Denne
side handler om økonomisk politik, dvs formulering af økonomiske målsætninger og
anvendelse af midler til at nå målsætningerne. Målsætningerne kan f.eks. være: lav
arbejdsløshed, bæredygtig økonomisk vækst, balance i udenrigshandel, lav inflation,
balance på de offentlige budgetter, etc. Midlerne til at nå målene kan f.eks. være
finanspolitik og pengepolitik.
I de senere år har der i forbindelse med diskussionerne om globaliseringen været interesse for,
hvordan økonomierne er forbundet med hinanden. Vi kan ikke uden videre regne
med, at vi kan føre uafhængig økonomisk politik i Danmark.
Figur 1: Keynes-modellen over de økonomiske sammenhænge
Den samlede produktion/varer og tjenester til rådighed Y (BNP) +Im efterspørges altså af C + I + G + Ex. Man
skriver den såkaldte nationalregnskabsligning (forsyningsbalance) således: Y
+ Im = C + I
+ G + Ex
Finanspolitik, pengepolitik, indkomstpolitik og
strukturpolitik findes nok
stadig, men deres virkninger er svagere eller anderledes end tidligere, da
man i højere grad i den enkelte nationalstat kunne føre en politik, der
satte ind imod de økonomiske problemer, jvf f.eks. oversigten over
de klassiske Keynesinspirerede mål og
midler i den økonomiske politik i figuren herunder.
Figur 2: De "klassiske" remedier: Finans- og pengepolitik
En finanspolitiske lempelse kan f.eks. bestå i, at staten bruger 1/2
milliard kroner mere på ældrepleje eller hjemmehjælp. Når staten agerer
sådan, har det nogle virkninger, som kan undersøges ved at følge
pengestrømmene rundt i det økonomiske kredsløb, jvf figur 3. Det kunne også
være en skattelettelse og/eller en øgning af overførselsindkomster (f.eks.
arbejdsløshedsunderstøttelse, bistandshjælp m.v.) Det stimulerer
økonomien. En pengepolitisk lempelse kan f.eks. være en nedsættelse af
renten, så det bliver billigere at låne penge. Det stimulerer
investeringerne.
Figur 3: Det økonomiske kredsløb med ekspansiv finanspolitik
Med stigende globalisering, bliver udlandet vigtigt for, hvad der sker.
Afhængigheden af udlandet gør, at finanspolitikken og pengepolitikken ikke
kan bruges så meget som før til stimulans af økonomien, idet man dermed
risikerer, at det bliver udlandets økonomi, mere end den indenlandske
økonomi, der stimuleres. Det har dog ikke gjort hverken finans- eller
pengepolitik helt uaktuelle. Den amerikanske konjunktur får afgørende betydning for det
meste af Verdens økonomi. Normalt vokser USA's økonomi set i et længere
tidsperspektiv.
Figur 4: Med globaliseringen er Danmark blevet afhængig
af økonomien i udlandet, f.eks. USA's økonomiske konjunktur
I figuren
til venstre ses de årlige vækstændringer i USA's BNP i faste priser. Her kan vi se vækstbølger,
og hvordan høj- og lavkonjunktur følger efter hinanden. Man kan i højre side
se
den negative vækst, der satte ind i 3. kvartal 2001. Det var et shock
for amerikanerne. Perioden forinden var præget af troen på "ny økonomi"
og stigende aktiekurser, der nærmest forventedes at fortsætte i det
uendelige. Den "ny økonomis" immaterielle vidensværdier sås afspejlet i
de eksponentielt voksende kurser på Nasdaqbørsen. I løbet af nogle
måneder i 2000 forduftede for over 10.000 mia. dollars værdi fra
børserne i Wall Street. Det førte til faldende formuetilgodehavender i
amerikanske pensionsopsparinger og virksomhedsfonde og har formentlig
været en stærkt medvirkende årsag til nedgangskonjunkturen derefter.
Denne kunne formentlig have været formildet, hvis man noget tidligere
havde fået prikket hul på aktieboblen. I stedet forsøgte George Bush med
en meget "keynesiansk" stimulerende finanspolitik at puste liv i
konjunkturerne i 2001/02. Det lykkedes også. Men det lykkedes især,
fordi den amerikanske centralbank, The Federal Reserve, stimulerede
økonomien ved at sætte renterne ned. Det førte til kraftige stigninger i
ejendomspriserne. Samtidig indførte man nye typer af lån, der var
billige i begyndelsen af ydelsesperioden. De kaldtes "teaser" loans. De
kunne være endnu billigere i starten end almindelige afdragsfrie lån,
idet de i visse tilfælde også var rentefrie, f.eks. de første par år.
Det ført til en stigning i lånets hovedstol. Virkningen var en stigning
i ejendomspriserne og den såkaldte "ejendomsboble". Da der gik hul på
den i 2007, førte det over i den såkaldte subprime- og finanskrise. Det
spredte sig til banksektoren, fordi mange af realkreditlånene blev
"pakket" i nye lån af banker og kreditinstitutioner.
Det, der sker i EU, har også
betydning. Danmark har bundet sin valuta til eurokursen. Det
vil sige, at kronen kan svinge et par pct i forhold til eurokursen. I
praksis holdes den på en fast kurs i forhold til euroen. Det betyder, at
valutapolitikkens råderum er indsnævret. Man devaluerer ikke den danske
krone. Man kan evt. blive tvunget til at lade kronen falde i værdi. Det vil
kunne ske, hvis udlandet mister tilliden til den økonomiske politik i
Danmark, f.eks. hvis der opstår vedvarende og store underskud på de
offentlige budgetter, hvis udenrigshandelen kommer voldsomt ud af balance
ell. lign. Den situation foretrækker man at undgå. Derfor kan man sige, at
valutapolitkken (devaluering/revaluering af kronen) ikke er nogen effektivt
gældende mulighed for øjeblikket.
Økonomisk politik via klassikerne
Alternativt kan man bruge klassikerne som indgang til økonomisk politik.
Lyt f.eks. til Milton Friedman i videoen her:
Additional source
Supplerende kilde
Board
Bestyrelse (i Washington DC for hele Fed)
Commercial Banks
Banker, der tager imod opsparing og låner ud til
erhverv. I modsætning til Investment Banks, der laver finansielle
produkter, mergers mm
Convert deposits to cash
Banksystemet omdanner opsparing til kontanter via den
såkaldte kreditmultiplikator
Cut short a "run"
Standse et "run" på banken, når alle sparere vil have
deres penge ud på en gang. (Deposits out)
Deposit
Indestående i bank
Depositor
En, der sætter penge ind i en bank
Great Depression
Store økonomiske Depression fra 1929 til op i 30'erne
Prevent deflation
Forhindre deflation; økonomi trækker sig sammen
Provide the additional cash
Nationalbanken kan forsyne banksektoren med midler,
hvis der er risiko for en "run" på en bank
Quantity of Money
Pengemængde
Reassurance of the public
Beroligelse af offentligheden. Så kommer the "run" jo
ikke, fordi der er tillid
Shift of power sealed
Magtskiftet var hermed forsejlet
Stock Market crash
Sammenbrud på aktiemarkedet
Struggle for Power
Magtkamp mellem the New York Fed og de øvrige
System stood idly by
Man stod og så passivt til, at bankerne gik ned
Treasury Department
Finansministeriet. Her lå også oprindelig the Federal
Reserve, indtil de flyttede til Constitutional Avenue
Han taler om nationalbankens rolle (Federal Reserve i USA) og kritiserer
dens rolle under den store Depression i starten af 1930'erne, hvor den
strammede pengepolitikken i stedet for at stimulere den, f.eks. ved at købe
obligationer og derved tilføre økonomien penge. I øvrigt mener han, at
pengepolitikken skal styres ud fra hensynet til ikke at smøre økonomien mere
med pengemidler end hvad den økonomiske vækst betinger. Hvis den smøres
mere, kommer der inflation. Hvis den smøres mindre (som det skete i
begyndelsen af 30'erne), bliver der deflation (prisfald og forstærket
lavkonjunktur), som han forklarer i videoen. Disse sammenhænge forklarer
monetaristerne bl.a. ud fra kvantitetsligningen:
m*v = p*Q
(m: pengemængde,
v: pengenes omløbshastighed, p: prisniveau,Q: BNP).
m skal øges, hvis Q stiger.
Hvis det ikke sker, opstår situationen, han taler om i videoen. Men hvis m
øges betydeligt mere end Q-stigning betinger, kommer der inflation. Når der
er inflation, som der var i 1970'erne, anbefales stramninger af
pengepolitikken. Inflationsforventninger skal tæmmes ved, at pengepolitikken
strammes via nationalbankens kontrol med pengemængden.
De klassisk tænkende liberalister er modstandere af statens øgede vægt i
økonomien.
Derfor er nogle af dem også modstandere af USA's krige. Det
politisk betingede ønskede om hegemoni og kontrol har vundet over i forhold
til den økonomisk fornuft, der tilsiger, at sådanne aktiviteter skal
finansieres uden for voldsomme udvidelser af pengemængden. Dette er ifølge
den republikanske liberalist Ron Pauls mening gået alt for vidt. USA’s krige
i Irak og Afghanistan sammenligner han med Romertidens og andre imperiale
krige m.h.t. virkningerne på priser og penges værdi:
“Der har aldrig været kæmpet en krig uden medfølgende inflation. I
romertiden klippede de kanterne af mønterne eller fortyndede ædelmetallet.
Eller der blev printet papirpenge, som vi gjorde det i revolutionstiden. I
dag kalder vi det stadig at printe penge, men hvad de reelt gør er at trykke
på en computertast. Hvis vi virkelig skulle betale for hver øre, vi bruger i
Afghanistan og Irak, ville vi ikke være der. I stedet for at øge tropperne i
Afghanistan, skulle USA trække sig ud. Det har intet med selvforsvar at
gøre. .... det er umoralsk; der er overhovedet ingen fornuft i det, og det
sprænger banken.” (Independent 2.12.09)
Man så det ske under Vietnamkrigen, hvor USA måtte gå fra guldet i 1971.
Det fik Ron Paul til at gå ind i politik. Og lige siden har han tordnet imod
et pengesystem, hvor værdien af pengene afhænger af troværdigheden af den
økonomiske politik, den pågældende regering fører. Den kan printe penge til
at dække sine udgifter. Det er reelt det, USA gør for øjeblikket i kraft af
de gigantiske underskud på den føderale regerings budget og den såkaldte
quantitative easing (“kvantitative lettelse”), som The Federal Reserve,
USA’s centralbank, laver, hvor man printer penge til at købe obligationer
for, hvorved der pumpes gigantiske beløb ud. Problemet i USAs tilfælde er
imidlertid yderligere, at USA trykker de mest anvendt “Verdenspenge”,
dollar. Det gør det let at betale for krigene, men dette er naturligvis kun
muligt til en vis grænse. Og denne grænse går der, hvor de andre lande
mister tilliden til dollaren, fordi der bliver for mange af dem, og fordi
man kan se, at der efterhånden ikke ligger tilstrækkelig værdi bag.
Ron Pauls opskrift på en løsning er igen at binde pengenes værdi til
guld. Helst så han Centralbanken, Federal Reserve, nedlagt. Så vidt går
Friedman ikke, som man kan se af interviewet. Han anbefaler en mild grad af
"penge-easing" (monetary easing, dvs udpumpning af penge) fra The Feds side for at undgå bankkollapserne i 30'erne, men
han vil formentlig vende sig i sin grav over den måde, den amerikanske
nationalbank har lavet penge-easing på i 2009. Sammen med udgifterne til
krigene kan det føre til en galopperende inflation.
Et frit privat marked er en mekanisme, der gør det
muligt for en kompliceret samarbejdsstruktur at opstå som en utilsigtet
følge af Adam Smiths usynlige hånd og uden noget bevidst design. Et frit
privat marked indebærer fraværet af tvang. Folk handler frivilligt med
hinanden, ikke fordi nogen fortæller dem, at de skal, eller tvinger dem
til det. Det følger ikke deraf, at mennesker, der engagerer sig i disse
handeler, kan lide hinanden, eller kender hinanden, eller på forhånd har
nogen interesse i hinanden. De kan hade hinanden. Enhver af os engagerer
os i handeler med mennesker over hele verden, mennesker vi ikke kender,
og som ikke kender os. Der er ikke noget super planlægningsagentur, der
giver dem besked om at producere noget til os. De kan være af en
anderledes religion, en anden hudfarve, en anden race. En landmand, der
dyrker hvede er ikke interesseret i, om det bliver købt af en, der er
sort eller hvid, en, der er katolik eller protestant, og personen, der
køber hveden, er ikke optaget af, om personen, der dyrkede den, war hvid
eller sort, katolik eller protestant. Så essensen ved et frit privat
marked er, at det er en situation, hvor alle handler med hinanden, fordi
de mener, de vil få gavn af det. (Friedman 1991)
Realøkonomien: Valg og friemarkeder:
Smith og Friedman: Frie markeders valgmekanismer giver effektivitet og
maksimal produktion via udbud og efterspørgsel
Ifølge Adam Smith og Milton Friedman maksimeres produktionen, når alle
får frihed til at disponere ud fra deres egeninteresse. Ifølge Smith vil
markedet som en "usynlig hånd" sørge for, at ressourcerne kommer derhen,
hvor de gør mest gavn. Friedman har det samme syn. Han viser det bl.a. i
videoen herunder v.h.a. figuren ovenover. Effektivíteten fremmes af, at man
får lov til at disponere over sine egne penge, - ikke over andres penge, som
det sker via den statslige omfordeling i velfærdsstaten. I
nordvestkvadranten i figuren økonomiserer man, samtidig med at man søger
højeste værdi for pengene. Det gør en forbruger ved at lægge sine
indkøbskroner der, hvor nytten af det indkøbte er størst mulig i forhold
til, at udgiften er lavest mulig. Forbrugeren vil shoppe rundt efter tilbud.
Det er gavnligt for økonomien, da det tvinger producenterne til at
udbyde varerne billigst muligt. Når markederne er frie, vil producenterne i
forsøget på at maksimere deres profit, sørge for, at der opstår en
arbejdsdeling, der er i alles bedste økonomiske interesse. Friedman mener,
det er sådan, man maksimerer velfærd - ikke ved at lade staten råde over
penge efter at have tvangsinddrevet dem hos borgerne.
Keynes
Keynes kritiserer den ovenstående opfattelse for, at den tager alt for
let på de mulige virkninger af, at en masse mennesker individuelt forfølger
egeninteressen. Der investeres ikke kun for at handle med varer og indgå i
en global arbejdsdeling, og der investeres ikke kun for at bygge produktion
op, der kan dække menneskelige behov. Der investeres også for at opnå
spekulationsgevinster på kursstigninger. Det er der heller ikke nødvendigvis
noget galt i, men det kan blive et problem, når det ukoordineret bliver til
en flodbølge. Den usynlige hånd bliver til en destruktiv boomerang, der
rammer os i nakken:
Spekulanter gør muligvis ikke nogen skade, når de er bobler på en stadig
strøm af erhvervsvirksomhed, der udfolder sig. Men det ændrer sig, når
erhvervsvirksomhed pludselig bliver til en boble på en hvirvelstrøm af
spekulation. Når et lands kapitaludvikling bliver et biprodukt af
aktiviteterne i et kasino, bliver arbejdet dårligt udført. Omfanget af
målopfyldelse opnået af Wall Street, når man betragter Wall Street som en
institution, hvis egentlige samfundsmæssige formål er at dirigere nye
investeringer igennem de mest udbyttegivende kanaler med hensyn til
fremtidigt afkast, kan ikke ligefrem betragtes som en succes for
laissez-faire kapitalismen - hvad der vel egentlig ikke er
så overraskende, hvis jeg har ret i mine formodninger om, at de bedste
hjerner i Wall Street rent faktisk er blevet dirigeret i retning af en helt
anden målsætning. (Keynes: The General Theory of
Employment, Interest and Money. MacMillan 1936)
Det, Keynes tager stilling til her, er den mulige irrationalitet i en
kapitalistisk markedsøkonomi. Det er ikke første gang, man kom til at se
denne irrationalitet udspille sig. Og udfordringen for økonomisk politik er
da naturligvis at styre bæstet. Det gælder irrationelle udslag af markedet,
og det gælder, når markedet ikke af sig selv finder ligevægt ved fuld
beskæftigelse.
Hvis ligevægt i økonomien indtræder ved et niveau under fuld beskæftigelse,
melder spørgsmålet sig: Hvad så? Den keynesianske rygmarvsreaktion er i den
situation at anbefale underbudgettering på de offentlige budgetter, evt.
finansieret ved salg af statsobligationer. Det kan sætte gang i økonomien,
og måske er der en multiplikator forbundet med det? Det afhænger dog lidt af
forventningerne og af de globale markeders udvikling, da mange landes
situation i dag er, at økonomierne er meget forbundet med andre økonomier
via eksport/import på internationale markeder. Det kan gøre det oplagt med
koordinerede underbudgetteringer samtidig i flere lande på én gang. Og det
var da også det, man faktisk gjorde efter finanskrisen i 2008-09, selv om
nogle legede beating around the bush og lod andre tage skraldet.
Problemet med stimulanspolitikken via underbudgetteringen er,
at de statslige budgetunderskud kan blive ukontrollabelt store, som det er
ved at ske i USA og UK, samt Irland, og det kan bringe en kraftig inflation,
når finansieringen sker ved printning af penge, der samtidig er
"Verdenspenge", jvf også monetaristernes kritik ovenfor.
Og den statslige Leviathan vokser, så skatteplagede mennesker
bliver trættet af det og siger, at de har mistet lysten til at arbejde, når
der skal afleveres så meget i skat.
Det britiske finansblad The Economist bringer gruopvækkende
billeder af Leviathan i sit sidste nummer. Og bladet viser OECD-statistik,
der illustrerer denne vækst i statens andel af BNP, jf herunder.
Keynes anviser dog andre veje til løsninger:
Vi har i set, at investeringsniveauet afhænger af forholdet mellem renten
og kapitalens marginale effektivitet. Det giver anledning til forskellige
investeringsniveauer i forhold til rentens højde. Kapitalens marginale
effektivitet afhænger af forholdet mellem udbudsprisen for et kapitalaktiv
(f.eks. en maskine) og det forventede afkast, man kan få af aktivet.
(The General Theory....)
Her siger Keynes noget centralt om, hvad der bestemmer
investeringsomfanget i en kapitalistisk markedsøkonomi, og dermed også noget
centralt om, hvad der kan gøres ved det problem, der hedder, at markederne
går i ligevægt på et niveau under fuld beskæftigelse. - Og uden at man
kommer til at "stir the Leviathan", som The Economist så poetisk udtrykker
det.
Renten kan sættes ned via pengepolitikken. Men hvad gør man,
når renten kommer ned i nærheden af 0. Så har pengepolitikken udspillet sin
rolle. Til gengæld kan der være muligheder for at øge kapitalaktivernes
afkastgrad (kapitalens marginale effektivitet). Det kan gøres ved
investeringer i uddannelse, forskning, teknologiudvikling, herunder
teknologiomstilling. Man kan lægge afgifter på rustbælteøkonomi og
subventionere - og teknologiudvikle - grøn teknologi. Det vil øge kapitalens
marginale afkast.
Målene, politikken og ideologierne
Hvad vil man opnå
med økonomisk politik. Hvad er målene for den økonomiske politik?
Det sprang
Adam Smith let og elegant henover med sin usynlige hånd. Staten skulle blot
sikre visse nødvendige rammer for markedet. Men staten var heller ikke så
stor en del af økonomien på hans tid, at det var muligt at påvirke den
samlede efterspørgsel på afgørende vis. Den "usynlige hånd" er en
metafor for markedets evne til effektiv allokering af ressourcer, når udbud
og efterspørgsel og prisdannelsen ser til, at der sker et skifte i
produktion og distribution uden, at det behøver at blive planlagt af et
planlægningskontor. Den usynlige hånd kan imidlertid ikke klare den
økonomiske makropolitik, selv om det just er her, der er uenighed mellem
keynesianere og udbudssideteoretikere, mellem vækstentusiaster og
vækstskeptikere.
Målene, og hvordan de fastlægges, er det, der
er det helt centrale spørgsmål for et samfund at tage stilling til. Økonomi
er et middel til at nå andre mål. Hyppige økonomiske mål er:
Vækst (hvordan skal BNP defineres?)
Lav inflation
Høj beskæftigelse/lav arbejdsløshed
Rimelig betalingsbalanceligevægt
Rimelig indkomst- og formuefordeling (skatte- og velfærdspolitik)
Økologisk bæredygtighed
Når man skriver disse mål, bliver man straks opmærksom på, hvordan det hele
bliver ideologisk og politisk. Hvordan prioritere imellem dem? Hvad gør man,
når de indbyrdes strider imod hinanden, dvs det kan være vanskeligt at opnå
målopfyldelse. Det gælder f.eks. vækst og bæredygtighed. Det gælder måske
også økonomisk vækst og indkomst-/formuefordeling - eller gør det? Hvad med
vækst og inflation?
Det er ikke på forhånd muligt at "beregne", hvad den
"rigtige" økonomiske politik er. I et pluralistisk samfund bliver den
økonomiske politik til evt. efter en mudret beslutningsproces i det
politiske system. At finde ud af, hvordan den bliver til som et gennemsnit
eller fordrejning af interessers, politiske ideers og ideologis tryk, er
ofte ikke let.
I'm the Agenda - Keynes vs. F.A. Hayek
Ord, der optræder på videoen:
Agenda
Dagsorden. "I'm the Agenda" hentyder til, at Keynes igen er blevet
mainstream og lidt til.
Aggregate Demand: C + I + G
Effektiv efterspørgsel: Forbrug, Investeringer, Statsligt forbrug og
investering
Animal Spirits
Grådighed o.lign. får den kapitalistiske økonomi til at køre rundt
ifølge Schumpeter m.fl. Økonomer. Når folk bliver iværksættere og går
efter profitten, kommer der gang i økonomien
Bail Outs
Løskøb (mod kaution)/Bankunderstøttelse. Kongressen i USA vedtog en bail-out på 700 mia $ for
at undgå bankkrak i 2008/09
Bull and Bear Markets
Aktiemarkeder, der stiger (bull) eller falder (bear)
C + I + G = Y
Forbrug og Investering og statsligt forbrug og investering er lig det
samlede udbud (BNP/Y). Nationalregnskabsligningen. Ifølge Keynes
er de to faktorer i ligevægt, men evt. på et niveau under fuld
beskæftigelse eller på et niveau over (inflationært pres) .
Circular flow
F.eks. Det økonomiske kredsløb
Equation
Ligning
Fed (Federal Reserve)
Den amerikanske nationalbank
Government spending
Statslige udgifter
Growth
Vækst
In the Long Run We're all Dead
Berømt udtalelse af Keynes, hvor han satiriserede over økonomers brug af
"på kort sigt…., på langt sigt" - og for at sige noget
eksistentielt vigtigt om økonomisk prioritering
Interest rates
Renter
Liquidity trap
Det punkt, hvor rentenedsættelse ikke virker længere
Modern Macro
Macroøkonomisk politik, f.eks. Finans- og pengepolitik
Public works digging Ditches
"grave grøfter" som offentligt beskæftigelsesarbejde. Et af Keynes'
eksempler på stimulans af økonomien
We're all Keynesians Now
Mange økonomers udsagn, da det gik godt med keynesiansk stimulanspolitik
- frem til 1960'erne
F.A. Hayek (1899 - 1992) en af de mest fremtrædende repræsentanter
for Den østrigske Skole i økonomisk teori. Det var en skole, der lagde
vægten på de frie markeder og økonomiens selvkorrigerende mekanismer.
And here's for the hard one:
Det er let at sige, hvori USA's problemer består. Vi
befinder os i efterdønningerne af en streng finanskrise, som har ført
til massiv jobødelæggelse. Det eneste, der afholder os fra at synke ned
i Store Depression nr 2 er statsligt underskudsforbrug. Og lige nu har
vi behov for mere af et sådant underskudsforbrug, fordi millioner af
amerikanske liv påvirkes negativt af høj arbejdsløshed, og den skulle
staten gøre alt, hvad der overhovedet er muligt, for at bringe ned. I
det lange løb er den amerikanske stat imidlertid nødt til at gøre alt,
hvad der kan gøres, for at betale enhver sit. Og den langsigtede
budgetudsigt så alvorlig ud, selv før den nuværende stærke stigning i
underskuddet, hovedsageligt p.g.a. de nådesløst stigende
sundhedsudgifter. Når vi ser fremad, er vi nødt til at finde en måde at
køre mindre, ikke større underskud. (Paul Krugman i
New York Times 29.1.10)
Her er data for BNP pr
indbygger, tilpasset forskelle i prisniveau (PPP),
fra IMF, for USA og de fem mest befolkningsrige lande i Vesteuropa:
USA 47,440
England 36,358
Tyskland 35,539
Frankrig 34,205
Italien 30,631
Spanien 30,589
Læsere af dagens klumme af
Paul
Krugman kunne finde det nyttigt at skrive sig disse tal bag øret
(Greg
Mankiw/ Give
Me that good Old Recession, Lord. It's good enough for Me)
Hvilken teoretisk retning tilhører henholdsvis Krugman og Mankiw?
Hvordan vil de hver især løse budget- og arbejdsløshedsproblemerne?
Hvilke økonomisk-politisk problem prioriterer de højst hver især i
formuleringen af en økonomisk politik?
Figur A: Arbejdsløse i pct af arbejdsstyrke i USA
Kilde:
bls.gov. Note: Figuren viser offíciel arbejdsløshed. Omfatter
ikke mennesker på deltid, der gerne vil arbejde heltid, eller
ikke-registrerede.
Figur B: Balance på det føderale budget i
USA i pct af BNP