|
Svigefulde vælgere Der
kan være mange årsager til, at der udskrives valg til Folketinget. Ofte
skyldes det, at en regering har vanskeligt ved at få gennemført en
politik. Det kan også være fordi, man mener, at tidspunktet er
gunstigt, fordi man f.eks. står stærkt i meningsmålingerne. Det er
statsministeren, der har bemyndigelsen til at udskrive valg.
Ved valget i juni 2015
skete der ganske betydelige forskydninger i partiernes stemmetal, og et
nyt parti, Alternativet kom ind i Folketinget med 9 mandater.
Det lykkedes igen De Blå partier samlet set at vinde et valg
på at spille indvandrerkortet. Venstre, der godt nok gik kraftigt
tilbage tordnede i valgkampen løs om at genindføre lavere startydelser
for indvandrere. Samtidig blev frygten for de fremmede manet frem af de
dramatiske medieberetninger om rædselssejladserne med asylansøgere fra
Nordafrika over Middelhavet i faldefærdige både.
Tænk, om alle de
mennesker kom til Danmark!? At forsøge at finde rationelle og
menneskelige løsninger på problemet, f.eks. ved at tilslutte sig ideer
i EU om, at landene skulle forpligte sig på at tage kvoter af
asylansøgere, så det ikke bare er Italien og Grækenland, der står
tilbage med aben, var der ikke opbakning til.
Mærkeligt nok var retsforbeholdet (et af Danmarks 4
forbehold til EU-traktaten, der bl.a. sikrer egen asyl- og
indvandrerpolitik) overhovedet ikke i
spil i valgkampen. Det var til gengælde en aftale
mellem de blå partier om, at man vil støtte den britiske
premierminister David Camerons kamp imod en
europæisk social union, hvor en sådan nærmest blev set som identisk med
accept af social dumping.
Tabel 1: Resultat af Folketingsvalget 18. juni 2015 - sammenlignet med valget i 2011
Valgresultatet ligner næsten med hensyn til størrelsen af
vælgervandringerne jordskredsvalget i 1973, hvor Fremskridtspartiet og
Centrumdemokraterne kom i Folketinget med henholdsvis 28 og 14
mandater, og hvor Socialdemokratiet blev reduceret til omkring 25 pct
af stemmerne.
Alt i alt var valget en begmand til samlingen af “den
nødvendige politiks” partier omkring centrum af det politiske spektrum.
Til gengæld er mere værdi- og ide-baserede partier på yderfløjene
og i centrum (Alternativet) blevet styrket. Alt i alt fik partier,
der ikke havde siddet i regering, over 40. Det viser måske noget om, at
mange vælgere har svært ved at acceptere, at Folketinget er blevet
reduceret til en kommunalbestyrelse for coaching af befolkningen i
konkurrencestatens politik.
Figur 1: Vælger- og partiholdninger
Ordforklaring:
Kosmopolitarianisme: Man tror på globalisering og løsninger på
problemer på dette plan. Kommunitarisme: Det modsate: Troen på
lokalsamfundets løsninger og værdier.
Hvorfor stemmer vælgerne, som de gør?
Det spørgsmål kan stilles, hvis man vil finde dybere forklaringer på, hvad der er sket ved de senere valg.
Vælgernes skifte i stemmeafgivning er der givet mange forklaringer på i tidens løb.
Klassestemmehypotese
Under det
klassiske fire-partisystem (Venstre, Socialdemokratiet, Radikale,
Konservative) blev der typisk afgivet en slags "klassestemme": Landmænd
og selvstændige stemte som sociale klasse på Venstre, arbejdere på Socialdemokratiet, husmænd og
lærere/kulturarbejdere på De Radikale og selvstændige og højere funktionærer på De
Konservative.
Det mønster begyndte at gå i opløsning i
1950'erne/60'erne. SF dannedes i 1958 og siden gik det hastigt med nye
partiers opståen og større vælgervandringer mellem partierne. Der var
færre kernevælgere og flere og flere marginalvælgere (folk, der stemmer
på et nyt parti fra gang til gang). Den tidligere så stærke
partiidentifikation blev noget svækket.
Gruppetilhørsforhold
Beslægtet med klassefaktoren har vi
gruppetilhørsforhold.
At det kan betyde temmelig meget så
man i 2013 efter indgåelsen af nye overenskomster for folkeskolelærere i
Danmark. Mange lærere forbandt
opgivelsen af bestemte forberedelsesfaktorer til timerne og mere magt til
skoleledelserne til at tilrettelægge lærernes arbejde som forbundet med de
politikere, bl.a. den socialdemokratiske finansminister, der havde været
arbejdsgiver ved overenskomstforhandlingerne. Opinionsmålinger viste senere en
kraftig nedgang i læreres stemmer på Socialdemokraterne. Her betød
gruppetilhørsforholdet som lærer det afgørende for, hvor man ville sætte sit
kryds. Og det skulle i hvert fald ikke være hos et af regeringspartierne
(Socialdemokrater, SF, Radikale), partier, lærere ellers typisk havde stemt på.
Partiidentifikation
Vælgerne identificerer sig med bestemte partier. Det kan gå igennem
generationer, og det bevirker, at man bliver ved med at stemme på det samme
parti. Man kalder en sådan vælger for en kernevælger. I modsætning hertil
stemmer marginalvælgere på forskellige partier fra gang til gang. De
fleste vælgerundersøgelser viser, at partiidentifikationen har været faldende
igennem de seneste årtier. De politiske
partier er dog stadig vigtige som en slags perceptionsfiltre (perception =
opfattelse igennem syn, hørelse og hjerneaktivitet), dvs de leder øjnene, der
ser, frem til at se det samme eller noget lignende som sidste gang. Det er
partierne, der stiller op til valg, og de fremlægger deres synspunkter og
politiske alternativer i forhold til hinanden. De fleste vælgere er vant til at
se den kaotiske virkelighed som noget, der bringes i orden af partiets syn på
den.
Den rationelle vælgermodel:
I denne såkaldte rational choice (rationelt valg) model antages det, at vælgerne
stemmer efter individuel, rationel egeninteresse. Den kan minde lidt om
socialklassehypotesen, bortset fra, at der i socialklassehypotesen også indgår
forestillinger om identifikation med gruppe o.lign (”klasseidentifikation”, som
f.eks. har spillet en rolle i arbejderklassen, men nok ikke gør det så meget
længere i den mere individualistiske senmodernitet).
Den rationelle vælgermodel kan minde lidt om
den individualiserede forbruger, der foretager rationelle forbrugsvalg i
sammensætningen af forbruget.
Hvis man har en høj indkomst, er man interesseret i, at
skattetrykket på sidst tjente krone (marginalskatten) ikke er for høj. Derfor
vil man stemme på et parti, der vil sikre lave skatter. Hvis man har mange
børn, vil man stemme på et parti, der sikrer lave institutionstakster, etc.
Denne model kan kritiseres for dens metodologiske individualisme. Ved at tage
udgangspunkt i den enkelte vælgers præferencer (ønsker) og analysere, hvordan vælgeren vil realisere dem
ved at finde passende mål (stemme på politiker, der kan opfylde målene), tager
teorien ikke hensyn til, at vælgerne ofte er præget af social baggrund,
gruppetilhørsforhold og de normer og roller, der følger med at være en del af
en bestemt social baggrund og høre til en eller flere sociale grupper, der
påvirker en.
Tegnebog eller nationaløkonomi?
Den rationelle vælgermodel er også blevet kritiseret for, at mange
undersøgelser faktisk har vist, at mange vælgere har tendens til at afgive
stemme efter, hvordan de mener, at økonomien vil klare sig under den ene eller
den anden kandidat. Det kaldes at afgive en sociotropisk stemme. Man
stemmer altså efter, ikke alene, hvordan privatøkonomien for én selv vil klare
sig, men efter, hvordan samfundet som helhed vil klare sig.
En del vælgere forsøger faktisk at
sætte sig ind i, hvordan det er gået med økonomien. Er det gået dårligt, kan
det tænkes at gå ud over de politikere, der sidder på magten, og som søger
genvalg, mens de, der stiller op imod dem og udfordrer deres magt, kan blive
tilgodeset, forudsat deres økonomiske (genrejsnings-)program ellers er
troværdigt.
Issue-voting
Man er gået
fra klassestemme til issue-voting (stemme efter sager, f.eks.
indvandring, lov og orden, arbejdsløshed, miljø-issue, etc), så det er
et spørgsmål, hvordan partierne vil klare den issue (sag), man som
vælger især er interesseret i. Man kan så sige, at det var
den nationale issue (nationalfølelse /-interesse) og indvandring,
der fik betydning for Dansk Folkepartis succes i 2015.
Medianvælgerhypotese
I 1957 udsendte økonomen Anthony Downs bogen An Economic
Theory of Democracy (En økonomisk teori om demokrati), hvor han beskrev
politik som noget, der i vælgernes øjne er et valg imellem et venstre-
og højresynspunkt, og hvor de fleste er tilbøjelige til at placere sig
i midten af spektret, dels fordi det er ret uigennemskueligt, hvad de
forskellige synspunkter nærmere står for, dels fordi en placering på
midten eller omkring midten ser ud til at give flest fordele.
Politik er et marked, hvor man (for)handler sig frem
til størst mulige fordele for sig selv, når man afgiver sin stemme.
Downs' teori er altså en form for rational choice (fornuftsvalg) teori.
Lige som man på markedet forsøger at få mest muligt ud af sin indkomst
ved at bruge sine penge til at få den bedste kombination af kvalitet og
pris, som ens indkomst giver mulighed for, vil man bruge den samme
overvejelse, når man afgiver stemme.
Hvilke varer tilbyder de politiske partier i form af deres programpunkter?
Teorien er især blevet brugt om valgsystemer, hvor
der er flertalsvalg i enkeltmandskredse, f.eks. Storbritannien. Her er
der tendens til, at to partier fra henholdsvist højre og venstre side
af H-V-spektret, kæmper om magten. Det gælder derfor om at sætte sig på
den politiske midte med de rigtigt udformede midterstandpunkter, der
kan appellere til flest mulige vælgere.
Figur 2: Medianvælgerhypotesen
Men man kan også se tendensen i flerpartisystemer med
forholdstalsvalg. Man så det f.eks. i valgkampen til folketingsvalget i
Danmark i 2015. Det billede, der blev skabt i medierne og
offentligheden var "blå blok mod rød blok", og det var hver af disse to
blokkes største partier, hvis ledere stod over for hinanden i noget,
der dermed næsten kunne ligne et "præsidentvalg".
"Er du blå eller rød" lagde op til at antyde et
klart valg mellem to forskellige alternativer. I realiteten kan det
diskuteres, hvor meget valg der var tale om, da Blå Blok også ville
sikre velfærden og lagde forslag frem om udvikling i sundhedsbudgettet,
der ville overstige Rød Bloks fremskrivning af dette. Det førte til
formulering af meget simple valgkampsslogans, f.eks. om "nulvækst" i
offentlig sektor over for 0,6 pct (Socialdemokrater) eller 0,8 pct
vækst (DF). "Det skal kunne betale sig at arbejde" blev et simpelt
slogan for Blå Blok, der skulle tydeliggøre, at i det danske
velfærdssamfund var der for lidt incitament til at arbejde og yde en
indsats.
"Kontanthjælpen er for høj"
blev sat op imod "Kontanthjælpen har den størrelse for at sikre imod
børnefattigdom". Var man til lidt mere velfærd eller til lidt mere "det
skal kunne betale sig at arbejde"?
Et delt Danmark?
Figur 3: Et politisk delt Danmark?
Note: Det "delte" Danmark. Farverne viser, hvilket parti der blev størst. Rød farve: Socialdemokratiet,
gul farve: Dansk Folkeparti og blå farve: Venstre
At
der er de omtalte tendenser i vælgeradfærden henimod issuevoting betyder dog ikke, at
"klassestemme" er blevet helt ligegyldigt.
Man kan stadig se tendenser
i den retning, de er bare blevet modificeret og udviklet sig i delvist
nye retninger med globaliseringen og det, man kalder det senmoderne
samfund.
Noget af det, valgforskere hæftede sig ved i forbindelse med
folketingsvalget i 2015, var den stadig mere tydelige forskel i
politisk kultur og politiske værdier imellem "storby-Danmark" og det
såkaldte "udkantsdanmark", jvf figur 1.
I det første er man begejstrede for
globaliseringens muligheder. Man ser positivt på indvandring og man
føler sig generelt mere trygge ved tingenes forandring. I det andet er
der større økonomiske afsavn. Man er utryg ved, hvad globaliseringen og
indvandringen kan bringe, og man føler en større national tilknytning
til danske værdier. Man kan som eksempel se, hvordan man stemte i
henholdsvis Tønderkredsen og Nørrebrokredsen ved valget i 2015:
Tabel 2: Afstemningsresultat Tønderkredsen
Stemmeberettigede: 28.310. Deltagelse: 84,65 %
Stemmer | Parti | Antal | Pct. | A. Socialdemokratiet | 5.038 | 21,3% | B. Radikale Venstre | 614 | 2,6% | C. Det Konservative Folkeparti | 478 | 2,0% | F. SF - Socialistisk Folkeparti | 560 | 2,4% | I. Liberal Alliance | 1.727 | 7,3% | K. Kristendemokraterne | 397 | 1,7% | O. Dansk Folkeparti | 6.958 | 29,4% | V. Venstre, Danmarks Liberale Parti | 6.313 | 26,7% | Ø. Enhedslisten - De Rød-Grønne | 1.087 | 4,6% | Å. Alternativet | 488 | 2,1% | I alt gyldige stemmer | 23.660 | Blanke stemmer | 200 | Andre ugyldige stemmer | 103 | I alt ugyldige stemmer | 303 | I alt afgivne stemmer | 23.963 |
Tabel 3: Afstemningsresultat Nørrebro i København:
Stemmeberettigede: 55.396. Deltagelse: 84,33 %
Stemmer | Parti | Antal | Pct. | A. Socialdemokratiet | 8.061 | 17,5% | B. Radikale Venstre | 5.065 | 11,0% | C. Det Konservative Folkeparti | 706 | 1,5% | F. SF - Socialistisk Folkeparti | 3.471 | 7,5% | I. Liberal Alliance | 2.895 | 6,3% | K. Kristendemokraterne | 133 | 0,3% | O. Dansk Folkeparti | 2.502 | 5,4% | V. Venstre, Danmarks Liberale Parti | 2.710 | 5,9% | Ø. Enhedslisten - De Rød-Grønne | 12.239 | 26,5% | Å. Alternativet | 8.262 | 17,9% | Uden for partierne | 134 | 0,3% | I alt gyldige stemmer | 46.178 | Blanke stemmer | 366 | Andre ugyldige stemmer | 170 | I alt ugyldige stemmer | 536 | I alt afgivne stemmer | 46.714 |
Kilde: Danmarks Statistik
Valgmåde
I
Danmark har vi forholdstalsvalgmåde med en spærregrænse på 2 pct. Det
er en af grundene til, at der er et ret stort antal af partier i
Folketinget. Forholdstalsvalg
kan beskrives som en valgmåde, hvor man forsøger at få en matematisk
retfærdig repræsentation af vælgerholdningerne.
Valgmåden kan få stor betydning for den politiske proces i et demokratisk
politisk system. Valgmåden har f.eks. betydning for antallet af partier og
for, i hvilken grad vælgerne kan få indflydelse på, hvilke personer der
vælges. Valgmåden kan sammenlignes med flertalsvalg i enkeltmandskredse, som man har i Storbritannien, USA og adskillige andre steder.
Beskrivelse af valgmåden i Danmark
I Danmark har man forholdstalsvalg, dvs at hvis et parti/liste får 10 pct af stemmerne, skal det have 10 pct af mandaterne i den parlamentariske
forsamling. I Danmark løses det på en temmelig indviklet måde, idet der både
fordeles mandater i nogle store valgkredse (storkredse) og fordeles
tillægsmandater.
I praksis lader det sig ikke gøre at dele mandater op i
procenter. Derfor arrangeres forholdstalsvalgmåde sådan i Danmark, at der
deles med nogle divisorer (1. 2, 3, 4, 5, 6, etc ....) ved folketingsvalg,
når mandaterne skal fordeles i storkredsene. Der ti storkredse. Den største
er Sjællands Storkreds med 21 mandater til fordeling.
Tabel 4: Fordeling af kredsmandater i en
storkreds ved valget i 2015: Sydjyllands Storkreds
Stemmeberettigede: 525.609. Deltagelse: 85,56 %
Stemmer | Parti | Antal | Pct. | Man- dater | Kreds- man- dater | Tillægs- man- dater | A. Socialdemokratiet | 104.391 | 23,5% | 5 | 5 | - | B. Radikale Venstre | 13.962 | 3,1% | 1 | - | 1 | C. Det Konservative Folkeparti | 9.625 | 2,2% | - | - | - | F. SF - Socialistisk Folkeparti | 13.508 | 3,0% | - | - | - | I. Liberal Alliance | 33.277 | 7,5% | 2 | 1 | 1 | K. Kristendemokraterne | 4.792 | 1,1% | - | - | - | O. Dansk Folkeparti | 126.058 | 28,4% | 6 | 6 | - | V. Venstre, Danmarks Liberale Parti | 104.483 | 23,5% | 5 | 5 | - | Ø. Enhedslisten - De Rød-Grønne | 22.614 | 5,1% | 1 | 1 | - | Å. Alternativet | 11.551 | 2,6% | - | - | - | I alt gyldige stemmer | 444.261 | Blanke stemmer | 3.858 | Andre ugyldige stemmer | 1.567 | I alt ugyldige stemmer | 5.425 | I alt afgivne stemmer | 449.686 |
Kilde: Danmarks Statistik
Den
ovenfor anførte metode til fordeling af mandater kaldes største divisors
metode. Og brugen af divisionstallene på denne måde kaldes d'Hondts metode.
Det fremgår også af eksemplet, at det bliver lettere at realisere
matematisk retfærdighed, jo større antallet af mandater, der skal
fordeles er. I nogle lande har man løst dette ved simpelthen at gøre
landet til én valgkreds (Israel og Holland). I Danmark har man ønsket
at opretholde den geografiske tilknytning til lokale valgkredse. Derfor
sker opstillingen i Danmark af kandidater i 92 opstillingskredse,
fordelingen af mandater i 10 storkredse, og endelig er der et system af
tillægsmandater til at sikre en betydelig matematisk proportional
fordeling til partier med over 2 pct af stemmerne (2 pct-reglen: Et
parti skal have mindst 2 pct af de afgivne stemmer for at få del i
tillægsmandater).
Forholdstalsvalgmåden
skulle altså sikre den såkaldte "matematiske retfærdighed", dvs anskuelserne i
befolkningen skal repræsenteres procentvist ligesådan i Folketinget. Det kan
de naturligvis ikke: Hvis et parti får lige under 2 pct af stemmerne, er det
efter det forholdsmæssige repræsentationsprincip "berettiget" til 3
mandater, men får ingen, med mindre det opfylder en af de andre betingelser
i valgloven, dvs f.eks. får valgt et kredsmandat. I så fald er det
berettiget til at få del i tillægsmandaterne.
Der er 40 tillægsmandater, og de fordeles efter at kredsmandaterne er
fordelt, og det er disse 40 tillægsmandater, der sikrer den "matematiske
retfærdighed".
Storkredse |
Kredsmandater |
København |
15 |
Københavns Omegn |
11 |
Nordsjælland |
10 |
Bornholm |
2 |
Sjælland |
21 |
Fyn |
12 |
Sydjylland |
18 |
Østjylland |
17 |
Vestjylland |
14 |
Nordjylland |
15 |
Note: hvor stor en del af den samlede mandatpulje på 135, en
storkreds skal have, bestemmes ifølge valgloven af følgende: Den samlede
befolkning i en storkreds, antallet af vælgere og antal kvadratkilometer i
storkredsen ganget med 20. Det medvirker til at gøre et mandat "billigere"
vælgermæssigt i "Udkandtsdanmark", de tyndt befolkede områder, i forhold til
f.eks. København, Nordsjælland og Århus.
Igennem fordelingen af kredsmandater sikres det altså,
at de valgte kandidater har en lokal forankring og tilknytning, så det
ideelt set ikke kun er landspolitiske spørgsmål kandidaterne vælges efter.
Danmark har en relativt indviklet valglov. Det skyldes, at man har
villet kombinere den "matematiske" retfærdighed med kandidaternes lokale
forankring, som man jo kendte det i valgmåden før grundlovsændringen i 1915.
Dengang havde man flertalsvalg i enkeltmandskredse i Danmark.
Forholdstalsvalgmåden blev fuldt gennemført i 1920.
Forholdstalsvalgmåden var et demokratisk fremskridt. Det
gjorde det lettere for nye politiske strømninger at gøre sig gældende.
Ved grundlovsændringen i 1915 fik man kvindelig valgret.
Figur 4: Opstillingsformer
Sideordnet opstilling. Der sættes kryds ud for parti (i firkanten til venstre) eller ud for kandidat.
Hvordan finder man så ud af, hvilke kandidater der er valgt for
partierne?
Hvis man har sat kryds på stemmesedlen ud for partiets navn (øverst
på stemmesedlen) i stedet for en kandidat, fordeles partistemmerne på
kandidaterne. Fordelingen er forskellig efter, om partiet har valgt
partiliste eller såkaldt sideordnet opstilling. Ved sideordnet opstilling
fordeles partistemmerne på kandidaterne i forhold til deres andele af
personligt afgivne stemmer.
Ved opstilling på partiliste fordeles
partistemmerne først til den, der står øverst på listen og efterfølgende til
de andre. Overskydende personlige stemmer går videre til de andre
kandidater. Partiets samlede stemmetal i storkredsen divideres med et tal,
der er 1 større end det antal mandater, der er tilfaldet partiet. Dette tal forhøjes til
det næste hele tal og kaldes "fordelingstallet". .
Partistemmerne går altså i rækkefølge til de kandidater, der står
øverst på partilisten, indtil fordelingstallet er nået.
Partistemmerne
fordeles på denne måde, til de alle er brugt. Hvis en kandidat længere ned
på listen opnår et personligt stemmetal, der er lig eller større end
fordelingstallet, sprænges partilisten, og kandidaten vil derfor blive
tildelt et mandat. Man skal have mange personlige stemmer for at kunne gøre
det. Enhedslisten bruger denne opstillingsmetode i hele
landet.
Ved kredsvis opstilling får kandidaten alle de stemmer, der er
afgivet på partiet i opstillingskredsen, samt de personlige stemmer
vedkommende har fået. Det kan altså ved kredsvis opstilling "betale sig" at
blive stillet op i en stor kreds.
Når man skal se meningsmålinger, kan man gå til Gallup eller de aviser,
der laver meningsmålinger, f.eks. Politiken, Berlingske Tidende, Jyllandsposten og Børsen.
Tabel 5: Resultatet af valg til Folketinget 2015. Hele landet
Stemmeberettigede: 4.145.321. Deltagelse: 85,8 %
Stemmer | Parti | Antal | Pct. | Man- dater | Kreds- man- dater | Tillægs- man- dater | A. Socialdemokratiet | 925.288 | 26,3% | 47 | 43 | 4 | B. Radikale Venstre | 160.672 | 4,6% | 8 | 2 | 6 | C. Det Konservative Folkeparti | 118.015 | 3,4% | 6 | - | 6 | F. SF - Socialistisk Folkeparti | 148.027 | 4,2% | 7 | 2 | 5 | I. Liberal Alliance | 264.449 | 7,5% | 13 | 9 | 4 | K. Kristendemokraterne | 29.148 | 0,8% | - | - | - | O. Dansk Folkeparti | 741.173 | 21,1% | 37 | 33 | 4 | V. Venstre, Danmarks Liberale Parti | 684.223 | 19,5% | 34 | 33 | 1 | Ø. Enhedslisten - De Rød-Grønne | 273.870 | 7,8% | 14 | 10 | 4 | Å. Alternativet | 168.585 | 4,8% | 9 | 3 | 6 | Uden for partierne | 3.027 | 0,1% | - | - | - | I alt gyldige stemmer | 3.516.477 | Blanke stemmer | 30.209 | Andre ugyldige stemmer | 9.859 | I alt ugyldige stemmer | 40.068 | I alt afgivne stemmer | 3.556.545 |
Kilde: Danmarks Statistik. Note: Foreløbige tal.
Mere uddybende: Stemmes der efter social klasse, livsstile eller geografisk segmentering?
Det er et alt for kompliceret spørgsmål at svare èntydigt på.
Når man ser på valgresultatet i 2015, f.eks. det "politiske
Danmarkskort" i figur 3 ovenover, kunne man forledes til at tro, at der
stemmes efter geografisk segmentering af befolkningen. Men det er jo
samtidig social-økonomiske kriterier, der indgik i det. Når mange
vælgere satte kryds ud for DF i Syd- og Sønderjylland og Vestsjælland,
var det bl.a bestemt af, at de boede i områder, der var ladt i stikken
i den økonomiske udvikling, som integrationen af dansk økonomi i den
globaliserde økonomi og EU havde ført til. De var blevet i stigende
grad "udkant" og reagerede på det ved at stemme på et parti, som de
følte ville gøre mest for dem i den situation.
Figur 5 : Klassesamfundet
Klassestemme identificerede man tidligere med stemme på enten
et (socialistisk) arbejderparti, der ville øge velfærden, eller et
borgerligt parti, der ville sænke skatterne og lade borgere og
virksomheder i højere grad få lov at beholde penge i egne lommer. Ved
valg efter valg har man i de senere år set Dansk Folkeparti som det
største "arbejderparti" med mange stemmer fra arbejderklassen og de
lavere sociale lag. Og det var Liberal Alliance, der tog en betydelig
del af stemmerne i de højere socialgrupper.
Konturerne i klassedelingen er
blevet utydeligere, og vælgerne har ændret sig i mere
individualistisk retning i deres stillingtagen.
Tabel 6: Udvikling i socialklasser, familier. Andele
|
1985
|
1990
|
1995
|
2000
|
2005
|
2009
|
Overklasse
|
2,1
|
2,2
|
2,2
|
2,6
|
2,4
|
2,1
|
Højere middel
|
6,9
|
7,2
|
8,0
|
9,5
|
10,7
|
12,0
|
Middel
|
23,8
|
23,6
|
24,4
|
26,8
|
28,2
|
30,0
|
Arbejder
|
57,3
|
55,1
|
52,3
|
49,1
|
46,1
|
42,4
|
Underklasse
|
9,9
|
11,9
|
13,1
|
12,1
|
12,6
|
13,5
|
Kilde: AE. Klasserne er her defineret ud
fra topleder/-ikke-topleder, uddannelses- og indkomstforhold.
Se f.eks. mere på http://www.ae.dk/files/dokumenter/analyse/ae_inddeling-af-befolkningen-i-sociale-klasser.pdf
I tabel 6 ses udviklingen i den sociale klasseinddeling i Danmark. Det
er en slags ”økonomiske klasser”, der bygger på stillingen i produktionen, og
indkomst- og uddannelsesforhold.
Middelklassen er vokset, og arbejderklassen er skrumpet. Det har
påvirket partiernes stemmetal samtidig med, at tendensen til at stemme efter
klasse nok også er svækket.
Livsstil og kulturel klasse
Meget af stemmeafgivningen hænger også sammen med livsstile og
udannelsesniveau. En høj indkomst identificeres ikke nødvendigvis med
stemme på Liberal Alliance eller Konservative, men kan meget vel ses
sammen med stemme på Enhedslisten eller Alternativet, når det er
ideelementer fra sådanne partier, der indgår i partipræferencen.
Under livsstil undersøger man,
hvilken vælgeradfærd der er i de forskellige livsstilssegmenter.
Når der knyttes an til en livsstilsteoretiker som den franske sociolog
Pierre Bourdieu (1930 - 2002), kan der laves hypoteser om f.eks.
den sociale og kulturelle kapitals indflydelse på politisk adfærd på basis af
den klassebestemte personlighed og livsstil. Bourdieu sammenfatter sin
personlighedsmodel i begrebet habitus, hvor socialisationsfaktorerne fra
opvæksten er afbildet som en slags printplade i personligheden. Den giver
dermed den sociale profil med de handlingstilskyndelser,
vi erhverver os igennem opvæksten. Habitus determinerer ikke, hvad
mennesker gør, men det er et udgangspunkt for handling.
Den symbolske kapital giver en evne til at
foretage æstetiske valg, f.eks. at bedømme, hvad der er et godt kunstværk, et
smukt møbel eller et godt måltid. Men evt også, hvad der er ”det parti, man
stemmer på”.
Der er noget ved en ting, der ligger ud over det rene
brugs- og nytteaspekt ved tingen. En BMW cabriolet er et køretøj, men det er
også en statusgivende ting, der udtrykker symbolsk kapital hos ejeren. På samme
måde er det at stemme mere end blot at være med til at afgøre, om
statsministeren skal hedde Jensen eller Rasmussen. At stemme kan være udtryk
for symbolsk kapital.
Bag denne opfattelse ligger altså en antagelse om, at
menneskers livsstil påvirker vælgeradfærden. I det enkelte
livsstilssegment ligger også politisk præference.
Der kan opstå forskelle mellem
de, der især har kulturel kapital (uddannelse) og de, der især har økonomisk
kapital (indkomst, formue). Det kan påvirke vælgeradfærden sådan, at
professoren måske snarere stemmer på Radikale Venstre, og forretningsmanden med
mange penge og egen virksomhed måske snarere på Venstre eller Liberal Alliance.
Inddragelsen af den kulturelle
kapital giver altså et bredere billede af klassestrukturen.
Figur 6: Livsstilssegmentering og partipræference
Flertalsvalg i enkeltmandskredse
Ved flertalsvalg i enkeltmandskredse vælges der kun én fra hver
valgkreds. De stemmer, der er afgivet på andre kandidater/partier, er
"spildt" i den forstand, at de ikke tæller med. Dette valgsystem har man i
Storbritannien.
Figur 7: Resultat af valg til Underhuset (House of Commons) i 2015 (650 pladser)
Kilde: BBC.
Misforholdet mellem stemmeandele og antal valgte mandater ses
klart. For Liberaldemokraterne betød det, at brugte næsten 2,5 mio
stemmer på at få 8 mandater, mens f.eks. De Konservative fik over 40
gange så mange for kun omkring 5 gange flere stemmer. Men der var så
mange flere kredse, hvor De Konservative kom først over målstregen
("first past the post") og blev største parti, der løb med mandatet.
Forholdstalsvalg efter devolution (decentalisering), f.eks. i skotsk parlament
Et af Labours valgløfter i 1997 var, at man skulle indføre
forholdstalsvalg,
fordi det mere retfærdigt dækker vælgerholdningerne. Det er dog hidtil
blevet ved snakken om at indføre ny valgmåde, bortset fra de
parlamenter, der indførtes i Skotland, Nordirland og Wales i 1990'erne.
Man indførte delvis forholdstalsvalgmåde i Skotland, da man fik et parlament i denne
selvstyrende del af Storbritannien i slutningen af 90'erne. I det skotske
parlament kombinerer man to valgmåder. Første valg efter den nye
metode var
i 1999.
Figur 8: Blanding af
enkeltmandsvalg og forholdstalsvalg i Skotland. Valgresultat v. valg i 2003.
Note: Venstre kolonne i valgresultatet (pladser ved valg i
enkeltmandskredse, også kaldet seats), højre kolonne antallet af
listevalgte, der altså fordeles forholdsmæssigt. Ved en liste står partierne
under hinanden, ligesom på en dansk stemmeseddel. Ved et dansk valg stemmes
enten på partiet eller på en person. Den skotske vælger stemmer
både på person (seat) og parti (list). Den samme
valgmåde anvendes i de andre regionale parlamenter, f.eks. Wales.
Men hidtil er det altså kun blevet til, at under
halvdelen af det skotske parlaments medlemmer vælges på denne måde. Det
kan da også føre til, at de store partier mister deres magt. Ved valget
i Skotland i 2003 gik flere små partier kraftigt frem (f.eks. Grønne
fra 1 i 1999 til 7 i 2003, og Skotske Socialistparti fra 1 til 6. Til
gengæld gik Labour og Skotske Nationalister tilbage). Anderledes gik
det i 2015. Her fik de skotske nationalister næsten samtlige mandater i
Skotland ved valget til Underhuset.
Hvilken valgmåde er mest demokratisk?
Det kommer lidt an på, hvad man lægger i
ordet ”demokrati”. Hvis man går efter at få et effektivt virkende flertal i
parlamentet, som kan styre landet, skal man nok vælge flertalsvalg i enkeltmandskredse,
idet det tenderer imod at mindske antallet af repræsenterede partier. Når
flertallet veksler mellem to dominerende partier, bliver det mere overskueligt
at danne regering og fastholde et flertal.
Spørgsmålet er dog, om styringseffektivitet skal være et
demokratikriterium?
Forholdstalsvalgmåden opfattes ofte
som mere demokratisk, fordi sammensætningen af mandater i parlamentet i højere
grad afspejler befolkningens præferencer.
Men forholdstalsvalgmåde kan være
udformet på meget forskellige måder, der giver forskellige virkninger med
hensyn til, hvor demokratisk repræsentativt det er. I Israel har man indrettet
landet som én stor valgkreds. Det giver mulighed for, at små partier kan komme
i betragtning ved fordelingen af mandater. Det er klart, at når der skal
fordeles mandater kun i kredse, vil det afhænge af kredsenes størrelse, i
hvilket omfang små partier får mulighed for repræsentation. Hvis der skal
fordeles 20 mandater, vil der alt andet lige skulle omkring 5 pct af stemmerne
til for at få et mandat. Ved et mindre
antal til fordeling rykker den effektive
spærregrænse for små partier opad.
OPGAVER:
1 Undersøg ud fra data på Aalborg
Universitets surveybank, om klassestemmehypotesen er holdbar: http://www.surveybanken.aau.dk/
2 Undersøg også ud fra data i surveybanken om
vælgernes holdninger, om der er problemer for demokratiet m.h.t. manglende
engagement o.lign.?
3 Find yderligere oplysninger om,
hvordan man laver valg i Danmark. Brug f.eks. valgloven, findes hos
Retsinformation.
4 Hvordan sikres demokratisk retfærdighed ved valgs afholdelse og mandaters
fordeling? 5 Kunne det være sikret endnu bedre end det er gjort i den danske valglov? 6 Hvad er fordele og ulemper ved henholdsvis flertalsvalg i enkeltmandskredse
(first-past-the-post) og forholdstalsvalgmåde? 7 Hvilken af de tre opstillingsformer er den mest demokratiske - i forhold til
partimedlemmer/parti og i forhold til vælgerbefolkningen? 8 Hvad siger valgloven om spærregrænse til Folketinget? 9 Hvor let/svært er det for nye partier at komme ind? Vurder det ud fra
følgende paragraf i valgloven, der angiver reglen. Er det demokratisk?:
§ 12.
Nye partier, der ønsker at deltage i folketingsvalg, skal anmeldes for
indenrigs- og sundhedsministeren senest kl. 12 femten dage før valgdagen.
Med anmeldelsen skal følge erklæringer fra et antal vælgere, der mindst
svarer til 1/175 af samtlige gyldige stemmer ved det sidst afholdte
folketingsvalg (lov om valg til Folketinget)
10 Skal Folketinget være en afspejling af befolkningen med hensyn til
aldersmæssig, uddannelsesmæssig og erhvervsmæssig sammensætning?
BILAG:
Valgdatoerne siden 1945 og årsager til dem:
* 30. oktober 1945: Befrielsesvalget.
* 28. oktober 1947: Sydslesvig.
* 5. september 1950: Importreguleringen. (Det var dengang, nationalstaten kunne lave importregulering!)
* 21. april 1953: Grundlov. (afskaffelse af Landstinget. Ved grundlovsændring skal der udskrives ft-valg)
* 22. september 1953: Grundlov.
* 14. maj 1957: Slutningen af 4-årig periode.
* 15. november 1960: Slutningen af 4-årig periode.
* 22. september 1964: Slutningen af 4-årig periode.
* 22. november 1966: Skattereform – kildeskat.
* 23. januar 1968: Økonomi – indefrysning af dyrtidsportioner.
* 21. september 1971: Slutningen af 4-årig periode.
* 4. december 1973: Økonomisk politik, boligpolitik
m.v. (Erhard Jakobsens udebliven fra afstemning. Det efterfølgende valg
førte til grundliggende ændringer af folketingets sammensætning).
* 9. januar 1975: Venstres økonomiske helhedsplan.
* 15. februar 1977: Kriseoplæg.
* 23. oktober 1979: SV-regeringens sammenbrud.
* 8. december 1981: Anbringelse af pensionsmidler.
* 10. januar 1984: Forkastet finanslov.
* 8. september 1987: Slutningen af 4-årig periode.
* 10. maj 1988: NATO-valget. (spørgsmålet om,
hvorvidt udenlandske skibe i danske havne skulle orienteres om, at de
var i atomvåbenfrit farvand)
* 12. december 1990: Helhedsplan – 6%-skatten.
* 21. september 1994: Slutningen af 4-årig periode.
* 11. marts 1998: Slutningen af 4-årig periode.
* 20. november 2001: Slutningen af 4-årig periode.
* 8. februar 2005: Slutningen af 4-årig periode.
* 13. november 2007: Kvalitetsreform for den offentlige sektor
* 15. september 2011: Slutningen af 4-årig periode/Sammenbrudstendens for VK(O) flertalsparlamentarisme.
* 18. juni 2015: Tæt på slutningen af 4-årig
periode. Statsministeren, Helle Thorning-Schmidt udskriver valg på et
tidspunkt, hvor regeringspartiet Socialdemokraterne står nogenlunde
stærkt i meningsmålingerne..
(Kilde: Folketinget)
Westminstermodel:
opkaldt efter Westminster, det sted i London, hvor Underhuset og en del af
ministerierne ligger. Westminstermodellen er betegnelsen for det
engelsk-inspirerede parlamentariske demokrati, hvor regeringsmagten skifter
mellem de to dominerende partier, der ofte er en følge af valgmåden
(flertalsvalg i enkeltmandskredse, first-past-the-post). Oppositionspartiet
udgør en institutionaliseret opposition, i England ligefrem kaldt "Her
Majesty's loyal opposition" med skyggekabinet og sæde over for regeringen på
oppositionsbænken i Underhuset. Man er klar til at overtage magten, når
regeringspartiet er kørt træt og magten skifter. Udover Storbritannien
finder man Westminstermodellen i New Zealand, Australien, Canada og Indien.
Med to store dominerende partier, der skiftevis har magten, kan en del af
oppositionen ytre sig som partiintern opposition.
Når regeringspartiet skal spænde over et stort ideologisk felt, så
vil den opposition, der findes i partiet ligne den opposition, man i
systemer med forholdstalsvalg kan finde uden for det eller de dominerende
partier.
|
|
Indhold:
Hvorfor stemmer de sådan?
Et delt Danmark i 15?
Forholdstalsvalg i DK
Klasse eller livsstil?
Flertalsvalg i enkelt-
mandskredse
LINKS
Uddybende links:
Folketingsvalglov
Danske valgsystemers fordelingsmetoder
Vælgerdata
fra hele Verden (eng.)
|