ØKONOMISK POLITIK Denne
side handler om økonomisk politik, dvs formulering af økonomiske målsætninger og
anvendelse af midler til at nå målsætningerne. Målsætningerne kan f.eks. være: lav
arbejdsløshed, bæredygtig økonomisk vækst, balance i udenrigshandel, lav inflation,
balance på de offentlige budgetter, etc. Midlerne til at nå målene kan f.eks. være
finanspolitik og pengepolitik. Figur 1: Keynes-modellen over de økonomiske sammenhænge Den samlede produktion/varer og tjenester til rådighed Y (BNP) +Im efterspørges altså af C + I + G + Ex. Man skriver den såkaldte nationalregnskabsligning (forsyningsbalance) således: Y + Im = C + I + G + Ex Finanspolitik, pengepolitik, indkomstpolitik og strukturpolitik findes nok stadig, men deres virkninger er svagere eller anderledes end tidligere, da man i højere grad i den enkelte nationalstat kunne føre en politik, der satte ind imod de økonomiske problemer, jvf f.eks. oversigten over de klassiske Keynesinspirerede mål og midler i den økonomiske politik i figuren herunder. Figur 2: De "klassiske" remedier: Finans- og pengepolitik
En finanspolitiske lempelse kan f.eks. bestå i, at staten bruger 1/2 milliard kroner mere på ældrepleje eller hjemmehjælp. Når staten agerer sådan, har det nogle virkninger, som kan undersøges ved at følge pengestrømmene rundt i det økonomiske kredsløb, jvf figur 3. Det kunne også være en skattelettelse og/eller en øgning af overførselsindkomster (f.eks. arbejdsløshedsunderstøttelse, bistandshjælp m.v.) Det stimulerer økonomien. En pengepolitisk lempelse kan f.eks. være en nedsættelse af renten, så det bliver billigere at låne penge. Det stimulerer investeringerne. Figur 3: Det økonomiske kredsløb med ekspansiv finanspolitik
Med stigende globalisering, bliver udlandet vigtigt for, hvad der sker.
Afhængigheden af udlandet gør, at finanspolitikken og pengepolitikken ikke
kan bruges så meget som før til stimulans af økonomien, idet man dermed
risikerer, at det bliver udlandets økonomi, mere end den indenlandske
økonomi, der stimuleres. Det har dog ikke gjort hverken finans- eller
pengepolitik helt uaktuelle. Figur 4: Med globaliseringen er Danmark blevet afhængig af økonomien i udlandet, f.eks. USA's økonomiske konjunktur Kilde: www.bea.gov I figuren
ovenover ses de årlige vækstændringer i USA's BNP i faste priser. Her kan vi se vækstbølger,
og hvordan høj- og lavkonjunktur følger efter hinanden. Man kan i højre side
se
den negative vækst, der satte ind i 3. kvartal 2001. Det var et shock
for amerikanerne. Perioden forinden var præget af troen på "ny økonomi"
og stigende aktiekurser, der nærmest forventedes at fortsætte i det
uendelige. Den "ny økonomis" immaterielle vidensværdier sås afspejlet i
de eksponentielt voksende kurser på Nasdaqbørsen. I løbet af nogle
måneder i 2000 forduftede for over 10.000 mia. dollars værdi fra
børserne i Wall Street. Det førte til faldende formuetilgodehavender i
amerikanske pensionsopsparinger og virksomhedsfonde og har formentlig
været en stærkt medvirkende årsag til nedgangskonjunkturen derefter.
Denne kunne formentlig have været formildet, hvis man noget tidligere
havde fået prikket hul på aktieboblen. I stedet forsøgte George Bush med
en meget "keynesiansk" stimulerende finanspolitik at puste liv i
konjunkturerne i 2001/02. Det lykkedes delvist. Det, der sker i EU, har også betydning. Danmark har bundet sin valuta til eurokursen. Det vil sige, at kronen kan svinge et par pct i forhold til eurokursen. I praksis holdes den på en fast kurs i forhold til euroen. Det betyder, at valutapolitikkens råderum er indsnævret. Man devaluerer ikke den danske krone. Man kan evt. blive tvunget til at lade kronen falde i værdi. Det vil kunne ske, hvis udlandet mister tilliden til den økonomiske politik i Danmark, f.eks. hvis der opstår vedvarende og store underskud på de offentlige budgetter, hvis udenrigshandelen kommer voldsomt ud af balance ell. lign. Den situation foretrækker man at undgå. Derfor kan man sige, at valutapolitkken (devaluering/revaluering af kronen) ikke er nogen effektivt gældende mulighed for øjeblikket. Økonomisk politik via klassikerne Alternativt kan man bruge klassikerne som indgang til økonomisk politik. Lyt f.eks. til Milton Friedman i videoen her:
Det, der sker i EU, har også betydning. Danmark har bundet sin valuta til eurokursen. Det vil sige, at kronen kan svinge et par pct i forhold til eurokursen. I praksis holdes den på en fast kurs i forhold til euroen. Det betyder, at valutapolitikkens råderum er indsnævret. Man devaluerer ikke den danske krone. Man kan evt. blive tvunget til at lade kronen falde i værdi. Det vil kunne ske, hvis udlandet mister tilliden til den økonomiske politik i Danmark, f.eks. hvis der opstår vedvarende og store underskud på de offentlige budgetter, hvis udenrigshandelen kommer voldsomt ud af balance ell. lign. Den situation foretrækker man at undgå. Derfor kan man sige, at valutapolitkken (devaluering/revaluering af kronen) ikke er nogen effektivt gældende mulighed for øjeblikket. Han taler om nationalbankens rolle (Federal Reserve i USA) og kritiserer
dens rolle under den store Depression i starten af 1930'erne, hvor den
strammede pengepolitikken i stedet for at stimulere den, f.eks. ved at købe
obligationer og derved tilføre økonomien penge. I øvrigt mener han, at
pengepolitikken skal styres ud fra hensynet til ikke at smøre økonomien mere
med pengemidler end hvad den økonomiske vækst betinger. Hvis den smøres
mere, kommer der inflation. Hvis den smøres mindre (som det skete i
begyndelsen af 30'erne), bliver der deflation (prisfald og forstærket
lavkonjunktur), som han forklarer i videoen. Disse sammenhænge forklarer
monetaristerne bl.a. ud fra kvantitetsligningen: “Der har aldrig været kæmpet en krig uden medfølgende inflation. I romertiden klippede de kanterne af mønterne eller fortyndede ædelmetallet. Eller der blev printet papirpenge, som vi gjorde det i revolutionstiden. I dag kalder vi det stadig at printe penge, men hvad de reelt gør er at trykke på en computertast. Hvis vi virkelig skulle betale for hver øre, vi bruger i Afghanistan og Irak, ville vi ikke være der. I stedet for at øge tropperne i Afghanistan, skulle USA trække sig ud. Det har intet med selvforsvar at gøre. .... det er umoralsk; der er overhovedet ingen fornuft i det, og det sprænger banken.” (Independent 2.12.09) Man så det ske under Vietnamkrigen, hvor USA måtte gå fra guldet i 1971. Det fik Ron Paul til at gå ind i politik. Og lige siden har han tordnet imod et pengesystem, hvor værdien af pengene afhænger af troværdigheden af den økonomiske politik, den pågældende regering fører. Den kan printe penge til at dække sine udgifter. Det er reelt det, USA gør for øjeblikket i kraft af de gigantiske underskud på den føderale regerings budget og den såkaldte quantitative easing (“kvantitative lettelse”), som The Federal Reserve, USA’s centralbank, laver, hvor man printer penge til at købe obligationer for, hvorved der pumpes gigantiske beløb ud. Problemet i USAs tilfælde er imidlertid yderligere, at USA trykker de mest anvendt “Verdenspenge”, dollar. Det gør det let at betale for krigene, men dette er naturligvis kun muligt til en vis grænse. Og denne grænse går der, hvor de andre lande mister tilliden til dollaren, fordi der bliver for mange af dem, og fordi man kan se, at der efterhånden ikke ligger tilstrækkelig værdi bag. Ron Pauls opskrift på en løsning er igen at binde pengenes værdi til
guld. Helst så han Centralbanken, Federal Reserve, nedlagt. Så vidt går
Friedman ikke, som man kan se af interviewet. Han anbefaler en mild grad af
"penge-easing" (monetary easing, dvs udpumpning af penge) fra The Feds side for at undgå bankkollapserne i 30'erne, men
han vil formentlig vende sig i sin grav over den måde, den amerikanske
nationalbank har lavet penge-easing på i 2009. Sammen med udgifterne til
krigene kan det føre til en galopperende inflation. Realøkonomien: Valg og friemarkeder: Det er gavnligt for økonomien, da det tvinger producenterne til at udbyde varerne billigst muligt. Når markederne er frie, vil producenterne i forsøget på at maksimere deres profit, sørge for, at der opstår en arbejdsdeling, der er i alles bedste økonomiske interesse. Friedman mener, det er sådan, man maksimerer velfærd - ikke ved at lade staten råde over penge efter at have tvangsinddrevet dem hos borgerne. Keynes Keynes kritiserer den ovenstående opfattelse for, at den tager alt for
let på de mulige virkninger af, at en masse mennesker individuelt forfølger
egeninteressen. Der investeres ikke kun for at handle med varer og indgå i
en global arbejdsdeling, og der investeres ikke kun for at bygge produktion
op, der kan dække menneskelige behov. Der investeres også for at opnå
spekulationsgevinster på kursstigninger. Det er der heller ikke nødvendigvis
noget galt i, men det kan blive et problem, når det ukoordineret bliver til
en flodbølge. Den usynlige hånd bliver til en destruktiv boomerang, der
rammer os i nakken: Det, Keynes tager stilling til her, er den mulige irrationalitet i en
kapitalistisk markedsøkonomi. Det er ikke første gang, man kom til at se
denne irrationalitet udspille sig. Og udfordringen for økonomisk politik er
da naturligvis at styre bæstet. Det gælder irrationelle udslag af markedet,
og det gælder, når markedet ikke af sig selv finder ligevægt ved fuld
beskæftigelse. Keynes anviser dog andre veje til løsninger: Her siger Keynes noget centralt om, hvad der bestemmer
investeringsomfanget i en kapitalistisk markedsøkonomi, og dermed også noget
centralt om, hvad der kan gøres ved det problem, der hedder, at markederne
går i ligevægt på et niveau under fuld beskæftigelse. - Og uden at man
kommer til at "stir the Leviathan", som The Economist så poetisk udtrykker
det. Målene, politikken og ideologierne Hvad vil man opnå
med økonomisk politik. Hvad er målene for den økonomiske politik?
F.A. Hayek (1899 - 1992) en af de mest fremtrædende repræsentanter for Den østrigske Skole i økonomisk teori. Det var en skole, der lagde vægten på de frie markeder og økonomiens selvkorrigerende mekanismer.
Er guldrandet fastkurspolitik den
eneste mulighed? Ved at gå med i EU's finanspagt har man imidlertid begrænset valgmuligheden på kort sigt, idet det såkaldte strukturelle underskud (underskuddet renset for konjunktureffekter)på statsfinanserne skal holdes på max 0,5 pct af BNP. På det korte sigt er problemet, at økonomien ikke vokser. Ofte bruges ordet "vækster", som nok ikke er godkendt af Dansk Sprognævn, men er et kunstigt skabt ord, afledt af navneordet "vækst". Denne sproglige nyskabelse illustrerer iveren efter at lave en vækstdiskurs, alle kan tænde på, men det er næppe en heldig omgang med det danske sprog. I 2014 forventes dansk økonomi at vokse med 1,6 pct. Det sker i takt med, at væksten igen vender tilbage i udlandet, og eksporten efterhånden kan tage til og dermed trække produktion og beskæftigelse i den private sektor op, skal især ses i lyset af, at vækstfremgangen er stærkest i en række af de lande, som Danmark handler mest med. Fremgangen ventes at være behersket i både 2013 og 2014. De internationale konjunkturer er stadig svage, og dansk økonomi er fortsat inde i en konsolideringsfase ovenpå højkonjunkturen og det efterfølgende voldsomme tilbageslag i forbindelse med finanskrisen. Husholdningerne under ét står fortsat med en større gæld end i perioden før boligprisboblen. Boligpriserne er først nu ved at stabilisere sig, og der er således ikke udsigt til stigende formuer i husholdningerne, som kan drive privatforbruget og boliginvesteringerne frem.( Kilde: Økonomisk redegørelse. Økonomiministeriet december 2012). På længere sigt kan det betragtes som et mindre onde, at økonomien ikke vokser så stærkt som før. Det gør det lettere at få tilgodeset økologiske målsætninger. Det ville dog være ønskeligt, om disse blev formuleret som en bevidst politik og ikke en hovedløs accept af tingenes "almindelige uheldige tilstand". Tidligere på året 2012 forudså regeringens økonomer en vækst i dansk økonomi på 0,9 pct. i 2012. Det er nu vendt til en forudsigelse på et fald i BNP på 0,4 pct. Og det holder måske ikke engang, fordi tallene for sidste kvartal ikke er indløbet endnu. Det gør samtidig forudsigelserne om, at arbejdsløshedskurven knækker, til skamme. Skønmaleriet af økonomiens tilstand fortsatte i den i december 2012 udsendte Økonomisk Redegørelse, jf ovenfor. På et stort set udokumenteret grundlag meldes at det “forventes”, at dansk økonomi vil vokse næste år – og i 2014 med hele 1,6 pct. Begrundelsen er usikre forventninger om vækst i den internationale økonomi, der kan trække dansk økonomi op. Men det er netop - ja, usikre forventninger. Det erkendes da også i rapporten, idet man nogle steder indrømmer, at det faktiske scenarie kan komme til at give det stik modsatte resultat. Det er især den selvskabte eurogældskrise, der driver gæk med økonomernes forudsigelser. EU's stramningspolitik har skabt en situation, hvor det sydlige EU, Grækenland, Portugal, Spanien og Italien, står tilbage på perronen og må se toget køre, uden de har nogen mulighed for ved selvhjulpne politikker at få gang i egen vækst. Kilde: Økonomiministeriet. Det ses af figuren ovenover, hvordan de forskellige områder er kommet ud af krisen på meget forskellig vis. I de sydlige eurolande går det ikke godt. Lidt bedre i Tyskland og naboer. Og langt bedre i USA. Men USA har netop også ført en mere stimulanspræget økonomisk politik, både med Obamas finanspolitiske stimulanspakke på næsten 800 mia $ i 2009 og den ekspansive pengepolitik, som den amerikanske nationalbank, Federal Reserve, har ført. I december 12 udsendte man en erklæring om, at man ikke vil hæve renten, så længe arbejdsløsheden er over 6,5 pct. Den faktiske fallit for Syd-EU-euroen ses i højre side af figuren. Langt højere renter på statsgæld. Hvis eurozonen havde haft en centralbank, der reelt var centralbank for en union, havde det ikke været muligt med så forskelligartede renter. Men Danmark kan da, – uden i øvrigt at være medlem af eurosamarbejdet, sidde og lune sig i det gode selskab af stærke økonomier mod nord. Det er noget, der giver “austerity-forpligtelse”, hvad der bl.a. indebærer, at man skal føre såkaldt “reformpolitik” i relation til arbejdsmarkedet. Det skal gøres fleksibelt, så der kan udbydes mere – og mere villig – arbejdskraft til de jobs, som ikke findes, og hvis antal falder fra dag til dag. Det er her, man skal finde den indre logik i regeringens økonomiræsonnementer. I virkeligheden kunne Danmark godt, som relativt stærk, faktisk euro-Mitglied, føre en mere beskæftigelsesfremmende politik, men det er angiveligt vigtigere at holde en lav rente og holde igen, – indtil konjunkturerne vender. Så vil man formodentlig stå stærkt rustet. For der er jo krise, siges det. Og når det er tilfældet skabes der krisebevidsthed. Men
er det nu rimeligt, når situationen faktisk er den, at den såkaldte
krise for en dels vedkommende er euro-hysteri, der mere skyldes tysk
inflationsfrygt end reel konjunkturfrygt? Men hvordan gribe mulighederne på disse markeder, når økonomi og forbrugere er gået sparekolde? Kilde: Økonomisk Redegørelse. Økonomiministeriet dec. 12 Valutabeholdningen er vokset kraftigt under krisen, så den nu udgør over 500 mia kr. Pengene er søgt til landet, og det har i perioder ført til et opadgående revalueringspres på kronen, som Nationalbanken har modgået ved operationer i markedet. Man har købt udenlandsk valuta. Med det resultat, at der nu ligger en ordentlig bunke guld, $ og andre valutariske tilgodehavender (valutareserven) i Nationalbanken. Man kan ikke spise guld. Og
det
kan de arbejdsløse, der har betalt prisen igennem
stramninger i
arbejdsløshedsunderstøttelseregler, da slet ikke. Likviditeten i verden er stor – og hastigt stigende. To store økonomier, den amerikanske og den britiske, har i lang tid ført krisebekæmpende politik via centralbankernes QE (Quantitative Easing), der reelt sker ved pengeudpumpning fra centralbankerne, når de køber obligationer. Det kan på et tidspunkt risikere at løbe ud i en stærkt - og hurtigt stigende – inflation. Der er behov for en økonomisk politik, der sætter gang i investeringer - og helst investeringer i grøn økonomisk omstilling. Det britiske ugeblad The Economist samler hver uge en række tal for økonomiernes stilling m.h.t. forskellige økonomiske indikatorer. Desværre er der ikke økologiske balancedata, men til at skønne over status og muligheder, er oversigten god. Tabel 1: Udvikling i
handelsbalance, betalingsbalancens løbende poster, valutaenheder pr $,
balance på statsbudgetter og renter (3 måneders pengemarkedsrente og
rente på 10-årige statsobligationer) Samlet set er økonomien i euro-området ret stærk. Eurozonens betalingsbalance viser et stort plus. Statsbudgetterne er samlet i minus, f.eks. målt i pct af BNP, men opfylder efterhånden konvergenskravene til euroen. Hvorfor taler man så om euro-krise? Man kunne let få det indtryk, at det er rent hysteri, når man f.eks. sammenligner tallene med andre økonomier, den japanske, amerikanske og britiske. Men de er jo udstyret med "egentlig egen valuta", under en politisk ledelse af landet, som kan udstikke troværdige retningslinjer. Tabellen viser også problemet i eurokonstruktionen, som jo er, at det kun er underskudslande, der pålægges økonomisk-politiske handlingsdirektiver. Men et overskud af f.eks. tysk størrelse kunne jo lige så godt være et problem, som man burde have lavet regler om. Hvis overskudslandene i højere grad havde erkendt deres ansvar, ville man have langt større frihedsgrader i den økonomiske politik. Ordliste til Friedman-video Ordliste til Keynes- Hayek-video
Agenda Dagsorden. "I'm the Agenda"
hentyder til, at Keynes igen er blevet mainstream og lidt til. Aggregate
Demand: C + I + G Effektiv efterspørgsel: Forbrug, Investeringer,
Statsligt forbrug og investering Animal Spirits Grådighed o.lign. får
den kapitalistiske økonomi til at køre rundt ifølge Schumpeter m.fl. Økonomer.
Når folk bliver iværksættere og går efter profitten, kommer der gang i økonomien
Bail Outs Løskøb (mod kaution)/Bankunderstøttelse. Kongressen i USA
vedtog en bail-out på 700 mia $ for at undgå bankkrak i 2008/09 Bull and
Bear Markets Aktiemarkeder, der stiger (bull) eller falder (bear) C + I
+ G = Y Forbrug og Investering og statsligt forbrug og investering er
lig det samlede udbud (BNP/Y). Nationalregnskabsligningen. Ifølge Keynes
er de to faktorer i ligevægt, men evt. på et niveau under fuld
beskæftigelse eller på et niveau over (inflationært pres) . Circular flow
F.eks. Det økonomiske kredsløb Equation Ligning Fed (Federal Reserve)
Den amerikanske nationalbank Government spending Statslige udgifter Growth
Vækst In the Long Run We're all Dead Berømt udtalelse af Keynes, hvor
han satiriserede over økonomers brug af "på kort sigt…., på langt
sigt" - og for at sige noget eksistentielt vigtigt om økonomisk
prioritering Interest rates Renter Liquidity trap Det punkt, hvor
rentenedsættelse ikke virker længere Modern Macro Macroøkonomisk
politik, f.eks. Finans- og pengepolitik Public works digging Ditches
"grave grøfter" som offentligt beskæftigelsesarbejde. Et af Keynes'
eksempler på stimulans af økonomien We're all Keynesians Now Mange
økonomers udsagn, da det gik godt med keynesiansk stimulanspolitik - frem til
1960'erne
|
Links: Forklaringer på finans- krisen |