|
Svigefulde
vælgere
Vælgerne er i opbrud i disse år. Der skiftes parti og
standpunkt som aldring før.
I
USA valgtes den højrenationale republikaner Donald Trump til præsident
ved præsidentvalget i 2016. Populistiske strømninger blandt de
amerikanske vælgere var med til at afgøre valget.
I 2016 blev der endvidere ved en folkeafstmning i
Storbritannien flertal for, at landet skal forlade EU (den såkaldte
Brexit-afstemning). Hvad er fælles for disse begivenheder?
Mange steder i Europa gik den såkaldte populistiske stemme
frem,
f.eks. Italien ,Holland, Tyskland (Alternative für
Deutsland).
Årsagen var, at der var
opstået nye politiske skillelinjer i vælgerbefolkningerne. Den
økonomiske og sociale ulighed havde været stigende i lang tid. Og man
så ikke længere mulighed for, at de traditionelle velfærdsstater kunne
løse problemet ved at opkræve øgede skatter og fordele mere i velfærd.
"Eliten kører sit eget løb". Lønningerne for almindelige arbejdere
stagnerede. Derfor så mange en konflikt imellem en elite, der nød godt
af økonomiens deltagelse i globaliseringen, og den brede masse af
mennesker, der var ladt udenfor.
Valg til folketinget
Der
kan være mange årsager til, at der
udskrives valg
til Folketinget. Ofte
skyldes det, at en regering har vanskeligt ved at få gennemført en
politik. Det kan også være fordi, man mener, at tidspunktet er
gunstigt, fordi man f.eks. står stærkt i meningsmålingerne. Endelig
udskrives valg, når en 4-årig valgperiode står for at løbe ud (f.eks.
2019). Det er
statsministeren, der har bemyndigelsen til at udskrive valg.
Valg i 2015
Ved valget i juni 2015
skete der ganske betydelige forskydninger i partiernes stemmetal, og et
nyt parti, Alternativet kom ind i Folketinget med 9 mandater.
Det lykkedes igen De Blå partier samlet set at vinde et
valg
på at spille indvandrerkortet. Venstre, der godt nok gik kraftigt
tilbage tordnede i valgkampen løs om at genindføre lavere startydelser
for indvandrere. Samtidig blev frygten for de fremmede manet frem af de
dramatiske medieberetninger om rædselssejladserne med asylansøgere fra
Nordafrika over Middelhavet i faldefærdige både.
Tænk, om alle de
mennesker kom til Danmark!? At forsøge at finde rationelle og
menneskelige løsninger på problemet, f.eks. ved at tilslutte sig ideer
i EU om, at landene skulle forpligte sig på at tage kvoter af
asylansøgere, så det ikke bare er Italien og Grækenland, der står
tilbage med aben, var der ikke stor nok opbakning til.
Mærkeligt nok var retsforbeholdet (et af Danmarks
4
forbehold til EU-traktaten, der bl.a. sikrer egen asyl- og
indvandrerpolitik) overhovedet ikke i
spil i valgkampen.
Tabel 1: Resultat af Folketingsvalget 18. juni 2015 -
sammenlignet med valget i 2011
Valgresultatet ligner næsten med hensyn til størrelsen
af
vælgervandringerne jordskredsvalget i 1973, hvor Fremskridtspartiet og
Centrumdemokraterne kom i Folketinget med henholdsvis 28 og 14
mandater, og hvor Socialdemokratiet blev reduceret til omkring 25 pct
af stemmerne.
Alt i alt var valget en begmand til samlingen af “den
nødvendige politiks” partier omkring centrum af det politiske spektrum.
Til gengæld er mere værdi- og ide-baserede partier på yderfløjene
og i centrum (Alternativet) blevet styrket. Alt i alt fik
partier,
der ikke havde siddet i regering, over 40%.
Det viser måske noget om, at
mange vælgere har svært ved at acceptere, at Folketinget er blevet
reduceret til en kommunalbestyrelse for coaching af befolkningen i
konkurrencestatens politik.
Valg i 2019
Valgkampen
før valget i 2019 var præget af en blå regering (V, LA,
Kons.),
der i perioder havde været trængt i vælgermålingerne.
De viste som
regel flertal til "rød blok" (SD, SF, Enhedslisten, Alternativet og
Radikale).
Ofte plejer de mindre partier i rød blok
på lederen af Socialdemokratiet (SD) som den, der skal lede
forhandlingerne om en regering efter et valg. Det skete ikke denne gang
især som følge af en betydelig uenighed om indvandrerpolitikken imellem
SD og de mindre partier i blokken. SD havde udviklet en
indvandrerpolitik, der overtog mange synspunkter og politikker fra
Dansk Folkeparti (DF), hvad der fik ud over det traditionelle
sammenhold i rød blok.
Figur 1: Vælger- og partiholdninger
Ordforklaring:
Kosmopolitarianisme: Man tror på globalisering og løsninger på
problemer på dette plan. Kommunitarisme: Det modsate: Troen på
lokalsamfundets løsninger og værdier.
Resultatet af folketingsvalget 2019 fremgår af tabellen herunder. Det
lykkedes et nyt borgerligt parti, Nye Borgerlige, at komme over
spærregrænsen. Det er et parti, der går ind for en stram
indvandrerpolitik.
Derimod lykkedes det ikke for det endnu mere
højreorienterede indvandrerkritiske parti, Stram Kurs, at nå op på over
2 pct af stemmerne.
Tabel 2: Resultat af folketingsvalget 2019
Kilde:
Danmarks Statistik.
Hvorfor stemmer
vælgerne, som de gør?
Det spørgsmål kan stilles, hvis man vil finde dybere
forklaringer på, hvad der er sket ved de senere valg.
Vælgernes skifte i stemmeafgivning er der givet mange forklaringer på i
tidens løb.
Som
det antydes i figuren ovenover, er det vigtigt at se vælgeren som
bestemt af mange faktorer. Faktorerne kan have større eller mindre vægt
hos den enkelte vælger, der afgiver stemme. Som regel er det en
skønsom blanding af baggrundsfaktorer og motiver, der spiller ind.
Baggrundsfaktorerne er det bagvedliggende mønster af determinanter
(social baggrund, psykisk set-up af vælgerens personlighed, "fasthed"
af partiidentifikation osv). Motiverne kan være mange. Det kan være
populisme (en opfattelse af den politiske "virkelighed" som "os mod
dem"/folk mod elite). Det kan være ønske om at fremme egentinteresse i
f.eks. lavere skatter, eller det kan være samfundshensyn (sociotropisk
vælger). Man
skal altså passe på, at man ikke har en såkaldt binær opfattelse af
vælgeradfærd, så man f.eks. siger, at vælgeren enten er rationel
(styret af fornuft) eller irrationel. Eller at vælgeren enten stemmer
efter klasse eller efter ønsker om at fremme individuelle mål. Det er
som regel en blanding af hensyn, hvor faktorerne indgår i større eller
mindre grad i det enkelte tilfælde. Klassestemmehypotese
Under det
klassiske fire-partisystem
(Venstre, Socialdemokratiet, Radikale,
Konservative) blev der typisk afgivet en slags "klassestemme": Landmænd
og selvstændige stemte som sociale klasse på Venstre, arbejdere på
Socialdemokratiet, husmænd og
lærere/kulturarbejdere på De Radikale og selvstændige og højere
funktionærer på De
Konservative.
Det mønster begyndte at gå i opløsning i
1950'erne/60'erne. SF dannedes i 1958 og siden gik det hastigt med nye
partiers opståen og større vælgervandringer mellem partierne. Der var færre kernevælgere
og flere og flere marginalvælgere (folk, der stemmer
på et nyt parti fra gang til gang). Den tidligere så stærke
partiidentifikation blev noget svækket.
Gruppetilhørsforhold
Beslægtet
med klassefaktoren har vi
gruppetilhørsforhold. Det kan være grupper i både snævrere og bredere forstand. Et eksempel på det sidste:
Det så
man i 2013 efter indgåelsen af nye overenskomster for folkeskolelærere
i
Danmark. Mange
lærere forbandt
opgivelsen af bestemte forberedelsesfaktorer til timerne og mere magt
til
skoleledelserne til at tilrettelægge lærernes arbejde som forbundet med
de
politikere, bl.a. den socialdemokratiske finansminister, der havde
været
arbejdsgiver ved overenskomstforhandlingerne. Opinionsmålinger viste
senere en
kraftig nedgang i læreres stemmer på Socialdemokraterne. Her betød
gruppetilhørsforholdet som lærer det afgørende for, hvor man ville
sætte sit
kryds. Og det skulle i hvert fald ikke være hos et af
regeringspartierne
(Socialdemokrater, SF, Radikale), partier, lærere ellers typisk havde
stemt på.
Partiidentifikation
Vælgerne identificerer sig med bestemte partier. Det
kan gå igennem
generationer, og det bevirker, at man bliver ved med at stemme på det
samme
parti. Man kalder en sådan vælger for en kernevælger.
I modsætning hertil
stemmer marginalvælgere på forskellige partier fra
gang til gang. De
fleste vælgerundersøgelser viser, at partiidentifikationen har været
faldende
igennem de seneste årtier. De
politiske
partier er dog stadig vigtige som en slags perceptionsfiltre
(perception =
opfattelse igennem syn, hørelse og hjerneaktivitet), dvs de leder
øjnene, der
ser, frem til at se det samme eller noget lignende som sidste gang. Det
er
partierne, der stiller op til valg, og de fremlægger deres synspunkter
og
politiske alternativer i forhold til hinanden. De fleste vælgere er
vant til at
se den kaotiske virkelighed som noget, der bringes i orden af partiets
syn på
den.
Den rationelle vælgermodel:
I denne såkaldte rational choice (rationelt
valg) model antages det, at vælgerne
stemmer efter individuel, rationel egeninteresse. Den kan minde lidt om
socialklassehypotesen, bortset fra, at der i socialklassehypotesen også
indgår
forestillinger om identifikation med gruppe o.lign
(”klasseidentifikation”, som
f.eks. har spillet en rolle i arbejderklassen, men nok ikke gør det så
meget
længere i den mere individualistiske senmodernitet).
Den rationelle vælgermodel
kan minde lidt om
den individualiserede forbruger, der foretager rationelle forbrugsvalg
i
sammensætningen af forbruget.
Hvis man har en høj indkomst, er man
interesseret i, at
skattetrykket på sidst tjente krone (marginalskatten) ikke er for høj.
Derfor
vil man stemme på et parti, der vil sikre lave skatter. Hvis man har
mange
børn, vil man stemme på et parti, der sikrer lave institutionstakster,
etc.
Denne model kan kritiseres for dens metodologiske individualisme. Ved
at tage
udgangspunkt i den enkelte vælgers præferencer (ønsker) og analysere, hvordan
vælgeren vil realisere dem
ved at finde passende mål (stemme på politiker, der kan opfylde
målene), tager
teorien ikke hensyn til, at vælgerne ofte er præget af social baggrund,
gruppetilhørsforhold og de normer og roller, der følger med at være en
del af
en bestemt social baggrund og høre til en eller flere sociale grupper,
der
påvirker en.
Tegnebog eller
nationaløkonomi?
Den rationelle vælgermodel er også blevet kritiseret for, at mange
undersøgelser faktisk har vist, at mange vælgere har tendens til at
afgive
stemme efter, hvordan de mener, at økonomien vil klare sig under den
ene eller
den anden kandidat. Det kaldes at afgive en sociotropisk
stemme. Man
stemmer altså efter, ikke alene, hvordan privatøkonomien for én selv
vil klare
sig, men efter, hvordan samfundet som helhed vil klare sig.
En
del vælgere forsøger faktisk at
sætte sig ind i, hvordan det er gået med økonomien. Er det gået
dårligt, kan
det tænkes at gå ud over de politikere, der sidder på magten, og som
søger
genvalg, mens de, der stiller op imod dem og udfordrer deres magt, kan
blive
tilgodeset, forudsat deres økonomiske (genrejsnings-)program ellers er
troværdigt.
Issue-voting
Man er gået fra
klassestemme til issue-voting
(stemme efter sager, f.eks.
indvandring, lov og orden, arbejdsløshed, miljø-issue, etc), så det er
et spørgsmål, hvordan partierne vil klare den issue (sag), man som
vælger især er interesseret i. Man kan så sige, at det var
den nationale issue (nationalfølelse /-interesse) og
indvandring,
der fik betydning for Dansk Folkepartis succes i 2015. Denne issue blev
fra 2015 kopieret - eller overtaget - af Socialdemokraterne, hvorved
det lykkedes disse at kapre et stort antal DF-vælgere ved valget i
2019.
Medianvælgerhypotese
I 1957 udsendte økonomen Anthony Downs bogen An Economic
Theory of Democracy (En økonomisk teori om demokrati), hvor han beskrev
politik som noget, der i vælgernes øjne er et valg imellem et venstre-
og højresynspunkt, og hvor de fleste er tilbøjelige til at placere sig
i midten af spektret, dels fordi det er ret uigennemskueligt, hvad de
forskellige synspunkter nærmere står for, dels fordi en placering på
midten eller omkring midten ser ud til at give flest fordele.
Politik er et marked, hvor man
(for)handler sig frem
til størst mulige fordele for sig selv, når man afgiver sin stemme.
Downs' teori er altså en form for rational choice (fornuftsvalg) teori.
Lige som man på markedet forsøger at få mest muligt ud af sin indkomst
ved at bruge sine penge til at få den bedste kombination af kvalitet og
pris, som ens indkomst giver mulighed for, vil man bruge den samme
overvejelse, når man afgiver stemme.
Hvilke varer tilbyder de politiske
partier i form af deres programpunkter?
Teorien er især blevet brugt om
valgsystemer, hvor
der er flertalsvalg i enkeltmandskredse, f.eks. Storbritannien. Her er
der tendens til, at to partier fra henholdsvist højre og venstre side
af H-V-spektret, kæmper om magten. Det gælder derfor om at sætte sig på
den politiske midte med de rigtigt udformede midterstandpunkter, der
kan appellere til flest mulige vælgere.
Figur 2: Medianvælgerhypotesen
Men man kan også se tendensen i flerpartisystemer med
forholdstalsvalg. Man så det f.eks. i valgkampen til folketingsvalget i
Danmark i 2015. Det billede, der blev skabt i medierne og
offentligheden var "blå blok mod rød blok", og det var hver af disse to
blokkes største partier, hvis ledere stod over for hinanden i noget,
der dermed næsten kunne ligne et "præsidentvalg".
"Er du blå eller rød" lagde op til at
antyde et
klart valg mellem to forskellige alternativer. I realiteten kan det
diskuteres, hvor meget valg der var tale om, da Blå Blok også ville
sikre velfærden og lagde forslag frem om udvikling i sundhedsbudgettet,
der ville overstige Rød Bloks fremskrivning af dette. Det førte til
formulering af meget simple valgkampsslogans, f.eks. om "nulvækst" i
offentlig sektor over for 0,6 pct (Socialdemokrater) eller 0,8 pct
vækst (DF). "Det skal kunne betale sig at arbejde" blev et simpelt
slogan for Blå Blok, der skulle tydeliggøre, at i det danske
velfærdssamfund var der for lidt incitament til at arbejde og yde en
indsats.
"Kontanthjælpen er
for høj"
blev sat op imod "Kontanthjælpen har den størrelse for at sikre imod
børnefattigdom". Var man til lidt mere velfærd eller til lidt mere "det
skal kunne betale sig at arbejde"?
For at kunne forstå vælgeradfærd er det vigtigt at se på,hvordan vælgeren perciperer den politiske "virkelighed".
Ser man f.eks. denne som bestemt af en modsætning imellem elite og folk
("os imod dem") og stemmer efter det, kan man sige, at der afgives en
populistisk stemme. Men er vælgerens perception korrekt? - eller måske
kun delvist korrekt? Vælgeren er under indflydelse af de diskurser,
der kører i medierne og den politiske offentlighed. Diskurserne skabes
og holdes i live af politiske kommentatorer, medier og under debatterne
i offentligheden om politik. En diskurs er en italesættelse af et
givent samfundsmæssigt problem eller af den samfundsmæssige
tilstand/"virkelighed" generelt.
Et
delt Danmark?
Figur 3: Et politisk delt Danmark?
Note: Det "delte" Danmark. Farverne viser, hvilket
parti der blev størst. Rød farve: Socialdemokratiet,
gul farve: Dansk Folkeparti og blå farve: Venstre
At
der er de omtalte tendenser i vælgeradfærden henimod issuevoting
betyder dog ikke, at
"klassestemme" er blevet helt ligegyldigt.
Man kan stadig se tendenser
i den retning, de er bare blevet modificeret og udviklet sig i delvist
nye retninger med globaliseringen og det, man kalder det senmoderne
samfund.
Noget af det, valgforskere hæftede sig ved i
forbindelse med
folketingsvalget i 2015, var den stadig mere tydelige forskel i
politisk kultur og politiske værdier imellem "storby-Danmark" og det
såkaldte "udkantsdanmark", jvf figur 1.
I det første er man begejstrede for
globaliseringens muligheder. Man ser positivt på indvandring og man
føler sig generelt mere trygge ved tingenes forandring. I det andet er
der større økonomiske afsavn. Man er utryg ved, hvad globaliseringen og
indvandringen kan bringe, og man føler en større national tilknytning
til danske værdier. Man kan som eksempel se, hvordan man stemte i
henholdsvis Tønderkredsen og Nørrebrokredsen ved valget i 2015:
Tabel 3:
Afstemningsresultat Tønderkredsen 2015
Stemmeberettigede: 28.310. Deltagelse: 84,65 %
Stemmer |
Parti |
Antal |
Pct. |
A.
Socialdemokratiet |
5.038 |
21,3% |
B.
Radikale Venstre |
614 |
2,6% |
C.
Det Konservative Folkeparti |
478 |
2,0% |
F.
SF - Socialistisk Folkeparti |
560 |
2,4% |
I.
Liberal Alliance |
1.727 |
7,3% |
K.
Kristendemokraterne |
397 |
1,7% |
O.
Dansk Folkeparti |
6.958 |
29,4% |
V.
Venstre, Danmarks Liberale Parti |
6.313 |
26,7% |
Ø.
Enhedslisten - De Rød-Grønne |
1.087 |
4,6% |
Å.
Alternativet |
488 |
2,1% |
I
alt gyldige stemmer |
23.660 |
Blanke
stemmer |
200 |
Andre
ugyldige stemmer |
103 |
I
alt ugyldige stemmer |
303 |
I
alt afgivne stemmer |
23.963 |
Tabel 4:
Afstemningsresultat Nørrebro i København 2015:
Stemmeberettigede: 55.396. Deltagelse: 84,33 %
Stemmer |
Parti |
Antal |
Pct. |
A.
Socialdemokratiet |
8.061 |
17,5% |
B.
Radikale Venstre |
5.065 |
11,0% |
C.
Det Konservative Folkeparti |
706 |
1,5% |
F.
SF - Socialistisk Folkeparti |
3.471 |
7,5% |
I.
Liberal Alliance |
2.895 |
6,3% |
K.
Kristendemokraterne |
133 |
0,3% |
O.
Dansk Folkeparti |
2.502 |
5,4% |
V.
Venstre, Danmarks Liberale Parti |
2.710 |
5,9% |
Ø.
Enhedslisten - De Rød-Grønne |
12.239 |
26,5% |
Å.
Alternativet |
8.262 |
17,9% |
Uden
for partierne |
134 |
0,3% |
I
alt gyldige stemmer |
46.178 |
Blanke
stemmer |
366 |
Andre
ugyldige stemmer |
170 |
I
alt ugyldige stemmer |
536 |
I
alt afgivne stemmer |
46.714 |
Kilde: Danmarks Statistik
Valgmåde
I Danmark har vi forholdstalsvalgmåde
med en spærregrænse på 2 pct. Det er en af grundene til, at der er et
ret stort antal af partier i Folketinget.
Forholdstalsvalg
kan beskrives som en valgmåde, hvor man forsøger at få en matematisk
retfærdig repræsentation af vælgerholdningerne.
Valgmåden kan få stor betydning for den politiske proces i et
demokratisk politisk system. Valgmåden har f.eks. betydning for
antallet af partier og for, i hvilken grad vælgerne kan få indflydelse
på, hvilke personer der vælges. Valgmåden kan sammenlignes med flertalsvalg i enkeltmandskredse,
som man har i Storbritannien, USA og adskillige andre steder.
Beskrivelse af valgmåden i Danmark
I
Danmark har man forholdstalsvalg,
dvs at hvis et parti/liste får 10 pct af stemmerne, skal det have 10
pct af mandaterne i den parlamentariske forsamling. I Danmark løses det
på en temmelig indviklet måde, idet der både fordeles mandater i nogle
store valgkredse (storkredse) og fordeles tillægsmandater.
I praksis lader det sig ikke gøre at dele mandater
op i procenter. Derfor arrangeres forholdstalsvalgmåde sådan i Danmark,
at der deles med nogle divisorer (1. 2, 3, 4,
5, 6, etc ....) ved folketingsvalg, når mandaterne
skal fordeles i storkredsene. Der ti storkredse. Den største er
Sjællands Storkreds med 21 mandater til fordeling.
Tabel 5: Fordeling af
kredsmandater i en storkreds ved valget i 2015: Sydjyllands Storkreds
Stemmeberettigede: 525.609. Deltagelse: 85,56 %
Stemmer |
Parti |
Antal |
Pct. |
Man-
dater |
Kreds-
man-
dater |
Tillægs-
man-
dater |
A.
Socialdemokratiet |
104.391 |
23,5% |
5 |
5 |
- |
B.
Radikale Venstre |
13.962 |
3,1% |
1 |
- |
1 |
C.
Det Konservative Folkeparti |
9.625 |
2,2% |
- |
- |
- |
F.
SF - Socialistisk Folkeparti |
13.508 |
3,0% |
- |
- |
- |
I.
Liberal Alliance |
33.277 |
7,5% |
2 |
1 |
1 |
K.
Kristendemokraterne |
4.792 |
1,1% |
- |
- |
- |
O.
Dansk Folkeparti |
126.058 |
28,4% |
6 |
6 |
- |
V.
Venstre, Danmarks Liberale Parti |
104.483 |
23,5% |
5 |
5 |
- |
Ø.
Enhedslisten - De Rød-Grønne |
22.614 |
5,1% |
1 |
1 |
- |
Å.
Alternativet |
11.551 |
2,6% |
- |
- |
- |
I
alt gyldige stemmer |
444.261 |
Blanke
stemmer |
3.858 |
Andre
ugyldige stemmer |
1.567 |
I
alt ugyldige stemmer |
5.425 |
I
alt afgivne stemmer |
449.686 |
Kilde: Danmarks Statistik
Den ovenfor anførte metode til fordeling af mandater kaldes største
divisors metode. Og brugen af divisionstallene på denne måde
kaldes d'Hondts metode.
Det fremgår også af eksemplet, at det bliver lettere at realisere
matematisk retfærdighed, jo større antallet af mandater, der skal
fordeles er. I nogle lande har man løst dette ved simpelthen at gøre
landet til én valgkreds (Israel og Holland). I Danmark har man ønsket
at opretholde den geografiske tilknytning til lokale valgkredse. Derfor
sker opstillingen i Danmark af kandidater i 92 opstillingskredse,
fordelingen af mandater i 10 storkredse, og endelig er der et system af
tillægsmandater til at sikre en betydelig matematisk proportional
fordeling til partier med over 2 pct af stemmerne (2 pct-reglen: Et
parti skal have mindst 2 pct af de afgivne stemmer for at få del i
tillægsmandater).
Forholdstalsvalgmåden
skulle altså sikre den såkaldte "matematiske retfærdighed",
dvs anskuelserne i befolkningen skal repræsenteres procentvist
ligesådan i Folketinget. Det kan de naturligvis ikke: Hvis et parti får
lige under 2 pct af stemmerne, er det efter det forholdsmæssige
repræsentationsprincip "berettiget" til 3 mandater, men får ingen, med
mindre det opfylder en af de andre betingelser i valgloven, dvs f.eks.
får valgt et kredsmandat. I så fald er det berettiget til at få del i
tillægsmandaterne.
Der er 40 tillægsmandater, og de fordeles efter at
kredsmandaterne er fordelt, og det er disse 40 tillægsmandater, der
sikrer den "matematiske retfærdighed".
Storkredse |
Kredsmandater |
København |
15 |
Københavns Omegn |
11 |
Nordsjælland |
10 |
Bornholm |
2 |
Sjælland |
21 |
Fyn |
12 |
Sydjylland |
18 |
Østjylland |
17 |
Vestjylland |
14 |
Nordjylland |
15 |
Note: hvor stor en del af
den samlede mandatpulje på 135, en storkreds skal have, bestemmes
ifølge valgloven af følgende: Den samlede befolkning i en storkreds,
antallet af vælgere og antal kvadratkilometer i storkredsen ganget med
20. Det medvirker til at gøre et mandat "billigere" vælgermæssigt i
"Udkandtsdanmark", de tyndt befolkede områder, i forhold til f.eks.
København, Nordsjælland og Århus.
Igennem fordelingen af kredsmandater sikres det altså,
at de valgte kandidater har en lokal forankring og tilknytning, så det
ideelt set ikke kun er landspolitiske spørgsmål kandidaterne vælges
efter. Danmark har en relativt indviklet valglov. Det skyldes, at man
har villet kombinere den "matematiske" retfærdighed med kandidaternes
lokale forankring, som man jo kendte det i valgmåden før
grundlovsændringen i 1915. Dengang havde man flertalsvalg i
enkeltmandskredse i Danmark. Forholdstalsvalgmåden blev fuldt
gennemført i 1920.
Forholdstalsvalgmåden var et demokratisk
fremskridt. Det gjorde det lettere for nye politiske strømninger at
gøre sig gældende.
Ved grundlovsændringen i 1915 fik man kvindelig valgret.
Figur 4: Opstillingsformer
Sideordnet opstilling.
Der sættes kryds ud for parti (i firkanten til venstre) eller ud for
kandidat.
Hvordan finder man så ud af, hvilke kandidater der er
valgt for partierne?
Hvis man har sat kryds på stemmesedlen ud for
partiets navn (øverst på stemmesedlen) i stedet for en kandidat,
fordeles partistemmerne på kandidaterne. Fordelingen er
forskellig efter, om partiet har valgt partiliste eller såkaldt
sideordnet opstilling. Ved sideordnet opstilling fordeles
partistemmerne på kandidaterne i forhold til deres andele af personligt
afgivne stemmer.
Ved opstilling på partiliste fordeles
partistemmerne først til den, der står øverst på listen og
efterfølgende til de andre. Overskydende personlige stemmer går videre
til de andre kandidater. Partiets samlede stemmetal i storkredsen
divideres med et tal, der er 1 større end det antal mandater, der er
tilfaldet partiet. Dette tal forhøjes til det næste hele tal og kaldes
"fordelingstallet". .
Partistemmerne går altså i
rækkefølge til de kandidater, der står øverst på partilisten, indtil
fordelingstallet er nået.
Partistemmerne fordeles på denne måde,
til de alle er brugt. Hvis en kandidat længere ned på listen opnår et
personligt stemmetal, der er lig eller større end fordelingstallet,
sprænges partilisten, og kandidaten vil derfor blive tildelt et mandat.
Man skal have mange personlige stemmer for at kunne gøre det.
Enhedslisten bruger denne opstillingsmetode i hele landet.
Ved kredsvis opstilling får
kandidaten alle de stemmer, der er afgivet på partiet i
opstillingskredsen, samt de personlige stemmer vedkommende har fået.
Det kan altså ved kredsvis opstilling "betale sig" at blive stillet op
i en stor kreds.
Når man skal se meningsmålinger, kan man gå til Gallup
eller de aviser, der laver meningsmålinger, f.eks. Politiken,
Berlingske Tidende, Jyllandsposten og Børsen.
Mere uddybende: Stemmes
der efter social klasse, livsstile eller geografisk segmentering?
Det er et alt for kompliceret spørgsmål at svare
èntydigt på.
Når man ser på valgresultatet i 2015, f.eks. det "politiske
Danmarkskort" i figur 3 ovenover, kunne man forledes til at tro, at der
stemmes efter geografisk segmentering af befolkningen. Men det er jo
samtidig social-økonomiske kriterier, der indgik i det. Når mange
vælgere satte kryds ud for DF i Syd- og Sønderjylland og Vestsjælland,
var det bl.a bestemt af, at de boede i områder, der var ladt i stikken
i den økonomiske udvikling, som integrationen af dansk økonomi i den
globaliserde økonomi og EU havde ført til. De var blevet i stigende
grad "udkant" og reagerede på det ved at stemme på et parti, som de
følte ville gøre mest for dem i den situation.
Figur 5 : Klassesamfundet i satirisk streg
Klassestemme identificerede man tidligere med stemme på
enten
et (socialistisk) arbejderparti, der ville øge velfærden, eller et
borgerligt parti, der ville sænke skatterne og lade borgere og
virksomheder i højere grad få lov at beholde penge i egne lommer. Ved
valg efter valg har man i de senere år set Dansk Folkeparti som det
største "arbejderparti" med mange stemmer fra arbejderklassen og de
lavere sociale lag. Og det var Liberal Alliance, der tog en betydelig
del af stemmerne i de højere socialgrupper.
Konturerne i
klassedelingen er
blevet utydeligere, og vælgerne har ændret sig i mere
individualistisk retning i deres stillingtagen.
Tabel
6: Udvikling i
socialklasser, familier. Andele
|
1985
|
1990
|
1995
|
2000
|
2005
|
2009
|
Overklasse
|
2,1
|
2,2
|
2,2
|
2,6
|
2,4
|
2,1
|
Højere middel
|
6,9
|
7,2
|
8,0
|
9,5
|
10,7
|
12,0
|
Middel
|
23,8
|
23,6
|
24,4
|
26,8
|
28,2
|
30,0
|
Arbejder
|
57,3
|
55,1
|
52,3
|
49,1
|
46,1
|
42,4
|
Underklasse
|
9,9
|
11,9
|
13,1
|
12,1
|
12,6
|
13,5
|
Kilde:
AE. Klasserne er her defineret ud
fra topleder/-ikke-topleder, uddannelses- og indkomstforhold.
Se f.eks. mere på http://www.ae.dk/files/dokumenter/analyse/ae_inddeling-af-befolkningen-i-sociale-klasser.pdf
I tabel 6 ses udviklingen i den sociale klasseinddeling
i Danmark. Det
er en slags ”økonomiske klasser”, der bygger på stillingen i
produktionen, og
indkomst- og uddannelsesforhold.
Middelklassen er vokset, og arbejderklassen er
skrumpet. Det har
påvirket partiernes stemmetal samtidig med, at tendensen til at stemme
efter
klasse nok også er svækket.
Spørgsmålet
er
imidlertid, om der ikke er sket mere dybtgående ændringer i
klassestrukturen, som kan forklare jordskredsvalget i 2015. Nedenfor
kommer der en omtale af sociologen Bourdieus teori om social og
kulturel kapitals betydning for vores livsform, herunder også politisk
adfærd.
I
Storbritannien blev der for få år siden lavet en stor
klasseundersøgelse, hvor man for første gang systematisk indbyggede
Bourdieus kulturklassebegreber i undersøgelsen.
Det
startede med, at det nationale fjernsynsselskab BBC gennemførte en
webbaseret undersøgelse, hvor folk via TV-udsendelser blev opfordret
til at gå ind på nettet og besvare spørgsmål. Over 161.000 besvarede
spørgsmålene. Som det kunne forventes viste det sig, at mange
systematisk overdrev deres egen sociale status.
Når man sammenlignede deres egen angivelse af klasseplacering med job-
og indkomstdata på dem, viste det sig, at mange placerede sig for højt
i forhold til den objektive definition af deres klasse. Af de 161.000,
der svarede på BBC's website, erklærede 4,1 pct, at de var
topdirektører, hvor dette lag efter sociologernes opgørelser var 20
gange så lavt, altså kun omkring 0,2 pct af befolkningen.
Under ledelse af to sociologer fra Londons School of Economics (Mike
Savage) og Manchester University (Fiona Devine) udformedes en mere
videnskabelig undersøgelse af klasserne ud fra en repræsentativ
stikprøve. Man udformede nu en klassestruktur for Storbritannien ved at
sammenholde resultaterne fra de to undersøgelser.
Tidligere
havde man en traditionel opfattelse af klasserne i Storbritannien,
nemlig at klassepyramiden groft sagt bestod af en overklasse, en
middelklasse og en arbejderklasse. Hertil svarede tre partier,
Konservative, Liberaldemokrater og Labour (med valgmåden flertalsvalg i
enkeltmandskredse, jvf nedenfor).
Nu fremstod der et billede af en
klassepyramide med
7 klasser, som dels afspejler den moderne britiske økonomis udvikling,
men også nogle meget markante
forskelle på top og bund.
I bunden er der et prekariat på 15 pct af befolkningen og i toppen en
eksklusiv elite: "I toppen har vi en elite af meget velstående
mennesker og i bunden de fattige med et meget begrænset socialt og
kulturelt engagement."
Figur
6: Klassepyramide i Storbritannien
Note:
Klasserne defineres således: Elite: Den
mest priviligerede gruppe. Den adskiller sig fra de andre via dens
velstand. Den har højeste niveau af både økonomisk, social og kulturel
kapital. Etableret middelklasse:
Den næstrigeste gruppe, som scorer højt på alle tre kapitaler
(næsthøjst på kulturel kapital). Teknisk middelklasse:
En lille, distinkt ny klasse, som er velstående (prosperous), men
scorer lavt på social og kulturel kapital. Den udmærker sig ved social
isolation og kulturel apati. Ny rig arbejderklasse: En
klasse af yngre, der er socialt og kulturelt aktive og med
midterniveauer af økonomisk kapital. Traditionel arbejderklasse:
Scorer lavt på alle tre kapitalformer, men er ikke helt udsat
økonomisk. Der er nogenlunde høje huspriser og nogenlunde økonomi. Nye fremvoksende
servicearbejderklasse: En ny ung bybaseret gruppe, som er
relativt fattige, men har høj social og kulturel kapital. Prækariat: Den
fattigste, mest udsatte klasse, som scorer lavt på social og kulturel
kapital.
Undersøgelsen målte kulturel
kapital ved at spørge om folks fritidsinteresser, lige fra operabesøg,
over fitness til madlavning. Hvor
Bourdieu skelnede mellem high brow og low brow kultur (f.eks. opera
over for x-faktor), forlader den britiske undersøgelse denne skelnen i
erkendelse af, at det ikke
længere er så éntydigt.
Ifølge
denne undersøgelse er det altså ikke mere en knap 40 pct af vælgerne i
Storbritannien, der hører til traditionel arbejderklasse og
middelklasse, de to klasser, der har båret de traditionelle
klassepartier. Der er sket en hel masse med økonomien på kort tid, som
har frembragt et billede af en langt mere kompleks klassestruktur i en
højtudviklet globaliseret serviceøkonomi som den britiske eller danske.
Det er begge økonomier, der er fleksible og åbne over for de nye
teknologier (internet, sociale medier, Big Data, disruptiv innovation
og hvad denne betyder for, at der opstår mange nye virksomheder). I
begge lande er der en udvikling præget af, at åbenheden over for nye
handelsaftaler, helt frie kapitalbevægelser og gennemgribende
globalisering fører til en sameksistens af stærke kosmopolitiske
storbycentre og svage udkanter.
Det betyder, at traditionelle
partidentifikationer
og kollektive identiteter mister betydning hos vælgere, der er
opflasket med de sociale medier, og hvad de giver af muligheder for
flygtige og nye identiteter, På Facebook og Twitter kan en ny tendens,
en vrede eller utilfredshed over en politisk sag, der optager mange,
hurtigt gå viralt og præge opfattelsen også af andre politiske
spørgsmål.
Livsstil
og kulturel klasse
Meget af stemmeafgivningen hænger sammen med livsstile
og
udannelsesniveau. En høj indkomst identificeres ikke nødvendigvis med
stemme på Liberal Alliance eller Konservative (for at spare skat), men
kan meget vel ses
sammen med stemme på Enhedslisten eller Alternativet, når det er
ideelementer fra sådanne partier, der indgår i partipræferencen.
Under livsstil
undersøger man,
hvilken vælgeradfærd der er i de forskellige livsstilssegmenter.
Når der knyttes an til en livsstilsteoretiker som
sociologen
Pierre Bourdieu (1930 - 2002), kan der, jvf ovenfor, laves hypoteser om
f.eks.
den sociale og kulturelle kapitals indflydelse på politisk adfærd.
Bourdieu sammenfatter sin
personlighedsmodel i begrebet habitus, hvor
socialisationsfaktorerne fra
opvæksten er afbildet som en slags printplade i personligheden. Den
giver
dermed den sociale
profil med de handlingstilskyndelser,
vi erhverver os igennem opvæksten. Habitus determinerer ikke,
hvad
mennesker gør, men det er et udgangspunkt for handling.
Den symbolske kapital giver
en evne til at
foretage æstetiske valg, f.eks. at bedømme, hvad der er et godt
kunstværk, et
smukt møbel eller et godt måltid. Men evt også, hvad der er ”det parti,
man
stemmer på”.
Der
er noget ved en
ting, der ligger ud over det rene
brugs- og nytteaspekt ved tingen. En BMW cabriolet er et køretøj, men
det er
også en statusgivende ting, der udtrykker symbolsk kapital hos ejeren.
På samme
måde er det at stemme mere end blot at være med til at afgøre, om
statsministeren skal hedde Jensen eller Rasmussen. At stemme kan være
udtryk
for symbolsk kapital.
Der kan opstå
forskelle mellem
de, der især har kulturel kapital (uddannelse) og de, der især har
økonomisk
kapital (indkomst, formue). Det kan påvirke vælgeradfærden sådan, at
professoren måske snarere stemmer på Radikale Venstre, og
forretningsmanden med
mange penge og egen virksomhed måske snarere på Venstre eller Liberal
Alliance.
Inddragelsen
af den kulturelle
kapital giver altså et bredere billede af klassestrukturen.
Figur 6: Livsstilssegmentering og partipræference
Flertalsvalg i
enkeltmandskredse
Ved flertalsvalg i enkeltmandskredse
vælges der kun én fra hver valgkreds. De stemmer, der er afgivet på
andre kandidater/partier, er "spildt" i den forstand, at de ikke tæller
med. Dette valgsystem har man i Storbritannien.
Figur 7: Resultat af valg til Underhuset (House of
Commons) i 2015 (650 pladser)
Kilde: BBC.
Misforholdet mellem stemmeandele og antal valgte
mandater ses
klart. For Liberaldemokraterne betød det, at brugte næsten 2,5 mio
stemmer på at få 8 mandater, mens f.eks. De Konservative fik over 40
gange så mange for kun omkring 5 gange flere stemmer. Men der var så
mange flere kredse, hvor De Konservative kom først over målstregen
("first past the post") og blev største parti, der løb med mandatet.
Forholdstalsvalg
efter devolution (decentalisering), f.eks. i skotsk parlament
Et af Labours valgløfter i 1997 var, at man skulle
indføre forholdstalsvalg,
fordi det mere retfærdigt dækker vælgerholdningerne. Det er dog hidtil
blevet ved snakken om at indføre ny valgmåde, bortset fra de
parlamenter, der indførtes i Skotland, Nordirland og Wales i 1990'erne.
Man indførte delvis forholdstalsvalgmåde i
Skotland, da man fik et parlament i denne selvstyrende del af
Storbritannien i slutningen af 90'erne. I det skotske parlament
kombinerer man to valgmåder. Første valg efter den nye metode
var i 1999.
Figur 8: Blanding af enkeltmandsvalg og
forholdstalsvalg i Skotland. Valgresultat v. valg i 2003.
Note: Venstre kolonne i
valgresultatet (pladser ved valg i enkeltmandskredse, også kaldet seats),
højre kolonne antallet af listevalgte, der altså fordeles
forholdsmæssigt. Ved en liste står partierne under hinanden, ligesom på
en dansk stemmeseddel. Ved et dansk valg stemmes enten
på partiet eller på en person. Den skotske vælger
stemmer både på person (seat) og parti (list). Den
samme valgmåde anvendes i de andre regionale parlamenter, f.eks. Wales.
Men hidtil er det altså kun blevet til, at under
halvdelen af det skotske parlaments medlemmer vælges på denne måde. Det
kan da også føre til, at de store partier mister deres magt. Ved valget
i Skotland i 2003 gik flere små partier kraftigt frem (f.eks. Grønne
fra 1 i 1999 til 7 i 2003, og Skotske Socialistparti fra 1 til 6. Til
gengæld gik Labour og Skotske Nationalister tilbage). Anderledes gik
det i 2015. Her fik de skotske nationalister næsten samtlige mandater i
Skotland ved valget til Underhuset.
Hvilken valgmåde er mest demokratisk?
Det kommer
lidt an på, hvad man lægger i
ordet ”demokrati”. Hvis man går efter at få et effektivt virkende
flertal i
parlamentet, som kan styre landet, skal man nok vælge flertalsvalg i
enkeltmandskredse,
idet det tenderer imod at mindske antallet af repræsenterede partier.
Når
flertallet veksler mellem to dominerende partier, bliver det mere
overskueligt
at danne regering og fastholde et flertal.
Spørgsmålet er dog, om styringseffektivitet skal
være et
demokratikriterium?
Forholdstalsvalgmåden
opfattes ofte
som mere demokratisk, fordi sammensætningen af mandater i parlamentet i
højere
grad afspejler befolkningens præferencer.
Men
forholdstalsvalgmåde kan være
udformet på meget forskellige måder, der giver forskellige virkninger
med
hensyn til, hvor demokratisk repræsentativt det er. I Israel har man
indrettet
landet som én stor valgkreds. Det giver mulighed for, at små partier
kan komme
i betragtning ved fordelingen af mandater. Det er klart, at når der
skal
fordeles mandater kun i kredse, vil det afhænge af kredsenes størrelse,
i
hvilket omfang små partier får mulighed for repræsentation. Hvis der
skal
fordeles 20 mandater, vil der alt andet lige skulle omkring 5 pct af
stemmerne
til for at få et mandat. Ved
et mindre
antal til fordeling rykker
den effektive
spærregrænse for små partier opad.
OPGAVER:
1 Undersøg
ud fra data på Aalborg
Universitets surveybank, om klassestemmehypotesen er holdbar: http://www.surveybanken.aau.dk/
2 Undersøg
også ud fra data i surveybanken om
vælgernes holdninger, om der er problemer for demokratiet m.h.t.
manglende
engagement o.lign.?
3 Find yderligere oplysninger om, hvordan man laver valg i
Danmark. Brug f.eks. valgloven, findes hos Retsinformation.
4 Hvordan sikres demokratisk retfærdighed ved valgs
afholdelse og mandaters fordeling?
5 Kunne det være sikret endnu bedre end det er gjort i den
danske valglov?
6 Hvad er fordele og ulemper ved henholdsvis flertalsvalg i
enkeltmandskredse (first-past-the-post) og forholdstalsvalgmåde?
7 Hvilken af de tre opstillingsformer er den mest demokratiske - i
forhold til partimedlemmer/parti og i forhold til vælgerbefolkningen?
8 Hvad siger valgloven om spærregrænse til Folketinget?
9 Hvor let/svært er det for nye partier at komme ind? Vurder det ud fra
følgende paragraf i valgloven, der angiver reglen. Er det demokratisk?:
§ 12. Nye partier, der ønsker at deltage i
folketingsvalg, skal anmeldes for indenrigs- og sundhedsministeren
senest kl. 12 femten dage før valgdagen. Med anmeldelsen skal følge
erklæringer fra et antal vælgere, der mindst svarer til 1/175 af
samtlige gyldige stemmer ved det sidst afholdte folketingsvalg (lov om valg til Folketinget)
10 Skal Folketinget være en
afspejling af befolkningen med hensyn til aldersmæssig,
uddannelsesmæssig og erhvervsmæssig sammensætning?
BILAG:
Valgdatoerne siden 1945
og årsager til dem:
* 30. oktober 1945: Befrielsesvalget.
* 28. oktober 1947: Sydslesvig.
* 5. september 1950: Importreguleringen.
(Det var dengang, nationalstaten kunne lave importregulering!)
* 21. april 1953: Grundlov. (afskaffelse
af Landstinget. Ved grundlovsændring skal der udskrives ft-valg)
* 22. september 1953: Grundlov.
* 14. maj 1957: Slutningen af 4-årig
periode.
* 15. november 1960: Slutningen af
4-årig periode.
* 22. september 1964: Slutningen af
4-årig periode.
* 22. november 1966: Skattereform –
kildeskat.
* 23. januar 1968: Økonomi –
indefrysning af dyrtidsportioner.
* 21. september 1971: Slutningen af
4-årig periode.
* 4. december 1973: Økonomisk politik,
boligpolitik
m.v. (Erhard Jakobsens udebliven fra afstemning. Det efterfølgende valg
førte til grundliggende ændringer af folketingets sammensætning).
* 9. januar 1975: Venstres økonomiske
helhedsplan.
* 15. februar 1977: Kriseoplæg.
* 23. oktober 1979: SV-regeringens
sammenbrud.
* 8. december 1981: Anbringelse af
pensionsmidler.
* 10. januar 1984: Forkastet finanslov.
* 8. september 1987: Slutningen af
4-årig periode.
* 10. maj 1988: NATO-valget.
(spørgsmålet om,
hvorvidt udenlandske skibe i danske havne skulle orienteres om, at de
var i atomvåbenfrit farvand)
* 12. december 1990: Helhedsplan –
6%-skatten.
* 21. september 1994: Slutningen af
4-årig periode.
* 11. marts 1998: Slutningen af 4-årig
periode.
* 20. november 2001: Slutningen af
4-årig periode.
* 8. februar 2005: Slutningen af 4-årig
periode.
* 13. november 2007: Kvalitetsreform for
den offentlige sektor
* 15. september 2011: Slutningen af
4-årig periode/Sammenbrudstendens for VK(O) flertalsparlamentarisme.
* 18. juni 2015: Tæt på slutningen af
4-årig
periode. Statsministeren, Helle Thorning-Schmidt udskriver valg på et
tidspunkt, hvor regeringspartiet Socialdemokraterne står nogenlunde
stærkt i meningsmålingerne..
(Kilde: Folketinget)
Westminstermodel:
opkaldt efter Westminster, det sted i London, hvor Underhuset og en del
af ministerierne ligger. Westminstermodellen er betegnelsen for det
engelsk-inspirerede parlamentariske demokrati, hvor regeringsmagten
skifter mellem de to dominerende partier, der ofte er en følge af
valgmåden (flertalsvalg i enkeltmandskredse, first-past-the-post).
Oppositionspartiet udgør en institutionaliseret opposition, i England
ligefrem kaldt "Her Majesty's loyal opposition" med skyggekabinet og
sæde over for regeringen på oppositionsbænken i Underhuset. Man er klar
til at overtage magten, når regeringspartiet er kørt træt og magten
skifter. Udover Storbritannien finder man Westminstermodellen i New
Zealand, Australien, Canada og Indien. Med to store dominerende
partier, der skiftevis har magten, kan en del af oppositionen ytre sig
som partiintern opposition.
Når regeringspartiet skal spænde over et stort
ideologisk felt, så vil den opposition, der findes i partiet ligne den
opposition, man i systemer med forholdstalsvalg kan finde uden for det
eller de dominerende partier.
|
|
Indhold:
Hvorfor
stemmer de sådan?
Et delt Danmark i 15?
Forholdstalsvalg
i DK
Klasse eller livsstil?
Flertalsvalg
i enkelt-
mandskredse
LINKS
Uddybende links:
Folketingsvalglov
Danske valgsystemers
fordelingsmetoder
Vælgerdata fra hele
Verden (eng.)
|