|
ØKONOMISK
POLITIK
Økonomisk politik drejer sig om formulering af økonomiske
målsætninger og anvendelse af midler til at nå målsætningerne.
Målsætningerne kan f.eks. være: lav arbejdsløshed, bæredygtig økonomisk
vækst, balance i udenrigshandel, lav inflation, balance på de
offentlige budgetter, etc. Midlerne til at nå målene kan f.eks. være
finanspolitik, pengepolitik og arbejdsmarkedspolitik (f.eks. påvirkning
af udbud af arbejdskraft).
På kort
sigt er den økonomiske politiks
opgave ofte den at sætte ind over for de økonomiske balanceproblemer,
f.eks.
arbejdsløshed eller betalingsbalanceunderskud. På langt sigt er målet
at styrke
økonomiens konkurrenceevne og at lave bæredygtig produktion, så
økologiske
problemer ikke ødelægger selve grundlaget for produktionen.
Note: De
økonomiske balancer er i figuren ovenover målt på følgende variable:
Rente
Økonomisk
politik går ofte ud på at
modvirke konjunkturerne. Hvis en højkonjunktur er for stærk, fører det
til
inflation (prisstigninger). Derfor prøver politikerne at tage dampen af
kedlen
med f.eks. en stram økonomisk politik. Det traditionelle virkemiddel
hertil er
finanspolitik eller pengepolitik.
Der er ikke kun tale om at finde den rigtige
teknik til at løse et problem, alle er enige om skal løses. Enhver
økonomisk
politik er udtryk for en politisk prioritering. Der kan laves økonomisk politik via økonomiens efterspørgselsside, dvs: Hvordan påvirkes forbrug, investeringer m.m, så det virker stimulerende på økonomien? Der tages udgangspunkt i forsyningsbalancen. Der er produceret
et BNP, og en mængde varer og tjenester er kommet til fra udlandet via
importen. Hvordan - og i hvilken grad - efterspørges disse varer og
tjenester? Hvis de ikke efterspørges i særlig grad, vil det ramme
afsætningen, og virksomhederne vil indskrænke. Figur 2: Tilgang og anvendelse af varer og tjenester Men forsyningsbalancen viser altså varer og tjenester(BNP: Y
(yield)) og import (Im), som er til rådighed for at kunne anvendes til
forbrug (både offentlig Co og privat Cp), investeringer (I) og eksport. Hvis man vil stimulere økonomien, så der bliver mere økonomisk aktivitet - og dermed bedre beskæftigelse, vil man forsøge at få investeringer, forbrug eller eksport op i gear. Man laver f.eks. en ekspansiv finans- og pengepolitik, dvs staten formindsker skatter eller bruger flere penge, og Nationalbanken sætter renten ned, så det bliver billigere at låne penge til investeringer: Figur 4: Økonomisk politik i relation til økonomiske
konjunkturer
Hvis man vil dæmpe den økonomiske aktivitet, vil man forsøge
at svække investeringer (f.eks. igennem pengepolitik/renteændringer)
eller ved at dæmpe forbruget (f.eks. ved skattestigninger, så
indkomsterne, der er disponible til forbrug, mindskes). Hvis man vil forbedre betalingsbalancen, vil man forsøge at få importen ned og eksporten op.
Udbudssideorienteret økonomisk politik Hvis man satser på udbudssiden, vil man forsøge at få BNP til
at stige ved at øge iværksætteraktivitet og ved f.eks. at skabe
incitamenter på arbejdsmarkedet, så lysten til at yde en ekstra indsats
igennem arbejde og produktion øges. Det kan være
uddannelsesinitiativer, så arbejdskraftens uddannelsesniveau - og
dermed dens kvalitet - øges. Der anvendes såkaldte incitamenter for at øge udbuddet. Incitament betyder tilskyndelse. Aktørerne i økonomien skal have mere tilskyndelse, incitament, til at sætte produktion i gang. Det kan f.eks. være via skattelettelser, især lettelser i marginalskatten, dvs skatten af den ekstra krone, der tjenes. Sammenhængen er for hele økonomien vist ved den såkaldte Lafferkurve. Figur 5: Lafferkurve om sammenhængen mellem skattesats og BNP Udbudssideøkonomi kan også være strukturpolitik og reformer af
arbejdsmarkedet, der har til hensigt at øge udbuddet af arbejdskraft.
Det kan f.eks. være stramninger af arbejdsløshedsunderstøttelsesregler.
- Altså øget anvendelse af "pisk" over for de arbejdsløse. Ofte
foreslås en skønsom blanding af pisk og gulerod. Inflationsbekæmpelse og udbudssidevirkninger på arbejdsmarkedet Indtil 1960'erne brugte man i en del lande Keynes' politik til efterspørgselsstimulans. Når økonomien var i lavkonjunktur, brugte staten flere penge, så flere kunne komme i arbejde (ekspansiv finanspolitik). Og nationalbanken fulgte evt op med en ekspansiv pengepolitik: Renten blev sat ned, og det stimulerede investeringerne, så flere kom i arbejde på den måde. I 1970'erne blev det imidlertid vanskeligere at bruge denne
politik, fordi man opdagede, at den førte til mere inflation i stedet
for at sætte gang i økonomien. Det vidste man godt, at en ekspansiv
finanspolitik kunne gøre under højkonjunktur. Det nye var, at nu skete
det samtidig med, at der var stagnation i økonomien. Man kunne altså
have stagnation og inflation på samme tid. Det blev kaldt for
stagflation. Og inflationen kunne stige, selv når der var ret høj
arbejdsløshed. Figur 6: Phillips-kurve. Trade-off mellem arbejdsløshed og
inflation formindskes ved forskydning mod sydvest i diaagrammet
Svaret på dette problem er, at man ikke skal bekæmpe
strukturledighed med den virkemidler, man bruger imod
konjunkturledighed, hvor man jo, som vi så ovenover, bruger ekspansiv
finans- og pengepolitik. Imod strukturledighed skal man bruge
uddannelses- og arbejdsmarkedspolitik. Man skal prøve at øge udbuddet
af de typer af arbejdskraft, der er mangel på, ved at omskole
arbejdskraften, og måske gøre det lettere og mere attraktivt at tage
mere arbejde/få nye grupper ud på arbejdsmarkedet.
Hvis
det offentlige holder indtægterne(skatter) konstant, og øger
udgifterne, kaldes
det en ekspansiv finanspolitik. Det
er altså en finanspolitik, der virker stimulerende
på den økonomiske aktivitet. Ved
at give grønt lys for et stort
brobyggeri sættes der aktivitet i gang, som fører til forøgede
indkomster hos
betonarbejdere, entreprenører, bygningsingeniører og en mængde
underleverandører. Når disse giver mere ud til forbrug, skabes der igen
større
indkomster hos forretningsindehavere og i de virksomheder, der har
produceret
varerne til forretningerne. Den
ekspansive finanspolitik kan altså føre
til, at afsætningsforøgelser breder sig som ringe i vandet i flere
industrigrene og i mange virksomheder. Hvis det
modsatte gøres, taler man om en
kontraktiv finanspolitik. At kontrahere vil sige at "trække
sammen". Det er altså en finanspolitik, som virker
"sammentrækkende" på den økonomiske aktivitet. Det kan f.eks. ske
ved, at der skæres ned på de offentlige udgifter uden, at der samtidig
laves
skattesænkninger.
Pengepolitik
går ud på at påvirke og
regulere pengemængde og rentesatser, så der gennemføres forskellige mål
med
hensyn til prisstigninger og investeringernes og produktionens
størrelse. Penge
består dels af rede penge, dels af
indskud i pengeinstitutter, som vi kan trække ud med kort varsel,
f.eks. ved at
bruge et Dan-kort eller et checkhæfte. Penge
kan til enhver tid omsættes i varer og
tjenester. Hvis der er stor pengerigelighed, mærkes det af de
handlende, og der
vil være tendens til prisstigninger. Der er altså et forhold imellem
mængden af
penge og mængden af varer. Hvis mængden af penge stiger, og mængden af
varer er
konstant, er der tendens til, at priserne stiger. Begrænsning
af pengemængden er altså et
middel til at holde priserne i ro. Det
er Nationalbankens opgave at holde øje
med pengemængden og sikre, at den holder sig inden for visse rammer.
Nationalbanken
er relativt uafhængig af staten. Den har et selvstændigt ansvar for
pengepolitikken.
Det indebærer, at hvis staten f.eks. pumper
penge ud i kredsløbet ved at have langt større udgifter end indtægter,
så bør
Nationalbanken forsøge at neutralisere virkningen af den statslige
pengeudpumpning ved at inddrage penge. Det kan Nationalbanken gøre ved
at sælge
obligationer. Når den sælger ud af sin obligationsbeholdning, går der
jo rede
penge den anden vej ind i banken.
Nationalbanken har imidlertid ikke
ubegrænsede muligheder for at regulere pengemængden. Selv om
Nationalbanken som
seddeludstedende bank bestemmer, hvor mange pengesedler der trykkes, og
hvor
mange mønter der præges, så er store dele af pengemængden helt uden for
Nationalbankens kontrol. Renten
er prisen for at låne penge. I praksis eksisterer der et væld af
rentesatser.
Der er forskellige renter for huslån, billån, for penge sat ind på
anfordring i
et pengeinstitut, for erhvervslivets kassekreditter, etc. Når vi siger renten, mener vi dermed en
gennemsnitsrente. Når
Nationalbanken forhøjer sin rente, gør
den det ved at gøre det dyrere for bankerne at låne penge i
Nationalbanken.
Herved bliver det dyrere for bankerne at finansiere kreditudvidelser,
og de må
lade renteforhøjelserne gå videre til deres kunder. Herved påvirker
Nationalbanken rentesatserne i hele samfundsøkonomien. Hvis
man vil stimulere samfundsøkonomien ved
hjælp af pengepolitikken, kan det gøres med en rentenedsættelse. En
rentenedsættelse gør det billigere at låne penge. Det betyder, at flere
investeringsprojekter vil kunne betale sig for virksomhederne. Man vil
jo
sammenholde de fremtidige afkast af investeringen med de fremtidige
rentebetalinger på lånet til finansiering af investeringen. Jo lavere
rentebetalingerne er, jo hurtigere bliver investeringen rentabel. Figur
7: Virkning af en rentenedsættelse
Note: Modellen er baseret på alt-andet-lige
forudsætninger, f.eks., at konjunkturen er positiv, så investorer
reager som
beskrevet på en rentestigning. Pengepolitikken
er altså et af de
væsentligste midler til at stimulere eller indskrænke den økonomiske
aktivitet. Finans- og pengepolitik påvirket af globaliseringen og EU I de senere år har der i forbindelse med diskussionerne om
globaliseringen været interesse
for, hvordan økonomierne er forbundet med hinanden. Vi kan ikke uden
videre regne med, at vi kan føre uafhængig økonomisk politik i Danmark.
Finanspolitik og pengepolitik
findes stadig og bruges stadig, men deres virkninger er svagere eller
anderledes end tidligere, dengang (indtil ca slutningen af 1960'erne)
da man i højere grad i den enkelte nationalstat kunne føre en politik,
der satte ind imod de økonomiske problemer. Figur 8: Nogle finans- (statskassen) og pengepolitiske
(Nationalbank) virkemidler
Finanslov, aktstykker og
tillægsbevillingslov har finanspolitiske virkninger Staten vil selvfølgelig stadig agere finanspolitisk. Det
sker hvert år, når man vedtager finansloven, og når man i løbet af året
vedtager såkaldte aktstykker i Finansudvalget i Folketinget. Et
aktstykke er en foreløbig finanslovsbevilling, hvor Finansudvalget
giver grønt lys for, at der kan afholdes udgifter, som ikke står i den
løbende finanslov. Det kommer så med på en tillægsbevillingslov, så
grundlovens ord om, at det er kun Folketinget, der kan beslutte
bevilling af udgifter for den danske stat, overholdes. Figur 9: Det økonomiske kredsløb Multiplikatorvirkninger af finanspolitikken Det økonomiske kredsløb viser, hvordan de forskellige enheder i økonomien hænger sammen. En ekspansiv finanspolitik kan få multiplikatorvirkninger, dvs den ganges med en multiplikator (gange-faktor): Stigning i
statslig udgift * multiplikator = stigning i BNP Det samme gælder stigning i eksport eller investeringer -
eller i det hele taget de størrelser, der befinder sig på højresiden af
forsyningsbalanceligningen (se ovenfor). Tabel 1: Estimerede multiplikatorvirkninger for dansk økonomi Tabel 1 viser estimerede multiplikatorvirkninger for dansk
økonomi starten af 00'erne. Det ses, at offentlige investeringer i form
af ansættelse af offentlig ansatte og køb og investeringer (f.eks. i
broer og veje) har en høj multiplikator, dvs påvirkningen af BNP. En
stigning i momsen har en større negativ multiplikator end en stigning i
personskatten/indkomstskatten. Det skyldes, at en ændring af momsen
påvirker forbruget mere direkte, og pengene tages i højere grad fra
lavere indkomster, der har en højere forbrugskvote. Med stigende globalisering, bliver udlandet altså vigtigt for,
hvad der sker. Det gælder ikke mindst EU. Danmark har bundet sin valuta
til eurokursen. Det vil sige, at kronen kan svinge et par pct i forhold
til eurokursen. I praksis holdes den på en fast kurs i forhold til
euroen. Det betyder, at valutapolitikkens
(devaluering/revaluering) råderum er indsnævret. Man devaluerer ikke så
gerne den danske krone, da det bringer ustabilitet i virksomhedernes
handelsrelationer, og det i forhold til udlandet betragtes som et
svaghedstegn. Hertil kommer, at udlandsgælden målt i kr. bliver dyrere
ved en devaluering. Men hvad nu hvis man bliver tvunget til det?
Man kan evt. blive tvunget til at lade kronen falde i værdi. Det vil
kunne ske, hvis udlandet mister tilliden til den økonomiske politik i
Danmark, f.eks. hvis der opstår vedvarende og store underskud på de
offentlige budgetter, hvis udenrigshandelen kommer voldsomt ud af
balance ell. lign. Den situation foretrækker man at undgå. Derfor kan
man sige, at valutapolitkken (devaluering/revaluering af kronen) ikke
er nogen effektivt gældende mulighed for øjeblikket.
Strukturpolitik som "reform"-politik: konkurrencestatens økonomiske politik under intensiv globalisering Med stigende globalisering og gensidig økonomisk
afhængighed gengæld er strukturpolitikken rykket frem på banen.
Man prøver at øge udbudet af kvalificeret arbejdskraft ved at gøre
arbejdsmarkedet mere fleksibelt og ved at øge tilskyndelserne for
arbejdskraften til at tage arbejde og evt. overarbejde. Konkurrenceevne og Pricing Power Og
så er der lurepasningspolitikken: Man fører tilbageholdende økonomisk
politik og
venter tilsyneladende på en konkurrenceevneforbedring, der vil sikre én
selv – og ens egne borgere. Derfor siger man: Stram finanspolitik og
flere såkaldte reformer (mindre “stift” arbejdsmarked og færre
offentlige monopoler/effektivisering af offentlig sektor).
Konkurrenceevne er evnen til at fremstille produkter og serviceydelser,
der er så attraktive for udlandet, at de efterspørges i en så stor
mængde, at man vinder markedsandele (andel af det samlede marked for
udenlandske virksomheder på et marked). Problemet er bare, at hvis det er Danmark, vi
taler om, så er dansk konkurrenceevne ikke
er dårlig. Det kan man forvisse sig om bl.a. ved at se
på betalingsbalancen, der viser god evne til at konkurrere med
udlandet. Konkurrenceevneforbedring kan opnås på mere end én måde. Den faktiske devaluering af pundet havde ikke nogen særlig
synlig effekt på produktionsniveau og betalingsbalance. Prissætningsmagt vil sige, at en virksomhed, der sætter prisen på sine varer, har betydelig indflydelse på, hvor prisen skal være. Det gør virksomheden meget stærkere over for markedssvinginger og - usikkerheder. Virksomheden er ikke pristager, men prissætter. Det vil sige, at hvis man revaluerer en valuta, så kan virksomheden lade prisen på det udenlandske marked gå op uden at miste markedsandel. Schweiz bandt i nogle år kursen på schweizerfranc til euro. I januar 2015 blev presset fra valutaspekulanterne imidlertid for voldsomt. De var vilde med at få schweizerfranc, for den schweiziske konkurrenceevne blev betragtet som så god, at valutaen blev set som meget billig til den kurs, den havde. Den store efterspørgsel førte til et underliggende pres for revaluering (opskrivning af valutaens værdi, så den svarede til værdien på valutamrkedet). I januar 2015 kunne presset ikke længere holdes tilbage, og den schweiziske nationalbank gav kursen fri. Den steg 30 pct i værdi, men stabiliserede sig sidenhen på et niveau på omkring 15 pct over den gamle kurs. Alle ventede, at schweizerne dermed måtte vente store fald i eksporten, fordi deres varer var blevet dyrere. Men det skete ikke. Selv efter den kraftige revaluering, forventede økonomer i sommeren 2015, at Schweiz ville få en fortsat stigning i sin eksport for hele 2015 i forhold til 2014 (The Economist June 20th 2015). Hvorfor? Svaret er en høj konkurrencedygtighed for schweiziske produkter: "Det er fordi, schweiz har betragtelig prissætningsmagt på meget af det, der eksporteres, herunder smarte ure, bankvirksomhed og medicin". Figur 10: Pricing Power via konkurrenceevne og upmarket varer og tjenester Note: Der er indsat to små diagrammer i figuren, den øverste, der viser en såkaldt uelastisk efterspørgsel efter en vare (f.eks. nødvendig medicin) og den sidste, der viser en elastisk efterspørgsel (f.eks. mel eller kød fra en enkelt producent). Uelastisk betyder, at efterspørgselen ikke reagerer ret meget på en prisændring. Udbyderen af varen får derved en større frihed til at sætte prisen, hvor vedkommende gerne vil sætte den. Hvordan er det lykkedes nogle landes erhvervsvirksomheder at få langt mere pricing power (prissætningsmagt) end andre landes erhvervsvirksomheder? Det er dels en historik, der har bevirket lang tids opbygning af virksomhederne, dels faktorer som synergier i virksomhedsklynger, en gunstig uddannelsespolitik - og evt en statsmagt, der har stimuleret udviklingen med statslige kontrakter og forsknings- og erhvervspolitik. Det har givet basis for kvalitetsprodukter og innovation. Det er altså ikke gjort med blot at føre en udbudsside politik af nyliberalt tilsnit. Overladt til sig selv er det ikke altid godt at vide, hvordan markedet udvikler sig. Bliver man et nyt Haiti eller et nyt Schweiz? Det er en kompleks historik og et særligt institutionelt set up, der spiller ind. Men det er noget, der kan påvirkes igennem den løbende økonomiske politik, herunder uddannelses-, forsknings- og erhvervspolitik. Konkurrencestatsstrategi og kinesiske og vestlige globaliseringsstrategier Et væsentligt element i den økonomiske politik under globaliseringen har været sats på, hvad man kan kalde konkurrencestaten. Alle i samfundet skal mobiliseres i arbejde og uddannelse, så en nation samlet set kommer til at stå stærkere i konkurrencen med andre nationer. Man kan kalde det for konkurrencestatsstrategien. Den går ud på at styrke uddannelse og forskning, opbygge et fleksibelt arbedsmarked og indrette velfærdspolitikken sådan, at den offentlige sektor ikke bliver økonomisk omfattende og "tung", så den bliver en klods om benet på de konkurrenceudsatte erhverv. Og hvis man alligevel har et "tungt offentligt apparat" og et højt lønniveau, gælder det om at styrke uddannelse og forskning, samt erhvervs- og iværksætterpolitik, så man derigennem opnår at udvikle virksomheder, der får pricing power på markederne. Nogle kritikere af konkurrencestatsstrategien har sagt, at det er virksomheder, der konkurrerer, ikke stater. Det er der selvfølgelig noget om. Det er dog også i det lys, det er interessant at se, hvordan nye kinesiske multinationale agerer på det globale marked. De starter med at gå ind i masseforbrugsmarkeder, hvor de kører lavprisstrategi. Efterhånden bevæger de sig mere upmarket, så de begynder at bide vestlige firmaer i haser i de højere segmenter. Det viser sig, når nogle af de kinesiske virksomheder gradvist udvikler sig på verdensmarkedet. De er hurtige til at lære af mere avancerede teknologier og indarbejde dem i deres egne produkter. Et eksempel er smarphoneproducenten Huawei, der har samarbejdet med TDC i Danmark om opbygning af et 4g net. Den kineiske hvidevareproducent Haier er et andet eksemel på det. Den er kendt for at udvikle og producere produkter, der er målrettet forskellige forbrugersegmenter, lige fra små vaskemaskiner-tørretumblere, der kan hænges op på væggen hos amerikanske studenter uden for meget plads, til vaskemaskiner, som kinesiske bønder også kan bruge til at vaske kartofler i, eller vaskemaskiner, der kan stå ude i monsumregnen uden at tage skade. I alt skulle der være over 5000 produktspecifikationer (Information 19.9.11), og virksomheden skulle have nået en omsætning på over 100 mia og have over 60.000 ansatte globalt. Virksomhedens strategi har bestået i at se på, hvordan vaskemaskiner ser ud hos mere high-end producenter som Miele og Siemens. Så har man tænkt: Hvordan kan vi udbyde noget af den luksus og funktionalitet til vore kunder. Man har ændret lidt på specifikationerne his og her og i øvrigt brugt masseproudktionens og stordriftens fordele til så at udbyde produkter, der pragmatisk er tilpasset behovene hos Haiers mange kundesegmenter, så de har kunnet købe produkterne til rimelige priser. I modsætning hertil kører vestlige firmaer ofte mere upscale prægede strategier, hvor de forsøger at lægge sig i den høje ende af markedet. Det har den fordel, at fortjenesten kan være høj her. Til gengæld er det ikke sikkert, at markedet er så stort, og man vil kunne blive truet i sin position her i den høje ende af markedet af den volumen og indtjening, virksomheder sofm Haier opnår via deres strategi. Figur 11: Virksomhedsstrategier i forhold til markeder Når en up-market strategi lykkes, kan det give en høj indtjening. Det er en virksomhed som BMW et eksempel på. Den har i en del år været Verdens førende luksusbilproducent med en stor produktion/afsætning og en stor fortjenstmargin pr solgt enhed. Fortjenstmarginen er meget lavere i mellemmarkedet eller down-markedet. På trods af Haiers succes med at opnå en høj volumen i omsætningen, er det dog stadig sådan, at producenter i den høje ende af markedet har en større fortjeneste pr solgt enhed. Hvis velstandsudviklingen ellers fortsætter, og en velhavende middelklasse på globalt plan bliver ved med at vokse, vil der stadig være lukrative strategier i en placere sig i toppen af pyramiden. Men det gælder naturligvis om at sikre sig, at der er et rimelig stort segment her. Men det har en virksomhed som BMW vist sig at kunne klare med et salg på over 1 mio luksusbiler på globalt plan. Diskussion af den aktuelle økonomiske politik: “Danmark er ude af krisen” – forkyndte statsministeren nogle dage før folketingsvalget i maj 2015 til 1,2 mio danskere. Nu kan der nok være forskel på, hvad man siger i en valgkamp, og hvad man reflekterer sig frem til i en stille stund. Men lidt er der da nok om snakken – naturligvis afhængig af,
hvad det er for en “krise”, man tænker på. Hvis man tænker på
klimakrisen, er det alt andet end korrekt. Figur 12: USA spurter forbi EU og Danmark Kilde: Tal fra Dors.dk. Kvartalsvis opgørelse Tallenes tale viser den noget begrænsede “succes” af den økonomiske politik i de senere år. Som figuren ovenover viser, er der faktisk ved at komme opgang i væksten. Og den viser sig da også i ledighedens tendens til tilbagegang: Figur 13: Udvikling i ledighedKilde: Samme som figur 3. Nettoledighed: Den registrerede ledighed (bruttoledighed) fratrukket de, der er i aktivering. Det figurerne viser, er, at det går fremad, men også hvor langsomt det går. Og de lægger også op til svaret på hvorfor. Den danske økonomiske politik har i høj grad været en del af eurozonens tilsvarende økonomiske sparepolitik, hvor det vigtigste har været at tilstræbe balance på de offentlige budgetter. Danmark er kommet med i finanspagten, der kun tillader op til 0,5 pct strukturelt underskud (dvs underskud renset for konjunktureffekter) på de offentlige budgetter. Det skal naturligvis ikke være et mål i sig selv at have underskud på de offentlige budgetter. Tværtimod, det er fint, at de er i balance. Men netop i den økonomiske krisesituation, landene er i, havde det været hensigtsmæssigt med koordinerede offentlige underskud, så man kunne have sparket mere gang i konjunkturerne. Præcist som Obamaadministrationen har formået at gøre det med den kraftige finanspolitiske stimulans på flere hundrede mia$, den fik igennem Kongressen i 2009, og som efterhånden begyndte at slå igennem i de amerikanske BNP-tal. Det er ironisk nok denne amerikanske finansstimulans,
europæiske lande, herunder Danmark, nu begynder at læne sig op ad. Og
det igennem en form for beggar-thy-neighbour politik. Den europæiske
centralbank er startet med et obligationsopkøbsprogram, der pumper
penge ud i den europæiske økonomi, hvorved euoroen svækkes, renten
reduceres, og det påvirker konkurrenceevnen i EU gunstigt. Derimod
svækker det den amerikanske konkurrenceevne. SR-regeringen har ført forsigtig tilpasningspolitik inden for eurospare – rammen. Man har ikke forsøgt at påvirke rammen. Det havde været fint, og mere modigt, at man som Frankrig og dele af Sydeuropa var gået i rette med den tysk inspirerede spare- og deflationspolitik, så det var en større gruppe af lande, der havde været med til at lægge pres for at få en anden økonomisk politik, hvor man lod finanspolitikken tage en større del af slæbet. Det havde været mere solidarisk over for Sydeuropa. Politikeres opgave må være at forsøge at styre en udvikling – ikke at lade sig drive afsted med den. Indkomstpolitik og
strukturpolitik på arbejdsmarkedet Indkomstpolitik og
strukturpolitik på arbejdsmarkedet er udbudssideøkonomisk politik. Man
håber altså at kunne bedre
betalingsbalancens løbende poster og beskæftigelsen ved at sørge for
løntilbageholdenhed, så varer kan produceres billigere i virksomhederne: Lavere lønstigninger
→ Lavere
varepriser → Forbedret konkurrenceevne → Forbedrede
afsætningsmuligheder →
Større produktion → Bedre
beskæftigelse Der kan
imidlertid være mange problemer med
indkomstpolitik. Der kan være problemer med fordelingen imellem løn og
overskud
i virksomhederne. Hvis lønnen skal holdes nede, vil der være tendens
til
stigende overskud, og det kan give utilfredshed hos de ansatte. Det kan
man
modvirke ved f.eks. bedre pensionsordninger eller bonusordninger, evt
medarbejderaktier til de ansatte. Det
kan også være, de ansatte tænker, at
virksomhedens overlevelse kommer i første række. For at sikre dens
overlevelse,
kan de ansatte være villige til løntilbageholdenhed. Indkomstpolitikken
kan føre til
fordelingsproblemer. Derfor ser man ofte, at den følges af krav om
indgreb over
for spekulationskapital eller bedre efteruddannelsesmuligheder. Virksomheder
har lavet medarbejderaktieordninger. Så får medarbejderne andel i
gevinsten,
hvis det går godt for virksomheden. De får altså i højere grad herved
en fælles
interesse med ejerne. Indkomstpolitik
kan være tvungen, når staten laver tvangsindgreb
over for lønninger og andre indkomster. Det kan ske ved f.eks. at gribe
ind i
en overenskomstforhandling og diktere et resultat. Indkomstpolitik
kan også være vejledende, hvor man nøjes med at
henstille til, at en vis økonomisk ramme følges. Det kan f.eks. ofte
ske i
forbindelse med de såkaldte "trepartsforhandlinger", hvor
repræsentanter for stat/offentlige arbejdsgivere
(finansminister/Kommunernes
Landsforening) sætter sig sammen med hovedorganisationer på
arbejdsmarkedet
(DA/LO) og aftaler, hvilken ramme for lønforhøjelser der er. Konkurrencen
afhænger af meget andet end
indkomsterne. Ved at reducere lønstigningerne, kan man nok konkurrere
på
prisen. Ofte
er det andre ting, man ønsker at
konkurrere på, f.eks. kvalitet, design og højt teknologiindhold. Man
taler om konkurrenceparametre. Hvis
prisen er den eneste
konkurrenceparameter, risikerer man at komme ud i lavpriskonkurrence på
verdensmarkedet. Og der er der ofte andre lande med lave
lønomkostninger, der
står stærkere. At den
danske økonomi står ret stærkt på andre konkurrenceparametre end
prisen, så man
under valutakrisen i starten af 2015. På trods af et i en international
sammenligning
højt løn- og prisniveau, havde den danske økonomi en stærk
konkurrenceevne,
hvad der bl.a. viste sig i et stort overskud på betalingsbalancens
løbende
poster. En del af dette overskud var dog også betinget af en lav
import, fordi
der stadig var en betydelig krisebevidsthed overlejret fra finanskrisen
og den
europæiske eurogældskrise. Det fik både forbrugere og investorer til at
hold på
pengene. Når forbrugerne sparer og forbruget dermed er lavt, påvirker
det
importen. Strukturpolitik på
arbejdsmarkedet Flexcurity
har imidlertid været under et vist pres i Danmark i de senere år, bl.a.
som
følge af, at man har villet spare på de offentlige budgetter (tilskud
til
arbejdsløshedskasserne) og bl.a. som følge af, at
arbejdsløshedsdagpengenes
kompensationsgrad er faldet. Ved kompensationsgrad forstås den
indkomst-”erstatning”, den ledige får igennem arbejdsløshedsdagpengene
for den
lønindkomst, der falder væk. ØMU - Økonomisk politik - en del af en EU-politik I dag er det svært at se den økonomiske politik som en rent national politik, formuleret inden for det nationale demokratis rammer. Den økonomiske politik ses naturligt i sammenhæng med EU og den økonomiske politik, der bedrives i unionen. Det gælder i særlig grad eurozonens lande, men også Danmark, som har bundet sin valutakurs i et fast vekselforhold til euro. Aktuel økonomisk politik i eurozonen Eurozonens problemer i midt 10'erne førte til en intens debat
om, hvem der nød godt af den meget ulige udvikling, der var i området.
Var det Grækenland, Italien og andre sydeuropæiske lande, der havde
ført en letsindig politik med overforbrug og ineffektive offentlige
finanser, eller var det Nordeuropa med overskud på betalingsbalance og
lavere arbejdsløshed? De sidste kom til at betale for hjælpepakker til
at klare de førstes problemer med at betale for en stor statsgæld. STABILITETSPAGT OG EURO-RÅD På især tysk foranledning vedtog stats- og regeringscheferne
ved topmødet i december 1996 i Dublin en såkaldt stabilitetspagt, som
skal sikre, at landene fører en tilstrækkelig stram økonomisk politik
til, at euroens værdi som valuta kan holdes. Den franske
socialistregering, der kom til magten i juni 1997, forlangte
stabilitetspagten genforhandlet, så der blev lagt større vægt på
beskæftigelsesfremme. Men reelt kom den ikke igennem med synspunktet. Stabilitetspagten står altså ved magt. Et land, der har underskud på sine offentlige budgetter ud over de tilladte 3 pct vil kunne idømmes bøder. Det fremgik allerede af Maastrichttraktaten. Men stabilitetspagten har strammet kravene. Tyskland og Frankrig foreslog i efteråret 1997, at et Euro-råd
for Eurogruppen (medlemslandene af ØMU) skal overvåge, at landene fører
den fornødne økonomiske politik. Det er et råd, der skal samles før
ministerrådsmøderne (af finans- og økonomiministre) og søge at
koordinere ØMU-deltagerlandenes finanslove. EU's ØKONOMISKE POLITIK - MONETARISTISK POLITIK I HØJSÆDET I EURO-SAMARBEJDET? Den økonomiske og monetære union i EU er blevet kritiseret for at være udtryk for monetaristisk politik, dvs en politik, der fokuserer ensidigt på prisstabilitet og kontrol med pengemængden. På den måde, siges det, sættes hensyn til beskæftigelsen lavere. Derfor har der været røster fremme om, at beskæftigelseshensyn bør bygges ind i formålserklæringerne. Det er rigtigt, at ØMU’en er sådan indrettet. Det hedder i unionstraktaten om målsætningen: DEN
MONETÆRE POLITIK Her siges klart, at hovedmålsætningen for den monetære (penge-) politik er prisstabilitet. De øvrige mål skal også nyde fremme, blot hovedmålsætningen ikke lider skade. Der er i virkeligheden tale om, at man har forskellige styringsprincipper på forskellige områder. Markedsstyring og styring ved en suverænt handlende centralbank (ECB), når det gælder pengepolitiske størrelser (pengemængde og -udstedelse, rentesatser); og større grad af politisk styring på andre områder, f.eks. den finanspolitiske koordinering, som i dag finder sted i finansministerrådet - og især i Eurogruppen og denne gruppes finansministre.. Der har været meget debat om processen frem mod ØMU’en, idet det f.eks. er sagt, at forsøgene på at leve op til konvergenskriterierne har ført til økonomisk stramningspolitik, og det har kostet arbejdspladser i flere europæiske lande. Disse lande har ikke kunnet underbudgettere for at opretholde beskæftigelsen, som de måske ellers ville have gjort. I foråret 2011 vedtog eurogruppelandene og nogle andre medlemslande, herunder Danmark, den såkaldte euro-plus-pagt, som giver EU øgede muligheder for finanspolitisk overvågning og styring. Hensigten er at undgå kriser for euroen, der kan komme, når nogle lande oparbejder for store underskud på statsbudgetterne. I slutningen af januar 2012 vedtog 25 af de da 27 medlemslande
af EU endvidere en finanspagt,
der begrænser underskud på de offentlige budgetter
til højst at måtte udgøre 0,5 pct. Det drejer sig om det strukturelle
underskud, dvs underskuddet på statens finanser, når der renses
for
konjunktureffekter. Det kan f.eks. være i forbindelse med en
lavkonjunktur, hvor udbetalinger af overførselsindkomster er større, at
underskuddet kan gå ud over de 0,5 pct. Med denne sats er der dog sat
en effektiv barriere ind imod for store underskud. Det kan faktisk være
en barriere, der kan gøre det vanskeligt at føre konjukturregulerende
politik, f.eks. i kriseperioder. Den tysk-inspirerede austerity politik og nogle af dens
virkninger Finanskrisen i 2008 førte til betydelig recession og dermed
underskud på statsbudgetterne i mange EU-lande. Underskuddene skyldes,
at under lavkonjunktur stiger udbetalingerne til sociale ydelser og
arbejdsløshedsunderstøttelse og samtidig falder skatteindtægterne, når
flere er arbejdsløse og flere får lavere betalte jobs. I den situation
kan man overveje at lave koordinerede finanspolitiske lempelser, dvs
lande bliver enige om at stimulere økonomien ved at lempe
finanspolitikken. Det forsøgte man også delvist i starten af krisen,
men slet ikke i samme omfang som f.eks. USA gjorde det i 2009-10, i
starten af Barack Obamas første præsidentperiode. USA's og Kinas betydning for global økoonomi At flokinstinkter kan få farlige konsekvenser så man f.eks. på
det kinesiske aktiemarked i 2015. Mange kinesere købte aktier, ikke
alene for deres opsparede midler, men også for lånte penge. Og de
kinesiske aktieindeks steg kraftigt. I sommeren 2015 kom der en
reaktion, der var ved at udløse panik - ikke alene i Kina, men også
andre steder i Verden. Aktiekursfald kan påvirke realøkonomien på den måde, at når
aktiekøberne føler sig fattigere, så mindsker de deres forbrug, og den
globale efterspørgsel risikerer at falde. OPGAVE:
I boksen beskriver Det økonomiske Råd (DØR) virkningen af en stigning i de offentlige udgifter (ekspansiv finanspolitik). Kan man forestille sig situationer, hvor virkningen ikke er sådan? 4. Vi forestiller os følgende økonomiske situation i
Danmark: |
Indhold: Efterspørgselsside- politik Udbudssidepolitik Finanspolitik Pengepolitik Valutapolitik Pricing Powet og globaliserings- strategier Arbejdsmarkeds- politik ØMU Ben Bernankes ØMU-kritik Links: Det økonomiske Råd
|