|
Samfundsvidenskabelig metode
Har vi demokrati i Danmark? Nogle vil straks sige ja. Andre vil mene, der
skal en undersøgelse til, fordi de lægger noget andet i begrebet end de, der
straks siger ja, gør det.
Det er et spørgsmål, der kan udsættes for en samfundsvidenskabelig
undersøgelse. Vi står da med det samme over for det problem, at "demokrati"
både er et ord, der kan betyde mange forskellige ting og en social praksis,
altså noget, mennesker gør.
Demokrati kan altså for det første studeres som
diskurser om demokrati (måder at tale om det på). Eller det kan for det
andet studeres som den praksis, mennesker er involveret i. Det kunne f.eks.
undersøges kvantitativt (måle valgdeltagelse, kigge på afstemninger i
parlamentet). Måske erkender vi, at vi ikke kommer
langt uden en kvalitativ analyse, da demokrati er en menneskelig praksis. Så
forsøger vi måske at få en meningsforståelse (hermeneutik): Hvad intenderes
med den praksis, der kaldes "demokrati"?
Kvantitativ og kvalitativ metode
Samfundsfaglig
metode deles ofte i kvalitativ metode og kvantitativ metode.
Kvantitativ metode består i at bruge tal-data, f.eks. statistikker og
grafer for at påvise sammenhænge i virkeligheden.
Den kvalitative metode
kan være fortolkning af, hvad tallene viser.
I en kvantitativ analyse af en politikertale tæller vi f.eks.
ord op. Vi laver en analyse af talens lixtal. Det er jo en ren optælling,
altså kvantitativt. På samme måde kan vi lade Word tælle op, hvor mange
gange politikeren siger bestemte ord. Alt dette tælles sammen i den
kvantitative analyse. I den kvalitative analyse øges forståelsen af, hvorfor
der bruges bestemte ord i forhold til andre, hvorfor lixtallet er 35 i
stedet for 55 (det hænger måske sammen med målgruppe og politikerens
intentioner med at ville sige tingene på den bestemte måde).
Den kvalitative metode består endvidere i erkendelse, analyse
og fortolkning (jvf nedenfor om hermeneutik) af den
samfundsmæssige virkelighed igennem anvendelse af modeller og
teorier fra samfundsvidenskaberne. Den kan også bestå i analyse og
fortolkning af taler og tekster. De fleste kvantitative undersøgelser har
kvalitative elementer, f.eks. når det fastlægges, hvilke kategorier af tal
der er interessante. Jeg kan f.eks. lave en kvantitativ undersøgelse af
arbejdsløshed, men jeg skal jo først definere, hvad arbejdsløshed er, og det
bruger jeg kvalitativ metode til.
Model
En model er et billede
af virkeligheden, hvor forskellige elementer er trukket frem og
forsimplet, så man kan se relationerne imellem dem. Der er f.eks. en
model
af
forbindelsen mellem befolkning, medier og politikere, der kan bruges
til at vise, hvordan sammenhængene i politisk kommunikation er. Den kan
altså være med til på en forenklet måde at forklare, hvorfor
befolkningen, medierne eller politikerne sætter bestemte ting på
dagsordenen.
Idealtype
En idealtype er en særlig slags model. Den blev
udviklet af Max Weber som en metode til at udskille
træk fra virkeligheden for at kunne analysere dem i en idealiseret/stiliseret
form. Et eksempel var bureaukratiet som idealtype. Weber mente, denne
organisationstype blev mere og mere almindelig i industrisamfundet. Den
beskrives dernæst som hierarkisk med klart definerede over- og
underordnelsesforhold. Aktører antages at handle rationelt. Der er
rationel og effektiv beslutningstagning, dvs der formuleres mål for
organisationen, og man finder de mest effektive og rationelle (ofte
"videnskabeligt" baserede) måder at nå målene på. Der anvendes
meritkriterier (bedst kvalificerede) til udpegelse af folk til attraktive
positioner. Roller og normer i organisationen er formelle, dvs skrevet ned
skriftligt. Det fjerner usikkerhed m.h.t., hvordan man skal gebærde sig i
konkrete situationer. Sagsbehandling er ofte skriftlig, så dens vej op og
ned i hierarkiet kan følges. Det gør det lettere at placere ansvar for tagne
beslutninger. Etc..... (Det kan være smag/behag, hvor mange
egenskaber, man giver idealtypen, eller det bestemmes af undersøgelsens
formål).
Note: Et tænkt eksempel er tegnet ind via de diagonale
linjer.
Ovenfor er lavet en idealtype for demokrati, hvor begrebet er forsøgt
fastlagt definitionsmæssigt, så graden af demokrati måles ved, hvor langt
man kommer ud ad pilene. Kriterierne for demokrati er valgt skønsmæssigt.
Man kunne have taget andre. Hvis man f.eks. var interesseret i grad af
direkte demokrati, ville man have en dimension, der hed folkeafstemninger
(mængde, type). Man kunne have set på det rent formelle demokrati, som det
er beskrevet i et lands forfatning. Man kan sige, at den beskrevne metode
til undersøgelse af demokrati, nærmer sig den hypotetisk-deduktive metode.
Ud fra en begrebsdefinition deducerer vi en model frem, som konfronteres med
virkeligheden (de diagonale linjer).
I figuren ovenover har vi forsøgt at operationalisere
begrebet demokrati, dvs gøre det måleligt. Ofte vil politologer dog
ønske at undersøge demokrati ud fra bredere forestillinger, hvor der indgår
politiske ideer om, hvad det vil sige at være borger i et samfund, ideer om
lighed og frihed, begreber der kan være vanskelige at operationalisere. Hvis
man f.eks. mener, at borgeren skal deltage mere end blot ved at sætte et
kryds på en stemmeseddel hvert fjerde år, hvordan definerer man så begrebet?
Max
Webers hermeneutiske metode
går i denne retning. Her undersøger
man, hvordan mennesker etablerer mening i deres sociale praksis, jvf
nedenfor. Menneskers adfærd er motivstyret, og demokratiet er f.eks. en
praktisk styringsmodel, der er udviklet i relation til en
governanceproblematik, som bureaukratiet også er det.
Teori
En teori er noget mere vidtgående end en model.
I en teori forsøger man at forklare eller forudsige noget. En teori
forsøger at etablere årsagsrelationer. Vi kan f.eks. have en
teori om, hvorfor vi igennem det 20. århundrede får en stigende
forurening. Det kan evt. skyldes en stigende produktion/økonomisk vækst; og en
økonomisk vækst, der foregår på en ikke-bæredygtig måde. Den økonomiske
vækst kan igen forklares ved voksende befolkning og stigende behov for
forbrugsvarer.
I international politik er der lavet
teorier, der forsøger at forklare, hvad der sker i det internationale
system.
Hypoteser
Når man bygger teorier op, foregår det ofte ved hjælp af hypoteser, der
siger noget om virkeligheden, og som man tester for deres pålidelighed.
Simple hypoteser tester, om der er et formodet forhold mellem to variable.
Hvis man f.eks. mener, at arbejdsløshedens størrelse påvirker regeringens
popularitet, stiller man følgende hypotese op:
Hypotese: Hvis arbejdsløsheden er steget over 4 pct det sidste år
inden et folketingsvalg, bliver det svært for den siddende regering at vinde
valget Der er to variable: arbejdsløshed (uafhængig variabel) og
resultat af valg (afhængig variabel). Hypotesen er umiddelbart let at teste,
da vi kan se på arbejdsløshedenstallene og teste for valgresultatet.
I overordnet forstand kan resultatet blive påvirket af andre
variable, f.eks. statsministerens/regeringens popularitet i andre
sammenhængeog evne til at kommunikere sin politik, samt andre faktorer. Men
når man stiller hypotesen op, forestiller man sig disse faktorer stabile.
Hypotesen kan indgå i teoridannelse om, hvad en regerings økonomiske
politik betyder for dens popularitet.
World
GDP: Verdens produktion. |
|
Figuren ovenover til venstre
viser andele af Verdens samlede BNP, som forskellige områder står for, EU,
USA, Kina, etc. Figuren til højre er en opgørelse over drivhusgas
emissioner (GHG emissions) i Storbritannien, herunder, hvad der kommer
fra transportsektoren, fra fremstillingserhverv (manufacturing) og fra
el, gas og vandforsyning.
Det er data, vi normalt vi se som hårde data, kvantitative
data. Vi kan nu bruge den hypotetisk-deduktive metode til f.eks. at lave
en forudsigelse om, at Kina vil stå for en større andel af Verdens
CO2-emissioner som følge af den større andel af verdensproduktionen.
Når vi kigger på figuren til højre, vil vi måske formulere en
hypotese med indbygget kausalhypotese, f.eks.:
Hypotese: Et højtudviklet industrisamfund kan producere et
stigende BNP med en ringere drivhusgasudledning pr produceret enhed,
fordi 1. det bruger mere "intelligent" teknologi, 2. det har outsourcet
den "tunge" industriproduktion..
Det bruger mere computerstyret teknik (1), der shortcutter procedurer.
Det kan imidlertid også tænkes, at det er relevant med en
hypotese om, at en lavere udledning af CO2 fra engelsk industri kan
hænge sammen med Englands deltagelse i den internationale arbejdsdeling
(2):
Større sats på service, herunder finanssektor. At landet deltager ivrigt
i globaliseringen, er der næppe meget tvivl, når man ser udviklingen i
CO2-emissioner fra transportsektoren.
Venstre figur kunne f.eks. bruges i en slags fortolkende teori om
magtrelationer i Verden. Lav f.eks. hypotesen: Kina er i færd med at
udvikle sig til en hegemon magt i Verden. Det er lidt af en hypotese og
bygger på en række underliggende antagelser, som ikke uden videre
nødvendigvis er korrekte. For det første antages, at økonomisk styrke er
synonymt med magt. For det andet er det ikke givet, at Kina vil benytte
evt. økonomisk magt til at stræbe efter en hegemoniposition. For det
tredje er det tænkeligt, at Kinas produktionsandel er overvurderet, at
det f.eks. drejer sig om, at landet har fået overladt produktion i den
"billige ende" af den internationale arbejdsdeling, dvs produktion af
masseforbrugsvarer med anvendelse af billig arbejdskraft. Hvis Kina skal
udvikle sig til en supermagt, skal landet have en betydelig andel af den
videnstunge produktion på teknologisk højt niveau.
|
Værdi og faktualitet
Den status Er- og bør-udsagn har, afhænger af den videnskabsteoretiske
tilgang. I nogle tilgange erkendes det, at samfundsvidenskab ikke kan være
værdifri. Derfor gælder det om at vælge, hvordan værdier kan lægges til
grund, f.eks.i indledende afklaring af værdiudgangspunkt og værdipræmisser.
I empirisk og hypotetisk-deduktiv samfundsfaglig metode skelner man mellem er- og bør-udsagn. De sidste bør
man generelt være forsigtig med at bruge. Det er ikke videnskabeligt
acceptabelt at fælde værdidomme. Er-udsagn beror på troværdige iagttagelser
af virkeligheden. Endvidere er udsagn, der udledes af er-udsagn
videnskabeligt acceptable.
Det er dog ikke alle iagttagelser, der er interessante. Vi
ser f.eks., at der kommer røg op ad en skorsten. Derudaf kan vi ikke udlede,
at det er forurening/CO2. Det kunne være ren vanddamp. En iaggtagelse, eller
en opgørelse, der bygger på iagttagelse, er f.eks. en statistik over
emissioner. Hvis ellers definitionerne er i orden, og den er lavet
pålideligt, kan den bruges som data.
Man måler
f.eks. forurening v.h.a. en eller anden målemetode. Måleresultaterne er
er-udsagn. De siger noget om, hvordan virkeligheden er. - Ikke hvordan den
bør være. Et bør-udsagn tager moralsk stilling. Videnskabelig metode består
i, at man forsøger at holde sig til er-udsagn i videst muligt omfang, jvf
omtalen af positivisme.
Det kan imidlertid være vanskeligt at undgå bør-udsagn. Men
man skal være bevidst om, hvordan det sker. Når
man bruger bør-udsagn bliver det "lettere" at fortolke virkeligheden i
helheder. Især inden for klimavidenskaben er det almindeligt at arbejde med
bagvedliggende værdipræmisser. Man arbejder f.eks. ofte med den alment
accepterede værdipræmis,
at man bør redde jordens klima. Man bør redde truede dyrearter, etc. Det er
dog vigtigt, at man gør sig værdipræmisserne klart, så man er klar over, hvilken
videnskabelighed man arbejder inden for.
Komparativ metode
Komparativ metode er en sammenlignende metode. Det er dog ikke alt,
der sammenlignes, som er komparativ metode Sammenligning af to
teksters syn på samme sag er ikke i denne forstand komparativ metode.
Komparativ metode er, når ting fra virkeligheden sammenlignes.
Man sammenligner
f.eks. kernefamilien i forskellige samfund og konkluderer noget om forskelle
og ligheder. De konstaterede forskelle og ligheder kan forsøges sat i
forbindelse med hypoteser om fælles udspring eller oprindelse. Man kan
f.eks. have en formodning om, at samfund med samme slags samfundssystem og
udviklingsniveau, vil have tendens til at have ens familietyper. Hvis det
ikke er tilfældet, går metoden i sin kausalteoretiske forgrening ud på at afdække mulige årsager til det.
Man vil f.eks. sammenligne parlamentariske systemer i Europa,
altså politiske systemer, hvor regeringen må gå af, hvis den får et flertal
imod sig i parlamentet. Man vil da se, at der er store forskelle på
parlamentarisme i Storbritannien på den ene side og parlamentariske systemer
i de nordiske lande. Den komparative metode går ud på at lave
sammenligningen med henblik på en afdækning af ligheder og forskelle og
opstilling af hypoteser, der evt. kan forklare forskellene. Man vil da
f.eks. hæfte sig ved forskellige valgmåder og forskellig historisk baggrund
til forklaring.
Sammenligning kan også gå ud på at undersøge, hvordan en
eller to, eller flere, variable optræder i forskellige sammenhænge. Man vil
f.eks. undersøge BNP pr indbygger i forskellige lande. Det kan være med
henblik på at se, om der er en sammenhæng mellem størrelsen af BNP pr
indbygger og levealder, hvor mange der får højere uddannelse, ligestilling
mellem kønnene, etc. Det kræver, at det, der måles på, er ensartede
størrelser. Man skal altså sikre sig, at BNP pr indbygger og de andre
variable er enslydende i de tilfælde, der sammenlignes.
Videnskabsteori
I videnskabsteori beskæftiger man sig med metoder og tilgange til
selve erkendelsen. Hvornår kan man sige, man ved noget?
Hermeneutik:
Hermeneutik vil
sige anvendelse af en menings fortolkende metode til at forstå tekster og den sociale
virkelighed.
Man bruger en fortolkende metode til f.eks. at fortolke
kvalitative interviewdata. Man bruger den hermeneutiske metode, når
man vil fortolke menneskers adfærd og dermed forklare den. Man søger
da efter de finale årsager (motiver), det man også kalder det intentionelle.
Man ser altså her menneskelig adfærd som motivstyret. Mennesket sætter
sig mål, som det forsøger at realisere. Vi kan ikke undersøge f.eks. den
sociale sammenhængskraft i samfundet uden antagelser om, hvad mennesker
vil med dette begreb (og praksis), hvordan det indgår i diskurser.
Den hermeneutiske metode vil indebære, at vores
fortolkning bygger på en forhåndsviden, som vi konfronterer vores
forståelse med. Virkeligheden afspejler sig ikke bare i vores
bevidsthed, men vi har en bevidsthed om tingene, inden vi erfarer dem. I
den hermeneutiske metode forsøger vi at klargøre
forhåndsforståelsen som afsæt for en videre forståelse. En forudsætning for forståelse er, at vi ser
os selv som værende "til stede i Verden" samtidig med det, der skal
forstås, - og konfronterer det med vores egen forforståelse.
En sociolog vil lave en undersøgelse af bandekrigen på
Nørrebro i København i 2009. Han starter med at læse tilgængelig
litteratur om konflikten. Han forsøger at opsummere sin forforståelse.
Den lyder nogenlunde sådan: Bandekrigen har sit udspring i kamp om
Københavns hash- og narkomarked. Markedet er vokset, og priserne er
steget p.g.a. vanskeligheder med at få stofferne ind i landet. Det har
intensiveret "krigen". Han går nu i gang med den empiriske del af sin
undersøgelse. Han laver kvalitative interviews blandt bandemedlemmer og
finder ud af, at det er nødvendigt at omformulere forforståelsen ganske
betydeligt. Bandernes struktur og de behov, de opfylder hos medlemmerne
spiller en stor rolle for "krigens" start og forløb. Men det behøver
ikke at betyde, at de økonomiske faktorer, der først var i spil, ingen
betydning har. De spiller en rolle sammen med andre faktorer. Vi bevæger
os fra at forstå enkeltaspekter af fænomenet til at forstå fænomenet i
dets helhed. Helhedsforståelsen er samtidig en forudsætning for
forståelsen af de enkelte dele. Vi kan ikke forstå indvandrerdrenges
identitetsdannelse uden samtidig at forstå, hvordan indvandrere som
helhed er blevet modtaget i det danske samfund, og uden samtidig at
forstå, hvilke verdensbilleder medierne er med til at give. Gennem denne
vekselvirkning mellem forståelse af enkeltdele og helheden bygges en
samlet forståelse op. Det kalder man sommetider den hermeneutiske
spiral: Man bevæger sig opad fra helhed til enkeltaspekter, tilbage
til helhed, etc, til en højere forståelse.
Hvordan forstår vi f.eks. et land som Kina? Det kan tænkes,
vi har en forforståelse gående på, at landet har et-partistyre, og det
kan forklare stabiliteten; det kan forklare, hvorfor landet ikke falder
fra hinanden, selv om landet er stort, og der er flere forskellige
folkeslag. Ved nærmere undersøgelse af landet, finder vi måske ud af, at
der er en intern opposition i kommunistpartiet. Det er altså ikke så
monolitisk, som vi først antog, Og vi finder ud af, at der er et
filosofisk trossystem, konfucianismen, der fungerer som
sammenholdsfaktor. Forforståelsen er blevet udvidet med en mere
omfattende undersøgelse og forståelse.
Max Weber har i en bog om Kina (The Religion of China:
Confusianism and Taoism. 1915) undersøgt, hvad forklaringen kan være på,
at man i dette store land har haft et relativt stabilt kejserdømme i
årtusinder. Ideologi- og trossystemer spiller en rolle for
opretholdelsen af magten. Der var en kompliceret magtbalance mellem den
øverste kejserlige og centrale magt, provinsstyre og slægtsskabs- og
familieforhold i landsbyerne. Ude i landsbyerne kunne der være
utilfredshed og ofte tendenser til oprør. Konfucianisme ansporede
imidlertid til respekt for de ældre og for autoriteter.Konfucianismen
gav samtidig embedsmanden standsbevidsthed og stolthed over den
erhvervede status. Samtidig virkede det relativt sekulære mandarinstyre
som en mulig kanal opad i systemet, idet alle kunne forsøge at
kvalificere sig til at blive mandarin via et omfattende eksamenssystem.
Hvis det lykkedes for unge at få adgang til det, gav det prestige og pæn
indkomst, ikke alene for den unge selv, men ville også falde noget af
til hans familie og slægt.
Karl Marx analyserede det kinesiske kejserdømme som et
system, der var præget af en undertrykkelse, der var "nødvendig" for at
få indsamlet skatter og få opretholdt et kompliceret vandingssystem i
floddalskulturerne. At få store frugtbare floddale til at fungere, så
der er dyrkningsmuligheder for mange mennesker, er en kompliceret
opgave, der kan nødvendiggøre et centraliseret styre. Det fik man netop
i Ægypten og Kina. Marx funderede altså sin analyse i den historisk
materialistiske metode, jf senere: Hvordan sætter geografi, teknologi og
økonomi rammerne?
Weber forsøger via sin hermeneutiske tilgang at forstå,
hvordan tros- og ideologisystemer spiller sammen med den menneskelige
adfærd og praksis i den sociale struktur, hvor den menneskelige adfærd
ses som følgende fastlagte konventioner og normer, men også som
motivstyret, så den innovationsorienterede kan bryde konventionen.
Webers metode var at formulere (idealtype-) begreber ud fra studiet
af historiske og samfundsmæssige data og hele tiden omformulere og
præcisere begreberne efter nye studier. Hvis Weber skulle undersøge vort
nuværende samfund, ville han formentlig se på, hvilke norm- og
tros-/ideologisystemer, der holder sammen på samfundet i overgangen fra
modernitet til senmodernitet. Hvordan er arbejdsdeling og social
struktur?
Samfundsskabt og samfundsskabende menneske -
struktur-/aktørproblematik
At sige, at samfundet er skabt af mennesker, kan være en banalitet. Men
det kan samtidig være indgangsvinkel til det grundlæggende syn på
samfundet. Samfundet er både menneskeskabende og menneskeskabt.
Aktørerne er til stede før strukturen, men strukturen spiller en rolle
for dannelsen af aktørerne. I virkeligheden er der en vekselvirkning
mellem struktur og aktører. Uden en antagelse om en vist fast struktur,
der er til stede uafhængigt af aktørerne, kan det være vanskeligt at
studere samfundet.
Hvorfor blev Rødstrømpebevægelsen stærk i 1970'erne?
Vi kan vælge at sige, at der simpelthen var mange kvinder, der fik en
god idé, og den fik de samtidig. De forsøgte at skabe dele af samfundet
om i deres eget billede.
Vi kan også vælge at se på den
økonomisk-sociale udvikling i Danmark i perioden forinden. Der var sket
en kraftig økonomisk udvikling i 1960'erne med stigende eksport, stærkt
voksende industriproduktion og en voksende offentlig sektor. Der var
mangel på arbejdskraft. Mange kvinder gik hjemme. Hvordan kunne man få
dem ud på arbejdsmarkedet, så arbejdsudbudet øgedes. Her lægger vi altså
op til, at der bag ved ideerne om kvindernes frigørelse og ligestilling
lå nogle udviklingstendenser, som har skubbet på. Vi kan måske ligefrem
bruge den kausalhistoriske metode til at påstå, at der er en
årsagssammenhæng.
Logisk empirisme (Positivisme)
Positivisme betyder ikke andet end den metode, der tager
udgangspunkt i det positivt givne, i det iagttagelige. Det iagttagelige
registreres. Det kan f.eks. være forekomst af bestemte typer af
biologiske arter sammen med virkninger af bestemte klimafænomener. Det
kunne føre til en teori om der er sammenhæng. Det kan undersøges ved
f.eks. at lave korrelationer mellem variable. Man undersøger
f.eks. om der er korrelation (samvariation) mellem
variable. I så fald kan der være, men behøver ikke altid at være, en
årsagssammenhæng (kausalrelation).
Positivismen minder om naturvidenskabens metoder. Der
opstilles hypoteser, og ved hjælp af iagttagelser vurderer man, om
hypoteserne holder, eller om de må afvises. Man laver f.eks.
hypotesen: Tosprogede elever har sværere ved at lære samfundsfag end
elever, der har dansk som modersmål. Hypotesen kan efterfølgende testes
ved, at man udtager et udvalg af elever fra forskellige skoler og
tester, hvad de kan i samfundsfag. Derefter verificerer (viser, den er
sand) eller falsificerer (viser, den er falsk) man hypotesen. I
samfundsfag er der mange hypoteser, der kan være vanskelige at lave
egentlig verifikation af. Samfundet består jo af mennesker, der handler.
De kan finde på at ændre adfærd. Derfor nøjes man ofte med at betragte
hypoteser som sandsynliggjorte, ikke nødvendigvis beviste og
evigtgyldige.
Det bliver ikke lettere af, at mennesker reagerer på
samfundsvidenskabens forudsigelser. Der kan komme selvopfyldende profeti
ind. Hvis en kendt professor i økonomi siger, at aktierne i A.P. Møller
vil stige, så stiger de, fordi folk skynder sig at købe i forventning
om, at den kendte professor får ret.
Hypotetisk-deduktiv
metode.
Den deduktive metode bruges om udledninger
fra modeller og generelle antagelser, som man betragter som sande. Når
man finder et enkelttilfælde, der svarer til den overordnede
regel/antagelse/model, betragtes det som gældende. Antagelserne om, at
jordens temperatur vil stige et antal grader, bygger på store
modeller og udledninger fra disse. Her er det vigtigt at undersøge,
hvordan de oprindelige antagelser/præmisser er formuleret. Hvis det ikke
er gjort korrekt, eller det er gjort på et usikkert empirisk grundlag, kan hele
det logiske korthus styrte sammen. Et eksempel er klimaforskningen, der
i høj grad bygger på hypotetisk-deduktiv metode. I 2009 fandt FN's
klimapanel frem til, at gletscherne i Himalaya ville være væk i år 2035.
Det var en beregning og udledning fra en lang række måleresultater og en
hypotetisk model over, hvordan udledninger af CO2 påvirker klimaet. Det
viste sig senere at være forkert. Afsmeltningen ville nok ske, men i et
betydelig langsommere tempo end først antaget. Deduktionen var ikke
foretaget helt korrekt.
Der kan
laves udledninger byggende på systematiske iagttagelser af
virkeligheden. F.eks. har man undersøgt samvariation (statistisk
korrelation) mellem de to variable, økonomisk udviklingsgrad målt ved
BNP pr indbygger (x-aksen i figuren nedenunder) på den ene side, og grad
af demokrati og frihedsrettigheder på den anden (målt op ad y-aksen).
Landene er plottet ind i diagrammet. Når alle lande er plottet ind,
generaliserer vi fra de mange enkelttilfælde til en generel regel. Det
kaldes induktiv metode.
Vi
skal ikke her gå i detaljer om undersøgelsens pålidelighed, men blot
konstatere, at den lige linje viser, at der evt er en vis sammenhæng
mellem de to variable: Jo højere indkomsten pr indbygger i et land er,
desto mere sandsynligt er det, at der er (en høj grad af) demokrati i landet. Hvis vi
herefter finder et konkret land med et højt BNP pr indbygger, bruger vi
nu den deduktive metode. Vi har jo formuleret en regel nu. Vi udleder
altså v.h.a. den hypotetisk-deduktive metode, at der er demokrati i landet.
Hypotetisk-deduktiv metode vil sige, at man bruger en model af
virkeligheden og udleder udsagn fra den. Man har f.eks. en model over,
hvad der kan forårsage social udstødning, og så bruger man denne model
til at se på den sociale udstødning i et konkret samfund. Man udleder så
at sige hypoteser fra modellen og ser, om hypoteserne passer til det
konkrete tilfælde.
Modellen for rational choice er ofte blevet brugt
hypotetisk-deduktivt. Rational choice vil sige en antagelse om, at folk
fornuftsmæssigt (rationelt) afvejer fordele og ulemper imod hinanden,
inden de foretager et valg. Det kan være inden, de køber en vare i
supermarkedet, eller inden de afgiver stemme på et politisk parti. I
supermarkedet afvejes varens nytte for forbrugeren med dens pris. I
stemmeboksen afvejes de fordele, partiet forventes at give vælgeren,
hvis det kommer til magten, i forhold til de fordele, andre partier vil
kunne give. Det parti, der forventes at give flere benefits end
costs, får vælgerens stemme. Her udledes altså noget om folks
adfærd ud fra en model.
Metoden bruger
man meget i økonomi, når man arbejder med modeller. Når handelen mellem
to lande stiger, skal der transporteres flere varer. Den øgede transport
fører alt andet lige til større udledning af CO2. Vi kan altså lave en
hypotese om, at der er en kausalsammenhæng mellem øget varehandel og CO2
udledning. Det behøver naturligvis ikke altid at være korrekt. Der kan
være mellemkommende variable, der virker modsat. Det kunne tænkes, at der samtidig blev opfundet en ny
skibsmotor, der ikke udledte så meget.
Diskursanalyse og
socialkonstruktivisme.
Denne
metode består i at analysere, hvordan den samfundsmæssige virkelighed er
italesat. Vi kan jo ikke se mange af de samfundsmæssige fænomener med det blotte øje. Derfor gælder det om
at overbevise andre om, at den sociale virkelighed ser ud, som man siger, den ser ud.
Vi konstruerer altså løbende den sociale verden via vort sprog. Vi
opfatter verden på en given måde og sætter ord på det. Den verbale
beskrivelse i sproget er vor verden.
Hvem bestemmer så, hvordan verden beskrives sprogligt?
Der kommer naturligvis et element af magt ind i besvarelsen.
Magthaverne vil undertiden have held til at bestemme diskursen om,
"hvordan samfundet ser ud". Men der foregår en løbende kamp om
diskursen. Diskursanalyse går ud på at analysere diskurser, pille
dem fra hinanden, vise hvordan de er sammensat og analysere sig frem
til, hvilke magtinstanser og interesser der ligger bag givne diskurser.
Et
eksempel: Er samfundet grundlæggende præget af samarbejde (koncensus)
eller konflikt? Er vi alle "i samme båd", eller er der grundlæggende
interessekonflikter.
Klimadebatten er præget af diskurser. En dominerende
diskurs var i mange år, at det ikke var bevist, at der var en klimaeffekt; og
derfor var det ikke et problem, man behøvede at tage sig så meget af.
Det var i hvert fald ikke menneskehedens største problem. Efter
offentliggørelsen af FN's klimapanels rapporter skiftede debatten
karakter. Der kom en ændret diskurs, hvor det i højere grad blev set som
uomtvisteligt, at der skulle gøres noget. Når der foreslås løsninger,
dannes nye diskurser. Der er f.eks. lavvækst- eller nulvækstdiskursen.
Den siger, at det er ultimativt den økonomiske vækst, der forårsager
global opvarmning. Derfor må vi indrette os på et lavvækstsamfund.
En anden diskurs er den "grønne økonomis" diskurs,
som forsøger at overbevise os om, at en omlægning af produktionen i
økologisk retning i vidensøkonomien vil kunne løse global warming
problemerne.
Diskursanalyse kan bestå i at dekonstruere diskurser,
dvs nedbryde dem i deres sproglige bestanddele og sætte spørgsmålstegn
ved den eksistensmæssige (ontologiske) status af udsagnet som et udsagn
om "virkeligheden". Hvis det er inden for miljøområdet, kan man f.eks.
se på, hvad det er for en grundlæggende opfattelse af natur/menneske
forholdet, der ligger i en miljøpolitisk diskurs. Analysen kan gå ud på
at analysere de sproglige virkemidler, argumentation, etc.
Socialkonstruktivisme vil sige, at vi
konstruerer samfundet/social virkelighed igennem sproget. En social
virkelighed eksisterer jo ikke i sig selv, som man i en vis forstand kan
sige den fysiske virkelighed gør. Vi kan se et bord og føle det. Vi kan
ikke se "et demokrati" og føle det. Måden vi taler om "demokrati på" og
lavet regler for det er altså konstituerende for, hvad det er. Man kan
forestille sig at nogle ville forsøge at stable en anden
demokratidiskurs, en anden konstruktion af "demokrati", på benene ved
f.eks. at sige, at det er "ikke demokrati", at man vælger nogle til at
tage beslutninger for sig, men det er kun "demokrati", hvis hver enkelt
løbende er med til at tage beslutninger. Vi har på forhånd underkastet
os en bestemt diskurs om fænomenet ved at vælge eller acceptere en
bestemt sproglig iklædning.
Kritisk teori
Den kritiske teori tager
et etisk-værdimæssigt eller et kapitalismekritisk udgangspunkt..
Eller den griber fat i grundvilkåret for erkendelse og siger, at erkendelsen
af den samfundsmæssige virkelighed hænger sammen med praksis.
Enhver forskning og videnskab tjener bestemte interesser og er udviklet
for at tjene et formål. Man fik regnskabsvæsen, bogholderi og
erhvervsøkonomi, da handel og erhverv blomstrede op, og der skulle viden til
for at styre virksomhederne i den kapitalistiske økonomi. Tilsvarende fik
man ingeniørvidenskab, der kunne benytte sig af matematikkens og fysikkens
resultater til at øge produktion og effektivitet i industrien.
Frankfurterskole
Den tyske Frankfurterskole (Horkheimer, Adorno, Habermas) har
kritiseret sådan videnskab for at ligge under for formål, der burde ligge
uden for videnskab som ren erkendelse. Det, man troede var objektiv
videnskab, viser sig at være en ideologi, der tjener bestemte interesser.
Hvorfor vælger man f.eks. den positivistiske metode, der "gør det svært at
se selve skoven for bare træer"? Hvorfor vælger man at bruge et ord som
"globalisering" om nogle frimarkedsprocesser, der tjener de dominerende
multinationale virksomheders interesser for frihandel på en bestemt måde?
Sådanne spørgsmål stiller man i kritisk teori. Udbuds- og
efterspørgselsmodellen og den ”usynlig hånd” vil i kritisk teori blive set
som en model, der bygger på en økonomisk-filosofisk grundantagelse om en
”economic man” (det økonomiske menneske) som aktør. Economic man er
selvisk, går efter egeninteresse, som er maksimal profit, når det er
virksomhedsejeren, der er aktøren, og maksimal nytte, når det er
forbrugeren, der er aktøren. Det vil sige, aktørerne handler rationelt i
forhold til målene (profit- og nyttemaksimering. I virkelighedens verden er
mennesker mere sammensatte. Der indgår således også altruisme
(næstekærlighed) i deres motiver, og de handler ofte irrationelt. Economic
man er en slags idealtype af den økonomiske aktør, som muliggør den
hypotetisk-deduktive model af prisoptimering og allokering af ressourcerne
(igennem prisdannelsesmodellen og dens forudsætninger).
Det kritiske perspektiv går på at problematisere denne forenklede og
forenklende model.
Synet på mennesket, som ligger i den forenklende model, ses da som en
ideologiform, der dominerer tænkningen, fordi den spredes via bøger og andre
medier. I et frigørende perspektiv kunne man tænke sig, at produktionen
måske kunne indrettes på andre måder. Economic man blev opfundet i
industrialiseringens barndom, og han/hun er udtryk for et økonomisk system,
der bygger på økonomisk vækst. I et økologisk balancesamfund kunne det
tænkes, at economic man skulle udskiftes for ecological man,
det økologiske menneske (som måske først skal opfindes?).
Interessen for viden om samfundet udspringer ofte af interesser,
herunder også sociale bevægelsers interesser. Med kvindebevægelsen kom der
således en interesse i at få undersøgt, hvordan hidtil undertrykte grupper
kunne få adgang til den politiske proces. Senere kom der en egentlig
feministisk samfundsvidenskab ved mange universiteter. Med
arbejderbevægelsen blev der interesse for viden om arbejdsmiljø og arbejdets
organisering. Miljøbevægelsen interesserer sig for, hvordan mennesket træder
i forbindelse med naturen og producerer/distribuerer på bæredygtig måde.
Hvis der ligger teknisk-kommercielle interesser bag megen traditionel
naturvidenskab og samfundsvidenskab, må man omvendt kunne formulere en
humanistisk orienteret samfundsvidenskab, der tager udgangspunkt i de behov,
man har i civilsamfundet (samfundet uden for marked og stat). Ud fra en
etisk ren og herredømmefri kommunikation, som Habermas har formuleret det,
kan kollektivet at forskere beslutte sig for at tage udgangspunkt i
menneskerettigheder og udbytningsfrie sociale relationer. Når de ser Verden
ud fra denne optik, vil den tage sig anderledes ud.
Når miljøproblemerne opstår, kan der således være behov for en
videnskab, der forholder sig kritisk til anvendelsen af viden om menneskets,
produktionens og naturens interageren. Det kan f.eks. tænkes, man vil være
kritisk over for figur 1 og 4 ovenover og sige, at de viser ikke andet end
det økonomiske og politiske system i (passivt) samspil eller udveksling med
omgivelser. Det gælder om at ændre samspillet, så miljøet bliver vinderen.
Der skal politisk handling ud fra et miljøetisk grundlag til for at få
udviklingen til at gå i retning ad mere økologisk balance. Man tager f.eks.
udgangspunkt i begrebet bæredygtighed i stedet for at tage udgangspunkt i
økonomisk vinding. Samfundsvidenskaben kan altså blive tilstræbt
ikke-neutral, når den "tager miljøets side".
Marxisme
I marxistisk teori ser man traditionel økonomisk,
sociologisk og politologisk teori som "borgerlig samfundsvidenskab", dvs en
slags ideologiformer. De er en del af samfundets overbygning.
Overbygningen
afhænger af udviklingen i den materielle basis, dvs teknologi og
produktionsrelationer. Det skal forstås dialektisk, dvs der er gensidige
påvirkninger. Når der sker noget ét sted i systemet, skaber det modsætninger
andre steder. Disse modsætninger opløses i nye synteser.
Produktionsteknikken udviklede sig f.eks. i det 20. århundrede i de rige
lande væk fra samlebånd og standardiseret masseproduktion henimod mere
fleksibel produktion. Det blev muligt som følge af computerstyring. Optiske
fibre gjorde det muligt at decentralisere styring af produktion og
distribution ud over kloden. Denne udvikling fra fordisme til postfordisme
har samtidig skabt spændinger i det politiske system (i overbygningen).
Spændingerne opløses i nye ideologier (bevidstheder) og styringsformer. Det
grundliggende videnskabelige paradigme er et konfliktparadigme.
Ideologiformerne er udviklet for, at samfundets
dominerende lag (borgerskabet, kapitalejerne) kan opretholde den
kapitalistiske samfundsform, som er i deres interesse. "Globalisering" ses
således som et ideologisk begreb, der "skjuler", hvad der reelt foregår
(udvidelse af kapitalens akkumulation på internationalt plan). I marxistisk
samfundsvidenskab vil man således se begrebet "frihed" på en anden måde end
i traditionel samfundstænkning. Frihed er friheden til at eje og ophobe
kapital. Der er frihed til at indgå juridiske kontrakter i det borgerlige
samfund. Det kan imidlertid blive til "ufrihed" for de, der ikke kan
udnytte det borgerlige samfunds juridisk-kontraktligt baserede
frihed, fordi de ikke besidder de intellektuelle og/eller materielle
ressourcer til det.
En del af Marx' metode blev udviklet i hans unge år. Det
skete som led i en kritik af hans samtids filosoffer og samfundsteoretikere.
De var præget af, mente Marx, at de tog for meget udgangspunkt i ideernes
verden. Marx ville i stedet tage udgangspunkt i de materielle
produktionsforhold og hvordan de påvirkede menneskets måde at tænke på. At
begribe det giver samtidig forudsætningen for at forstå, hvordan den
menneskelige tanke kan omfatte kompleksiteten af de samfundsmæssige forhold
med henblik på at kunne ændre dem. I sine
teser om Feuerbach (en samtidig
filosof) sagde Marx f.eks., at hidtil har filosofferne fortolket Verden.
Det, det gælder om, er at forandre den. Man skal begribe historien
(samfundet) for at kunne ændre den.
Det, Marx siger, er egentlig, at man ikke kan erkende Verden,
uden samtidig at erkende, at man er en del af den. Man kan ikke, som man gør
i traditionel samfundsvidenskab (jvf gennemgangen ovenfor) sige, at der er
en
samfundsomverden, der erkendes af et erkendende subjekt (et subjekt,
der har erkendt sig selv som apriorisk tænkende uafhængigt af objektet,
der skal erkendes). Erkendelsen af omverdenen er socialt konstrueret.
Den klassiske dualisme mellem "ånd" og "materie" accepteres ikke. I
stedet knyttes erkendelsen til den menneskelige og sociale praksis.
Derfor er det ikke det enkelte menneske, der udvikler
erkendelse og viden. Det er samfundet eller det samvirkende kollektiv. Viden
og erkendelse er ophobet i sproget og den fælles praksis. Det er derfor
meningsløst at sige, at den enkelte har en viden om samfundet, når det, der
er en "viden om" er en del af en fælles social konstruktion.
Man vil f.eks. lave en undersøgelse af demokrati. I en
traditionel politologisk undersøgelse vil forskeren måske gå i gang med en
komparativ registrering og undersøgelse af demokratiformer rundt omkring i
Verden. Herefter vil blive konkluderet, at der er så og så mange
parlamentariske styrer, så og så mange præsidentielle etc. Flerpartisystemer
hænger sammen med anvendelse af de og de valgmåder, etc. Dermed har man en
kausalteori om demokrati. Næsten som zoologen, der registrerer
dyrearter og finder ud af, at den pågældende dyreart er opstået som følge af
særlige forhold på den ø, hvor dens genealogi kan henføres til. Der er
etableret en kausalrelation. Det er videnskab. Ja, siger marxisten, men kun
ifølge en socialt konstrueret model for, hvad videnskab er.
Marxisten vil gribe det an som et aktionsforskningsprojekt og
sige: Vi er i gang med såkaldt "demokratiske beslutningsprocesser" lige nu i
vort samfund. Hvorfor virker det ikke sådan, at folk føler, de deltager
meningsfuldt?. Hvad kan laves om? Vi må have konstrueret det forkert indtil
nu. Måske skulle vi starte med at se på, hvordan vi overhovedet taler om
demokrati. Det, vi kaldte demokrati, er ikke demokrati i den egentlige
forstand af ordet. Eller det, vi i vort samfund betragter som den
ønskværdige brug af ordet. Vi må gå i gang med at ændre praksis og
udvikle et nyt sprog til beskrivelse af vor praksis. Forskningsprojektet er
præget af enhed mellem teori og praksis og af dialektik mellem ånd og
materie. Den enkelte oplever f.eks. en tilstand af frustration over sin
faktiske ikke-deltagelse i noget, der ideelt burde være meningsgivende
deltagelse i en demokratisk proces. Der er opstået en modsætning/dialektik
imellem virkeligheden og begribelsen/erkendelsen af den. De dialektiske spændinger formuleres i nye sproglige
konstruktioner, - for at begribe den sociale virkelighed med henblik på at
forandre den.
BLANDING AF METODER
Ofte blander man de forskellige metoder sammen.
Hvis vi vil undersøge Lars Løkke Rasmussens tiltrædelsestale i
Folketinget 14.april 2009, så kan vi f.eks. bruge kvantitative metoder
nævnt ovenover (lixtal, optælling af ord og ordtyper, etc.). Men det
hjælper os ikke til at forstå ret meget, f.eks. slet ikke følgende
sekvens:
Etableringen af Indenrigs- og Socialministeriet
markerer et forstærket fokus på at stå vagt om den sociale
sammenhængskraft. Det er særligt nødvendigt i en krisetid. For krisen
kradser først i bunden af samfundet.
Men det hjælper ikke de mennesker, der befinder sig på
bunden, hvis vi bremser dem, der klarer sig godt. Derfor vil regeringen
ikke bekæmpe velstand. Vi vil bekæmpe fattigdom og social udstødelse.
... (kilde: www.stm.dk)
Her har vi f.eks. en forforståelse af Lars Løkke som
liberalistisk politiker. Derfor kan det forstås, hvorfor han taler om
"social sammenhængskraft" på en anden måde, end en socialistisk
politiker ville gøre det. Det fremgår af det næste afsnit, hvor han
siger, at en forudsætning for at hjælpe dem på bunden er, at der er
incitamenter nok for dem, der er i toppen. Der benyttes endvidere nogle
argumentationsmæssige kneb, f.eks. "bekæmpe velstand", der kun kan
forstås v.h.a. af en forforståelse.
Hvis vi f.eks. vil undersøge, om styret i et land er demokratisk,
bringer vi også vores forforståelse med i form af en forhåndsopfattelse
af, hvad demokrati er.
Den
engelske avis The Independent skrev den 15.5.08 om, at den brazilianske
miljøminister Marina Silva "gav op". Hun tog sin afsked fra præsident
Lula de Silvas regering. Da havde hun været miljøminister i 5 år og
kæmpet en hård kamp for bevarelse af den kæmpemæssige brazilianske
regnskov, der betyder meget for klimaet på hele kloden:
Nu kan man lade
Googles oversættelsesrobot oversætte teksten. Det bliver ikke helt
godt. Men lidt bearbejdet bliver det sådan: Brasilien er blevet beskyldt for at vende ryggen til sin pligt til at
beskytte Amazonas efter, at fratrædelsen af sin prisbelønnede miljøminister
havde givet ny næring til frygt for skovens skæbne. Fratrædelsen af Marina
Silva, der indrømmede, hun var ved at tabe kampen for at få grønne
stemmer til orde midt i iveren for økonomisk udvikling, er blevet mødt med
forfærdelse af miljøforkæmpere.
"Hun var miljøets vogtende engel," sagde Frank Guggenheim, administrerende
direktør for Greenpeace i Brasilien. "Nu Brasiliens miljø
forældreløst."
I et brev til præsident Luiz Inacio Lula da Silva, sagde R. Silva, at
hendes bestræbelser på at beskytte regnskov, anerkendt som " af planetens
lunger" blev modarbejdet af magtfulde virksomhedslobbyer. "Deres Excellence
var vidne til den voksende modstand fundet af vores team i vigtige sektorer
i regeringen og samfundet," skrev hun.
Ms Silva beslutning om at træde af fem år efter den triumferende
bekendtgørelse af, at hun skulle være minister i præsident Lula's første
valgperiode har understreget, hvor langt den tidligere fagforening helts
administration er gået væk fra løfterne i sine grønne velmagtsdage.
"Hendes tilbagetræden er en katastrofe for Lula-administrationen," sagde Jose
Maria Cardoso da Silva, Conservation International. "Hvis regeringen havde
nogen global troværdighed i miljøspørgsmål, var det på grund af
minister Marina".
Den latinamerikanske gigants formodede fremskridt inden for miljøbeskyttelse
er faldet sammen i det forløbne år efterhånden som afsløringer af
rekordstore skovrydninger, voldelige jordtvister og løbske skovbrande har
fulgt hurtigt efter hinanden. Det verdensomspændende boom i landbrugets
råvarer har skabt en hidtil uset tørst efter jord og energi i Brasilien, og
resultatet har været en potentielt katastrofal jordtyveri i verdens
største tilbageværende regnskov. Amazon-bækkenet er hjemsted for en ud af 10
af verdens pattedyr og 15 procent af de jord-baserede plantearter. Det
besidder mere end halvdelen af verdens ferskvand og dens enorme skove
fungerer som den største kulstofdræn på planeten, hvilket giver en vital
bremse på om drivhuseffekten..
Det er jo en forfærdelig historie, der fortæller om,
hvordan jordens lunge, regnskoven i Amazonas, er ved at forsvinde p.g.a.
menneskelig grådighed og uforstand. Hvordan forklarer vi det? Ja, det
kan jo som sagt ses som menneskelig uforstand og grådighed. Altså en
slags tilfældig psykologisk forklaring. Det er ikke særlig
videnskabeligt.
Hvis vi nu i stedet bruger samfundsvidenskabens
metoder mere systematisk, så vil vi f.eks. finde noget nyere
handelsstatistik (hårde data/kvantitativ metode) frem, som viser, at Braziliens handel med Kina nærmest
er eksploderet de senere år. Der sælges store mængder braziliansk kød,
soja og mælkeprodukter til Kina. Det har ladet sig gøre, fordi man har
bygget store effektive landbrug op, som producerer uforarbejdede varer i
store mængder til verdensmarkedet. På grund af storskalaproduktionen og
den billige brazilianske arbejdskraft kan det gøres til
konkurrencedygtige priser. Overfladisk set kan det for Brazilien tage
sig ud som en god forretning. Det vælter tilsyneladende ind med
valutaindtægter. Der er imidlertid det problem ved det, at Brazilien
fastholdes i en rolle som råvareproducent. Mange af varerne
videreforarbejdes i Kina, hvor der sker en kraftig værdiforøgelse,
f.eks. når soyaen omdannes til kød. Det kunne brazilianerne selv have
stået for og derved tjent langt flere penge. Grunden til at de ikke gør
det, er blandt andet strukturen i deres landbrug. Gigantfarmene har
fundet en indtjenende produktion i den måde, de gør tingene på. Hvis
jorden havde været mere ligeligt fordelt med flere mellemstore bønder,
ville mange af disse have fundet nicher på markedet igennem f.eks.
økonologisk produktion, forædling af landbrugsråvarer, etc. Vi kan altså
ny formulere en hypotese: P.g.a. en ejendomsstruktur på landet, der er
et delvist levn fra kolonitiden, er det svært for Brazilien at få
omstruktureret sit landbrug. Og p.g.a. en overleveret ulighed med mange
uuddannede sorte, et arbejdsmarked, der har sin rod i slavetiden, kan
det dårligt betale sig at erstatte arbejdskraft med maskiner.
Vi har altså hermed først fået placeret Brazilien et bestemt
sted i den internationale arbejdsdeling, og dernæst etablere
årsagsforklaring (eller hypotese herom) på, hvorfor landet fastholdes i
denne arbejdsdeling, hvad der igen er årsagen til, at der sker skovfældning
og udpining af jorder i Amazonlandet. Det, vi i virkeligheden har gjort, er
at anvende en model/teori til at forklare, hvad der sker, når Brazilien og
Kina begynder at handle meget med hinanden. Kina træder ind i en rolle som
kolonimagt på næsten samme måde som USA og Storbritannien tidligere har
gjort i deres forhold til Latinamerika: Købe råvarer og sælge forarbejdede
varer.
© Gregers Friisberg.
|
|
|
LINKS:
Kvantitative
metoder
Metoder i AT
PPT om sam-
fundsvidenska-
belig metode
|
|