Hvem har ikke hørt om spindoktorer? Politisk kommunikation drejer sig
imidlertid om meget andet end disse "særlige presserådgivere", der
har gode relationer til medierne og forstår at rådgive politikerne, så de
kan "brænde igennem" med deres budskaber.
Politisk
kommunikation er som disciplin en vigtig del af de samfundsvidenskabelige
fag. Det bliver også vigtigt i og med, moderne politik ofte mister indhold.
Dermed risikerer det helt eller delvist at blive et spørgsmål om, hvem der
er bedst til at bemægtige sig den mediemæssige dagsorden, gætte, hvad det
er, vælgerne gerne vil have og udforme en kommunikationspakke, der gør det
muligt at nå dem. Kommunikation drejer sig ikke kun om, hvordan vælgerne
forføres af et politisk budskab, men om at finde ud af, hvor vælgerne "er"
og derefter påvirke dem ud herudfra. Ideologi og bagvedliggende
interesser spiller også en rolle, men nok en mindre end tidligere.
I et moderne samfund udvikler den politiske kommunikation sig i et krydsfelt
som vist ovenover i figuren.
Der er forskellige dagsordener i befolkningen,
hos politikerne og i medierne. De tre niveauer påvirker gensidigt hinanden.
Det, befolkningen synes er vigtigt (befolkningens dagsorden), vil ofte blive
taget op af medierne, fordi det er "godt stof". Og det er bedre som "stof",
jo mere befolkningen er optaget af det. Befolkningen er imidlertid oftest
delt m.h.t.., hvad de opfatter som de vigtigste problemer, der skal frem i
den offentlige opinion, og som "politikerne skal tage sig af". Undertiden
kan medierne sætte dagordenen. Det samme kan politikerne, men ofte afhænger
det af, hvordan man føler sig frem hos de to øvrige om, hvad der optager.
Er det arbejdsløsheden, klimaproblemer/global opvarmning,
indvandring, eller hvad? Problemområderne opstår ikke i et tomrum, men deres
opståen afhænger af udviklingen i omgivelserne, den økonomiske konjunktur,
etc. Når problemer opstår og udvikler sig, udvikles der - og vedligeholdes -
diskurser, dvs måder, hvorpå problemerne gribes an på og de måder, hvorpå de
omtales.
Dagbladene og det landsdækkende radio og TV har traditionelt
spillet den afgørende rolle i den politiske kommunikation. De har dækket,
hvad der sker på Christiansborg, og de landsdækkende dagblades ledere har
ofte haft held til at formulere diskurser/dreje diskurser, samt fortolke,
hvad der er på vej som nye dagsordener i offentligheden. De digitale medier
er imidlertid kommet til at spille en stigende rolle. Det er sket både i
takt med de faldende oplag i de trykte medier, og dels igennem befolkningens
stigende anvendelse af Internettet til information og til deltagelse via
blogindlæg, quizzer, opinionsundersøgelser, m.v.
Et ofte benyttet slogan af græsrodsmedier i USA har
været "Don't criticize the media - be the media" ("kritiser ikke
medierne - bliv selv medie"). Det kan lyde som en flot og nem
erklæring. Man kan sige, at de teknologiske muligheder for det er til stede.
Det er nemt at starte en hjemmeside på Internettet eller en weblog. Det er
imidlertid noget helt andet at få folk til at læse den. Der er stadig en
tendens til at de såkaldte mainstreammedier dominerer mediebilledet - om
ikke andet sker det ved, at græsrodsmedier købes op eller på anden måde
overtages af monopolmedier, når de bliver store. Det så man f.eks. ske med
MySpace.com, der blev overtaget af Rupert Murdochs News Corp. for nogle år
siden.
My Space og Facebook er oprindelig digitale sociale net, men
med den definition af politisk kommunikation, der ligger i modellen
ovenover, er det relevant at regne dem med til den politiske kommunikations
arenaer. Der sker efterhånden betydelig
opinionsdannelse på Facebook, når sager tages op og udvikles af nydannede
eller etablerede Facebookgrupper. Og mange politikere gør sig i dag gældende
på Facebook.
Tag stilling til følgende spørgsmål:
Hvordan brander man en politik(er)? Hvordan skal visse baggrundsvariable
og diskursvariable være OK for at gøre branding effektiv?
Er det muligt at brande en politik(er) ved at opbygge images, der ikke
er set tidligere? Hvordan spiller de opinionsmæssig baggrundsfaktorer
ind her?
Hvordan adskiller politisk kommunikation sig fra anden kommunikation?
Kan en dygtig spindoktor konstruere en "identitet" hos en politiker, der
ikke har en sådan, så vedkommende bliver bedre til sin metier?
Hvordan tilrettelægger man bedst en kampagne for en ny politiker ved et
dansk folketingsvalg og et amerikansk primærvalg til præsidentvalg?
Kan man lave en afsenderanalyse og en målgruppeanalyse, der kan
forklare, hvad der gik galt for partiet Ny Alliance i 2007?
Hvordan kan den dagsordensættende proces siges at hænge sammen med, hvad
der er de dominerende medier og disses arbejdsmåde?
Kan en politiker blive bedre til sin metier ved at få udarbejdet
fokusgruppeinterviews?
Kan man analysere sig frem til hemmeligheden bag de mest succesrige
politikere igennem en kommunikationsanalyse af deres budskaber (brug
f.eks. begreberne fra retorikken)?
Hvem styrer?
Det er et af de helt afgørende spørgsmål, som interesserer i teorier om
politisk kommunikation. I modellen ovenover står spørgsmålet åbent. Og det
er der gode grunde til. Der er én ting, man bør advare imod, og det er
konspirationsteorier på området, f.eks. at "medierne er mikrofonholdere" for
bestemte interesser. Det kan være rigtigt i enkelttilfælde, men er ikke
korrekt som en generel karakteristik. Når den offentlige opinion skifter, og
det er en ny "sag", der er øverst på dagsordenen, kan det være komplekse
årsager, der ligger bag. Og det bør undersøges grundigt i hvert tilfælde.
Hvordan kunne det f.eks. gå til, at den amerikanske
offentlighed ændrede syn på Barack Obama fra efteråret 2008, hvor han blev
valgt til USA's præsident med betydeligt flertal, og til 2010, hvor han var
faldet voldsomt i meningsmålingernes "popularitetsrating" af præsidenten.
Hvor han før blev forbundet med "Hope", "Change we can believe in", "Yes, we
can"-optimisme, slogans, der var formuleret af Chicagos førende
konsulentfirma for politisk kampagnevirksomhed, så var billedet hos en ret stor del af offentligheden
overvejende skiftet i en anden retning, så han i starten af 2010 i manges
øjne stod for "Big Government", stigende skatter, "Washington Old Guard"
o.lign. , tendenser han havde taget direkte afstand fra i sin valgkamp.
Hans valg til præsident var præget af, at andre sager kom
øverst på dagsordenen i den politiske offentlighed. Den økonomiske krise,
der var braget ned over USA i 2008, medvirkede til, at det blev angst for
arbejdsløshed, der kom til at stå øverst i mange vælgeres øjne. Det gav
Barack Obama chancen, idet det var ham, der især stod for en økonomisk
politik til bekæmpelse af krise. Samtidig var han dygtig til at udvikle en
politisk diskurs om forandring og udvikle en effektiv kampagne. Da
han så fik gjort noget ved sagen i starten af 2009 ved i Kongressen at få
vedtaget en offentlig stimulanspakke til 787 mia $, der skulle hjælpe
økonomien på gled, var opinionen måske allerede begyndt at skifte. Hvor han
før var sympatisk, fordi han var af en anden partifarve end den siddende
præsident og samtidig repræsenterede det multietniske USA, blev han i løbet
af 2009 i stigende grad selv identificeret med magten. Den dybtliggende
amerikanske skepsis over for centralmagt, Big Government og skatter, blev nu
på næsten uforklarlig vis mobiliseret i den "kollektive amerikanske psyke",
og stemningen vendte i brede dele af offentligheden.
Hos dele af højrefløjen skete det i en grad, der fremkaldte
beskyldninger om socialisme, og det der var værre. Højrepopulismen stormede
frem i 2010. I februar holdt The Tea
Party Patriots sin første landskongres. Denne bevægelse havde netop
på effektiv facon benyttet Internettet til at rejse sager i offentligheden.
Det var effektiv politisk kommunikation, men det var det netop, fordi
offentligheden var socialpsykologisk beredt til budskabet.
“How’s that hopey-changey thing workin’ out for you?” spurgte den
republikanske højrefløjs uofficielle leder Sarah Palin, da hun
holdt hovedtalen som indbudt gæstetaler ved Teselskabet. Hun spurgte
samtidig selskabet, om de var klar til den næste Revolution, som altså nu
skulle blive en liberalistisk revolution med følgende temaer: "Forstå det
frie marked" og "personligt ansvar", "lavere skatter" og "lavere underskud
på statsbudgettet". Det var samtidig ikke præsidentens opgave at rende rundt
i udlandet og være en stor "undskyldning for Amerika". Det er USA's rolle at
træde i karakter som supermagt. Der anslåedes altså konservativt
nationalistiske toner. Hun forsøger at genoplive en velkendt diskurs. Sarah
Palin var blevet strategisk godt anbragt i den amerikanske offentlighed til
en
medieoffensiv. Hun blev ansat af det konservative Fox News som
kommentator, og denne TV-kanal byggede et TV-studie til formålet i hendes
hjem i Texas. Hun kan umiddelbart nå 1,3 mio Facebook-fans, hun skriver
avis-klummer, og hun skriver
tweets på Twitter. Kvinden, der beskrives som basically invisible
in Alaska havde dermed fået bygget en mediebastion op, der hjælper med
at fastholde hende i et image som en stor berømthed alle andre steder.
Spørgsmålet er dog, om det er nok til at vinde et præsidentvalg? En
kommentator på Huffington Posts Blog beskriver problematikken om at
slå igennem i den politiske offentlighed i USA sådan:
Sarah Palin is a celebrity, not a politician. She SELLS well in the same
way that movie and television stars do. Even with Todd holding the
marionette strings, she would wind up with some bruises in any serious
political debate - platitudes and glittering generalities just aren't gonna
cut it for the majority of the electorate, I betcha!
Given the state of our news media (newspapers on life support, FOX News
distortion of reality, and tabloid journalism IS mainstream) it's not at all
surprising to me that she is popular with a certain demographic. You could
even make the case that Reagan appealed in the same way - BUT Palin's
unrepentant right-winginess makes Reagan's conservatism look mild by
comparison. (Phillip W.)
Nej, det er muligvis ikke nok med "almindeligheder" og smarte formuleringer,
hvis man skal slå igennem hos et flertal. Phillip W. bygger sine antagelser
på en formodning om, at vælgeradfærden overvejende er styret af
rationalitet. Så er spørgsmålet, som han også rejser, om hun har lagt sig
for langt ud til højre på det politiske spektrum?
Det har han nok også ret
i, men amerikanske politikere har tidligere udvist en forbløffende evne til
at foretage en hastig glidning ind imod midten, når et valg nærmer sig - og
ikke mindst, når man er kommet igennem primærvalgenes udskilningsløb.
Forfatteren
George Saunders har forsøgt at trænge ned i den højrepopulistiske
dybdepsykologi. Det er morsomt, men om han har helt fat på, hvor de
berømte "brudflader" i de geologiske dybdestrukturer går, kan diskuteres.
En anden interessant pointe i Phillip W's betragtninger er spørgsmålet, om
det er muligt udelukkende at "brande en politiker til valgsejr"? Det mener
han ikke. Og han udtrykker her en sund skepsis over for synspunktet, at
politik er blevet rent varesalg, hvor reklameindsatsen betyder alt. Når man
kigger på Obama-kampagnen et år tidligere, må man nok sige, at der er en del
i dette synspunkt, der kan være sandt. Axelrod var nok med til at coine hans
slogans, men der skulle en intelligent politiker med et relativt bredt
politisk program til at bære den igennem.
Kommunikation, effekt og retorik
Sender - modtager modellen
Denne model for kommunikation stiller følgende hv-spørgsmål: Hvem
sender, til hvem, på hvilken måde, gennem hvilken
kanal og med hvilken effekt? Hvad er målgruppen for kommunikationen.
Målgruppen, eller senderens opfattelse af den, og hvilke segmenter den
består af, påvirker den dygtigt kommunikerende senders sprog (lette ord, eller fremmedord? hvilke typer af
tillægsord/biord? sætningsopbygning: Er der især mange sideordnede eller
underordnede bisætninger? og hvad udtrykkes ved sætningsmæssige
underordnelsesforhold (årsag, betingelse m.v.))? Hvad er senderens
hensigt/mål med budskabet? Hvordan er udformning og fremførelse, så målet
fremmes? Hvordan vægtes der mellem værdiladede og værdineutrale ord? Hvordan
kommer ord til at fremtræde mere eller mindre værdiladede eller
"neutrale"/"objektive" i og med den kontekst, de sættes ind i?
Den klassiske retorik
Den klassiske retorik går tilbage til Aristoteles.
Aristoteles definerede retorik som evnen til at overbevise lytteren.
For at kunne gøre det, må modtagerne have en opfattelse af senderens
troværdighed. Det blev endvidere set som nødvendigt for
overbevisning/overtalelse, at man ikke forvirrer tilhørerne igennem for
ensidige emotionelle appeller/argumenter, eller ved at snakke udenom.
Tilhørerne skal overbevises først og fremmest ved argumentets holdbarhed.
Derfor knyttes der an til den opfattelse, tilhørerne i forvejen har - eller
er tæt på at have. Hvis man f.eks. vil overbevise tilhørerne om, at Danmarks
økonomi er god, kan det ikke nytte kun at tale om et dansk modefirma, der
har stor succes i New York, eller at tale bagvaskende om Islands økonomi og
evt. fremhæve den danske i forhold hertil. De fornemmelser, tilhørerne i
forvejen har af, at "økonomien er god", skal forstærkes gennem rationelle
argumenter og igennem at bygge på tilhørernes forhåndsforventninger om
talerens troværdighed.
Selvfølgelig benyttede Aristoteles sig også af appeller til følelser i
sin retorik, men han
kritiserede samtidige retorikere for at satse for entydigt på dette.
Retorikken benytter begreber som patos, logos og etos. Patos er den umiddelbare appel til spontane følelser. Man kunne
f.eks. forestille sig, hvis man ville tale om
indvandrere i Danmark og viste billeder af psykisk syge indvandrere i
Saltholmlejren. Det ville vække tilhøreres sympati og altså give en gevinst
af følelse som tillæg til argumenter om f.eks. en anderledes
indvandrerpolitik. Logos appellerer til intellektet. Der bruges rationelle argumenter.
Taleren appellerer til modtagerens rationelle fornuft.
Med Etos forsøger taleren at skabe tillid til, at budskabet er
troværdigt. Det gøres bl.a. ved argumenterne i sig selv og igennem
bibringelse af overbevisning om, at taleren er troværdig.
En tale består af tre elementer: Taleren, emnet og tilhører(ne).
Hvis taleren virker troværdig, vil tilhørerne fælde anden
ordens dommen, at udsagn og påstande fra den troværdige taler også vil være
sande eller acceptable. Det er specielt vigtigt i anliggender, hvor der ikke
foreligger eksakt viden, men der er et rum for tvivl om, hvordan det
forholder sig med den givne sag. Ifølge Aristoteles bliver taleren en
troværdig person igennem: 1. praktisk intelligens, 2. at være et godt
(etisk) menneske, og 3. have en god vilje (gode intentioner). Hvis første
punkt er til stede, men ikke de to sidste, vil tilhørerne tvivle på, at
talerens hensigter er gode. Hvis 1 og 2 er til stede, men ikke 3, vil
tilhørerne tvivle på, at taleren kommer med de bedste argumenter, selv om
han selv ved, hvad de er. De føres altså bag lyset.
Muligheden for at overbevise afhænger af tilhørernes emotionelle
disposition og habitus. Derfor må taleren gøre tilhørerne venligt stemte.
Muligheden for at overbevise afhænger af argumenterne i sig selv.
Det hører til logos.
Aristoteles skelnede mellem induktioner og deduktioner. De
første går fra den partikulære iagttagelse til det universelle: Det går
godt for Volkswagen → Det går godt for hele den europæiske
økonomi. Induktionsmetoden kan også vise sig igennem en opsummering af
en række eksempler, der f.eks. er påstande om virkeligheden. Herudfra
uddrager man så en generel regel, der understøtter ens argumentation.
En deduktion er et argument, hvor man udleder et udsagn fra
andre udsagn: Det går godt for europæisk økonomi → Det går
godt for dansk økonomi. Deduktionen kan være mere eller mindre udbygget:
Det går godt for europæisk økonomi. Dansk økonomi er tæt sammenvævet med
EU-økonomien → Det går godt for dansk økonomi.
Kommunikation i det politiske system
Det politiske i kommunikationen kan analyseres på mange forskellige måder
som del af samfundet og den rådende politiske dagsorden. Lige så
vigtigt som at se på, hvad der siges, er det at få undersøgt, hvad der
ikke siges. Der kan bruges en model for det politiske system i analysen af
politisk kommunikation, f.eks. Eastons model for det politiske
system
En politisk taler, læserbrevsskribent eller kronikør er en politisk aktør, der agerer i et politisk
system. Hvordan påvirker det måden, der tales på, og hvad der siges?
En tale eller en artikel er, lige meget hvor den holdes eller
offentliggøres, hvis den har politisk indhold, et blandt mange flere af det politiske systems
outputs. Igennem talen/det skrevne kan formuleres støtte eller krav til det
politiske system, og man søger evt at få forstærket fælles
symboler eller skabe konflikterende symboler.
Fra befolkningens side stilles der mangfoldige krav til det
politiske system. Krav må formuleres for at de kan få indflydelse og evt. en
vej igennem systemet.
En model som den ovenstående, hvor det politiske system ses
som en slags "maskine", der forarbejder inputs til outputs kan imidlertid
sløre blikket for, hvad politisk kommunikation også er. Modellen er én
diskurs om politik blandt flere mulige. Ved at tage udgangspunkt i det
diskursive kan man nå frem til andre synsvinkler.
Brugen af TV-mediet i politisk debat og kampagne
Lige siden det amerikanske præsidentvalg i 1960 har man været opmærksom
på TV-mediets betydning for, hvordan en politiker brænder igennem på
nationalt plan. Kennedy fik en fordel bare i kraft af sin påklædning (blå
habit), som kontrasterede bedre end Nixons (grå habit) imod
studiebaggrunden.
Det lægger op til, at man ser politisk kommunikation som et spørgsmål om
stil. Herimod står "lødighed". Det vil være forkert at sige, at politisk
kommunikation via TV-mediet altid er et spørgsmål om stil. Hvis man kun
satsede på det, ville man nok
tabe i det lange løb. Det ville være identisk med at sige, at seerne er
overfladiske. Man kan også stille spørgsmålet, om stil og lødighed
nødvendigvis altid er modsatstillede begrebspar, hvor det ene begreb
udelukker det andet?
"Stil" kan være en del af en diskurs. Det kan lødighed også.
Det kan altså ses også som en diskursiv kamp. Der er da heller ingen tvivl
om, at den britiske valgkamp i 2010 var præget af en diskursiv kamp om,
hvordan samfundet skulle italesættes oven på finanskrisen og et belastende
britisk militært engagement i Irak og Afghanistan.
Ved det britiske underhusvalg i 2010 lykkedes det den liberale Nick Clegg
at bryde de to gamle partiers (Labour og Konservatives) hold på opinionen
ved at benytte mediet på uventede måder i forhold til de to andre. Han talte
direkte ind i kameraet. Han huskedede navnene på de mennesker i et panel,
der havde stillet spørgsmål til politikerne, og han brugte catch
phrases (nøgleformuleringer) mere bevidst end de to andre. Det var
første gang, man i Storbritannien arrangerede en national TV-debat direkte
mellem de førende kandidater. Der var tre debatter. Hvor LiberalDemokraterne
ellers havde stået stabilt på 15 - 20 pct af stemmerne, var de efter den
første TV-debat på linje med de to andre partier, og endda i nogle målinger
lidt højere i stemmetal end Labour. Det fik den britiske avis the Guardian
til at gå ind og foretage en kvantitativ analyse af nogle
kommunikationsmæssige træk ved TV-debatten.
Optællinger af kommunikationstræk v. 2. TV-debat til britisk
underhusdebat 2010 (kvantitativ analyse)
Hvad var deltagernes strategier i 2. runde.
Optællinger af nøgleord
Use of first names
Gordon Brown (Labourleder): 42 (19 Nick, 23 David)
Nick Clegg (LibDem-leder): 0
David Cameron (Konservativ) 4 (3 Gordon, 1 Nick)
Use of full names
Brown: 1 (David Cameron)
Clegg: 20 (10 Gordon Browns, 10 David Camerons)
Cameron: 5 (4 David Camerons, 1 Nick Clegg)
"I agree with Gordon"
Cameron: 2
Mentioning the questioner (Nævnespørgeren i panelet)
Brown: 4
Clegg: 11
Cameron: 7
Attacking the "other two"
Brown: 4
Clegg: 14
Cameron: 8
Talking to the camera
Brown: 5
Clegg: 13
Cameron: 16
"We all agree"
Brown: 0
Clegg: 1
Cameron: 1
Ganging up on the odd one out (rotte sig sammen mod den tredje/"outsideren")
Brown and Cameron against Clegg: 1
Brown and Clegg against Cameron: 1
On the attack against the other candidates
Brown: 21 (On DC 10, on NC 11)
Clegg: 14 (GB 6, DC 8)
Cameron 11: (GB 4, NC 7)
On the defensive from the other candidates
Brown: 4 (From DC 1, NC 3)
Clegg: 10 (GB 6, DC 4)
Cameron: 3 (GB 2, NC 1)
Anecdote count (optælling af anekdoter)
Brown: 2
Clegg: 4
Cameron: 2
Mentions of family or children
Brown: 1
Clegg: 3
Cameron: 2 (Kilde: Guard. 23.4.10)
Vægtningen af de forskellige elementer vurderes omhyggeligt. Efter første
runde er der ingen tvivl om, at de to "gamle partiers" ledere havde lyst til
at gå til angreb på Clegg for at vinde tabt territorium tilbage. Det skulle
de dog være forsigtige med. TV-seerne har en opfattelse af fairness. Et for
voldsomt angreb på "opkomlingen" ville kunne give bagslag og blive
counterproductive.