partnerskab). De arbejder i en fuldstændig flad organisation (32 medarbejdere og to ledere) i et dynamisk, fleksibelt og åbent miljø. De udnytter former, farver, lys og alt det andet der kan få medarbejdere til at arbejde sammen og være kreative (samarbejdende organisation) og værdierne var ikke til at tage fejl af.
Og så deler de deres hus med os andre. Samarbejdspartnere kan leje kontorer med adgang til alle faciliteter og husets konferencecenter udlejes på dagsbasis til møder og konferencer som den jeg deltog i. Så kan deltagerne jo benytte lejligheden til selv at fornemme hvad gode læringsrum er og hvad de betyder.
Det er unikt! Og personen bag virksomheden, Pia Thybo, synes at
være lige præcis den type leder for det 21. århundredes virksomhed, som
denne blog handler om. Besøg NSF på
www.nsf.dk eller endnu bedre i virkeligheden! Det kunne jo være at også
din virksomhed ville se hvordan et læringsrum skal indrettes… (Kilde:
Lars Kolinds blog)
Om det så er den fysiske udformning af virksomheden, er den præget af
postmodernistisk arkitektur, jf. citatet fra Kolinds blog ovenover. Det er
tilsyneladende ikke nødvendigt med regler. – Eller det er i hvert fald ikke
noget, man taler om. ”Regler” er internaliseret i medarbejderne som
åndelig-moralsk fællesgods. Vi er næsten tilbage i Tönnies’ mekaniske
solidaritet. Medarbejderne har de fælles værdier i sig. Ledelsen
behøver ikke ”lede” ved at give ordrer, men udelukkende ved at inspirere og
få det sociale fællesskab til at fungere.
Det er ikke kun, erhvervsorganisationer der efter Lars Kolinds mening
skal udsættes for Kolindkuren, det 21. århundredes kur imod bureaukratiseret
organisation. Den kan sættes ind i alle områder af samfundet, f.eks. de nye
kommuner:
Hvis jeg var borgmester eller kommunaldirektør i en af de nye kommuner
ville jeg vælge en afdeling ud og motivere alle medarbejdere til at få sig
et bijob i kommunen (inden for almindelig arbejdstid). Alle kan jo få tid
til at lave noget andet ved siden af jobbet; tænk hvis du fik tilbud om en
opgave 14 dage på New Zealand - hvis du altså havde tid. I så fald kan alle
mennesker få tid…
Bijobbet skal være i en anden afdeling eller uden for det område man er ansat i. Det har to fordele: 1) Medarbejderen oplever en ny side af kommunens arbejde og bliver derfor mere åben over for andre og nye ting, og 2) Medarbejderen kan inspirere de folk han eller hun nu skal samarbejde med fordi han eller hun kommer udefra - og vedkommende bliver sandsynligvis også selv inspireret. Det skaber en samarbejdende organisation og det virker …..(www.kolindkuren.dk)
Vi skal hele tiden rykkes op med rode og sættes i nye situationer, så vi kommer til at prøve at lave tingene på nye måder. Det er et spørgsmål om at udvikle en ny arbejdslivskultur på arbejdspladsen.
”Det
grænseløse arbejde” - En bagside af medaljen? De møder store krav i arbejdet, men har også stor indflydelse og stor kontrol. De har på mange måder et udviklende arbejde. Men de arbejder samtidig under vilkår, som gør, at de har svært ved at sætte grænser for deres arbejde, og at de ikke kan slappe af fra arbejdet, når de har fri. De løser således oftere arbejdsopgaver, tjekker mails eller lignende uden for normal arbejdstid. Og de er i højere grad stressede, den arbejdsbetingede følelsesmæssige udmattelse er mere udbredt, og der er flere der sover dårligere - sammenlignet med deres kolleger med en normal arbejdsuge. Desuden viser undersøgelsen, at omkring 40 pct. af medlemmerne har grænseløst arbejde i et eller andet omfang, og at der er en meget stærk sammenhæng mellem graden af grænseløshed i arbejdet og forekomsten af stress. Jo mere grænseløst arbejdet er, jo større er forekomsten af stress. I værste fald kan man på sigt frygte, at der her er tale om en gruppe af medlemmer, der er i risiko for at brænde ud. (Finansforbundet: Grænseløst arbejde og udbrændthed. Referat af en undersøgelse. www.finansforbundet.dk) |
Luhmanns systemteori – projekt- og teamorganisation
Den tyske sociolog Niklas Luhmann har i sin bog
”Soziale Systeme”, ”Sociale Systemer” (1984) beskrevet, hvordan samfundet
udvikler sig henimod en stadig mere kompleks form. Han er dermed
teoretikeren, der kan være med til at formulere grundlaget for organisation
i det senmoderne samfund. Det har f.eks. Lars Quortrup benyttet sig af i
hans teorier om den lærende organisation. Det er den organisation, der
tilpasser sig omgivelserne i en konstant refleksiv læreproces. Det sker
med IT og netværksorganisering fra 1970’erne og frem. Adhocrati,
spaghettiorganisation o.lign. organisationstyper vinder frem.
Luhmanns tillidsanalyse udkom i 1968 med værket Tillid – en mekanisme
til reduktion af social kompleksitet. Tillidsanalysen udkom således før
det teoretiske hovedværk Soziale Systeme i 1984. I tillidsanalysen
definerer Luhmann først og fremmest sociale systemer som handlingssystemer.
For det andet er begreber som bl.a. begrebet iagttagelse endnu ikke
indtrådt i hans forfatterskab ved udarbejdelsen af tillidsanalysen. Endelig
arbejder Luhmann i tillidsanalysen ikke med antagelsen om sociale systemers
selvreferentielle eller autopoietiske lukning omkring sig selv.
Luhmanns teori er en omfattende systemteori, der er funderet i
analogier om biologiske systemers overlevelsesbetingelser. Det er beskrevet
med begrebet autopoiese (selvopretholdelse), hvordan biologiske mekanismer
har systemer til at opretholde sig selv. Man har f.eks. som menneske et
immunsystem, der sikrer imod, at sygdomme tager livet af en. Hvis man er
truet, går adrenalinproduktion i gang, der gør, at man er parat til flugt
eller til at forsvare sig. Biologiske systemers selvopretholdelse viser sig
på mange måder. Luhmann overfører nu dette som en analogi til sociale
systemer. De vil også have mekanismer til sikring af deres overlevelse.
Ifølge Luhmann bruger vi tillid til at reducere kompleksitet med. Når to
mennesker står over for hinanden i en social interaktion, så er mulighederne
for fortolkning af hinanden og for handlemuligheder uendelige. Det er
nødvendigt at reducere disse muligheder. Kompleksiteten i den mulige sociale
handling skal indskrænkes. Ellers skaber det for meget usikkerhed. Gennem
tillid skabes forventninger til fremtidig adfærd. Man bringer sig inden for
den andens kommunikative rækkevidde gennem tillid.
Samfundet differentieres i et stigende antal systemer. De består ikke af
mennesker, men af kommunikation. De holder sig i live ved at skabe egne
meningsuniverser og ud fra fortolkning af disse at kommunikere med andre
systemer. I det moderne samfund er mængden af information steget eksplosivt,
og mulighederne for kommunikation er tilsvarende øget. Det forøger samtidig
kompleksiteten, så vi hele tiden tvinges til at vælge til og fra, fordi vi
ikke kan håndtere det hele. Virksomhedens organisation er en metode til
kompleksitetsreduktion. Gennem samling af organisatoriske ressourcer kan
virksomheden styrke sig i forhold til omgivelserne. Man kan imidlertid også
ønske at øge kompleksiteten, som NovoNordisk f.eks. gjorde det for nogle år
siden, da Novozymes blev udskilt som en selvstændig virksomhed.
En organisation kan således udvikle en given iagttagelsesoptik, dvs måde
at se verden på, men samtidig så tvinger den øgede informationsmængde og den
stadig mere komplekse kommunikation den til at være åben over for
alternative iagttagelsesoptikker. Den skal konstant kunne skifte fokus.
Traditionelt har det at drive virksomhed f.eks. drejet sig om at få sorte
tal på bundlinjen. I dag tvinges virksomheder til at nå målet ved samtidig
at forholde sig til moralsk-etiske spørgsmål, f.eks. hvordan man belaster miljøet eller
behandler medarbejdere og kunder. Hvis en virksomhed eksempelvist leder
efter en underleverandør og ud fra en omkostningsoptik vælger den billigste,
havner man måske i et problem, der hedder børnearbejdere i et u-land eller
dårligt arbejdsmiljø på anden vis. Her kunne man i stedet have valgt en
iagttagelsesoptik, der hedder: Hvordan lave forretning i en global verden
med de hensyn, der nødvendigvis må tages? - og så villle man måske i stedet
tage udgangspunkt i en iagttagelsesoptik, der hedder: Hvordan tilpasser vi
virksomheden til FN's
global compacts menneskeretskomponent eller dens
miljøkomponent?
Samfundet er som sådant polycentrisk hos Luhmann. Der er ikke nogen kerne
eller nogen enhedsværdi noget sted. Det er nok kendt for de fleste, at der
har været en betydelig debat i Tyskland om denne systemteori, hvor bl.a.
Jürgen Habermas er gået i brechen for, at der må gælde nogle fælles
humanistiske værdier.
Luhmann siger, at samfundet som overordnet system differentieres mere og mere i undersystemer. Der er ingen overordnet styring, når man er nået frem til det polycentriske samfund. Samfund er både evolutionære og kontingente, dvs de er historiske strukturer, der kunne have været anderledes end det, de er blevet til. Samfundets udvikling i retning mod stadig højere kompleksitet hænger sammen med stigende kompleksitet i omgivelserne.
I det hyperkomplekse samfund udvikler organisationer sig ideelt set væk fra bureaukrati og henimod netværk. Man organiserer sig typisk i teams. Ledelse er blevet til "team-ledelse". Man tror så, man har fundet de vises sten, men ofte kommer man til at indrømme, at nissen er flyttet med. Rutinerne indfinder sig på ny, og man må til at "genopfinde" sig selv forfra.
Figur G : Nonakas projektgruppeorganisation for en vidensøkonomi
Kilde:
Ikujiro Nonaka: A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation.
Organization Science, feb. 1994.
Når det f.eks.
gælder Nonakas projektgruppeorganisation, jvf figuren ovenover, så er ideen
i denne, at viden genereres i organisationen gennem overlappende
projektgrupper og teams, som er skiftende og løst organiseret på baggrund af
virksomhedens bærende vision og ide. Det er et grundsynspunkt, at enhver
organisation befolkes af mennesker, som har en masse tavs (tacit)
viden. Organisationen skal udformes, så den bliver i stand til at mobilisere
den tavse viden, så den kommer til at indgå i skabelsen af en "vidensspiral".
Det sker igennem virksomhedens socialisationsprocesser, der er i gang såvel
ved kaffemaskinen som ved arbejdsbordet. Der sker igennem kombination af
gammel viden og ny viden. Det er ifølge Nonaka en "dynamisk
vidensdannelsesproces", der bringer denne form for organisatiorisk
vidensproduktion langt ud over et traditionelt læringsbegreb.
Udgangspunktet er, at vi ved langt mere, end vi umiddelbart
tror og giver udtryk for i ord og tal. Ord og tal er kun toppen af et
isbjerg. Tavs viden omfatter både kognitive og tekniske elementer. De
kognitive elementer er betydningsfulde, idet det drejer sig om mentale
modeller, som mennesker bruger til at forme modeller af den verden, der
omgiver dem. Det sker igennem frembringelse og manipulation af analogier i
bevidstheden. Det omfatter skematiske rangordener, paradigmer, trossætninger
og synspunkter, der hjælper individet med at give perspektiv på Verden,
hvorved det bliver muligt for individet er definere og percipere verden. Det
er denne tavse viden, man mener kan genereres frem og oparbejdes i spiraler
af organisatorisk viden, hvad der vil være afgørende for, at forskning og
udvikling og produktinnovation kan sparkes videre.
Virksomhedens omgivelser:
Det offentlige, ex. påvirkning via skattepolitik, miljøregulering,
uddannelse og arbejdsmarked
EU: Sætter betingelser via standarder og normer på det indre marked.
Harmoniseringsdirektiver, der følges op af nationale love.
Omgivelser omkring virksomheden: Hvilke clusters
(virksomhedsklynger) indgår den i i lokalt, regionalt og nationalt miljø?
Her kommer globaliseringsaspektet ind.
Porters femkantsmodel kan komme ind i billedet. Det samme kan
diamantmodellen,
der siger noget om, hvad det efter Porters opfattelse er for elementer,
der indgår i at skabe samfundsmæssig konkurrencedygtighed i clusters af
virksomheder. Staten kan proaktivt gå ind og påvirke betingelserne. Det
gør den danske stat. Der er som led i erhvervspolitikken blevet
identificeret såvel
kompetenceklynger, nationale klynger, som
regionale klynger af virksomheder, der kan anspores til udvikling
som del af globaliseringen.
Figur H: Porters diamantmodel (Competitive advantage of Nations)
Efterspørgselsforholdene spiller en rolle, f.eks. krævende
forbrugere. Hvordan får man sådan nogle? Det gør man f.eks. via
uddannelsesniveau, højt indkomstniveau, forbrugerbeskyttelseslovgivning,
høje standarder af medier og ytringsfrihed, etc.
Faktorbetingelserne er vigtige, og det drejer sig ikke i første
række om adgang til råvarer. Det spiller efterhånden i en åben globaliseret
økonomi en underordnet rolle. En vigtig pointe hos Porter er, at faktorerne
ikke arves, de skabes, f.eks. i form af et godt uddannelsessystem, god
infrastruktur, etc.
En anden vigtig problemstilling, når man ser på
interessentgruppemodellen er shareholder value betragtningen over for
stakeholderperspektivet. Her menes ofte, at udviklingen har været præget af
en bevægelse fra det første henimod det andet. Stakeholderinteressens
varetagelse kan dog let forenes med en langsigtet varetagelse af det første.
Det hænger naturligvis også sammen med virksomhedens ejerforhold og
offentlige reguleringer i det hele taget. Stakeholderperspektivet kan også
anskues som et
normativt perspektiv på virksomheden.
Det følgende handler om kapitalmarkedet: Hvordan skaffes kapital til investeringer i en
markedsøkonomi? Hvordan anbringes forsikringsopsparing?
Hvilke typer af kreditter
formidles af banker?
Hvordan udvikler rente og aktiekurser sig - og hvorfor?
Og så videre....
Børsen er kun én type af finansiering, men økonomer interesserer sig meget
for, hvad der foregår på børserne, fordi kursbevægelserne kan påvirke den reale
økonomi. Hvis der prikkes hul på en aktieboble, kan store pengebeløb så at sige
forsvinde ud i den blå luft, og det påvirker naturligvis de mennesker, der havde regnet
med at eje de pågældende værdier. Hvis det drejer sig om forbrugere, vil de måske
nedsætte deres forbrug og øge deres opsparing, fordi de føler sig truet af de dårlige
tider. Hvis det drejer sig om virksomheder, vil de opleve et tab i deres aktivmasse.
Derfor kan børskrak sprede deres virkninger som ringe i vandet. Og børsopgange vil
omvendt kunne føre til fremgang i forbrug, investeringer og vækst. Det så man i
sluthalvfemserne frem til 2000, hvor bl.a. Nasdaq teknologiindekset i New York dykkede
kraftigt efter nogle voldsomme stigninger i perioden forinden.
Et aktieindeks er en gennemsnitsberegning af kursudviklingen for en
række aktier. Ved at gå ind på
linksene, vil man kunne se
udviklingen i OMXC20,
dvs Københavns Fondsbørs indeks, de tyve mest omsatte aktier på Københavns Børs, Dax,
Deutsche Aktienindex, de mest omsatte aktier i Frankfurt, Dow Jones, de mest omsatte
industriaktier i USA, etc. Herved kan man danne sig et skøn over optimismen/pessimismen i
den økonomiske udvikling i disse områder.
I dag er de internationale aktiebørser så forbundet, at det, der sker i New York, som pt er det førende finanscenter, plejer at smitte af på resten af verden minutter efter. Hvis man derfor vil følge løbende, hvordan det går med f.eks. mange af de danske aktier, danske investeringsforeninger, etc, så kan man ved at følge udviklingen i Nasdaq og Dow Jones hvert tiende minut i disse børsers åbningstid (forskudt 6-7 timer fra dansk tid), se relativt præcist, hvordan det vil gå. Der kan også på linket til Nasdaq og Dow Jones søges på enkelte aktier. Så får man tal for virksomhedens økonomi og aktiekursudvikling.
Langsigtsvurdering af aktiekurser og aktienøgletal
I aktieanalyse benytter man sig hovedsagelig af en eller flere af følgende metoder, som man kan anvende hver for sig eller blande sammen. Der er naturligvis en snæver sammenhæng imellem dem:
1. AKTIENS BAGVEDLIGGENDE KAPITALVÆRDI (virksomhedens indre værdi)
2. KONJUNKTUR- OG MARKEDSANALYSE (forhold i virksomhedens omgivelser, der påvirker indtjeningen). Heri indgår også fremtidsperspektiverne for virksomheden og dens branche. Er det IT eller bioteknologi, har man i de senere år vurderet fremtiden meget positivt, så dette har betydet mere end indtjeningen. Man kan også sige, at forventningerne har gået på den fremtidige indtjening
3. TEKNISKE ANALYSER OG SPEKULATIVE ELEMENTER ("indbyggede" tendenser i kursudviklingen)
Kapitalværdialanalyse
Kursen på den enkelte virksomheds aktier påvirkes naturligvis først og fremmest af de træk i udviklingen i virksomhedens økonomi, som bestemmer størrelsen af den indre værdi.
Man vil derfor se på størrelsen af egenkapitalen. Når man er aktionær, ejer man jo en forholdsmæssig del af egenkapitalen. Det er så også det, der kaldes den indre værdi af aktien. Den defineres ved størrelsen af egenkapitalen i forhold til aktiekapitalen. Dens fremtidige størrelse bestemmes af udviklingen i egenkapitalen, dvs størrelsen af virksomhedens kapital, de årlige overskud, og hvor store andele af disse overskud, der akkumuleres som reserver (opsparede overskud).
Et enkelt eksempel kan belyse tankegangen. En virksomhed har udstedt 10.000 aktier af en værdi på hver 100 kr. Det er altså en aktiekapital på 1.000.000. Hvis egenkapitalen i virksomheden er 2 mio kr, så skal hver aktie teoretisk have en kurs på 200. Det vil være den kurs, der svarer til de indre værdier:
Indre værdi: 2 mio(egenkapital) * 100/1 mio(aktiekapital |
Teoretisk aktiekurs: 200 (for 100 kr.'s aktie), 2 kr for 1 krones aktie
Hvis egenkapitalen stiger til 3 mio, fordi der ophobes overskud på 1 mio, bliver den teoretiske aktiekurs: 300 for en 100 krones aktie eller 3 kr for en trekrones aktie. Hvis virksomheden nu foretager en nyudstedelse (emission) af aktier, skal en større aktiekapital nu divideres op i egenkapitalen. Aktiekursen vil derfor blive mindre. Derfor vil man da også tilbyde de eksisterende aktionærer nogle af de nye aktier som såkaldte fondsaktier gratis eller aktier til favorabel kurs.
I virkelighedens verden er det mere kompliceret at angive, hvad en kurs på en aktie bør være, fordi det i praksis kan være svært at vurdere de reelle værdier i virksomheden. Den reelle egenkapital har måske en anden størrelse, fordi aktiver (bygninger, maskiner, varelagre) er vurderet for højt eller for lavt i forhold til den faktiske handelsværdi i det bogførte regnskab.
Der er også andre faktorer end evt. skjulte værdier i regnskabet, der kan påvirke kursen i den virkelige verden. Det er ikke mindst udsigten for virksomhedens overskud fremover. Hvis man regner med stigning i overskuddet, så vil aktiekursen alt andet lige stige. Derfor er vigtige nøgletal overskuddet sat i forhold til egenkapitalen (egenkapitalforrentning) og sat i forhold til aktiekapitalen (earnings per share/resultat pr aktie).
P/E-værdien (Price/Earning) står for Price (Pris for aktien, dvs kurs ganget med akties nominelle værdi) i forhold til earning (indtjening/overskud).
Den sætter altså pris i forhold til overskud. Det svarer næsten til, at vi sætter penge i banken (pris = bankindeståendet. Indtjening = rente). En p/e-værdi på 20 "svarer" altså til en bankrente på 5 pct.
Man ser ofte finansanalytikere sammenligne P/E-værdier internationalt for firmaer i samme branche for at se, hvor aktier er "billige", og hvor de er "dyre". Det skal man være forsigtig med. P/E-værdierne kan være påvirket af skatteregler.
Konjunktur- og markedsanalyse
Det kan være svært at vurdere overskuddets udvikling i fremtiden. Man må se på flerårige budgetter, som kan være højst usikre. Man må se på investeringer i forskning og udvikling. Og man må se på, hvordan markedet for virksomhedens produkter udvikler sig.
Aktieindekset er en gennemsnitsberegning af aktiekurserne, hvor de enkelte aktier er vægtet efter størrelse. Og det bestemmes af udviklingen i samfundsøkonomien. Her spiller de internationale økonomiske konjunkturer en rolle. Erhvervsklimaet spiller en rolle. Det danske KFX-indeks bygger på de tyve mest handlede aktier på den danske fondsbørs.
Endelig påvirkes aktiekursen af tendensen i forbrugernes præferencer. Hvis trenden går i retning af virksomhedens produkter, så vil det påvirke kurserne opad.
Tekniske analyser
Når man ser på aktiekursernes udvikling, kan man se, at de har tendens til at bevæge sig op og ned over længere tidsrum. Det vil sige, at hvis man i lang tid har været på en opadgående bølge, kan man forvente, at den brydes på et eller andet tidspunkt. Man går fra Bull (tyr) marked til Bear (bjørne) marked.
Teknisk analyse går ud på, at man forsøger at afdække de matematiske egenskaber i regulariteten i kurvens bevægelser op og ned. Dermed formodes det, at man kan forvente en nedadgående bevægelse på et bestemt tidspunkt, der svarer til, hvornår den kom de tidligere gange.
Det er naturligvis det rene humbug og matematiske latin. Men da der også er en del psykologi i aktiemarkedet, kan man ikke helt afvise, at markedsdeltagerne reagerer med visse forventelige lemmingeffekter indbygget. Det er da også det, der er baggrunden for anvendelsen af ordene "bear"- og "bull"-markeder. Vi er ude på dyrepsykologiens overdrev. Mange vil gerne springe på og være med i et bull-marked. Det forstærker bull-markedet. De fleste ved, at de skal springe af igen. Når mange gør det, sætter det et bear-marked igang. Hvis man spiller kortsigtet på børsen, er det vigtigt at lære at springe af i tide. Det er imidlertid vanskeligt at vide, hvornår det rette tidspunkt er. Hvordan kan man se det? Her gør en ejendommelig psykologi sig gældende, der undertiden kan nærme sig massepsykose: Børsspillerne ved, at et marked ikke for længe ad gangen kan hæve sig for meget væk fra de underliggende kapitalværdier og realismen i fremtidsforventningerne. Derfor vil nogle dages stigning på et tidspunkt føre til et fald.
Det er sket flere gange, at et bull-marked har varet "for længe". Et historisk eksempel er det berømte børskrak i Wall Street, New York, i 1929. I 1987 kom der igen et krak, der var omtrent lige så stort - men kun på det korte sigt, jvf log.skala diagrammet over Dows udvikling. At et bull-marked har varet for længe, kan f.eks. ses på, at P/E-værdierne er kravlet opad i lang tid og har nået en historisk kulmination. Så er prisen på aktierne blevet urealistisk høj i forhold til indtjeningen på dem.
Et bull-marked kan blive kunstigt forlænget af de finansieringsmuligheder, der er for aktiekøb. I både 1929 og 1987 blev en stor del af aktiekøbene foretaget for lånte penge. Det kan bevirke, at aktiespekulanters fallit kan føre til fallitter også i kreditinstitutioner, som er forbundet med spekulanterne i lånearrangementer. Bølger af fallitter i kreditinstitutioner kan føre til økonomisk recession, når kreditinstitutionerne forsøger at dække sig ind hos deres debitorer. Og denne økonomiske recession kan dermed forstærke det bear-marked, der kommer efter krakket.
AKTIEANALYSE
Kilder til aktieanalyse er virksomhedsregnskaber, som man for aktie- og anpartsselskaber kan fås hos selskabsstyrelsen, der er en offentlig styrelse under Ehvervsministeriet. Der skal betales for en kopi af et regnskab. Mange virksomheder har regnskabstal liggende på deres hjemmesider. Endelig findes der store mængder regnskabstal hos Euroinvestor. Her klikkes på aktieindeks, f.eks. KFX eller KVX og derefter links til de enkelte virksomheder og nyheder om dem.
Hvad skal man interessere sig for i regnskabstallene?
Kurs/indre-værdi måler kursen i forhold til den indre værdi. Kursen divideres altså med den indre værdi.
Den indre værdi måles således:
EGENKAPITAL (Aktiver - gæld) * 100 / AKTIEKAPITAL |
Dette kaldes også den bogførte indre værdi, fordi beregningen bygger på de tal, der står i regnskabet i årsberetningen. Her står der f.eks., hvad de fysiske anlægsaktiver (bygninger, maskiner, grunde, m.v.) og omsætningsaktiver (varelagre, pengetilgodehavender, m.m) er værd. Der er tale om skønnede værdier. Reelt kan den indre værdi af en virksomhed altså være anderledes, end det fremgår af regnskabet.
Det er naturligvis denne reelle værdi, som Børsinvestorerne forsøger at vurdere med den pris, de er villige til at betale for aktien. Kurs/indre værdi udtrykker netop Børsinvestorernes vurdering af aktien. Er tallet større end 1, vurderer de virksomheden som mere værd end "på papiret".
Svarer egenkapitalens værdi til aktiekapitalen, vil aktieejerne i tilfælde af virksomhedens likvidering få deres penge tilbage til pålydende værdi.
Er kurs/indre værdi større end 1, kan det skyldes, at der er skjulte reserver i virksomheden. Det vil sige, at aktiver/egenkapital er undervurderet i regnskabet. Det kan også være Børsen, der har for optimistiske forventninger og dermed driver kursen op i et for højt niveau.
Overskud/egenkapital viser forrentningen af den investerede kapital, egenkapitalen (egenkapitalen = aktiver - gæld). Nettooverskuddet anvendes, dvs overskud efter skat.
Resultat efter skat * 100/Egenkapital |
Price earning viser, hvad en køber af aktien betaler i kroner for at få andel i én krones overskud. Det svarer til aktiekapitalens pris ved dagens kurs divideret med overskuddet:
P/E : Dagens kurs * nominel aktiekapital / Overskud |
Hvis tallet er 10, betaler man 10 kr for at være med til at råde over 1 kr i overskud i virksomheden.
Tallet kan også beregnes for den enkelte aktie. Så sættes aktiens pris altså i forhold til overskud pr aktie (overskuddet divideret med antal aktier).
©Gregers Friisberg
INVESTERINGSSPIL. Laves enkeltvis eller i grupper. Tast aktier ind efter kurser i børslisten (evt på epn.dk). Cursoren kan bruges inde i regnearket til at komme frem og tilbage mellem kolonner og rækker. Når I er færdige, eksporteres til excel, øverste menubjælke (det grønne x ikon). Endelig gemmer I excelfilen med jeres data på jeres lokale harddisk eller diskette. Så er den klar til næste gang, I skal taste nye kurser ind.
Optimal Price Prisoptimumopg. En case - ny virksomhed .
|
www.GF.dk 10-02-08